Dat was ook het idee dat ik had. Slechte regeling. Zou het zin hebben om met zijn huisarts te gaan praten? Misschien dat die iets kan regelen?quote:Op zondag 15 april 2012 19:51 schreef JamFlava het volgende:
Zolang hij geen gevaar is wordt hij niet opgenomen.
Ja, zoals ik al zei, een huisarts kan de rechter vragen om een gedwongen opname.quote:Op zondag 15 april 2012 19:53 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Dat was ook het idee dat ik had. Slechte regeling. Zou het zin hebben om met zijn huisarts te gaan praten? Misschien dat die iets kan regelen?
Hoezo? Waar trek je de grens als straks mensen tegen hun wil opgenomen omdat ze een afwijkende levensstijl hebben, waarbij ze hoogstens een "gevaar" voor zichzelf zijn? Straks ook alcoholisten gedwongen opnemen en mensen die aan risicovolle sporten doen? Zelfbeschikkingsrecht is gelukkig nog altijd een groot goed.quote:
Ik snap ook wel dat gedwongen opname een ingrijpende maatregel is, maar voor deze specifieke situatie een bittere noodzaak. Helaas grijpt zijn familie niet in, en ook de huisarts is naar mijn mening niet erg zorgvuldig met het voorschrijven van medicijnen. Deze medicijnen staan bekend om hun verslavende werking, je zou mogen verwachten dat er dan ook wordt gekeken naar de medische noodzaak. Bovendien kun je bij junks niet echt over zelfbeschikking spreken, zijn hele gedrag komt voort uit de verslaving. Ik ben er van overtuigd dat hij andere keuzes zou maken, als hij niet meer verslaafd was. En ten slotte kan ik niet passief toekijken terwijl hij zichzelf een vroege dood in jaagt.quote:Op zondag 15 april 2012 19:59 schreef teknomist het volgende:
[..]
Hoezo? Waar trek je de grens als straks mensen tegen hun wil opgenomen omdat ze een afwijkende levensstijl hebben, waarbij ze hoogstens een "gevaar" voor zichzelf zijn? Straks ook alcoholisten gedwongen opnemen en mensen die aan risicovolle sporten doen? Zelfbeschikkingsrecht is gelukkig nog altijd een groot goed.
Ik zal eens kijken of ik zijn huisarts kan achterhalen. Ik zal ook nog eens met wat vrienden overleggen, misschien kunnen we nog een soort van interventie proberen om een vrijwillige opname te bewerkstelligen.quote:Op zondag 15 april 2012 19:57 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ja, zoals ik al zei, een huisarts kan de rechter vragen om een gedwongen opname.
Maar een vrijwillige opname is wel veel beter, als er dwang bij komt kijken dan verzet een patiënt zich volgens mij sneller tegen de behandeling.
Als het die huisarts is die ook de medicijnen voorschrijft, dan wordt het misschien wel een wat vreemde discussie. Maar goed, die arts heeft dan tenminste wel meteen een goed idee over de hoeveelheden die er worden voorgeschreven en kan zo misschien ook wel oordelen over hoe ernstig de verslaving is (zeker in combinatie met de alcohol).quote:Op zondag 15 april 2012 20:07 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Ik zal eens kijken of ik zijn huisarts kan achterhalen. Ik zal ook nog eens met wat vrienden overleggen, misschien kunnen we nog een soort van interventie proberen om een vrijwillige opname te bewerkstelligen.
ik hoef ook geen info van de huisarts te hebben, wil hem/haar alleen mijn blik op de zaak geven.quote:Op zondag 15 april 2012 20:37 schreef Lienekien het volgende:
Die huisarts gaat waarschijnlijk helemaal niet met jou willen praten, zeker niet zonder toestemming van je vriend.
Zelfs dat gaat niet. Een huisarts heeft een vertrouwensband met zijn patiënt en dus gaat die niet een willekeurige vriend of willekeurig familielid aanhoren over zijn patiënt. Mocht je een ingang willen bij een huisarts, dan kun je als bijv. naaste familie schriftelijk om een onderhoud verzoeken.quote:Op zondag 15 april 2012 20:47 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ik hoef ook geen info van de huisarts te hebben, wil hem/haar alleen mijn blik op de zaak geven.
Dat idd. Je kunt het wel schudden denk ik... en terecht ook wel.quote:Op zondag 15 april 2012 21:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zelfs dat gaat niet. Een huisarts heeft een vertrouwensband met zijn patiënt en dus gaat die niet een willekeurige vriend of willekeurig familielid aanhoren over zijn patiënt. Mocht je een ingang willen bij een huisarts, dan kun je als bijv. naaste familie schriftelijk om een onderhoud verzoeken.
je snapt het niet. een bittere noodzaak? volgens wie? volgens hem zelf in ieder geval niet, en dat is gelukkig de bepalende persoon in deze.quote:Op zondag 15 april 2012 20:05 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Ik snap ook wel dat gedwongen opname een ingrijpende maatregel is, maar voor deze specifieke situatie een bittere noodzaak. Helaas grijpt zijn familie niet in, en ook de huisarts is naar mijn mening niet erg zorgvuldig met het voorschrijven van medicijnen. Deze medicijnen staan bekend om hun verslavende werking, je zou mogen verwachten dat er dan ook wordt gekeken naar de medische noodzaak. Bovendien kun je bij junks niet echt over zelfbeschikking spreken, zijn hele gedrag komt voort uit de verslaving. Ik ben er van overtuigd dat hij andere keuzes zou maken, als hij niet meer verslaafd was. En ten slotte kan ik niet passief toekijken terwijl hij zichzelf een vroege dood in jaagt.
Nou gelukkig is hij zeker niet. En wat mij ergert aan deze situatie is dat ik machteloos ben, omdat ik geen familie ben. Was ik familie dan was er veel meer mogelijk. Zijn familie heeft hem min of meer in de steek gelaten. Het enige wat hij heeft is enkele vrienden van vroeger, die hem waarschijnlijk ook uiteindelijk zullen laten vallen, want het is moeilijk om vrienden te zijn met een junk.quote:Op maandag 16 april 2012 02:34 schreef probeer het volgende:
je snapt het niet. een bittere noodzaak? volgens wie? volgens hem zelf in ieder geval niet, en dat is gelukkig de bepalende persoon in deze.
Verkijk je daar niet op. Als familielid ben je bijna net zo machteloos.quote:Op maandag 16 april 2012 11:20 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Nou gelukkig is hij zeker niet. En wat mij ergert aan deze situatie is dat ik machteloos ben, omdat ik geen familie ben. Was ik familie dan was er veel meer mogelijk. Zijn familie heeft hem min of meer in de steek gelaten. Het enige wat hij heeft is enkele vrienden van vroeger, die hem waarschijnlijk ook uiteindelijk zullen laten vallen, want het is moeilijk om vrienden te zijn met een junk.
Naar mijn mening totaal niet. Als dit zijn vrijwillige keuze was, dan zou ik me niet geroepen voelen er iets aan te doen. Maar ik heb juist het idee dat hij een slaaf van zijn verslaving is en hij, zonder verslaving, een ander leven zou kiezen.quote:Op maandag 16 april 2012 11:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
In hoeverre kiest hij ? In 'gezonde' toestand had hij deze keuze niet gemaakt waarschijnlijk.
Precies, dus als je hem zou kunnen laten inzien dat het leven ook de moeite waard is zonder die verslaving dan heb je een kans. Gedwongen wordt denk ik ook erg moeilijk.quote:Op maandag 16 april 2012 12:59 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Naar mijn mening totaal niet. Als dit zijn vrijwillige keuze was, dan zou ik me niet geroepen voelen er iets aan te doen. Maar ik heb juist het idee dat hij een slaaf van zijn verslaving is en hij, zonder verslaving, een ander leven zou kiezen.
paniek, schreeuwen, janken, weglopen.quote:Op maandag 16 april 2012 13:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Precies, dus als je hem zou kunnen laten inzien dat het leven ook de moeite waard is zonder die verslaving dan heb je een kans. Gedwongen wordt denk ik ook erg moeilijk.
Wat zegt hij er zelf van als je dit naar hem uitlegt ?
ja, daar zit ik nu over te denken, al heb ik weinig hoop dat het iets gaat uithalen.quote:Op maandag 16 april 2012 14:36 schreef Maanvis het volgende:
in amerika doen ze dan zo'n INTERVENTION. misschien ook voor jou een idee?
http://en.wikipedia.org/wiki/Intervention_(counseling)
proberen kan altijdquote:Op maandag 16 april 2012 14:38 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ja, daar zit ik nu over te denken, al heb ik weinig hoop dat het iets gaat uithalen.
tsja, misschien laat jij liever je vrienden stikken als ze in zo'n situatie zitten, waardoor ze hun laatste vrienden kwijtraken, hun woning definitief verandert in zo'n huis waar 40 vuilcontainers aan troep uit wordt gehaald nadat de eigenaar is overleden, en dat overlijden ook niet langer dan enkele jaren op zich zal laten wachten. Ik daarentegen help mijn vrienden graag.quote:Op maandag 16 april 2012 14:44 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Wat een bemoeial ben jij zeg, heb je geen hobbies ofzo...
je weet het goed te verwoorden, ik begin weer te twijfelen. het is wel zo dat die vriendschap toch wel verneukt wordt, als er niets veranderd. hij heeft momenteel nog 3 vrienden, verder ziet hij niemand.quote:Op maandag 16 april 2012 16:07 schreef drijfhout het volgende:
Op basis van jouw mening en jouw ideeën wil jij iemand onvrijwillig helpen op de manier die volgens jou goed is. Ik zou dat niet te makkelijk vriendschap noemen, en je moet er beslist rekening mee houden dat naarmate je ouder wordt meer mensen om je heen moeilijkheden krijgen in het leven.
Over het algemeen moet je alleen mensen helpen die geholpen willen worden. Een ongemotiveerde junk kun je niet met een pistool tegen zijn hoofd aan een beter leven helpen. Omdat het niet werkt aan de ene kant, en omdat het zijn eigen leven is aan de andere kant. Soms betekent vriendschap juist dat je iemand los moet laten, als je de levenskeuzes die hij of zij maakt niet aan kunt zien. Over het algemeen betekent vriendschap niet, dat je iemand dwingt tot een levensstijl die volgens jou de juiste is.
Ik vind oprecht niet dat het aan jou is om deze situatie op te lossen. Ik noem dat eerder Moeder Theresa-syndroom, dan vriendschap. Zodra jij enige stap onderneemt die betekent dat jouw vriend iets tegen zijn wil moet doen, dan ben je niet langer meer zijn vriend maar zijn hulpverlener. De motivatie om zijn problemen op te lossen moet niet uit jou komen. Die moet per definitie uit hemzelf komen. Een ander manier om een junk fundamenteel anders te laten leven is er niet. Je gaat het niet oplossen, je gaat wel een vriendschap verneuken, vol goede bedoelingen...
Dit gaat niet om een levensstijl, maar een zelfdestructieve verslaving.quote:Op maandag 16 april 2012 16:07 schreef drijfhout het volgende:
Op basis van jouw mening en jouw ideeën wil jij iemand onvrijwillig helpen op de manier die volgens jou goed is. Ik zou dat niet te makkelijk vriendschap noemen, en je moet er beslist rekening mee houden dat naarmate je ouder wordt meer mensen om je heen moeilijkheden krijgen in het leven.
Over het algemeen moet je alleen mensen helpen die geholpen willen worden. Een ongemotiveerde junk kun je niet met een pistool tegen zijn hoofd aan een beter leven helpen. Omdat het niet werkt aan de ene kant, en omdat het zijn eigen leven is aan de andere kant. Soms betekent vriendschap juist dat je iemand los moet laten, als je de levenskeuzes die hij of zij maakt niet aan kunt zien. Over het algemeen betekent vriendschap niet, dat je iemand dwingt tot een levensstijl die volgens jou de juiste is.
Ik vind oprecht niet dat het aan jou is om deze situatie op te lossen. Ik noem dat eerder Moeder Theresa-syndroom, dan vriendschap. Zodra jij enige stap onderneemt die betekent dat jouw vriend iets tegen zijn wil moet doen, dan ben je niet langer meer zijn vriend maar zijn hulpverlener. De motivatie om zijn problemen op te lossen moet niet uit jou komen. Die moet per definitie uit hemzelf komen. Een ander manier om een junk fundamenteel anders te laten leven is er niet. Je gaat het niet oplossen, je gaat wel een vriendschap verneuken, vol goede bedoelingen...
Mijn beste vriend is alcoholist.quote:Op maandag 16 april 2012 16:30 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dit gaat niet om een levensstijl, maar een zelfdestructieve verslaving.![]()
Verplichte opname bestaat niet voor niets. Zelfs al is er een redelijke kans dat je iemand onder dwang niet zal kunnen helpen, gebeurt het wel dat er mensen door zo'n nieuwe omgeving tot inkeer komen. En met het hulpverlener ipv vriend ben ik het ook niet eens. Als je iemand wil laten opnemen geef je het daarna uit handen en kan je niet veel meer doen dan je vriend steunen. Of het de verantwoordelijkheid van TS is, is een tweede, maar ik vind het onzin dat je iemand waar je om geeft zichzelf naar de vernieling moet laten helpen, omdat dat iets is wat je als 'vriend' behoort te doen, blijkbaar?
Maar dan doe je toch hetzelfde als ik, of begrijp ik je nou verkeerd? Of ben jij ook aan het overwegen om hem gedwongen te laten opnemen?quote:Op maandag 16 april 2012 17:38 schreef Hidefinition het volgende:
Drijfhout ik ben ook bevriend met een junk. ( drugs ) Heb een paar keer op een goede manier er over kunnen praten. En hij gaf toe dat die er heel graag mee wil stoppen, maar hij kan het gewoon niet. Blijkbaar verandert drugs het gedrag van de persoon en is de persoon die naar de drugs verlangd een andere dan de persoon die graag verder wil met zijn leven. wanneer je aan ziet komen dat je maatje snel het loodje gaat leggen, vind ik dat je in ieder geval een poging kan maken om hem er vanaf te krijgen. En ben je in mijn ogen niet iemand met een Moeder Theresa-Syndroom.
Of het lukt is een heel ander verhaal
Ja Maanvis, het is mijn schuld als ie doodgaat.quote:Op maandag 16 april 2012 18:23 schreef Maanvis het volgende:
drijfhout, zou je jezelf niet schuldig voelen als je vriend zichzelf dood drinkt? oid?
het was maar een vraag. ik zou me namelijk wel schuldig voelen etc.quote:Op maandag 16 april 2012 18:24 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Ja Maanvis, het is mijn schuld als ie doodgaat.
Moeilijk als het zo gaat. Dan durf ik daar verder ook weinig zinnigs over te zeggen. Zeker gezien zijn onstabiele karakter ook in betere tijden. Dan wordt het moeilijk om daar zo een inschatting over te maken.quote:Op maandag 16 april 2012 13:39 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
paniek, schreeuwen, janken, weglopen.
er zit niet bepaald een stabiel persoon achter die verslaving, dat is helaas altijd al zo geweest.
Het kan misschien wel net dat extra stukje motivatie opleveren aan het einde van een traject ? Ik zeg niet dat dat het geval zal zijn, maar dat geeft wel een verlengde periode, waarin er als je geluk hebt een beter keuze voor wat betreft de toekomst gemaakt kan worden ?quote:Op maandag 16 april 2012 17:21 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Mijn beste vriend is alcoholist.
Alcoholisten en junks schieten op seriele basis tekort in het nakomen van afspraken met zichzelf, en met hulpverleners. Ze houden zichzelf voor de gek, ze houden hun omgeving voor de gek.
Ik ben geen hulpverlener. Tegen mij hoeft ie niet te liegen. Betekent dus wel dat als ie zich na een kater ziekmeldt voor zijn werk, net nadat ie een week eerder nog een ontgiftingskuur/afkickkuur heeft gevolgd, dat ie mij belt en tegen mij vertelt wat ie met zijn stomme kop heeft gedaan.
Met mij heeft hij geen afspraken, ik ben zijn vriend no matter what zonder te oordelen. Hij stelt zichzelf teleur, hij liegt tegen zijn baas een smoes, en tegen zijn hulpverlener. Dat is precies het verschil tussen mij als vriend en een hulpverlener. Hij stelt mij niet teleur. Ik zeg hem dat ie een stomkop is dat ie zichzelf teleurgesteld heeft, en voor de rest heeft het geen consequentie. Hij is een domme klootzak, maar wel mijn vriend. Dat weet ie.
Ten lange lesten heeft ie meer aan mij en andere vrienden tegen wie hij altijd eerlijk is, dan aan elke hulpverlener met wie hij afspraken maakt die ten lange lesten steevast fout aflopen.
Je hebt grootheidswaan als je denkt dat je een alcoholist of junk kan helpen. Zo iemand moet zichzelf helpen. Dwingen helpt niet. Ik zou net zo weinig kans maken om hem fundamenteel te veranderen als elke andere hulpverlener. Dat is het probleem met opgelegde hulp, of dat nou vanuit vriendschap is, of vanuit een ander motief.
Ik hoor tenminste altijd het echte verhaal. Daarom zijn wij vrienden. Ik leef met hem mee, zeg dat ie een klootzak is voor zichzelf, maar ik blijf zijn vriend. Bij vrienden kun je nog altijd terecht als alle hulpverleners weer verdwenen zijn.
Verplichte opname bestaat niet voor niets, maar niet hiervoor. Het leven is geen Disneyland waarin je mensen laat opnemen, dan gaan er dokters in witte jassen mee aan de slag, en dan zijn ze een paar maanden later beter. Dat is een sprookje dat helaas nooit zo werkt in het echte leven.
Dan heb je simpelweg zelf geen alcoholisten of junks in je omgeving als je denkt dat dat zo werkt.
Belachelijke opmerking, ik heb die vriend meer en vaker geholpen, decennia lang, dan jij ooit iemand zult helpen met je kut-getrol. Ik ben weg uit dit topic, je kent me niet, je kent mijn leven niet, en het is schandalig dat je insinueert dat jij je schuldig zou voelen in mijn plaats.quote:Op maandag 16 april 2012 18:41 schreef Maanvis het volgende:
[..]
het was maar een vraag. ik zou me namelijk wel schuldig voelen etc.
"Ontspan.....en gooi............. losquote:Op maandag 16 april 2012 19:17 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Belachelijke opmerking, ik heb die vriend meer en vaker geholpen, decennia lang, dan jij ooit iemand zult helpen met je kut-getrol. Ik ben weg uit dit topic, je kent me niet, je kent mijn leven niet, en het is schandalig dat je insinueert dat jij je schuldig zou voelen in mijn plaats.
Echt, wat een misplaatste en gemene posts, met je "het was maar een vraag". Schaam je, ik ben weg uit dit topic, want je raakt me helaas godverdomme in mijn ziel, kut-trol.
Wat lul je nou? Ik zeg alleen maar hoe ik me zou voelen als ik een vriend had die zichzelf dood zou drinken, ik heb het helemaal niet over hoe ik in jouw plaats zou reageren maar hoe ik zou reageren als ik een vriend zou hebben die zichzelf dood zou drinken. Jij betrekt het gelijk op jezelf, da's helemaal niet nodig. Ik stel gewoon een vraag en jij denkt daar gelijk allemaal aannames bij die helemaal niet kloppen. Lees nou eens gewoon wat ik vraag ipv er bij te bedenken wat ik er voor 'troll' mee zou kunnen bedoelen.quote:Op maandag 16 april 2012 19:17 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Belachelijke opmerking, ik heb die vriend meer en vaker geholpen, decennia lang, dan jij ooit iemand zult helpen met je kut-getrol. Ik ben weg uit dit topic, je kent me niet, je kent mijn leven niet, en het is schandalig dat je insinueert dat jij je schuldig zou voelen in mijn plaats.
Echt, wat een misplaatste en gemene posts, met je "het was maar een vraag". Schaam je, ik ben weg uit dit topic, want je raakt me helaas godverdomme in mijn ziel, kut-trol.
Ik vind je andere posts allemaal heel goed hoor, maar hier vat jij volgens mij iets compleet verkeerd op wat niet verkeerd bedoeld werd.quote:Op maandag 16 april 2012 19:17 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Hiervoor stelde je een vraag of ik me schuldig zou voelen.quote:Op maandag 16 april 2012 18:41 schreef Maanvis het volgende:
[..]
het was maar een vraag. ik zou me namelijk wel schuldig voelen etc.
Ik reageer niet op de vraag, en ik vraag me af hoe jij zou reageren als iemand je schrijft dat ie zich in jouw plaats schuldig zou voelen aan de dood van je kindje, je moeder, of je beste vriend... Ik vind dat je slecht leest, want de vraag kon ik wel handelen, maar het oordeel vind ik schandalig. Het raakt me in ieder geval vervelend hard.quote:Op dinsdag 17 april 2012 18:28 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ik vind je andere posts allemaal heel goed hoor, maar hier vat jij volgens mij iets compleet verkeerd op wat niet verkeerd bedoeld werd.
Waarom wordt je zo kwaad als iemand vraagt of je je niet schuldig zou voelen? Zelfs al zou het irritant bedoeld zijn, waarom raakt dat je zo?
En inderdaad, lees het nog ff terug ofzo, want ik bekijk het allemaal objectief en zie niks raars in Maanvis zijn reactie(s)...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |