Sterkte en gecondoleerd.quote:Op zondag 9 juni 2013 15:11 schreef TheMagnificent het volgende:
Vorige week vrijdag was ik in Turkije voor de begrafenis van mijn oma die ik erg lief had. Ik geloof oprecht in God en het hiernamaals en probeer het gebed zo goed mogelijk te verrichten, maar ik kan niet ontkennen dat de twijfel soms helaas in mijn gedachten toeslaat. Dit heeft niet zozeer te maken met de wereldse zaken zoals de islamitische jurisprudentie, filosofie of ethiek, want ik ben daar overtuigd van, maar meer met wat de akhirah aangaat, dus het hiernamaals. Voor een sterke imaan is dit toch wel een essentieel punt. Mijn vrees is dat ik de mensen die ik zo liefheb of -had nooit meer zal kunnen zien of horen nadat de dood is langsgeweest; voor mijn eigen dood vrees ik niet. Ik weet dat de dood iets is die iedere nafs zal moeten ondergaan, maar mijn oma nooit meer kunnen ontmoeten zou mij erg verdriet aandoen.
Zonder verder nog al te persoonlijk te willen worden, zou ik jullie willen vragen of jullie enige verhelderende (vanuit een rationele benadering) lezingen, artikelen of boeken zouden kunnen voorstellen die mijn gedachten wellicht wat meer op orde zouden kunnen brengen met betrekking tot dit onderwerp en die mij wat meer houvast zouden kunnen bieden in mijn imaan. Ik heb het hier dus over onderwerpen als twijfel, imaan (en hoe dit te versterken) en het hiernamaals. Wat hebben de oelema hierover bijvoorbeeld gezegd en wat zeggen de religieuze geschriften hierover? Zal ik in het hiernamaals de mensen die ik liefheb weer kunnen ontmoeten?
As-salaam.
Bedankt!quote:Op zondag 9 juni 2013 16:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sterkte en gecondoleerd.
Wa salaam.
Wij behoren toe aan Allah en tot Hem zullen wij terugkeren. Moge Allah barmhartigheid met je oma hebben en haar vergeven. En moge Allah jou en je familie geduld schenken.quote:Op zondag 9 juni 2013 15:11 schreef TheMagnificent het volgende:
Vorige week vrijdag was ik in Turkije voor de begrafenis van mijn oma die ik erg lief had. Ik geloof oprecht in God en het hiernamaals en probeer het gebed zo goed mogelijk te verrichten, maar ik kan niet ontkennen dat de twijfel soms helaas in mijn gedachten toeslaat. Dit heeft niet zozeer te maken met de wereldse zaken zoals de islamitische jurisprudentie, filosofie of ethiek, want ik ben daar overtuigd van, maar meer met wat de akhirah aangaat, dus het hiernamaals. Voor een sterke imaan is dit toch wel een essentieel punt. Mijn vrees is dat ik de mensen die ik zo liefheb of -had nooit meer zal kunnen zien of horen nadat de dood is langsgeweest; voor mijn eigen dood vrees ik niet. Ik weet dat de dood iets is die iedere nafs zal moeten ondergaan, maar mijn oma nooit meer kunnen ontmoeten zou mij erg verdriet aandoen.
Zonder verder nog al te persoonlijk te willen worden, zou ik jullie willen vragen of jullie enige verhelderende (vanuit een rationele benadering) lezingen, artikelen of boeken zouden kunnen voorstellen die mijn gedachten wellicht wat meer op orde zouden kunnen brengen met betrekking tot dit onderwerp en die mij wat meer houvast zouden kunnen bieden in mijn imaan. Ik heb het hier dus over onderwerpen als twijfel, imaan (en hoe dit te versterken) en het hiernamaals. Wat hebben de oelema hierover bijvoorbeeld gezegd en wat zeggen de religieuze geschriften hierover? Zal ik in het hiernamaals de mensen die ik liefheb weer kunnen ontmoeten?
