http://www.telegraaf.nl/b(...)r_voedselbank__.htmlquote:Veel meer mensen naar de voedselbank
ROTTERDAM - Het aantal mensen dat zich in de eerste drie maanden van 2012 bij Voedselbanken Nederland heeft aangemeld, is schrikbarend.
Volgens Clara Sies van de Stichting Voedselbanken Nederland zijn er in het eerste kwartaal al net zoveel aanmelding als in heel 2011. Dat zei ze vrijdag in het Radio 1 Journaal.
Alleen al in Rotterdam zijn er dit jaar 500 nieuwe aanmeldingen binnengekomen. Ongetwijfeld komt dat door de economische crisis. Mensen hebben meer kosten zoals hogere eigen bijdragen, hogere energierekeningen, aldus Sies.
Laatste bericht.quote:quote:
Op dinsdag 10 april 2012 15:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat is geen uitvlucht man, dat is de realiteit .. of zou jij als werkgever het risico nemen dat je werkneemster er al weer niet is omdat er een van die zes kinderen ziek is? Dat krijg je al te horen als je twee kinderen hebt namelijk, laat staan dat het er zes zijn. Maar ja, ik begrijp dat jij ijzer met je blote handen kan breken?
Maar dan zou geen enkele moeder aan werk kunnen komen, alleenstaand of niet. Kinderen kunnen nu eenmaal ziek worden. Tweeverdieners moeten daar dan ook een oplossing voor zoeken.
Lees even terug, Hofstadgruppe kwam met dat absurde getal. En klopt, mijn jongste is nu 20 en gaat heel binnenkort gedwongen de deur uit .. met dank aan de nieuwe gezinsnormen waardoor de werkende jongere zijn gehele minimumjeugdloon mag gaan inleveren om zijn arbeidsongeschikte ouder te onderhouden. Want tja, die norm is 855 euro, terwijl je de rekeningen krijgt voor twee volwassenen ..quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:26 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Is dit een voorbeeld of heb jij 6 kleine kinderen?
Aangezien ik volgens mij ook ergens in dit topic gelezen heb dat je rond de 60 bent, dan zou je toch verwachten dat als je kinderen hebt, dat die dan volwassen zijn.
Is dat goed nieuws?quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:54 schreef MrBadGuy het volgende:
Goed nieuws dat steeds meer mensen die in de problemen zitten de weg naar de voedselbanken weten te vinden
Dat steeds meer mensen zich hiertoe genoodzaakt zien, vind ik eerder slecht nieuws.quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:54 schreef MrBadGuy het volgende:
Goed nieuws dat steeds meer mensen die in de problemen zitten de weg naar de voedselbanken weten te vinden
Precies.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:22 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat steeds meer mensen zich hiertoe genoodzaakt zien, vind ik eerder slecht nieuws.
quote:Hulp waar nodig
Wij weten wel wat u soms stiekem denkt...
Het zijn mensen met torenhoge schulden, opgebouwd door roekeloos lenen. Die niet werken. Laag opgeleid natuurlijk. Van die types: wel een breedbeeld en een dvd, maar de kinderen voor schandaal de straat op sturen.
De werkelijkheid is anders: Slechts een deel van onze cliënten heeft problematische schulden. Vaak gemaakt om zolang mogelijk 'normaal' te kunnen blijven leven. Er zijn genoeg mensen bij met betaald werk (20%) en een (middel)hoge opleiding. En een mooie tv is niet noodzakelijk, maar vaak wel de enige overgebleven luxe. Vakanties, merkkleding, schoolreisjes en betaald sporten zijn allang doorgestreept. Kleren kopen ze meestal tweedehands.
Een alleenstaande moeder met kinderen bijvoorbeeld, die in geldproblemen komt doordat haar man geen alimentatie betaalt; een zelfstandige ondernemer, goed opgeleid, die zijn zaak onderuit ziet gaan en schuldeisers nog tienduizenden euro’s moet betalen; een ontslagen werknemer die te lang op een uitkering moet wachten en z’n spaargeld al heeft opgegeten. Een oudere met een AOW-uitkering die de eindjes niet meer aan elkaar kan knopen.
Dit soort mensen komt vaak terecht in de vicieuze armoedecirkel; Te weinig geld, gezondheidsproblemen door eenzijdige en/of slechte voeding, een toenemend sociaal isolement, verleid worden tot het afsluiten van ‘goedkope’ leningen... De problemen stapelen zich geleidelijk op, tot ze de mensen om wie het gaat, dreigen te verpletteren.
Als Voedselbank kunnen we via het uitdelen van voedselpakketten tijdelijk wat druk van de ketel halen. Zo krijgen onze cliënten de kans actief aan verbetering van hun situatie te werken
Het is dan ook geen "systeem". De voedselbank is opgezet door vrijwilligers en volledig afhankelijk van giften. Gebruik kunnen maken van die voorziening is dan ook nooit een recht, maar een kwestie van mazzel in alle ellende.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:05 schreef DontGiveAFok het volgende:
Er zijn inmiddels al een tijdje wachtlijsten, van soms maanden, voor de voedselbank..... om maar even aan te geven dat ook dat systeem begint te kraken.....
Daar zouden we ons met zijn allen kapot voor moeten schamen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:11 schreef Lavenderr het volgende:
Eigenlijk vind ik het treurigste die oude mensjes die het met alleen een AOW'tje moeten doen en dus niet rond kunnen komen. Dus ben ik erg blij dat er Voedselbanken zijn. Voor deze mensen, die vaak een leven lang gewerkt hebben en nu tot armoe vervallen zijn. In ons rijke land
Dat mensen die in de problemen zitten de voedselbank weten te vinden? Dat vind ik inderdaad goed nieuwsquote:
* VVD Talk: Hadden ze maar moeten sparen en langer door moeten werken!!!!!!!!!!quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:11 schreef Lavenderr het volgende:
Eigenlijk vind ik het treurigste die oude mensjes die het met alleen een AOW'tje moeten doen en dus niet rond kunnen komen. Dus ben ik erg blij dat er Voedselbanken zijn. Voor deze mensen, die vaak een leven lang gewerkt hebben en nu tot armoe vervallen zijn. In ons rijke land
Zonder er een politieke partij de schuld van te willen geven, want elke partij wil dat er langer doorgewerkt gaat worden: ik vind het treurig en een schande dat dit hier in Nederland voorkomt.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:16 schreef betyar het volgende:
[..]
* VVD Talk: Hadden ze maar moeten sparen en langer door moeten werken!!!!!!!!!!
Daar kun je in een aantal gevallen ook nog wel de familie de schuld van geven.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:11 schreef Lavenderr het volgende:
Dat is waar. Maar ook niet iedereen heeft familie. Nederlandse gezinnen bestaan allang niet meer uit elftallen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:25 schreef Specularium het volgende:
[..]
Daar kun je in een aantal gevallen ook nog wel de familie de schuld van geven.
Vanwege het geen ene neuk meer geven.
Als ze een leven lang gewerkt hebben is er ook nog een pensioen, dus niet zo overdrijven.quote:Op dinsdag 10 april 2012 22:11 schreef Lavenderr het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |