Ook ik heb een aardig linkje voor hem: http://www.trillia.com/zakon1.htmlquote:http://www.tondering.dk/claus/sur15.pdf
Het is geen speltheorie, maar dit is op zich wel te lezen. Het is een goede oefening voor als je wiskunde/econometrie gaat studeren (niet de stof zelf, maar de manier van denken en de notatie leer je vast aan). Er zitten wel leuke dingen in, bijvoorbeeld waarom 1+1=2.
Je zal er moeite voor moeten doen, maar dat kan geen kwaad.
Er zijn een heleboel boeken die de economie populariseren. Hier heb je nog een paar titels:quote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:10 schreef PizzaGeit het volgende:
In ieder geval bedankt, maar ik bedoelde eigenlijk meer in de vorm van een leesboek, like Freakonomics
Waar studeer je?quote:Op dinsdag 18 september 2012 20:46 schreef wimjongil het volgende:
Even een flinke schop.
Inmiddels ben ik ook een econometriestudent, maar een centraal econometrietopic is er niet. Aangezien er best veel aparte topics met vragen over econometrie zijn, lijkt het me wel een goed plan om een centraal topic (van dit topic bijvoorbeeld) te maken.
Grunn. Eerstejaars.quote:
Vertelquote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:57 schreef Physics het volgende:
Deze kunnen we beter in leven houden!
Ik doe nu een bedrijfskunde vak, best wel komisch om het contrast tussen alfa en beta te ervaren.
Ik ook in het buitenland, moet zeggen dat het hier echt niets voorstelt, zeker in combinatie met de PG-vorm van het onderwijs. 15 studiepunten in 8 weken en ik heb er in de eerste 4 weken totaal ~20 uur aan gezeten (inc. colleges) en dat gaat nauwelijks meer worden de komende weken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:57 schreef Physics het volgende:
Ik doe nu een bedrijfskunde vak, best wel komisch om het contrast tussen alfa en beta te ervaren.
quote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:12 schreef Fingon het volgende:
[..]
Ik ook in het buitenland, moet zeggen dat het hier echt niets voorstelt, zeker in combinatie met de PG-vorm van het onderwijs. 15 studiepunten in 8 weken en ik heb er in de eerste 4 weken totaal ~20 uur aan gezeten (inc. colleges) en dat gaat nauwelijks meer worden de komende weken.
1. Voor een vak van 15 ECTS doe ik ongeveer even veel als voor een econometrievak van 4 ECTS. (oke, iets meer..)quote:
Vorig jaar heb ik rechten gedaan, maar wat een verschil alleen al qua studenten! Heerlijk, al die motivatie om je heen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:57 schreef Physics het volgende:
Dit soort verhalen hoor ik van alle bèta's die niet-bèta vakken gaan doen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:58 schreef Physics het volgende:
[..]
[..]
1. Voor een vak van 15 ECTS doe ik ongeveer even veel als voor een econometrievak van 4 ECTS. (oke, iets meer..)
2. 40%, (dus 6 ECTS in principe) van het eindcijfer wordt gebaseerd op een soort feedback-rapport. De manier waarop ik dit schrijf is zeer professioneel: laptop op schoot, biertje erbij, TV aan en slap tikken. Prelim grade: 9~9.5 "exceeded all expectations".
3. We moeten een paper schrijven, en blijkbaar zijn wij de enige groep die enigszins gebruik wil maken van statistiek en data i.p.v. kwalitatieve analyse. Met als resultaat dat de docent ons actief helpt met onze paper
Toch blijft het vreemd dat economen niet hun eigen modellen kunnen maken. Een natuurkundige haalt er toch ook geen natuurkunde'metrist' bij als hij/zij wat modellen moet maken?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 21:38 schreef PizzaGeit het volgende:
Dat over economie is wel vrij herkenbaar hoor![]()
Mensen die het al moeilijk vinden om y=x^2 te differentiëren ofzo
Ook hielp ik een paar dagen geleden een meisje die niet wist hoe ze P=0,013Q+6 moest herschrijven naar Q=... __!
Niks tegen E&M-ers hoor, maar om nou ook nog op de uni met zulke mensen te studeren lijkt me ... irritant :/
Dat had ik vorig jaar ook bij een vak. Ik heb NT+NG gedaan en bij een economievak moesten we een groepsopdracht schrijven. Ik zat in een groep met twee anderen die ook NT+NG gedaan hadden (wel allemaal economie studenten en geen econometristen). Als enige groepje was onze groepsopdracht van kwantitatieve aard en dat leverde een docent op die laaiend enthousiast was en een cijfer dat zich dan ook wel laat raden.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 23:16 schreef thenxero het volgende:
Dit soort verhalen hoor ik van alle bèta's die niet-bèta vakken gaan doen.
Die heten wiskundigen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Toch blijft het vreemd dat economen niet hun eigen modellen kunnen maken. Een natuurkundige haalt er toch ook geen natuurkunde'metrist' bij als hij/zij wat modellen moet maken?
Zoiets verwachtte ik al, maar je begrijpt vast waar ik op doel.quote:
Ik had begrepen dat soms natuurkundigen het wiskundige werk zelf opknappen, zelf nieuwe wiskunde uitvinden die ze nodig hebben.quote:
Heb jij ze op het VWO ooit moeten kennen? Doordat het grafisch rekenmachientje verplicht is hoeft de leerling ze in principe niet te leren.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:51 schreef wimjongil het volgende:
[quote]
De wiskunde moet ik wel allemaal uit een donker verleden ophalen, maar tot nu toe gaat dat wel redelijk. Alleen van die standaardafgeleides en dergelijke zitten er echt niet meer in.
Redelijk soepel. Ik heb vrij intensieve piekmomenten doordat ik naast de theoretische vakken ook zo'n 10-15 uur per week aan praktische zaken moetwerken. Dat maakt het soms wat zwaar en het gaat ten koste van de hoeveelheid tijd die ik aan de theoretische vakken kan besteden waardoor ik die vaak haastiger moet behandelen dan dat ik graag wil. Dat is voor mij het zwaarste element van mijn opleiding.quote:En hoe gaat het met jouw studie? Je eerste jaar een beetje soepel doorgekomen?
Natuurlijk, net zoals (sommige) economen ook wel kwantitatieve analyses kunnen maken. Natuurkundigen zullen gemiddeld genomen wel beter zijn in wiskunde dan economen, dat wel.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat soms natuurkundigen het wiskundige werk zelf opknappen, zelf nieuwe wiskunde uitvinden die ze nodig hebben.
welke richting/quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:50 schreef Shreyas het volgende:
Kan iemand misschien aangeven of een overzicht sturen van welke wiskunde onderdelen cruciaal zijn voor een master econometrie?
Ja eigenlijk wel, wij mochten bij de toetsen wel zo'n WisForta boekje erbij houden en bij het eindexamen kregen we een papiertje met dezelfde strekking.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heb jij ze op het VWO ooit moeten kennen? Doordat het grafisch rekenmachientje verplicht is hoeft de leerling ze in principe niet te leren.
Zonde ja. Ik ben momenteel erg veel tijd kwijt aan programmeren, terwijl ik liever met wiskunde bezig zou zijn.quote:[..]
Redelijk soepel. Ik heb vrij intensieve piekmomenten doordat ik naast de theoretische vakken ook zo'n 10-15 uur per week aan praktische zaken moetwerken. Dat maakt het soms wat zwaar en het gaat ten koste van de hoeveelheid tijd die ik aan de theoretische vakken kan besteden waardoor ik die vaak haastiger moet behandelen dan dat ik graag wil. Dat is voor mij het zwaarste element van mijn opleiding.
Ik heb zelf een bedrijfskundige/informatiekundige achtergrond. Dus ik zoek een richting die ook daarbij aansluit. Dus in feite een richting die dicht bij de IT ligt.quote:
Ik weet niet welke richtingen er zijnquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:57 schreef GlowMouse het volgende:
Hij bedoelde welke richting je op wilt gaan
Volgens mij heb je ruwweg twee hoofdrichtingen, operations research (besliskunde) of financiële/statistische modellen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:53 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik weet niet welke richtingen er zijn
Moet je dat van te voren al kiezen dan?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:58 schreef thenxero het volgende:
[..]
Volgens mij heb je ruwweg twee hoofdrichtingen, operations research (besliskunde) of financiële/statistische modellen.
Bij een master wel ja. In je bachelor maak je met beide gebieden kennis, en in je master verdiep je nog wat op dat gebied dat je dan kiest. Zeker als je een éénjarige versie doet, is het vrij logisch dat je niet allebei kan doen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Moet je dat van te voren al kiezen dan?
Nee ik heb natuurlijk veel wiskundevakken erbij gekozenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:03 schreef thenxero het volgende:
[..]
Bij een master wel ja. In je bachelor maak je met beide gebieden kennis, en in je master verdiep je nog wat op dat gebied dat je dan kiest. Zeker als je een éénjarige versie doet, is het vrij logisch dat je niet allebei kan doen.
Ik vind trouwens dat je nog best een brede wiskundige achtergrond hebt, voor een bedrijfs/informatiekundige. Is dat allemaal standaard wiskunde die je daar krijgt? (bijvoorbeeld veeltermringen?!)
Oke. Welke dingen in een econometriemaster spreken je aan?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:04 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee ik heb natuurlijk veel wiskundevakken erbij gekozen
Tijdsreeksanalyses en voorspellingen. Maar ook die dingen die het CPB doen lijken me heel leuk en interessant.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:07 schreef thenxero het volgende:
[..]
Oke. Welke dingen in een econometriemaster spreken je aan?
Dan moet het wel lukken om een goede keuze voor je master te makenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:10 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Tijdsreeksanalyses en voorspellingen. Maar ook die dingen die het CPB doen lijken me heel leuk en interessant.
Maar mijn vraag was dus hoeveel wiskundekennis ik moet hebben alvorens ik begin met een master. En ik neem aan dat dit ook per universiteit verschiltquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:14 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dan moet het wel lukken om een goede keuze voor je master te maken
Weet ik niet, moet je even een reactie van een econometrist afwachten. Ik denk wel dat je al een aardig eindje bent, gezien je lijstje.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:18 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Maar mijn vraag was dus hoeveel wiskundekennis ik moet hebben alvorens ik begin met een master. En ik neem aan dat dit ook per universiteit verschilt
Ik ben ook nog niet helemaal klaar met de bachelor maar zegt ARMA,ARCH, GARCH, probit, logit, etc. modellen je iets? Want voor zover ik kan zien heb je vrij veel gehad maar ik weet niet wat voor regressiemodellen je hebt gehad.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:50 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik heb zelf een bedrijfskundige/informatiekundige achtergrond. Dus ik zoek een richting die ook daarbij aansluit. Dus in feite een richting die dicht bij de IT ligt.
Misschien helpt het ook als ik al aangeef wat ik al gehad heb qua wiskunde:
-Calculus (differentiëren, tweede afgeleide, integreren (substitutie/partieel), complexe getallen, Taylor reeksen)
-Lineaire algebra (vectoren, matrix vermenigvuldigen, transponeren, inverse, determinanten, Gauss eliminatie)
-Algebra (modulo rekenen, chinese reststelling, lichamen, veeltermringen, idealen)
-Statistiek (combinatoriek, recurrente betrekkingen, binomiale-, normale- en Poissonverdeling, T-test, ANOVA, Chi-square, F-test, Correlatie/Regressie, Clustering, PCA)
-Operationele Analyse (Simplex methode, EOQ/EPQ model, Lineair Programmeren, Dynamisch Programmeren)
-Verder heb ook geleerd te werken met Matlab, Mathematica en R
Wat ik dus niet gehad heb (naast economische vakken) is wiskundige analyse en geavanceerde statistiek.
Nee dat zegt mij niets. Het lijstje zit er misschien vrij uitgebreid uit, maar ik heb van al die onderwerpen voornamelijk basisvakken gehad. Dus een introductie zeg maar op bachelorniveau.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:55 schreef Fingon het volgende:
[..]
Ik ben ook nog niet helemaal klaar met de bachelor maar zegt ARMA,ARCH, GARCH, probit, logit, etc. modellen je iets? Want voor zover ik kan zien heb je vrij veel gehad maar ik weet niet wat voor regressiemodellen je hebt gehad.
Oke, in dat geval zou je iets in de richting van tijdreeksanalyse/time series analysis en quantitative methods in finance(zo heet het aan de EUR) moeten doen want je moet al die modellen eigenlijk wel kennen als je begint met een master financiele econometrie. Trouwens ook markov(regime)-switching modellen niet vergeten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:25 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee dat zegt mij niets. Het lijstje zit er misschien vrij uitgebreid uit, maar ik heb van al die onderwerpen voornamelijk basisvakken gehad. Dus een introductie zeg maar op bachelorniveau.
Mwah is toch 90% eerstejaarsstof wat hij neerzet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:19 schreef thenxero het volgende:
[..]
Weet ik niet, moet je even een reactie van een econometrist afwachten. Ik denk wel dat je al een aardig eindje bent, gezien je lijstje.
Bij statistiek zet je dingen neer van "Possion/... verdeling", maar dat zegt natuurlijk wat weinig; wat kan je er mee? Dingen als aannemelijkheidsfunctie, Exponentiële families, (voldoening van) steekproeffuncties, maximum-likelihood-schatter. Mijn vertaling kunnen trouwens wat scheef zijn, ik haal ze van Wikipedia omdat ik enkel de Engelse termen kenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:25 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee dat zegt mij niets. Het lijstje zit er misschien vrij uitgebreid uit, maar ik heb van al die onderwerpen voornamelijk basisvakken gehad. Dus een introductie zeg maar op bachelorniveau.
Nou kijk het punt is dus dat je met een natuurkunde bachelor zonder meer de master Econometrie mag doen, tenminste ik geloof dat dat zo is.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:48 schreef Thas het volgende:
[..]
Mwah is toch 90% eerstejaarsstof wat hij neerzet.
[..]
Bij statistiek zet je dingen neer van "Possion/... verdeling", maar dat zegt natuurlijk wat weinig; wat kan je er mee? Dingen als aannemelijkheidsfunctie, Exponentiële families, (voldoening van) steekproeffuncties, maximum-likelihood-schatter. Mijn vertaling kunnen trouwens wat scheef zijn, ik haal ze van Wikipedia omdat ik enkel de Engelse termen ken
Ik heb trouwens geen idee of je deze dingen bij de master die jou zou liggen nodig hebt hoor, enkel dat deze wel in het 1e/2e jaar van de bachelor econometrie worden doorgenomen.
Dat betwijfel ik want bij natuurkunde krijg je ook nauwelijks (verplicht) regressie-analyse.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:52 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nou kijk het punt is dus dat je met een natuurkunde bachelor zonder meer de master Econometrie mag doen, tenminste ik geloof dat dat zo is.
Met Informatiekunde (maar ook met informatica) is dat niet zo, terwijl die ook al redelijk wat wiskunde krijgen, alhoewel wellicht minder dan natuurkundigen. De vraag is dus welk gedeelte ik dan mis qua wiskunde. En is dat te doen met zelfstudie of summerschool of vereist dat echt een premaster van een jaar.
Hier bijvoorbeeld bij de Universiteit van Amsterdam:quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:08 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik want bij natuurkunde krijg je ook nauwelijks (verplicht) regressie-analyse.
Bron: http://studiegids.uva.nl/web/uva/sgs/nl/p/241.htmlquote:Admission requirements for other applicants
Applicants are required to hold a Bachelor's degree in Econometrics or another academic Bachelor's or Master's degree in a quantitative area such as Mathematics, Statistics or Physics
Required betekent niet voldoende. Dan moet je dit zinnetje er ook bij laten:quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:12 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Hier bijvoorbeeld bij de Universiteit van Amsterdam:
[..]
Bron: http://studiegids.uva.nl/web/uva/sgs/nl/p/241.html
De meeste natuurkundigen zouden ook dingen moeten bijspijkeren voordat ze daaraan mogen/willen/kunnen beginnen. Maar dat doet er verder niet zoveel toe.quote:Additional courses in finance, mathematics, statistics, econometrics or mathematical economics may be required for those with deficiencies in their background.
Heel goed, dat is de hele reden dat ik hier post namelijk. Want ik wilde dus weten welke vakken (courses) ik dan zou moeten doen om die deficiënties weg te werkenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:17 schreef thenxero het volgende:
[..]
Required betekent niet voldoende. Dan moet je dit zinnetje er ook bij laten:
[..]
De meeste natuurkundigen zouden ook dingen moeten bijspijkeren voordat ze daaraan mogen/willen/kunnen beginnen. Maar dat doet er verder niet zoveel toe.
Ik zou zeggen als je naar de deze link kijkt dat je iig voortgezette statistiek, tijdreeksanalyse en QMF uit de financiele major moet volgen. Econometrics 2 zou ook wel van pas kunnen komen. Zoek zelf maar vergelijkbare vakken op waar jij studeert. Dingen als simulatie en numerieke methoden(Monte Carlo e.d.) zijn interessant maar volgens mij niet noodzakelijk. Ik herinnner me er iig nog nauwelijks wat van, het is pas interessant als je gaat programmeren geloof ik.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:19 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Heel goed, dat is de hele reden dat ik hier post namelijk. Want ik wilde dus weten welke vakken (courses) ik dan zou moeten doen om die deficiënties weg te werken
het is overigens zeker niet zo dat je met een bachelor natuurkunde zonder meer een master econometrie kunt doen. kende 2 jongens op de VU die een master econometrie wilden doen met een natuurkunde bachelor op zak, die moesten nog 3 of 4 3e jaars vakken ectrie afronden voordat ze mochten instromen. zij zullen noodzakelijk hun statistiek (misschien ook kansrekenen) bij moeten spijkeren.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:52 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nou kijk het punt is dus dat je met een natuurkunde bachelor zonder meer de master Econometrie mag doen, tenminste ik geloof dat dat zo is.
Met Informatiekunde (maar ook met informatica) is dat niet zo, terwijl die ook al redelijk wat wiskunde krijgen, alhoewel wellicht minder dan natuurkundigen. De vraag is dus welk gedeelte ik dan mis qua wiskunde. En is dat te doen met zelfstudie of summerschool of vereist dat echt een premaster van een jaar.
ik zou hem eerder aanraden om statistiek te volgen ipv voortgezette statistiek, dat is meer gericht op applicaties. om echt een goed fundament te leggen zou ik statistiek, kansrekening, econometrie 1 & 2, QMF en markov ketens volgen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:47 schreef Fingon het volgende:
[..]
Ik zou zeggen als je naar de deze link kijkt dat je iig voortgezette statistiek, tijdreeksanalyse en QMF uit de financiele major moet volgen. Econometrics 2 zou ook wel van pas kunnen komen. Zoek zelf maar vergelijkbare vakken op waar jij studeert. Dingen als simulatie en numerieke methoden(Monte Carlo e.d.) zijn interessant maar volgens mij niet noodzakelijk. Ik herinnner me er iig nog nauwelijks wat van, het is pas interessant als je gaat programmeren geloof ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |