Hz. Muhammed, Hz. Ali, Hz. Fatma, Hz. Hasan & Hz. Hüseyin.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:47 schreef Aloulou het volgende:
Bij hen kom je tegen dat de vijf vingers van de hand staan voor vijf personen van de Ahlul Bayt (ben vergeten welke precies)
Toch heeft wetenschap wel invloed op zingeving en geloof, vind ik.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:50 schreef Aloulou het volgende:
Dat heeft meer te maken met hoe je wetenschappelijke bevindingen verenigt met je godsbeeld en/of hoe je de Koran begrijpt. Sommige Moslims kiezen ervoor wetenschappelijke bevindingen opzij te zetten of als onjuist aan te duiden, ten faveure van de Koranische interpretatie die zij als waarheid zien. Anderen stemmen bijv. de Koranische interpretatie op de wetenschappelijke bevindingen af, of zodanig dat er geen tegenstrijd meer is. En een ander kiest ervoor de wetenschappelijke bevindingen aan te houden en de (gehele) Koran te laten voor wat het is. Naar mijn mening gaat in de kern wetenschap niet om zingeving, en daar gaat geloof wel over.
Kun je wat voorbeelden geven uit islamitische hoek?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:50 schreef Aloulou het volgende:
Dit vraagstuk (verhouding tussen geloof en wetenschap of rede) is zeker niet nieuw, zowel onder Moslims als Christenen kan je uitgebreide werken vinden van klassieke geleerden die dit behandelen en hun visie erover uiteenzetten.
Wij wassen ons voor ieder gebed, en het gebed is vijf keer per dag. Hygiene speelt een grote rol in de Islam. Het is dus onzin.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 01:30 schreef danzazlol het volgende:
Hallo ik dacht dat ik ergens gelezen had dat moslims zich niet mogen wassen tijdens de ramadan. Ik hoor mensen dit ook zeggen. Is dit waar of echt totale onzin?
Weet jij een situatie waarin moslims zich voor een bepaalde periode niet mogen wassen, misschien haal ik het daarmee door de war? Of komt dat gewoon nooit voor i.v.m. bidden? Of een situatie waarin je je niet mag wassen met uitzondering van de gebedswas?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 03:46 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Wij wassen ons voor ieder gebed, en het gebed is vijf keer per dag. Hygiene speelt een grote rol in de Islam. Het is dus onzin.
Als het wassen schadelijk is voor je gezondheid en je leven in gevaar brengt dan mag je geen wassing met water verrichten, maar is er de zogenaamde droge wassing (tayammum). Bijvoorbeeld als er alleen koud water voorhanden is en je bang bent dat je ziek wordt door het koude water of als je een grote wond hebt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:13 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Of een situatie waarin je je niet mag wassen met uitzondering van de gebedswas?
Volgens een overlevering van de profeet Mohammed (vzmh) is reinheid de helft van het geloof, dus dit laat het belang hiervan wel zien. Buiten het voor later willen sparen van water in een bepaalde noodsituatie of wanneer het wassen je gezondheid schaadt (ik zou niet weten hoe), kan ik geen situatie bedenken waarin een moslim zich niet zou mogen wassen. Zoals Tevik al zei, kun je je bij afwezigheid van schoon water ook tijdelijk met schone aarde reinigen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:13 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Weet jij een situatie waarin moslims zich voor een bepaalde periode niet mogen wassen, misschien haal ik het daarmee door de war? Of komt dat gewoon nooit voor i.v.m. bidden? Of een situatie waarin je je niet mag wassen met uitzondering van de gebedswas?
Ja en nee, Alevieten wassen zich niet tijdens hun heilige periode, duurt volgens mij 4 dagen ofzo, zij zijn ook moslims uiteraard, maar dit is niet tijdens de Ramadan, wat een maand is.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 01:30 schreef danzazlol het volgende:
Hallo ik dacht dat ik ergens gelezen had dat moslims zich niet mogen wassen tijdens de ramadan. Ik hoor mensen dit ook zeggen. Is dit waar of echt totale onzin?
Voorbeeld:quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:20 schreef TheMagnificent het volgende:
of wanneer het wassen je gezondheid schaadt (ik zou niet weten hoe)
Doe ik het op deze manier goed/fout? Zo ja/nee, wat precies? Kan ik de soennagebeden verlaten wanneer ik nog qada uit te voeren heb, zoals boven aangegeven? Of is het raadzaam alle soennagebeden ook uit te voeren en de qadagebeden achteraf te doen (wat het natuurlijk wel ietsjes zwaarder maakt)? Ik hoop jullie antwoord te mogen vernemen.quote:Fajr (Turks: Sabah):
normaal gesproken 2 rakat soenna + 2 rakat fard (= 4 rakat)
Hier wijk ik niet van af.
Dhuhr (Turks: Öğle):
normaal gesproken 4 rakat soenna + 4 rakat fard + 2 rakat soenna (= 10 rakat)
Ik doe 4 rakat qada + 4 rakat fard + 2 rakat qada van de fajr (= 10 rakat). Ik ben van de Hanafischool en als ik me niet vergis wordt hier aangeraden om de fajr uit te voeren zoals het is (dus ook 2 rakat soenna), omdat het goed is om dagelijks ook minstens een proportie soennagebeden te doen. Daarom voer ik de 2 rakat qada van de fajr uit in plaats van de 2 rakat soenna van de dhuhr.
Asr (Turks: İkindi):
normaal gesproken 4 rakat soenna + 4 rakat fard (= 8 rakat)
Ik doe 4 rakat qada + 4 rakat fard (= 8 rakat).
Maghrib (Turks: Akşam):
normaal gesproken 3 rakat fard + 2 rakat soenna (= 5 rakat)
Ik doe 3 rakat fard + 3 rakat qada (= 6 rakat).
Isha (Turks: Yatsı):
normaal gesproken 4 rakat soenna + 4 rakat fard + 2 rakat soenna + 3 rakat witr (= 13 rakat)
Ik doe 4 rakat qada + 4 rakat fard + 3 rakat qada van de witr + 3 rakat witr (= 14 rakat).
Kijk eens hiero http://m.sorularlaislamiyet.com/index.php?oku=3073 ?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 00:30 schreef TheMagnificent het volgende:
Een paar maanden geleden ben ik begonnen met het gebed, maar ik weet niet of ik iets helemaal juist doe. Omdat ik sinds mijn puberteit, zo'n 12-13 jaar geleden, nogal een schuld heb opgebouwd wat betreft het gebed, doe ik qada in plaats van de soennagebeden. Ik doe dit dus als volgt:
[..]
Doe ik het op deze manier goed/fout? Zo ja/nee, wat precies? Kan ik de soennagebeden verlaten wanneer ik nog qada uit te voeren heb, zoals boven aangegeven? Of is het raadzaam alle soennagebeden ook uit te voeren en de qadagebeden achteraf te doen (wat het natuurlijk wel ietsjes zwaarder maakt)? Ik hoop jullie antwoord te mogen vernemen.
As-salaam.
Het betekent zowel lezen als reciteren. Lezen/oplezen/reciteren kun je ook doen vanuit het geheugen. De Koran wordt ook wel adh-dhikr genoemd, oftewel de herinnering. Moslims ‘lezen’ de Koran vaak op uit het geheugen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 13:01 schreef kaltun het volgende:
Dag allemaal,
gisteren discussie gehad over het woord "Iqra"
wat betekent het :
lezen ? of herhalen ( reciteren)?
en de profeet was hij tot zijn dood analfabeet ?
ik hoor het graag ....
Iqra is Fi'il Amr en kan zowel gebruikt worden als lezen en reciteren. In de context van hoe Djibriel het aan Mohammed openbaart maakt het geen verschil. In beide gevallen word er namelijk opdracht gegeven om Surat Alaq te laten herhalen door Mohammed, maar ik zou je ook een boek kunnen geven en dan Iqra zeggen zonder dat ik het van te voren zelf heb opgelezen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 13:01 schreef kaltun het volgende:
Dag allemaal,
gisteren discussie gehad over het woord "Iqra"
wat betekent het :
lezen ? of herhalen ( reciteren)?
en de profeet was hij tot zijn dood analfabeet ?
ik hoor het graag ....
Ja. Je moet ook 5x per dag bidden en voordat je aan alles begint bismillah zeggen. Als je een moslim bent iig. Zo niet waar hebben we het over?quote:Op zaterdag 21 september 2013 02:13 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik heb een vraag.
Ik heb dit boek http://www.bol.com/nl/p/the-qur-an/1001004005730787/ gekregen van mijn moeder. Ik ben erg nieuwsgierig naar de achterliggende informatie van de verzen, en aangezien mijn moeder gelovig is, wou ze mij dit maar al te graag cadeau doen. Nu is het zo dat ik mij moest wassen voordat ik de Koran mocht aanraken/lezen. Het punt is dat ikzelf niet gelovig ben en mij dus afvroeg of ik mijzelf ook elke keer moet wassen alvorens ik het boek aanraak/opensla?
Ik ben zelf niet gelovig. Dat staat er. Mijn vraag is: moet ik mij wassen alvorens ik het boek wil lezen? Van wat ik heb gehoord/gelezen moet dit wel, ook al ben je geen moslim.quote:Op zaterdag 21 september 2013 11:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja. Je moet ook 5x per dag bidden en voordat je aan alles begint bismillah zeggen. Als je een moslim bent iig. Zo niet waar hebben we het over?
Volgens het geloof waar jij geen deel van uit van maakt wel ja.quote:Op zaterdag 21 september 2013 16:36 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet gelovig. Dat staat er. Mijn vraag is: moet ik mij wassen alvorens ik het boek wil lezen? Van wat ik heb gehoord/gelezen moet dit wel, ook al ben je geen moslim.
quote:Op zaterdag 21 september 2013 16:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens het geloof waar jij geen deel van uit van maakt wel ja.
Thanks.quote:Op zaterdag 21 september 2013 17:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zeg toch ja?
Volgens de Islam moet dat ja, ook als je geen moslim bent.
Je moet je besnijden alvorens je het aanraaktquote:Op zaterdag 21 september 2013 16:36 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet gelovig. Dat staat er. Mijn vraag is: moet ik mij wassen alvorens ik het boek wil lezen? Van wat ik heb gehoord/gelezen moet dit wel, ook al ben je geen moslim.
Alsof jij besneden bentquote:Op zondag 22 september 2013 00:33 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je moet je besnijden alvorens je het aanraaktook als je geen moslim bent.
Ik was nog jong en herinner me er niets meer van, want eerlijk...op latere leeftijd zou ik er niet zelf voor kiezen. Dan zou ik zeggen dat het geen verplichting is...lijkt me geen pretje als je op latere leeftijd dat nog moet gaan doenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
quote:Op zondag 22 september 2013 00:43 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik was nog jong en herinner me er niets meer van, want eerlijk...op latere leeftijd zou ik er niet zelf voor kiezen. Dan zou ik zeggen dat het geen verplichting is...lijkt me geen pretje als je op latere leeftijd dat nog moet gaan doen
Auw, serieus, gewoon auw.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, over religieuze issues maak ik geen grappen. Jij wel dan? Taqillah agie taqillah.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |