abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109765078

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

pi_109765225
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

als ik een goed jaar heb wel.
ZZP'er, en zonder vermogen, ik begrijp het denk ik (PS: dan betaal je max. 45,76% belasting over de top trouwens ;) )

Dan heb je een meegaande woningbouwcorp. en gemeente, want ik ken vergelijkbare casussen waarbij ze zeiden: daar zijn we niet voor bedoeld, je kunt makkelijk zelf iets huren.
pi_109765402
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ZZP'er, en zonder vermogen, ik begrijp het denk ik

Dan heb je een meegaande woningbouwcorp. en gemeente, want ik ken vergelijkbare casussen waarbij ze zeiden: daar zijn we niet voor bedoeld, je kunt makkelijk zelf iets huren.
Het was een afweging. Daarbij had ik de indruk dat de woningbouw liever iemand had zonder huursubsidie dan met, mosschien pmdat steeds meer huirders betaalachterstanden hebben. Ik heb wel gekeken naar koop maar wat ik wilde betalen lag onder de grens; als je boven de 40k ofzo verdient moest ke hier boven de 130k ofzo kopen. Over verziekte markt gesproken.
pi_109765429
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:16 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

minder vaak verhuizen dan? ben het met je eens dat het hele grond / woningsysteem in nld verrot is. alleen ligt het probleem vooral bij de gronduitgifte en de transparantie van de markt en de drempels die zijn opgeworpen, niet bij 'scheefhuurders'.
Dat begrijp ik, soms loopt het leven nou eenmaal anders.

Maar het was meer om het stereotype te ontwrichten dat elke huizeneigenaar/HRA uit de staatsruif eet. Dan wordt vaak wel heel selectief de lastenkant vergeten (even los van het feit dat je eerst wel die staatsruif zelf moet vullen), net zo goed als bij 'scheefhuurders' de omvang van de stap naar een koopwoning - vooral in steden als A'dam- vergeten wordt. :)
pi_109765554
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, soms loopt het leven nou eenmaal anders.

Maar het was meer om het stereotype te ontwrichten dat elke huizeneigenaar/HRA uit de staatsruif eet. Dan wordt vaak wel heel selectief de lastenkant vergeten, net zo goed als bij 'scheefhuurders' de omvang van de stap naar een koopwoning - vooral in steden als A'dam- vergeten wordt. :)
ik zie het zo; de hele markt is dusdanig duur geworden dat het vast zit. eigenlijk is een normale 1 gezinswoning nauwelijks te betalen voor jan modaal, zeker niet als 1 verdiener. dit door de gewijzigde gronduitgifte (jaren 80 ergens) waardoor gemeentes in feite zijn gaan speculeren met gronden. wordt wel eens vergeten maar veel gemeenten zitten nu met torenhoge schulden dankzij dit soort speculaties. het is tijd voor een herziening van de volledige woonmarkt. tijd dat er naar het buitenland wordt gekeken voor best practices. het sijpelt in allerlei zaken door; mensen nemen minder kinderen omdat het allemaal zo duur is geworden dat er eigenlijk nauwelijks ruimte meer is te vinden voor kids. om dit weer te verlichten zijn er weer subsidies bedacht voor dagopvang etc. het is gewoon een pervers systeem geworden.
pi_109765832
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik zie het zo; de hele markt is dusdanig duur geworden dat het vast zit. eigenlijk is een normale 1 gezinswoning nauwelijks te betalen voor jan modaal, zeker niet als 1 verdiener. dit door de gewijzigde gronduitgifte (jaren 80 ergens) waardoor gemeentes in feite zijn gaan speculeren met gronden. wordt wel eens vergeten maar veel gemeenten zitten nu met torenhoge schulden dankzij dit soort speculaties. het is tijd voor een herziening van de volledige woonmarkt. tijd dat er naar het buitenland wordt gekeken voor best practices. het sijpelt in allerlei zaken door; mensen nemen minder kinderen omdat het allemaal zo duur is geworden dat er eigenlijk nauwelijks ruimte meer is te vinden voor kids. om dit weer te verlichten zijn er weer subsidies bedacht voor dagopvang etc. het is gewoon een pervers systeem geworden.
Op het gevaar af dat het als gedram opgevat gaat worden: als gekeken wordt naar het buitenland, ga je constateren dat in dergelijke verstedelijkte economisch sterke gebieden Nederland goedkoop is.
De reden? Huurbescherming en alle huurregulering.

In Sydney betaal je jouw huursom. Per week (daar ga je ongeveer 80m2 voor huren in een goede week, natuurlijk minder als je in Redfern gaat wonen - het equivalent van Compton)
In Mumbai, Bangalore of Chennai betaal je minstens twee keer zoveel als jouw huursom, als je enigzins westerse maatstaven erop na houdt

Waarom? Omdat de huurmarkt vrij is.
pi_109765967
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Op het gevaar af dat het als gedram opgevat gaat worden: als gekeken wordt naar het buitenland, ga je constateren dat in dergelijke verstedelijkte economisch sterke gebieden Nederland goedkoop is.
De reden? Huurbescherming en alle huurregulering.

In Sydney betaal je jouw huursom. Per week (daar ga je ongeveer 80m2 voor huren in een goede week, natuurlijk minder als je in Redfern gaat wonen - het equivalent van Compton)
In Mumbai, Bangalore of Chennai betaal je minstens twee keer zoveel als jouw huursom, als je enigzins westerse maatstaven erop na houdt

Waarom? Omdat de huurmarkt vrij is.
in amerika koop je voor een paar duizend euro een redelijk stuk grond zonder utilities. mag je mee doen wat je wilt. zie dat hier maar te proberen.
  zondag 1 april 2012 @ 15:44:45 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109766114
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

in amerika koop je voor een paar duizend euro een redelijk stuk grond zonder utilities. mag je mee doen wat je wilt. zie dat hier maar te proberen.
VS: 24 mensen per km².
Nederland: 480 mensen per km².
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_109766138
quote:
NSW is ongeveer zo groot als Europe he.....
pi_109766190
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

In Amerika?
Downtown Manhattan of South Dakota?

In Groningen landelijk is het ook goedkoper dan in de randstad. En dat is een kippe-eindje naar Australische of Amerikaanse begrippen.
pi_109766332
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In Amerika?
Downtown Manhattan of South Dakota?

In Groningen landelijk is het ook goedkoper dan in de randstad. En dat is een kippe-eindje naar Australische of Amerikaanse begrippen.
je mag in nederland niet zomaar een stuk willekeurige grond kopen en erop bouwen. allemaal zwaar gereguleerd. door de gemeenten.
pi_109766408
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

je mag in nederland niet zomaar een stuk willekeurige grond kopen en erop bouwen. allemaal zwaar gereguleerd. door de gemeenten.
Mag niet in India, mag niet in Australia, en ik betwijfel of het wel in Amerika mag. Ik ken geen land waar het mag.

Ik weet wel dat als iets voor nop in dat soort landen, er een goede reden voor is.
Locatie, infrastructuur, natuurgeweld.
pi_109767041
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Gelukkig maar
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_109767057
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Mag niet in India, mag niet in Australia, en ik betwijfel of het wel in Amerika mag. Ik ken geen land waar het mag.

Ik weet wel dat als iets voor nop in dat soort landen, er een goede reden voor is.
Locatie, infrastructuur, natuurgeweld.
in india zijn vergunningen etc wel wat eenvoudiger dan in nld. australie weet ik niet.

nou maakt het verder ook niet zoveel uit; zelfs ing en rabobank zien een dalende huizenmarkt voor de komende jaren. de grote vraag blijft of er nu nog structurele hervormingen worden genomen die zoden aan de dijk zetten voor lange termijn, of dat het deppen en nathouden strategie wordt.
pi_109767079
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 16:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Gelukkig maar
ik hou niet zo van ambtenarij. ben meer van het liberale.
pi_109767383
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik hou niet zo van ambtenarij. ben meer van het liberale.
Koop een huis dan
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_109767402
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 16:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Koop een huis dan
de huidige huizenmarkt heeft niets met liberaal te maken helaas
pi_109767417
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

in india zijn vergunningen etc wel wat eenvoudiger dan in nld. australie weet ik niet.

nou maakt het verder ook niet zoveel uit; zelfs ing en rabobank zien een dalende huizenmarkt voor de komende jaren. de grote vraag blijft of er nu nog structurele hervormingen worden genomen die zoden aan de dijk zetten voor lange termijn, of dat het deppen en nathouden strategie wordt.
Ja vast in het zelfde tempo als de afgelopen 5 jaar, big fucking deal
pi_109767438
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 16:10 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Wel, je bent niet bepaald op de hoogte
pi_109767465
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 16:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ja vast in het zelfde tempo als de afgelopen 5 jaar, big fucking deal
best wel. zelfs als het 5 jaar stil staat, is het dus 5 jaar niet meegegroeid met de inflatie. per saldo is dat best al een behoorlijke daling.
pi_109767480
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 16:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Wel, je bent niet bepaald op de hoogte
ik verschil van mening met je. niet erg. kusje :*
  zondag 1 april 2012 @ 16:13:05 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_109767492
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 16:10 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

is subsidie op geld lenen dan niet liberaal ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_109767520
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 16:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee?
pi_109767522
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 16:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Waar heb je het over, glazenwasser?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')