abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:06:11 #1
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_109974760
Ik heb nu al een aantal topics geopend over problemen waar ik tegen aanliep met dit project, dus eigenlijk kan ik ook net zo goed een projecten topic openen. :)

Mijn project is:

Een AMC uit 1969, een project waar ik samen met mijn vader aan werk.
Hij staat inmiddels al 15 jaar stil in de garage. 10 jaar geleden heb ik er voor het laatst aan gewerkt, nu pak ik de draad weer een beetje op.

Wat gegevens van de auto:

Merk: AMC
Model: Javelin SST Karmann 79-K. De in de Karmann-fabriek te Duitsland gebouwde versie van de Javelin, voor de Europese markt (met o.a. km-teller en Europese lampen.)
Motor: 343 c.i. (5,7 L) V8.
Oplage: 281 stuks, waarschijnlijk is dit zelfs 1 van de 20 die er op dit moment nog zijn.

De auto is al een keer eerder overgespoten, getuige de groene basiskleur met daar overheen een witte kleur en de vlammen op de zijkant. Origineel had ie dus een groene kleur en zag ie er netzo uit als deze:



Dit is trouwens (voor zover ik weet) 1 van de 3 nog rijdende Karmann's in Nederland. Zoals ik dus zei is deze ook precies hetzelfde als onze auto ook origineel was, en hoe toevallig het ook mag zijn, is deze 2 auto's later geregistreerd als onze. (2 nummers verschil op het originele kenteken). Ik weet niet of deze op dit moment ook nog rijdt, aangezien ik van iemand gehoord heb dat ie hem helemaal aan het restaureren is. Hij werd wat roestig hier en daar. :P

Maargoed, ons eigen project staat inmiddels ongeveer 10 jaar stil door andere werkzaamheden thuis, maar we zijn er laatst weer mee begonnen. We hebben de garage helemaal ingericht voor deze auto, dus we kunnen zo aan de slag.

Dingen die we tot nu toe gedaan hebben:

Halve linkerkant van de body, dorpel en onderkant geschuurd en in de menie en primer gezet. (10 jaar geleden)
Deuren, motorkap en volgens mij ook de kofferbak geschuurd en in de primer gezet (10 jaar geleden)
Voorveren opgeknapt en gespoten. (10 jaar geleden)
Versnellingsbak uit elkaar gehad, gereviseerd, gespoten, etc. Nog niet helemaal klaar trouwens (10 jaar geleden)
Nog wat andere kleine dingetjes. (10 jaar geleden)
Radiator laten maken (Half jaar geleden)

Dingen die we binnenkort van plan zijn:
Alles wat betreft remmen klaarmaken voor gebruik.
Thermostaat, stuurbekrachtiging en wat andere dingen klaarmaken.
Versnellingsbak weer goed maken en in de auto plaatsen.
De motor uitspoelen en opstarten en dan eerst een testritje maken zoals ie er nu bij staat. De motor loopt verder nog goed na 15 jaar.

Hier wat foto's zoals ie er nu bijstaat. Alle roest wat je ziet op o.a. de motor is allemaal oppervlakkig. Nergens serieuze roestplakken die voor problemen zouden kunnen zorgen.







  vrijdag 6 april 2012 @ 11:37:52 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_109975823
Nice!

Javelin SST's zijn er wel meer van gemaakt, maar die Karmann uitvoering is dus het bijzondere eraan?

wat zijn de specs van de motor? 390 CUI 4-barrel? :9~
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:43:33 #3
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_109975997
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:37 schreef Sounddragon het volgende:
Nice!

Javelin SST's zijn er wel meer van gemaakt, maar die Karmann uitvoering is dus het bijzondere eraan?

wat zijn de specs van de motor? 390 CUI 4-barrel? :9~
Ja, dit is een Karmann, zijn in de Karmann fabriek te Duitsland gebouwd in de hoop meer verkopen te krijgen op de Europese markt. Alleen gebeurde dit niet, want er waren minder zware, goedkopere en snellere alternatieven zoals de Mercedes AMG, BMW M etc.

De motor is een 343 4-barrel. Officieel 280PK. :)
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:55:02 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_109976425
343 is ook goed genoeg :P

Maarrehh, effe sereneus; die ricer wielen moet je er niet onder zetten man, da's echt een no-go :N Zoek dan iets bijzonders of plemp er gewoon rally wheels onder, of desnoods American racings ofzo, maar niet dit, dat kán gewoon niet -O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 6 april 2012 @ 12:06:19 #5
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_109976913
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:55 schreef Sounddragon het volgende:
343 is ook goed genoeg :P

Maarrehh, effe sereneus; die ricer wielen moet je er niet onder zetten man, da's echt een no-go :N Zoek dan iets bijzonders of plemp er gewoon rally wheels onder, of desnoods American racings ofzo, maar niet dit, dat kán gewoon niet -O-
Valt wel mee met het ricer-gehalte. Er zijn ook genoeg Amerikanen met BBS eronder.
Voorbeelden van soortgelijke velgen:




Het is nou eenmaal de stijl die je volgt, en dat is in mijn geval Pro-Touring". Een oude (vaak een muscle car) auto die hedendaagse trekjes heeft. Deze velgen passen er perfect bij, alleen is het nadeel dat ze zo ver naar binnen staan.

Maar als jij andere velgen weet die er ongeveer zo uitzien en geen ricer-gehalte hebben volgens jou, dan ben jij mijn held :)

Dit zijn de foto's van mijn nieuwe velgen:

  vrijdag 6 april 2012 @ 12:39:35 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_109977989
Ik vind een ponycar met OEM of rallywheels gewoon mooier, maar het is jouw/jullie project ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 6 april 2012 @ 12:54:47 #7
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_109978649
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 april 2012 12:39 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind een ponycar met OEM of rallywheels gewoon mooier, maar het is jouw/jullie project ;)
Ieder z'n smaak. :) Maar je zult er vast wel van opkijken als ie klaar is:

:D
pi_109993826
En dit ga ik volgen, lijkt me een tof project. ^O^

Succes!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 9 april 2012 @ 01:29:24 #9
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_110085276
Even een betere Photoshop trouwens: (op klein formaat, als je de highres wilt zien, zeg het maar)
  maandag 9 april 2012 @ 12:35:13 #10
182073 invine
blablabla etc.
pi_110091287
Mogen die uitlaten aan de zijkant wel?
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  maandag 9 april 2012 @ 12:46:51 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_110091649
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 12:35 schreef invine het volgende:
Mogen die uitlaten aan de zijkant wel?
Officieus niet volgens mij, maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat iemand er een prent voor heeft gekregen ;)

Tevens moet je jezelf afvragen of je het zelf wel wilt; het scheelt nogal in de pestherrie, en je staat jezelf te vergassen bij verkeerslichten en in de file.

Staat wel kewl 8-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 9 april 2012 @ 13:03:13 #12
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_110092061
Fucking vet zo'n ding, al is die dakspoiler net een whaletail :P
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  maandag 9 april 2012 @ 13:05:08 #13
182073 invine
blablabla etc.
pi_110092124
quote:
14s.gif Op maandag 9 april 2012 12:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Officieus niet volgens mij, maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat iemand er een prent voor heeft gekregen ;)

Tevens moet je jezelf afvragen of je het zelf wel wilt; het scheelt nogal in de pestherrie, en je staat jezelf te vergassen bij verkeerslichten en in de file.

Staat wel kewl 8-)

Daar zijn de meningen gelukkig over verdeeld ;)
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  maandag 9 april 2012 @ 13:56:14 #14
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_110093763
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 12:35 schreef invine het volgende:
Mogen die uitlaten aan de zijkant wel?
De Javelin moet nog RDW-gekeurd worden, dan mogen ze niet. We laten daarom een tijdelijk uitlaatsysteem maken, om daarna, als we het geld ervoor hebben, de sidepipes te installeren.
Voor de APK is het verder geen probleem.
De pliesie zou ons inderdaad wel een bekeuring kunnen geven voor het maximale toegestane decibellen, maargoed...

Tevens ook een update:



Wielverbreders zijn ondertussen besteld, om precies te zijn 2" (of 50mm) aan elke kant.
Ik heb eens even gevraagd op een AMC-forum, en er zijn er genoeg die er rondrijden met verbreders, en als ze veilig zijn moet het geen problemen opleveren.
Niemand van dat forum reed met 2", maximaal 1,5". :P

Over een paar weken zijn ze binnen.
  zaterdag 21 april 2012 @ 19:24:56 #15
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_110604450
Updatert.

De spoorverbreders zijn vandaag binnen gekomen, heb ze er gelijk op gezet:







Een verlagingskitje zou niet misstaan, maar dit zijn toekomstplannen. :)



9 mm ruimte tussen de voorwielen en de ophanging. Het wil dus allemaal net :P
Achter is 3 cm ruimte tussen de wielen en bladveren, dus dat is helemaal toppie.

  zaterdag 21 april 2012 @ 19:44:03 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_110605217
Nét een maatje smaller rubber aan de voorkant zou misschien ook wel kunnen helpen ;)

Ze vullen mooi op nu iig :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:53:00 #17
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_110608596
Ja, daar zaten we ook al aan te denken. Voor dat we de wielverbreders hadden gekocht hadden we alles ook ff snel opgemeten en wilde het allemaal net niet / net wel. Met het sturen kwam het er niet niet tegen aan.

Heel toevallig is dat de buurman ook een setje extra banden heeft voor z'n BMW, ook 17" maar dan 225 i.p.v. 235 (wat ik nu heb). Dus misschien dat we ze nog om gaan wisselen. :)
  dinsdag 10 juli 2012 @ 00:16:14 #18
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_113995986
Even een kleine update:

Vandaag is de garage even schoongemaakt, dus de wagen moest er even uit.
Ik heb even wat random foto's gemaakt:


Hij moet nodig verlaagd worden :') Ik hoop dat er setjes voor te krijgen zijn.

En hier is nog een foto van de "stance" Links zie je de kant waar de wielverbreders erop zitten, recht zonder.



Verder zijn we er ook achter welke kleur rood het wordt, namelijk dezelfde kleur als de vrachtwagen waar m'n vader elke dag op rijdt. Een prachtige kleur naar mijn mening. :D
pi_113999667
Mooi ding man! Ik wil ook side pipes op mijn celica en e30.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 10:39:00 #20
182073 invine
blablabla etc.
pi_114003250
Waarom begin je niet eerst aan het body work en dan pas aan de details? Lijkt nu net of je van achter naar voren aan het werken bent.
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_114007100
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:39 schreef invine het volgende:
Waarom begin je niet eerst aan het body work en dan pas aan de details? Lijkt nu net of je van achter naar voren aan het werken bent.
Doe ik toch ook.. :') Safe the best for last.. :P

ahahahahaha.. :')
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:14:25 #22
182073 invine
blablabla etc.
pi_114009197
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 12:35 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Doe ik toch ook.. :') Safe the best for last.. :P

ahahahahaha.. :')
Ja maar jij bent een geval apart :')
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 19:04:35 #23
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_114025283
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:39 schreef invine het volgende:
Waarom begin je niet eerst aan het body work en dan pas aan de details? Lijkt nu net of je van achter naar voren aan het werken bent.
Ja, dat doe ik ook, maar ik laat het alleen ff weten over de kleur etc.

Het eerst volgende dat we af willen hebben is dat de auto technisch in orde is en we een testrit kunnen maken.
Dus:

- de remmen
- de wielen/wielverbreders.
- radiator en motor.
- tranmissie

Maar omdat we dit allemaal al in huis hebben en daar de eerste tijd geen geld meeer aan uit hoeven te geven laten we verschillende onderdelen alvast spuiten zodat dat in een later stadium niet meer hoeft. :)
pi_114057241
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:14 schreef invine het volgende:

[..]

Ja maar jij bent een geval apart :')
I know O+
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_114057636
Denk dat je er momenteel geen peil op kan trekken wat de wagenhoogte is met dat uitgebeende interieur en zonder deuren etc.
Is het de bedoeling dat hij qua wegligging ook ,,pro touring " word
http://www.freakride.com/2011_amc_suspension.pdf
of is het enkel de bedoeling dat hij met de chassisbalken over de straat sleept?

[ Bericht 19% gewijzigd door JerryLee op 11-07-2012 13:26:28 ]
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  woensdag 11 juli 2012 @ 13:40:27 #26
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_114058879
Ja, alle onderdelen komen er nog op en aan, maar zoveel lager komt ie niet te liggen hoor, ik denk dat dat hooguit een cm is. :P
Het is de bedoeling dat ie laag ligt, ongeveer zoals op de photoshop.
Het maakt niet veel uit of ie ook de wegligging van een ProTouring auto heeft, aangezien ik er geen autocross mee ga rijden maar gewoon ga touren etc.
Ik heb dus liever een niet te dure verlagingsset, dus liever geen complete airride o.i.d. rondom.
  woensdag 11 juli 2012 @ 14:19:18 #27
182073 invine
blablabla etc.
pi_114060816
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 13:40 schreef Compoantje het volgende:
Ja, alle onderdelen komen er nog op en aan, maar zoveel lager komt ie niet te liggen hoor, ik denk dat dat hooguit een cm is. :P
Het is de bedoeling dat ie laag ligt, ongeveer zoals op de photoshop.
Het maakt niet veel uit of ie ook de wegligging van een ProTouring auto heeft, aangezien ik er geen autocross mee ga rijden maar gewoon ga touren etc.
Ik heb dus liever een niet te dure verlagingsset, dus liever geen complete airride o.i.d. rondom.
Juist als je gaat touren zou ik een goede en comfortabele auto willen hebben.. autocross boeit het geen hol aangezien je daar je auto toch kapot rijdt ;)
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  woensdag 11 juli 2012 @ 15:07:46 #28
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_114063144
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 14:19 schreef invine het volgende:

[..]

Juist als je gaat touren zou ik een goede en comfortabele auto willen hebben.. autocross boeit het geen hol aangezien je daar je auto toch kapot rijdt ;)
Nee, ProTouring autocross:
  woensdag 11 juli 2012 @ 16:01:50 #29
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_114065938
leuk project, unieke auto!

succes!
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_114068475
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 13:40 schreef Compoantje het volgende:
Ja, alle onderdelen komen er nog op en aan, maar zoveel lager komt ie niet te liggen hoor, ik denk dat dat hooguit een cm is. :P
Het is de bedoeling dat ie laag ligt, ongeveer zoals op de photoshop.
Het maakt niet veel uit of ie ook de wegligging van een ProTouring auto heeft, aangezien ik er geen autocross mee ga rijden maar gewoon ga touren etc.
Ik heb dus liever een niet te dure verlagingsset, dus liever geen complete airride o.i.d. rondom.
Het simpelste is dan om de schommels achter in te korten en of /aan weerszijde van de achteras een blok tussen de langere veerstroppen te monteren.
voorzijde zou je ultra low budget een stuk van de schroefveer kunnen slijpen maar aangezien je daarmee wel de karakteristiek van de veer verandert (stugheid) zou ik voor een kortere vervangingsveer gaan ,dan blijf je hetzelfde veercomfort houden .

Airride is voor posers :r je blijft teveel bodyroll houden
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 18:54:48 #32
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_114773587
Geen grote update, maar ik moet het toch maar ff posten, anders staat dit topic ook stil. :P

We zijn sinds een paar weken bezig om alles wat betreft de remmen in orde te maken.
We hebben nieuwe remmen en kabels gemonteerd. Vooraan is 1 schrijfrem al klaar. De andere gaan we binnenkort doen.
Achteraan zijn de trommelremmen als helemaal nieuw:

Voor

Na

Vorige week zijn we begonnen met het opnieuw aanleggen van alle remleidingen:



Dit zijn foto's van onder de achterkant. De komende week willen we de rest van de auto gaan doen.

Dan zijn de volgende dingen die nog gedaan moeten worden:
- Gereviseerde versnellingsbak er weer onder zetten.
- Remmen afstellen.
- Nieuwe thermostaat.
- Nieuwe gereviseerde radiator aansluiten.
- Motor doorspoelen.
- Kijken of er iets lekt of iets anders kapot is aan de motor, en dat ook fixen.
- Vast nog wat andere kleine dingetjes..

Als dat gebeurt is gaan we een testrit maken om te kijken of alles goed functioneert. Eerst op onze eigen weg, daarna in ons dorp.
En als alles het dan nog steeds doet gaan we het risico nemen en op een zaterdag-/zondagmorgen over de provinciale weg heen knallen richting de Eemshaven en hem daar even flink goed te testen.

Volgens onze planning willen we dit deze zomer nog gaan doen, maar ik weet niet zeker of we dat inderdaad deze zomer meemaken. Maar we zullen het zien :P
  maandag 17 september 2012 @ 17:06:14 #33
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_116896175
Even een kleine update.

Vorige week zaterdag hebben we de handrem klaar gekregen. De functioneert nu dus.
Deze zaterdag hebben we de voorste schijfremmen ook helemaal klaar gemaakt, en konden we ook gelijk de remvloeistof erin gooien en de boel ontluchten.

Dit hebben we dus ook geprobeerd, maar het wilde maar niet echt lukken.
We bleven maar pompen en pompen met het rempedaal, maar er bleef maar lucht uit komen.
We hebben iets van 3-4 uur gepompt. :')

Is hier nog iets wat we vergeten of wat? :)
En het viel ons ook op dat, elke keer als we op het pedaal drukten, er lucht uit de hoofdremcilinder kwam.

Hier een foto van internet:

Het lucht kwam uit de ruimte tussen het reservoir en de cilinder zelf, maar ik kon niet precies zien/voelen waarvandaan.
Is dit normaal, of is de hoofdremcilinder kapot? Het is namelijk nog de originele uit '69.
  woensdag 19 september 2012 @ 18:05:55 #34
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_116989878
Aangezien ik mijn bericht niet meer kan editten: Het ontluchten is nu klaar.
pi_116990440
Wat was het nou?
  donderdag 20 september 2012 @ 02:06:01 #36
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_117011818
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 18:16 schreef Charged het volgende:
Wat was het nou?
We deden iets verkeerd met het ontluchten en hij lekte nog op een bepaalde plek.
Maar na wat vragen bij een kennis zijn we erachter gekomen hoe het precies moet.

We weren alleen nog niet of de lucht uit de hoofdremcilinder ook zo hoort, maar dat merken we vanzelf.
  woensdag 7 november 2012 @ 00:46:33 #37
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_118920102
Laatst even de motor aan de praat proberen te krijgen:


Binnenkort lukt het hopelijk wel en dan gaan we een testritje doen. Zeer snel, dus hou het in de gaten.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:56:35 #38
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_118949080
Jammer dat hij niet startte. Misschien lukt het de volgende keer wel als je net zolang doorstart als je in bovenstaand filmpje je tong buiten boord houdt.
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_118950011
zou het met ether proberen ,maar volgens mij heb je geen vonk
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  woensdag 7 november 2012 @ 22:18:08 #40
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_118958615
quote:
12s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:56 schreef Executioner het volgende:
Jammer dat hij niet startte. Misschien lukt het de volgende keer wel als je net zolang doorstart als je in bovenstaand filmpje je tong buiten boord houdt.
Haha, ja dat was m'n vader :P
We gaan het binnenkort nog een keer proberen, hij moet het namelijk wel doen. Hij heeft al eerder gelopen.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:13 schreef JerryLee het volgende:
zou het met ether proberen ,maar volgens mij heb je geen vonk
Was inderdaad geen vonk. Er stond geen stroom op de bobine. :)
pi_118960839
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:18 schreef Compoantje het volgende:

[..]

[..]

Was inderdaad geen vonk. Er stond geen stroom op de bobine. :)
Zou nog (een paar) demontabele benzinefilters voor de carburateur zetten .

Aangenomen dat je de tank hebt afgetapt en leidingen doorgeblazen ,kan er toch heel wat troep meekomen .

benzinefilter haal je sneller uit elkaar ,dan een carburateur (in november :P )
en je visualiseert je probleem

...en ik weet niet hoelang die heeft stilgestaan ,maar anders eerst oliedruk opbouwen ,voor je hem vonk geeft.
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_118961330
terug vind project
  woensdag 7 november 2012 @ 23:02:14 #43
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_118961526
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:48 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Zou nog (een paar) demontabele benzinefilters voor de carburateur zetten .
[ afbeelding ]
Aangenomen dat je de tank hebt afgetapt en leidingen doorgeblazen ,kan er toch heel wat troep meekomen .

benzinefilter haal je sneller uit elkaar ,dan een carburateur (in november :P )
en je visualiseert je probleem

...en ik weet niet hoelang die heeft stilgestaan ,maar anders eerst oliedruk opbouwen ,voor je hem vonk geeft.
Nee, we hebben voor nu een jerrycan met benzine aangesloten als benzinetank ;)
Hij heeft nu denk ik een paar jaar stilgestaan na de laatste keer dat ie gelopen heeft.
Hij startte toen trouwens in 1x.
pi_118961774
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:02 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Nee, we hebben voor nu een jerrycan met benzine aangesloten als benzinetank ;)
Hij heeft nu denk ik een paar jaar stilgestaan na de laatste keer dat ie gelopen heeft.
Hij startte toen trouwens in 1x.
Sloeg ie ook in 1x aan :+
  woensdag 7 november 2012 @ 23:07:27 #45
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_118961790
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Sloeg ie ook in 1x aan :+
Ja. :)
  donderdag 8 november 2012 @ 22:31:05 #46
383870 hardcore-gabberr
JWZ hardcore gabber
pi_118999466
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:07 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Ja. :)
en toen? roken of lawaai?
daaadadadada
  donderdag 8 november 2012 @ 22:32:11 #47
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_118999529
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 22:31 schreef hardcore-gabberr het volgende:

[..]

en toen? roken of lawaai?
Hij deed het goed, V8 lawaai.
  donderdag 8 november 2012 @ 22:36:58 #48
355592 Djurres
Knowledge, Fuck it.
pi_118999753
Dikke automobiel chef. Verder over die sidepipes, je uitlaat moet ACHTER de laatste deur van de auto uitkomen. Als dat aan de zijkant is, no problems. Gewoon APK goedkeur ;)
Tadumtiedum.
  donderdag 8 november 2012 @ 22:40:11 #49
355592 Djurres
Knowledge, Fuck it.
pi_118999894
Correctie, sidepipe mag, mits de uitlaat aan de zijkant van de auto, achter de laatste deur uitkomt. Ze mag niet meer dan 3 cm uitsteken ten opzichte van de spatborden van de auto, en mag geen scherpe delen bevatten. Dan is het gewoon een goedkeur.

Verder, uitlaat moet ofc gasdicht zijn, en deugdelijk bevestigt
Tadumtiedum.
  donderdag 8 november 2012 @ 22:43:57 #50
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_119000081
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 22:40 schreef Djurres het volgende:
Correctie, sidepipe mag, mits de uitlaat aan de zijkant van de auto, achter de laatste deur uitkomt. Ze mag niet meer dan 3 cm uitsteken ten opzichte van de spatborden van de auto, en mag geen scherpe delen bevatten. Dan is het gewoon een goedkeur.

Verder, uitlaat moet ofc gasdicht zijn, en deugdelijk bevestigt
APK zijn we ook niet bang voor, het is meer de RDW keuring. Daar mag het namelijk niet.
Dus eerst komt de standaard uitlaat er gewoon onder. Als ie eenmaal RDW gekeurd is komen de sidepipes er misschien onder. :)
  vrijdag 9 november 2012 @ 16:44:19 #51
355592 Djurres
Knowledge, Fuck it.
pi_119021441
Mhm, dacht dat et em om de apk ging :)

maar vandaar :)
Tadumtiedum.
  zondag 11 november 2012 @ 04:34:36 #52
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_119076696
Hij doet het!
  zondag 11 november 2012 @ 11:33:19 #53
355592 Djurres
Knowledge, Fuck it.
pi_119078917
Mag ik gewoon een avondje komen luisteren <3?
Ik ben verliefd op die geluid :D
Tadumtiedum.
pi_119080591
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 04:34 schreef Compoantje het volgende:
Hij doet het!
Amstel :N ,met Grolsch had hij in één keer gelopen .
Zag je hoe hij protesteerde op 0.28 o|O

Betwijfel trouwens of hij op 8 pitten loopt ,het lijkt wel een kromhout




P.S Wat is je compressie ?
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  zondag 11 november 2012 @ 21:59:18 #55
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_119105400
quote:
13s.gif Op zondag 11 november 2012 12:48 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Amstel :N ,met Grolsch had hij in één keer gelopen .
Zag je hoe hij protesteerde op 0.28 o|O

Betwijfel trouwens of hij op 8 pitten loopt ,het lijkt wel een kromhout


P.S Wat is je compressie ?
Het was de eerste start na 4 jaar stilgestaan te hebben, he ;)
We hebben hem ook niet te lang laten lopen omdat ie nog geen koeling kreeg.

Volgende keer (waarschijnlijk over 1 of 2 weken) is het koelsysteem in orde en gaan we hem warm laten lopen om daarna een testrit te maken.

Compressie is 10.2:1.
pi_119509191
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 04:34 schreef Compoantje het volgende:
Hij doet het!
Dat geluid. _O_

jizz
  zaterdag 15 december 2012 @ 10:45:53 #57
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_120334018
Hoe staat het ermee?
pi_120334157
Misschien een stomme vraag maar waarom gooi je er bier in? :@

Wel een toffe auto verder, ben benieuwd als ie klaar is :9
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 15 december 2012 @ 15:04:57 #59
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_120340275
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 december 2012 10:55 schreef vosss het volgende:
Misschien een stomme vraag maar waarom gooi je er bier in? :@

Wel een toffe auto verder, ben benieuwd als ie klaar is :9
In dat flesje zit benzine ;)

Update: We hebben er mee gereden! Later volgt een filmpje.
  zondag 16 december 2012 @ 21:51:32 #60
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_120393677
Zaterdagmiddag hebben we in de Javelin gereden.
Hij loopt nog niet zoals het moet. Hij moet nog beter afgesteld worden. En de accu was op den duur ook leeg omdat de dynamo nog gefixt moet worden, maar hij rijdt tenminste.

Er zit een automatische versnellingsbak in waar we de olie net in hadden gegoten, dus vandaar dat ie in het begin even moeizaam ging. ;)


Vandaag nog even weer in de schuur gekeken, en hij lekt nergens vloeistoffen. Ook een goed teken dus. :)
pi_120394529
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 21:51 schreef Compoantje het volgende:
Zaterdagmiddag hebben we in de Javelin gereden.
Hij loopt nog niet zoals het moet. Hij moet nog beter afgesteld worden. En de accu was op den duur ook leeg omdat de dynamo nog gefixt moet worden, maar hij rijdt tenminste.

Er zit een automatische versnellingsbak in waar we de olie net in hadden gegoten, dus vandaar dat ie in het begin even moeizaam ging. ;)


Vandaag nog even weer in de schuur gekeken, en hij lekt nergens vloeistoffen. Ook een goed teken dus. :)
Dacht dat jij bij de kapper was geweest ?
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  zondag 16 december 2012 @ 22:44:06 #62
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_120397314
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 22:04 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Dacht dat jij bij de kapper was geweest ?
Ja, het wordt alweer lang ;(
Binnenkort ff weer laten bijknippen.
  zondag 30 december 2012 @ 00:06:20 #63
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_120937545
De allerlaatste testrit voorlopig.
We hebben de gok toch genomen om hem in deze staat door de omgeving te rijden. :P

The Dukes of Hazard. :D Heel het dorp weet nu dat ie rijdt. :P

We halen nu de boel weer uit elkaar en gaan beginnen met de motor opknappen.
Er moeten nog bepaalde onderdelen nieuw gekocht worden, waaronder een waterpomp, maar verder is de motor nog perfect. We gaan hem nu dus schoonmaken en in de verf en chroom zetten.

Ook de motorruimte word gelijk in carrosseriekleur (rood) gespoten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Compoantje op 30-12-2012 01:07:29 ]
  zondag 30 december 2012 @ 00:21:02 #64
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_120938518
En het hele dorp heeft nu ook meteen een schijthekel aan die irritante claxon :X

Maak dat ding effe sneller of sloop hem eraf :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 3 januari 2013 @ 02:50:35 #65
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_121099173
quote:
14s.gif Op zondag 30 december 2012 00:21 schreef Sounddragon het volgende:
En het hele dorp heeft nu ook meteen een schijthekel aan die irritante claxon :X

Maak dat ding effe sneller of sloop hem eraf :+
Haha, ja. Komt goed :P
pi_121682899
update?
hy·po·criet (de; m,v; meervoud: hypocrieten)
1 schijnheilige, "sir" Lewis Hamilton
  donderdag 17 januari 2013 @ 17:28:59 #67
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_121686245
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:04 schreef diomedes het volgende:
update?
Nog niet heel veel sinds de laatste keer.
We gaan nu de motor eruit halen en helemaal opknappen en spuiten.
pi_121692110
Dan wachten we maar in spanning af :)
Succes iig!
hy·po·criet (de; m,v; meervoud: hypocrieten)
1 schijnheilige, "sir" Lewis Hamilton
pi_121801001
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:43 schreef Compoantje het volgende:

Ja, dit is een Karmann, zijn in de Karmann fabriek te Duitsland gebouwd in de hoop meer verkopen te krijgen op de Europese markt. Alleen gebeurde dit niet, want er waren minder zware, goedkopere en snellere alternatieven zoals de Mercedes AMG, BMW M etc.

In 1969? Dat lijkt mij niet...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 21 januari 2013 @ 03:19:53 #70
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_121831855
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

In 1969? Dat lijkt mij niet...
Sportievere/luxere modellen van de gewone Duitse sedans en coupé's die er op dat moment te krijgen waren, zoals de BMW 2800, Mercedes W111 3,5, 4,5 280SEL, etc.
De M's en AMG's van tegenwoordig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Compoantje op 21-01-2013 03:25:10 ]
pi_121861786
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 03:19 schreef Compoantje het volgende:

Sportievere/luxere modellen van de gewone Duitse sedans en coupé's die er op dat moment te krijgen waren, zoals de BMW 2800, Mercedes W111 3,5, 4,5 280SEL, etc.
De M's en AMG's van tegenwoordig.
O, op die manier... Nee, dat is wat anders.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 30 januari 2013 @ 01:59:57 #72
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_122243798
Update:

We hebben vrijdag een kar gemaakt waar de motor op kon staan wanneer we hm gingen opknappen.



We hadden deze kar al een tijdje, maar hij moest nog omgebouwd worden, dan kon ie tegelijkertijd ook als lekbak dienen.

Zaterdag was het dan zover: Het motorblok + versnellingsbak ging eruit.



Na wat kloten en doen konden we hem eruit krijgen...



...en op de kar zetten. Nu kunnen we met het blok bezig.



En daarna ook met de motorruimte. Deze wordt ook opgeknapt en daarna gespoten in carrosserie-kleur:



Ik heb samen met m'n pa ook alvast de kleuren van de motor opgeschreven (welke onderdelen welke kleur hebben, etc.) zodat we dit tijdens het opknap-proces gelijk kunnen spuiten.

In het kort: Het luchtfilterdeksel, oliedop, kleppendeksels en deksel voor de remolie worden waarschijnlijk verchroomd.
Het blok zelf, ventilator cover, en nog wat andere kleine dingen worden bordeaux rood (net als de versnellingsbak (op de foto's).
De rest wordt zwart gespoten.

Er moet in ieder geval nog heel wat gebeuren:





Het blok wordt niet uit elkaar gehaald. Hij doet het verder goed. Hij wordt natuurlijk nog wel wat afgesteld, maar dat is nu niet van toepassing.
Er moeten wel een nieuwe waterpomp en 2 v-riemen komen. Maar verder laten we alles zoals het is.
Alles word alleen schoongemaakt en gespoten/verchroomd.
  woensdag 30 januari 2013 @ 08:44:05 #73
182073 invine
blablabla etc.
pi_122245356
Waarom, als je hem er toch uit hebt liggen, reviseer je het niet gewoon? Heb je de lange termijn meer plezier van!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_122245802
Dat lijkt mij inderdaad heel goed advies.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:43:13 #75
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_122252498
Hij doet het verder goed.
Zouden een paar nieuwe onderdelen niet genoeg zijn?
pi_122252618
De auto heeft 15 jaar stilgestaan. De kans dat de motor probleemloos blijft is klein. Nu reviseren is het geld dubbel en dwars waard, nog afgezien van het feit dat niets zo kut is als dat je je project klaar hebt en een week later de boel weer uit elkaar moet omdat je een short-cut hebt genomen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 8 mei 2013 @ 21:34:04 #77
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_126237389
Even weer een update:

We hebben inmiddels de carburateur schoongemaakt en gespoten:





En de nieuwe waterpomp + wat andere onderdelen gespoten:





Ter vergelijking: De oude en de nieuwe waterpomp:



Verder hebben we ook een chromen Edelbrock luchtfilter en wat andere onderdelen gekocht.
Deze foto is van internet, maar het is dezelfde luchtfilter:



We zijn ook van plan om de kleppendeksels, hoofdremcillinder deksel en olie-bijvul dop te laten verchromen. Zoals eerder vermeld word het blok hoofdzakelijk bordeaux-rood met wat onderdelen zwart en verchroomd, de stuurinrichting wordt zwart en de motorruimte wordt dezelfde kleur als de auto.

En ik heb ook nog een vraagje aan jullie:

Wie weet wat voor ding dit is:



Het is een blauw aluminium plaatje dat met een schroefje op de carburateur vast zit. Waar gaat dit voor?

We gaan de komende weken weer verder met de motorrevisie. We hopen deze zomer klaar te zijn. :P We hebben namelijk alleen maar tijd op vrijdag en zaterdag.
pi_126312158
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 21:34 schreef Compoantje het volgende:

Wie weet wat voor ding dit is:

[ afbeelding ]

Het is een blauw aluminium plaatje dat met een schroefje op de carburateur vast zit. Waar gaat dit voor?

We gaan de komende weken weer verder met de motorrevisie. We hopen deze zomer klaar te zijn. :P We hebben namelijk alleen maar tijd op vrijdag en zaterdag.
Plectrum :P ? Lijkt mij een identificatieplaatje



http://home.fuse.net/ckthomas/

heb je die carburateur met een 2K gespoten ?
Gewoon synthetisch is geen lang leven beschoren in die omgeving

[ Bericht 9% gewijzigd door JerryLee op 10-05-2013 17:52:09 ]
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  zondag 8 december 2013 @ 23:58:45 #79
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_134068931
Zoo, nou, lange tijd geen update gezien van deze kant, maar we hebben nu toch wat om te laten zien! :)

We hebben de motor eruit gehaald en helemaal gereviseerd en opgeknapt.
We hebben de buitenkant rood gespoten, carburateur schoongemaakt, kleppen gesteld, nieuwe valve stem seals, andere pakkings, etc, etc. Alles is aangepakt.
Ook is de auto zelf nog in menie gezet en zijn er wat kleine delen gelast.






het blok schoonmaken...


...en spuiten.


De carburateur schoonmaken.. Het bleek dat de motor in de voorgaande filmpjes maar op 4 cillinders liep, want 1 vlotterkamer was nog helemaal droog.

Ook kwam er nog een ander onvoorziene projectje tussendoor, ook deze is weer helemaal opgelapt. :)



Nu staat de 343 er dus zo bij, ondertussen ook met chromen kleppendeksels en andere kleine chromen onderdeeltjes.



Ook zijn zijn we bezig geweest met de electriciteit. Het dashboard is er inmiddels uit en we zijn van plan om deze te laten flocken.



Zo, dat was hem weer. :)
pi_134071827
^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Forum Admin maandag 9 december 2013 @ 09:41:51 #81
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_134073343
Nice. Jullie nemen de tijd om er echt iets van te maken. Ben benieuwd naar de verdere verloop. Leuk om te volgen.
pi_134073555
Lekker bezig!

:( ik mis sleutelen aan Amerikaanse auto's
  maandag 9 december 2013 @ 16:24:48 #83
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_134084113
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 09:52 schreef Darkomen het volgende:
Lekker bezig!

:( ik mis sleutelen aan Amerikaanse auto's
Daar kun je wat aan doen. ;)
pi_134085650
Op het moment niet.
pi_134666530
Ziet er mooi uit !
  donderdag 26 december 2013 @ 12:05:38 #86
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_134710312
Mooi project!

Aangezien de motor niet elkaar geweest is mag ik hopen dat je op z'n minst wel een compressietest op alle cilinders hebt uitgevoerd? Het zou anders zonde van het al werk zijn als je weer helemaal opnieuw moet beginnen.
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 19:15:57 #87
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_135327356
Compressietest hebben we het apparatuur niet voor, maar dit gebeurd sowieso nog. :)

Ik heb nog even een vraagje aan jullie:
We hebben nieuwe schokbrekers nodig, nu moet de Javelin ook verlaagd worden, dus willen we gelijk een schroefsetje eronder monteren.

De Javelin heeft standaard een veerpoot en schokbreker, apart van elkaar.
Ik zie op internet foto's zoals deze:


Alleen een coilover op de plaats van de schokbreker. Betekend dit dat de normale veerpoot gewoon weg is?
Of moet je de coilover ipv de schokbreker monteren, en een verlagingsveer op de plek van de originele veer?

Ik zie wel complete onfhankelijke systemen voor een Javelin, maar dan ben je ¤3500,- verder. En wij willen gewoon een simpele verlaging. Hoe is dit het goedkoopste op te lossen?
pi_135337612
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 19:15 schreef Compoantje het volgende:
Compressietest hebben we het apparatuur niet voor, maar dit gebeurd sowieso nog. :)

Ik heb nog even een vraagje aan jullie:
We hebben nieuwe schokbrekers nodig, nu moet de Javelin ook verlaagd worden, dus willen we gelijk een schroefsetje eronder monteren.

De Javelin heeft standaard een veerpoot en schokbreker, apart van elkaar.
Ik zie op internet foto's zoals deze:
[ afbeelding ]

Alleen een coilover op de plaats van de schokbreker. Betekend dit dat de normale veerpoot gewoon weg is?
Of moet je de coilover ipv de schokbreker monteren, en een verlagingsveer op de plek van de originele veer?

Ik zie wel complete onfhankelijke systemen voor een Javelin, maar dan ben je ¤3500,- verder. En wij willen gewoon een simpele verlaging. Hoe is dit het goedkoopste op te lossen?

gewoon kortere veren pakken, geen schroefsetjes oid op de plaats van de schokbreker monteren.
dan krijg je allemaal vreemde krachten op de carosserie te staan. als je pech hebt scheurt zelfs je schokbrekertoren uit. (nu zal dit bij een ammy niet zo'n vaart lopen. maar bij een opel is dit al vaker fout gegaan)

of je moet verstevigingen in de schokbrekertoren gaan maken. dan kan het wel weer enigzins verantwoord. maar ik vermoed dat het meeste custom moet gaan worden dus duur.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:31:12 #89
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_135338736
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:13 schreef -niemand- het volgende:

[..]

gewoon kortere veren pakken, geen schroefsetjes oid op de plaats van de schokbreker monteren.
dan krijg je allemaal vreemde krachten op de carosserie te staan. als je pech hebt scheurt zelfs je schokbrekertoren uit. (nu zal dit bij een ammy niet zo'n vaart lopen. maar bij een opel is dit al vaker fout gegaan)

of je moet verstevigingen in de schokbrekertoren gaan maken. dan kan het wel weer enigzins verantwoord. maar ik vermoed dat het meeste custom moet gaan worden dus duur.
Maar ik zou dan ook andere dempers moeten hebben die bij de kortere veren passen. Ik denk wel dat ie 5-10cm omlaag moet.
Maar waar vind je kortere veren en andere demper?s?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')