abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 april 2012 @ 22:49:20 #151
344435 OneTeaspoon
of common sense
pi_110793983
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:56 schreef jenna83 het volgende:
Neeee, geen wiskunde studeren, bijna geen werk in te vinden. ga economie studeren, ben je zeker garant van een baan.

ik ken teveel wiskundigen die nergens werk kunnen vinden. eentje kwam ik eens tegen als verkoopster id Kruidvat....
Huuu, je bent niet al te snugger of wel?
  woensdag 25 april 2012 @ 22:55:39 #152
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_110794450
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 15:53 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Wiskunde B stelt niet zoveel voor....
Ik ben geen WO wiskunde gewend, maar is die opmerking niet een beetje blasé? Het is toch +-6uur per week blokken (exclusief huiswerk) en soms moet je toch wel even diep nadenken als je iets voor de eerste keer ziet.
pi_110794702
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:55 schreef tfors het volgende:

[..]

Ik ben geen WO wiskunde gewend, maar is die opmerking niet een beetje blasé? Het is toch +-6uur per week blokken (exclusief huiswerk) en soms moet je toch wel even diep nadenken als je iets voor de eerste keer ziet.
6 --> 4 lesuren
Huiswerk hoef je als het goed is niet te doen, blokken ook niet.
pi_110795751
quote:
10s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:00 schreef thenxero het volgende:

[..]

Wat een onzin.
In seo studie en werk 2011 staat het volgende:
10% van de wiskundige is werkloos. 53% werkt in het onderwijs en 24% voor de overheid.

Qua carrière perspectief ziet het er niet geweldig uit.
pi_110797434
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 23:15 schreef hattricker het volgende:

[..]

In seo studie en werk 2011 staat het volgende:
10% van de wiskundige is werkloos. 53% werkt in het onderwijs en 24% voor de overheid.

Qua carrière perspectief ziet het er niet geweldig uit.
Op welke pagina staat dat dan? Ik kan het nergens vinden.

Ik kan me niet voorstellen dat dit zo is. Ik studeer wiskunde maar ik ken maar een paar mensen die leraar willen worden.
pi_110800342
quote:
6 --> 4 lesuren
Huiswerk hoef je als het goed is niet te doen, blokken ook niet.
Bovendien is door de gekozen pedagogische opzet het leertempo bijzonder laag (veel werk voor weinig rendement), veel lager dan dat mogelijk is en dat vroeger in Nederland was.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_110800465
quote:
inderdaad, dan is het dus duidelijk dat er een grote vraag is naar beta's (en overigens niet alleen naar natuurkundigen)
Maar niet overal naar alle bèta's. Dat is een verdomd belangrijke nuance die vaak wordt weggelaten!
Aangezien je flink moet investeren in zo'n opleiding kan je beter maar van tevoren weten waar het hoe is gesteld met de werkgelegenheid.

quote:
Funtionaalanalyse is sowieso leuk en boeiend :)
Ik ben van plan om het vak functionaalanalyse aan mijn universiteit te volgen.
#NoDAPL
  donderdag 26 april 2012 @ 07:36:22 #158
344435 OneTeaspoon
of common sense
pi_110802721
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 23:33 schreef thenxero het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat dit zo is. Ik studeer wiskunde maar ik ken maar een paar mensen die leraar willen worden.
Daarnaast: definieer 'wiskundige'..
pi_110802862
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 23:33 schreef thenxero het volgende:

[..]

http://www.seo.nl/uploads(...)n_Werk_BijlageWO.pdf

Ik heb de gegevens van verschillende tabellen gepakt maar het moet vrij makkelijk te vinden zijn. ;)

6% werkt in de zakelijke dienstverlening en 2% bij een financiële instelling.

Een wiskundige bedoel ik iemand die wiskunde op wo had gestudeerd. Het is een enquête onder mensen die in 2008/2009 op de arbeidsmarkt zijn gekomen.
pi_110811706
quote:
Een wiskundige bedoel ik iemand die wiskunde op wo had gestudeerd.
Ik zou bij god niet weten hoe je anders "wiskundige" wil definiëren.
#NoDAPL
pi_110812492
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 13:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

OneTeaspoon vroeg zich af wat ik met een wiskundige bedoelde.
  donderdag 26 april 2012 @ 13:44:26 #162
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_110812591
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:51 schreef hattricker het volgende:

[..]

Ik heb de gegevens van verschillende tabellen gepakt maar het moet vrij makkelijk te vinden zijn. ;)

Een wiskundige bedoel ik iemand die wiskunde op wo had gestudeerd. Het is een enquête onder mensen die in 2008/2009 op de arbeidsmarkt zijn gekomen.
Ik vind die getallen heel merkwaardig. Meer dan de helft werkt in het onderwijs, maar toch heeft 2/3 flexibele werktijden en bijna de helft een winst- of eindejaarsuitkering.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_110812824
Mensen die twee functies hebben?
quote:
OneTeaspoon vroeg zich af wat ik met een wiskundige bedoelde.
Daar was mijn opmerking dan ook op gericht, ik begrijp niet waarom hij zich überhaupt afvraagt wat een ander anders onder een wiskundige verstaat dan iemand die op het hoogste niveau wiskunde heeft gestudeerd. Ik merk hierbij wel op dat dat in theorie ook autodidactisch kan zijn maar dat is natuurlijk zeer uitzonderlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-04-2012 17:13:59 ]
#NoDAPL
  donderdag 26 april 2012 @ 14:47:38 #164
369021 tfors
pi_110815260
Naast het "nut" van de opleiding voor hoog betaalde beroepen moet je daarnaast natuurlijk ook rekening houden met de soort motivatie van de mensen die voor een opleiding kiezen. Ik kan het me bijvoorbeeld best voorstellen dat een groot deel van de studenten wiskunde meer gemotiveerd zijn door de passie voor wiskunde, en bij econometrie het meer een combinatie is van passie voor wiskunde en passie voor bedrijfsleven.
  donderdag 26 april 2012 @ 15:49:19 #165
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110817989
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 13:44 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik vind die getallen heel merkwaardig. Meer dan de helft werkt in het onderwijs, maar toch heeft 2/3 flexibele werktijden en bijna de helft een winst- of eindejaarsuitkering.
Ook bij de andere studies klopt er geen ene kut van. Ik heb met verbazing dat document door gebladerd.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_110823887
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:55 schreef tfors het volgende:

[..]

6 uur week blokken?
Ik weet dat er bij mij in de klas een paar waren die er elke keer geen bal van snapten.
En de rest ging lekker in dat tempo mee...

En de hoeveelheid stof die je krijgt stelt echt niks voor.
  donderdag 26 april 2012 @ 18:07:37 #167
344435 OneTeaspoon
of common sense
pi_110823921
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 13:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ook niet, maar je weet nooit. Regel nummer 1 bij elke vorm van statistiek is juiste interpretatie. Je kunt heel makkelijk 'liegen' met statistiek. Bijvoorbeeld kwesties rondom allochtonen en problemen die door allochtonen veroorzaakt zouden worden. Of een gemiddeld inkomen na een bepaalde studie. How to lie with statistics. Leuk boekje, zou je eens moeten lezen.
pi_110830210
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 18:55 schreef Warren het volgende:

[..]

Freakonomics is inderdaad een leuk boek, maar het is dusdanig populair geschreven, dat je op die manier zelfs functionaalanalyse leuk en boeiend kan maken. Ik denk dat als je echt met "technische" econometrie bezig gaat houden, dat het dan een stuk droger wordt.
Overigens houdt Steven Levitt zich bezig met erg "off-beat" onderwerpen. Niet dat het daardoor niet relevant is, maar het is zeker niet standaard.
Je kunt het natuurlijk ook andersom zien: De meest droge stof kan erg leuke in interessante toepassingen kennen en daardoor een stuk spannender worden!

Maar helaas zijn lang niet alle docenten in staat om de droge vakken op zo'n boeiende wijze te brengen...
pi_110838424
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:51 schreef hattricker het volgende:

[..]

Van de mensen die ik ken (misschien is mijn beeld vertekend, dat kan) denken juist veel aan de slag te gaan als consultant of bij een financiële instelling. Vreemd dat ik dan net met die 8% omga. Misschien hebben mensen met een serieuze baan gewoon geen zin hebben in zulke enquêtes, of is de sample niet random of groot genoeg.

Dat er redelijk wat mensen bij de overheid werken kan ik me ook nog wel voorstellen... je kan als wiskundige aan de slag bij instanties als CPB, CBS, RIVM, TNO...
pi_110841070
Als je in staat bent wo wiskunde succesvol af te ronden en sociaal heel bekwaam te zijn, dan ga je een glansrijke toekomst tegemoet.
Jammer genoeg dat de meeste mensen vaak maar één van de twee zijn.
pi_110842327
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:40 schreef Klonker het volgende:
Als je in staat bent wo wiskunde succesvol af te ronden en sociaal heel bekwaam te zijn, dan ga je een glansrijke toekomst tegemoet.
Jammer genoeg dat de meeste mensen vaak maar één van de twee zijn.
?
Wil je hiermee zeggen dat de meeste wiskundigen enorme autisten zijn? Lijkt me wel mee te vallen eigenlijk...
pi_110844188
Een kennis van mij had laatst een bekende meegenomen naar een wiskundecollege, en die was heel verbaasd dat iedereen zo normaal was :') .

Tuurlijk, er loopt een aantal nerds rond, maar er zijn zat sociale mensen. (en die nerds blijken trouwens vaak ook nog best sociaal te zijn)
pi_110844575
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:56 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

?
Wil je hiermee zeggen dat de meeste wiskundigen enorme autisten zijn? Lijkt me wel mee te vallen eigenlijk...
Een echt zware autist zal nooit goed op een universiteit kunnen functioneren. Die zul je dan ook weinig tot niet vinden, ook niet bij wiskunde.
pi_110846070
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:25 schreef thenxero het volgende:
Een kennis van mij had laatst een bekende meegenomen naar een wiskundecollege, en die was heel verbaasd dat iedereen zo normaal was :') .

Tuurlijk, er loopt een aantal nerds rond, maar er zijn zat sociale mensen. (en die nerds blijken trouwens vaak ook nog best sociaal te zijn)
Ik bedoel meer in de "bedrijfsleven" kind of way. Er zijn zat sociale mensen, maar die stralen geen autoriteit uit of kunnen mensen leiden en laten bewegen. Nerds zijn ook sociaal, maar vaak niet zo vlot in de omgang bij nieuw contact bijvoorbeeld. Ik merk dat de mensen met hoge functies heel snel kunnen schakelen tussen mensen en eigenlijk juist niet hun ware emoties laten zien.
  vrijdag 27 april 2012 @ 00:18:15 #175
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110846511
Je hebt een heleboel timide mensen die weinig tot helemaal niets uitstralen en een willekeurige studie halen met een mooie zeven. Dit zijn over het algemeen geen autisten die dicht klappen als er ook maar iemand naar hun kijkt, maar dit zijn ook niet de mensen die het verschil gaan maken of sociale dieren zijn.

Sociaal bekwaam zijn vraagt wel iets meer dan dat. Elke organisatie is uiteindelijk niets meer dan een verzameling van mensen bij elkaar. Sommige individuen kunnen daar een stuk beter mee omgaan of gebruik van maken dan anderen. Iemand die zijn studie (wiskunde, economie, noem maar op) heeft afgerond met een zeven maar instaat is om bovengemiddeld mee te komen binnen de kudde heeft een sterker uitgangspunt dan een persoon die zijn studie heeft afgerond met een acht (of hoger) maar continu de kat uit de spreekwoordelijke boom loopt te kijken.

Nog erger zijn de mensen die staan te trillen als ze een presentatie moet geven of de lui die bang zijn om anderen van repliek of kritiek te voorzien omdat zij dan wellicht kritiek terug krijgen of even in de aandacht komen te staan. Dat zijn toch echt zaken waar je mee om dient te moeten kunnen gaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_110846563
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 00:06 schreef Klonker het volgende:

[..]

Ik bedoel meer in de "bedrijfsleven" kind of way. Er zijn zat sociale mensen, maar die stralen geen autoriteit uit of kunnen mensen leiden en laten bewegen. Nerds zijn ook sociaal, maar vaak niet zo vlot in de omgang bij nieuw contact bijvoorbeeld. Ik merk dat de mensen met hoge functies heel snel kunnen schakelen tussen mensen en eigenlijk juist niet hun ware emoties laten zien.
Dit is in het algemeen wel waar. Wiskundige types zeggen waar het op staat en kunnen snel achterhalen waar een beredenering de mist in gaat. Als bestuurder moet je goed zijn in oppervlakkig gepraat en sociale spelletjes.

Als je gaat voor een bestuursfunctie hoef je inderdaad geen wiskunde te studeren. Het is maar net wat je interessant vindt. Als je de diepte in wil en alles wil begrijpen, dan past wiskunde misschien wel bij je.
pi_110846626
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 00:18 schreef Ryon het volgende:
Je hebt een heleboel timide mensen die weinig tot helemaal niets uitstralen en een willekeurige studie halen met een mooie zeven. Dit zijn over het algemeen geen autisten die dicht klappen als er ook maar iemand naar hun kijkt, maar dit zijn ook niet de mensen die het verschil gaan maken of sociale dieren zijn.

Sociaal bekwaam zijn vraagt wel iets meer dan dat. Elke organisatie is uiteindelijk niets meer dan een verzameling van mensen bij elkaar. Sommige individuen kunnen daar een stuk beter mee omgaan of gebruik van maken dan anderen. Iemand die zijn studie (wiskunde, economie, noem maar op) heeft afgerond met een zeven maar instaat is om bovengemiddeld mee te komen binnen de kudde heeft een sterker uitgangspunt dan een persoon die zijn studie heeft afgerond met een acht (of hoger) maar continu de kat uit de spreekwoordelijke boom loopt te kijken.

Nog erger zijn de mensen die staan te trillen als ze een presentatie moet geven of de lui die bang zijn om anderen van repliek of kritiek te voorzien omdat zij dan wellicht kritiek terug krijgen of even in de aandacht komen te staan. Dat zijn toch echt zaken waar je mee om dient te moeten kunnen gaan.
Ryon weet het natuurlijk weer beter te verwoorden, maar dit bedoelde ik ja.
Sinds kort werk ik als assistent (niks bijzonders, simpel bijbaantje) bij de baas net onder de CEO van een beursgenoteerd bedrijf.
Het is gewoon verbazingwekkend hoe soepel de board of directors met mensen omgaan en hoeveel ze voor elkaar krijgen. Hun werkzaamheden bestaan ook enkel uit meetings en telefoongesprekken en proberen, mensen bij elkaar te brengen en deze te stimuleren het juiste te doen.
Zonder scherpe analyses zijn ze nergens though, dus uiteindelijk is elk type mens nodig om een organisatie te doen functioneren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Klonker op 27-04-2012 00:28:13 ]
pi_110949840
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 13:44 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ze zullen promovendi ook wel tot het onderwijs rekenen.
pi_110950030
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 00:06 schreef Klonker het volgende:

[..]

Ik bedoel meer in de "bedrijfsleven" kind of way.
Wat bedoel je daar precies mee? Inhoudsloos blaten in termen van afkortingen, overdreven veel Engelse woorden, en buzzwords als epibreren, op die manier iedereen onder de tafel lullend omdat ze geen zak begrijpen van wat je zegt? Als dat sociaal is, dan zul je bij wiskunde inderdaad niet heel veel sociale mensen tegenkomen.
  zondag 29 april 2012 @ 23:38:42 #180
344435 OneTeaspoon
of common sense
pi_110951344
quote:
12s.gif Op zondag 29 april 2012 23:08 schreef thabit het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee? Inhoudsloos blaten in termen van afkortingen, overdreven veel Engelse woorden, en buzzwords als epibreren, op die manier iedereen onder de tafel lullend omdat ze geen zak begrijpen van wat je zegt? Als dat sociaal is, dan zul je bij wiskunde inderdaad niet heel veel sociale mensen tegenkomen.
Jij snapt het.
pi_111077679
quote:
12s.gif Op zondag 29 april 2012 23:08 schreef thabit het volgende:

[..]

Mooi gezegd :P
pi_111939428
Iemand in dit topic had aangeraden om het boek ''Freakonomics'' te lezen, omdat het ook een beetje econometristisch onderzoek bevatte. Ik vond het heel interessant, en ik vraag me af of iemand nog meer van die goedgeschreven boeken kent over econometrie, gewoon puur om lekker te kunnen lezen :P
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:24:44 #183
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111939553
Bowerman en O'Connell hebben een boekje over regressieanalyse geschreven dat wel lekker wegleest op de zondagmiddag in een luie stoel.
pi_111940134
Hoe kan regressie-analyse nou lekker weglezen :P ?
pi_111940474
quote:
10s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:36 schreef thenxero het volgende:
Hoe kan regressie-analyse nou lekker weglezen :P ?
Hoe kan dat nou niet? :P
Beneath the gold, bitter steel
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:45:12 #186
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111940568
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:43 schreef Fingon het volgende:

[..]

ik denk je wel van lectuur te kunnen voorzien waar jij je in gaat verslikken
pi_111940678
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:43 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik heb Modern Econometrics van Verbeek gelezen, maar die behoort tot mijn collectie van saaiste boeken. Kan me haast niet voorstellen dat dat in andere boeken zoveel leuker is ;) .
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:51:13 #188
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111940847
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:47 schreef thenxero het volgende:

[..]

Ik heb Modern Econometrics van Verbeek gelezen, maar die behoort tot mijn collectie van saaiste boeken. Kan me haast niet voorstellen dat dat in andere boeken zoveel leuker is ;) .
Het is wel leuk om fouten in dat boek te zoeken.
pi_111941491
quote:
14s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:51 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Het is wel leuk om fouten in dat boek te zoeken.
Mwa, ik pak liever een leuk wiskundeboek op een regenachtige zondagmiddag
pi_111941561
Econometrie > Economie, bedrijfseconomie
Of niet?
pi_111942871
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2012 20:03 schreef thenxero het volgende:

[..]

Mwa, ik pak liever een leuk wiskundeboek op een regenachtige zondagmiddag
-O-
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:47:40 #192
369021 tfors
pi_111950752
Zojuist "the social atom" uitgelezen. Lijkt wel een beetje op freakonomics denk ik.
pi_112327908
Niet dat het de bedoeling is dat dit een boekentip-topic wordt, maar kent iemand toevallig een goedgeschreven, niet al te moeilijk maar vooral leuk boek over speltheorie? Of is dat in zijn geheel te moeilijk? Het lijkt me heel interessant, maar ik zit pas in 4gym...
pi_112329129
Daarvoor zou je in ieder geval deze hoorcolleges kunnen downloaden van Yale.
http://oyc.yale.edu/economics/econ-159#sessions
Heb ik zelf ook gedaan, best leuk om te luisteren. Ze beginnen ook heel erg in de basics dus het is goed te doen. Wel aan te raden om met pen en papier te luisteren zodat je opdrachtjes mee kunt maken.
Beneath the gold, bitter steel
pi_112329204
Hier nog wat lecture notes van combinatorische speltheorie, moet wel leesbaar zijn denk ik:
http://www.math.ucla.edu/~tom/Game_Theory/comb.pdf
pi_112329242
In ieder geval bedankt, maar ik bedoelde eigenlijk meer in de vorm van een leesboek, like Freakonomics :P
pi_112329525
Ik weet niet wat freakonomics is maar het klinkt nogal atechnisch. Als je echt wiskunde gaat leren wordt het altijd technisch.
pi_112329595
Het is meer om 's avonds lekker iets te kunnen lezen, dan je echt enorm in het onderwerp verdiepen. Meer vermaak dan studie dus :P

Het was maar een vraagje :)
pi_112330460
http://www.tondering.dk/claus/sur15.pdf

Het is geen speltheorie, maar dit is op zich wel te lezen. Het is een goede oefening voor als je wiskunde/econometrie gaat studeren (niet de stof zelf, maar de manier van denken en de notatie leer je vast aan). Er zitten wel leuke dingen in, bijvoorbeeld waarom 1+1=2.

Je zal er moeite voor moeten doen, maar dat kan geen kwaad.
pi_112334597
ja zeker doen pizzageit, voordat je gaat slapen nog eens lekker die wiskunde doornemen :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')