want voor 10 uur liggen al die uitkeringstrekkers nog in bed?quote:Op maandag 16 april 2012 11:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
ga maar eens kijken na 10 uur in de Schilderswijk als blanke. Kijken of je van de sfeer geniet.

Ah ok, we vallen over naamgeving. Ik corrigeer:quote:Op maandag 16 april 2012 10:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, dat staat er niet. Er staat dat de autochtoon in de minderheid is. Maar aangezien mensen hier geboren kunen zijn, met nederlands paspoort en al in hun zak rondlopen, haring happen, FC Den Haag steunen en platter Haags praten dan Haagse Harrie en toch als allochtoon worden aangemerkt, omdat het CBS nu eenmaal de definitie allochtoon hanteert als 1 van de ouders in het buitenland geboren is, is je opmerking dus BS

Het zijn amper Arabieren man.quote:Op maandag 16 april 2012 11:53 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dit hebben we in de geschiedenis al vaker gehad. Dankzij de paus en wat koene ridders werd de Arabische horde weer terug de zee ingeduwd.

de autochtoon is niet in de minderheid, het is nog steeds de grootste groepquote:Op maandag 16 april 2012 11:55 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Ah ok, we vallen over naamgeving. Ik corrigeer:
- Als de autochtoon in de minderheid is kan hij in ieder geval rekenen op allerlei kortingen etc die dan betaald zullen worden door de mensen die in de meerderheid zijn, want sociaal stelsel.

Als allochtoon bevind je je in goed gezelschap.quote:Op maandag 16 april 2012 12:08 schreef ad0rable het volgende:
Een persoon is allochtoon zodra een van zijn ouders een andere nationaliteit heeft dan de Nederlandse. Dus ook Trix en Wim Lex en Amalia etc. etc. zijn allochtoon.

Nou ja, ik bedoel maar. In Den Haag zitten uberhaupt veel expats met alle ambassades enzo dus het is niet zo gek dat het aantal mensen dat allochtoon is vrij hoog is.quote:Op maandag 16 april 2012 12:10 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als allochtoon bevind je je in goed gezelschap.

Landelijk gezien wel.quote:Op maandag 16 april 2012 12:07 schreef Re het volgende:
[..]
de autochtoon is niet in de minderheid, het is nog steeds de grootste groep

Je bent allochtoon als een van je ouders in het buitenland is geboren.quote:Op maandag 16 april 2012 12:08 schreef ad0rable het volgende:
Een persoon is allochtoon zodra een van zijn ouders een andere nationaliteit heeft dan de Nederlandse. Dus ook Trix en Wim Lex en Amalia etc. etc. zijn allochtoon.

Dat zou erg krom zijn, ik ben Indisch van beide ouders, en mijn ouders zijn beiden in Indonesie geboren.quote:Op maandag 16 april 2012 12:19 schreef Aether het volgende:
[..]
Je bent allochtoon als een van je ouders in het buitenland is geboren.

Volgens het CBS wel.quote:Op maandag 16 april 2012 12:21 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Dat zou erg krom zijn, ik ben Indisch van beide ouders, en mijn ouders zijn beiden in Indonesie geboren.
Ik zelf ben hier geboren. 50 jaar geleden. Nooit naar Indonesie geweest nog. Wil jij dan zeggen dat ik een allochtoon ben?

Eh ja? Allochtoon heeft misschien een nare bijsmaak als woord, maar je bent het wel.quote:Op maandag 16 april 2012 12:21 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Dat zou erg krom zijn, ik ben Indisch van beide ouders, en mijn ouders zijn beiden in Indonesie geboren.
Ik zelf ben hier geboren. 50 jaar geleden. Nooit naar Indonesie geweest nog. Wil jij dan zeggen dat ik een allochtoon ben?

Ik heb het ook over 'straks'. Dus over een paar jaar zijn autochtonen de minderheid en dan krijgen zij alle voordeeltjes, zo werkt het toch? De minderheden moeten gesteund worden. Nu maar hopen dat de allochtonen net zo sociaal zijn als de autochtoon al die jaren is geweest.quote:Op maandag 16 april 2012 12:07 schreef Re het volgende:
[..]
de autochtoon is niet in de minderheid, het is nog steeds de grootste groep

Een westerse allochtoon noem je mij (en andere Indische Nederlanders) blijkbaarquote:Op maandag 16 april 2012 12:25 schreef Aether het volgende:
[..]
Volgens het CBS wel.
Persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Wie zelf in het buitenland is geboren, hoort tot de eerste generatie, wie in Nederland is geboren, hoort tot de tweede generatie.
 Nah. prima hoor.
 Nah. prima hoor.

Nee hoor, helemaal geen nare bijsmaak, want de allochtonen krijgen overal subsidies en kortingen.quote:Op maandag 16 april 2012 12:28 schreef ad0rable het volgende:
Eh ja? Allochtoon heeft misschien een nare bijsmaak als woord, maar je bent het wel.

Misschien snap je dat ik hier nogal van opkijk, als je al 50 jaar in Nederland woont en dat paspoort hebtquote:Op maandag 16 april 2012 12:28 schreef ad0rable het volgende:
[..]
Eh ja? Allochtoon heeft misschien een nare bijsmaak als woord, maar je bent het wel.
 Maar goed, blijkbaar rekenen ze de Indische Nederlanders-en dit is een vrij grote groep- ook tot allochtonen. En die groep is sinds de 50er jaren idd aardig vertegenwoordigd in Den Haag.
 Maar goed, blijkbaar rekenen ze de Indische Nederlanders-en dit is een vrij grote groep- ook tot allochtonen. En die groep is sinds de 50er jaren idd aardig vertegenwoordigd in Den Haag.

Nee, dan ben je een niet-westerse allochtoon. Of Indonesië moet nu ergens in Vlaanderen liggen of iets van dien aard.quote:Op maandag 16 april 2012 12:29 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Een westerse allochtoon noem je mij (en andere Indische Nederlanders) blijkbaarNah. prima hoor.

Je komt al snel in aanmerking voor die titel. Daarom zeggen die cijfers ook niet zo veel en kunnen bij velen een vertekend beeld geven.quote:Op maandag 16 april 2012 12:30 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Misschien snap je dat ik hier nogal van opkijk, als je al 50 jaar in Nederland woont en dat paspoort hebt
quote:De termen 'allochtoon' en 'autochtoon' bestaan overigens al veel langer in het Nederlands, voor 1954 werden ze gespeld als 'allochthoon' en 'autochthoon'. Ook in de biologie en geologie worden ze gebruikt om in- of uitheemse planten, dieren of verschijnselen mee te duiden. Nog in de jaren zeventig kon bijvoorbeeld een persoon uit 's-Hertogenbosch die enkele kilometers verderop naar Sint-Michielsgestel verhuisde daar als allochtoon gezien worden.

Nee:quote:Op maandag 16 april 2012 12:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, dan ben je een niet-westerse allochtoon. Of Indonesië moet nu ergens in Vlaanderen liggen of iets van dien aard.
Iemand uit Indonesië of Japan is dus een westerse-allochtoon.quote:Het CBS heeft daarom een onderscheid gemaakt tussen westerse en niet-westerse allochtonen. Bij het vaststellen of iemand een niet westers allochtoon is, wordt allereerst naar het geboorteland van de moeder gekeken. Als de moeder geboren is in Afrika, Latijns-Amerika of Azië (incl. Turkije), met uitzondering van voormalig Nederlands-Indië / Indonesië en Japan wordt iemand gerekend tot de niet-westers allochtonen. Indien de moeder in Nederland is geboren, geldt het geboorteland van de vader. Onder de genoemde gebieden vallen ook de voormalige Nederlandse Antillen, ongeacht de status in het Koninkrijk der Nederlanden en Suriname, ondanks dat dit land tot 1975 zelfs nog een overzees rijksdeel was en dat het Nederlands daar nu nog steeds de officiële taal is.

Jij maakt het nog mooierquote:Op maandag 16 april 2012 12:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, dan ben je een niet-westerse allochtoon. Of Indonesië moet nu ergens in Vlaanderen liggen of iets van dien aard.
Wel dus
Rare regels

Politiek gemotiveerd zegt mij nog steeds weinig... Ik ben benieuwd naar de exacte motivatie.quote:Definitie van de Nederlandse overheid
De Nederlandse overheid had om politieke redenen behoefte aan een scheidslijn tussen ‘westerse allochtonen’ en ‘niet-westerse allochtonen’ en heeft toen in overleg met het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) als niet-westerse landen gedefinieerd Turkije, Afrika, Latijns-Amerika en Azië, met uitzondering van Indonesië en Japan, en de rest dus als westers.
Deze verdeling is politiek gemotiveerd en niet duidelijk gebaseerd op een historisch of filosofisch of feitelijk uitgangspunt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_wereld

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |