Ik kan je wel op weg helpen.
Ik was vorig jaar zo een 1.63m en woog 65kg
Nu ben ik 14 jaar ook, 1.75m en 56-58kg (fluctueert)
quote:
s Ochtends:
1 boterham met bv. pindakaas, hagelslag of smeerkaas en een glas jus d'orange. Ook neem ik multivitamine voor meer energie en op aanvulling van mijn voedingspatroon, maar ook omega-3 visoliecapsules tegen depressie (waar ik weleens last van heb) en het werkt redelijk goed op het lange termijn!"
Niks mis mee, behalve de multivitamine. Dat moet je droppen. De viscapsules maken niks uit. Je kan ook Brinta gaan eten

quote:
Op school:
Ik heb een grote groene broodtrommel met daarin altijd 4 boterhammen met meestal pindakaas of hagelslag, maar soms ook Duo Penotti. Ook heb ik een beschuitenbol met boter en suiker, een flesje water (0,5L) en een blikje coca cola zero (0,33L). Dit is wat ik dan in de pauze eet op school.
Beschuitenbol met boter en suiker droppen, eventueel vervangen door nog een boterham. Kipfilet is goed voor op je brood, maar pindakaas niks mis mee. Hagelslag mwaa. Geen duo penotti. Eet geen wit brood, maar (donker)bruin brood. Ook die coca cola zero niet nemen.
quote:
Als ik thuis kom, -hier ben ik vandaag tevens pas écht mee begonnen- neem ik een glas water met fruit (banaan).
's Avonds eet ik gewoon groenten met aardappels en vlees/vis/kip.
Qua tussendoortjes ben ik vandaag ook gestopt zoals Kit-Kat, chips en dergelijke.
Tussendoortjes stoppen helpt zeker wel. Bij mij ook. Glas water met banaan is goed.
quote:
Nu over het sporten. Zoals ik al zei, wil ik eind juli een platte buik hebben met eventueel een sixpack/kleine sixpack. Ik weet alleen niet hoe ik dit aan moet pakken. Wat ik al wél doe, is iedere dag in totaal 10 kilometer fietsen (naar school en naar huis), maar wat ik voor de rest moet doen voor een sixpack weet ik nog niet. Ik wil ook niet te hard van stapel lopen, want ik realiseer me ook wel dat ik midden in de puberteit zit. Heeft iemand een bepaalde routine die ik meerdere malen in de week moet herhalen qua buikspiertrainingen, krachttrainingen e.d.?
Je fietst 10km per dag, dus zo een 40min. Doe ik ook, maar blijkt vaak niet genoeg te zijn.
Iets wat je elke dag kan doen, wat ik ook doe:
-100 sit-ups
-50 leg raises
![leg_raises.jpg]()
-100 fiets ding
![abs-bicycle_300.jpg]()
-1 minuut lang plank positie
![elbow-plank-exercise.gif]()
Als je hier pijn krijgt in je schouders, moet je je buikspieren beter zelf aanspannen.
-50 push-ups handen 90° van je borst neus raakt grond
-Gewichtjes tillen 20x2 keer per arm
(heb je er geen vind iets zwaars wat je goed vast kan houden)
-50 calve raises per been
![Calf-raises.jpg]()
-50 squats
Dit kan je in de middag en in de avond doen. Duurt zo een 30min per set. Als te makkelijk wordt, kan je wel een manier vinden om het zwaarder te maken.
Je kan eventueel gaan hardlopen(ik zou dan 1 set laten vallen de dag dat je gaat) een uurtje, wat ik binnenkort ga doen met wat vrienden.
2 sets per dag is best zwaar om vol te houden, maar als je geen tijd o.i.d. hebt doe gewoon iets, ookal is het wat minder, het is beter dan niets.
Wat je vooral niet moet doen is: NIETS GAAN ETEN. Dat werkt averechts, en als je gewoon je buikje vol eet(niet met junkfood natuurlijk) werkt het juist beter. Als je jezelf laat verhongeren, gaat je lichaam in survival-mode en doet het alles om het vet in je buik te houden.
Slaap ook genoeg, als je echt moe bent in de avond, ga geen oefeningen doen, maar ga gewoon slapen. Dit werkt beter.
Ik weet niet of dit jou gaat helpen, maar het helpt mij, dus veel succes!