wat hij zegt.quote:Op zondag 2 december 2012 13:41 schreef Peter_Aragorn het volgende:
mooie foto's, maar die rand eromheen kan echt niet imo
Dus ze hebben allebei wel iets zeg maar haha. Naja goed iets om over na te denken. Ken helaas niemand met die lenzen dus kan ze ook niet een weekendje meenemen ofzo.quote:Op maandag 14 januari 2013 19:24 schreef Ener-G het volgende:
Hangt er maar net vanaf wat je ermee wil doen, is het vooral portretten (buiten) en concerten in kleine/middelgrote podia waar je meestal een meter of 5 van je onderwerp af staat neem dan de 50mm.
De 35mm is meer allround en kun je ook gebruiken om binnenshuis mensen te fotograferen. 50mm is voor binnen vaak net even te lang.
Ik zou ze allebei wel aanraden eigenlijk, maar als je er voor nu 1 moet kiezen adviseer ik de 35mm. Dat geeft op je camera de beeldhoek van een 50mm op fullframe, en wordt ook niet voor niets een 'standaardlens' genoemd.
Dat is wel een goed ideequote:Op maandag 14 januari 2013 22:13 schreef Ener-G het volgende:
Of tape je kitlens vast op 35mm en probeer het een tijdje uit. Kan je in ieder geval het bereik uitproberen. Idem met 50mm.
Waar woon je ergens? Ik heb de 35mm hier (Den Bosch) en die zou je best eens mogen lenen om een concertje uit te proberenquote:Op maandag 14 januari 2013 20:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Dus ze hebben allebei wel iets zeg maar haha. Naja goed iets om over na te denken. Ken helaas niemand met die lenzen dus kan ze ook niet een weekendje meenemen ofzo.
Oh damn dat lees ik nu pasquote:Op woensdag 16 januari 2013 12:23 schreef mjan het volgende:
[..]
Waar woon je ergens? Ik heb de 35mm hier (Den Bosch) en die zou je best eens mogen lenen om een concertje uit te proberen
Uh ja sorry minder iddquote:Op maandag 21 januari 2013 11:36 schreef Ener-G het volgende:
Concertfotografie is concertfotografie toch? Gewoon uploaden die hap, ben benieuwd naar je resultaten!
En wat beviel er niet aan de 50mm? Toch te lang binnenshuis?
Scherptediepte heb je juist minder![]()
Afgelopen vrijdag halverwege The Gathering ben ik 'm maar gepeerd, is denk ik de laatste keer dat ik female fronted metal schiet. Irritant publiek en 12 andere fotografen in de zaalEn allemaal zure gezichten omdat ik wel on-stage access had
Waar ik dan weer weinig bruikbaars mee heb kunnen schieten, omdat het publiek voornamelijk uit 40+ ict'ers bestond, al dan niet gewapend met camera
Ah, tof! Ik ben echt heel tevreden met de 35mm. Moet zelf nog wel heel veel leren, maar dat is alleen maar leukquote:Op maandag 21 januari 2013 08:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Oh damn dat lees ik nu pas![]()
Maar ik had in eerste instantie de 50 mm gekocht. Leek in de winkel mij het meest geschikt. Thuis twee foto's mee gemaakt terug in de doos gedaan en omgeruild voor de 35mm bevalt me veel beter. Afgelopen Zaterdag avond hadden we een feestje waar een bandje bij speelde en daar wat foto's gemaakt. Ben enorm blij met deze lens. En omdat deze lens meer scherptediepte heeft valt me nu pas op hoe vaak ik eigenlijk fout focus![]()
Bedankt voor het aanbod! En ieder bedankt voor de hulp alweer ^^ zal vanavond wat fotootjes uploaden van dat bandje of mag het alleen van de wat grotere podia zijn?
dat had ik je ook wel kunnen vertellenquote:Op maandag 21 januari 2013 11:36 schreef Ener-G het volgende:
Concertfotografie is concertfotografie toch? Gewoon uploaden die hap, ben benieuwd naar je resultaten!
En wat beviel er niet aan de 50mm? Toch te lang binnenshuis?
Scherptediepte heb je juist minder![]()
Afgelopen vrijdag halverwege The Gathering ben ik 'm maar gepeerd, is denk ik de laatste keer dat ik female fronted metal schiet. Irritant publiek en 12 andere fotografen in de zaalEn allemaal zure gezichten omdat ik wel on-stage access had
Waar ik dan weer weinig bruikbaars mee heb kunnen schieten, omdat het publiek voornamelijk uit 40+ ict'ers bestond, al dan niet gewapend met camera
Dat laatste klinkt bekend. Had hetzelfde afgelopen week. Ongelofelijk veel camera's in de zaal....quote:En allemaal zure gezichten omdat ik wel on-stage access hadWaar ik dan weer weinig bruikbaars mee heb kunnen schieten, omdat het publiek voornamelijk uit 40+ ict'ers bestond, al dan niet gewapend met camera
zolang het kan altijd 2 stops boven je max gaan zitten, om de lens zo scherp als mogelijk te maken. vol open is geen enkel objectief echt scherp (op enkele uitzonderingen na). Maar dat ligt ook aan het objectief. mijn 135 2.0 kan ik gerust op 2.0 gebruiken...quote:Op woensdag 13 februari 2013 19:39 schreef whosvegas het volgende:
Aankomende vrijdeag naar Brad in Tivoli
Hopen dat ik mijn nieuwe Pentax K5 II, kan mee nemen.
Vraagje, met wat voor diafragma werken jullie het meest tijdens concerten? Omdat ik met mijn K10 maximaal op 1600 iso kon zitten, moest ik nood gedwongen op 1.4 gaan zitten, om de belichtingstijd onder de 1/90 sec te houden. Met de K5 kan ik met veel hogere iso's gaan werken, dus heb ik meer ruimte om het diafragma in te stellen.
In Doornroosje is dat standaard (als niet huisfotograaf) en moet je je van te voren, melden zodat je op een lijst komt te staan en je krijgt een polsbandje. Dat terwijl je in Tivoli gewoon met te camera naar binnen kunt lopen en het hele concert kan gaan fotograferen. Dus een totaal verschillend foto beleid.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:01 schreef ebeaydojraes het volgende:
hmm. lang geleden dat ik 3 nummer geneuzel naar me kop kreeg. Maar goed. wat verwacht je als de Kaiser Chiefs komen spelen ...
Zet je sluitertijd en diafragma vast en laat de camera de ISO kiezen, werkt goed bij Pentax.quote:Op woensdag 13 februari 2013 20:46 schreef whosvegas het volgende:
Dat geldt vooral voor lichtsterke objectieven, zoals de 1.4. Dus nu ik wat meer mogelijkheid heb, dus mooi op 2.0 gaan zitten en de sluitertijd <1/125 en maar kijken wat voor iso daar past. Mijn ervaring is dat het op een avond heel erg kan varieren. Het ene moment kun je op 800 iso gaan zitten, het andere heb je 3200 of 6400 iso nodig.
Oeh Brad.! Daar wil ik ook heenquote:Op woensdag 13 februari 2013 19:39 schreef whosvegas het volgende:
Aankomende vrijdeag naar Brad in Tivoli
Hopen dat ik mijn nieuwe Pentax K5 II, kan mee nemen.
Vraagje, met wat voor diafragma werken jullie het meest tijdens concerten? Omdat ik met mijn K10 maximaal op 1600 iso kon zitten, moest ik nood gedwongen op 1.4 gaan zitten, om de belichtingstijd onder de 1/90 sec te houden. Met de K5 kan ik met veel hogere iso's gaan werken, dus heb ik meer ruimte om het diafragma in te stellen.
Ik zet hem nog een keer neer want weet nog steeds niet wat ik daar aan kan doenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik vind die laatste met die rook wel leuk haha.
Maar de kleurtemperatuur ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen. Want de foto's zijn niet bewerkt ofzo.
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Bewerken dus, even aan een witbalans slider trekken. Speltip: conventioneel frontlicht (halogeen, zonder filters) heeft over het algemeen een temperatuur van 3000K, als ze niet alteveel gedimd zijn of extra warm gefilterd.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 21:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik zet hem nog een keer neer want weet nog steeds niet wat ik daar aan kan doen
mis toch een beetje de scherpte... vooral bij de 2e maar de eerste oogt ook niet helemaal in focus...quote:Op zondag 3 maart 2013 21:32 schreef whosvegas het volgende:
Weinig ruis bij 6400 iso
Ook een paar plaatjes geschoten met 51000 iso (kon het niet laten). Maar dan heb je veel ruis in je plaatje, maar had ook niet anders verwacht. Ook had ik erg last van hooglicht, nu heb ik ondekt dat er een optie is om dat te onderdrukken. De volgende keer deze optie maar eens aan zetten
Ik zal eens opzoeken wat dat allemaal inhoudquote:Op zondag 3 maart 2013 17:50 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Bewerken dus, even aan een witbalans slider trekken. Speltip: conventioneel frontlicht (halogeen, zonder filters) heeft over het algemeen een temperatuur van 3000K, als ze niet alteveel gedimd zijn of extra warm gefilterd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |