abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 14 april 2012 @ 23:09:42 #1
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_110332446

Van wikipedia:

quote:
Hertogin Hedwigepolder

De Hertogin Hedwigepolder is een ingepolderd deel van het Verdronken Land van Saeftinghe, een natuurgebied in Zeeuws-Vlaanderen, Nederland. Een klein gedeelte van de polder ligt op Vlaams grondgebied. De naam verwijst naar Hedwige de Ligne (1877-1938), Hertogin van Arenberg, echtgenote van Engelbert IX Hertog van Arenberg (1872-1949), een kleinzoon van Prosper Lodewijk van Arenberg. De oppervlakte van het Nederlandse deel bedraagt 2,99 km².[1] De straten in de polder dragen de namen van de hertog en hertogin en hun drie kinderen (Engelbert, Erik en Lydia).

Het gebied was al voor de Tachtigjarige Oorlog bedijkt. Tijdens deze oorlog staken Nederlandse soldaten in 1584 om strategische redenen (inundatie) de laatste intact gebleven dijken door en verdween Saeftinghe onder water. In de 17e eeuw werd opnieuw begonnen met het bedijken, en in 1907 was de Hertogin Hedwigepolder het laatste op de zee veroverde gebied in de oosthoek van Zeeuws-Vlaanderen. De polder ligt naast de Prosperpolder die voor de helft Nederlands en voor de andere helft Vlaams is. Aan de oostzijde van de polder was een getijhaventje dat echter slechts korte tijd in gebruik was.
[bewerken] Ontpolderen

In een verdrag tussen Nederland en Vlaanderen over de verdieping van de vaargeul in de Westerschelde ten behoeve van de Antwerpse haven werd vastgelegd dat de polder weer bij het Verdronken Land van Saeftinghe aangesloten zou worden (door het doorsteken van de dijken) bij wijze van natuurcompensatie (meer ruimte voor de Westerschelde). Vanwege dezelfde reden zou in Vlaanderen het aangrenzende deel van de Prosperpolder ook worden heraangesloten bij het Verdronken Land.

In Zeeland rees verzet tegen het idee een op de zee veroverd stuk land weer terug te geven. In 2008 werd door een commissie onder leiding van oud-minister Ed Nijpels bevestigd dat het onder water zetten van de polder de goedkoopste en meest effectieve manier is voor natuurcompensatie; in het verdrag is vastgelegd dat ontpoldering van de Hertogin Hedwigepolder volledig betaald wordt door Vlaanderen.[2]

Gerda Verburg, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, wees in april 2009 de ontpoldering af, omdat daar in Zeeland en in de Kamer veel verzet tegen was, en koos voor een nieuw buitendijks natuurgebied aan de oevers van de Westerschelde; aldus werd op 17 april 2009 door de ministerraad besloten.[3]

Op 19 augustus 2009 meldde de Volkskrant dat de Zeeuwse PvdA-Statenleden van mening verschillen met het kabinet en de lijn van de eigen partij inzake het verdiepen van de vaargeul.[4] In oktober 2009 werd in een onderzoek door de Grontmij opnieuw bevestigd dat er geen reëel alternatief is voor ontpolderen.[5] Bij verdrag is vastgelegd dat de werkzaamheden eind 2009 klaar zullen zijn, en de Antwerpse haven kondigde aan een schadeclaim te overwegen (geschatte jaarlijkse schade ¤70 miljoen) als dit niet nagekomen wordt. Op 9 oktober 2009 besloot het kabinet om toch maar te ontpolderen.[6]

Op 16 juni 2011 werd echter bekend gemaakt dat de Nederlandse regering als alternatief de Welzingepolder en Schorerpolder, nabij Vlissingen, wil ontpolderen in plaats van de Hedwigepolder[7].

Op 13 oktober 2011 uitte de Europese Commissie in een kritische brief[8] aan staatssecretaris Henk Bleker van Landbouw haar twijfels over de alternatieve plannen voor het onder water zetten van de Hedwigepolder.[9] Volgens de EU zullen de alternatieve maatregelen niet tot een groot, ecologisch coherent gebied leiden zoals dat het geval zou zijn met de Hedwigepolder.
de laatste berichten:

Hedwigepolder voor een derde onder water
'Bleker met rug tegen muur rond Hedwigepolder'
PVV ligt dwars bij plan Hedwigepolder

Hoe gaat deze soap aflopen?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_110337729
quote:
Hoe gaat deze soap aflopen?
Met een patstelling in de Tweede Kamer en een hele dikke boete vanuit Brussel.
  zondag 15 april 2012 @ 01:30:19 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_110337788
Is dat grasveldje genoeg om dit kutkabinet te laten vallen? Ik zeg: doen. En dan onder laten lopen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 15 april 2012 @ 01:32:11 #4
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_110337822
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 01:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Met een patstelling in de Tweede Kamer en een hele dikke boete vanuit Brussel.
enm dan alsnog die hele polder onder water zetten neem ik aan
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 15 april 2012 @ 01:32:25 #5
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_110337826
quote:
14s.gif Op zondag 15 april 2012 01:30 schreef Ringo het volgende:
Is dat grasveldje genoeg om dit kutkabinet te laten vallen? Ik zeg: doen. En dan onder laten lopen.
_O- _O_
DeLuna vindt me dik ;(
pi_110337929
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 01:32 schreef rubbereend het volgende:

[..]

enm dan alsnog die hele polder onder water zetten neem ik aan
Nope, gewoon een patstelling die voort blijft duren. Geen enkele mogelijke optie heeft een meerderheid en zo'n meerderheid gaat er waarschijnlijk ook voorlopig nog niet komen, Rutte is te bang om de steun van Koppejan kwijt te raken en de oppositie heeft er totaal geen zin in om met een compromis in te stemmen om een kabinet wat ze het liefst nog gisteren hadden zien vallen uit te brand te helpen.
  zondag 15 april 2012 @ 02:21:48 #7
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_110338935
Aan dit verdrag gaan we ons niet houden, maar als het om dikke bonussen gaat van bankiers kunnen we daar niet onderuit vanwege verdragen/afspraken uit het verleden :o

Wat is het verschil? Afspraak= afspraak, vol laten lopen dus
pi_110339021
Elke staat is soeverein. Wij beslissen of we wel of niet een afspraak nakomen. Niet die dictators in Brussel.
pi_110339149
quote:
13s.gif Op zondag 15 april 2012 02:25 schreef Confetti het volgende:
Elke staat is soeverein. Wij beslissen of we wel of niet een afspraak nakomen. Niet die dictators in Brussel.
Dus IJsland hoeft ons ook niks terug te betalen? Ze zijn immers een soevereine staat en hoeven zich volgens jouw logica dan ook niet aan afspraken te houden.
  zondag 15 april 2012 @ 02:34:25 #10
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_110339228
quote:
13s.gif Op zondag 15 april 2012 02:25 schreef Confetti het volgende:
En met die soevereiniteit is die afspraak ook tot stand gekomen, dus wat bazel je? :')

'Pacta sunt servanda'

Los daarvan moeten ze naar mijn mening ook die polder gewoon onder water zetten. Dat men nu naar opties zoekt die 150 miljoen duurder uitpakken ipv de 5 mensen die daar wonen gewoon elk voor 5 miljoen uit te kopen vind ik waanzinnig. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2012 02:35:49 ]
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 15 april 2012 @ 11:25:08 #12
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_110343725
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 02:35 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

En met die soevereiniteit is die afspraak ook tot stand gekomen, dus wat bazel je? :')

'Pacta sunt servanda'

Los daarvan moeten ze naar mijn mening ook die polder gewoon onder water zetten. Dat men nu naar opties zoekt die 150 miljoen duurder uitpakken ipv de 5 mensen die daar wonen gewoon elk voor 5 miljoen uit te kopen vind ik waanzinnig. :')
inderdaad, de souvereine staat Nederland heeft een deal gemaakt met het souvereine België.
DeLuna vindt me dik ;(
pi_110343974
Ach ja ik ben geen voorstander van inmenging vanuit brussel, maar hier is het gewoon heel erg simpel. Die afspraak is gemaakt, je hebt je er aan te houden. Gaarne de minister of staatssecretaris die zich hier niet aan houd hoofdelijk aansprakelijk maken voor de schadevergoeding voor de haven van Antwerpen.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 15 april 2012 @ 11:41:15 #14
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_110344197
Hoeveel geld heeft dat geleur om een andere oplossing te vinden eigenlijk al gekost?
DeLuna vindt me dik ;(
pi_110344359
Regeringen moeten het recht hebben om fouten uit het verleden te corrigeren.

Goede landbouwgrond opgeven voor natuur is nutteloos, ik kan mij heel goed de gevoelens van de Zeeuwen voorstellen: jarenlang gestreden tegen de zee, watersnoodramp, en dan 'vrijwillig' door anderen gedwongen zwaar bevochten land opgeven? :N
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_110345489
Ik vind dat compensatiemechanisme wel een mooi iets. Moeten we ook bij privacybeperkende maatregelen invoeren :7
pi_110346634
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 11:41 schreef rubbereend het volgende:
Hoeveel geld heeft dat geleur om een andere oplossing te vinden eigenlijk al gekost?
Dit.

Die Zeeuwen moeten niet zo zeuren. Een alternatief plan blokkeren als oppositie omdat je het kabinet 'stom' vind is net zo idioot trouwens. Het gaat om landsbelang, niet je partijpolitiek.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_110348059
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 13:05 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Dit.

Die Zeeuwen moeten niet zo zeuren. Een alternatief plan blokkeren als oppositie omdat je het kabinet 'stom' vind is net zo idioot trouwens. Het gaat om landsbelang, niet je partijpolitiek.
ja maar in het landsbelang had die hele polder gewoon al 3 jaar geleden onder water moeten staan.

dan ga je als oppositie niet meewerken met halfslachtige compromissen waar het kabinet zich in alle bochten wringt, nee dan zeg je gewoon "afgesproken is afgesproken" en blijf je alleen stemmen voor het volledig ontpolderen. die regering moet maar eens zijn afspraken nakomen.
pi_110349489
Ik verbaas me al lange tijd over het gezeur om de Hedwigepolder. Laat het gewoon onderlopen, afspraak is afspraak. Nederland zet zich hiermee voor schut in Europa en tegenover België, en is dat minder belangrijk dan de emotionele waarde van die paar boeren? Laat het gewoon onderlopen, niet zeuren.
  zondag 15 april 2012 @ 14:51:25 #20
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_110350375
We hadden dat akkoord over het uitdiepen van de vaargeul niet moeten ondertekenen. Daar hebben we onszelf klem mee gezet.
pi_110351334
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 11:41 schreef rubbereend het volgende:
De alternatieven kwamen zo rond de 150 miljoen hoger te liggen aan kosten als ik het goed heb. Een belachelijk bedrag als je het mij vraagt. Met een fractie daarvan kun je die 3 boeren daar uitkopen en hoor je niemand meer.
pi_110351401
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 11:47 schreef Resistor het volgende:

Goede landbouwgrond opgeven voor natuur is nutteloos, ik kan mij heel goed de gevoelens van de Zeeuwen voorstellen: jarenlang gestreden tegen de zee, watersnoodramp, en dan 'vrijwillig' door anderen gedwongen zwaar bevochten land opgeven? :N
Kom zelf uit de streek en ik vind het maar geforceerd sentiment. Het betreft hier een miniem stukje polder in het uiterste hoekje van het land. Er woont daar geen hond, niemand zal het missen.

Een betere oplossing is die 150 miljoen voor een alternatieve oplossing gewoon investeren in de regio Zeeuws-Vlaanderen dat gigantisch inkrimpt qua voorzieningen en inwoners en lekker dat dijkje doorprikken in die polder.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2012 15:15:06 ]
  zondag 15 april 2012 @ 16:08:14 #23
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_110353938
quote:
Hebben ze ook. Het is alleen veel gemakkelijker om nieuwe fouten te maken en anderen daar de schuld van te geven.
quote:
Het is ook niet slim om precies dat stuk polder onder water te zetten want deze grond is al honderden jaren 'polder'. Maar het besluit is genomen, Nederland heeft er een handtekening onder gezet en dan moet je je er aan houden of met een acceptabel alternatief komen. En dat doet Nederland niet, dus laat maar bloeden.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_110354546
quote:

Als jij ergens een contract afsluit zit je er ook gewoon aan vast, ook al betitel je het halverwege ineens als een fout die je niet had moeten maken.
pi_110357300
quote:

het naastgelegen gebied het Verdronken Land van Saeftinghe is anders nog steeds buitendijks, terwijl het allang rijp is voor inpoldering maar nog steeds door de natuur wordt ingenomen
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 15 april 2012 @ 18:48:07 #26
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_110360084
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 15:12 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

De alternatieven kwamen zo rond de 150 miljoen hoger te liggen aan kosten als ik het goed heb. Een belachelijk bedrag als je het mij vraagt. Met een fractie daarvan kun je die 3 boeren daar uitkopen en hoor je niemand meer.
Ik bedoelde eigenlijk wat er al aan onderzoeken enzo is uitgegeven, bovendien zal het uitstel ook wel geld kosten. De Belgen zijn al bijna klaar met de voorberedingen volgens mij.
DeLuna vindt me dik ;(
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 15 april 2012 @ 18:48:49 #27
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_110360103
Is het ook niet een beetje dom van Bleker dat hij naar een nieuwe oplossing heeft gezocht terwijl hij niet even gecheckt heeft hoe het met het draagvlak daarvoor zit?
DeLuna vindt me dik ;(
pi_110376380
Was Bleker niet de staatssecretaris die in een officieele brief schreef dat de Zeeuws Vlamingen maar bij hun eigen regering in Brussel moesten aankloppen?

Zoals ik gister al op de FP schreef:

Het gaat niet om die polder persé maar om het feit dat ze alleen bij de Zeeuws Vlamingen aankloppen als ze een polder onderwater willen zetten. Voor de rest van de tijd negeren ze ons gewoon in Den Haag.
Waar zelfs staatssecretarissen niet schijnen te weten dat Zeeuws Vlaanderen bij Nederland hoort.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_110376648
Niet om te trollen, maar wat hebben wij hier nu eigenlijk voor terug gekregen?
Ik lees in de kranten dat het uitdiepen Antwerpen meer bereikbaar maakt, dus dat is een voordeel voor de Belgen (en meer concurrentie voor de havens van Rotterdam). Dan lees ik dat de Belgen een klein stukje land moeten opgeven voor natuurcompensatie, maar wij ook. Ik lees nergens iets over wat wij ervoor terug hebben gekregen.

Ik mag toch aannemen dat wij hier iets voor terug hebben gekregen? Zoja, gewoon dat stukje land volgens afspraak laten onderlopen.
"If a kid asks where rain comes from, I think a cute thing to tell him is God is crying. And if he asks why God is crying, another cute thing to tell him is; Probably because of something you did." - Stages in Indonesië
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 16 april 2012 @ 00:13:08 #30
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_110379986
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 23:08 schreef Woeste_Woerd het volgende:
Niet om te trollen, maar wat hebben wij hier nu eigenlijk voor terug gekregen?
Ik lees in de kranten dat het uitdiepen Antwerpen meer bereikbaar maakt, dus dat is een voordeel voor de Belgen (en meer concurrentie voor de havens van Rotterdam). Dan lees ik dat de Belgen een klein stukje land moeten opgeven voor natuurcompensatie, maar wij ook. Ik lees nergens iets over wat wij ervoor terug hebben gekregen.

Ik mag toch aannemen dat wij hier iets voor terug hebben gekregen? Zoja, gewoon dat stukje land volgens afspraak laten onderlopen.
volgens mij heeft België een flink deel betaalt. Maar dat heet toch ook samenwerking? NEt als dat de Duitsers nu bezig zijn met de aansluiting van de Betuwelijn. Om maar eens wat te noemen.
DeLuna vindt me dik ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')