abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110189805
Ik durf gerust te stellen dat ik boek 5 ook vreselijk had gevonden als ik alles in een rits had gelezen. Sterker nog, 2 vrienden van me die het achter elkaar hebben gelezen vonden het laatste boek nog erger dan ik.

Ik ga je ook niet vertellen dat je GRRM niet moet vertrouwen of geen hoop in hem te hebben, alleen gebaseerd op de kale feiten die we hebben is het niet erg waarschijnlijk dat hij het boek binnen 3 jaar af heeft. De druk van de serie, het probleem van Meereen, het oorspronkelijke '5 year gap' waar hij nu voorbij is worden vaak als argumenten aangehaald dat hij nu vast en zeker het volgende boek sneller afkrijgt. Dit zijn echter alleen maar argumenten gebaseerd op hoop. Ik vergelijk het wel eens met een sportman die al een paar jaar uit vorm is, het kan zomaar zijn dat hij weer in vorm komt want de Olympische Spelen komen eraan, hij is getrouwd en heeft een nieuwe coach die hem weer het rechte pad op krijgt, maar gebaseerd op recente jaren is het gewoon niet waarschijnlijk dat hij weer goed gaat presteren.
pi_110191619
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:26 schreef Nagil het volgende:
Ik durf gerust te stellen dat ik boek 5 ook vreselijk had gevonden als ik alles in een rits had gelezen. Sterker nog, 2 vrienden van me die het achter elkaar hebben gelezen vonden het laatste boek nog erger dan ik.

Ik ga je ook niet vertellen dat je GRRM niet moet vertrouwen of geen hoop in hem te hebben, alleen gebaseerd op de kale feiten die we hebben is het niet erg waarschijnlijk dat hij het boek binnen 3 jaar af heeft. De druk van de serie, het probleem van Meereen, het oorspronkelijke '5 year gap' waar hij nu voorbij is worden vaak als argumenten aangehaald dat hij nu vast en zeker het volgende boek sneller afkrijgt. Dit zijn echter alleen maar argumenten gebaseerd op hoop. Ik vergelijk het wel eens met een sportman die al een paar jaar uit vorm is, het kan zomaar zijn dat hij weer in vorm komt want de Olympische Spelen komen eraan, hij is getrouwd en heeft een nieuwe coach die hem weer het rechte pad op krijgt, maar gebaseerd op recente jaren is het gewoon niet waarschijnlijk dat hij weer goed gaat presteren.
Ik denk dat we voor het verhaal beter inderdaad kunnen vertrouwen op de script writers dan op Martin. Die heeft het zelfs gepresteerd om een boek waarvan hij oorspronkelijk beweerde dat het eigenlijk al bijna af was pas jaren later te voltooien. En met Dances was het ook alweer niet beter.
pi_110203517
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 18:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik denk dat we voor het verhaal beter inderdaad kunnen vertrouwen op de script writers dan op Martin. Die heeft het zelfs gepresteerd om een boek waarvan hij oorspronkelijk beweerde dat het eigenlijk al bijna af was pas jaren later te voltooien. En met Dances was het ook alweer niet beter.
Nou ja hij had het ook bijna af, maar herschreef alles of zo?!
pi_110203702
Wat best raar is, is dat er reviewers/mensen zijn die ADWD helemaal de hemel in prijzen en mensen die het echt kut vinden -_-
pi_110206772
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 21:29 schreef kossikvassik2 het volgende:

[..]

Nou ja hij had het ook bijna af, maar herschreef alles of zo?!
Oh god, ik wil er niet eens over beginnen. Iets over een five year interlude en de "Mereen'' kwestie.
pi_110206815
Dat is idd vreemd, en meestal kan ik nog wel inzien dat als iets de hemel in geprezen wordt en ik hetzelf niet leuk vind waarom het door die mensen de hemel in werd geprezen. Maar dat heb ik niet echt met ADWD (ik kan wel snappen dat het een goed boek is, maar sommige reviewers hebben het zelfs tot het beste boek van de serie of het jaar verklaard). Het is wel duidelijk dat officiele boekreviewers (de kranten en tijdschriften enz.) niet echt te vertrouwen zijn, dit zijn meestal zelf aspirerende schrijvers die elkaar allemaal 5 sterren geven zodat andere schrijvers hun carrière op gang kunnen helpen. Zo is de man die GRRM de Amerikaanse Tolkien noemde (Lev Grossman) zelf nu een fantasyschrijver, vrij succesvol zelfs. Drie keer raden wie een positieve blurb had geschreven voor de beste man om op de kaft te zetten.
pi_110206840
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 21:31 schreef kossikvassik2 het volgende:
Wat best raar is, is dat er reviewers/mensen zijn die ADWD helemaal de hemel in prijzen en mensen die het echt kut vinden -_-
Ik vond het geen slecht boek, maar je voelt je wel een beetje bekocht als je al die jaren hebt zitten wachten en dan weer wordt afgescheept met weer een paar honderd pagina's 'set up'.
pi_110223336
Niet zo zeuren over boek 4 en 5. We weten inmiddels allemaal dat hij alle stukken moest herschikken en dat het een voorbereiding was op boek 6.
Zelf zegt hij hierover:
quote:
Obviously, I'm going to continue the story. There were a lot of cliffhangers at the end of A Dance with Dragons. Those will be resolved very early. I'm going to open with the two big battles that I was building up to, the battle in the ice and the battle at Meereen—the battle of Slaver's Bay. And then take it from there.
Oké, two big battles, iedereen weer tevreden nu? :P
pi_110231801
Nee :6
pi_110238864
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 22:08 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik vond het geen slecht boek, maar je voelt je wel een beetje bekocht als je al die jaren hebt zitten wachten en dan weer wordt afgescheept met weer een paar honderd pagina's 'set up'.
Ja ik snap nu een beetje wwat er aan de hand is.

De boeken zijn gewoon tof. Maar het is belachelijk dat GRRM 11 jaar over 1 boek doet dat enkel een set-up is.
pi_110238901
Volgens mij beseft GRRM wel hoeveel ogen er op hem gericht zijn... en dat hij echt niet nog eens 11 jaar over 2 boeken kan doen.... mja ik ben optimistisch :p
pi_110238922

[ Bericht 100% gewijzigd door kossikvassik2 op 12-04-2012 17:39:57 ]
  donderdag 12 april 2012 @ 22:48:04 #63
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_110255639
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 17:38 schreef kossikvassik2 het volgende:
Volgens mij beseft GRRM wel hoeveel ogen er op hem gericht zijn... en dat hij echt niet nog eens 11 jaar over 2 boeken kan doen.... mja ik ben optimistisch :p
Haha, lijkt mij juist een goede reden om onder de druk te bezwijken en in total writer's block te belanden!
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_110257637
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:54 schreef Gwywen het volgende:
Niet zo zeuren over boek 4 en 5. We weten inmiddels allemaal dat hij alle stukken moest herschikken en dat het een voorbereiding was op boek 6.
Zelf zegt hij hierover:

[..]

Oké, two big battles, iedereen weer tevreden nu? :P
Die battles kunnen me gestolen worden. Die zijn meer iets voor Tolkien fanboys die een harde plasser krijgen van 15 bladzijden beschrijving van een zwaardgevecht tussen twee figuren. Ik wil weten wat er gebeurt in de achterkamers en waar het gemachineer to leidt.
pi_110267210
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 23:34 schreef HiZ het volgende:

[..]

Die battles kunnen me gestolen worden. Die zijn meer iets voor Tolkien fanboys die een harde plasser krijgen van 15 bladzijden beschrijving van een zwaardgevecht tussen twee figuren. Ik wil weten wat er gebeurt in de achterkamers en waar het gemachineer to leidt.
ik vind ze in deze boeken juist spannend omdat je nooit zeker weet of alle hoofdpersonen het er levend van af brengen. dat is bij andere fantasy schrijvers nog wel eens anders.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_110275336
Nadat ik GRRM's boeken heb gelezen heb ik helemaal geen zin om fantasy te lesen.

GRRM is gewoon de beste fantasy schrijver ooit, niemand komt ook maar in de buurt bij zijn character en plotbuilding.

Ik ga nu dus een beetje literatuur lezen, omdat de character building daarin ook net zo complex is als bij GRRM!
pi_110275791
The First Law Trilogy van Joe Abercrombie schijnt ook wel aardig te zijn, en daar zijn tenminste alle 3 de boeken van verschenen. Die ga ik binnenkort eens lezen. En daarnaast is The Dark Tower reeks geweldig! :)
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_110286919
Persoonlijk ook wel erg gecharmeerd van The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever'

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Kronieken_van_Thomas_Covenant
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_110318515
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:56 schreef Strolie75 het volgende:
The First Law Trilogy van Joe Abercrombie schijnt ook wel aardig te zijn, en daar zijn tenminste alle 3 de boeken van verschenen. Die ga ik binnenkort eens lezen. En daarnaast is The Dark Tower reeks geweldig! :)
Ja maar die zijn van King en die kan zich wel meten met Martin.
Neil Gaiman lees ik ook graag :Y
pi_110345272
Zelfde probleem hier... na GRRM zijn de meeste fantasyboeken maar saai.
Maar als je de Malazan serie van Steven Erikson nog niet gelezen hebt, is er nog hoop: 10 delen, totaal 3,3 miljoen woorden, en naar mijn mening nog beter dan GRRM. Dat houd je vast nog wel even bezig ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Malazan_Book_of_the_Fallen
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 15 april 2012 @ 12:37:53 #71
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_110345828
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:45 schreef kossikvassik2 het volgende:

GRRM is gewoon de beste fantasy schrijver ooit,
Mwach, het zou helpen als de helft van z'n boeken niet uit beschrijvingen van kleren en menukaarten zou bestaan. Het hele gedoe van Dany duurt ook veel te lang en ze is een boek of twee bezig met drie identieke steden. In boek 4/5 (eigenlijk één boek) nog een compleet nieuwe factie gooien met hun eigen agenda terwijl ze in de paar jaar ervoor blijkbaar zich compleet afzijdig hebben gehouden is ook een redelijk plot device natuurlijk.

Ik vind de serie tof hoor, maar zo heel bijzonder is GRRM nou ook weer niet als schrijver.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_110349412
quote:
14s.gif Op zondag 15 april 2012 12:37 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Mwach, het zou helpen als de helft van z'n boeken niet uit beschrijvingen van kleren en menukaarten zou bestaan. Het hele gedoe van Dany duurt ook veel te lang en ze is een boek of twee bezig met drie identieke steden. In boek 4/5 (eigenlijk één boek) nog een compleet nieuwe factie gooien met hun eigen agenda terwijl ze in de paar jaar ervoor blijkbaar zich compleet afzijdig hebben gehouden is ook een redelijk plot device natuurlijk.

Ik vind de serie tof hoor, maar zo heel bijzonder is GRRM nou ook weer niet als schrijver.
Nou ja ik moet me corrigeren. Ik durf niet te zeggen dat GRRM de beste fantasy schrijvers is, maar hij is absoluut de beste schrijver van ficitie dat een mengeling is van fantasy/ontwikkelingsroman/historische fictie/horror etc. :p
pi_110349804
irritant is ook dat er veel te veel personages zijn. Te veel van hak op de tak. Ik merk dat ik vaak het boek in sprongen lees omdat ik wil weten hoe het met 1 persoon verder gaat. En niet weer een of andere Asha tussendoor krijg die me gestolen kan worden.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_110351475
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 14:36 schreef merry77 het volgende:
irritant is ook dat er veel te veel personages zijn. Te veel van hak op de tak. Ik merk dat ik vaak het boek in sprongen lees omdat ik wil weten hoe het met 1 persoon verder gaat. En niet weer een of andere Asha tussendoor krijg die me gestolen kan worden.
Dat heb ik ook met Daenerys. Ik vind haar verhaallijn gewoon naar. Maar volgens mij kan het ook niet anders op het moment dat je tientallen personages hebt, dat er enkelen tussen zitten die zuigen :p

Het is namelijk niet zo dat iedereen dezelfde characters goed of slecht vindt.

[ Bericht 5% gewijzigd door kossikvassik2 op 15-04-2012 15:21:57 ]
  zondag 15 april 2012 @ 18:44:46 #75
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_110359979
quote:
Ik heb dat juist helemaal niet, ik vind boeken met maar een paar personages altijd zo snel saai.
Wat ik ook knap vind van GRRM is dat al die karakters (vooral de belangrijke) echt verschillend zijn, ik kan er niet snel twee bedenken die hetzelfde zijn.
Bij mindere boeken heb je dat vaak wel, dat personages op elkaar gaan lijken.
pi_110361330
quote:
Vergeet ook niet dat de personage's van GRRM heel menselijk zijn. En als je 30 mensen in het leven naast elkaar zet zul je een paar saai/irritant vinden, terwijl anderen juist goed met ze op kunnen schieten :P
  zondag 15 april 2012 @ 19:36:11 #77
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_110361885
Ja, dat het allemaal "grijze" personages zijn, dat vind ik meesterlijk van hem.
Sommigen zijn misschien wat donkerder grijs dan anderen, maar echte duidelijk afgebakende slechteriken zijn er niet (Lorch en The Mountain uitgezonderd misschien).
De meeste personages handelen vanuit hun eigen motivatie en dat maakt goed noch slecht. Sommigen hebben misschien zuiverder of minder egocentrische motieven, daarin steekt voornamelijk het verschil.
pi_110364352
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 12:21 schreef SaskiaR het volgende:
Zelfde probleem hier... na GRRM zijn de meeste fantasyboeken maar saai.
Maar als je de Malazan serie van Steven Erikson nog niet gelezen hebt, is er nog hoop: 10 delen, totaal 3,3 miljoen woorden, en naar mijn mening nog beter dan GRRM. Dat houd je vast nog wel even bezig ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Malazan_Book_of_the_Fallen
weet trouwens iemand of de nederandse vertalingen van deze serie nog doorgaan. ik heb nu de eerste 4 boeken van deze serie gelezen (erg goed) maar nu komen er geen vertalingen meer uit. dus ik ben bang dat ik toch op engels moet overgaan.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_110489438
Ik heb onlangs het eerste seizoen van Game of Thrones gekeken en ben nu ook bezig met het tweede seizoen. Gister de eerste twee boeken gekocht en die wil ik gaan lezen nadat het tweede seizoen van de tv-serie is afgelopen. Zijn er meer mensen die het boek pas na de tv-serie gelezen hebben en wat zijn de ervaringen daarmee? Anders kan ik misschien beter nu stoppen met het kijken van de serie en eerst de twee boeken lezen :P
pi_110495237
Ik denk dat het leuker is om eerst de boeken te lezen en dan de serie te kijken. Maar ik kan het niet zo goed beoordelen, want ik had zelf de boeken al gelezen voor ik de serie keek.

Ik weet wel dat mijn vriendin mijn boekencollectie heeft geleend nadat we samen seizoen een hadden gezien, en dat ze boek een al snel heeft weggelegd en is begonnen aan boek twee omdat ze het gevoel had dat ze alles al "wist". Wat op zich zonde is.. Want een boek vertelt natuurlijk veel meer dan een serie :P
pi_110495743
Boek 4 uit, aan boek 5 begonnen 8-)
Conscience do cost.
  woensdag 18 april 2012 @ 18:44:37 #82
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110496453
Alles uit.... wanneer komt boek 6 ?
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 18 april 2012 @ 18:44:50 #83
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_110496462
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 18:44 schreef ondeugend het volgende:
Alles uit.... wanneer komt boek 6 ?
jaartje of 3 - 4
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_110499571
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 18:44 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

jaartje of 3 - 4
:'(
Beneath the gold, the bitter steel
pi_110499627
quote:

[..]

jaartje of 3 - 4
Optimist :P

Oh trouwens, even een vraagje aan de hand van boek 4;

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Conscience do cost.
pi_110499894
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 19:44 schreef ems. het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
pi_110500239
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 19:49 schreef MAHL het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
Conscience do cost.
pi_110502675
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 16:06 schreef tompsv18 het volgende:
Ik heb onlangs het eerste seizoen van Game of Thrones gekeken en ben nu ook bezig met het tweede seizoen. Gister de eerste twee boeken gekocht en die wil ik gaan lezen nadat het tweede seizoen van de tv-serie is afgelopen. Zijn er meer mensen die het boek pas na de tv-serie gelezen hebben en wat zijn de ervaringen daarmee? Anders kan ik misschien beter nu stoppen met het kijken van de serie en eerst de twee boeken lezen :P
Ik heb het eerste seizoen gezien en toen de boeken gekocht toen iemand mij daar op wees. Ben toen meteen alle boeken gaan lezen en vind het persoonlijk fijn dat ik eerst de boeken gelezen heb. Dat geeft mij nog de kans om mijn eigen idee te hebben van hoe mensen er uit zien en hoe zij zich gedragen. Nu ik dan seizoen 2 zie dan zijn Davos Seaworth en Melissandre iets anders dan ik mij had ingebeeld maar vind ik het fijn dat ik toch mijn eigen beleving had. Anders zijn alle gezichten en zo al voorgekauwd uit de serie.
Zo is Brienne in de serie niet zo fijn om te zien, maar beter dan in het boek naar mijn eigen idee. Mede door de nare opmerkingen van een ander hoofdpersoon had ik het idee dat Brienne het nog niet eens waard was om door je eigen hond te laten dekken.
pi_110503052
Nouja, ik vond Brienne wel vrij ernstig eruit zien. Ik denk dan ook dat het voornaamste probleem van de mensen in het boek met haar was dat ze zo verschrikkelijk groot was en erg mannelijk eruit ziet. Zeker in die tijd iets waar de wenkbrauw van omhoog ging, no doubt :P
Conscience do cost.
  woensdag 18 april 2012 @ 21:03:44 #90
171161 Bellatrix
video et taceo
pi_110504370
Een actrice vinden die én langer is dan de meeste mannen én gruwelijk lelijk is sowieso heel moeilijk.
“I am become a sour woman, I take no joy in mead nor meat, and song and laughter have become suspicious strangers to me. I am a creature of grief and dust and bitter longings. There is an empty place within me where my heart was once.”
pi_110509740
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 19:49 schreef MAHL het volgende:

[..]

SPOILER
Speculatie hierover
SPOILER
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_110509946
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 22:16 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Speculatie hierover
SPOILER
SPOILER
pi_110510270
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 22:16 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Speculatie hierover
SPOILER
SPOILER
Conscience do cost.
pi_110544433
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 19:44 schreef ems. het volgende:

[..]

SPOILER
Nou jaartje of 3 is best realistisch....

Boek 5 was veel moeilijker om te schrijven, vanwege de geografische verdeling van de characters en zo.
  vrijdag 20 april 2012 @ 16:10:08 #95
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_110559885
quote:

[..]

jaartje of 3 - 4
:')

5 - 6 lijkt me waarschijnlijker
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_110562811
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 19:16 schreef kossikvassik2 het volgende:

Boek 5 was veel moeilijker om te schrijven, vanwege de geografische verdeling van de characters en zo.
?

Ik begreep uit zijn eigen woorden (aan het einde van boek 4) dat hij boek 4 en 5 vrijwel tegelijkertijd heeft geschreven. Pas later besloot hij de boeken op te splitsen omdat het anders net teveel werd.
Conscience do cost.
pi_110568378
Het eerste deel van boek 5 loopt gelijk op met boek 4, dat is bekend.

Voor wat betreft het gespoiler hierboven:
SPOILER
pi_110568538
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:10 schreef deedeetee het volgende:

[..]

:')

5 - 6 lijkt me waarschijnlijker
Als die niet doorschrijft krijgt hij de serie niet af ben ik bang. Hij is al dik 60 en aan z'n lichaam te zien leeft hij niet al te gezond
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_110660686
Ik volg het topic niet, want ik ben pas in boek 2 en er wordt hier vrij veel gespoilerd, maar dit moest ik gewoon ergens kwijt:
SPOILER: Boek 2
  maandag 23 april 2012 @ 09:23:24 #100
211083 Angelof9
I must go first
pi_110663929
Ik heb geen moment gedacht dat dat echt was!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')