abonnement Unibet Coolblue
  zondag 8 april 2012 @ 20:28:19 #241
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_110069580
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:27 schreef waht het volgende:

[..]

De slagkracht van een gemiddelde Nederlandse soldaat is een veelvoud van de Indiase door beschikbare technologie.
Het drievoud?
  zondag 8 april 2012 @ 20:28:46 #242
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_110069601
De Gurkha's zijn de beste soldaten ter wereld.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_110069627
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:23 schreef waht het volgende:

[..]

Niet zo overdrijven. Nederland is de aangewezen Europese bondgenoot van Amerika. Europa is nog altijd belangrijker dan de overbevolkte ontwikkelingslanden als India en China.
Europa is gebruikt tegen de Sovjets, zodat Europa niet in Sovjethanden zou vallen dan wel communisische trekken over zou nemen. Nu de Sovjet Unie niet meer bestaat, wordt Europa derhalve minder belangrijk, gezien ook de aandacht van de Amerikaanse defensie zich naar China verplaatst. De VS tracht m.b.v. haar bondgenoten China in haar regio tegen te houden; het recent installeren van meer troepen in Australie is daar een voorbeeld van. Aangezien in India ook redelijk wat anti-Chinese elementen voorkomen, groeien de VS en India steeds meer naar elkaar toe. Hillary Clinton heeft het over one of the defining partnerships of the 21th century.

Nederland daarentegen is voor een stuiver inwisselbaar. Als de VS tussen Nederland en India zou kiezen, dan kiest men voor India uiteraard. Een land met geen leger en 0,1 geopolitieke invoed in de wereld laat je logischerwijs al gauw vallen.
pi_110069639
Wat winnen ik en mijn naasten ermee in mijn leven als India het beste land is, of Nederland, of Turkije?

Dat is voor mij de centrale vraag.
pi_110069655
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:27 schreef waht het volgende:

[..]

De slagkracht van een gemiddelde Nederlandse soldaat is een veelvoud van de Indiase door beschikbare technologie.
Uhm, India koopt al haar technologie van het Westen en Israel.
  zondag 8 april 2012 @ 20:29:58 #246
322645 Voorschrift
See if I care
pi_110069659
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:29 schreef De_Guidance het volgende:
Wat winnen ik en mijn naasten ermee in mijn leven als India het beste land is, of Nederland, of Turkije?

Dat is voor mij de centrale vraag.
Niks, maar als hun levensstandaard het beste is dan verlies je wel veel.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_110069690
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:29 schreef De_Guidance het volgende:
Wat winnen ik en mijn naasten ermee in mijn leven als India het beste land is, of Nederland, of Turkije?

Dat is voor mij de centrale vraag.
Kies gewoon voor Turkije. Turkije is een rijzende macht.
pi_110069697
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:28 schreef TitusPullo het volgende:
De Gurkha's zijn de beste soldaten ter wereld.
pi_110069721
quote:
6s.gif Op zondag 8 april 2012 20:30 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Kies gewoon voor Turkije. Turkije is een rijzende macht.
Ik kies voor mijzelf en mijn naasten.
  zondag 8 april 2012 @ 20:31:26 #250
322645 Voorschrift
See if I care
pi_110069753
quote:
14s.gif Op zondag 8 april 2012 20:30 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Ik kies voor mijzelf en mijn naasten.
Wat lief dat je aan me denkt.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_110069867
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:26 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Lol is dat de president?

Dat zie ik Beatrix nog niet doen :P
Yup.
pi_110069977
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:26 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Juist, zonder de Britten en hun SAS-training zouden ze idd alleen maar dansen.
Uhm, zonder de beschaving van de oude Mesopotamiers, Egypten, Indiers en Chinezen - de eerste 4 grote beschavingen ter wereld - zouden Nederlanders nog steeds in berenvellen lopen en wandtekeningen maken.

Op eigen kracht kunnen Nederlanders heel weinig.
pi_110070064
quote:
10s.gif Op zondag 8 april 2012 20:24 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nergens op, I couldn't care less about India.
Waarom riep je dat dan?
  zondag 8 april 2012 @ 20:37:22 #254
93664 waht
Mushir
pi_110070079
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:29 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Europa is gebruikt tegen de Sovjets, zodat Europa niet in Sovjethanden zou vallen dan wel communisische trekken over zou nemen. Nu de Sovjet Unie niet meer bestaat, wordt Europa derhalve minder belangrijk, gezien ook de aandacht van de Amerikaanse defensie zich naar China verplaatst. De VS tracht m.b.v. haar bondgenoten China in haar regio tegen te houden; het recent installeren van meer troepen in Australie is daar een voorbeeld van. Aangezien in India ook redelijk wat anti-Chinese elementen voorkomen, groeien de VS en India steeds meer naar elkaar toe. Hillary Clinton heeft het over one of the defining partnerships of the 21th century.

Nederland daarentegen is voor een stuiver inwisselbaar. Als de VS tussen Nederland en India zou kiezen, dan kiest men voor India uiteraard. Een land met geen leger en 0,1 geopolitieke invoed in de wereld laat je logischerwijs al gauw vallen.
Dat het aandachtsgebied verplaatst is nogal wiedes. Doet echter weinig af aan de bondgenootschap tussen Europa en de VS door vergelijkbare maatschappijen. Amerika wil pluralisme in Eurazië. Geen enkele entiteit mag te veel macht krijgen. De USSR is ingedamd. De EU zal niet snel tegen de VS in gaan. Dan blijft Rusland over, welke zich van binnenuit opbrand en amper invloed heeft in buurlanden. Het gebied rond de Perzische golf en Kaspische zee blijft nog lang geteisterd door conflicten dus zal zich niet kunnen verenigen. En dan kom je bij India en China die sterker worden en ogenschijnlijk een eenheid blijven. Daarheen verplaatst logischerwijs de aandacht.

Allemaal mooi en aardig maar Europa blijft de voornaamste en logische bondgenoot. Daarvoor is de waarde groot en de binding sterk genoeg.

En een keuze tussen Nederland en India zal uiteraard nooit bestaan. Gewoonweg totaal onvergelijkbaar.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 8 april 2012 @ 20:37:26 #255
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_110070084
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:22 schreef waht het volgende:
Tot zover mijn gedachten.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zondag 8 april 2012 @ 20:40:34 #256
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_110070271
quote:
14s.gif Op zondag 8 april 2012 20:35 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Uhm, zonder de beschaving van de oude Mesopotamiers, Egypten, Indiers en Chinezen - de eerste 4 grote beschavingen ter wereld - zouden Nederlanders nog steeds in berenvellen lopen en wandtekeningen maken.

Op eigen kracht kunnen Nederlanders heel weinig.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kano_van_Pesse
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zondag 8 april 2012 @ 20:41:15 #257
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_110070312
quote:
14s.gif Op zondag 8 april 2012 20:35 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Uhm, zonder de beschaving van de oude Mesopotamiers, Egypten, Indiers en Chinezen - de eerste 4 grote beschavingen ter wereld - zouden Nederlanders nog steeds in berenvellen lopen en wandtekeningen maken.

Op eigen kracht kunnen Nederlanders heel weinig.
En zonder de Grieken zou iedereen nog steeds de gekste dingen geloven, maar daar zeg je nooit wat over.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zondag 8 april 2012 @ 20:41:32 #258
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zondag 8 april 2012 @ 20:41:47 #259
93664 waht
Mushir
pi_110070342
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:29 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Uhm, India koopt al haar technologie van het Westen en Israel.
En hoe gaat dat? Hebben ze qua soldaten al een gelijkwaardig leger?

Nee. Dat duurt tientallen jaren. Militaire capaciteit draait niet enkel om investeringen (alhoewel dat onmisbaar is), het draait ook om traditie en gevechtservaring. Daarom is het goed om als land betrokken te blijven bij militaire operaties. De ervaring moet op peil worden gehouden en de militaire organisatie moet daarop worden gevormd.

China en India hebben beide een leger dat puur voor intern gebruik is. Ze hebben geen noemenswaardige operaties in het buitenland moeten uit voeren de afgelopen decennia. Daar willen ze nu iets aan doen, zoals China een vliegdekschip heeft gekocht bijvoorbeeld. Voordat China daar capabel mee om kan gaan moeten er meerdere generaties aan marineofficieren mee aan de slag zijn geweest.

Die mogelijkheid hebben ze, maar het is nog lang niet zo ver.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110070507
Deze wil ik even delen

-weg-
pi_110070557
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:37 schreef waht het volgende:

[..]

Dat het aandachtsgebied verplaatst is nogal wiedes. Doet echter weinig af aan de bondgenootschap tussen Europa en de VS door vergelijkbare maatschappijen. Amerika wil pluralisme in Eurazië. Geen enkele entiteit mag te veel macht krijgen. De USSR is ingedamd. De EU zal niet snel tegen de VS in gaan. Dan blijft Rusland over, welke zich van binnenuit opbrand en amper invloed heeft in buurlanden. Het gebied rond de Perzische golf en Kaspische zee blijft nog lang geteisterd door conflicten dus zal zich niet kunnen verenigen. En dan kom je bij India en China die sterker worden en ogenschijnlijk een eenheid blijven. Daarheen verplaatst logischerwijs de aandacht.

Allemaal mooi en aardig maar Europa blijft de voornaamste en logische bondgenoot. Daarvoor is de waarde groot en de binding sterk genoeg.
Een bondgenoot? Mijn inziens is het meer éénrichtingsverkeer: de VS vraagt wat en de West-Europese landen dienen zich ernaar te gedragen. Alleen Engeland heeft nog een speciale relatie met de VS. Kijk eens hoe de VS met Zweden (dwingen anti-piraterij wetten aan te nemen op straffe van handelssancties) of Nederland (Hague Invasion Act, voortdurend doordrukken dat Nederland troepen naar Afghanistan zou moeten sturen) omgaat.

De VS wil totale hegemonie op de wereld en gebruikt andere landen om haar belangen te vervullen. Grote landen als vriend kunnen zelf nog eisen op tafel stellen, kleine landen als vriend worden simpelweg weggedrukt. Of je denkt dat als NL wat belangrijk vindt, Amerika er meteen naar zal luisteren...?

Je ziet in deze tabel van het Pew Research Center dat Amerika in de West-Europese landen weinig geliefd is, met Engeland als uitzondering:


quote:
En een keuze tussen Nederland en India zal uiteraard nooit bestaan. Gewoonweg totaal onvergelijkbaar.
Zeg nooit nooit. Een land dat steeds machtiger wordt, kijkt steeds meer buiten haar eigen grenzen, wordt egoistischer, arroganter en wordt uiteraard nationalistischer. Nou ben ik niet zo nationalistisch, maar in de politiek daar zitten mensen die ultra-nationalitisch zijn en denken dat hun land het middelpunt van de wereld is.
  zondag 8 april 2012 @ 20:45:30 #262
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_110070576
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:41 schreef waht het volgende:

[..]

En hoe gaat dat? Hebben ze qua soldaten al een gelijkwaardig leger?

Nee. Dat duurt tientallen jaren.
Karel Martel had anders binnen vijf jaar infanterie opgeleid die opgewassen was tegen de zware cavalerie van het Kalifaat, terwijl India in een vloek en een zucht veroverd was.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_110070715
quote:
6s.gif Op zondag 8 april 2012 20:45 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Karel Martel had anders binnen vijf jaar infanterie opgeleid die opgewassen was tegen de zware cavalerie van het Kalifaat, terwijl India in een vloek en een zucht veroverd was.
We grenzen aan de Arabische wereld; West-Europa ligt er een heel eind van af. Men heeft het van de 7e tot de 12e eeuw volgehouden. Zou West-Europa het zo lang volhouden..?
  zondag 8 april 2012 @ 20:49:22 #264
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_110070794
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:47 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

We grenzen aan de Arabische wereld; West-Europa ligt er een heel eind van af. Men heeft het van de 7e tot de 12e eeuw volgehouden. Zou West-Europa het zo lang volhouden..?
Dat hoefde niet, een goed Germaans handgemeen en het was beslist. We hebben het wel een aantal eeuwen uitgehouden tegen de Osmanen.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zondag 8 april 2012 @ 20:49:33 #265
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_110070806
Nu wordt het leuk.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_110071023
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:41 schreef waht het volgende:

[..]

En hoe gaat dat? Hebben ze qua soldaten al een gelijkwaardig leger?

Nee. Dat duurt tientallen jaren. Militaire capaciteit draait niet enkel om investeringen (alhoewel dat onmisbaar is), het draait ook om traditie en gevechtservaring. Daarom is het goed om als land betrokken te blijven bij militaire operaties. De ervaring moet op peil worden gehouden en de militaire organisatie moet daarop worden gevormd.
Daarom worden er continu oefeningen gehouden. Men is bijvoorbeeld nu (vandaag begonnen) met de Amerikanen in de Indische Oceaan bezig met maritieme oorlogstrainingen. Een modern en efficient leger duurt inderdaad jaren, doch als groot land als geheel met veel poppetjes zijn wij onmisbaar sterker dan een Nederland of Duitsland bijvoorbeeld (dat zie je ook in de rankings). En dat telt.

quote:
China en India hebben beide een leger dat puur voor intern gebruik is. Ze hebben geen noemenswaardige operaties in het buitenland moeten uit voeren de afgelopen decennia. Daar willen ze nu iets aan doen, zoals China een vliegdekschip heeft gekocht bijvoorbeeld. Voordat China daar capabel mee om kan gaan moeten er meerdere generaties aan marineofficieren mee aan de slag zijn geweest.
China is een verhaald apart; het land mag geen Westerse technologie opkopen. India mag dat wel en doet dat ook veelvuldig; het is de grootste wapenimporteur te wereld uitgeroeid. Men houdt regelmatig militaire oefeningen met de Amerikanen, de Japanners en de Fransen om van elkaar in slagkracht en militaire vaardigheid te leren.
  zondag 8 april 2012 @ 20:53:50 #267
93664 waht
Mushir
pi_110071052
quote:
3s.gif Op zondag 8 april 2012 20:45 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Een bondgenoot? Mijn inziens is het meer éénrichtingsverkeer: de VS vraagt wat en de West-Europese landen dienen zich ernaar te gedragen. Alleen Engeland heeft nog een speciale relatie met de VS. Kijk eens hoe de VS met Zweden (dwingen anti-piraterij wetten aan te nemen op straffe van handelssancties) of Nederland (Hague Invasion Act, voortdurend doordrukken dat Nederland troepen naar Afghanistan zou moeten sturen) omgaat.

De VS wil totale hegemonie op de wereld en gebruikt andere landen om haar belangen te vervullen. Grote landen als vriend kunnen zelf nog eisen op tafel stellen, kleine landen als vriend worden simpelweg weggedrukt. Of je denkt dat als NL wat belangrijk vindt, Amerika er meteen naar zal luisteren...?

Je ziet in deze tabel van het Pew Research Center dat Amerika in de West-Europese landen weinig geliefd is, met Engeland als uitzondering:

[ afbeelding ]
En wat krijgen we daarvoor terug? Juist, een voor ons nuttige wereldorde. Een onaantastbaar Europa. Europeanen denken nooit meer oorlog te zullen zien, voornamelijk door de agressieve houding van de VS naar alles wat niet onze cultuur deelt en/of onze economische belangen niet behartigt. Soms zijn daar tegenstellingen te vinden maar dat is een kleine prijs om te betalen.
quote:
[..]

Zeg nooit nooit. Een land dat steeds machtiger wordt, kijkt steeds meer buiten haar eigen grenzen, wordt egoistischer, arroganter en wordt uiteraard nationalistischer. Nou ben ik niet zo nationalistisch, maar in de politiek daar zitten mensen die ultra-nationalitisch zijn en denken dat hun land het middelpunt van de wereld is.
Waar zouden India en Nederland lijnrecht tegenover elkaar staan? De wereld is groot genoeg en wij zijn geen land dat halsstarrig een verloren zaak blijft behartigen. Als het ene niet kan gaan we voor het volgende.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110071095
quote:
6s.gif Op zondag 8 april 2012 20:49 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Dat hoefde niet, een goed Germaans handgemeen en het was beslist. We hebben het wel een aantal eeuwen uitgehouden tegen de Osmanen.
Je kan het Kalifaat vs. India niet met het Kalifaat vs. West-Europa vergelijken, temeer omdat India er letterlijk aan grens en West-Europa er ver vandaan ligt.

Een toepasselijkere vergelijking is het Kalifaat-India en Duitsland-Nederland, daar waar Nederland meerdere malen door de Duitsers onder de voet is gelopen.
pi_110071184


De Elsevier op niveau.
pi_110071194
Damn die Indonesische films over Nederlanders :o
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')