As-salaam.
Klopt helemaal. Ik denk dat het ook belangrijk is om tijdens beproevingen(zoals wanhoop/woede/verdriet vanwege het verliezen van een geliefde) alert te zijn en juist hier geduld/sabr opbrengen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:09 schreef Tevik het volgende:
[..]
Wij behoren toe aan Allah en tot Hem zullen wij terugkeren. Moge Allah barmhartigheid met je oma hebben en haar vergeven. En moge Allah jou en je familie geduld schenken.
Wat is ‘geloof’? Geloof is een kamer, één van de vele kamers, in je eigen hart met een deur waardoor je naar binnen kan gaan en waarin je mag rusten. Geloof is vertrouwen hebben te midden van verwarring en twijfel. Het is in die twijfel dat je geloof mag/kan tonen. Geloof is dat trouwe geduld, dat wanneer je bijvoorbeeld in twijfel bent, de twijfel ziet, met de twijfel zit, de twijfel accepteert, de twijfel vergeeft, en dan ervoor kiest in ‘geloof’ te rusten. Ik zeg niet dat je geen actie moet ondernemen, of dat je geen informatie moet gaan zoeken, want vaak kun je daarmee ook de weg en de sleutel tot die kamer in je hart vinden. En hoe vaker je dat ‘geloof’ ‘praktiseert’, hoe sneller je de weg naar die kamer in je hart mag vinden.
We kunnen fysiek de ‘essentie/wezen’ van iemand nooit werkelijk ‘zien’, ‘bereiken’ of ‘aanraken’, ook al stond die persoon naast je en was diegene in leven. Maar zoek en kijk je diep in je eigen hart, daar waar Allah, de Ene, alle harten verbind, dan zal je daar iedereen, van onder de levenden en doden, kunnen vinden, met jou daar voor eeuwig innig verbonden. Verlies dus Allah niet uit het oog, dan zal je op een dag iedereen weer mogen aanschouwen. Niemand zal dan van je zijn weggegaan, maar alleen dichter tot je zijn gekomen. Wees Allah vaak en veelvuldig dankbaar voor je oma’s bestaan, hierin kun je veel troost en sterkte vinden.
Niet zo lang geleden was mijn oma ook overleden. Toen wij haar naar haar graf brachten, was ik diep in mijn hart verzonken, en in die staat mocht ik het volgende ervaren: ons was in dit leven slechts de kans gegeven om haar lief te hebben, nu was zij teruggekeerd naar Allah Die haar nu weer geheel voor Zichzelf wil liefhebben. Treur niet meer om haar, werd mij ingegeven, maar kijk naar degenen om je heen die nu je aandacht en liefde nodig hebben.
wa salaamoe alaykoem,
Bedankt voor je uitvoerige antwoord, broeder. Ik weet dat je in dit soort situaties je toevlucht moet zoeken tot God, maar waar ik op doelde heeft meer te maken met rationaliteit en het conflict dat soms in mijn gedachten boven lijkt te komen drijven tussen geloof en een wetenschappelijke kijk op het bestaan. Wellicht dat ik hier later op terugkom.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:09 schreef Tevik het volgende:
[..]
Wij behoren toe aan Allah en tot Hem zullen wij terugkeren. Moge Allah barmhartigheid met je oma hebben en haar vergeven. En moge Allah jou en je familie geduld schenken.
Wat is ‘geloof’? Geloof is een kamer, één van de vele kamers, in je eigen hart met een deur waardoor je naar binnen kan gaan en waarin je mag rusten. Geloof is vertrouwen hebben te midden van verwarring en twijfel. Het is in die twijfel dat je geloof mag/kan tonen. Geloof is dat trouwe geduld, dat wanneer je bijvoorbeeld in twijfel bent, de twijfel ziet, met de twijfel zit, de twijfel accepteert, de twijfel vergeeft, en dan ervoor kiest in ‘geloof’ te rusten. Ik zeg niet dat je geen actie moet ondernemen, of dat je geen informatie moet gaan zoeken, want vaak kun je daarmee ook de weg en de sleutel tot die kamer in je hart vinden. En hoe vaker je dat ‘geloof’ ‘praktiseert’, hoe sneller je de weg naar die kamer in je hart mag vinden.
We kunnen fysiek de ‘essentie/wezen’ van iemand nooit werkelijk ‘zien’, ‘bereiken’ of ‘aanraken’, ook al stond die persoon naast je en was diegene in leven. Maar zoek en kijk je diep in je eigen hart, daar waar Allah, de Ene, alle harten verbind, dan zal je daar iedereen, van onder de levenden en doden, kunnen vinden, met jou daar voor eeuwig innig verbonden. Verlies dus Allah niet uit het oog, dan zal je op een dag iedereen weer mogen aanschouwen. Niemand zal dan van je zijn weggegaan, maar alleen dichter tot je zijn gekomen. Wees Allah vaak en veelvuldig dankbaar voor je oma’s bestaan, hierin kun je veel troost en sterkte vinden.
Niet zo lang geleden was mijn oma ook overleden. Toen wij haar naar haar graf brachten, was ik diep in mijn hart verzonken, en in die staat mocht ik het volgende ervaren: ons was in dit leven slechts de kans gegeven om haar lief te hebben, nu was zij teruggekeerd naar Allah Die haar nu weer geheel voor Zichzelf wil liefhebben. Treur niet meer om haar, werd mij ingegeven, maar kijk naar degenen om je heen die nu je aandacht en liefde nodig hebben.
wa salaamoe alaykoem,
Dat heeft meer te maken met hoe je wetenschappelijke bevindingen verenigt met je godsbeeld en/of hoe je de Koran begrijpt. Sommige Moslims kiezen ervoor wetenschappelijke bevindingen opzij te zetten of als onjuist aan te duiden, ten faveure van de Koranische interpretatie die zij als waarheid zien. Anderen stemmen bijv. de Koranische interpretatie op de wetenschappelijke bevindingen af, of zodanig dat er geen tegenstrijd meer is. En een ander kiest ervoor de wetenschappelijke bevindingen aan te houden en de (gehele) Koran te laten voor wat het is. Naar mijn mening gaat in de kern wetenschap niet om zingeving, en daar gaat geloof wel over. Dit vraagstuk (verhouding tussen geloof en wetenschap of rede) is zeker niet nieuw, zowel onder Moslims als Christenen kan je uitgebreide werken vinden van klassieke geleerden die dit behandelen en hun visie erover uiteenzetten.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:58 schreef TheMagnificent het volgende:
Bedankt voor je uitvoerige antwoord, broeder. Ik weet dat je in dit soort situaties je toevlucht moet zoeken tot God, maar waar ik op doelde heeft meer te maken met rationaliteit en het conflict dat soms in mijn gedachten boven lijkt te komen drijven tussen geloof en een wetenschappelijke kijk op het bestaan. Wellicht dat ik hier later op terugkom.
Ik wens je veel kracht en sterkte bij het verwerken van je verlies.quote:Op zondag 9 juni 2013 15:11 schreef TheMagnificent het volgende:
As-salaam.
De Koran geeft aan dat de families weer herenigd zullen worden in het paradijs mochten ze de toestemming krijgen om het te bevolken.quote:Op zondag 9 juni 2013 15:11 schreef TheMagnificent het volgende:
Zal ik in het hiernamaals de mensen die ik liefheb weer kunnen ontmoeten?
quote:( Koran. 13, 20-24 )
20 - Degenen, die Allah's verbond vervullen en dit niet breken.
21 - En degenen, die verbinden, wat Allah bevolen heeft verbonden te worden en die hun Heer vrezen en de kwade afrekening duchten.
22 - En degenen, die volharden in het zoeken naar de gunst van hun Heer en het gebed houden en van hetgeen waarvan Wij hen hebben voorzien, heimelijk en openlijk weggeven en die het kwade met het goede afwenden, dezen zijn het die de beloning en het goede tehuis zullen ontvangen.
23 - Tuinen der eeuwigheid. Zij en degenen van hun vaderen en hun echtgenoten en hun kinderen rechtvaardig zijn zullen deze binnengaan. En engelen zullen van iedere poort tot hen komen, (zeggende):
24 - "Vrede zij over u, omdat gij geduldig waart; ziet, hoe uitstekend is het uiteindelijke tehuis."
quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:58 schreef TheMagnificent het volgende:
Bedankt voor je uitvoerige antwoord, broeder. Ik weet dat je in dit soort situaties je toevlucht moet zoeken tot God, maar waar ik op doelde heeft meer te maken met rationaliteit en het conflict dat soms in mijn gedachten boven lijkt te komen drijven tussen geloof en een wetenschappelijke kijk op het bestaan. Wellicht dat ik hier later op terugkom.
quote:( Koran 13,31 )
31 - En als er een Koran was, waarmede de bergen konden worden verzet, de aarde kon worden gespleten, of de doden tot spreken konden worden gebracht, (zouden zij er nog niet in geloven). "Neen, de zaak berust geheel bij Allah!" Zijn de gelovigen het niet te weten gekomen dat, indien Allah het wilde, Hij het gehele mensdom zou hebben geleid? En de ongelovigen zullen onophoudelijk door rampen getroffen worden wegens hun daden, of het zult bij hun huizen neerkomen, totdat de belofte van Allah tot stand komt. Voorzeker, Allah faalt niet in Zijn belofte.
33 - Zal Hij, Die over elke ziel waakt ten aanzien van hetgeen zij verdient (hen dan laten gaan)? Toch kennen zij medegoden aan Allah toe. Zeg: "Noemt hen." Zoudt gij Hem willen inlichten over hetgeen Hem op aarde onbekend was? Of is het slechts een ledig gezegde? Neen, maar het plan der ongelovigen is voor hen schoonschijnend gemaakt en zij worden van de juiste weg teruggehouden. En hij, die Allah laat dwalen zal geen helper vinden.
Met besef van de beperktheid van eigen kunde en kennis deel ik deze opinie.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:50 schreef Aloulou het volgende:
Naar mijn mening gaat in de kern wetenschap niet om zingeving, en daar gaat geloof wel over
Ja de Hand van Fatma komt ook bij sjieten terug, de sjieten hebben ook in Noord-Afrika gezeten natuurlijk met o.a. Fatimidische rijk. Bij hen kom je tegen dat de vijf vingers van de hand staan voor vijf personen van de Ahlul Bayt (ben vergeten welke precies). Maar daarnaast zie je dezelfde hand ook bij joden terugkomen en Arabische Christenen. Allen met een eigen traditie eromheen en symboliek erachter. Ik denk dat de hand opzich sowieso al een symbool was voordat men Moslim werd, net zoals de vis bij sommige gereformeerde protestanten terwijl het al een eeuwenoude symbolische waarde heeft en later samengegaan met de nieuwe religie van de mensen. De vis is zo in het vroege Christendom geïncorporeerd wat symboliek betreft maar had ervoor had een belangrijke symbolische waarde.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 16:32 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Hmm oke.
Dit idee, dus?
Zag op die site dat de hand ook voor de Ehlul Bayt staat. Ik vind het mooi dat mensen dit dragen, maar tegelijk ook jammer dat er zoveel mensen lopen die het als 'mode item' gebruiken. Hmmm.
Hz. Muhammed, Hz. Ali, Hz. Fatma, Hz. Hasan & Hz. Hüseyin.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:47 schreef Aloulou het volgende:
Bij hen kom je tegen dat de vijf vingers van de hand staan voor vijf personen van de Ahlul Bayt (ben vergeten welke precies)
Toch heeft wetenschap wel invloed op zingeving en geloof, vind ik.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:50 schreef Aloulou het volgende:
Dat heeft meer te maken met hoe je wetenschappelijke bevindingen verenigt met je godsbeeld en/of hoe je de Koran begrijpt. Sommige Moslims kiezen ervoor wetenschappelijke bevindingen opzij te zetten of als onjuist aan te duiden, ten faveure van de Koranische interpretatie die zij als waarheid zien. Anderen stemmen bijv. de Koranische interpretatie op de wetenschappelijke bevindingen af, of zodanig dat er geen tegenstrijd meer is. En een ander kiest ervoor de wetenschappelijke bevindingen aan te houden en de (gehele) Koran te laten voor wat het is. Naar mijn mening gaat in de kern wetenschap niet om zingeving, en daar gaat geloof wel over.
Kun je wat voorbeelden geven uit islamitische hoek?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:50 schreef Aloulou het volgende:
Dit vraagstuk (verhouding tussen geloof en wetenschap of rede) is zeker niet nieuw, zowel onder Moslims als Christenen kan je uitgebreide werken vinden van klassieke geleerden die dit behandelen en hun visie erover uiteenzetten.
Wij wassen ons voor ieder gebed, en het gebed is vijf keer per dag. Hygiene speelt een grote rol in de Islam. Het is dus onzin.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 01:30 schreef danzazlol het volgende:
Hallo ik dacht dat ik ergens gelezen had dat moslims zich niet mogen wassen tijdens de ramadan. Ik hoor mensen dit ook zeggen. Is dit waar of echt totale onzin?
Weet jij een situatie waarin moslims zich voor een bepaalde periode niet mogen wassen, misschien haal ik het daarmee door de war? Of komt dat gewoon nooit voor i.v.m. bidden? Of een situatie waarin je je niet mag wassen met uitzondering van de gebedswas?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 03:46 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Wij wassen ons voor ieder gebed, en het gebed is vijf keer per dag. Hygiene speelt een grote rol in de Islam. Het is dus onzin.
Als het wassen schadelijk is voor je gezondheid en je leven in gevaar brengt dan mag je geen wassing met water verrichten, maar is er de zogenaamde droge wassing (tayammum). Bijvoorbeeld als er alleen koud water voorhanden is en je bang bent dat je ziek wordt door het koude water of als je een grote wond hebt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:13 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Of een situatie waarin je je niet mag wassen met uitzondering van de gebedswas?
Volgens een overlevering van de profeet Mohammed (vzmh) is reinheid de helft van het geloof, dus dit laat het belang hiervan wel zien. Buiten het voor later willen sparen van water in een bepaalde noodsituatie of wanneer het wassen je gezondheid schaadt (ik zou niet weten hoe), kan ik geen situatie bedenken waarin een moslim zich niet zou mogen wassen. Zoals Tevik al zei, kun je je bij afwezigheid van schoon water ook tijdelijk met schone aarde reinigen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:13 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Weet jij een situatie waarin moslims zich voor een bepaalde periode niet mogen wassen, misschien haal ik het daarmee door de war? Of komt dat gewoon nooit voor i.v.m. bidden? Of een situatie waarin je je niet mag wassen met uitzondering van de gebedswas?
Ja en nee, Alevieten wassen zich niet tijdens hun heilige periode, duurt volgens mij 4 dagen ofzo, zij zijn ook moslims uiteraard, maar dit is niet tijdens de Ramadan, wat een maand is.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 01:30 schreef danzazlol het volgende:
Hallo ik dacht dat ik ergens gelezen had dat moslims zich niet mogen wassen tijdens de ramadan. Ik hoor mensen dit ook zeggen. Is dit waar of echt totale onzin?
Voorbeeld:quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:20 schreef TheMagnificent het volgende:
of wanneer het wassen je gezondheid schaadt (ik zou niet weten hoe)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |