abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109584469
Check dit nieuwe filmpje van de internationale versie econometrie in Rotterdam:

Wat voor andere de motivatie samenvat:
/millionaire.jpg

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:33 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

Aangevuld met een paar economische vakken dan zeker?

Jezus, als ik dit zo doorlees 0_o
http://www.ssc.wisc.edu/~bhansen/econometrics/Econometrics.pdf
Geweldig dictaat zeg, dat geeft inderdaad een goed beeld van de opbouw in vakken.

Qua programmeren hoefde ik in ieder geval helemaal niets te kunnen, en ik heb het wel enorm snel opgepakt. Het is inderdaad vooral logisch nadenken, de programmertaal leren is eigenlijk het simpelste (en saaiste) deel, het efficient programmeren gaat puur om logica.
Beneath the gold, bitter steel
pi_109584622
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:29 schreef Fingon het volgende:

[ afbeelding ]/millionaire.jpg

[..]

Geweldig dictaat zeg, dat geeft inderdaad een geod beeld van de opbouw in vakken.
Ach, het gaat toch totaal niet om geld? Dan zou ik wel voor een makkelijkere studie kiezen, maar als je daar de rest van je leven met flinke tegenzin mee bezig bent ... :{

Natuurlijk is het wel mooi meegenomen dat econometrie hele goede baankansen heeft en inderdaad een goed salaris :)

EDIT: leuk filmpje trouwens :D
pi_109585008
Thenxero, ik quote jouw even uit dat andere topic:

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 23:30 schreef thenxero het volgende:

[..]

Eigenlijk heb ik nog niet voor econometrie gekozen. Ik doe nu nog (theoretische) wiskunde, maar denk erover na om een master Operations Research te doen.

Ik heb niet voor (bedrijfs)economie gekozen omdat ik economie op de middelbare school afschuwelijk vond. Te vaag en teveel gelul, en weinig harde wetenschap. Ik kwam dan als N&T'er die ec2 deed ook in een klas van E&M'ers terecht en het IQ daalde aanzienlijk. Ik was bang dat het een makkelijke en inhoudsloze studie zou zijn als ik een studie met dat soort mensen zou gaan doen.
Dat over economie is wel vrij herkenbaar hoor :')
Mensen die het al moeilijk vinden om y=x^2 te differentiëren ofzo :')
Ook hielp ik een paar dagen geleden een meisje die niet wist hoe ze P=0,013Q+6 moest herschrijven naar Q=... __ :')!
Niks tegen E&M-ers hoor, maar om nou ook nog op de uni met zulke mensen te studeren lijkt me ... irritant :/
pi_109585065
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:38 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

Ook hielp ik een paar dagen geleden een meisje die niet wist hoe ze P=0,013Q+6 moest herschrijven naar Q=... __ :')!
Niks tegen E&M-ers hoor, maar om nou ook nog op de uni met zulke mensen te studeren lijkt me ... irritant :/
Haha, ja precies. Voor dat soort mensen is econometrie een enge studie met allemaal zware wiskunde enzo :P . Als je econometrie doet zullen dat soort mensen er in het eerste jaar wel uitgefilterd worden (voor zover die mensen het uberhaupt in hun hoofd halen om econometrie te doen).
  † In Memoriam † dinsdag 27 maart 2012 @ 21:47:13 #30
230491 Zith
pls tip
pi_109585472
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:20 schreef thenxero het volgende:

[..]

Je hoeft geen informatica gehad te hebben of een held te zijn met computers. Je moet gewoon logisch en systematisch te werk kunnen gaan. Dan leer je het vanzelf.
Het is programmeen in de zin van besliskunde/operations research. Dat is gewoon stellen wat min/max moet zijn onder welke voorwaarden en dan je berekening erop los laten.

makkelijke versie: http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_programming
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 27 maart 2012 @ 21:48:35 #31
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_109585553
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:47 schreef Zith het volgende:

[..]

Het is programmeen in de zin van besliskunde/operations research.
Nee, ook echte programmeerskills zijn als econometrist heel nuttig
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_109586188
Yup, je kan de mooiste wiskundige modellen opstellen, maar zonder computer ga je het niet uitgerekend krijgen. Programmeer vaardigheden zijn dan handig om je model naar de computer over te brengen.

In de meeste gevallen zul je echter niet "echt" hoeven te programmeren in C++ of Java, maar meer modelleren/scripten in een pakket als matlab of splus. In essentie komt dit natuurlijk wel op hetzelfde neer, maar als je abstract genoeg kunt denken om de wiskunde te begrijpen dan zal het simpele programmeerwerk ook wel lukken.

Qua niveau: Ja econometrie is een moeilijke studie, maar als je wiskunde B12 op VWO kan halen en bovendien leuk vind, dan moet de studie in principe qua niveau ook te doen zijn. Zelfs als je niet alleen maar 8en haalt op beta vakken...

Nog een opmerkingen over de onderwerpen: de wiskunde die je tegenkomt valt op het VWO inderdaad veelal onder wiskunde A (linear programming, matrices, statistiek, kansrekening etc.), maar qua niveau is dat echt niet vergelijkbaar. Je moet echt wiskunde B aankunnen en nogmaals: leuk vinden!
pi_109589296
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:59 schreef JedaiNait het volgende:
Yup, je kan de mooiste wiskundige modellen opstellen, maar zonder computer ga je het niet uitgerekend krijgen. Programmeer vaardigheden zijn dan handig om je model naar de computer over te brengen.

In de meeste gevallen zul je echter niet "echt" hoeven te programmeren in C++ of Java, maar meer modelleren/scripten in een pakket als matlab of splus. In essentie komt dit natuurlijk wel op hetzelfde neer, maar als je abstract genoeg kunt denken om de wiskunde te begrijpen dan zal het simpele programmeerwerk ook wel lukken.

Qua niveau: Ja econometrie is een moeilijke studie, maar als je wiskunde B12 op VWO kan halen en bovendien leuk vind, dan moet de studie in principe qua niveau ook te doen zijn. Zelfs als je niet alleen maar 8en haalt op beta vakken...

Nog een opmerkingen over de onderwerpen: de wiskunde die je tegenkomt valt op het VWO inderdaad veelal onder wiskunde A (linear programming, matrices, statistiek, kansrekening etc.), maar qua niveau is dat echt niet vergelijkbaar. Je moet echt wiskunde B aankunnen en nogmaals: leuk vinden!
De studie is dan zeker goed te doen, mijn enige 8 was voor wiskunde maar ik sta nu gewoon een 7,5 zonder bijzonder veel inspanning.
pi_109591039
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 19:53 schreef thenxero het volgende:

[..]

Meetkunde zul je ook nooit meer nodig hebben, alleen sin cos tan en de stelling van Pythagoras komen wel eens voorbij :P
Ik vind dat je hier een verkeerd beeld geeft. Meetkunde zit niet in het vwo-programma omdat bij technische studies zoveel met passer en liniaal wordt gewerkt; het gaat om affiniteit met bewijzen. Dat laatste komt natuurlijk wel bij elke studie terug;.
pi_109591382
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 23:12 schreef twaalf het volgende:

[..]

Ik vind dat je hier een verkeerd beeld geeft. Meetkunde zit niet in het vwo-programma omdat bij technische studies zoveel met passer en liniaal wordt gewerkt; het gaat om affiniteit met bewijzen. Dat laatste komt natuurlijk wel bij elke studie terug;.
Tuurlijk. Ik heb ook vakken gevolgd waarvan ik zeker weet dat ik die kennis nooit meer zal gebruiken, maar dat betekent niet dat het nutteloos is.
pi_109592095
quote:
VWO 4 is qua niveau moeilijk te peilen of je econometrie aankan. Als je makkelijk door al je betavakken komt (lees minimaal een acht) zou je het wel kunnen overwegen. Anders ben je bij voorbaat al behoorlijk kansloos.
Mwah, dat vind ik ook wat kort door de bocht (ik ben een bètastudent en mijn opleiding is qua zwaarte volgens mij heel aardig te vergelijken met econometrie), het hangt ook af van de hoeveelheid werk die je besteedt aan de vakken en bij het wiskunde-examen bestaat 1/3de uit meetkunde wat niet aan bod komt bij de meeste bètaopleidingen aan bod komt.
Het belangrijkste is dat je alles van de bètavakken gemakkelijk begrijpt, of dat je nu een 7 haalt zonder enige inspanning of een 9 met veel inspanning is niet zo relevant naar mijn mening. Ik vind 4-VWO nog geen goede indicator maar met zo'n cijfers geef ik hem een goede kans.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-03-2012 23:48:40 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 27 maart 2012 @ 23:46:05 #37
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_109592539
Duidelijke en inzichtgevende reacties!

Ik vraag me af of na 1, 2 of 3 jaar econometrie je nog steeds af en toe met je handen in het haar zit als je zo´n moeilijke formule ziet, of dat het een soort tweede taal van je wordt. Het ziet er nu nog "eng" uit.
pi_109592752
Ik denk dat je zeker niet bang hoeft te zijn voor het omgaan met formules (dat sowieso als je enig bètatalent hebt) maar dat het eerder de kunst is om te modelleren. Maar ik studeer geen econometrie, de econometriestudenten zullen me wel corrigeren als ik dat verkeerd zie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109592807
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:38 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

Ik studeer dan wel geen bèta vak, maar ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het IQ "dan maar daalt". Dat mensen een totaal andere interesse hebben en ergens niet goed in zijn, zoals bijvoorbeeld bèta's die gruwelijk slecht in geschiedenis zijn, wil niet zeggen dat ze een lager IQ hebben.
Ik ken iemand die econometrie studeert en wat ik er van meekrijg is dat het voornamelijk veel is. Zwaar, maar niet per se moeilijk, als je het leuk vindt en ook de motivatie er voor hebt. Zij studeert in Tilburg.
pi_109592961
Econometrie is een alles of niets studie. Als je goed bent in wiskunde zul je het erg makkelijk hebben. Ben je slecht in wiskunde zul je het echt niet redden.

Generaliserend gezien dan.
pi_109593084
quote:
3s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 23:52 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

Ik studeer dan wel geen bèta vak, maar ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het IQ "dan maar daalt". Dat mensen een totaal andere interesse hebben en ergens niet goed in zijn, zoals bijvoorbeeld bèta's die gruwelijk slecht in geschiedenis zijn, wil niet zeggen dat ze een lager IQ hebben.
Ik ken iemand die econometrie studeert en wat ik er van meekrijg is dat het voornamelijk veel is. Zwaar, maar niet per se moeilijk, als je het leuk vindt en ook de motivatie er voor hebt. Zij studeert in Tilburg.
Dat zei ik. Mijn ervaring is dat de mensen die bij wiskunde rondlopen vele malen slimmer zijn dan de gemiddelde E&M vwo leerling.

Dat is niet arrogant of neerbuigend bedoeld, maar het is frustrerend als je onder je niveau werkt. Als je econometrie of wiskunde gaat studeren zal je daar niet zo snel last van hebben.
pi_109593260
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 00:01 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dat zei ik. Mijn ervaring is dat de mensen die bij wiskunde rondlopen vele malen slimmer zijn dan de gemiddelde E&M vwo leerling.

Dat is niet arrogant of neerbuigend bedoeld, maar het is frustrerend als je onder je niveau werkt. Als je econometrie of wiskunde gaat studeren zal je daar niet zo snel last van hebben.
Je hebt twee soorten E&M'ers.

De slimme, die met gemak een beta profiel kan, maar om verschillende reden het niet doen. Saai, verkeerde keuzes etc.

En de ik kan eigenlijk niet zoveel, maar ik wil geen CM doen persoon.

Helaas is de laatste in de meerderheid.
  † In Memoriam † woensdag 28 maart 2012 @ 08:54:25 #43
230491 Zith
pls tip
pi_109596645
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 23:57 schreef ufopiloot12 het volgende:
Econometrie is een alles of niets studie. Als je goed bent in wiskunde zul je het erg makkelijk hebben. Ben je slecht in wiskunde zul je het echt niet redden.

Generaliserend gezien dan.
Yep, gemidelde afstudeercijfers zijn dus ook gemiddeld heel hoog in vergelijking met bjiv. Economie/bedrijfskunde studenten. Ben je slecht in wiskunde dan stop je met econometrie. Bij economie/bedrijfskunde kun je dan nog goed zijn in een aantal andere gebieden.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_109597342
Het niveau is denk ik gelijk aan die van de gemiddelde studie aan de TU Delft. Goed te doen dus.
pi_109597837
Ik heb nog steeds een fascinatie voor mensen die wiskunde leuk vinden en bewust kiezen voor een studie met veel wiskunde!
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
  woensdag 28 maart 2012 @ 11:39:52 #46
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_109601180
quote:
10s.gif Op woensdag 28 maart 2012 09:53 schreef margaretha_01 het volgende:
Ik heb nog steeds een fascinatie voor mensen die wiskunde leuk vinden en bewust kiezen voor een studie met veel wiskunde!
Waarom doe je het zelf niet dan?
pi_109611916
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:29 schreef Fingon het volgende:

[ afbeelding ]/millionaire.jpg

[..]

Geweldig dictaat zeg, dat geeft inderdaad een goed beeld van de opbouw in vakken.

Qua programmeren hoefde ik in ieder geval helemaal niets te kunnen, en ik heb het wel enorm snel opgepakt. Het is inderdaad vooral logisch nadenken, de programmertaal leren is eigenlijk het simpelste (en saaiste) deel, het efficient programmeren gaat puur om logica.
Wat vind jij van dat filmpje?
pi_109611999
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 16:24 schreef Physics het volgende:

[..]

Wat vind jij van dat filmpje?
Vrij grappig, niet echt informatief.
pi_109612520
Studieprogramma bachelor Groningen: http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=4655
pi_109615716
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 11:39 schreef tfors het volgende:

[..]

Waarom doe je het zelf niet dan?
Wiskunde is voor mij...... Aargh, de gedachte alleen al: vreselijk! Ik kan er niets van - ik kan het niet ik kan het niet ik kan het niet. Normaal gesproken ligt 'ik kan het niet' voor mij op het kerkhof, maar dat geldt absoluut niet voor wiskunde!
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')