abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109731620
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 15:26 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dan kan dat ook met een studie wiskunde :)
Straks ga je me nog vertellen dat wiskunde in het dagelijks leven wordt gebruikt.
pi_109732411
Econometrie is natuurlijk maar een van de vele vormen van toegepaste wiskunde.
Ik denk dat niet voor iedereen geldt dat hij voor econometrie lagere cijfers haalt dan voor wiskunde B. Eenderde van wiskunde B bestaat uit meetkunde en sommige mensen moeten ook wat uitgedaagd worden om maximaal te presteren.

quote:
Straks ga je me nog vertellen dat wiskunde in het dagelijks leven wordt gebruikt.
Dit is zeker sarcastisch bedoeld?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109732446
Ik kan niks met die wiskunde olympiade opgaven :D
pi_109733267
Ik ook niet zoveel, maar tellen is altijd mijn zwakte geweest.
Beneath the gold, bitter steel
pi_109733537
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 16:42 schreef Fingon het volgende:
Ik ook niet zoveel, maar tellen is altijd mijn zwakte geweest.
Het is inderdaad allemaal tellen of meetkunde. Dat zijn van die onderwerpen waar je moeilijke vragen over kan maken die zonder voorkennis zijn op te lossen, puur door slim te zijn.
pi_109733543
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 15:30 schreef Klonker het volgende:

[..]

:D
pi_109733619
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 16:54 schreef thenxero het volgende:

[..]

Het is inderdaad allemaal tellen of meetkunde. Dat zijn van die onderwerpen waar je moeilijke vragen over kan maken die zonder voorkennis zijn op te lossen, puur door slim te zijn.
Mwoa het is ook vooral trainen en trucjes kennen, ik vind die meetkunde vragen bijvoorbeeld niet leuk om te doen. Telproblemen dan weer wel.
pi_109734409
Ik heb tijdens mijn opleiding zowel keuzevakken gedaan in de econometrie als informatica. Daarbij moet ik zeggen dat ik de informatica vakken vaak veel moeilijker vond. Econometrie is in feite gewoon een kwestie van doorhebben hoe het werkt en dan heel veel oefenen. Als je de formules kent, vervolgens een aantal voorbeelden bekijkt en analyseert en daarna heel veel oefent komt het wel goed. Als je goed bent in wiskunde hoef je de studie niet te vrezen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_109735550
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Econometrie is natuurlijk maar een van de vele vormen van toegepaste wiskunde.
Ik denk dat niet voor iedereen geldt dat hij voor econometrie lagere cijfers haalt dan voor wiskunde B. Eenderde van wiskunde B bestaat uit meetkunde en sommige mensen moeten ook wat uitgedaagd worden om maximaal te presteren.
Het vergelijken met Wiskunde B slaat nergens op. Je begint op de universiteit sowieso vanaf het begin met wiskunde. Alleen wat basis rekenvaardigheden moet je beheersen. Ik heb zelf Wiskunde A gedaan en daar lijkt de studie econometrie erg op alleen dan wiskundig. Of ik er wat aan had? Nee niks. Hoe kan je dan weten of econometrie iets voor mij is? Geen idee. Je kan het niet vergelijken met iets wat je met een beta profiel doet want met wiskunde B heb je volgens mij nog nooit een matrix gezien en ook geen statistiek.

Over de zwaarte van de studie. Het is een zware studie waar je veel tijd in zult moeten stoppen. Dit geldt overigens voor alle wiskundige studies omdat je nu eenmaal een heleboel sommen moet maken en dat kost tijd om deze te begrijpen. Hoe kan ik weten of ik het aan kan? Geen idee. Ook hiervoor geldt dat je dit niet kan vergelijken met de middelbare school. Op de universiteit moet je sowieso harder werken dan op de middelbare school.

Econometrie is wel een unieke studie omdat het kwantitatief is maar een goede econometrist moet ook verstand hebben van de economie en de omgeving. Dit gaat over mensen en hoe zij zich gedragen. Er gelden binnen de economie niet zoveel wetten die altijd opgaan zoals we die bijvoorbeeld bij natuurkunde wel kennen. Wat dat betreft is het erg moeilijk om een goede econometrist te worden omdat er niet iets is wat goed of fout als we over de economie praten. Niet alles is logica.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 22:12:46 #85
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_109744332
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:15 schreef hattricker het volgende:

[..]

Het vergelijken met Wiskunde B slaat nergens op. Je begint op de universiteit sowieso vanaf het begin met wiskunde. Alleen wat basis rekenvaardigheden moet je beheersen. Ik heb zelf Wiskunde A gedaan en daar lijkt de studie econometrie erg op alleen dan wiskundig. Of ik er wat aan had? Nee niks. Hoe kan je dan weten of econometrie iets voor mij is? Geen idee. Je kan het niet vergelijken met iets wat je met een beta profiel doet want met wiskunde B heb je volgens mij nog nooit een matrix gezien en ook geen statistiek.

Over de zwaarte van de studie. Het is een zware studie waar je veel tijd in zult moeten stoppen. Dit geldt overigens voor alle wiskundige studies omdat je nu eenmaal een heleboel sommen moet maken en dat kost tijd om deze te begrijpen. Hoe kan ik weten of ik het aan kan? Geen idee. Ook hiervoor geldt dat je dit niet kan vergelijken met de middelbare school. Op de universiteit moet je sowieso harder werken dan op de middelbare school.

Econometrie is wel een unieke studie omdat het kwantitatief is maar een goede econometrist moet ook verstand hebben van de economie en de omgeving. Dit gaat over mensen en hoe zij zich gedragen. Er gelden binnen de economie niet zoveel wetten die altijd opgaan zoals we die bijvoorbeeld bij natuurkunde wel kennen. Wat dat betreft is het erg moeilijk om een goede econometrist te worden omdat er niet iets is wat goed of fout als we over de economie praten. Niet alles is logica.
Interessante post. Ik denk dat we in de toekomst wel meer vaste wetten in econometrie zullen vinden, want de economie is natuurlijk in de basis een complex wiskundig systeem.
pi_109745572
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 22:12 schreef tfors het volgende:

[..]

Interessante post. Ik denk dat we in de toekomst wel meer vaste wetten in econometrie zullen vinden, want de economie is natuurlijk in de basis een complex wiskundig systeem.
Het blijft uiteindelijk net zoiets als weersvoorspellingen. Je kan nog zulke goede wiskundige modellen hebben, maar je kan nooit het weer over een jaar voorspellen (op een nauwkeurige manier); er zijn teveel onbekende factoren die invloed hebben.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 23:54:39 #87
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_109747765
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 22:47 schreef thenxero het volgende:

[..]

Het blijft uiteindelijk net zoiets als weersvoorspellingen. Je kan nog zulke goede wiskundige modellen hebben, maar je kan nooit het weer over een jaar voorspellen (op een nauwkeurige manier); er zijn teveel onbekende factoren die invloed hebben.
Ik houd echt van chaos theorie, en ja ik ben een nerd dat ik op zaterdagavond dit schrijf 8)7
  zondag 1 april 2012 @ 01:45:07 #88
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_109751793
quote:
Het vergelijken met Wiskunde B slaat nergens op.
Akkoord, ik deed dat dan ook niet. ;)
Het is natuurlijk wel een slecht teken als je moeite hebt met het calculusdeel van wiskunde B.
In het algemeen durf ik te stellen dat wiskunde op het VWO sterk verschilt van wiskunde bij een bètaopleiding.

quote:
Je kan het niet vergelijken met iets wat je met een beta profiel doet want met wiskunde B heb je volgens mij nog nooit een matrix gezien en ook geen statistiek.
Ik wist niet dat je tot econometrie wordt toegelaten met enkel wiskunde A.
Statistiek krijg je bij wiskunde D. Ik dacht dat je bij wiskunde A ook geen matrices meer krijgt maar wat boeit het?
Je leert letterlijk binnen een week om met matrices te werken, dat is poepsimpel. Om andere redenen is lineaire algebra best een pittig vak wanneer je het voor het eerst volgt (erg veel regeltjes die je moet begrijpen of anders kennen en redelijk abstract) maar dat werken met matrices zal niet het probleem zijn voor de meesten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109787307
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 01:36 schreef Warren het volgende:

[..]

Probeer eens door dit boek heen te komen http://wiskundeolympiade.nl/old/nwo-boek/

Als je dat met gemak aan kan, dan lijkt het mij aannemelijk dat je econometrie aan kan. Bij dat soort olympiade vraagstukken moet je creatief kunnen nadenken, iets wat naar mijn mening niet goed wordt getraind op het VWO. Die mensen die niet creatief kunnen denken, komen zichzelf op de uni tegen.
Ah, dankje :D
Zal er komende week eens naar kijken, maar ik zag de eerste vraag al niet :@
pi_109787510
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 23:19 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

Ah, dankje :D
Zal er komende week eens naar kijken, maar ik zag de eerste vraag al niet :@
Dat is gewoon de stelling van Pythagoras toepassen :P
pi_109787553
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 23:24 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dat is gewoon de stelling van Pythagoras toepassen :P
Idd :')
Schaamde me ook wel een beetje :N
pi_109788603
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 23:24 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

Idd :')
Schaamde me ook wel een beetje :N
Het is ook een olympiade dus de vragen zijn gemaakt dat ze voor de slimste leerlingen nog uitdagend zijn, dus je hoeft je niet te schamen. Alhoewel de eerste wel een beetje een opwarmertje is... maar als je er wat langer over had nagedacht had je het vast wel gevonden ;)
pi_109807553
Haha, die eerste opgave werd behandeld bij wiskunde B, twee weken geleden nog, bij een module over meetkunde... Het duurde wel eventjes voordat ik hem doorhad, ja :)

Bij wiskunde D krijg ik nu zoals Bram al zei ook statistiek. Vandaag kreeg ik een boekje over lineaire algebra uitgedeeld. Best interessant, met keuzeopdrachten over o.a. lineaire algebra in de economie.
"Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind."
pi_109809158
Achteraf gezien had ik gewoon wiskunde D moeten kiezen. Stond alleen eind van de derde een 6je voor wiskunde, lette nooit op en vond t verschrikkelijk saai. Had ook bijna voor A gekozen. Nu doe ik nog steeds niet al te veel, maar vind het een heel erg leuk vak en sta er een dikke acht voor. Natuurkunde idem, maar dan een dikke negen :o

@ Epii, jouw UI :D

[ Bericht 12% gewijzigd door PizzaGeit op 02-04-2012 18:02:02 ]
pi_109881990
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2012 00:07 schreef ufopiloot12 het volgende:

[..]

Je hebt twee soorten E&M'ers.

De slimme, die met gemak een beta profiel kan, maar om verschillende reden het niet doen. Saai, verkeerde keuzes etc.

En de ik kan eigenlijk niet zoveel, maar ik wil geen CM doen persoon.

Helaas is de laatste in de meerderheid.
En een derde, een slimme, die de economie-kant wél interessant vind, en de natuurkunde/biologie/scheikunde kant gewoon niet interesseert. Ik heb EM gedaan met M&O en Wiskunde B, gewoon omdat ik economie altijd al erg interessant heb gevonden, in tegenstelling tot na/sk/bio. Wiskunde B examen iets van een 8,3 gehaald (99% van de algebra goed en 0% van de meetkunde goed), doe nu econometrie en het is flink werken maar het is te doen.
De meeste van mijn studiegenoten hebben Wiskunde D erbij gedaan maar uiteindelijk is de voorsprong daarvan echt minimaal.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:38 schreef PizzaGeit het volgende:
Thenxero, ik quote jouw even uit dat andere topic:

[..]

Dat over economie is wel vrij herkenbaar hoor :')
Mensen die het al moeilijk vinden om y=x^2 te differentiëren ofzo :')
Ook hielp ik een paar dagen geleden een meisje die niet wist hoe ze P=0,013Q+6 moest herschrijven naar Q=... __ :')!
Niks tegen E&M-ers hoor, maar om nou ook nog op de uni met zulke mensen te studeren lijkt me ... irritant :/
Dit is dan ook wel erg kort door de bocht, maar goed, dat zul je later nog wel merken. Je overschat hier naar mijn idee een beetje hoe goed wat in jouw ogen niet-EM/CMers, in andere dingen dan beta-vakken zijn; als ik zie wat voor redeneringen sommige mensen die wél het wiskunde-niveau van econometrie aankunnen, bij een vak als Marketing toepassen.. Ook is het bijvoorbeeld met het Engels schrijven vaak tragisch gesteld.
Maar goed, ik zie dat je gymnasium doet, daar wordt zo'n instelling er vaak ook met de paplepel ingegoten

[ Bericht 9% gewijzigd door Thas op 04-04-2012 04:01:26 ]
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_109882022

[ Bericht 100% gewijzigd door Thas op 04-04-2012 03:58:21 ]
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_109882282
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 15:30 schreef Klonker het volgende:
Mn vroegere wiskundeleraar heeft daar nog een alleraardigst verhaal over: steekwoorden in dezen zijn de reeks "60,80,100" en "keuken zetten" (8> .
pi_109905612
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 05:31 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Mn vroegere wiskundeleraar heeft daar nog een alleraardigst verhaal over: steekwoorden in dezen zijn de reeks "60,80,100" en "keuken zetten" (8> .
Huh?
pi_109906047
die olympiade sommen hebben, inhoudelijk gezien, natuurlijk helemaal niks met econometrie te maken
pi_109906433
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 19:07 schreef Setting_Sun het volgende:
die olympiade sommen hebben, inhoudelijk gezien, natuurlijk helemaal niks met econometrie te maken
Nee, maar je leert er wel (wiskundig) creatief door denken :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')