Laten we samen eens Genesis 1 lezen en dan mag jij een conclusie trekken.quote:Op zondag 15 april 2012 19:32 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
[quote]Genesis stelt oa dat de aarde ouder is dan de zon, maan en sterren. Net als fruitbomen, die ook nog eens ouder zijn dan insecten.
Dit klopt niet met de waarnemeningen uit de natuurkunde, sterrenkunde, geologie en biologie.
Ik heb het niet kunnen vinden in de Bijbel dat een Maan een licht bron is, kan jij mij even daarbij helpen met zoeken? Ik kan best wat hulp gebruikenquote:Daarnaast claimt Genesis ook dat de maan een lichtbron is - maar dat wil ik wel op een vertaalfout gooien. Ik ben niet geheel harteloos
Dat is zeker de moeite waard, zo krijg je meer inzicht namelijk.quote:Klopt, daarom vraag ik je of hij de moeite waard is
De Bijbel leert dat, niemand anders dan dat. En als jij fysicus bent, dan zou je zeker het debat luisteren wat ik je gafquote:Jonger dan de zon, zeker. Maar als fysicus kan ik je verzekeren dat de claim dat "het onomstootelijk wetenschappelijk is bewezen dat de aarde slechts een paar duizend jaar oud is" alleen door zielige leugenaars wordt verkondigd. Ik zou de persoon die jou dat heeft wijsgemaakt dus maar even vermanend toespreken. En daarna jezelf ook voor het te goedgelovig zijn.
Dat de zon en veel sterren aanzienlijk ouder zijn dan de aarde en aardse vruchtbomen natuurlijk. Daar zijn al die wetenschappelijke disciplines het mee eens.quote:Op zondag 15 april 2012 19:53 schreef Kingdom34 het volgende:
Wat klopt volgens jouw uit de natuurkunde, sterrenkunde,geologie en Biologie niet volgens jou?
Leg mij dat eens uit.
Ik zei toch dat je een jokkebrok bent. Een antwoord geven op een vraag die nog moet gesteld worden.quote:Op zondag 15 april 2012 18:59 schreef Kingdom34 het volgende:
Jou vraag heeft daar mee te maken en daar heb ik al antwoord op gegeven.
Dat leek er op, maar wat breng ik dan niets in? Dat zegt niemand namelijk alleen maar klagen en niet eens argumenten geven. Lees eens heel Genesis 1 T/M Genesis 2:3 en dan lees Genesis 2:4quote:Op zondag 15 april 2012 19:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[quote]Ik ben niet boos hoor. En niets van je uitleg begrijpen en niets kan toevoegen?
Haha jij kan schijnbaar helemaal niets inbrengen tegen de mensen(waaronder ik) die zelfs via de Bijbel jouw ongelijk bepaald!
Bedoel je van Hebreeuws naar Nederlands?quote:Nee! Begrijp je nou nog niet dat het Nederlandse woord voor ''dag'' in hun taal vele vele betekenissen heeft? Oftewel: Een lange periode!!
Geef mij een vers ervan.quote:Nee in de rest vd bijbel waar het om 24 uurs dagen gaat staat ook een ander woord voor ''dag'' dat woord dat staat voor een letterlijke dag.
In Genesis 1 staat het woord dag met de betekenis: Een langere periode!
Wat heel wat anders is dan die letterlijke dagen van jou.
Maar waarom hebben veel dieren dan een beter reukvermogen, beter zicht, beter gehoor, beter instinct, etc.? Waarom zijn er tijgers, krokodillen en witte haaien die ons heerschappij en overlevingskans niet te goed doen?quote:dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
Stel hier nu jou vraag wat ik volgens jou niet heb gereageerd.quote:Op zondag 15 april 2012 20:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik zei toch dat je een jokkebrok bent. Een antwoord geven op een vraag die nog moet gesteld worden.
Toch jammer dat ik als Atheïstisch Agnost m'n weg beter weet in de bijbel dan jij.quote:Op zondag 15 april 2012 19:53 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik heb het niet kunnen vinden in de Bijbel dat een Maan een licht bron is, kan jij mij even daarbij helpen met zoeken? Ik kan best wat hulp gebruiken
Genesis 1 is volgens jou door God geschreven. Die is alwetend, hoe is het dan te verklaren dat hij de maan een licht noemt? De maan is geen licht. De maan geeft geen licht. De maan weerkaatst slechts het licht van de zon zoals een spiegel het licht van een straatlantaarn weerkaatst. En is een spiegel een licht? Nope.quote:Genesis 1:
"14 God zei: Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde. En zo gebeurde het. 16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren."
De Zon werd op dag 4 gemaakt het is niet specifiek Zon genoemd maar dat is zeker het geval.quote:Op zondag 15 april 2012 19:58 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dat de zon en veel sterren aanzienlijk ouder zijn dan de aarde en aardse vruchtbomen natuurlijk. Daar zijn al die wetenschappelijke disciplines het mee eens.
Maar Genesis zegt dat de zon, maan en sterren pas op de vierde dag worden gemaakt. Veel later dus (of dagen later, zo je wenst). Daar wordt tevens de maan een lichtbron genoemd in vrijwel alle vertalingen. De bron van het oorspronkelijke licht wordt niet benoemd.
*gaat nu je video kijken*
Krijg je dat soort antwoorden weer, precies wat ik had verwacht als men geen argumenten heeft, ik weet beter.quote:Op zondag 15 april 2012 20:12 schreef UltraR het volgende:
[..]
[quote]Toch jammer dat ik als Atheïstisch Agnost m'n weg beter weet in de bijbel dan jij.
Ik geloof daar in, ik weet dat God ook instaat is om te schrijven. Ik ga verder hier niet op in want jij blijft herhalen wat ik al antwoord hebt gegeven. Je zegt het al, je weet meer dan mij over de Bijbel dus laat ik het aan jou over.quote:Genesis 1 is volgens jou door God geschreven. Die is alwetend, hoe is het dan te verklaren dat hij de maan een licht noemt? De maan is geen licht. De maan geeft geen licht. De maan weerkaatst slechts het licht van de zon zoals een spiegel het licht van een straatlantaarn weerkaatst. En is een spiegel een licht? Nope.
Haha hoor wie het zegt.quote:Op zondag 15 april 2012 20:21 schreef Kingdom34 het volgende:
Krijg je dat soort antwoorden weer, precies wat ik had verwacht als men geen argumenten heeft, ik weet beter.
Dan heb je dus de keuze uit een van deze betekenissen. En er wordt vervolgens meerdere malen geschreven: "Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de <zoveelste> dag."quote:1) day, time, year
1a) day (as opposed to night)
1b) day (24 hour period)
1b1) as defined by evening and morning in Genesis 1
1b2) as a division of time
1b2a) a working day, a day's journey
1c) days, lifetime (pl.)
1d) time, period (general)
1e) year
1f) temporal references
1f1) today
1f2) yesterday
1f3) tomorrow
Discussiëren, debatteren is duidelijk nieuw voor je. Begrijpelijk voor een gelovige.quote:Op zondag 15 april 2012 20:21 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Krijg je dat soort antwoorden weer, precies wat ik had verwacht als men geen argumenten heeft, ik weet beter.
Veel succes ermee, verder ga ik niet eens op in.
[..]
[..]
Ik geloof daar in, ik weet dat God ook instaat is om te schrijven. Ik ga verder hier niet op in want jij blijft herhalen wat ik al antwoord hebt gegeven. Je zegt het al, je weet meer dan mij over de Bijbel dus laat ik het aan jou over.
Ik ben daar zo klaar mee. Ik moet nu gaan en ik wens iedereen een fijne avond
Dat deed je op mijn vragen ook al niet. Je hebt gewoon geen antwoorden.quote:Op zondag 15 april 2012 20:21 schreef Kingdom34 het volgende:
Veel succes ermee, verder ga ik niet eens op in.
Nou als je naar de leeftijd van onze aarde kijkt kun je al makkelijk tot de conclusie komen dat het geen letterlijke dagen of korte periodes zijn.quote:Op zondag 15 april 2012 20:39 schreef BlackLodge het volgende:
Dan heb je dus de keuze uit een van deze betekenissen. En er wordt vervolgens meerdere malen geschreven: "Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de <zoveelste> dag."
Dan kom je dus uit bij nummer 1b, omdat het avond en morgen wordt, waarbij de zon ondergaat en opkomt.
Ja, maar alles wijst ook op nog wel een paar andere zaken. Op een oerknal en op evolutie bijvoorbeeld, maar die twee zaken ontken je dan weer.quote:Op zondag 15 april 2012 21:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nou als je naar de leeftijd van onze aarde kijkt kun je al makkelijk tot de conclusie komen dat het geen letterlijke dagen of korte periodes zijn.
Of denk jij dat de aarde 6.000 jaar ofzo oud is?
Alles wijst gewoon richting: Langere periode.
Daar is geen bewijs voor. Voor de leeftijd van de aarde genoeg(ook al is de leeftijd niet heel precies te bepalen).quote:Op zondag 15 april 2012 21:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, maar alles wijst ook op nog wel een paar andere zaken. Op een oerknal en op evolutie bijvoorbeeld, maar die twee zaken ontken je dan weer.
Hier voor evolutie, hier voor de oerknal.quote:Op zondag 15 april 2012 21:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Daar is geen bewijs voor. Voor de leeftijd van de aarde genoeg(ook al is de leeftijd niet heel precies te bepalen).
Hier ben ik het wel mee eens. Net zoals onze ontwikkeling hier op aarde en ons genetisch verwantschap duidt op een evolutie. Zoals in dit korte filmpje kort maar krachtig uitgelegd wordt.quote:Op zondag 15 april 2012 21:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nou als je naar de leeftijd van onze aarde kijkt kun je al makkelijk tot de conclusie komen dat het geen letterlijke dagen of korte periodes zijn.
Alles wijst gewoon richting: Langere periode. Genesis is niet correct.
En gelijk heeft-ie (Kingdom34). Want dat is immers het fundament van 'geloven'. Geloven wil juist zeggen dat je iets aanneemt zonder daar bewijs voor te hebben.quote:Op zondag 15 april 2012 20:59 schreef UltraR het volgende:
[..]
Discussiëren, debatteren is duidelijk nieuw voor je. Begrijpelijk voor een gelovige.
Ik draag argumentatie aan, jij komt niet verder dan 'ik geloof daar in.'
De bijbel is volgens mij dan ook niet letterlijk te nemen. Bovendien is het niet eens zeker wie al die boeken geschreven heeft, en of ieder boek wel even correct en juist is als het andere; waarschijnlijk niet. Aan het begin van het Byzantijnse Imperium is door een aantal 'wijsneuzen' bepaald welke boeken er wel of niet in de bijbel moesten komen, en daarbij is enkel rekening gehouden met de invloed die elk boek zou hebben op het gedrag van de maatschappij. En dus niet met de betrouwbaarheid van de boeken.quote:Op zondag 15 april 2012 21:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Of denk jij dat de aarde 6.000 jaar ofzo oud is?
Alles wijst gewoon richting: Langere periode.
Bewijzen zijn er wel, echter zijn deze (evenals de bijbel) interpreteerbaar. Bewijzen zijn een reeks gegevens die door alledaagse menselijke logica verbonden worden en daarmee een theorie kunnen ondersteunen. Maar met bewijzen maak je niet perse feiten.quote:Op zondag 15 april 2012 21:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hier voor evolutie, hier voor de oerknal.
Verschijnselen zoals?quote:Op zondag 15 april 2012 23:13 schreef Philosophia het volgende:
En het belangrijkste: de meeste religieuze verschijnselen zijn niet met logica of berekeningen te verklaren!
Zoals een man die over water loopt. Een vrouw die in haar eentje een kind krijgt. Een God die zich met iedereen zn leven bemoeit en steun biedt bij het kiezen van ( bijv ) een baan en net zo makkelijk miljoenen mensen wegvaagt met rampen en ziektes. Dat soort verschijnselen.quote:
Nah, dat zijn verhalen in een boek, dat noem ik geen religieuze verschijnselen. Ze zijn immers simpel te verklaren door ze als fictie te bestempelen.quote:Op maandag 16 april 2012 00:14 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Zoals een man die over water loopt. Een vrouw die in haar eentje een kind krijgt. Een God die zich met iedereen zn leven bemoeit en steun biedt bij het kiezen van ( bijv ) een baan en net zo makkelijk miljoenen mensen wegvaagt met rampen en ziektes. Dat soort verschijnselen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |