Straks ga je me nog vertellen dat wiskunde in het dagelijks leven wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 15:26 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dan kan dat ook met een studie wiskunde
Dit is zeker sarcastisch bedoeld?quote:Straks ga je me nog vertellen dat wiskunde in het dagelijks leven wordt gebruikt.
Het is inderdaad allemaal tellen of meetkunde. Dat zijn van die onderwerpen waar je moeilijke vragen over kan maken die zonder voorkennis zijn op te lossen, puur door slim te zijn.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 16:42 schreef Fingon het volgende:
Ik ook niet zoveel, maar tellen is altijd mijn zwakte geweest.
quote:Op zaterdag 31 maart 2012 15:30 schreef Klonker het volgende:
[..]
Straks ga je me nog vertellen dat wiskunde in het dagelijks leven wordt gebruikt.
Mwoa het is ook vooral trainen en trucjes kennen, ik vind die meetkunde vragen bijvoorbeeld niet leuk om te doen. Telproblemen dan weer wel.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 16:54 schreef thenxero het volgende:
[..]
Het is inderdaad allemaal tellen of meetkunde. Dat zijn van die onderwerpen waar je moeilijke vragen over kan maken die zonder voorkennis zijn op te lossen, puur door slim te zijn.
Het vergelijken met Wiskunde B slaat nergens op. Je begint op de universiteit sowieso vanaf het begin met wiskunde. Alleen wat basis rekenvaardigheden moet je beheersen. Ik heb zelf Wiskunde A gedaan en daar lijkt de studie econometrie erg op alleen dan wiskundig. Of ik er wat aan had? Nee niks. Hoe kan je dan weten of econometrie iets voor mij is? Geen idee. Je kan het niet vergelijken met iets wat je met een beta profiel doet want met wiskunde B heb je volgens mij nog nooit een matrix gezien en ook geen statistiek.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Econometrie is natuurlijk maar een van de vele vormen van toegepaste wiskunde.
Ik denk dat niet voor iedereen geldt dat hij voor econometrie lagere cijfers haalt dan voor wiskunde B. Eenderde van wiskunde B bestaat uit meetkunde en sommige mensen moeten ook wat uitgedaagd worden om maximaal te presteren.
Interessante post. Ik denk dat we in de toekomst wel meer vaste wetten in econometrie zullen vinden, want de economie is natuurlijk in de basis een complex wiskundig systeem.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 18:15 schreef hattricker het volgende:
[..]
Het vergelijken met Wiskunde B slaat nergens op. Je begint op de universiteit sowieso vanaf het begin met wiskunde. Alleen wat basis rekenvaardigheden moet je beheersen. Ik heb zelf Wiskunde A gedaan en daar lijkt de studie econometrie erg op alleen dan wiskundig. Of ik er wat aan had? Nee niks. Hoe kan je dan weten of econometrie iets voor mij is? Geen idee. Je kan het niet vergelijken met iets wat je met een beta profiel doet want met wiskunde B heb je volgens mij nog nooit een matrix gezien en ook geen statistiek.
Over de zwaarte van de studie. Het is een zware studie waar je veel tijd in zult moeten stoppen. Dit geldt overigens voor alle wiskundige studies omdat je nu eenmaal een heleboel sommen moet maken en dat kost tijd om deze te begrijpen. Hoe kan ik weten of ik het aan kan? Geen idee. Ook hiervoor geldt dat je dit niet kan vergelijken met de middelbare school. Op de universiteit moet je sowieso harder werken dan op de middelbare school.
Econometrie is wel een unieke studie omdat het kwantitatief is maar een goede econometrist moet ook verstand hebben van de economie en de omgeving. Dit gaat over mensen en hoe zij zich gedragen. Er gelden binnen de economie niet zoveel wetten die altijd opgaan zoals we die bijvoorbeeld bij natuurkunde wel kennen. Wat dat betreft is het erg moeilijk om een goede econometrist te worden omdat er niet iets is wat goed of fout als we over de economie praten. Niet alles is logica.
Het blijft uiteindelijk net zoiets als weersvoorspellingen. Je kan nog zulke goede wiskundige modellen hebben, maar je kan nooit het weer over een jaar voorspellen (op een nauwkeurige manier); er zijn teveel onbekende factoren die invloed hebben.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 22:12 schreef tfors het volgende:
[..]
Interessante post. Ik denk dat we in de toekomst wel meer vaste wetten in econometrie zullen vinden, want de economie is natuurlijk in de basis een complex wiskundig systeem.
Ik houd echt van chaos theorie, en ja ik ben een nerd dat ik op zaterdagavond dit schrijfquote:Op zaterdag 31 maart 2012 22:47 schreef thenxero het volgende:
[..]
Het blijft uiteindelijk net zoiets als weersvoorspellingen. Je kan nog zulke goede wiskundige modellen hebben, maar je kan nooit het weer over een jaar voorspellen (op een nauwkeurige manier); er zijn teveel onbekende factoren die invloed hebben.
Akkoord, ik deed dat dan ook niet.quote:Het vergelijken met Wiskunde B slaat nergens op.
Ik wist niet dat je tot econometrie wordt toegelaten met enkel wiskunde A.quote:Je kan het niet vergelijken met iets wat je met een beta profiel doet want met wiskunde B heb je volgens mij nog nooit een matrix gezien en ook geen statistiek.
Ah, dankjequote:Op vrijdag 30 maart 2012 01:36 schreef Warren het volgende:
[..]
Probeer eens door dit boek heen te komen http://wiskundeolympiade.nl/old/nwo-boek/
Als je dat met gemak aan kan, dan lijkt het mij aannemelijk dat je econometrie aan kan. Bij dat soort olympiade vraagstukken moet je creatief kunnen nadenken, iets wat naar mijn mening niet goed wordt getraind op het VWO. Die mensen die niet creatief kunnen denken, komen zichzelf op de uni tegen.
Dat is gewoon de stelling van Pythagoras toepassenquote:Op zondag 1 april 2012 23:19 schreef PizzaGeit het volgende:
[..]
Ah, dankje![]()
Zal er komende week eens naar kijken, maar ik zag de eerste vraag al niet
Iddquote:Op zondag 1 april 2012 23:24 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dat is gewoon de stelling van Pythagoras toepassen
Het is ook een olympiade dus de vragen zijn gemaakt dat ze voor de slimste leerlingen nog uitdagend zijn, dus je hoeft je niet te schamen. Alhoewel de eerste wel een beetje een opwarmertje is... maar als je er wat langer over had nagedacht had je het vast wel gevondenquote:
En een derde, een slimme, die de economie-kant wél interessant vind, en de natuurkunde/biologie/scheikunde kant gewoon niet interesseert. Ik heb EM gedaan met M&O en Wiskunde B, gewoon omdat ik economie altijd al erg interessant heb gevonden, in tegenstelling tot na/sk/bio. Wiskunde B examen iets van een 8,3 gehaald (99% van de algebra goed en 0% van de meetkunde goed), doe nu econometrie en het is flink werken maar het is te doen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 00:07 schreef ufopiloot12 het volgende:
[..]
Je hebt twee soorten E&M'ers.
De slimme, die met gemak een beta profiel kan, maar om verschillende reden het niet doen. Saai, verkeerde keuzes etc.
En de ik kan eigenlijk niet zoveel, maar ik wil geen CM doen persoon.
Helaas is de laatste in de meerderheid.
Dit is dan ook wel erg kort door de bocht, maar goed, dat zul je later nog wel merken. Je overschat hier naar mijn idee een beetje hoe goed wat in jouw ogen niet-EM/CMers, in andere dingen dan beta-vakken zijn; als ik zie wat voor redeneringen sommige mensen die wél het wiskunde-niveau van econometrie aankunnen, bij een vak als Marketing toepassen.. Ook is het bijvoorbeeld met het Engels schrijven vaak tragisch gesteld.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 21:38 schreef PizzaGeit het volgende:
Thenxero, ik quote jouw even uit dat andere topic:
[..]
Dat over economie is wel vrij herkenbaar hoor![]()
Mensen die het al moeilijk vinden om y=x^2 te differentiëren ofzo
Ook hielp ik een paar dagen geleden een meisje die niet wist hoe ze P=0,013Q+6 moest herschrijven naar Q=... __!
Niks tegen E&M-ers hoor, maar om nou ook nog op de uni met zulke mensen te studeren lijkt me ... irritant :/
Mn vroegere wiskundeleraar heeft daar nog een alleraardigst verhaal over: steekwoorden in dezen zijn de reeks "60,80,100" en "keuken zetten"quote:Op zaterdag 31 maart 2012 15:30 schreef Klonker het volgende:
Straks ga je me nog vertellen dat wiskunde in het dagelijks leven wordt gebruikt.
Huh?quote:Op woensdag 4 april 2012 05:31 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
Mn vroegere wiskundeleraar heeft daar nog een alleraardigst verhaal over: steekwoorden in dezen zijn de reeks "60,80,100" en "keuken zetten".
Nee, maar je leert er wel (wiskundig) creatief door denkenquote:Op woensdag 4 april 2012 19:07 schreef Setting_Sun het volgende:
die olympiade sommen hebben, inhoudelijk gezien, natuurlijk helemaal niks met econometrie te maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |