FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [PROJECT] '69 AMC Javelin, Pro-Touring styled.
Compoantjevrijdag 6 april 2012 @ 11:06
Ik heb nu al een aantal topics geopend over problemen waar ik tegen aanliep met dit project, dus eigenlijk kan ik ook net zo goed een projecten topic openen. :)

Mijn project is:

Een AMC uit 1969, een project waar ik samen met mijn vader aan werk.
Hij staat inmiddels al 15 jaar stil in de garage. 10 jaar geleden heb ik er voor het laatst aan gewerkt, nu pak ik de draad weer een beetje op.

Wat gegevens van de auto:

Merk: AMC
Model: Javelin SST Karmann 79-K. De in de Karmann-fabriek te Duitsland gebouwde versie van de Javelin, voor de Europese markt (met o.a. km-teller en Europese lampen.)
Motor: 343 c.i. (5,7 L) V8.
Oplage: 281 stuks, waarschijnlijk is dit zelfs 1 van de 20 die er op dit moment nog zijn.

De auto is al een keer eerder overgespoten, getuige de groene basiskleur met daar overheen een witte kleur en de vlammen op de zijkant. Origineel had ie dus een groene kleur en zag ie er netzo uit als deze:

0717812c9896e4eabcead86b35711b70-d30f005.jpg

Dit is trouwens (voor zover ik weet) 1 van de 3 nog rijdende Karmann's in Nederland. Zoals ik dus zei is deze ook precies hetzelfde als onze auto ook origineel was, en hoe toevallig het ook mag zijn, is deze 2 auto's later geregistreerd als onze. (2 nummers verschil op het originele kenteken). Ik weet niet of deze op dit moment ook nog rijdt, aangezien ik van iemand gehoord heb dat ie hem helemaal aan het restaureren is. Hij werd wat roestig hier en daar. :P

Maargoed, ons eigen project staat inmiddels ongeveer 10 jaar stil door andere werkzaamheden thuis, maar we zijn er laatst weer mee begonnen. We hebben de garage helemaal ingericht voor deze auto, dus we kunnen zo aan de slag.

Dingen die we tot nu toe gedaan hebben:

Halve linkerkant van de body, dorpel en onderkant geschuurd en in de menie en primer gezet. (10 jaar geleden)
Deuren, motorkap en volgens mij ook de kofferbak geschuurd en in de primer gezet (10 jaar geleden)
Voorveren opgeknapt en gespoten. (10 jaar geleden)
Versnellingsbak uit elkaar gehad, gereviseerd, gespoten, etc. Nog niet helemaal klaar trouwens (10 jaar geleden)
Nog wat andere kleine dingetjes. (10 jaar geleden)
Radiator laten maken (Half jaar geleden)

Dingen die we binnenkort van plan zijn:
Alles wat betreft remmen klaarmaken voor gebruik.
Thermostaat, stuurbekrachtiging en wat andere dingen klaarmaken.
Versnellingsbak weer goed maken en in de auto plaatsen.
De motor uitspoelen en opstarten en dan eerst een testritje maken zoals ie er nu bij staat. De motor loopt verder nog goed na 15 jaar.

Hier wat foto's zoals ie er nu bijstaat. Alle roest wat je ziet op o.a. de motor is allemaal oppervlakkig. Nergens serieuze roestplakken die voor problemen zouden kunnen zorgen.

javelin_79_k___011_by_compaan_art-d30eydv.jpg

javelin_79_k___006_by_compaan_art-d30exxz.jpg

javelin_79_k___010_by_compaan_art-d30eybn.jpg

javelin_79_k___004_by_compaan_art-d30exml.jpg
Sounddragonvrijdag 6 april 2012 @ 11:37
Nice!

Javelin SST's zijn er wel meer van gemaakt, maar die Karmann uitvoering is dus het bijzondere eraan?

wat zijn de specs van de motor? 390 CUI 4-barrel? :9~
Compoantjevrijdag 6 april 2012 @ 11:43
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:37 schreef Sounddragon het volgende:
Nice!

Javelin SST's zijn er wel meer van gemaakt, maar die Karmann uitvoering is dus het bijzondere eraan?

wat zijn de specs van de motor? 390 CUI 4-barrel? :9~
Ja, dit is een Karmann, zijn in de Karmann fabriek te Duitsland gebouwd in de hoop meer verkopen te krijgen op de Europese markt. Alleen gebeurde dit niet, want er waren minder zware, goedkopere en snellere alternatieven zoals de Mercedes AMG, BMW M etc.

De motor is een 343 4-barrel. Officieel 280PK. :)
Sounddragonvrijdag 6 april 2012 @ 11:55
343 is ook goed genoeg :P

Maarrehh, effe sereneus; die ricer wielen moet je er niet onder zetten man, da's echt een no-go :N Zoek dan iets bijzonders of plemp er gewoon rally wheels onder, of desnoods American racings ofzo, maar niet dit, dat kán gewoon niet -O-
Compoantjevrijdag 6 april 2012 @ 12:06
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:55 schreef Sounddragon het volgende:
343 is ook goed genoeg :P

Maarrehh, effe sereneus; die ricer wielen moet je er niet onder zetten man, da's echt een no-go :N Zoek dan iets bijzonders of plemp er gewoon rally wheels onder, of desnoods American racings ofzo, maar niet dit, dat kán gewoon niet -O-
Valt wel mee met het ricer-gehalte. Er zijn ook genoeg Amerikanen met BBS eronder.
Voorbeelden van soortgelijke velgen:
ToddForgeline.jpg
DSC_0049.jpg
1967_chevrolet_nova_pro-touring_m.jpg

Het is nou eenmaal de stijl die je volgt, en dat is in mijn geval Pro-Touring". Een oude (vaak een muscle car) auto die hedendaagse trekjes heeft. Deze velgen passen er perfect bij, alleen is het nadeel dat ze zo ver naar binnen staan.

Maar als jij andere velgen weet die er ongeveer zo uitzien en geen ricer-gehalte hebben volgens jou, dan ben jij mijn held :)

Dit zijn de foto's van mijn nieuwe velgen:
xF8LL.jpg
EJk8J.png
Sounddragonvrijdag 6 april 2012 @ 12:39
Ik vind een ponycar met OEM of rallywheels gewoon mooier, maar het is jouw/jullie project ;)
Compoantjevrijdag 6 april 2012 @ 12:54
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 april 2012 12:39 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind een ponycar met OEM of rallywheels gewoon mooier, maar het is jouw/jullie project ;)
Ieder z'n smaak. :) Maar je zult er vast wel van opkijken als ie klaar is:
IUrwE.jpg
:D
Turquaz52vrijdag 6 april 2012 @ 19:27
En dit ga ik volgen, lijkt me een tof project. ^O^

Succes!
Compoantjemaandag 9 april 2012 @ 01:29
Even een betere Photoshop trouwens: (op klein formaat, als je de highres wilt zien, zeg het maar)
xRKNr.jpg
invinemaandag 9 april 2012 @ 12:35
Mogen die uitlaten aan de zijkant wel?
Sounddragonmaandag 9 april 2012 @ 12:46
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 12:35 schreef invine het volgende:
Mogen die uitlaten aan de zijkant wel?
Officieus niet volgens mij, maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat iemand er een prent voor heeft gekregen ;)

Tevens moet je jezelf afvragen of je het zelf wel wilt; het scheelt nogal in de pestherrie, en je staat jezelf te vergassen bij verkeerslichten en in de file.

Staat wel kewl 8-)
ZwartmetSuikermaandag 9 april 2012 @ 13:03
Fucking vet zo'n ding, al is die dakspoiler net een whaletail :P
invinemaandag 9 april 2012 @ 13:05
quote:
14s.gif Op maandag 9 april 2012 12:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Officieus niet volgens mij, maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat iemand er een prent voor heeft gekregen ;)

Tevens moet je jezelf afvragen of je het zelf wel wilt; het scheelt nogal in de pestherrie, en je staat jezelf te vergassen bij verkeerslichten en in de file.

Staat wel kewl 8-)

Daar zijn de meningen gelukkig over verdeeld ;)
Compoantjemaandag 9 april 2012 @ 13:56
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 12:35 schreef invine het volgende:
Mogen die uitlaten aan de zijkant wel?
De Javelin moet nog RDW-gekeurd worden, dan mogen ze niet. We laten daarom een tijdelijk uitlaatsysteem maken, om daarna, als we het geld ervoor hebben, de sidepipes te installeren.
Voor de APK is het verder geen probleem.
De pliesie zou ons inderdaad wel een bekeuring kunnen geven voor het maximale toegestane decibellen, maargoed...

Tevens ook een update:

162547d1264311739-50mm-wheel-spacer-gs400-2-whs-5_50mm.jpg

Wielverbreders zijn ondertussen besteld, om precies te zijn 2" (of 50mm) aan elke kant.
Ik heb eens even gevraagd op een AMC-forum, en er zijn er genoeg die er rondrijden met verbreders, en als ze veilig zijn moet het geen problemen opleveren.
Niemand van dat forum reed met 2", maximaal 1,5". :P

Over een paar weken zijn ze binnen.
Compoantjezaterdag 21 april 2012 @ 19:24
Updatert.

De spoorverbreders zijn vandaag binnen gekomen, heb ze er gelijk op gezet:

IMG_9390.jpg

IMG_9392.jpg

IMG_9408.jpg

Een verlagingskitje zou niet misstaan, maar dit zijn toekomstplannen. :)

IMG_9407.jpg

9 mm ruimte tussen de voorwielen en de ophanging. Het wil dus allemaal net :P
Achter is 3 cm ruimte tussen de wielen en bladveren, dus dat is helemaal toppie.

IMG_9405.jpg
Sounddragonzaterdag 21 april 2012 @ 19:44
Nét een maatje smaller rubber aan de voorkant zou misschien ook wel kunnen helpen ;)

Ze vullen mooi op nu iig :Y
Compoantjezaterdag 21 april 2012 @ 20:53
Ja, daar zaten we ook al aan te denken. Voor dat we de wielverbreders hadden gekocht hadden we alles ook ff snel opgemeten en wilde het allemaal net niet / net wel. Met het sturen kwam het er niet niet tegen aan.

Heel toevallig is dat de buurman ook een setje extra banden heeft voor z'n BMW, ook 17" maar dan 225 i.p.v. 235 (wat ik nu heb). Dus misschien dat we ze nog om gaan wisselen. :)
Compoantjedinsdag 10 juli 2012 @ 00:16
Even een kleine update:

Vandaag is de garage even schoongemaakt, dus de wagen moest er even uit.
Ik heb even wat random foto's gemaakt:

WZF9L.jpg
Hij moet nodig verlaagd worden :') Ik hoop dat er setjes voor te krijgen zijn.

En hier is nog een foto van de "stance" Links zie je de kant waar de wielverbreders erop zitten, recht zonder.

Ttu5w.png

Verder zijn we er ook achter welke kleur rood het wordt, namelijk dezelfde kleur als de vrachtwagen waar m'n vader elke dag op rijdt. Een prachtige kleur naar mijn mening. :D
SceX4.jpg
krokdowndinsdag 10 juli 2012 @ 03:08
Mooi ding man! Ik wil ook side pipes op mijn celica en e30.
invinedinsdag 10 juli 2012 @ 10:39
Waarom begin je niet eerst aan het body work en dan pas aan de details? Lijkt nu net of je van achter naar voren aan het werken bent.
Turquaz52dinsdag 10 juli 2012 @ 12:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:39 schreef invine het volgende:
Waarom begin je niet eerst aan het body work en dan pas aan de details? Lijkt nu net of je van achter naar voren aan het werken bent.
Doe ik toch ook.. :') Safe the best for last.. :P

ahahahahaha.. :')
invinedinsdag 10 juli 2012 @ 13:14
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:35 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Doe ik toch ook.. :') Safe the best for last.. :P

ahahahahaha.. :')
Ja maar jij bent een geval apart :')
Compoantjedinsdag 10 juli 2012 @ 19:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:39 schreef invine het volgende:
Waarom begin je niet eerst aan het body work en dan pas aan de details? Lijkt nu net of je van achter naar voren aan het werken bent.
Ja, dat doe ik ook, maar ik laat het alleen ff weten over de kleur etc.

Het eerst volgende dat we af willen hebben is dat de auto technisch in orde is en we een testrit kunnen maken.
Dus:

- de remmen
- de wielen/wielverbreders.
- radiator en motor.
- tranmissie

Maar omdat we dit allemaal al in huis hebben en daar de eerste tijd geen geld meeer aan uit hoeven te geven laten we verschillende onderdelen alvast spuiten zodat dat in een later stadium niet meer hoeft. :)
Turquaz52woensdag 11 juli 2012 @ 13:07
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:14 schreef invine het volgende:

[..]

Ja maar jij bent een geval apart :')
I know O+
JerryLeewoensdag 11 juli 2012 @ 13:16
Denk dat je er momenteel geen peil op kan trekken wat de wagenhoogte is met dat uitgebeende interieur en zonder deuren etc.
Is het de bedoeling dat hij qua wegligging ook ,,pro touring " word
http://www.freakride.com/2011_amc_suspension.pdf
of is het enkel de bedoeling dat hij met de chassisbalken over de straat sleept?

[ Bericht 19% gewijzigd door JerryLee op 11-07-2012 13:26:28 ]
Compoantjewoensdag 11 juli 2012 @ 13:40
Ja, alle onderdelen komen er nog op en aan, maar zoveel lager komt ie niet te liggen hoor, ik denk dat dat hooguit een cm is. :P
Het is de bedoeling dat ie laag ligt, ongeveer zoals op de photoshop.
Het maakt niet veel uit of ie ook de wegligging van een ProTouring auto heeft, aangezien ik er geen autocross mee ga rijden maar gewoon ga touren etc.
Ik heb dus liever een niet te dure verlagingsset, dus liever geen complete airride o.i.d. rondom.
invinewoensdag 11 juli 2012 @ 14:19
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 13:40 schreef Compoantje het volgende:
Ja, alle onderdelen komen er nog op en aan, maar zoveel lager komt ie niet te liggen hoor, ik denk dat dat hooguit een cm is. :P
Het is de bedoeling dat ie laag ligt, ongeveer zoals op de photoshop.
Het maakt niet veel uit of ie ook de wegligging van een ProTouring auto heeft, aangezien ik er geen autocross mee ga rijden maar gewoon ga touren etc.
Ik heb dus liever een niet te dure verlagingsset, dus liever geen complete airride o.i.d. rondom.
Juist als je gaat touren zou ik een goede en comfortabele auto willen hebben.. autocross boeit het geen hol aangezien je daar je auto toch kapot rijdt ;)
Compoantjewoensdag 11 juli 2012 @ 15:07
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 14:19 schreef invine het volgende:

[..]

Juist als je gaat touren zou ik een goede en comfortabele auto willen hebben.. autocross boeit het geen hol aangezien je daar je auto toch kapot rijdt ;)
Nee, ProTouring autocross:
Nerdmanswoensdag 11 juli 2012 @ 16:01
leuk project, unieke auto!

succes!
JerryLeewoensdag 11 juli 2012 @ 16:48
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 13:40 schreef Compoantje het volgende:
Ja, alle onderdelen komen er nog op en aan, maar zoveel lager komt ie niet te liggen hoor, ik denk dat dat hooguit een cm is. :P
Het is de bedoeling dat ie laag ligt, ongeveer zoals op de photoshop.
Het maakt niet veel uit of ie ook de wegligging van een ProTouring auto heeft, aangezien ik er geen autocross mee ga rijden maar gewoon ga touren etc.
Ik heb dus liever een niet te dure verlagingsset, dus liever geen complete airride o.i.d. rondom.
Het simpelste is dan om de schommels achter in te korten en of /aan weerszijde van de achteras een blok tussen de langere veerstroppen te monteren.
voorzijde zou je ultra low budget een stuk van de schroefveer kunnen slijpen maar aangezien je daarmee wel de karakteristiek van de veer verandert (stugheid) zou ik voor een kortere vervangingsveer gaan ,dan blijf je hetzelfde veercomfort houden .

Airride is voor posers :r je blijft teveel bodyroll houden
Alexxxxxzaterdag 21 juli 2012 @ 11:22
puik ding
Compoantjezaterdag 28 juli 2012 @ 18:54
Geen grote update, maar ik moet het toch maar ff posten, anders staat dit topic ook stil. :P

We zijn sinds een paar weken bezig om alles wat betreft de remmen in orde te maken.
We hebben nieuwe remmen en kabels gemonteerd. Vooraan is 1 schrijfrem al klaar. De andere gaan we binnenkort doen.
Achteraan zijn de trommelremmen als helemaal nieuw:
4yeVh.jpg
Voor
3RbPg.jpg
Na

Vorige week zijn we begonnen met het opnieuw aanleggen van alle remleidingen:
e4Jlu.jpg
SrgPF.png

Dit zijn foto's van onder de achterkant. De komende week willen we de rest van de auto gaan doen.

Dan zijn de volgende dingen die nog gedaan moeten worden:
- Gereviseerde versnellingsbak er weer onder zetten.
- Remmen afstellen.
- Nieuwe thermostaat.
- Nieuwe gereviseerde radiator aansluiten.
- Motor doorspoelen.
- Kijken of er iets lekt of iets anders kapot is aan de motor, en dat ook fixen.
- Vast nog wat andere kleine dingetjes..

Als dat gebeurt is gaan we een testrit maken om te kijken of alles goed functioneert. Eerst op onze eigen weg, daarna in ons dorp.
En als alles het dan nog steeds doet gaan we het risico nemen en op een zaterdag-/zondagmorgen over de provinciale weg heen knallen richting de Eemshaven en hem daar even flink goed te testen.

Volgens onze planning willen we dit deze zomer nog gaan doen, maar ik weet niet zeker of we dat inderdaad deze zomer meemaken. Maar we zullen het zien :P
Compoantjemaandag 17 september 2012 @ 17:06
Even een kleine update.

Vorige week zaterdag hebben we de handrem klaar gekregen. De functioneert nu dus.
Deze zaterdag hebben we de voorste schijfremmen ook helemaal klaar gemaakt, en konden we ook gelijk de remvloeistof erin gooien en de boel ontluchten.

Dit hebben we dus ook geprobeerd, maar het wilde maar niet echt lukken.
We bleven maar pompen en pompen met het rempedaal, maar er bleef maar lucht uit komen.
We hebben iets van 3-4 uur gepompt. :')

Is hier nog iets wat we vergeten of wat? :)
En het viel ons ook op dat, elke keer als we op het pedaal drukten, er lucht uit de hoofdremcilinder kwam.

Hier een foto van internet:
New_Power_Boost_Master_Brake_Cylinder_small.jpg
Het lucht kwam uit de ruimte tussen het reservoir en de cilinder zelf, maar ik kon niet precies zien/voelen waarvandaan.
Is dit normaal, of is de hoofdremcilinder kapot? Het is namelijk nog de originele uit '69.
Compoantjewoensdag 19 september 2012 @ 18:05
Aangezien ik mijn bericht niet meer kan editten: Het ontluchten is nu klaar.
#ANONIEMwoensdag 19 september 2012 @ 18:16
Wat was het nou?
Compoantjedonderdag 20 september 2012 @ 02:06
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 18:16 schreef Charged het volgende:
Wat was het nou?
We deden iets verkeerd met het ontluchten en hij lekte nog op een bepaalde plek.
Maar na wat vragen bij een kennis zijn we erachter gekomen hoe het precies moet.

We weren alleen nog niet of de lucht uit de hoofdremcilinder ook zo hoort, maar dat merken we vanzelf.
Compoantjewoensdag 7 november 2012 @ 00:46
Laatst even de motor aan de praat proberen te krijgen:


Binnenkort lukt het hopelijk wel en dan gaan we een testritje doen. Zeer snel, dus hou het in de gaten.
Executionerwoensdag 7 november 2012 @ 19:56
Jammer dat hij niet startte. Misschien lukt het de volgende keer wel als je net zolang doorstart als je in bovenstaand filmpje je tong buiten boord houdt.
JerryLeewoensdag 7 november 2012 @ 20:13
zou het met ether proberen ,maar volgens mij heb je geen vonk
Compoantjewoensdag 7 november 2012 @ 22:18
quote:
12s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:56 schreef Executioner het volgende:
Jammer dat hij niet startte. Misschien lukt het de volgende keer wel als je net zolang doorstart als je in bovenstaand filmpje je tong buiten boord houdt.
Haha, ja dat was m'n vader :P
We gaan het binnenkort nog een keer proberen, hij moet het namelijk wel doen. Hij heeft al eerder gelopen.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:13 schreef JerryLee het volgende:
zou het met ether proberen ,maar volgens mij heb je geen vonk
Was inderdaad geen vonk. Er stond geen stroom op de bobine. :)
JerryLeewoensdag 7 november 2012 @ 22:48
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:18 schreef Compoantje het volgende:

[..]

[..]

Was inderdaad geen vonk. Er stond geen stroom op de bobine. :)
Zou nog (een paar) demontabele benzinefilters voor de carburateur zetten .
1896013108_1.jpg
Aangenomen dat je de tank hebt afgetapt en leidingen doorgeblazen ,kan er toch heel wat troep meekomen .

benzinefilter haal je sneller uit elkaar ,dan een carburateur (in november :P )
en je visualiseert je probleem

...en ik weet niet hoelang die heeft stilgestaan ,maar anders eerst oliedruk opbouwen ,voor je hem vonk geeft.
Chuck-N0rr1swoensdag 7 november 2012 @ 22:58
terug vind project
Compoantjewoensdag 7 november 2012 @ 23:02
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:48 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Zou nog (een paar) demontabele benzinefilters voor de carburateur zetten .
[ afbeelding ]
Aangenomen dat je de tank hebt afgetapt en leidingen doorgeblazen ,kan er toch heel wat troep meekomen .

benzinefilter haal je sneller uit elkaar ,dan een carburateur (in november :P )
en je visualiseert je probleem

...en ik weet niet hoelang die heeft stilgestaan ,maar anders eerst oliedruk opbouwen ,voor je hem vonk geeft.
Nee, we hebben voor nu een jerrycan met benzine aangesloten als benzinetank ;)
Hij heeft nu denk ik een paar jaar stilgestaan na de laatste keer dat ie gelopen heeft.
Hij startte toen trouwens in 1x.
Chuck-N0rr1swoensdag 7 november 2012 @ 23:07
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:02 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Nee, we hebben voor nu een jerrycan met benzine aangesloten als benzinetank ;)
Hij heeft nu denk ik een paar jaar stilgestaan na de laatste keer dat ie gelopen heeft.
Hij startte toen trouwens in 1x.
Sloeg ie ook in 1x aan :+
Compoantjewoensdag 7 november 2012 @ 23:07
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Sloeg ie ook in 1x aan :+
Ja. :)
hardcore-gabberrdonderdag 8 november 2012 @ 22:31
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:07 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Ja. :)
en toen? roken of lawaai?
Compoantjedonderdag 8 november 2012 @ 22:32
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 22:31 schreef hardcore-gabberr het volgende:

[..]

en toen? roken of lawaai?
Hij deed het goed, V8 lawaai.
Djurresdonderdag 8 november 2012 @ 22:36
Dikke automobiel chef. Verder over die sidepipes, je uitlaat moet ACHTER de laatste deur van de auto uitkomen. Als dat aan de zijkant is, no problems. Gewoon APK goedkeur ;)
Djurresdonderdag 8 november 2012 @ 22:40
Correctie, sidepipe mag, mits de uitlaat aan de zijkant van de auto, achter de laatste deur uitkomt. Ze mag niet meer dan 3 cm uitsteken ten opzichte van de spatborden van de auto, en mag geen scherpe delen bevatten. Dan is het gewoon een goedkeur.

Verder, uitlaat moet ofc gasdicht zijn, en deugdelijk bevestigt
Compoantjedonderdag 8 november 2012 @ 22:43
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 22:40 schreef Djurres het volgende:
Correctie, sidepipe mag, mits de uitlaat aan de zijkant van de auto, achter de laatste deur uitkomt. Ze mag niet meer dan 3 cm uitsteken ten opzichte van de spatborden van de auto, en mag geen scherpe delen bevatten. Dan is het gewoon een goedkeur.

Verder, uitlaat moet ofc gasdicht zijn, en deugdelijk bevestigt
APK zijn we ook niet bang voor, het is meer de RDW keuring. Daar mag het namelijk niet.
Dus eerst komt de standaard uitlaat er gewoon onder. Als ie eenmaal RDW gekeurd is komen de sidepipes er misschien onder. :)
Djurresvrijdag 9 november 2012 @ 16:44
Mhm, dacht dat et em om de apk ging :)

maar vandaar :)
Compoantjezondag 11 november 2012 @ 04:34
Hij doet het!
Djurreszondag 11 november 2012 @ 11:33
Mag ik gewoon een avondje komen luisteren <3?
Ik ben verliefd op die geluid :D
JerryLeezondag 11 november 2012 @ 12:48
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 04:34 schreef Compoantje het volgende:
Hij doet het!
Amstel :N ,met Grolsch had hij in één keer gelopen .
Zag je hoe hij protesteerde op 0.28 o|O

Betwijfel trouwens of hij op 8 pitten loopt ,het lijkt wel een kromhout




P.S Wat is je compressie ?
Compoantjezondag 11 november 2012 @ 21:59
quote:
13s.gif Op zondag 11 november 2012 12:48 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Amstel :N ,met Grolsch had hij in één keer gelopen .
Zag je hoe hij protesteerde op 0.28 o|O

Betwijfel trouwens of hij op 8 pitten loopt ,het lijkt wel een kromhout


P.S Wat is je compressie ?
Het was de eerste start na 4 jaar stilgestaan te hebben, he ;)
We hebben hem ook niet te lang laten lopen omdat ie nog geen koeling kreeg.

Volgende keer (waarschijnlijk over 1 of 2 weken) is het koelsysteem in orde en gaan we hem warm laten lopen om daarna een testrit te maken.

Compressie is 10.2:1.
aspirantspierbundeldonderdag 22 november 2012 @ 17:58
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 04:34 schreef Compoantje het volgende:
Hij doet het!
Dat geluid. _O_

jizz
blupzaterdag 15 december 2012 @ 10:45
Hoe staat het ermee?
vossszaterdag 15 december 2012 @ 10:55
Misschien een stomme vraag maar waarom gooi je er bier in? :@

Wel een toffe auto verder, ben benieuwd als ie klaar is :9
Compoantjezaterdag 15 december 2012 @ 15:04
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 december 2012 10:55 schreef vosss het volgende:
Misschien een stomme vraag maar waarom gooi je er bier in? :@

Wel een toffe auto verder, ben benieuwd als ie klaar is :9
In dat flesje zit benzine ;)

Update: We hebben er mee gereden! Later volgt een filmpje.
Compoantjezondag 16 december 2012 @ 21:51
Zaterdagmiddag hebben we in de Javelin gereden.
Hij loopt nog niet zoals het moet. Hij moet nog beter afgesteld worden. En de accu was op den duur ook leeg omdat de dynamo nog gefixt moet worden, maar hij rijdt tenminste.

Er zit een automatische versnellingsbak in waar we de olie net in hadden gegoten, dus vandaar dat ie in het begin even moeizaam ging. ;)


Vandaag nog even weer in de schuur gekeken, en hij lekt nergens vloeistoffen. Ook een goed teken dus. :)
JerryLeezondag 16 december 2012 @ 22:04
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 21:51 schreef Compoantje het volgende:
Zaterdagmiddag hebben we in de Javelin gereden.
Hij loopt nog niet zoals het moet. Hij moet nog beter afgesteld worden. En de accu was op den duur ook leeg omdat de dynamo nog gefixt moet worden, maar hij rijdt tenminste.

Er zit een automatische versnellingsbak in waar we de olie net in hadden gegoten, dus vandaar dat ie in het begin even moeizaam ging. ;)


Vandaag nog even weer in de schuur gekeken, en hij lekt nergens vloeistoffen. Ook een goed teken dus. :)
Dacht dat jij bij de kapper was geweest ?
Compoantjezondag 16 december 2012 @ 22:44
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 22:04 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Dacht dat jij bij de kapper was geweest ?
Ja, het wordt alweer lang ;(
Binnenkort ff weer laten bijknippen.
Compoantjezondag 30 december 2012 @ 00:06
De allerlaatste testrit voorlopig.
We hebben de gok toch genomen om hem in deze staat door de omgeving te rijden. :P

The Dukes of Hazard. :D Heel het dorp weet nu dat ie rijdt. :P

We halen nu de boel weer uit elkaar en gaan beginnen met de motor opknappen.
Er moeten nog bepaalde onderdelen nieuw gekocht worden, waaronder een waterpomp, maar verder is de motor nog perfect. We gaan hem nu dus schoonmaken en in de verf en chroom zetten.

Ook de motorruimte word gelijk in carrosseriekleur (rood) gespoten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Compoantje op 30-12-2012 01:07:29 ]
Sounddragonzondag 30 december 2012 @ 00:21
En het hele dorp heeft nu ook meteen een schijthekel aan die irritante claxon :X

Maak dat ding effe sneller of sloop hem eraf :+
Compoantjedonderdag 3 januari 2013 @ 02:50
quote:
14s.gif Op zondag 30 december 2012 00:21 schreef Sounddragon het volgende:
En het hele dorp heeft nu ook meteen een schijthekel aan die irritante claxon :X

Maak dat ding effe sneller of sloop hem eraf :+
Haha, ja. Komt goed :P
diomedesdonderdag 17 januari 2013 @ 16:04
update?
Compoantjedonderdag 17 januari 2013 @ 17:28
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:04 schreef diomedes het volgende:
update?
Nog niet heel veel sinds de laatste keer.
We gaan nu de motor eruit halen en helemaal opknappen en spuiten.
diomedesdonderdag 17 januari 2013 @ 19:53
Dan wachten we maar in spanning af :)
Succes iig!
DS4zondag 20 januari 2013 @ 15:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:43 schreef Compoantje het volgende:

Ja, dit is een Karmann, zijn in de Karmann fabriek te Duitsland gebouwd in de hoop meer verkopen te krijgen op de Europese markt. Alleen gebeurde dit niet, want er waren minder zware, goedkopere en snellere alternatieven zoals de Mercedes AMG, BMW M etc.

In 1969? Dat lijkt mij niet...
Compoantjemaandag 21 januari 2013 @ 03:19
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

In 1969? Dat lijkt mij niet...
Sportievere/luxere modellen van de gewone Duitse sedans en coupé's die er op dat moment te krijgen waren, zoals de BMW 2800, Mercedes W111 3,5, 4,5 280SEL, etc.
De M's en AMG's van tegenwoordig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Compoantje op 21-01-2013 03:25:10 ]
DS4maandag 21 januari 2013 @ 20:42
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 03:19 schreef Compoantje het volgende:

Sportievere/luxere modellen van de gewone Duitse sedans en coupé's die er op dat moment te krijgen waren, zoals de BMW 2800, Mercedes W111 3,5, 4,5 280SEL, etc.
De M's en AMG's van tegenwoordig.
O, op die manier... Nee, dat is wat anders.
Compoantjewoensdag 30 januari 2013 @ 01:59
Update:

We hebben vrijdag een kar gemaakt waar de motor op kon staan wanneer we hm gingen opknappen.

dvQCIv2.jpg

We hadden deze kar al een tijdje, maar hij moest nog omgebouwd worden, dan kon ie tegelijkertijd ook als lekbak dienen.

Zaterdag was het dan zover: Het motorblok + versnellingsbak ging eruit.

FmzlWaJ.jpg

Na wat kloten en doen konden we hem eruit krijgen...

6Qk8SZa.jpg

...en op de kar zetten. Nu kunnen we met het blok bezig.

4b5P7kO.jpg

En daarna ook met de motorruimte. Deze wordt ook opgeknapt en daarna gespoten in carrosserie-kleur:

0cryB9Z.jpg

Ik heb samen met m'n pa ook alvast de kleuren van de motor opgeschreven (welke onderdelen welke kleur hebben, etc.) zodat we dit tijdens het opknap-proces gelijk kunnen spuiten.

In het kort: Het luchtfilterdeksel, oliedop, kleppendeksels en deksel voor de remolie worden waarschijnlijk verchroomd.
Het blok zelf, ventilator cover, en nog wat andere kleine dingen worden bordeaux rood (net als de versnellingsbak (op de foto's).
De rest wordt zwart gespoten.

Er moet in ieder geval nog heel wat gebeuren:

qs8wsPZ.jpg

0UBULgg.jpg

Het blok wordt niet uit elkaar gehaald. Hij doet het verder goed. Hij wordt natuurlijk nog wel wat afgesteld, maar dat is nu niet van toepassing.
Er moeten wel een nieuwe waterpomp en 2 v-riemen komen. Maar verder laten we alles zoals het is.
Alles word alleen schoongemaakt en gespoten/verchroomd.
invinewoensdag 30 januari 2013 @ 08:44
Waarom, als je hem er toch uit hebt liggen, reviseer je het niet gewoon? Heb je de lange termijn meer plezier van!
DS4woensdag 30 januari 2013 @ 09:12
Dat lijkt mij inderdaad heel goed advies.
Compoantjewoensdag 30 januari 2013 @ 13:43
Hij doet het verder goed.
Zouden een paar nieuwe onderdelen niet genoeg zijn?
DS4woensdag 30 januari 2013 @ 13:46
De auto heeft 15 jaar stilgestaan. De kans dat de motor probleemloos blijft is klein. Nu reviseren is het geld dubbel en dwars waard, nog afgezien van het feit dat niets zo kut is als dat je je project klaar hebt en een week later de boel weer uit elkaar moet omdat je een short-cut hebt genomen.
Compoantjewoensdag 8 mei 2013 @ 21:34
Even weer een update:

We hebben inmiddels de carburateur schoongemaakt en gespoten:

R9Z6qiV.jpg

HwKUvVO.jpg

En de nieuwe waterpomp + wat andere onderdelen gespoten:

79A7RjD.jpg

lxH2Qog.jpg

Ter vergelijking: De oude en de nieuwe waterpomp:

gXLbFVi.jpg

Verder hebben we ook een chromen Edelbrock luchtfilter en wat andere onderdelen gekocht.
Deze foto is van internet, maar het is dezelfde luchtfilter:

DSCN1180.jpg

We zijn ook van plan om de kleppendeksels, hoofdremcillinder deksel en olie-bijvul dop te laten verchromen. Zoals eerder vermeld word het blok hoofdzakelijk bordeaux-rood met wat onderdelen zwart en verchroomd, de stuurinrichting wordt zwart en de motorruimte wordt dezelfde kleur als de auto.

En ik heb ook nog een vraagje aan jullie:

Wie weet wat voor ding dit is:

6Cninfe.jpg

Het is een blauw aluminium plaatje dat met een schroefje op de carburateur vast zit. Waar gaat dit voor?

We gaan de komende weken weer verder met de motorrevisie. We hopen deze zomer klaar te zijn. :P We hebben namelijk alleen maar tijd op vrijdag en zaterdag.
JerryLeevrijdag 10 mei 2013 @ 17:42
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 21:34 schreef Compoantje het volgende:

Wie weet wat voor ding dit is:

[ afbeelding ]

Het is een blauw aluminium plaatje dat met een schroefje op de carburateur vast zit. Waar gaat dit voor?

We gaan de komende weken weer verder met de motorrevisie. We hopen deze zomer klaar te zijn. :P We hebben namelijk alleen maar tijd op vrijdag en zaterdag.
Plectrum :P ? Lijkt mij een identificatieplaatje

AMC-4300-Carb-Tag-Decode-Info.jpg

http://home.fuse.net/ckthomas/

heb je die carburateur met een 2K gespoten ?
Gewoon synthetisch is geen lang leven beschoren in die omgeving

[ Bericht 9% gewijzigd door JerryLee op 10-05-2013 17:52:09 ]
Compoantjezondag 8 december 2013 @ 23:58
Zoo, nou, lange tijd geen update gezien van deze kant, maar we hebben nu toch wat om te laten zien! :)

We hebben de motor eruit gehaald en helemaal gereviseerd en opgeknapt.
We hebben de buitenkant rood gespoten, carburateur schoongemaakt, kleppen gesteld, nieuwe valve stem seals, andere pakkings, etc, etc. Alles is aangepakt.
Ook is de auto zelf nog in menie gezet en zijn er wat kleine delen gelast.

Rk0NV5K.png

nOfv06K.png

FdWD1vF.jpg
het blok schoonmaken...

DcKo7W9.jpg
...en spuiten.

DTS8dH4.png
De carburateur schoonmaken.. Het bleek dat de motor in de voorgaande filmpjes maar op 4 cillinders liep, want 1 vlotterkamer was nog helemaal droog.

Ook kwam er nog een ander onvoorziene projectje tussendoor, ook deze is weer helemaal opgelapt. :)

kqpzwxo.png

Nu staat de 343 er dus zo bij, ondertussen ook met chromen kleppendeksels en andere kleine chromen onderdeeltjes.

10Q0LzF.png

Ook zijn zijn we bezig geweest met de electriciteit. Het dashboard is er inmiddels uit en we zijn van plan om deze te laten flocken.

uuCjYcc.png

Zo, dat was hem weer. :)
StateOfMindmaandag 9 december 2013 @ 06:22
^O^
Opa.Bakkebaardmaandag 9 december 2013 @ 09:41
Nice. Jullie nemen de tijd om er echt iets van te maken. Ben benieuwd naar de verdere verloop. Leuk om te volgen.
Darkomenmaandag 9 december 2013 @ 09:52
Lekker bezig!

:( ik mis sleutelen aan Amerikaanse auto's
Compoantjemaandag 9 december 2013 @ 16:24
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 09:52 schreef Darkomen het volgende:
Lekker bezig!

:( ik mis sleutelen aan Amerikaanse auto's
Daar kun je wat aan doen. ;)
Darkomenmaandag 9 december 2013 @ 17:09
Op het moment niet.
wouter37dinsdag 24 december 2013 @ 21:14
Ziet er mooi uit !
Executionerdonderdag 26 december 2013 @ 12:05
Mooi project!

Aangezien de motor niet elkaar geweest is mag ik hopen dat je op z'n minst wel een compressietest op alle cilinders hebt uitgevoerd? Het zou anders zonde van het al werk zijn als je weer helemaal opnieuw moet beginnen.
Compoantjevrijdag 10 januari 2014 @ 19:15
Compressietest hebben we het apparatuur niet voor, maar dit gebeurd sowieso nog. :)

Ik heb nog even een vraagje aan jullie:
We hebben nieuwe schokbrekers nodig, nu moet de Javelin ook verlaagd worden, dus willen we gelijk een schroefsetje eronder monteren.

De Javelin heeft standaard een veerpoot en schokbreker, apart van elkaar.
Ik zie op internet foto's zoals deze:
1379606153_b0d5ff1e9c.jpg

Alleen een coilover op de plaats van de schokbreker. Betekend dit dat de normale veerpoot gewoon weg is?
Of moet je de coilover ipv de schokbreker monteren, en een verlagingsveer op de plek van de originele veer?

Ik zie wel complete onfhankelijke systemen voor een Javelin, maar dan ben je €3500,- verder. En wij willen gewoon een simpele verlaging. Hoe is dit het goedkoopste op te lossen?
-niemand-vrijdag 10 januari 2014 @ 22:13
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 19:15 schreef Compoantje het volgende:
Compressietest hebben we het apparatuur niet voor, maar dit gebeurd sowieso nog. :)

Ik heb nog even een vraagje aan jullie:
We hebben nieuwe schokbrekers nodig, nu moet de Javelin ook verlaagd worden, dus willen we gelijk een schroefsetje eronder monteren.

De Javelin heeft standaard een veerpoot en schokbreker, apart van elkaar.
Ik zie op internet foto's zoals deze:
[ afbeelding ]

Alleen een coilover op de plaats van de schokbreker. Betekend dit dat de normale veerpoot gewoon weg is?
Of moet je de coilover ipv de schokbreker monteren, en een verlagingsveer op de plek van de originele veer?

Ik zie wel complete onfhankelijke systemen voor een Javelin, maar dan ben je €3500,- verder. En wij willen gewoon een simpele verlaging. Hoe is dit het goedkoopste op te lossen?

gewoon kortere veren pakken, geen schroefsetjes oid op de plaats van de schokbreker monteren.
dan krijg je allemaal vreemde krachten op de carosserie te staan. als je pech hebt scheurt zelfs je schokbrekertoren uit. (nu zal dit bij een ammy niet zo'n vaart lopen. maar bij een opel is dit al vaker fout gegaan)

of je moet verstevigingen in de schokbrekertoren gaan maken. dan kan het wel weer enigzins verantwoord. maar ik vermoed dat het meeste custom moet gaan worden dus duur.
Compoantjevrijdag 10 januari 2014 @ 22:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:13 schreef -niemand- het volgende:

[..]

gewoon kortere veren pakken, geen schroefsetjes oid op de plaats van de schokbreker monteren.
dan krijg je allemaal vreemde krachten op de carosserie te staan. als je pech hebt scheurt zelfs je schokbrekertoren uit. (nu zal dit bij een ammy niet zo'n vaart lopen. maar bij een opel is dit al vaker fout gegaan)

of je moet verstevigingen in de schokbrekertoren gaan maken. dan kan het wel weer enigzins verantwoord. maar ik vermoed dat het meeste custom moet gaan worden dus duur.
Maar ik zou dan ook andere dempers moeten hebben die bij de kortere veren passen. Ik denk wel dat ie 5-10cm omlaag moet.
Maar waar vind je kortere veren en andere demper?s?