Een product van je hersenen wat icm het geloof is omgesmolten tot een hersenspinsel wat voortvloeit in het geloven in een leven na de dood..quote:
Een christelijke hersenspoelconstructie. Met name bedoeld om je hoop te geven, maar tegelijkertijd angst aan te jagen.quote:
Volgens mij is het idee van een ziel nou niet bepaald iets (specifiek) christelijksquote:Op dinsdag 3 april 2012 09:44 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Een christelijke hersenspoelconstructie. Met name bedoeld om je hoop te geven, maar tegelijkertijd angst aan te jagen.
Neequote:Op dinsdag 3 april 2012 09:50 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het is dus niet je gehele identiteit zeg maar ?
Toen ik jong was dacht ik altijd dat ons lichaam een huisje was en de ziel de bewoner.quote:
Dat is niet zijn definitie - dat verwijst naar de experimenten die ooit gedaan zijn waaruit zou blijken dat het lichaam 21 gram lichter wordt zodra je doodgaat.quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:58 schreef Oud_student het volgende:
Swaab maakt er zich natuurlijk makkelijk vanaf:
- ten eerste om een onzinnige definitie van ziel te hanteren (weegt 21 gram 8)
Liefde is gewoon een bepaalde connectie tussen hormonen etcquote:Op dinsdag 3 april 2012 09:58 schreef Oud_student het volgende:
Swaab maakt er zich natuurlijk makkelijk vanaf:
- ten eerste om een onzinnige definitie van ziel te hanteren (weegt 21 gram)
- ten tweede door een definitie van bestaan te hanteren, die alleen op stoffelijke zaken betrekking heeft.
Als je de definitie van bestaan zo hanteert dan bestaan de volgende zaken ook niet:
- democratie, wiskunde, logica, informatie, rechtvaardigheid, liefde en kunst (en nog veel meer voor de mens belangrijke zaken)
Swaab ontkent dat de mens een trancendent wezen is (ja zoek dat maar even op)
Idd en na je dood is dat er niet meerquote:Op dinsdag 3 april 2012 10:04 schreef MarMar het volgende:
Eigenlijk is alles wat je denkt, zegt, vindt, doet, tof vindt, of juist niet, niet meer dan een hersenspinsel..
Maar hoe precies je hersenen dan werken en wat dat allemaal beinvloed heeft en nog beinvloedt, dat maakt wat ik dan een ziel noem.
Je karakter, je geweten, je passies.. al die dingen meer.
Best geniaal spul die hersenen.
Ik denk het niet, ik pretendeer niet dat zeker te weten en het maakt me eigenlijk ook niet uit.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:08 schreef Geester het volgende:
[..]
Idd en na je dood is dat er niet meer
Ik denk niet dat een kind puur product van zijn omgeving is, nature versus nurture.. Die twee gaan hand in hand..quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:10 schreef Pizzakoppo het volgende:
Schwaab heeft helemaal gelijk. Alles is namelijk een product van chemische processen en de toevoeging of tekortkoming van bepaalde stofjes. Zo kan ik zometeen een kind gaan verkrachten en vermoorden omdat ik een tekort heb aan een bepaalde stof, dit kan worden bewezen en zodoende eis ik vrijspraak.
Het grote punt met Schwaab is dat hij claimt dat het brein stofjes produceert en van daaruit 'handelen' voortvloeit. Anderen, waaronder mijzelf, zijn in de veronderstelling dat 'handelen' in de vorm van denken en doen de aanmaak van stofjes beïnvloed, ergo, een kind komt op de wereld als een tabula raza en is een product van zijn of haar omgeving. Lees de systeemtheorie van Bertalanffy.
Eveneens een interessante discussie is waarom iemand hersendood kan worden, wij geen bewustzijn kunnen creëren in eenzelfde neurologische samenstelling van cellen mits correct gereproduceerd van bijv. de hersenen van Schwaab of waarom mensen uberhaubt sterven en niet meer terug kunnen komen terwijl ze lichamelijk intact zijn.
Hersenen hebben een toevoer van zuurstof nodig, hersen functioneren dmv kleine stroomstootjes echt miniem. Als iemand dood is gaan de lichaamscellen kapot en DNA ook. DNA kan met tot op heden niet volledig repareren (dacht ik) ..evenals de cellen ( anders zou kanker niet meer dan een verkoudheid zijn voor de geneeskunde) .... Misschien als de technologie zo veel beter is dan doodgaan niet meer hoeft...zo denk ik danquote:Op dinsdag 3 april 2012 10:10 schreef Pizzakoppo het volgende:
Schwaab heeft helemaal gelijk. Alles is namelijk een product van chemische processen en de toevoeging of tekortkoming van bepaalde stofjes. Zo kan ik zometeen een kind gaan verkrachten en vermoorden omdat ik een tekort heb aan een bepaalde stof, dit kan worden bewezen en zodoende eis ik vrijspraak.
Het grote punt met Schwaab is dat hij claimt dat het brein stofjes produceert en van daaruit 'handelen' voortvloeit. Anderen, waaronder mijzelf, zijn in de veronderstelling dat 'handelen' in de vorm van denken en doen de aanmaak van stofjes beïnvloed, ergo, een kind komt op de wereld als een tabula raza en is een product van zijn of haar omgeving. Lees de systeemtheorie van Bertalanffy.
Eveneens een interessante discussie is waarom iemand hersendood kan worden, wij geen bewustzijn kunnen creëren in eenzelfde neurologische samenstelling van cellen mits correct gereproduceerd van bijv. de hersenen van Schwaab of waarom mensen uberhaubt sterven en niet meer terug kunnen komen terwijl ze lichamelijk intact zijn.
Je zou dan kunnen handelen naar bescherming van.. niet een schuldvraag, maar de vraag of het veilig is om iemand los te blijven laten in de maatschappij.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:13 schreef Hi_flyer het volgende:
Swaab is een briljant wetenschapper, maar hij slaat wel een gevaarlijke richting in. Als je zijn opvatting zou toepassen, zou er geen strafrecht meer zijn.
Er zijn voldoende studies die aantonen dat vrijwel iedereen aanleg heeft voor borderline, dat mensen inderdaad met psychoses rondlopen die enkel en alleen een trigger nodig hebben in bijv. de vorm van cannabis o.i.d. Het punt is dat mensen niet klakkeloos moeten aannemen dat alles wat jij denkt of ziet een product is van neuro-biologische processen in de hersenen net als dat mensen niet moeten aannemen dat een god dingen voor hun bepaalt, je geeft hiermee het eigen denken, initiatief en resultaat van eigen handelen uit handen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:13 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik denk niet dat een kind puur product van zijn omgeving is, nature versus nurture.. Die twee gaan hand in hand..
Mensen met duidelijke afwijkingen, psychopaten bijvoorbeeld, worden met een bepaalde aanleg geboren. Dat kan dan al dan niet getriggerd worden door hoe men opgroeit, dat dan weer wel..
Zo werkt het ook met de minder duidelijke kenmerken.. Je brein bepaalt hoe je de prikkels van buitenaf verwerkt en de prikkels van buitenaf bepalen wat je brein meer of minder gaat ontwikkelen...
Schwaab is een wetenschapper die zijn vizier enkel richt op datgene dat hij altijd heeft geleerd, neuro-biologische processen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:13 schreef Hi_flyer het volgende:
Swaab is een briljant wetenschapper, maar hij slaat wel een gevaarlijke richting in. Als je zijn opvatting zou toepassen, zou er geen strafrecht meer zijn.
Het is altijd een combinatie van beide.. Ook de definitie van "god" is overigens niet een vast fenomeen.. er zijn mensen die dat simpelweg vertalen naar iets als liefde of het goede en dat dan ook in zichzelf en de wereld om zich heen zoeken en willen maken. Iets heel anders dan een mannetje op een wolk met een toverstafje.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:17 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Er zijn voldoende studies die aantonen dat vrijwel iedereen aanleg heeft voor borderline, dat mensen inderdaad met psychoses rondlopen die enkel en alleen een trigger nodig hebben in bijv. de vorm van cannabis o.i.d. Het punt is dat mensen niet klakkeloos moeten aannemen dat alles wat jij denkt of ziet een product is van neuro-biologische processen in de hersenen net als dat mensen niet moeten aannemen dat een god dingen voor hun bepaalt, je geeft hiermee het eigen denken, initiatief en resultaat van eigen handelen uit handen.
Goh zo ver was ik ook al op m'n 15e. In exact dezelfde bewoordingen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:28 schreef Geester het volgende:
De geest is puur het resultaat van het brein.
Gelukkig dat Swaab geen chemicus is, dan was hij tot de conclusie gekomen dat een mens grotendeels uit water bestaat, kalk, zouten en nog wat verontreinigingen van sporenelementen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:18 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Schwaab is een wetenschapper die zijn vizier enkel richt op datgene dat hij altijd heeft geleerd, neuro-biologische processen.
Er is dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat we dat zijn. Integendeel zelfs.quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:58 schreef Oud_student het volgende:
Swaab ontkent dat de mens een trancendent wezen is (ja zoek dat maar even op)
Geen woord van gelogen. Dus?quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Gelukkig dat Swaab geen chemicus is, dan was hij tot de conclusie gekomen dat een mens grotendeels uit water bestaat, kalk, zouten en nog wat verontreinigingen van sporenelementen.
Totale waarde 1,50 Euro
Die veronderstelling kan tegenwoordig simpelweg niet meer opgehouden worden. Eigenlijk al niet meer sinds genen ontdekt werden.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:10 schreef Pizzakoppo het volgende:
Anderen, waaronder mijzelf, zijn in de veronderstelling dat 'handelen' in de vorm van denken en doen de aanmaak van stofjes beïnvloed, ergo, een kind komt op de wereld als een tabula raza en is een product van zijn of haar omgeving.
En waarom? Zelfs als je dat allemaal weet is er dankzij de enorme complexiteit van deze processen nog steeds een grote illusie van vrije wil. Zo groot dat het net zo goed complete vrije wil genoemd kan worden.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:17 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Er zijn voldoende studies die aantonen dat vrijwel iedereen aanleg heeft voor borderline, dat mensen inderdaad met psychoses rondlopen die enkel en alleen een trigger nodig hebben in bijv. de vorm van cannabis o.i.d. Het punt is dat mensen niet klakkeloos moeten aannemen dat alles wat jij denkt of ziet een product is van neuro-biologische processen in de hersenen net als dat mensen niet moeten aannemen dat een god dingen voor hun bepaalt, je geeft hiermee het eigen denken, initiatief en resultaat van eigen handelen uit handen.
ik zie niet in wat dat et het onderwerp te maken heeft eigenlijk, een chemicus houdt zich niet bezig met menselijk gedrag en zou als hij dat wel zou doen het op een neuro-biologisch niveau doen (bijvoorbeeld de chemische stoffen die verantwoordelijk zijn voor de zenuwinformatieoverdracht)quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Gelukkig dat Swaab geen chemicus is, dan was hij tot de conclusie gekomen dat een mens grotendeels uit water bestaat, kalk, zouten en nog wat verontreinigingen van sporenelementen.
Totale waarde 1,50 Euro
Daar heb ik altijd nog mijn twijfels over gehad. Ik bedoel, ookal zou er onomstotelijk bewijs kunnen worden geleverd dat er geen bovennatuurlijke 'ziel' is, en alles dus in principe in de hersenen zit. Dan rest bij mij nog steeds de vraag:quote:
Dat lijkt een beetje op de vraag waarom gras groen is en niet blauw.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:51 schreef -0mega- het volgende:
Een beetje vreemd artikel, aangezien er vele filosofen zijn die al eeuwen (figuurlijk gesproken) boeken hebben uit laten brengen over bewustzijn en het wel of niet bestaan van een ziel. (Bijv. Daniël Dennet)
[..]
Daar heb ik altijd nog mijn twijfels over gehad. Ik bedoel, ookal zou er onomstotelijk bewijs kunnen worden geleverd dat er geen bovennatuurlijke 'ziel' is, en alles dus in principe in de hersenen zit. Dan rest bij mij nog steeds de vraag:
1.) Wat zorgt ervoor dat mijn bewustzijn zich in dit lichaam heeft gemanifesteerd? m.a.w dat ik deze set hersenen ben en geen andere set hersenen, in een ander lichaam? Voor zover ik weet ontstaat het bewustzijn met de vorming van de hersenen, beweren mensen dat deze een combinatie is van meerdere aspecten van de hersenen, maar is er nog geen verklaring voor het individueel ervaren van een lichaam.
2.) Mits geen adequaat antwoord op 1 kan worden gevonden, wat belemmert er dan om na de dood ooit jouw bewustzijn in een ander lichaam te laten onstaan? Vaak wordt beweerd dat dit niet kan omdat jij jij bent en niet een ander, maar ik krijg nooit adequaat antwoord op de vraag waarom ik het *bewustzijn* in dit lichaam ben ipv een ander. En ik beweer hier niets over het meenemen van ervaringen of herinneringen, ik heb het puur over het ervaren van een lichaam uit de 1ste persoon.
Omdat groen de meest geschikte kleur is voor fotosynthese heb ik mij laten vertellenquote:Op dinsdag 3 april 2012 10:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat lijkt een beetje op de vraag waarom gras groen is en niet blauw.
Maar waarom is dat niet groen en niet blauw?quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:57 schreef MarMar het volgende:
[..]
Omdat groen de meest geschikte kleur is voor fotosynthese heb ik mij laten vertellen
Yep. Toch vind niemand het vreemd dat die geest niet bestond voordat we geboren werden. Maar hij moet opeens miraculeus wel voort blijven bestaan als we dood zijn.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:01 schreef ComplexConjugate het volgende:
De geest hoopt immers te blijven voortbestaan na de ondergang van het lichaam.
Sommige mensen geloven dat de geest wel bestond voordat je geboren werd.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Yep. Toch vind niemand het vreemd dat die geest niet bestond voordat we geboren werden. Maar hij moet opeens miraculeus wel voort blijven bestaan als we dood zijn.
Als ik ooit wishfull thinking zag is dat het wel.
Van het feit dat mensen je behandelen zoals jij mensen om je heen ook behandelt?quote:
Mutuele coöperatie is altijd het meest voordelig. Heel veel systemen zullen dus ook naar deze configuratie bewegen. Mensen ervaren dat als 'wie goed doet, goed ontmoet'.quote:
Dat maakt tot hoe ik denk en handel, niet tot *welk lichaam mijn bewustzijn bevat*.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:56 schreef MarMar het volgende:
1: Een combinatie van erfelijke factoren en prikkels van buitenaf (lees: ervaringen), dat is wat jou maakt tot wie je bent. Dat is niet zo moeilijk toch?
Herken je niet bepaalde karaktertrekken van jou in je familiekring bijvoorbeeld?
Zijn je opvattingen niet beinvloed door je opvoeding, vrienden, onderwijs, mensen met wie je gepraat hebt?
Mensen ontstaan gewoon uit kwakjes en eitjes.. met een iets gecompliceerder genenpoeltje dan een plant, maar dat maakt het ontstaan van een mens niet opeens veel unieker.
Een beetje een raar idee, het lijkt wel alsof jij postuleert dat jouw bewustzijn eerst wordt gevormd en daarna in een lichaam wordt geplaatst. Is dat correct?quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:22 schreef -0mega- het volgende:
[..]
Dat maakt tot hoe ik denk en handel, niet tot *welk lichaam mijn bewustzijn bevat*.
Als mijn familie compleet anders had gehandeld nadat ik was geboren, werd ik misschien qua persoonlijkheid en handelen een compleet ander persoon (in de zin van persoonlijkheid en handelen), maar dat verandert niet dat ik nog steeds vanuit die fysieke persoon handelde. Ik heb nog steeds hetzelfde lichaam, en ik deel nog steeds de ervaringen met dat lichaam.
Je hersenen zijn dan ook gewoon een deel van datzelfde lichaam, dus als je ergens anders was geboren, had je andere hersenen, hence why: andere erfelijke karaktertrekken.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:22 schreef -0mega- het volgende:
[..]
Dat maakt tot hoe ik denk en handel, niet tot *welk lichaam mijn bewustzijn bevat*.
Als mijn familie compleet anders had gehandeld nadat ik was geboren, werd ik misschien qua persoonlijkheid en handelen een compleet ander persoon (in de zin van persoonlijkheid en handelen), maar dat verandert niet dat ik nog steeds vanuit die fysieke persoon handelde. Ik heb nog steeds hetzelfde lichaam, en ik deel nog steeds de ervaringen met dat lichaam.
Wie kiest er nou geen crackhoer als moeder?quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:05 schreef MarMar het volgende:
[..]
Sommige mensen geloven zelfs dat babies hun eigen ouders uitkiezen...
Karma? Je bedoelt wie goed doet goed ontmoet?quote:
't was maar een grapje... dat hele ziel gedoe slaat nergens op, hemel en hel ... vroom leven naar de regels van een boekje...van mij mogen ze hoor, ze missen dan wel het echte levenquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Karma? Je bedoelt wie goed doet goed ontmoet?
Nou de kans dat je NIET door hele hordes boze mensen kwaad wordt aangedaan is wat groter als je zelf ook mensen geen kwaad aandoet.
Weinig spirtueels aan.
Verder zijn er genoeg mensen die hun hele leven goed doen en alleen maar ellende ondervinden en vice versa.
Welk karma is er mee gemoeid als een meisje van 4 sterft aan leukemie?
Je hebt toch echt bewustzijnsveranderende middelen. Iets wat natuurlijk al rechtsstreeks bewijs is dat je 'ziel/bewustzijn/ik' gecreeerd wordt door chemische processen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:41 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat is toch stemming ? en gevoel, en geen bewustzijns iets als een ziel.
Ik denk dat je de constructie van een brein onderschat.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:46 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Jawel ,maar zou dat gelijk betekeken dat er geen ziel kan zijn ?
Als we in de basis atomen zijn, die via qm ook weer erg apart gedragen, tja, ik weet het niet.
Nee. Dat het bewustzijn tot stand komt wanneer het lichaam wat verder ontwikkeld is en de hersenen zich voldoende ontwikkeld hebben (of iets in die trant) wil ik best voor lief nemen. Mijn vraag is enkel welke factoren beïnvloeden of veroorzaken dat een individu ''controle'' krijgt over een specifiek lichaam en alles vanuit dat lichaam ervaart. Ik heb het dus niet over de persoonlijkheid en het gedrag van een persoon, maar enkel het feit dat ik als individu alles in de 1ste persoon beleef in dit lichaam. Net zoals jij dat doet vanuit jouw lichaam.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een beetje een raar idee, het lijkt wel alsof jij postuleert dat jouw bewustzijn eerst wordt gevormd en daarna in een lichaam wordt geplaatst. Is dat correct?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh waarom? Romantiek kan je ook prima beleven met die geniale hersenen hoorquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:49 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Goed, dat was het dan weer als mensheid, de romantiek is er af zo. Het enige wat nog rest dan is eeuwig leven en verkennen..
Hangt er natuurlijk vanaf wat je als romantiek zietquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:49 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Goed, dat was het dan weer als mensheid, de romantiek is er af zo. Het enige wat nog rest dan is eeuwig leven en verkennen..
Zolang je mensen er niet nonstop mee confronteert is de romantiek er niet af hoor, het is een beetje zoals magie.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:49 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Als dat waar is hoeven we ons nergens meer druk over te maken, want mensen zijn zakken verontreinigd waterquote:
Een tablula raza? Dat gelooft toch niemand meer.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:10 schreef Pizzakoppo het volgende:
Anderen, waaronder mijzelf, zijn in de veronderstelling dat 'handelen' in de vorm van denken en doen de aanmaak van stofjes beïnvloed, ergo, een kind komt op de wereld als een tabula raza en is een product van zijn of haar omgeving. Lees de systeemtheorie van Bertalanffy.
Hier begin je al met het splitsen van het lichaam en zijn bewustzijn. Zo kom je tot de vraag waarom deze twee samengaan. De twee zijn niet te splitsen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:51 schreef -0mega- het volgende:
Wat zorgt ervoor dat mijn bewustzijn zich in dit lichaam heeft gemanifesteerd? m.a.w dat ik deze set hersenen ben en geen andere set hersenen, in een ander lichaam?
Omdat je samenvalt met je eigen gelokaliseerde lichaam.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:52 schreef -0mega- het volgende:
[..]
Nee. Dat het bewustzijn tot stand komt wanneer het lichaam wat verder ontwikkeld is en de hersenen zich voldoende ontwikkeld hebben (of iets in die trant) wil ik best voor lief nemen. Mijn vraag is enkel welke factoren beïnvloeden of veroorzaken dat een individu ''controle'' krijgt over een specifiek lichaam en alles vanuit dat lichaam ervaart. Ik heb het dus niet over de persoonlijkheid en het gedrag van een persoon, maar enkel het feit dat ik als individu alles in de 1ste persoon beleef in dit lichaam. Net zoals jij dat doet vanuit jouw lichaam.
Jij bent degene die het zo reductionistisch opvat en je verwijt dat vervolgens anderen. Een stropop dus.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:42 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Als dat waar is hoeven we ons nergens meer druk over te maken, want mensen zijn zakken verontreinigd water
Denk eens aan iemand die een hersenbloeding heeft gehad en waarbij het karakter compleet is veranderd.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:46 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Jawel ,maar zou dat gelijk betekeken dat er geen ziel kan zijn ?
Als we in de basis atomen zijn, die via qm ook weer erg apart gedragen, tja, ik weet het niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |