abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127581862
Vorige week vrijdag was ik in Turkije voor de begrafenis van mijn oma die ik erg lief had. Ik geloof oprecht in God en het hiernamaals en probeer het gebed zo goed mogelijk te verrichten, maar ik kan niet ontkennen dat de twijfel soms helaas in mijn gedachten toeslaat. Dit heeft niet zozeer te maken met de wereldse zaken zoals de islamitische jurisprudentie, filosofie of ethiek, want ik ben daar overtuigd van, maar meer met wat de akhirah aangaat, dus het hiernamaals. Voor een sterke imaan is dit toch wel een essentieel punt. Mijn vrees is dat ik de mensen die ik zo liefheb of -had nooit meer zal kunnen zien of horen nadat de dood is langsgeweest; voor mijn eigen dood vrees ik niet. Ik weet dat de dood iets is die iedere nafs zal moeten ondergaan, maar mijn oma nooit meer kunnen ontmoeten zou mij erg verdriet aandoen.

Zonder verder nog al te persoonlijk te willen worden, zou ik jullie willen vragen of jullie enige verhelderende (vanuit een rationele benadering) lezingen, artikelen of boeken zouden kunnen voorstellen die mijn gedachten wellicht wat meer op orde zouden kunnen brengen met betrekking tot dit onderwerp en die mij wat meer houvast zouden kunnen bieden in mijn imaan. Ik heb het hier dus over onderwerpen als twijfel, imaan (en hoe dit te versterken) en het hiernamaals. Wat hebben de oelema hierover bijvoorbeeld gezegd en wat zeggen de religieuze geschriften hierover? Zal ik in het hiernamaals de mensen die ik liefheb weer kunnen ontmoeten?

As-salaam.
pi_127583876
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 15:11 schreef TheMagnificent het volgende:
Vorige week vrijdag was ik in Turkije voor de begrafenis van mijn oma die ik erg lief had. Ik geloof oprecht in God en het hiernamaals en probeer het gebed zo goed mogelijk te verrichten, maar ik kan niet ontkennen dat de twijfel soms helaas in mijn gedachten toeslaat. Dit heeft niet zozeer te maken met de wereldse zaken zoals de islamitische jurisprudentie, filosofie of ethiek, want ik ben daar overtuigd van, maar meer met wat de akhirah aangaat, dus het hiernamaals. Voor een sterke imaan is dit toch wel een essentieel punt. Mijn vrees is dat ik de mensen die ik zo liefheb of -had nooit meer zal kunnen zien of horen nadat de dood is langsgeweest; voor mijn eigen dood vrees ik niet. Ik weet dat de dood iets is die iedere nafs zal moeten ondergaan, maar mijn oma nooit meer kunnen ontmoeten zou mij erg verdriet aandoen.

Zonder verder nog al te persoonlijk te willen worden, zou ik jullie willen vragen of jullie enige verhelderende (vanuit een rationele benadering) lezingen, artikelen of boeken zouden kunnen voorstellen die mijn gedachten wellicht wat meer op orde zouden kunnen brengen met betrekking tot dit onderwerp en die mij wat meer houvast zouden kunnen bieden in mijn imaan. Ik heb het hier dus over onderwerpen als twijfel, imaan (en hoe dit te versterken) en het hiernamaals. Wat hebben de oelema hierover bijvoorbeeld gezegd en wat zeggen de religieuze geschriften hierover? Zal ik in het hiernamaals de mensen die ik liefheb weer kunnen ontmoeten?

As-salaam.
Sterkte en gecondoleerd.

Wa salaam.
pi_127649549
quote:
7s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sterkte en gecondoleerd.

Wa salaam.
Bedankt!
pi_127672591
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 15:11 schreef TheMagnificent het volgende:
Vorige week vrijdag was ik in Turkije voor de begrafenis van mijn oma die ik erg lief had. Ik geloof oprecht in God en het hiernamaals en probeer het gebed zo goed mogelijk te verrichten, maar ik kan niet ontkennen dat de twijfel soms helaas in mijn gedachten toeslaat. Dit heeft niet zozeer te maken met de wereldse zaken zoals de islamitische jurisprudentie, filosofie of ethiek, want ik ben daar overtuigd van, maar meer met wat de akhirah aangaat, dus het hiernamaals. Voor een sterke imaan is dit toch wel een essentieel punt. Mijn vrees is dat ik de mensen die ik zo liefheb of -had nooit meer zal kunnen zien of horen nadat de dood is langsgeweest; voor mijn eigen dood vrees ik niet. Ik weet dat de dood iets is die iedere nafs zal moeten ondergaan, maar mijn oma nooit meer kunnen ontmoeten zou mij erg verdriet aandoen.

Zonder verder nog al te persoonlijk te willen worden, zou ik jullie willen vragen of jullie enige verhelderende (vanuit een rationele benadering) lezingen, artikelen of boeken zouden kunnen voorstellen die mijn gedachten wellicht wat meer op orde zouden kunnen brengen met betrekking tot dit onderwerp en die mij wat meer houvast zouden kunnen bieden in mijn imaan. Ik heb het hier dus over onderwerpen als twijfel, imaan (en hoe dit te versterken) en het hiernamaals. Wat hebben de oelema hierover bijvoorbeeld gezegd en wat zeggen de religieuze geschriften hierover? Zal ik in het hiernamaals de mensen die ik liefheb weer kunnen ontmoeten?

As-salaam.
Wij behoren toe aan Allah en tot Hem zullen wij terugkeren. Moge Allah barmhartigheid met je oma hebben en haar vergeven. En moge Allah jou en je familie geduld schenken.

Wat is ‘geloof’? Geloof is een kamer, één van de vele kamers, in je eigen hart met een deur waardoor je naar binnen kan gaan en waarin je mag rusten. Geloof is vertrouwen hebben te midden van verwarring en twijfel. Het is in die twijfel dat je geloof mag/kan tonen. Geloof is dat trouwe geduld, dat wanneer je bijvoorbeeld in twijfel bent, de twijfel ziet, met de twijfel zit, de twijfel accepteert, de twijfel vergeeft, en dan ervoor kiest in ‘geloof’ te rusten. Ik zeg niet dat je geen actie moet ondernemen, of dat je geen informatie moet gaan zoeken, want vaak kun je daarmee ook de weg en de sleutel tot die kamer in je hart vinden. En hoe vaker je dat ‘geloof’ ‘praktiseert’, hoe sneller je de weg naar die kamer in je hart mag vinden.

We kunnen fysiek de ‘essentie/wezen’ van iemand nooit werkelijk ‘zien’, ‘bereiken’ of ‘aanraken’, ook al stond die persoon naast je en was diegene in leven. Maar zoek en kijk je diep in je eigen hart, daar waar Allah, de Ene, alle harten verbind, dan zal je daar iedereen, van onder de levenden en doden, kunnen vinden, met jou daar voor eeuwig innig verbonden. Verlies dus Allah niet uit het oog, dan zal je op een dag iedereen weer mogen aanschouwen. Niemand zal dan van je zijn weggegaan, maar alleen dichter tot je zijn gekomen. Wees Allah vaak en veelvuldig dankbaar voor je oma’s bestaan, hierin kun je veel troost en sterkte vinden.

Niet zo lang geleden was mijn oma ook overleden. Toen wij haar naar haar graf brachten, was ik diep in mijn hart verzonken, en in die staat mocht ik het volgende ervaren: ons was in dit leven slechts de kans gegeven om haar lief te hebben, nu was zij teruggekeerd naar Allah Die haar nu weer geheel voor Zichzelf wil liefhebben. Treur niet meer om haar, werd mij ingegeven, maar kijk naar degenen om je heen die nu je aandacht en liefde nodig hebben.

wa salaamoe alaykoem,
pi_127673892
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 18:09 schreef Tevik het volgende:

[..]

Wij behoren toe aan Allah en tot Hem zullen wij terugkeren. Moge Allah barmhartigheid met je oma hebben en haar vergeven. En moge Allah jou en je familie geduld schenken.

Wat is ‘geloof’? Geloof is een kamer, één van de vele kamers, in je eigen hart met een deur waardoor je naar binnen kan gaan en waarin je mag rusten. Geloof is vertrouwen hebben te midden van verwarring en twijfel. Het is in die twijfel dat je geloof mag/kan tonen. Geloof is dat trouwe geduld, dat wanneer je bijvoorbeeld in twijfel bent, de twijfel ziet, met de twijfel zit, de twijfel accepteert, de twijfel vergeeft, en dan ervoor kiest in ‘geloof’ te rusten. Ik zeg niet dat je geen actie moet ondernemen, of dat je geen informatie moet gaan zoeken, want vaak kun je daarmee ook de weg en de sleutel tot die kamer in je hart vinden. En hoe vaker je dat ‘geloof’ ‘praktiseert’, hoe sneller je de weg naar die kamer in je hart mag vinden.

We kunnen fysiek de ‘essentie/wezen’ van iemand nooit werkelijk ‘zien’, ‘bereiken’ of ‘aanraken’, ook al stond die persoon naast je en was diegene in leven. Maar zoek en kijk je diep in je eigen hart, daar waar Allah, de Ene, alle harten verbind, dan zal je daar iedereen, van onder de levenden en doden, kunnen vinden, met jou daar voor eeuwig innig verbonden. Verlies dus Allah niet uit het oog, dan zal je op een dag iedereen weer mogen aanschouwen. Niemand zal dan van je zijn weggegaan, maar alleen dichter tot je zijn gekomen. Wees Allah vaak en veelvuldig dankbaar voor je oma’s bestaan, hierin kun je veel troost en sterkte vinden.

Niet zo lang geleden was mijn oma ook overleden. Toen wij haar naar haar graf brachten, was ik diep in mijn hart verzonken, en in die staat mocht ik het volgende ervaren: ons was in dit leven slechts de kans gegeven om haar lief te hebben, nu was zij teruggekeerd naar Allah Die haar nu weer geheel voor Zichzelf wil liefhebben. Treur niet meer om haar, werd mij ingegeven, maar kijk naar degenen om je heen die nu je aandacht en liefde nodig hebben.

wa salaamoe alaykoem,
Klopt helemaal. Ik denk dat het ook belangrijk is om tijdens beproevingen(zoals wanhoop/woede/verdriet vanwege het verliezen van een geliefde) alert te zijn en juist hier geduld/sabr opbrengen.
"Whatever I was looking for was always you."Rumi
pi_127774800
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 18:09 schreef Tevik het volgende:

[..]

Wij behoren toe aan Allah en tot Hem zullen wij terugkeren. Moge Allah barmhartigheid met je oma hebben en haar vergeven. En moge Allah jou en je familie geduld schenken.

Wat is ‘geloof’? Geloof is een kamer, één van de vele kamers, in je eigen hart met een deur waardoor je naar binnen kan gaan en waarin je mag rusten. Geloof is vertrouwen hebben te midden van verwarring en twijfel. Het is in die twijfel dat je geloof mag/kan tonen. Geloof is dat trouwe geduld, dat wanneer je bijvoorbeeld in twijfel bent, de twijfel ziet, met de twijfel zit, de twijfel accepteert, de twijfel vergeeft, en dan ervoor kiest in ‘geloof’ te rusten. Ik zeg niet dat je geen actie moet ondernemen, of dat je geen informatie moet gaan zoeken, want vaak kun je daarmee ook de weg en de sleutel tot die kamer in je hart vinden. En hoe vaker je dat ‘geloof’ ‘praktiseert’, hoe sneller je de weg naar die kamer in je hart mag vinden.

We kunnen fysiek de ‘essentie/wezen’ van iemand nooit werkelijk ‘zien’, ‘bereiken’ of ‘aanraken’, ook al stond die persoon naast je en was diegene in leven. Maar zoek en kijk je diep in je eigen hart, daar waar Allah, de Ene, alle harten verbind, dan zal je daar iedereen, van onder de levenden en doden, kunnen vinden, met jou daar voor eeuwig innig verbonden. Verlies dus Allah niet uit het oog, dan zal je op een dag iedereen weer mogen aanschouwen. Niemand zal dan van je zijn weggegaan, maar alleen dichter tot je zijn gekomen. Wees Allah vaak en veelvuldig dankbaar voor je oma’s bestaan, hierin kun je veel troost en sterkte vinden.

Niet zo lang geleden was mijn oma ook overleden. Toen wij haar naar haar graf brachten, was ik diep in mijn hart verzonken, en in die staat mocht ik het volgende ervaren: ons was in dit leven slechts de kans gegeven om haar lief te hebben, nu was zij teruggekeerd naar Allah Die haar nu weer geheel voor Zichzelf wil liefhebben. Treur niet meer om haar, werd mij ingegeven, maar kijk naar degenen om je heen die nu je aandacht en liefde nodig hebben.

wa salaamoe alaykoem,
Bedankt voor je uitvoerige antwoord, broeder. Ik weet dat je in dit soort situaties je toevlucht moet zoeken tot God, maar waar ik op doelde heeft meer te maken met rationaliteit en het conflict dat soms in mijn gedachten boven lijkt te komen drijven tussen geloof en een wetenschappelijke kijk op het bestaan. Wellicht dat ik hier later op terugkom.
pi_127775020
Ahasiba Al-Nasu An Yutrakoe An Yaqoelu Amena Wa Hoem La Yeftenoen.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2013 00:19:03 ]
pi_127777773
Goed gesprek in deze reeks, djazaak allahu khair.
  vrijdag 14 juni 2013 @ 10:50:07 #234
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_127782101
quote:
14s.gif Op donderdag 13 juni 2013 23:58 schreef TheMagnificent het volgende:
Bedankt voor je uitvoerige antwoord, broeder. Ik weet dat je in dit soort situaties je toevlucht moet zoeken tot God, maar waar ik op doelde heeft meer te maken met rationaliteit en het conflict dat soms in mijn gedachten boven lijkt te komen drijven tussen geloof en een wetenschappelijke kijk op het bestaan. Wellicht dat ik hier later op terugkom.
Dat heeft meer te maken met hoe je wetenschappelijke bevindingen verenigt met je godsbeeld en/of hoe je de Koran begrijpt. Sommige Moslims kiezen ervoor wetenschappelijke bevindingen opzij te zetten of als onjuist aan te duiden, ten faveure van de Koranische interpretatie die zij als waarheid zien. Anderen stemmen bijv. de Koranische interpretatie op de wetenschappelijke bevindingen af, of zodanig dat er geen tegenstrijd meer is. En een ander kiest ervoor de wetenschappelijke bevindingen aan te houden en de (gehele) Koran te laten voor wat het is. Naar mijn mening gaat in de kern wetenschap niet om zingeving, en daar gaat geloof wel over. Dit vraagstuk (verhouding tussen geloof en wetenschap of rede) is zeker niet nieuw, zowel onder Moslims als Christenen kan je uitgebreide werken vinden van klassieke geleerden die dit behandelen en hun visie erover uiteenzetten.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_127787618
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 15:11 schreef TheMagnificent het volgende:
Vorige week vrijdag was ik in Turkije voor de begrafenis van mijn oma die ik erg lief had. Ik geloof oprecht in God en het hiernamaals en probeer het gebed zo goed mogelijk te verrichten, maar ik kan niet ontkennen dat de twijfel soms helaas in mijn gedachten toeslaat. Dit heeft niet zozeer te maken met de wereldse zaken zoals de islamitische jurisprudentie, filosofie of ethiek, want ik ben daar overtuigd van, maar meer met wat de akhirah aangaat, dus het hiernamaals. Voor een sterke imaan is dit toch wel een essentieel punt. Mijn vrees is dat ik de mensen die ik zo liefheb of -had nooit meer zal kunnen zien of horen nadat de dood is langsgeweest; voor mijn eigen dood vrees ik niet. Ik weet dat de dood iets is die iedere nafs zal moeten ondergaan, maar mijn oma nooit meer kunnen ontmoeten zou mij erg verdriet aandoen.

Zonder verder nog al te persoonlijk te willen worden, zou ik jullie willen vragen of jullie enige verhelderende (vanuit een rationele benadering) lezingen, artikelen of boeken zouden kunnen voorstellen die mijn gedachten wellicht wat meer op orde zouden kunnen brengen met betrekking tot dit onderwerp en die mij wat meer houvast zouden kunnen bieden in mijn imaan. Ik heb het hier dus over onderwerpen als twijfel, imaan (en hoe dit te versterken) en het hiernamaals. Wat hebben de oelema hierover bijvoorbeeld gezegd en wat zeggen de religieuze geschriften hierover? Zal ik in het hiernamaals de mensen die ik liefheb weer kunnen ontmoeten?

As-salaam.
Ik wens je veel kracht en sterkte bij het verwerken van je verlies.

quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 15:11 schreef TheMagnificent het volgende:
Zal ik in het hiernamaals de mensen die ik liefheb weer kunnen ontmoeten?
De Koran geeft aan dat de families weer herenigd zullen worden in het paradijs mochten ze de toestemming krijgen om het te bevolken.

quote:
( Koran. 13, 20-24 )
20 - Degenen, die Allah's verbond vervullen en dit niet breken.
21 - En degenen, die verbinden, wat Allah bevolen heeft verbonden te worden en die hun Heer vrezen en de kwade afrekening duchten.
22 - En degenen, die volharden in het zoeken naar de gunst van hun Heer en het gebed houden en van hetgeen waarvan Wij hen hebben voorzien, heimelijk en openlijk weggeven en die het kwade met het goede afwenden, dezen zijn het die de beloning en het goede tehuis zullen ontvangen.
23 - Tuinen der eeuwigheid. Zij en degenen van hun vaderen en hun echtgenoten en hun kinderen rechtvaardig zijn zullen deze binnengaan. En engelen zullen van iedere poort tot hen komen, (zeggende):
24 - "Vrede zij over u, omdat gij geduldig waart; ziet, hoe uitstekend is het uiteindelijke tehuis."
quote:
14s.gif Op donderdag 13 juni 2013 23:58 schreef TheMagnificent het volgende:
Bedankt voor je uitvoerige antwoord, broeder. Ik weet dat je in dit soort situaties je toevlucht moet zoeken tot God, maar waar ik op doelde heeft meer te maken met rationaliteit en het conflict dat soms in mijn gedachten boven lijkt te komen drijven tussen geloof en een wetenschappelijke kijk op het bestaan. Wellicht dat ik hier later op terugkom.
quote:
( Koran 13,31 )
31 - En als er een Koran was, waarmede de bergen konden worden verzet, de aarde kon worden gespleten, of de doden tot spreken konden worden gebracht, (zouden zij er nog niet in geloven). "Neen, de zaak berust geheel bij Allah!" Zijn de gelovigen het niet te weten gekomen dat, indien Allah het wilde, Hij het gehele mensdom zou hebben geleid? En de ongelovigen zullen onophoudelijk door rampen getroffen worden wegens hun daden, of het zult bij hun huizen neerkomen, totdat de belofte van Allah tot stand komt. Voorzeker, Allah faalt niet in Zijn belofte.
33 - Zal Hij, Die over elke ziel waakt ten aanzien van hetgeen zij verdient (hen dan laten gaan)? Toch kennen zij medegoden aan Allah toe. Zeg: "Noemt hen." Zoudt gij Hem willen inlichten over hetgeen Hem op aarde onbekend was? Of is het slechts een ledig gezegde? Neen, maar het plan der ongelovigen is voor hen schoonschijnend gemaakt en zij worden van de juiste weg teruggehouden. En hij, die Allah laat dwalen zal geen helper vinden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 10:50 schreef Aloulou het volgende:
Naar mijn mening gaat in de kern wetenschap niet om zingeving, en daar gaat geloof wel over
Met besef van de beperktheid van eigen kunde en kennis deel ik deze opinie.

[ Bericht 11% gewijzigd door Natural-Cool op 14-06-2013 13:55:37 ]
pi_128360603
Kan iemand even precies uitleggen waar "Hz. Fatma's eli" voor staat? Ik dacht dat het idd voor haar hand stond, maar ik lees nu dat andere volkeren/geloven dit teken ook gebruiken.



Reden voor mijn vraag is omdat ik opeens in heel veel winkeltjes Hz. Fatma´s hand zie op armbandjes en kettingen en gister ook al iemand met een ketting met dit erop zag lopen. :')
  vrijdag 28 juni 2013 @ 15:29:26 #237
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128361545
"Bescherming" tegen het boze oog. In Noord-Afrika spelden ze baby's (truien/broeken) "vol ermee" zodat ze beschermd zijn tegen het boze oog. Zoals met ook kleine Koran's of soera's wordt gedaan, op kledij spelden ter bescherming en afweren van slechtheden/ongeluk. Daarnaast heb je nog vele andere symboliek maar dat verschilt per streek/regio/persoon, o.a. dat de vingers (vijf) voor de vijf zuilen van de Islam, vijf dagelijkse gebeden staan etc etc. Je ziet het ook weleens (mooie beschilderd) op deuren van huizen, zeker traditionele Arabische huizen. Elke stroming binnen de Islam heeft zijn eigen tradities over de hand van Fatma.

http://www.hamsameaning.com/hamsa_islam.html
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_128363677
Hmm oke. :)


Dit idee, dus?

Zag op die site dat de hand ook voor de Ehlul Bayt staat. Ik vind het mooi dat mensen dit dragen, maar tegelijk ook jammer dat er zoveel mensen lopen die het als 'mode item' gebruiken. Hmmm.

[ Bericht 36% gewijzigd door Isetmyfriendsonfire op 28-06-2013 16:39:38 ]
pi_128364480
Het is geen Islamitische traditie, het is een traditie van afgoden aanbidders, een traditie van Shirk, en Shirk is afgoderij. Want Allaah is degene die jouw beschermd tegen het boze oog, en niet dat fatima handje, als men inplaats van Allaah dat fatima handje als beschermer neemt tegen het boze oog, dan heeft men zojuist Shirk gepleegd (afgoderij), want dat Handje kan niks voor jouw betekenen, en er is geen enkel bewijs in de Islam dat dit toegestaan is. Dit is verboden met consensus van alle Geleerden, want Allaah zegt: Inna Allaaha la yaghfiroe man yushraka bih, walakin yaghfiru maa duna dhalika liman yashaa.

Voorwaar, Allaah vergeeft niet hen die shirk plegen, maar vergeeft alles behalve shirk voor wie hij (Allaah) wilt.
  vrijdag 28 juni 2013 @ 17:47:36 #240
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_128365877
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 16:32 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Hmm oke. :)

Dit idee, dus?

Zag op die site dat de hand ook voor de Ehlul Bayt staat. Ik vind het mooi dat mensen dit dragen, maar tegelijk ook jammer dat er zoveel mensen lopen die het als 'mode item' gebruiken. Hmmm.
Ja de Hand van Fatma komt ook bij sjieten terug, de sjieten hebben ook in Noord-Afrika gezeten natuurlijk met o.a. Fatimidische rijk. Bij hen kom je tegen dat de vijf vingers van de hand staan voor vijf personen van de Ahlul Bayt (ben vergeten welke precies). Maar daarnaast zie je dezelfde hand ook bij joden terugkomen en Arabische Christenen. Allen met een eigen traditie eromheen en symboliek erachter. Ik denk dat de hand opzich sowieso al een symbool was voordat men Moslim werd, net zoals de vis bij sommige gereformeerde protestanten terwijl het al een eeuwenoude symbolische waarde heeft en later samengegaan met de nieuwe religie van de mensen. De vis is zo in het vroege Christendom geïncorporeerd wat symboliek betreft maar had ervoor had een belangrijke symbolische waarde.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_128367385
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 17:47 schreef Aloulou het volgende:
Bij hen kom je tegen dat de vijf vingers van de hand staan voor vijf personen van de Ahlul Bayt (ben vergeten welke precies)
Hz. Muhammed, Hz. Ali, Hz. Fatma, Hz. Hasan & Hz. Hüseyin.
pi_128701820
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 10:50 schreef Aloulou het volgende:
Dat heeft meer te maken met hoe je wetenschappelijke bevindingen verenigt met je godsbeeld en/of hoe je de Koran begrijpt. Sommige Moslims kiezen ervoor wetenschappelijke bevindingen opzij te zetten of als onjuist aan te duiden, ten faveure van de Koranische interpretatie die zij als waarheid zien. Anderen stemmen bijv. de Koranische interpretatie op de wetenschappelijke bevindingen af, of zodanig dat er geen tegenstrijd meer is. En een ander kiest ervoor de wetenschappelijke bevindingen aan te houden en de (gehele) Koran te laten voor wat het is. Naar mijn mening gaat in de kern wetenschap niet om zingeving, en daar gaat geloof wel over.
Toch heeft wetenschap wel invloed op zingeving en geloof, vind ik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 10:50 schreef Aloulou het volgende:
Dit vraagstuk (verhouding tussen geloof en wetenschap of rede) is zeker niet nieuw, zowel onder Moslims als Christenen kan je uitgebreide werken vinden van klassieke geleerden die dit behandelen en hun visie erover uiteenzetten.
Kun je wat voorbeelden geven uit islamitische hoek?
pi_129354317
Hallo ik dacht dat ik ergens gelezen had dat moslims zich niet mogen wassen tijdens de ramadan. Ik hoor mensen dit ook zeggen. Is dit waar of echt totale onzin?
pi_129356558
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 01:30 schreef danzazlol het volgende:
Hallo ik dacht dat ik ergens gelezen had dat moslims zich niet mogen wassen tijdens de ramadan. Ik hoor mensen dit ook zeggen. Is dit waar of echt totale onzin?
Wij wassen ons voor ieder gebed, en het gebed is vijf keer per dag. Hygiene speelt een grote rol in de Islam. Het is dus onzin.
"Whatever I was looking for was always you."Rumi
pi_129369979
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 03:46 schreef Johnfuckinmayer het volgende:

[..]

Wij wassen ons voor ieder gebed, en het gebed is vijf keer per dag. Hygiene speelt een grote rol in de Islam. Het is dus onzin.
Weet jij een situatie waarin moslims zich voor een bepaalde periode niet mogen wassen, misschien haal ik het daarmee door de war? Of komt dat gewoon nooit voor i.v.m. bidden? Of een situatie waarin je je niet mag wassen met uitzondering van de gebedswas?
pi_129388579
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:13 schreef danzazlol het volgende:

[..]

Of een situatie waarin je je niet mag wassen met uitzondering van de gebedswas?
Als het wassen schadelijk is voor je gezondheid en je leven in gevaar brengt dan mag je geen wassing met water verrichten, maar is er de zogenaamde droge wassing (tayammum). Bijvoorbeeld als er alleen koud water voorhanden is en je bang bent dat je ziek wordt door het koude water of als je een grote wond hebt.
pi_129418208
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:13 schreef danzazlol het volgende:

[..]

Weet jij een situatie waarin moslims zich voor een bepaalde periode niet mogen wassen, misschien haal ik het daarmee door de war? Of komt dat gewoon nooit voor i.v.m. bidden? Of een situatie waarin je je niet mag wassen met uitzondering van de gebedswas?
Volgens een overlevering van de profeet Mohammed (vzmh) is reinheid de helft van het geloof, dus dit laat het belang hiervan wel zien. Buiten het voor later willen sparen van water in een bepaalde noodsituatie of wanneer het wassen je gezondheid schaadt (ik zou niet weten hoe), kan ik geen situatie bedenken waarin een moslim zich niet zou mogen wassen. Zoals Tevik al zei, kun je je bij afwezigheid van schoon water ook tijdelijk met schone aarde reinigen.

Wat je wel moet doen bij het wassen terwijl je aan het vasten bent, is natuurlijk opletten dat je niet water binnenkrijgt via de keel of neus. Daarom wordt het gorgelen bij het spoelen van de mond tijdens het vasten afgeraden. Misschien was dit wat bedoeld werd.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheMagnificent op 28-07-2013 02:07:59 ]
pi_129420150
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 01:30 schreef danzazlol het volgende:
Hallo ik dacht dat ik ergens gelezen had dat moslims zich niet mogen wassen tijdens de ramadan. Ik hoor mensen dit ook zeggen. Is dit waar of echt totale onzin?
Ja en nee, Alevieten wassen zich niet tijdens hun heilige periode, duurt volgens mij 4 dagen ofzo, zij zijn ook moslims uiteraard, maar dit is niet tijdens de Ramadan, wat een maand is.
pi_129421428
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 23:20 schreef TheMagnificent het volgende:

of wanneer het wassen je gezondheid schaadt (ik zou niet weten hoe)
Voorbeeld:

"We were on a journey and one of us got injured. Later, he had a wet dream. He asked his companions, 'Can I perform tayammum?' They said, 'No, not if you have water.' He performed ghusl and (as a result of that) died. When they came to the Messenger of Allah, they informed him of what had happened. He said, 'They killed him, may Allah kill them. Do you not ask if you do not know? The rescue of the ignorant person is the question. He could have performed tayammum and dropped water on his wound or wrapped it with something and wipe over the wrapping, and wash the rest of his body.'" (Abu Dawood & Ibn Majah).
pi_130154455
Een mooie preek van Adnan Ibrahim, zoals ook zijn andere preken:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')