abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110250524
quote:
DELFT - Nanowetenschappers van de TU Delft zijn er in geslaagd om een nieuw deeltje te detecteren. Dat schreef het toonaangevende wetenschapsblad Science donderdag.

Het bestaan van het zogenoemde Majorana-deeltje werd al sinds de jaren '30 van de vorige eeuw vermoed op basis van de quantumtheorie, maar het deeltje werd nooit waargenomen. Met behulp van piepkleine nanodraadjes, supergeleidend materiaal en magnetisme hebben de Delftse onderzoekers het nu toch kunnen 'zien'. Iets wat voor wetenschappers in de quantummechanica een grote doorbraak betekent.

De onderzoekers meten de elektrische stroom door een opstelling heen. „We namen een piekje in die stroom waar, waaraan we het deeltje kunnen herkennen. Daardoor is nu bewezen dat het bestaat”, legde ontdekker Leo Kouwenhoven uit.

Het Majorana-deeltje is bijzonder, omdat het eigenschappen heeft die geen enkel ander deeltje heeft. Zo is het bijvoorbeeld zijn eigen anti-deeltje. „Samen met wetenschappers uit Leiden gaan we nu die gekke eigenschappen uitpluizen en kijken of ze nu echt anders reageren”, aldus Kouwenhoven

Wetenschappers zien het deeltje als een fundamentele bouwsteen voor een zogenoemde quantumcomputer, een soort supersnelle computer. „Het zal echter pas over decennia mogelijk zijn om zo'n computer met deze deeltjes te maken. Je kan in feite zeggen dat we een baby-ontdekking hebben gedaan, die we nu steeds beter gaan maken”, zei Kouwenhoven.
Bron

Hoe belangrijk/bijzonder is deze ontdekking eigenlijk? Op welke waarde moeten we dit inschatten?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 april 2012 @ 21:35:12 #2
862 Arcee
Look closer
pi_110251242
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 21:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
„Het zal echter pas over decennia mogelijk zijn om zo'n computer met deze deeltjes te maken"
Crap, ik wil 'm dit jaar al even bij de Media Markt scoren. :{w
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_110251308

Ontdekking is best belangrijk, als hij verdere testen doorstaat. Er wordt al heel lang naar majorana's gezocht, en ze zijn potentieel nuttig om te gebruiken in quantumcomputers.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 april 2012 @ 21:50:56 #4
862 Arcee
Look closer
pi_110252284
Kouwenhoven vanavond bij Pauw en Witteman, trouwens. ^O^
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_110252671
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_110259125
Hoe zouden deze deeltjes dan van nut kunnen zijn in een quantumcomputer? En ik dacht dat ze al bezig waren met soort van quantumcomputers, en blijkbaar doen ze dat al die tijd al zonder dit deeltje?
Extremistisch gematigd.
pi_110261593
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 00:13 schreef P8 het volgende:
Hoe zouden deze deeltjes dan van nut kunnen zijn in een quantumcomputer? En ik dacht dat ze al bezig waren met soort van quantumcomputers, en blijkbaar doen ze dat al die tijd al zonder dit deeltje?
Om dit goed uiteen te zetten moeten we de begrippen 'analoog' en 'digitaal' herdefinieren.
Een definitie voor digitaal die ik zelf kan verzinnen is het uitvoeren van een bewerking zonder verlies van informatie. Waarbij de definitie van analoog zou zijn dat bij de bewerking informatie verloren kan gaan. Tot nu toe bouwen wij systemen van fysisch analoge componenten (met inherent verlies van informatie), of digitale systemen met fysisch analoge componenten met foutmarge en meting bij clockfrequentie om een digitaal systeem te emuleren. Quantumcomputing zou dientengevolge betekenen dat je oftewel 1) een digitaal systeem gaat bouwen van fysisch digitale componenten, ofwel 2) een analoog systeem gaat bouwen van fysisch digitale componenten.
Optie 1 en optie 2 hebben dan elk hun eigen snelheid en/of precisie voor- en nadelen en elk andere nuttige toepassingsgebieden.

Denk ik, verbeter mij waar nodig..
pi_110261949
quote:
Quantumcomputing zou dientengevolge betekenen dat je oftewel 1) een digitaal systeem gaat bouwen van fysisch digitale componenten, ofwel 2) een analoog systeem gaat bouwen van fysisch digitale componenten.
Hoe bedoel je dit?
Extremistisch gematigd.
pi_110262416
Het is misschien het allereerste concrete stapje in onderzoek naar een quantumcomputer. Het zal nog minstens 20 jaar duren voordat misschien de eerste ooit operationeel zal zijn. Overigens is er dus een supergeleidend materiaal nodig, wat dus extreem lage temperaturen betekent. Je zult dit nooit in je pc thuis hebben.

Het moment dat ooit de eerste quantumcomputer gebouwd wordt zou echt ontzettend mooi zijn en hoop ik ook nog mee te maken. Zoiets is wel vergelijkbaar met een supercomputer. Het behoeft ook zeker gigantische koeling om het gebruikte materiaal supergeleidend te maken. Perfect bruikbaar voor echt supergrote berekeningen. Volgens mij kunnen al die Folding@Home projecten en alles dan in een keer opgedoekt worden. Dat berekenen ze dan met gemak in een heel korte tijd. Moet ook echt een energiebesparing opleveren waar je sokken van uitvallen.
pi_110271245
quote:
01-03-2012
Supercomputer dichtbij door ontdekking Majorana-deeltje

De Delftse onderzoeker Leo Kouwenhoven heeft waarschijnlijk het bestaan van het Majorana fermion aangetoond, een deeltje dat nodig is voor de bouw van een supercomputer.

Kouwenhoven maakte dinsdag zijn bevindingen bekend op een bijeenkomst van de American Physical Society in Boston. Dat meldt het wetenschappelijke tijdschrift Nature.
.........
[CENTRAAL] Wetenschap & Technologie in het Nieuws 2
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_110272144
quote:
quote:
Quantumcomputing zou dientengevolge betekenen dat je oftewel 1) een digitaal systeem gaat bouwen van fysisch digitale componenten, ofwel 2) een analoog systeem gaat bouwen van fysisch digitale componenten.

Hoe bedoel je dit?
quote:
Om dit goed uiteen te zetten moeten we de begrippen 'analoog' en 'digitaal' herdefinieren.
Een definitie voor digitaal die ik zelf kan verzinnen is het uitvoeren van een bewerking zonder verlies van informatie.
fysisch digitale componenten zijn, in tegenstelling tot fysisch analoge componenten, componenten waar na manipulatie geen informatie verloren gaat, door bijvoorbeeld de omzetting van energie naar andere verschijningsvormen. Digitaal is in deze definitie dus geen getalstelsel, zoals binair of ternair dat zijn.
pi_110272520
Ik snap (volgens mij) wel wat er staat, ik heb er alleen moeite mee om voor te stellen hoe een fysisch digitaal component als bouwsteen kan dienen voor een ander analoog of digitaal systeem.
Extremistisch gematigd.
pi_110274052
Zag het gisteren in het nieuws :) Alleen, het is geen elementair deeltje (het is een zogenaamd "quasi-deeltje") en heeft al helemaal niks met "donkere materie" te maken zoals gisteren werd beweerd.

De vergelijking die in het andere topic werd gemaakt,

quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2012 21:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wetenschappers TU Delft vinden nieuw deeltje

Tja, Majorana-deeltje gevonden met een slimme oplossing ipv een LHC.

slaat dan ook nergens op.
pi_110289191
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 02:54 schreef Xeanor het volgende:
Volgens mij kunnen al die Folding@Home projecten en alles dan in een keer opgedoekt worden. Dat berekenen ze dan met gemak in een heel korte tijd.
Maar dan wil je weer meer bereken en hoe doe je dat?
Nou met dingen zoals Folding@Home :P
pi_110298896
Ik las marihuana deeltje
pi_110299031
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 12:39 schreef P8 het volgende:
Ik snap (volgens mij) wel wat er staat, ik heb er alleen moeite mee om voor te stellen hoe een fysisch digitaal component als bouwsteen kan dienen voor een ander analoog of digitaal systeem.
Stel je voor dat je alle mogelijke antwoorden op een rij legt, daarna de rijen op elkaar stapelt en daarna de stapels op elkaar stapelt. Je programmeert een virtueel, n-dimensionaal object van mogelijke antwoorden die bij je probleem horen. In plaats van, zoals we nu gewend zijn met veel stappen, langdurig, naar het definitieve antwoord te moeten toewerken, is het mogelijk met een klein aantal stappen, in zeer korte tijd, de vectoren te bepalen die de locatie van het antwoord aanwijzen. Het kan, als je geen hoge precisie nodig hebt, net als een rekenliniaal dat doet je een goede schatting geven van waar het antwoord in de buurt van ligt. Dit is dan een analoog systeem wat van fysisch digitale componenten gebruik maakt. Je kan, zo lees ik, voor een precieser antwoord filteren d.m.v. quantum gates, dat kost, indien je qubits en gates gelimiteerd zijn, extra stappen, maar daarmee kan je een digitaal systeem maken, gebruikmakend van fysisch digitale componenten.

Denk ik. Maar ik kan het mis hebben.
pi_110299308
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:57 schreef dude1960 het volgende:
Ik las marihuana deeltje
Moet je er eens over gaan praten...
Is echt een klote woord en je zegt snel marihuana deeltje. :P
pi_110299571
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 23:06 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Moet je er eens over gaan praten...
Is echt een klote woord en je zegt snel marihuana deeltje. :P
Ja grappig is dat, mijn collega zei dat vandaag ook, maar als ik een nieuw woord uitspreek zie ik tegelijkertijd het woord wat ik uitspreek visueel in afzonderlijke letters voor me, dus ik heb dat probleem niet. Vrijwel alle dingen waarover ik moet nadenken doe ik denkbeeldig visueel. Misschien ook een truukje wat je jezelf aan kan leren.
pi_110300659
Ik ga volgend jaar subatomic physics volgen.
Wil ik toch wat meer vanaf weten.

Want weet iemand of een neutrino nou eigenlijk ook een marihuana deeltje is?
En zo ja dan hebben we toch allang majorana deeltje waargenomen.
pi_110300915
quote:
een marihuana deeltje
Het is respectloos om de voorspeller van het deeltje zo te herinneren, gezien hetgeen zijn werk betekent voor de mensheid.

[ Bericht 39% gewijzigd door Onverlaatje op 14-04-2012 13:04:31 ]
  zaterdag 14 april 2012 @ 00:18:15 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_110302628
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 23:38 schreef Onverlaatje het volgende:
Het is respectloos om de voorspeller van het deeltje zo te herinneren
?

Leg uit.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_110306074
quote:

[..]

Het is respectloos om de voorspeller van het deeltje zo te herinneren, gezien hetgeen zijn werk betekent voor de mensheid. Haushofer gaf daarnaast het antwoord al op je vraag.
Het is eerder pretentieus om daar zo op te reageren.
pi_110308992
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 23:33 schreef t4rt4rus het volgende:
Ik ga volgend jaar subatomic physics volgen.
Wil ik toch wat meer vanaf weten.

Want weet iemand of een neutrino nou eigenlijk ook een marihuana deeltje is?
En zo ja dan hebben we toch allang majorana deeltje waargenomen.
Nee, volgens mij is daar nog geen uitsluitsel over. Je zou Zee's "QFT in a nutshell" er es over kunnen openslaan :)
pi_110313310
quote:

[..]

Het is respectloos om de voorspeller van het deeltje zo te herinneren, gezien hetgeen zijn werk betekent voor de mensheid.
:')
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it."
― Albert Einstein
pi_110339814
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 03:43 schreef KoningStoma het volgende:

[..]

Het is eerder pretentieus om daar zo op te reageren.
Nee jij trekt volle zalen :) Een woordgrap is even leuk, maar om het daarna serieus te gebruiken wordt een beetje vervelend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')