abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_118710357
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 18:15 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Ik heb een eerste wereld probleem: ik heb geen idee wat ik moet vragen voor kerst.

Ik heb alles al wat mijn hartje begeerd maar ik vind de ruimte en alles wat er bij hoort erg interessant.
Daarom een telescoop.

Aangezien dit mijn eerste telescoop word heb ik geen flauw idee wat nou eigenlijk goed en slecht is en waar ik op moet letten.

Is dit nou eigenlijk wat? Deze hier
Ja of nee en waarom?

Mijn budget ligt rond de 200 tot 250 euro. Het is niet heel veel maar het is mijn eerste.
pi_118731525
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 16:45 schreef GeenInspiratie. het volgende:

[..]

er zijn zoveel telescopen tegenwoordig, dat je voor de beste resultaten eerst moet weten wat je wilt, eigenlijk zijn er naar mijn mening 3 categorieën:

- zonnestelsel planeten
- deepsky
- fotografisch (ook geschikt voor zonnestelsel/deepsky)

de onderste is de duurste categorie en die begint ook pas vanaf de 1500,- euro voor de instapmodellen+accessoires

ik ga er dus vanuit dat je niet gaat fotograferen.

dan heb je nog verschillende type telescopen, refractor, reflector en catadioptrisch. maar als je gewoon wilt beginnen moet je je daar nog niet te druk over maken.

wil je serieus verder ermee, zou ik je aanraden je in te gaan lezen, zodat je een betere keuze kunt maken. wil je een snelle tip, zou ik je een dobson aanraden!

Deze is statief en telescoop ineen, en is makkelijk te gebruiken! totaal ongeschikt voor fotografie, maar daar begin je nog niet aan ga ik vanuit. wel een soort telescoop die je veel waar voor je geld geeft, goede kwaliteit, veel mogelijkheden, redelijk waardevast en zogoed als binnen je budget.

(deze dus:)
http://www.robtics.nl/pro(...)363&products_id=1628

en dan zou ik toch wel een barlow-lens erbij gaan kopen (is een tussenstuk tussen het oogstukje en de telescoop die je focusafstand verdubbeld of verdriedubbeld) en is redelijk goedkoop. je maakt je telescoop er veel veelzijdiger mee omdat je dan zowel planeten, widefield en deepsky kunt kijken.

hopelijk heb je er iets aan!
<hr>
pi_118733141
01-10-2012

Fermi-satelliet detecteert 'mist' van oud sterlicht


Impressie van een blazar. NASA/GSFC

Astronomen hebben uit gegevens van de gammasatelliet Fermi afgeleid hoeveel sterlicht er is in het heelal. Dit meetresultaat geeft een indicatie van de gemiddelde sterrendichtheid (Science, 2 november).

De totale hoeveelheid sterlicht in het heelal wordt door astronomen aangeduid met de term 'extragalactisch achtergrondlicht'. Voor gammastraling, de meest energierijke vorm van straling, fungeert dat achtergrondlicht als een soort mist. De astronomen hebben die mist onderzocht door heel nauwkeurig naar de gammastraling van 150 zogeheten blazars te kijken. Een blazar is een sterrenstelsel met een actief zwart gat in zijn kern dat veel gammastraling produceert.

De gammastraling die we op aarde van blazars opvangen, heeft miljarden lichtjaren afgelegd. En onderweg is die straling door een steeds dichter wordende mist van zichtbaar licht en ultraviolette straling gegaan, die is geproduceerd door de sterren die in de loop van de kosmische geschiedenis zijn ontstaan.

Bij botsingen tussen gammafotonen en het minder energierijke sterlicht ontstaan paren deeltjes, bestaande uit een elektron en zijn tegengesteld geladen tegenhanger, een positron. Als dat gebeurt, verdwijnt er dus een beetje gammastraling – vandaar de mist-analogie. Door de gammastraling van (relatief) nabije blazars te vergelijken met die van verre blazars, kan de dichtheid van die mist worden gemeten.

Uit die meting blijkt dat er in het heelal gemiddeld 1,4 ster per 100 miljard kubieke lichtjaren is. Anders gezegd: de gemiddelde afstand tussen de sterren in het heelal is ongeveer 4150 lichtjaar. (EE)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_118745351
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 01:22 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

er zijn zoveel telescopen tegenwoordig, dat je voor de beste resultaten eerst moet weten wat je wilt, eigenlijk zijn er naar mijn mening 3 categorieën:

- zonnestelsel planeten
- deepsky
- fotografisch (ook geschikt voor zonnestelsel/deepsky)

de onderste is de duurste categorie en die begint ook pas vanaf de 1500,- euro voor de instapmodellen+accessoires

ik ga er dus vanuit dat je niet gaat fotograferen.

dan heb je nog verschillende type telescopen, refractor, reflector en catadioptrisch. maar als je gewoon wilt beginnen moet je je daar nog niet te druk over maken.

wil je serieus verder ermee, zou ik je aanraden je in te gaan lezen, zodat je een betere keuze kunt maken. wil je een snelle tip, zou ik je een dobson aanraden!

Deze is statief en telescoop ineen, en is makkelijk te gebruiken! totaal ongeschikt voor fotografie, maar daar begin je nog niet aan ga ik vanuit. wel een soort telescoop die je veel waar voor je geld geeft, goede kwaliteit, veel mogelijkheden, redelijk waardevast en zogoed als binnen je budget.

(deze dus:)
http://www.robtics.nl/pro(...)363&products_id=1628

en dan zou ik toch wel een barlow-lens erbij gaan kopen (is een tussenstuk tussen het oogstukje en de telescoop die je focusafstand verdubbeld of verdriedubbeld) en is redelijk goedkoop. je maakt je telescoop er veel veelzijdiger mee omdat je dan zowel planeten, widefield en deepsky kunt kijken.

hopelijk heb je er iets aan!
Hartelijk bedankt!
Ik heb de tijd genomen om over die telescoop informatie op te zoeken en het is allemaal positief. Alles zegt ook dat het een goede instap is en goed voor beginners.
Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor deze.

Nogmaals, bedankt.
pi_118745999
Er zijn verschillende soorten Barlow-lenzen.
Wat zou, als ik die telescoop zou kopen, mijn beste keuze zijn? Een 2x of 3x? Is de 3x te veel? Zijn ze beide handig om te hebben?
pi_118760508
Hoe is het eigenlijk mogelijk om hiermee vliegtuigen te spotten?

Ik zie het namelijk wel gebeuren op YouTube met veel krachtigere en betere telescopen.
Ik zou zelf denken dat het dan toch veel te ver inzoomt.

[ Bericht 28% gewijzigd door GeenInspiratie. op 02-11-2012 23:35:12 ]
pi_118761240
voor de barlow lens moet je kijken welke eyepieces je bij de telescoop krijgt,

bij de dobson uit mijn post krijg je een 10mm & 25mm eyepiece erbij

ik zou gewoon met een 2x barlow beginnen, je kunt altijd over een tijdje nog een 3x barlow erbij halen of gewoon een ander eyepiece.

Natuurlijk is het altijd handig om een 2x en ook een 3x barlow te hebben, maar ik zou in het begin niet te gek doen met accessoires, ook zonde als ze straks ergens liggen terwijl je ze nauwelijks gebruikt, ga eerst aan de slag met de telescoop met een barlow lens, dan krijg je ook een beter beeld wat je wil

Ik heb eigelijk nog nooit vliegtuigen gespot maar het lijkt mij dat het moet kunnen, al je de beweging kunt bijhouden, want een vliegtuig gaat relatief zeer snel over de hemel in verhouding met de sterren ten opzichte van de rotatie van de aarde. Dus met zoveel vergroting moet je je telescoop voortdurend blijven bewegen om het vliegtuig te volgen.
<hr>
pi_118761531
Oké. Bedankt!

Maar stel dat ik hem erop krijg, zie ik dan niet alleen wit? Ik zoom er dan toch te ver op.

Vliegtuig spotten is natuurlijk leuk en al maar dat is natuurlijk niet mijn prioriteit.

Ik ga die wel vragen en dan zie ik wel hoe het zit met vliegtuigen. Zo nodig heb ik nog een verrekijker. :D
pi_118925362
06-11-2012

Stervormingsgebied in de Grote Magelhaense Wolk.



Een team van Portugese, Britse, Japanse, Italiaanse en Nederlandse astronomen heeft ontdekt dat de huidige economische crisis in het niet valt bij de recessie die het heelal heeft getroffen. Bij een grootschalig onderzoek hebben de astronomen vastgesteld dat de productie van nieuwe sterren de laatste elf miljard jaar dramatisch is gedaald. En die daling zet door.

Volgens het gangbare model voor de evolutie van het heelal ontstonden de eerste sterren ongeveer 13,4 miljard jaar geleden – ruwweg driehonderd miljoen jaar na de oerknal. Maar veel van die sterren waren vele malen groter dan de zon, en zulke kolossen zijn binnen een miljoen jaar door hun brandstof heen en exploderen dan. Kleine sterren kunnen het miljarden jaren volhouden.

Veel van het stof en gas dat bij sterexplosies vrijkomt, wordt gerecycled. Het voegt zich bij al bestaande gaswolken, waaruit weer nieuwe sterren kunnen ontstaan.

Met behulp van drie telescopen, waaronder de Europese Very Large Telescope, hebben de astronomen onderzocht hoeveel nieuwe sterren de gaswolken in sterrenstelsels op uiteenlopende afstanden nog produceren. Uit dat onderzoek blijkt dat de sterproductie sinds de hoogtijdagen (ongeveer elf miljard geleden) met een factor dertig is afgenomen.

Volgens de astronomen wordt het huidige heelal gedomineerd door oude sterren, waarvan de helft in de periode tussen elf en negen miljard jaar geleden is geboren. De productie van de andere helft heeft al vijf keer zo veel tijd gekost.

Als deze ontwikkeling doorzet, ziet de kosmische toekomst er letterlijk somber uit. Het totale aantal sterren dat ooit is gevormd, zal dan nog maar met vijf procent toenemen – zelfs als het heelal eeuwig blijft bestaan. (EE)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 9 november 2012 @ 13:36:40 #285
388750 Hitch_Slap
Thank God for Darwin
pi_119014773
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 09:09 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
06-11-2012
Entropie op kosmische schaal ? 'the Big Dim'
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society
  vrijdag 9 november 2012 @ 13:43:12 #286
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_119015028
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:36 schreef Hitch_Slap het volgende:

[..]

Entropie op kosmische schaal ? 'the Big Dim'
Volgens mij vooral (of ook? maar volgens mij is dit niet per se gerelateerd aan de entropie) de energie/massa-dichtheid van het universum. Vroeger zat alles dichter op elkaar en konden zware sterren makkelijker vormen. Nu is alles verspreider en worden nog voornamelijk kleine sterretjes gevormd.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zaterdag 10 november 2012 @ 16:58:25 #287
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_119057106
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 10 november 2012 @ 17:50:58 #288
28033 Pek
je moet wat
pi_119058978
quote:
Goede zaak! ^O^
Ik hoor iedereen maar mekkeren over bemande vluchten naar Mars en een basis daar, maar dat mag je dan toch eerst wel wat dichter bij huis -langdurig- gaan oefenen. 3 dagen of 8 maanden, dat scheelt nogal wat als er iets mis mocht gaan :)
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_119154486
12-11-2012

Studenten van Harvard sturen eerste hamburger de ruimte in


Vijf studenten aan de universiteit van Harvard zorgden recent voor een 'historische stap in de geschiedenis van het fastfood' door een hamburger de ruimte in te sturen. De burger belandde dertig kilometer hoog de stratosfeer in.

Op 27 oktober koos de hamburger de wijde lucht met behulp van een heliumballon en een camera, die registreerde hoe het broodje over de bomen zweefde, richting de wolken en daarna ook de ruimte in. De studenten postten op 4 november een drie minuten durende video van het event op YouTube, met als titel 'Skyfall Operation: First Hamburger in space.' Na amper een week is het filmpje 312.000 keer bekeken. Grappig is dat de burger tijdens zijn terugtocht in eerste instantie hoog in de bomen kwam vast te zitten.

Renzo Luciono, een van de studenten achter het project, zegt dat hij al lang een voorwerp in de ruimte wou sturen. Tijdens zijn eerste jaar aan de unief stak hij al een laser in elkaar. In 2009 stuurde hij samen met enkele collega-studenten nog een camera met behulp van een heliumballon de ruimte in.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_119189711
Calm down, please!
  woensdag 14 november 2012 @ 03:25:30 #291
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_119189762
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 08:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
12-11-2012

Studenten van Harvard sturen eerste hamburger de ruimte in


Vijf studenten aan de universiteit van Harvard zorgden recent voor een 'historische stap in de geschiedenis van het fastfood' door een hamburger de ruimte in te sturen. De burger belandde dertig kilometer hoog de stratosfeer in.

Op 27 oktober koos de hamburger de wijde lucht met behulp van een heliumballon en een camera, die registreerde hoe het broodje over de bomen zweefde, richting de wolken en daarna ook de ruimte in. De studenten postten op 4 november een drie minuten durende video van het event op YouTube, met als titel 'Skyfall Operation: First Hamburger in space.' Na amper een week is het filmpje 312.000 keer bekeken. Grappig is dat de burger tijdens zijn terugtocht in eerste instantie hoog in de bomen kwam vast te zitten.

Renzo Luciono, een van de studenten achter het project, zegt dat hij al lang een voorwerp in de ruimte wou sturen. Tijdens zijn eerste jaar aan de unief stak hij al een laser in elkaar. In 2009 stuurde hij samen met enkele collega-studenten nog een camera met behulp van een heliumballon de ruimte in.

(HLN)
Dat is toch niet de ruimte :{
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_119190862
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 03:25 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Dat is toch niet de ruimte :{
Maar wel interessant om te onderzoeken hoe lang je een McDonalds hamburger in de ruimte kunt bewaren. Op aarde is dat een jaar of 5. Waarschijnlijk heb je dan een burgertje van een meter doorsnee die gewoon niet verrot. Lekker hoor.
pi_119191220
13-11-2012

Vroege remming van heelaluitdijing gemeten



NASA/ESA/G. Illingworth, D. Magee en P. Oesch van University of California, Santa Cruz/R. Bouwens van Universiteit Leiden/HUDF09-Team

Vrijwel alle astronomen zijn het er over eens dat het universum steeds sneller uitdijt. Maar dat was niet altijd zo. Voor het eerst is nu de snelheid van het uitdijende heelal bepaald vóór de periode dat deze begon te accelereren.

Het blijkt dat de uitdijing van het universum drie miljard jaar na de oerknal in een fase zat waarin het langzaam werd afgeremd. Dat duurde tot het universum ongeveer acht miljard jaar oud was, en de uitdijing weer begon te versnellen.

Voor de bepaling van de acceleratie keken de wetenschappers verbonden aan de Sloan Digital Sky Survey III naar de massa-verdeling van het jonge universum. Aan de hand van het licht van extreem verre en heldere radiobronnen (zogenoemde quasars) was het mogelijk een kaart te maken van het vroege universum.

De verklaring voor de respectievelijke afremming en versnelling van de uitdijing zit hem in de verschillende krachten die aan het werk zijn in het heelal. Aan de ene kant is er de zwaartekracht die alle massa naar elkaar toe probeert te trekken. Donkere energie – waarvan nog niemand eigenlijk weet wat het is – zou alles uit elkaar drijven. In de eerste miljarden jaren van het universum kon de zwaartekracht de uitdijing van het heelal nog afremmen, maar in het huidige universum domineert de donkere energie. (Roel van der Heijden)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_119191504
13-11-2012

Chinezen maken ambitieuze ruimteplannen bekend



China heeft de toekomst van haar ruimteprogramma via het staatspersbureau Xinhua bekend gemaakt. De Chinezen willen volgend jaar opnieuw een bemande capsule de ruimte insturen en op korte termijn mensen naar de maan sturen.

Vorige week koos de Chinese Communistische Partij haar nieuwe leiders. Niu Hongguang, één van de hoogste bazen van het Chinese ruimteprogramma, heeft de ambities van het land over haar ruimteprogramma toegelicht. Die zijn niet mals: de Aziaten willen volgend jaar een nieuwe bemande missie lanceren, en uiteindelijk ook naar de maan.

Ruimtestation
Zo willen de Chinezen een eigen bemand ruimtestation bouwen. Het Chinese ruimtestation moet, net als het ISS, een station worden waar wetenschappelijke en medische experimenten uitgevoerd gaan worden. Maar het ruimtestation dient ook andere doelen: China wil haar snel expanderende wetenschappelijke sector langzaamaan toegankelijker maken voor westerse landen. Met hun eigen station laten de Chinezen zien dat ze een goede partner zijn in internationale samenwerking – tegelijk één van de doelen van de nieuwe leiders van het land. Het ruimtestation moet in 2020 klaar zijn.

Eerste vrouw
China lanceerde al eerder haar eigen raketten. In juni van dit jaar werd Shenzhou-9 gelanceerd, die de eerste handmatige aankoppeling uitvoerde op China’s eigen ruimtestation, Tiangong-1. Tijdens die missie was ook de eerste vrouwelijke Chinese astronaut aanwezig. Halverwege 2013 moet wederom een Shenzhou-raket naar Tiangong (‘Hemels Paleis’) vertrekken.

Naar de maan
Naast een ruimtestation willen de Chinezen ook nog een stapje verder gaan. De maan wordt de volgende mijlpaal. Volgend jaar wordt daarom de eerste satelliet richting de maan gestuurd, de Chang’e 3. Die moet nog datzelfde jaar op het oppervlak landen. Chang’e 3 moet vooronderzoek gaan doen voor de volgende grote missie: een bemande landing op de maan.

Man op de maan
Sinds de laatste Amerikaanse Apollomissie in 1972 zijn er geen mensen meer naar de maan geweest. De Chinezen willen daar verandering in brengen. Een tijdschema werd niet gepresenteerd, maar experts vertellen aan Xinhua dat de overheid vóór het einde van dit decennium de maan wil bereiken. Waarom de Chinezen naar de maan willen, blijft een beetje onduidelijk. Experts verwachten echter dat wordt gewerkt aan een permanent bezette maanbasis. Dat zou, naast het vergaren van kennis, ook goed kunnen zijn voor het winnen van delfstoffen.

Met de ruimteplannen hebben de Chinezen straks een groot voordeel op de rest van de wereld. Amerika heeft sinds het pensioen van de spaceshuttles geen eigen raket meer, en Rusland gaf al eerder aan dat bemande ruimtemissies geen prioriteit meer heeft in hun ruimteprogramma. De Chinezen timmeren daarentegen flink aan de weg, omdat het land het geld en de mankracht heeft, en de technologische kennis steeds meer in opkomst is in het land.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_119201673
Sounds like another space race is coming
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_119265566
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:06 schreef -CRASH- het volgende:
Sounds like another space race is coming
:)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_119265576
15-11-2012

Astronomen kijken 'recordver' terug in de tijd


© afp.

Een internationaal team van astronomen heeft een nieuw record gevestigd, door licht waar te nemen dat ruim 13,3 miljard jaar oud is. Dat maakte het Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) vandaag bekend.

Het licht komt van een sterrenstelsel en is uitgestraald 420 miljoen jaar na de oerknal. Het vorige record was van 450 miljoen jaar na de oerknal.

"Hoewel men verwacht eens in de zoveel tijd een extreem ver weg gelegen sterrenstelsel te vinden door de enorme kracht van zwaartekrachtlenzen, overtreft deze ontdekking al onze verwachtingen", aldus astronoom Rychard Bouwens van de Universiteit Leiden. De Nederlandse astronoom Arjen van de Wel (Max Planck Instituut voor Astronomie, Heidelberg, Duitsland) behoort ook tot het onderzoeksteam.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_119265637
Zwaartekrachtlenzen, zijn dat gebieden met fluctuerende zwaartekracht die daardoor als lens fungeren of zoiets?..

* Nemephis hoopt dat dat geen domme vraag is
pi_119265654
15-11-2012

Tegengestelde beweging hete Jupiters verklaard


Sommige hete Jupiters draaien tegen de stroom in. Lynette Cook

Volgens astrofysicus Konstantin Batygin staat het baanvlak van sommige exoplaneten zo schuin op het evenaarsvlak van hun moederster, doordat deze ster ooit een andere ster als begeleider had. Stelsels die vroeger meer dan één ster hadden, zouden ook kunnen verklaren waarom sommige 'hete Jupiters' om hun moederster draaien in een richting die tegengesteld is aan de draaiing van de ster zelf (Nature, 15 november).

'Hete Jupiters' zijn grote, Jupiter-achtige planeten die op zeer kleine afstand om hun ster draaien. Toen zulke planeten in 1995 voor het eerst werden ontdekt, namen astronomen aan dat zij op grotere afstand van hun ster waren gevormd en pas later naar hun huidige banen waren gemigreerd door de aantrekkende werking van het gas en stof rond de ster. Die theorie viel echter aan duigen toen in 2008 werd ontdekt dat sommige hete Jupiters in tegengestelde richting om hun ster draaien.

Die tegengestelde draairichting wordt wel toegeschreven aan de aantrekkingskracht die andere planeten op zo'n planeet uitoefenden terwijl deze zijn ster naderde. Volgens Batygin is er echter ook een andere mogelijkheid: de vreemde draairichting kan het gevolg zijn van de zwaartekrachtsinvloed van een andere ster, die inmiddels uit het stelsel is ontsnapt.

Het idee van Batygin is gebaseerd op het feit dat veel sterren deel uitmaken van meervoudige stersystemen. Om te onderzoeken wat de aanwezigheid van meerdere sterren voor gevolgen heeft voor de planeten in het stelsel heeft Batygin computermodellen gemaakt. Zijn simulaties laten zien dat de verstoringen die in zulke stelsels optreden er inderdaad toe kunnen leiden dat planeten uiteindelijk in tegengestelde richting om hun ster draaien. (EE)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_119265668
15-11-2012

Schotel Dwingeloo radiotelescoop wordt teruggeplaatst


Nu staat de schotel van de radiotelescoop nog naast de toren. Stichting CAMRAS

Op maandag 19 november wordt in opdracht van ASTRON, het Nederlands Instituut voor Radio-astronomie, de schotel van de historische Dwingeloo-radiotelescoop teruggeplaatst op zijn toren. Sinds 5 juni van dit jaar staat de 38 ton wegende schotel met een diameter van 25 meter op een speciale constructie naast de toren om te worden gerestaureerd.

In de afgelopen maanden zijn alle stalen onderdelen van de Dwingeloo radiotelescoop gezandstraald en opnieuw geverfd. Waar nodig zijn ook onderdelen vervangen. Alle 372 driehoekige gaasramen van de schotel zijn geïnspecteerd, schoongemaakt en op 211 vernieuwde stelbouten in de vorm van paddenstoelen vastgemaakt. De parabolische schotel heeft, tot op twee millimeter nauwkeurig, weer zijn oorspronkelijke vorm.

Zodra de radiotelescoop is vrijgegeven en overgedragen aan ASTRON, kunnen de vrijwilligers van stichting CAMRAS beginnen met het opnieuw inrichten van de telescoop met apparatuur en kabels, en het doen van controlemetingen. De verwachting is dat de radiotelescoop omstreeks de zomer van 2013 weer bruikbaar is voor publieksactiviteiten en educatieve doeleinden.

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')