abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109973239
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 10:06 schreef du_ke het volgende:
En die paar jongeren die wel graag een opleiding willen volgen maar hier illegaal zijn, dat zijn de kwaden in je redenatie?
Ja, want dan overtreed je de wet! :(

Je zou het Gia bijna gunnen dat ze in Afrika was geboren. Daar zit je dan met je arbeidsongeschikte gestalte.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_109973363
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 10:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, want dan overtreed je de wet! :(

Je zou het Gia bijna gunnen dat ze in Afrika was geboren. Daar zit je dan met je arbeidsongeschikte gestalte.
Zo persoonlijk hoef je het niet te maken :).

Maar goed ik ben dan wel benieuwd naar haar 'oplossing' voor dit vraagstuk.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_109973491
Klopt. Is nergens voor nodig, maar het stoort mij dat mensen die hier toeven met zoveel gemak even oordelen dat iemand hier niet thuishoort.
pi_109973833
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
Klopt. Is nergens voor nodig, maar het stoort mij dat mensen die hier toeven met zoveel gemak even oordelen dat iemand hier niet thuishoort.
Een illegaal hoort hier wel thuis?
  vrijdag 6 april 2012 @ 10:35:51 #55
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109973929
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
Zodoende het woord illegaal hé.
Maar ik begrijp dat jij het liefste zonder wet maar met de natte vinger opereert?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109974235
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 10:35 schreef eriksd het volgende:

[..]

Maar ik begrijp dat jij het liefste zonder wet maar met de natte vinger opereert?
Als zwarte Mokotjo uit Swasiland zich hier wil vestigen, dan doet ie zn best maar.
pi_109974761
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 10:35 schreef eriksd het volgende:

[..]

De feiten, zoals gisteren in Pauw en Witteman gepresenteerd:

- De overheid heeft een ruime definitie van werk: ook een onbetaalde stage is werk.
- De Raad van State heeft echter in het geval van een MBO'er die drie weken onbetaald stage liep geoordeeld dat er geen sprake is van werk.

Vervolgens zegt Asscher tegen Kamp: laten we ervoor zorgen dat mensen die aan deze voorwaarden voldoen - een korte, onbetaalde stage - van hun recht op onderwijs gebruik kunnen maken.

Wat is daar op tegen?

Wat was Kamp trouwens zwak zeg, gisteravond. Die heeft volgens mij wat trucs geleerd van Stef Blok.
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:35:36 #58
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_109975724
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 10:33 schreef Cracka-ass het volgende:

Een illegaal hoort hier wel thuis?
Interesseert mij een wettelijke status nou bij de vraag of iemand hier "thuis hoort". ( :') )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:37:06 #59
3542 Gia
User under construction
pi_109975792
quote:
Je hebt ook gewoon MBO opleidingen waarbij school en stages afgewisseld worden. En waarbij zeker niet het hele jaar door stage gelopen wordt.
Ja, die heb je ook. Daar heb je blokstages, van vaak 6 weken, 5 dagen in de week, maar soms ook met vergoedingen.

Het is zeker niet zoals Asher wilde doen overkomen, een beetje meekijken. Het is echt wel meewerken om ervaring op te doen.
quote:
En die paar jongeren die wel graag een opleiding willen volgen maar hier illegaal zijn, dat zijn de kwaden in je redenatie?
Daar gaat het niet om. De wet is de wet. Voor stage wordt vaak een vergoeding betaald. Dus is het werk.
Volgens Kamp weet men niet om hoeveel illegale jongeren het gaat, dus, wil je voorkomen dat die een vergoeding krijgen, dan krijgt niemand nog een vergoeding. En dat lijkt me niet de bedoeling.
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:40:03 #60
3542 Gia
User under construction
pi_109975899
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 april 2012 10:16 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zo persoonlijk hoef je het niet te maken :).

Maar goed ik ben dan wel benieuwd naar haar 'oplossing' voor dit vraagstuk.
Wat iemand hier boven ook al opperde. Laat kinderen die geen verblijfsvergunning hebben, en dat lijkt me aantoonbaar, hun ervaring op school opdoen met extra taken.
Vrijwel elke MBO-opleiding heeft een praktijklokaal. Dan maar niet de echte praktijk, maar meer praktijk op school. Eventueel een diploma als deelcertificaat.
pi_109975915
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, die heb je ook. Daar heb je blokstages, van vaak 6 weken, 5 dagen in de week, maar soms ook met vergoedingen.

Het is zeker niet zoals Asher wilde doen overkomen, een beetje meekijken. Het is echt wel meewerken om ervaring op te doen.
Asscher had het in zijn handreiking naar Kamp expliciet over korte, onbetaalde stages.

quote:
[..]

Daar gaat het niet om. De wet is de wet. Voor stage wordt vaak een vergoeding betaald. Dus is het werk.
Voor zover ik weet zijn MBO-stages bijna altijd onbetaald, en zijn de korte, drieweekse stages zonder uitzondering onbetaald.

Voorts is het voor de overheid misschien moeilijk te achterhalen of een illegaal stage loopt, voor de instantie waar hij stage loopt is het dat niet. Je kan iemand om een identiteitsbewijs vragen - als je iemand gaat betalen gebeurt dat sowieso; een illegaal zal dat niet kunnen overleggen. Of denk ik nu te gemakkelijk?
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:42:10 #62
3542 Gia
User under construction
pi_109975966
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:06 schreef Sloggi het volgende:
Vervolgens zegt Asscher tegen Kamp: laten we ervoor zorgen dat mensen die aan deze voorwaarden voldoen - een korte, onbetaalde stage - van hun recht op onderwijs gebruik kunnen maken.

Wat is daar op tegen?
Weet men precies om welke jongeren het gaat dan? Volgens Kamp namelijk niet.
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:44:46 #63
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_109976043
quote:
Je hebt ook gewoon MBO opleidingen waarbij school en stages afgewisseld worden. En waarbij zeker niet het hele jaar door stage gelopen wordt.

Bied ze dan geen opleiding aan maar stuur ze linea recta terug. Ik ben voorstander van iedereen opleiden die het maar wil, maar nog groter voorstander van consequent beleid. Het is het een of het ander, we gaan geen halve nutteloze opleidingen aanbieden.
pi_109976045
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Weet men precies om welke jongeren het gaat dan? Volgens Kamp namelijk niet.
Nee, maar dat hoeft in eerste instantie ook niet. Als de inspectie constateert dat een illegaal een korte, onbetaalde stage afwerkt kan Kamp toch gewoon zeggen: dit soort gevallen beboeten we niet?
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:46:43 #65
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_109976119
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:44 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee, maar dat hoeft in eerste instantie ook niet. Als de inspectie constateert dat een illegaal een korte, onbetaalde stage afwerkt kan Kamp toch gewoon zeggen: dit soort gevallen beboeten we niet?
Maar dat gaat ie heus niet doen.

Je zag toch hoe ontzettend moeilijk er werd gedaan bij die knaap Mauro omdat hij de achternaam van zijn moeder opgaf en niet die van zijn vader. Alsof dat ook maar enigszins relevant is.
pi_109976306
Ik heb nog nooit een regering zo rechtlijnig in een kwestie als deze staat.

Waar is de menselijke maat eigenlijk gebleven?
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:52:21 #67
3542 Gia
User under construction
pi_109976320
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:40 schreef Sloggi het volgende:

Asscher had het in zijn handreiking naar Kamp expliciet over korte, onbetaalde stages.

Waaruit blijkt hoe weinig Asscheer weet van het MBO. Je hebt daar bijna nooit korte stages. Onbetaalde hier en daar wel. MBO-BOL horeca wordt vaak niet vergoed. En die kids werken net zo hard als hun 'collega's'.
quote:
Voor zover ik weet zijn MBO-stages bijna altijd onbetaald, en zijn de korte, drieweekse stages zonder uitzondering onbetaald.
Dan ben je niet goed op de hoogte. Mijn oudste doet verpleegkunde en loopt al 2 jaar doorlopend stage (24 uur per week) en krijgt daar een redelijke vergoeding voor, van zo'n 270 euro per maand.
Mijn jongste doet de koksopleiding en loopt al 2 jaar doorlopend stage, officieel 24 uur per week (loopt vaak uit) en krijgt geen vergoeding.
Beide BOL-opleidingen.
Verder heb je ook BBL-opleidingen op het MBO en dan is de leerling gewoon in loondienst bij een bedrijf en krijgt dus salaris volgens CAO.
quote:
Voorts is het voor de overheid misschien moeilijk te achterhalen of een illegaal stage loopt, voor de instantie waar hij stage loopt is het dat niet. Je kan iemand om een identiteitsbewijs vragen - als je iemand gaat betalen gebeurt dat sowieso; een illegaal zal dat niet kunnen overleggen. Of denk ik nu te gemakkelijk?
Dat was ook wat ik vreemd vond aan de redenatie van Kamp. Illegalen moet je er toch makkelijk uit kunnen pikken. Die hebben geen Nederlands ID.

Vind het prima als ze hun opleiding afmaken, met praktijk op school en dan een aangepast diploma.
Maar werken mag niet volgens de wet en de meeste MBO-stages komen toch echt neer op echt werken en niet maar wat rondkijken bij een bedrijf, zoals Asscher het deed voorkomen.
Dat is gewoon echt niet zo.
pi_109976332
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:46 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Maar dat gaat ie heus niet doen.

Je zag toch hoe ontzettend moeilijk er werd gedaan bij die knaap Mauro omdat hij de achternaam van zijn moeder opgaf en niet die van zijn vader. Alsof dat ook maar enigszins relevant is.
Ik snap dat 'ie dat niet gaat doen, want dan komt het kabinet in de problemen. Ik probeer alleen inzicht te krijgen in de argumentatie van de mensen die op de hand van Kamp zijn.

Door scholieren die stage niet te laten lopen kunnen ze niet goed deelnemen aan een opleiding.

Gevolg:

1) Je verspilt geld: je laat leerlingen zonder enige kans op een diploma een opleiding volgen
2) Je overtreedt de wet, voor sommigen welhaast heilig. Een ieder heeft namelijk recht op onderwijs in dit land.
pi_109976338
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:35 schreef Ringo het volgende:

[..]

Interesseert mij een wettelijke status nou bij de vraag of iemand hier "thuis hoort". ( :') )
Wat dan wel?
pi_109976513
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Waaruit blijkt hoe weinig Asscheer weet van het MBO. Je hebt daar bijna nooit korte stages. Onbetaalde hier en daar wel. MBO-BOL horeca wordt vaak niet vergoed. En die kids werken net zo hard als hun 'collega's'.
Voor zover ik weet hebben ze vooral in het eerste jaar korte stages, o.a. snuffelstages.

quote:
[..]

Dan ben je niet goed op de hoogte. Mijn oudste doet verpleegkunde en loopt al 2 jaar doorlopend stage (24 uur per week) en krijgt daar een redelijke vergoeding voor, van zo'n 270 euro per maand.
Mijn jongste doet de koksopleiding en loopt al 2 jaar doorlopend stage, officieel 24 uur per week (loopt vaak uit) en krijgt geen vergoeding.
Beide BOL-opleidingen.
Verder heb je ook BBL-opleidingen op het MBO en dan is de leerling gewoon in loondienst bij een bedrijf en krijgt dus salaris volgens CAO.
Ik ken er ook een paar (BOL), en die hebben nooit betaald gekregen. Ik denk dat jouw oudste een uitzondering is, maar ik heb daarover geen cijfers beschikbaar.

quote:
[..]

Dat was ook wat ik vreemd vond aan de redenatie van Kamp. Illegalen moet je er toch makkelijk uit kunnen pikken. Die hebben geen Nederlands ID.

Vind het prima als ze hun opleiding afmaken, met praktijk op school en dan een aangepast diploma.
Maar werken mag niet volgens de wet en de meeste MBO-stages komen toch echt neer op echt werken en niet maar wat rondkijken bij een bedrijf, zoals Asscher het deed voorkomen.
Dat is gewoon echt niet zo.
Dat klopt, zo'n 24-uursstage is gewoon werk. Maar Asscher wil daar ook niets aan veranderen; hij had het, zoals ik zei, expliciet over korte, onbetaalde stages. En dat soort stages komen genoeg voor in het MBO. De situatie blijft natuurlijk zo krom als een hoepel, want ondanks het recht op onderwijs kunnen ze zo'n opleiding nooit afmaken door die langere stages.

Mijn vraag aan jou: als iemand over een periode van drie weken vier uur per week onbetaald rondkijkt op de administratie van een middelgroot bedrijf, is hij dan aan het werk?

Ik denk van niet omdat ik uitga van mijn gezond verstand. Kamp denkt van wel: hij gaat uit van de bestaande wetgeving. Mijn conclusie: de definitie is te eng.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand het daar niet mee eens is.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2012 11:58:19 ]
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:57:46 #71
3542 Gia
User under construction
pi_109976536
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:52 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik snap dat 'ie dat niet gaat doen, want dan komt het kabinet in de problemen. Ik probeer alleen inzicht te krijgen in de argumentatie van de mensen die op de hand van Kamp zijn.

Door scholieren die stage niet te laten lopen kunnen ze niet goed deelnemen aan een opleiding.
Natuurlijk wel. Ze leren de praktijk op school, in het praktijklokaal. Leerlingen leren sowieso eerst de praktijk op school, voordat ze op stage gaan. Stage is alleen ervaring opdoen in het bedrijfsleven. Het is niet noodzakelijk om het werk an sich te kunnen leren. Een timmerman leert op school timmeren, voordat hij op de bouw stage gaat lopen. Een kok leert op school de benodigde technieken, hygiëne enz....voordat hij in een echte keuken mee gaat draaien. Een chef moet een leerling niet nog moeten leren snijden. Dat leren ze op school al.
pi_109976607
In mijn ervaring leer je in een week stage meer dan je in drie maanden op school leert.
  Admin vrijdag 6 april 2012 @ 12:05:36 #73
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_109976876
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Als alle stagiares zouden stoppen met posten overdag zou FOK! uitgestorven zijn.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_109976968
Ik vind Henk Kamp een goede minister op de verkeerde plaats.
Hij zou beter passen op het ministerie van uitzetting in plaats van Leers.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 6 april 2012 @ 12:08:42 #75
3542 Gia
User under construction
pi_109976995
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:57 schreef Sloggi het volgende:

Voor zover ik weet hebben ze vooral in het eerste jaar korte stages, o.a. snuffelstages.

Klopt. Mijn oudste heeft in het eerste jaar alleen snuffelstages gehad. De opleiding duurt echter 4 jaar. Vanaf het 2de jaar lopen ze doorlopend stage. Elk half jaar op een andere plaats. Afwisselend ook. Dan weer ziekenhuis, gehandicapten, psychiatrie, bejaarden, enz....
quote:
Ik ken er ook een paar (BOL), en die hebben nooit betaald gekregen. Ik denk dat jouw oudste een uitzondering is, maar ik heb daarover geen cijfers beschikbaar.

De zorg betaalt wel. Sterker nog, een nichtje van me doet een studie medicijnen en die krijgt straks voor haar co-schappen niets betaald, terwijl de leerling-verpleegkundigen die daar rondlopen wél betaald krijgen. Zeker als ze de opleiding BBL doen. Hoe krom is dat?
quote:
Dat klopt, zo'n 24-uursstage is gewoon werk. Maar Asscher wil daar ook niets aan veranderen; hij had het, zoals ik zei, expliciet over korte, onbetaalde stages.
Maar dan moet je precies weten wie de illegalen zijn. Je kunt niet iedereen in het MBO korte, onbetaalde stages laten lopen.
quote:
En dat soort stages komen genoeg voor in het MBO.
Wat je al eerder zei, alleen in het eerste jaar. Er zijn, volgens mij geen MBO-opleidingen waar in het 2de of verdere jaren, geen blok of lintstages voorkomen. Daarbij volgen de jongeren waar het om gaat echt niet toevallig allemaal een opleiding waar geen lange stages onderdeel van uitmaken.
quote:
De situatie blijft natuurlijk zo krom als een hoepel, want ondanks het recht op onderwijs kunnen ze zo'n opleiding nooit afmaken door die langere stages.
Alleen praktijk op school. Kan best, hoor! En dan een aangepast diploma.
quote:
Mijn vraag aan jou: als iemand over een periode van drie weken vier uur per week onbetaald rondkijkt op de administratie van een middelgroot bedrijf, is hij dan aan het werk?
Nee, lijkt me niet. Maar dat is iets wat hooguit in het eerste leerjaar voorkomt. Eenmalig. Dat heet dan ook snuffelstage. De echte stages, meestal vanaf het 2de jaar, betekenen wel degelijk stevig werken.
quote:
Ik denk van niet omdat ik uitga van mijn gezond verstand. Kamp denkt van wel: hij gaat uit van de bestaande wetgeving. Mijn conclusie: de definitie is te eng.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand het daar niet mee eens is.
Het valt niet op te lossen met korte snuffelstages.
Maar wel, wat ik al eerder zei door het leren van de praktijk op school, voor die leerlingen die geen Nederlands ID kunnen tonen. Eventueel aangevuld met een snuffelstage van een week of 3. En dan een aangepast diploma.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')