Het lijkt me geen onzin, sterker nog, zeer waarschijnlijk omdat het nu eenmaal de emoties van menig Egyptenaar aanspreekt.quote:Op zondag 17 juni 2012 02:29 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Wat een onzin.
De MB zit midden in de strijd om het presidentsschap en problemen in het parlement, maar in de tussentijd Hamas vragen om een raketje op israel af te vuren....yeah right
Ik ontken niet dat menig Egyptenaar diepe haat heeft tegenover israel (duh), maar dat de MB hiermee credits probeert te scoren (als De MB hier uberhaupt opdracht voor gegeven heeft, wat mij sterk lijkt) is onzin. Men is boos op De MB omdat ze niet aan de eisen heeft kunnen voldaan van de stemmers (brood, veiligheid, waardigheid), een raket op israel afvuren zou daar echt geen verandering in brengen.quote:Op zondag 17 juni 2012 02:33 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het lijkt me geen onzin, sterker nog, zeer waarschijnlijk omdat het nu eenmaal de emoties van menig Egyptenaar aanspreekt.
----
The Road to Jerusalem through Tahrir Square: Anti-Zionism and Palestine in the 2011 Egyptian Revolution
This article addresses an aspect of Egypt’s 2011 revolution almost entirely ignored in most Western media accounts: Israel and Palestine as prominent themes of protest. In reviewing Egyptian mobilization opposing normalization and in support of the Palestinian cause starting from Sadat’s peace initiative of the mid-1970s, the author shows how the anti-Mubarak movement that took off as of the mid-2000s built on the Palestine activism and networks already in place. While the trigger of the revolution and the focus of its first eighteen days was domestic change, the article shows how domestic and foreign policy issues (especially Israel and Palestine) were inextricably intertwined, with the leadership bodies of the revolution involved in both.
http://www.palestine-stud(...)&jid=1&href=fulltext
Shafik is de keus van SCAF (en dus de keus van het Westen), velen denken dat hij hoe dan ook zal winnen.quote:Op zondag 17 juni 2012 12:28 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik hoor berichten dat het de kiezer eigenlijk gewoon niet meer boeit?
Wel wat jammer dat journalisten vooral in Caïro lijken rond te hangen, waar je zelfs Engelssprekende Egyptenaren interviews ziet geven.
Ik denk dat menig Egyptenaar daar wel degelijk even door kan worden afgeleid! Maar, stel dat het wel waar is, wat is dan de reden geweest voor het MB om dit te doen volgens jou?quote:Op zondag 17 juni 2012 13:21 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Ik ontken niet dat menig Egyptenaar diepe haat heeft tegenover israel (duh), maar dat de MB hiermee credits probeert te scoren (als De MB hier uberhaupt opdracht voor gegeven heeft, wat mij sterk lijkt) is onzin. Men is boos op De MB omdat ze niet aan de eisen heeft kunnen voldaan van de stemmers (brood, veiligheid, waardigheid), een raket op israel afvuren zou daar echt geen verandering in brengen.
Dat ze door gebrek aan de dingen die jij noemt populariteit inleveren ok, maar als ze dat proberen te verdoezelen door een raketaanval dan kunnen ze juist daarmee weer winnen, laten we wel wezen, Nasser en zelfs Sadat hebben met hun hele campagne tegen Israel hun politiek kunnen uitvoeren, en dan hebben we het niet alleen over de Egyptische bevolking die ze achter zich kregen.quote:Op zondag 17 juni 2012 16:54 schreef Drifter__ het volgende:
Gezien de huidige situatie in Egypte, wel.
Trouwens dit nieuwsbericht is nog steeds op geen enkele Egyptische TV kanaal voorbijgekomen.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:00 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat ze door gebrek aan de dingen die jij noemt populariteit inleveren ok, maar als ze dat proberen te verdoezelen door een raketaanval dan kunnen ze juist daarmee weer winnen, laten we wel wezen, Nasser en zelfs Sadat hebben met hun hele campagne tegen Israel hun politiek kunnen uitvoeren, en dan hebben we het niet alleen over de Egyptische bevolking die ze achter zich kregen.
De bron sprak van een mogelijk specifiek doel maar het was niet duidelijk wat precies het doel is.quote:Op zondag 17 juni 2012 23:34 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Trouwens dit nieuwsbericht is nog steeds op geen enkele Egyptische TV kanaal voorbijgekomen.![]()
En in je bron ontkennen MB officials enige betrokkenheid, vraag mij af hoe ze hiermee dan moeten pronken.
Je kan toch de bron lezen.quote:Op zondag 17 juni 2012 23:16 schreef rakotto het volgende:
Check je bronnen. Israel heeft gezegd dat de MB er niets mee te maken heeft.
Tot nu toe zijn er niet veel stemmen geteld, maar de aantal mensen die gestemd hebben is zeer, zeer laag. Tot nu toe is 2/3 voor Morsi en 1/3 voor Shafik - Ongeveer 20.000 stemmen zijn geteld.
Dit is een foto die ik gisteren genomen heb. De meeste mensen die stemmen zijn oudere mensen. Heel weinig tieners/jeugd. De meeste boycotten de verkiezingen en de anderen die gaan, schrijven hun protest op de stemblaadjes.
[ afbeelding ]
Voor het volgen van de resultaten kijk hier
http://english.ahram.org.(...)off-results-as-.aspx
en
http://www.egyptindepende(...)te-counting-underway
En ik kan ook de officiele verklaring op tv zien en lezen en horen.quote:Op maandag 18 juni 2012 00:04 schreef DeParo het volgende:
[..]
De bron sprak van een mogelijk specifiek doel maar het was niet duidelijk wat precies het doel is.
[..]
Je kan toch de bron lezen.
Dan weet ik niet of je zelf wel echt goed doorhebt wat je gehoord hebt, woordvoerders hebben het toch vrij duidelijk gemaakt, maar als jij een bron hebt die het tegendeel beweert lees ik het graag.quote:Op maandag 18 juni 2012 01:46 schreef rakotto het volgende:
[..]
En ik kan ook de officiele verklaring op tv zien en lezen en horen.
Slecht nieuws?!?!quote:Op maandag 18 juni 2012 08:00 schreef Drifter__ het volgende:
Onofficieel: Morsi wint presidentschap.
http://english.ahram.org.(...)-presidency,-Sh.aspx
Lintjes knippen als corebusiness?quote:Op maandag 18 juni 2012 08:00 schreef Drifter__ het volgende:
Onofficieel: Morsi wint presidentschap.
http://english.ahram.org.(...)-presidency,-Sh.aspx
Via vele diverse liefdadigheidsorganisaties. Geld in overvloed bij De MB.quote:Op maandag 18 juni 2012 18:45 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik las vandaag in "De Morgen" dat Morsi een eventuele overwinning misschien niet zozeer aan zichzelf, maar aan het jarenlange dienstbetoon van de Moslimbroeders te danken heeft: afval ophalen, gezondheidszorg, voeding,....
Maar hoe is dat geregeld, dat uitdelen van zulke gunsten? Kan je als (arme) christen daar ook wat van verwachten?
Zou je hetzelfde zeggen als je in Israël zou wonen?quote:Op maandag 18 juni 2012 18:57 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Alles liever dan het vorige regime.
Wordt het Egyptische bevolking dan beter van haat en oorlog?quote:Op maandag 18 juni 2012 19:45 schreef Drifter__ het volgende:
Waarom niet? Het zou mij zeer weinig boeien wat israel hier van vindt, als het Egyptische volk er maar beter van wordt.
Dan zou ik demonstreren tegen het onderdrukken van de Palestijnen. Dat is de oorzaak van de haat in het MO tov Israël.quote:Op maandag 18 juni 2012 19:37 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zou je hetzelfde zeggen als je in Israël zou wonen?
Onzin, komt door Islamisering en het Arabische nationalisme, er is geen Palestijnse onderdrukking behalve dan van hun eigen leiding maar daar hoor je ze in Egypte inderdaad vrij weinig over bazelen. Vrees dat Iran het voorbeeld voor Egypte zal worden.quote:Op maandag 18 juni 2012 20:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan zou ik demonstreren tegen het onderdrukken van de Palestijnen. Dat is de oorzaak van de haat in het MO tov Israël.
Ik denk dat je de Egyptische bevolking inderdaad binnen dat fundamentalistische karakter van de Islamisering, mits sociaal-economische zaken geregeld zijn, inderdaad goed wijs kan maken dat geweld nodig is. Dat zie je ook wel in de gewelddadige erupties af en toe aldaar, het is vrij naïef om te veronderstellen dat de rationeel en Engels sprekende Egyptenaar de gedachte van de revolutie aldaar vertegenwoordigd.quote:Op maandag 18 juni 2012 20:01 schreef Drifter__ het volgende:
Krijgen we dat weer.
Zie je De MB morgen oorlog voeren? Denk je dat de Egyptische bevolking met smart op een oorlog zit te wachten?
Een 2de Iran? Want de Egyptenaar weet niet hoe het er nu aan toe gaat in Iran?
WHOEHAHAHAHAHAquote:Op maandag 18 juni 2012 20:45 schreef DeParo het volgende:
[..]
Onzin, komt door Islamisering en het Arabische nationalisme, er is geen Palestijnse onderdrukking
Nou DeParo, dat is jouw beeld van de Egyptenaar, maar in de praktijk herken ik deze totaal niet. Natuurlijk lopen er fundamentalisten tussen, maar jij beweert nu dat de meerderheid radicaal is of zal worden. Dat slaat echt nergens op.quote:Op maandag 18 juni 2012 20:45 schreef DeParo het volgende:
[..]
Onzin, komt door Islamisering en het Arabische nationalisme, er is geen Palestijnse onderdrukking behalve dan van hun eigen leiding maar daar hoor je ze in Egypte inderdaad vrij weinig over bazelen. Vrees dat Iran het voorbeeld voor Egypte zal worden.
[..]
Ik denk dat je de Egyptische bevolking inderdaad binnen dat fundamentalistische karakter van de Islamisering, mits sociaal-economische zaken geregeld zijn, inderdaad goed wijs kan maken dat geweld nodig is. Dat zie je ook wel in de gewelddadige erupties af en toe aldaar, het is vrij naïef om te veronderstellen dat de rationeel en Engels sprekende Egyptenaar de gedachte van de revolutie aldaar vertegenwoordigd.
Ik denk dat een vrij grote groep zeer radicaal is, misschien niet alleen radicaal Islamiet, maar ook radicaal in opvattingen en manieren om eigen belangen te behartigen. Is ook niet vreemd als je bent opgegroeid in armoede, waar geweld aan de orde van de dag is, en terwijl je bijna je hele leven te maken hebt gehad met een dictatuur.quote:Op maandag 18 juni 2012 21:18 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Nou DeParo, dat is jouw beeld van de Egyptenaar, maar in de praktijk herken ik deze totaal niet. Natuurlijk lopen er fundamentalisten tussen, maar jij beweert nu dat de meerderheid radicaal is of zal worden. Dat slaat echt nergens op.
Dat kan je ook van Netanyahu zeggen.quote:Op maandag 18 juni 2012 21:31 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik denk dat een vrij grote groep zeer radicaal is, misschien niet alleen radicaal Islamiet, maar ook radicaal in opvattingen en manieren om eigen belangen te behartigen.
Sinds wanneer is Netanyahu een Islamiet geworden dan?quote:Op maandag 18 juni 2012 21:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan je ook van Netanyahu zeggen.
Vind het lastig. Mijn ervaringen in Egypte waren altijd erg positief. Maar goed, dat zegt al met al natuurlijk ook niet bijster veel.quote:Op maandag 18 juni 2012 21:31 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik denk dat een vrij grote groep zeer radicaal is, misschien niet alleen radicaal Islamiet, maar ook radicaal in opvattingen en manieren om eigen belangen te behartigen. Is ook niet vreemd als je bent opgegroeid in armoede, waar geweld aan de orde van de dag is, en terwijl je bijna je hele leven te maken hebt gehad met een dictatuur.
Ik zal dan ook geen uitspraak doen over elke Egyptenaar.quote:Op maandag 18 juni 2012 21:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind het lastig. Mijn ervaringen in Egypte waren altijd erg positief. Maar goed, dat zegt al met al natuurlijk ook niet bijster veel.
En daarom heeft de meerderheid dus gekozen voor Morsi, om zich uit deze door het Westen gesponsorde dictatuur, los te wrikken.quote:Op maandag 18 juni 2012 21:31 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik denk dat een vrij grote groep zeer radicaal is, misschien niet alleen radicaal Islamiet, maar ook radicaal in opvattingen en manieren om eigen belangen te behartigen. Is ook niet vreemd als je bent opgegroeid in armoede, waar geweld aan de orde van de dag is, en terwijl je bijna je hele leven te maken hebt gehad met een dictatuur.
We zullen zien hoe dit sprookje, of deze nachtmerrie, zich zal voortzetten.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:11 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
En daarom heeft de meerderheid dus gekozen voor Morsi, om zich uit deze door het Westen gesponsorde dictatuur, los te wrikken.
Je hoeft geen islamiet te zijn om radicaal te zijn in opvattingen en manieren om eigen belangen te behartigen.quote:Op maandag 18 juni 2012 21:49 schreef DeParo het volgende:
[..]
Sinds wanneer is Netanyahu een Islamiet geworden dan?
Dan is bijna iedereen wel radicaal.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hoeft geen islamiet te zijn om radicaal te zijn in opvattingen en manieren om eigen belangen te behartigen.
Hoe geloofwaardig vind je dat zelf klinken dan?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:55 schreef rakotto het volgende:
Er is een militaire raad samengesteld door SCAF - deze raad bestaat uit 11 personen - 9 personen uit de leger, de hoofd van de inlichtingendienst en de president.
Israel, schijnt de camp david akkoord geschonden te hebben door tanks op de grens te zetten na de aanval uit sinai
Geloofwaardig wat? Israel schendt nu de camp david akkoord mocht dit allemaal waar zijn.quote:Op maandag 18 juni 2012 23:39 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dan is bijna iedereen wel radicaal.
[..]
Hoe geloofwaardig vind je dat zelf klinken dan?
Dat is dus waarschijnlijk niet waar, Egyptische groepen zoals het MB zoeken al sinds het einde van het regime van Mubarak naar een excuus en reden om de akkoorden op te zeggen, dus onzin.quote:Op maandag 18 juni 2012 23:57 schreef rakotto het volgende:
[..]
Geloofwaardig wat? Israel schendt nu de camp david akkoord mocht dit allemaal waar zijn.
Dus het is alleen erg als je moslim bent?quote:
Als je een moslim bent misschien niet als we even de interne gevechten en twisten negeren.quote:Op maandag 18 juni 2012 23:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus het is alleen erg als je moslim bent?
Mocht dat waar zijn, dan is het niet de schuld van Egypte dat zulke groeperingen in Sinai actief zijn en Israel aanvallen. Je mag daar immers geen wapens/troepen etc hebben. Hoe moet je iets verdedigen als dat niet mag?quote:Op maandag 18 juni 2012 23:58 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat is dus waarschijnlijk niet waar, Egyptische groepen zoals het MB zoeken al sinds het einde van het regime van Mubarak naar een excuus en reden om de akkoorden op te zeggen, dus onzin.
Als die groepen onafhankelijk zijn dan misschien. Maar dat is de vraag.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 17:05 schreef rakotto het volgende:
[..]
Mocht dat waar zijn, dan is het niet de schuld van Egypte dat zulke groeperingen in Sinai actief zijn en Israel aanvallen. Je mag daar immers geen wapens/troepen etc hebben. Hoe moet je iets verdedigen als dat niet mag?
quote:Duizenden Egyptenaren protesteren tegen leger op Tahrirplein
Het Tahrirplein in Kairo, vorig jaar het epicentrum van de volksopstand tegen president Mubarak, stond vanavond weer vol. Duizenden Egyptenaren demonstreerden op het plein tegen de militaire machthebbers in het land, die de afgelopen week hun greep op het land verstevigden.
De Moslimbroederschap had opgeroepen tot het protest van vandaag uit onvrede over een aantal besluiten dat het leger de afgelopen dagen nam. De militaire machthebbers ontbonden vorige week het dit jaar gekozen en door de Moslimbroeders gedomineerde parlement na een uitspraak van het Constitutionele Hof en gaven zichzelf vervolgens, tot woede van de Moslimbroederschap en de liberale oppositie, de formeel wetgevende bevoegdheden van het parlement.
Op het Tahrirplein demonstreerden vanavond veel aanhangers van de Moslimbroederschap, maar ook een groot aantal liberale activisten, zo meldt de BBC. De betoging komt twee dagen nadat in Egypte de stembussen sloten voor de eerste vrije presidentsverkiezingen in het land. De demonstranten vrezen dat de nieuwe president weinig te zeggen krijgt en dat de meeste macht bij het leger blijft. De nieuwe grondwet waarin wordt bepaald hoe de machtsverhoudingen in Egypte komen te liggen moet nog worden geschreven.
Kandidaten presidentsverkiezingen claimen allebei overwinning
Over de vraag wie de presidentsverkiezingen van afgelopen weekend heeft gewonnen, wordt in Egypte ook al dagenlang gesoebat. De Moslimbroederschap claimde gisterochtend dat hun kandidaat Mohammed Morsi ongeveer 53 procent van de stemmen had gehaald en daarmee de verkiezingen heeft gewonnen.
Het kamp van Morsi’s tegenstrever, oud-premier onder Mubarak Ahmed Shafiq, verwierp de claim van de Moslimbroederschap en stelde vandaag dat Shafiq de verkiezing heeft gewonnen. De officiële uitslag van de verkiezingen wordt donderdag verwacht.
‘Mubarak krijgt hartaanval’
Op de achtergrond van de politieke chaos in Egypte blijft de gezondheidstoestand van ex-president Hosni Mubarak verslechteren. Egyptische staatsmedia meldden vanavond dat Mubarak een hartaanval heeft gehad en dat zijn hart met behulp van een defibrillator weer in een normaal ritme moest worden gebracht. Vorige week gingen er geruchten dat Mubarak in coma zou zijn geraakt.
De 84-jarige Mubarak werd begin deze maand veroordeelde tot een levenslange gevangenisstraf vanwege medeplichtigheid aan de dood van ruim achthonderd betogers tijdens de opstand van vorig jaar. Een paar uur na de uitspraak werd Mubarak onwel en opgenomen in het ziekenhuis.
Je zegt hier helemaal niets!quote:Op dinsdag 19 juni 2012 00:02 schreef DeParo het volgende:
[..]
Als je een moslim bent misschien niet als we even de interne gevechten en twisten negeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |