abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 juni 2012 @ 23:08:25 #151
205891 Nithosm
alles komt goed
pi_112767114
Idem ADD en methylfenidaat hier... bevalt me tot nu toe goed... maar ja, een week is ook maar kort:/
pi_112767272
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 09:10 schreef RvLaak het volgende:
Mensen... Ons onderzoek (zie een paar topics eerder) is nu officieel van start gegaan... Ik zou jullie dus ook willen vragen de volgende vragenlijst in te vullen:
http://tinyurl.com/ckoqq37

Gezien het feit dat we redelijk beperkt zijn in het aantal respondenten (momenteel, wordt aan gewerkt), graag enkel zij met rijbewijs.
Kleine update over ons onderzoek. Helaas hebben we het beoogde aantal van een kleine 300 respondenten niet weten te halen voor de deadline van school. Echter blijft het onderzoek voorlopig nog wel online staan.

Op dit moment nog geen resultaten van de wel-ingevulde vragenlijsten. Die komen.

Sowieso dank aan de mensen die hebben meegedaan aan dit onderzoek.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2012 23:45:59 ]
pi_112787088
Ik heb ook ADD en methylfenidaat sloeg bij mij beter aan dan dextro.
Beter gezegd: dextro deed bij mij bijna niks behalve dat ik me overdag niet moe voelde.

Van concerta werd ik rustig in m'n hoofd, kon me focussen ging niet constant bij de pakken neer zitten. kortom ik voelde me er "normaal" door. functionerend.

De dextro wilde ik alleen maar uit het raam smijten :P
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_112820487
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 11:23 schreef SemperFii het volgende:
Hiermee wil ik ook niet zeggen dat iedereen maar naar de medicijnen moet grijpen (alsjeblieft niet), maar wanneer je er merkbaar beter door gaat functioneren, waarom mag je deze 'hulp' dan niet inschakelen?
Dat zegt hij denk ik ook niet; het is meer dat je het niet automatisch als redmiddel moet zien. Ook ik heb na mijn diagnose bewust gekozen voor verandering van mijn leven in plaats van medicijnen, puur en alleen omdat het altijd nodig is je gedrag te veranderen om optimale resultaten te behalen. Net zoals je ook niks op schiet van light voeding als je te dik bent en toch niet meer gaat bewegen. Dus kan je maar beter beginnen met gedragsverandering ipv dure medicijnen waaraan je lichaam moet wennen en bijwerkingen aan zitten.

Voor mij heeft het besef van ADHD, meer rust (na 21:00u tv/pc uit), routine (elke dag 07:00 op, 22:30 naar bed), veel fysieke inspanning (3x per week sporten) en mezelf trainen in sociale vaardigheden nu al na 4 weken een enorm goed resultaat/gevoel. De ADHD'er raakt overprikkeld door een gebrek aan een rem, zolang je jezelf hier maar bewust van bent kan je er zelf veel aan doen denk ik. En bedenk ook eens wat voor voordeel je hebt van die momenten waarop je je hyperactiviteit nog wel nodig hebt (scherp uit de hoek komen, sporten, enz.).

Kortom als de lijn zich voortzet zoals hij nu gaat raad ik iedereen aan vooral eerst gedragsverandering te proberen, er zijn veel goede boeken over te vinden (ook voor volwassenen).
pi_112835162
Wat betreft de discussie over medicijnen wel of niet nemen heb ik een paar dingen op te merken vanuit mijn eigen ervaring.

Ik zelf ben met andere medicijnen begonnen 6 jaar geleden. Ik zelf vond het redelijk lastig om te accepteren dat ik waarschijnlijk voor de rest van mijn leven medicijnen moet slikken. Iedereen wil normaal/gezond zijn. Voor veel mensen inclusief mezelf is het toch een deuk op je ego. Vroeger had ik moeite om mijn medicijnen in het openbaar in te nemen en vragen te beantwoorden daarover. Laatst is daar dus de diagnose adhd bij gekomen. Ik denk dat bij de discussie over medicijnen wel of niet nemen deze stap vaak wordt overgeslagen.

Wat betreft adhd medicatie in het specifiek. Op mijzelf heb ik gemerkt dat de medicijnen werken. Ook hebben ze af en toe nare bijwerkingen. Voor mij wegen de voordelen meer op dan de nadelen. Wat mij af en toe tegen de borst stoot is dat af en toe best wel lachwekkend omgegaan wordt met adhd. Vaak heb ik het gevoel dat omdat het niet bij iedereen even zichtbaar is, mensen het niet als een volwaardige ziekte beschouwen. En dan zijn er bepaalde mensen die daar misbruik van willen maken door allerlei methodes aan te bieden waardoor adhd zou verdwijnen zonder medicijnen. Laatst liet me moeder een artikel in Libelle zien het ging dat je met de juiste voeding adhd kon laten verdwijnen. Ik ging helemaal uit mijn plaat toen ze ook nog eens voorstelde om het te gaan proberen. Mijn moeder is de type die denkt baat het niet, dan schaadt het niet. Ik zelf niet. Ik heb vroeger op een redelijk hoog niveau een sport gedaan, waarbij gewicht en eten een grote rol daarbij speelt. Die flauwekul tips gaan me echt niet helpen om mijn adhd verschijnselen weg te nemen, want ik weet al wat ik eet en ik eet gezond. Het zijn de types zoals mijn moeder die zich door deze zogenaamde tips in de luren laten leggen.

Laatste alinea voordat het boekvorm wordt. Zoals ik al eerder schreef. Iedereen moet voor zichzelf nagaan wat de voordelen en de nadelen van de medicatie zijn en wat zijn keuze is. Ik heb redelijk veel boeken over self help en therapievormen gelezen/gedaan. Sociologische/psychologische boeken you name it. NLP, affirmaties, tapping, power of now, sedona method alles wel een keer geprobeerd. 2 Jaar bij psycholoog geweest over allerlei vage klachten. Na mijn diagnose viel het kwartje. Het rare is waarschijnlijk heeft mijn vader ook adhd alleen is het bij hem nooit vastgesteld omdat het toen simpelweg niet bestond. Mijn vader functioneert zonder medicijnen al heel zijn leven, kan prima en hoeft geen belemmering voor je te zijn. Alleen bijna iedereen in de familie van zijn leeftijd heeft universitaire studie gehaald, behalve hij, wel begonnen, afgehaakt. Hij heeft ook liever dat je hem van Groningen naar Maastricht laat rijden met een opdracht, dan dat je hem een brief laat schrijven. Doet mijn moeder beter :) Ik dreigde ook af te haken van mijn studie terwijl ik met gemak blowend/zuipend/spijbelend mijn gymnasium heb gehaald. Na jaren zoeken omdat ik mijzelf niet erbij wilde neerleggen dat ik in bepaalde dingen faalde, terwijl ik toch redelijk slim ben, op adhd uitgekomen. Therapie en boeken is leuk voor het inzicht en de emotionele opluchting van de gesprekken, nog leuker is om het gewoon te kunnen doen zonder dat het je moeite kost. Ik had altijd conflicten met mijn vader. Na de diagnose en de gestarte medicatie begon het kwartje bij mij te vallen. Ik had duizend jaar met een psycholoog kunnen praten en diagrammen kunnen maken over mijn relatie met mijn vader en waar het elke keer weer misging en allerlei andere vage klachten. Pas toen ik medicatie begon te slikken begreep ik het. Waarom mijn vader altijd begon te ratelen over dingen die mij niet boeide en ik dan tegen hem zei: hou eens op het intereseert me niet. Dan was hij geschokt en boos en kregen we ruzie. Hij omdat hij zo in zijn verhaal zit dat hij niet doorheeft dat het mij niet boeit, en ik reageerde dan weer impulsief en zei wat ik erover dacht. Ik mocht bijna nooit doelloos zappen op tv, mijn vader werd boos op mij omdat ik dat deed en ik vond dat hij een controlefreak was en mij controleerde. Hij werd erdoor afgeleid, ik vond het heerlijk doelloos zappen. Zo kan ik nog een hele lijst maken van waarover we conflicten hadden. Ook mijn onverklaarbare angst verdween als sneeuw voor de zon. Ik kan zo nog wel tig voorbeelden aanhalen. Laatst zegt mijn pa, misschien moet ik ook zo'n pilletje _O- Oude bomen moet je niet verplaatsen denk ik dan en ik ga hem ook niet stimuleren dat hij zich laat onderzoeken. Ik denk dat leven met adhd zonder medicatie prima mogelijk, het is alleen iets makkelijker met medicatie en het hangt per persoon af of hij het waard vindt de bijwerkingen van de medicijnen in vergelijking met de behaalde resultaten. Ik persoonlijk denk dat hoe slimmer een persoon is, hoe meer resultaat medicatie in het leven geeft. Er is simpelweg meer winst te behalen. Allerlei alternatieve vormen van therapie lijkt voor mij persoonlijk een vorm van bezigheidstherapie wat ik heel lang gedaan heb. Leuk om het allemaal te lezen/bespreken en het dan uiteindelijk niet te kunnen toepassen omdat je afgeleid bent door iets anders en je aandacht helemaal inneemt :'). Therapie vormen bij GGZ, ik heb afgesproken met de psychiater dat ik erheen ga, meer om beetje contact met lotgenoten, dan dat ik er iets van ga leren. Ben nu begonnen met medicijnen en de groep start in september. Voor die tijd heb ik al uitgevogeld hoe ik bepaalde dingen moet doen.

Just my 2 cents.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_112854981
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 18:26 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:

[..]

Zo te lezen gebruik jij dextro-amfetamine? Ik heb begrepen dat je daar meer last van ontwenningsverschijnselen van kan krijgen dan van methylfenidaat.
M'n psych zei dat als methylfenidaat niet helemaal top bij mij gaat (ik zit nu na de 2de afspraak bij hem op een hogere dosis, 8x10mg per dag, dus elke 2 uur 10 mg), hij dextro-amfetamine wil proberen. Daar ben ik wel een beetje huiverig voor, dus hoop maar dat ik goed op de methylfenidaat ingesteld raak!

Ik heb het idee dat het voor de concentratie en inzet wel werkt, maar de chaos/rommel in m'n kop wordt er niet helemaal door opgeruimd helaas :( Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? (ADD en methylfenidaat)
Ik heb ADD en gebruik Modafinil :)
2 Tabletjes van 100mg smorgens en 1 tussen de middag.
Het werkt echt als een wondermiddel(GEEN bijwerkingen ja iets minder trek in eten vergelijkbaar met roken, zo goed als nihil dus)
Ik gebruik wel een hele lijst andere middelen erbij, ik heb ook Asperger.
Ik krijg 45mg diazepam verdeelt over de dag, 20mg Paroxetine 's morgens, Nexium 40 en Ibuprofen 600 tussen de middag en 's avonds de laatste dosis diazepam(=15mg)en 75mg Seroquel 3 tabletjes van 25mg omdat ik directe afgifte wil :)
Dit vanaf mn 18e, medicijnen, pammetjes. Na eerst rust in blowen te hebben gevonden. Die vind ik nu nog wel, en wat vrolijkheid van bier, al werk de anti depressiva ookwel(het vermindert de -downs, geeft geen -ups, ja de combi Modafinil en Diazepam kan wel eens een klein -upje geven)maar ik krijg geen opiaten barbituraten of andere "genotsmiddelen"
Het blijft wel een heel totaal-plaatje en niet een mix die ik iemand zo aan zou raden om mee te beginnen. Maar ik heb dagen gehad ik kwam mn bed niet uit ik at niet, het is begonnen in de 4e klas van de middelbare school de depressiviteit.
pi_112874615
Ik heb besloten aankomend weekend eens geen dex te slikken. Ik zal mijn ervaring wel posten.
Ik weet niet of het relevant is oid. want slik ik normaal maar 2 x 2,5mg in het weekend.
Religie is een mentale ziekte.
pi_112886028
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 08:33 schreef Tommelaer het volgende:
Ik heb besloten aankomend weekend eens geen dex te slikken. Ik zal mijn ervaring wel posten.
Ik weet niet of het relevant is oid. want slik ik normaal maar 2 x 2,5mg in het weekend.
Volgende week wordt m'n methylfenidaat (inmiddels elke 2 uur 10mg) weer geëvalueerd. 3.5 week geleden ben ik begonnen, voor de focus werkt t redelijk maar de chaos & drukte in m'n kop...meh. Ik denk dat ik m'n medicijnman mij dexamfetamine laat voorschrijven; daar sta ik nu wel meer open voor na positieve berichten in topic #38 te hebben gelezen.
Ik wil rust in m'n kop en informatie op kunnen nemen en goed kunnen studeren :(
pi_112889040
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:20 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:

[..]

Volgende week wordt m'n methylfenidaat (inmiddels elke 2 uur 10mg) weer geëvalueerd. 3.5 week geleden ben ik begonnen, voor de focus werkt t redelijk maar de chaos & drukte in m'n kop...meh. Ik denk dat ik m'n medicijnman mij dexamfetamine laat voorschrijven; daar sta ik nu wel meer open voor na positieve berichten in topic #38 te hebben gelezen.
Welke post in topic #38 bedoel je precies?
pi_112915622
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 15:37 schreef Tommelaer het volgende:

[..]

Welke post in topic #38 bedoel je precies?
Vanaf deze:
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:54 schreef Wickyleaks het volgende:
Morgen begin ik met dextro-amfetamine 8)7
pi_112917484
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 08:37 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:

[..]

Vanaf deze:

[..]

Great, dank!

Ik ben trouwens vandaag al gestopt met dex slikken. Ik heb gistermiddag(12:00) mijn laatste pil(5 mg) geslikt.
Tot nu toe gaat het prima. Ik kreeg al een opmerking van mijn leidinggevende dat ik zo geconcentreerd in de vergadering zat en of ik nieuwe medicatie heb. 8-)
Ik heb maar niet verteld dat ik niks meer slik.
pi_112918293
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:20 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:

[..]

Ligt dat niet aan de lage dosis van 10mg? Bij die dosis merkte ik wel verschil maar voldeed nog niet aan de beloften. Nu neem ik 20mg per keer en dat werkt top! Ik neem het iedere 3 uur en kom daarmee per dag dus niet op een veel hogere dosering dan jij.
pi_112922564
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 09:59 schreef Tommelaer het volgende:

[..]

Great, dank!

Ik ben trouwens vandaag al gestopt met dex slikken. Ik heb gistermiddag(12:00) mijn laatste pil(5 mg) geslikt.
Tot nu toe gaat het prima. Ik kreeg al een opmerking van mijn leidinggevende dat ik zo geconcentreerd in de vergadering zat en of ik nieuwe medicatie heb. 8-)
Ik heb maar niet verteld dat ik niks meer slik.
Hoe bedoel je 'vandaag al'? Stond t in de planning om binnenkort te stoppen met dex, of stop je soms elk weekend? (ik kan mij niet voorstellen dat dat aan te bevelen is). Als je zonder beter bent dan met, is er toch iets mis met de dosis of is t medicijn gewoon niet geschikt voor jou denk ik. De medicijnman er al over gesproken?

quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 10:24 schreef SemperFii het volgende:

[..]

Ligt dat niet aan de lage dosis van 10mg? Bij die dosis merkte ik wel verschil maar voldeed nog niet aan de beloften. Nu neem ik 20mg per keer en dat werkt top! Ik neem het iedere 3 uur en kom daarmee per dag dus niet op een veel hogere dosering dan jij.
Ik zit per dag op 8 a 9, jij zou met een evenlange dag op zo'n 11 zitten als je ook met 1x10 mg eindigt om 2300 uur? (ADD of ADHD trouwens?)
pi_112928455
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 12:16 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:

[..]

Hoe bedoel je 'vandaag al'? Stond t in de planning om binnenkort te stoppen met dex, of stop je soms elk weekend? (ik kan mij niet voorstellen dat dat aan te bevelen is). Als je zonder beter bent dan met, is er toch iets mis met de dosis of is t medicijn gewoon niet geschikt voor jou denk ik. De medicijnman er al over gesproken?

[..]
Ik heb MF geprobeerd in allerlei doseringen en nu dus Dex. Alleen meer werd slechter en minder dosering werd beter. In het weekend slikte ik op voorschrift van de medicijnman nog maar een halve(2,5mg) s ochtends en smiddags dus 2x. Door de week 2x 5mg. Ik merk dat ik zonder veel scherper ben. MF was een regel rechte nachtmerrie. Mijn vrouw noemde mij een zombie dus dat zegt al genoeg. Dus nu ga ik een weekend proberen helemaal zonder alleen ben ik vandaag er al mee begonnen. Voel me in iedergeval veel helderder.
pi_112986946
Zijn er hier ook AD(H)Ders die geen medicijnen slikken? Misschien een hele rare vraag maar ik ben er dus zo een. Wel eens over gedacht om ze te gaan proberen maar omdat het bij mij maar een hele lichte mate is dat ikzelf bang ben dat het middel ernstiger is dan de kwaal. Mijn moeder is ook heel fel tegen (onnodige) medicijnen vanaf dat ik een kind ben dus misschien dat dat ook wel meespeelt. Zij is bang dat ik er heel vlak van ga worden en er geen hoogte- en dieptepunten meer te beleven zijn. Ik heb zelf ook echt hoge pieken en diepe dalen. *zal misschien meer samenhangen met PDD-NOS*. Ik heb dus zelf officieel geen ADHD maar PDD-NOS die in mijn geval zowel componenten van autisme (weinig) en ADHD (veel) en Borderline bevat.
pi_112994564
ik slik nu geen meds meer. tijdje terug wel een probeer-fase gehad.
over de hoogte- em dieptepunten: Ik merkte met concerta niet dat dat minder was geworden. genoot juist meer van alles om me heen.
Maar mijn psych stelde op een gegeven moment wel voor om antidepressiva te slikken en dat wilde ik niet omdat ik bij vriendinnen wel eens gemerkt had dat 't ze zo afvlakte. niet alleen de negatieve gevoelens, maar ook de positieve leken minder "intens".
You're dead to me!
pi_113025607
Jezus christus, ik ben volgens mij begonnen aan een van de meest ADHD onvriendelijke klusjes ooit.
Voor een bruiloftsvideo ben ik door zo'n 60 uur aan homevideos aan het struinen die ik eerst in hun geheel aan heb moeten zien bij het inladen, en nu weer allemaal moet bekijken om fragmenten te selecteren/knippen/verwijderen/etc. Het fraaiste is: het programma stopt met afspelen zodra je een andere toepassing naar de voorgrond haalt dus ik kan ondertussen niets anders doen dan passief kijken, maar zonder zo passief te worden dat ik mijn concentratie verlies -O-
Mijn hoofd staat werkelijk op ontploffen momenteel :(
pi_113035545
oh ja maartel dat soort dingen -_-

ook zo iets verschrikkelijks:
mijn moeder vierde in oktober haar verjaardag in Dominicaanse Republiek.
Had een vriendin van haar bedacht dat aangezien het d'r 50e verjaardag was, we wel iets extra's moesten doen.
Uiteindelijk komt het er op neer dat iemand anders iets "leuks" bedenkt en vervolgens zit ik er aan vast om het te maken -_-
(foto 1, foto 2, foto 3, foto 4, foto etc....)

fijn als je al zo een moeite hebt om je met "standaard" dingen bezig te houden... komt dat er ook nog 's bij! -O-
You're dead to me!
pi_113039286
quote:
12s.gif Op zondag 17 juni 2012 03:22 schreef Selyn het volgende:
ik slik nu geen meds meer. tijdje terug wel een probeer-fase gehad.
over de hoogte- em dieptepunten: Ik merkte met concerta niet dat dat minder was geworden. genoot juist meer van alles om me heen.
Maar mijn psych stelde op een gegeven moment wel voor om antidepressiva te slikken en dat wilde ik niet omdat ik bij vriendinnen wel eens gemerkt had dat 't ze zo afvlakte. niet alleen de negatieve gevoelens, maar ook de positieve leken minder "intens".
Ik slik nu sinds vrijdag niks meer en heb het idee dat ik juist meer zie om me heen. Ik voel me lichamelijk ook beter en zie alles veel positiever.
pi_113048453
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 18:28 schreef Horchata het volgende:

[..]

Sterker nog, ik denk dat voornamelijk persoonsgebonden is. Sommige dingen worden gewoon te snel aan AD(H)D gekoppeld, op die manier hoef je er geen verantwoordelijkheid voor te nemen want dan hoort het daarbij en niet bij je persoonlijkheid.

Volgens mij vinden veel mensen het wel makkelijk, zo'n labeltje.
Straks heeft iedereen er één en wat dan, zijn we allemaal fucking Special.
gefeliciteerd.

Sommige dingen horen gewoon bij "Opgroeien, volwassen worden, jezelf leren kennen"
En als dat niet lukt binnen de vastgestelde kaders zijn we ineens allemaal geestesziek ADD, ADHD, autistisch, pdd-nos-isch, etc etc. GROTE GELDKLOPPERIJ IS HET MENSEN!!!!!!
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
  maandag 18 juni 2012 @ 14:19:47 #171
262 Re
Kiss & Swallow
pi_113049968
ja ja, en nu je hok weer in... blijf toch weg uit deze topics waar users gewoon over hun ADHD praten :')
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_113056261
ja doei

[ Bericht 93% gewijzigd door Re op 18-06-2012 16:45:02 ]
pi_113087036
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 13:46 schreef new_moon het volgende:

[..]

gefeliciteerd.

Sommige dingen horen gewoon bij "Opgroeien, volwassen worden, jezelf leren kennen"
En als dat niet lukt binnen de vastgestelde kaders zijn we ineens allemaal geestesziek ADD, ADHD, autistisch, pdd-nos-isch, etc etc. GROTE GELDKLOPPERIJ IS HET MENSEN!!!!!!
Het is niet geestesziek. Het is uberhaupt geen ziekte. Het is meer dat de mensen met de "labetjes" anders reageren en denken dan de rest van de grote kudde van de mensheid. Dit wordt/kan dan gedeeltelijk onderdrukt worden met medicatie. En bij medicatie heb ik wel mijn vraagtekens omdat er dus niks te genezen valt. Maar het ondersteunt dus wel in de maatschappij. Het is vergelijkbaar met harddrugs en het werkt verslavend(rebound effect bij uitwerking etc..).
pi_113094341
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 13:46 schreef new_moon het volgende:

[..]

gefeliciteerd.

De enige die hier labeltjes aan het uitdelen is ben jij.
You're dead to me!
pi_113098400
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 16:32 schreef new_moon het volgende:
ja doei
ja jammer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: