quote:Op dinsdag 27 maart 2012 07:22 schreef TBakkert het volgende:
MOOI! ik moet profiel kiezen dit jaar en ik ga het gewoon op wiskunde A houden, denk ik :p
Hoeft niet, dat ligt totaal aan de persoon.quote:
Dat snap ik inderdaad ook niet...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:14 schreef simmu het volgende:
tof! en toch vind ik het nog altijd belachelijk dat je er een programmeerbare rekenmachine bij mag houden. hou er rekening mee dat je dat bij een vervolgopleiding die iets waard is, niet mag
Mijn algebra is prima. Voor het plotten van functies is hij heel handig. Controle.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:14 schreef simmu het volgende:
tof! en toch vind ik het nog altijd belachelijk dat je er een programmeerbare rekenmachine bij mag houden. hou er rekening mee dat je dat bij een vervolgopleiding die iets waard is, niet mag
Rekenmachine lobby bij de overheid. Lekker de prijzen opschroeven, omdat iedere scholier er één moet.quote:
Mensen die iets willen verbieden waardoor je alle theorie in je rekenmachine kan zetten.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:14 schreef simmu het volgende:
tof! en toch vind ik het nog altijd belachelijk dat je er een programmeerbare rekenmachine bij mag houden. hou er rekening mee dat je dat bij een vervolgopleiding die iets waard is, niet mag
Ik heb hetzelfde, afgelopen jaren geen flikker er voor gedaan, altijd slechte cijfers halen. Maar nu begin ik het echt goed door te krijgen en begin ik er ook lol in te krijgen.quote:Op donderdag 5 april 2012 16:35 schreef dramatic het volgende:
Leukste vak, helaas nooit echt iets voor gedaan en dus nooit goed gesnapt (met een 5 of 6 overgaan enzo)Nu ik alles goed begin te snappen is het een stuk leuker en samenhangender, en vind ik het zonde dat ik hier altijd laag voor gehaald heb..
quote:Op maandag 30 april 2012 11:11 schreef Lutte het volgende:
Acht punten voor tekenen/bewijzen? Oh alsjeblieft niet zeg
Liever voor een uitgebreide vraag met e en ln ofzo
Knap van je gemiddelde wel Unsub, negen gemiddeld moet idd wel te halen zijn als je goed examens oefent!
Bewijzen zijn dan ook niet te doen. Die hebben er bij ons elk tentamen ingezeten voor 1/6 van de punten of meer, waardoor het dus onmogelijk was 9.5 te scoren. De grap is dat die vragen ook echt 10 punten waren itt die 4punten vragen op het examen. Ofwel, veel meer stappen nodig wat ze nog moeilijker maken.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 06:26 schreef Amoeba het volgende:
Gvd zin in
Een dikke 9 gemiddeld voor WisB. Ik wil proberen een 10 te scoren! Genoeg >9,5 cijfers gescoord dit jaar. 9,6 voortgezette integraalrekening, 9,5 voor gonio... maar... een 4,8 voor Bewijs in de vlakke meetkunde. Alhoewel dat wel een heel zwaar proefwerk was. Had m'n wiskundedocent zelf gemaakt.. Die op de proefexamens waren veel simpeler!
Sterkste punt is hier toch wel echt de integraalrekening!
Jup, en die van de 10 jaar ervoor zijn er ook te vinden.. Dus?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 09:21 schreef Borizzz het volgende:
Het wiskunde B examen van vorig jaar. Beide tijdvakken & de uitwerkingen.
Al gemaakt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 09:21 schreef Borizzz het volgende:
Het wiskunde B examen van vorig jaar. Beide tijdvakken & de uitwerkingen.
Nee als in: Specificatiequote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:00 schreef Unsub het volgende:
[..]
Als in: "jullie kunnen integreren?" bedoel je?
Riemannsom zelf niet, maar de kans dat ze dat vragen is zo klein. Gewoon integreren et cetera wel natuurlijkquote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:02 schreef fixatoman het volgende:
[..]
Nee als in: Specificatie
De kandidaat kan:
11.1 bij daarvoor geëigende toepassingen een bepaalde integraal opstellen.
11.2 met behulp van de grafische rekenmachine een Riemannsom berekenen als benadering van een integraal
Je kan de riemannsom als reeks invoeren maar ik weet niet uit mn hoofd hoe.. Zal er maandag eens naar kijken, ik leer de examens gewoon op volgorde.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:06 schreef Lutte het volgende:
[..]
Riemannsom zelf niet, maar de kans dat ze dat vragen is zo klein. Gewoon integreren et cetera wel natuurlijk
Je kan de mathprint ook uitzetten in mode als het niet lukt, ikzelf vind het somteken ook vaag ermee, maar ik zal het even proberenquote:Op zondag 13 mei 2012 11:22 schreef Amoeba het volgende:
Komop jongens, help me even verder.
Ik gebruik mathprint instellingen, stel dat ik de grootte van de Riemannsom van het interval tussen x=2 en x=23 wil weten, hoe ziet mijn somfunctie er dan uit?
Van de functie 3^x - 9x - 6lnx
Ik kwam net ook vrij goed uit, maar hoe doe je nu een linker of rechter grens.. ik neem nu aan dat onderin de stapgrootte staat, maar in dat geval kan je dus bovenin alleen zeggen tot waar, en niet vanaf welke waarde je de som neemt?quote:Op zondag 13 mei 2012 11:56 schreef Amoeba het volgende:
Ik was er ook mee aan het klooien. Als ik dan als referentiemateriaal de integraal nam kwam ik vrij goed uit met x=.5 onderaan..?
ik heb bijna een screen, het lukte netquote:Op zondag 13 mei 2012 12:20 schreef Amoeba het volgende:
Mwah, het is wel te doen.
Aantal rechthoeken -1 bovenaan.
onderaan x=0
formule invoeren
a = Xondergrens
neem voor x a+stapgrootte*x
heel de functie vermenigvuldigen met de stapgrootte
eens proberen, maar ik heb het idee dat ik gewoon die sum(seq( ga gebruikenquote:Op zondag 13 mei 2012 12:32 schreef Amoeba het volgende:
Nou goed, functie:
3^x - 9x
interval
-2 -> 2
stapgrootte: 0,05
dus n = 80-1 = 79
a = -2
het verschil met de integraal is 0,7...?
Dat is dus het idee van ondergrens/bovengrens/middengrens. 3 verschillende manieren van de riemannsum waarbij de laatste het meest precies is. of hoe heet datquote:
1/48pi of zoiets. Echt kleine rotzooiquote:Op zondag 13 mei 2012 13:12 schreef PG18 het volgende:
Bij die Lissajous-grafieken, nadat je die formules in de rekenmachine ingevoerd hebt (nadat je bij mode 'func' veranderd hebt in 'par'), wat moet je bij je venster-instellingen (window) voor Tstep invoeren?
Wiskunde is peanuts. Hoop dat die Riemannsommen niet terugkomen, maar ik vraag het morgen nog gewoon eventjes na.quote:Op zondag 13 mei 2012 12:48 schreef dramatic het volgende:
okee naja,
[ afbeelding ]
en bij midden pak je dus 0,5 en -0,5. En midden is dus preciezer dan die andere 2
toch vandaag geleerd die functie te gebruikenBen nu dus officieel begonnen met wiskunde leren
![]()
School examen?quote:Op zondag 13 mei 2012 13:23 schreef Amoeba het volgende:
[..]
a.s. dinsdag Informatica op het VWO, woensdag Wiskunde B!
Informatica nog eventjes leren.
? Ik heb Informatica met een 8 afgesloten en heb geen CEquote:Op zondag 13 mei 2012 13:23 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Wiskunde is peanuts. Hoop dat die Riemannsommen niet terugkomen, maar ik vraag het morgen nog gewoon eventjes na.
a.s. dinsdag Informatica op het VWO, woensdag Wiskunde B!
Informatica nog eventjes leren.
Ik doe geen regulier examen, maar staatsexamen.quote:Op zondag 13 mei 2012 13:43 schreef dramatic het volgende:
[..]
? Ik heb Informatica met een 8 afgesloten en heb geen CE
Van het Wiskundetopique. Mijn held.quote:Op zondag 13 mei 2012 13:19 schreef thenxero het volgende:
Op Thabits manier krijg je een bovensom en ondersom (dus een bovengrens en ondergrens voor de integraal). Je kan ook steeds op ieder interval [xk, xk+1] de waarden in het midden nemen en daar f evalueren. Dan krijg je iets wat direct wat dichter bij de integraal zal zitten dan de ondersom of bovensom, en het is ook wat makkelijker te berekenen omdat je niet het supremum of infimum op ieder intervalletje hoeft te bepalen (dan moet je steeds nagaan of de functie daalt of stijgt op dat interval, etc).
Voorbeeld: Je moet het interval [2,24] opdelen in kleine deelintervalletjes. Je kan als grootte van die deelintervalletjes bijvoorbeeld 1 nemen (hoe kleiner, hoe dichter je bij de werkelijke integraal komt). Als je f dan steeds op de middens van die deelintervalletjes evalueert, moet je dus het volgende berekenen:
Terwijl
Dus dat zit nog redelijk in de buurt, ondanks het feit dat ik zulke grote deelintervallen heb genomen en je functie zo ontzettend hard stijgt.
het blijft vaag met mathprintquote:Op zondag 13 mei 2012 13:50 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik doe geen regulier examen, maar staatsexamen.
[..]
Van het Wiskundetopique. Mijn held.
Klopt zo kan het ook idd! Maar we proberen die nieuwe functie onder de knie te krijgenquote:Op zondag 13 mei 2012 15:42 schreef metanite het volgende:
Ok jongens ik help de mensen met een TI even uit de brand wat betreft de Riemannsom hij is erg eenvoudig:
sum(seq((y1)*breedte interval,x,linkergrens +half breedte interval, rechtergrens - half breedte interval, breedte interval)
Voer hem zo in op je rekenmachine
y1 staat uiteraard voor de functie die je wil primitiveren.
sum= 2nd stat (=list) MATH nr 5
seq=2nd stat(=list) OPS nr 5
Ok, maar jongens dit examen moet toch gewoon goed komen, enige vak naar mijn idee dat ze je niet voor idioot grote verassingen kunnen zetten. Ik schijt hem nu al voor Spaans, dat word gewoon multiplegok, zit je daar vrijdagmiddag als iedereen al zijn examens al heeft gehad nog in zo een lege zaal (kleine klas leerlingen > grote examenzaalquote:Op zondag 13 mei 2012 15:46 schreef dramatic het volgende:
[..]
Klopt zo kan het ook idd! Maar we proberen die nieuwe functie onder de knie te krijgen
Ik wil een 10 scoren voor dit examen. ik heb me het hele jaar de pleuris ingezet voor Wiskunde, en wil dat godverdomme nu belonen. Met een staatsexamen nu, dus ik heb nog geen gemiddelde, als m'n cijfers tellen niet mee.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:50 schreef metanite het volgende:
[..]
Ok, maar jongens dit examen moet toch gewoon goed komen, enige vak naar mijn idee dat ze je niet voor idioot grote verassingen kunnen zetten. Ik schijt hem nu al voor Spaans, dat word gewoon multiplegok, zit je daar vrijdagmiddag als iedereen al zijn examens al heeft gehad nog in zo een lege zaal (kleine klas leerlingen > grote examenzaal). In ieder geval succes met Nederlands morgen !
Dit dikgedrukte volg ik niet helaas. Kan je dat nog eens toelichten?quote:Op zondag 13 mei 2012 15:52 schreef Amoeba het volgende:
Ik ben eruit maatje.
k=0, onderaan, altijd
Neem even het interval Ax=12 tot Bx=15
stapgrootte: 0,1
Y1(xk)*stapgrootte staat er tussen de haken, oke?
Xk = a+0,5*stapgrootte + stapgrootte*k
b bereken je als volgt:
Doe de eindwaarde - 0,5stapgrootte, in dit geval dus 15-0,05 = 14,95
Je laat k lopen van 0 tot een getal. Dit getal is als volgt
14,95 = Xk * k
Die waarde van k heb je nodig.
Dat kan ik.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:07 schreef dramatic het volgende:
[..]
Dit dikgedrukte volg ik niet helaas. Kan je dat nog eens toelichten?
Daar zat toch juist die Riemannsum vraag in? iig een plaatje ervanquote:Op zondag 13 mei 2012 19:23 schreef zoodan het volgende:
Riemanssom is de afgelopen 20 jaar niet op het examen gekomenik ging net examen 2011 tijdvak 2 maken, pfff die vond ik echt moeilijk joh!
Nope, kans is ook heel klein dat je dat krijgt. We hebben er zelf ook heel weinig aandacht aan besteed tijdens de lessen. Het is meestal gewoon integreren.quote:Op zondag 13 mei 2012 19:36 schreef dramatic het volgende:
[..]
Daar zat toch juist die Riemannsum vraag in? iig een plaatje ervan
Terug werken vanuit het antwoord:quote:Op maandag 14 mei 2012 11:05 schreef zoodan het volgende:
Ik kijk ook erg op tegen bewijzen, ik ken alle regels wel ect. maar ik mis dat inzicht om tot het antwoord te komen, iemand een tip?
Held!quote:Op maandag 14 mei 2012 21:46 schreef Borizzz het volgende:
Vermenigvuldig deze breuk eens met de breuk wortel (x) / wortel (x) (dus met 1) en vereenvoudig zover mogelijk.
http://www2.cito.nl/vo/ce(...)lder.htm?opening.htmquote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:17 schreef PG18 het volgende:
Waar is dat pdf bestandje te vinden waarin staat hoeveel punten we per vraag krijgen?
tjah ff in mn GR kijken, owja,quote:Op dinsdag 15 mei 2012 15:53 schreef Prulez het volgende:
Nog een kleine tip, op IEDER examen komt volgensmij voor dat je de lengte van een lijn van een grafiek moet berekenen. Was iets met een integraal en een wortel uit mijn hoofd, weet niet meer exact wat de formule was.
Bij de meeste gevallen helpt het om te kijken wat er gebeurt als je f differentieert. Bv. f '(x)= 4x e^(2x²), dus weet je dat je voor de primitieve met 4x moet corrigeren. Dan is F(x)=(1/4x) e^(2x²)quote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:50 schreef Nutkicker22 het volgende:
Ik heb ff een vraagje. Ik snap niet wat ik dan moet doen bij het integreren van ingewikkelde functies (e, log enz.). Bijvoorbeeld geef de primitieve van e^(2x^2)
In samengevat staat: f(x)= e^x => F(x)= e^x
Hier word ik niet veel wijzer op.
Ik denk dat je met zowel de kettingregel als de productregel moet werken als je (1/4x) e^(2x²) wilt differentiëren.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:08 schreef RavagerXLL het volgende:
[..]
Bij de meeste gevallen helpt het om te kijken wat er gebeurt als je f differentieert. Bv. f '(x)= 4x e^(2x²), dus weet je dat je voor de primitieve met 4x moet corrigeren. Dan is F(x)=(1/4x) e^(2x²)
Maar wacht, klopt dit wel? Want met het differentiëren hiervan heb je toch weer te maken met de productregel?Sorry, ik ben nu zelf ook in de war
die kan niet/kunnen wij niet.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:08 schreef RavagerXLL het volgende:
[..]
Bij de meeste gevallen helpt het om te kijken wat er gebeurt als je f differentieert. Bv. f '(x)= 4x e^(2x²), dus weet je dat je voor de primitieve met 4x moet corrigeren. Dan is F(x)=(1/4x) e^(2x²)
Maar wacht, klopt dit wel? Want met het differentiëren hiervan heb je toch weer te maken met de productregel?Sorry, ik ben nu zelf ook in de war
Primitieve hiervan is toch e^(2x^2) * 1/(4x) ?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:50 schreef Nutkicker22 het volgende:
Ik heb ff een vraagje. Ik snap niet wat ik dan moet doen bij het integreren van ingewikkelde functies (e, log enz.). Bijvoorbeeld geef de primitieve van e^(2x^2)
In samengevat staat: f(x)= e^x => F(x)= e^x
Hier word ik niet veel wijzer op.
primitiveren is lang niet zo simpel als afgeleides maken.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:46 schreef PG18 het volgende:
[..]
Primitieve hiervan is toch e^(2x^2) * 1/(4x) ?
(afgeleide van wat er in de macht staat, en dan 1 daardoor delen en dat vermeningvuldigen met die e dingetje)?
Edit: zal wel niet, hier wordt er bij 'Indefinite integral' heel wat anders gezegd: http://www.wolframalpha.com/input/?i=e^%282x^2%29
Die kan wel, maar dan met partieël integreren; maar dat valt (helaas) al een hele tijd buiten de examenstof.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:01 schreef RavagerXLL het volgende:
Ja, die primitieve bestaat volgens de site dus niet. Niets aan de hand, primitiveren aan de hand van corrigeren zal morgen prima werken.
Aha ok, nee volgens mij is die site daar dan niet op gebouwd. Met WiB hebben we wel hoofdstuk K met het partitiëel integreren behandeld, maar daar heb ik nu dus ff geen zin inquote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:33 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Die kan wel, maar dan met partieël integreren; maar dat valt (helaas) al een hele tijd buiten de examenstof.
jawel, pi=180 gr., 0,5pi=90 gr. enz. dus: aantal graden/180 geeft rad (in pi)quote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:02 schreef zoodan het volgende:
Hoe reken je graden om naar radialen? (Zou je dat nodig hebben?)
Want ik weet dat 2pi = 360 graden maar je kun toch niet zomaar met de verhouding werken of wel?
Bovenstaande link geeft als primitieve van die funtie 0.5 maal wortel (pi/2) erfi (x maal wortel 2)+C, waarbij staat dat erfi(x) de imaginaire error functie is...quote:
is die ook online te downloaden?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:14 schreef Unsub het volgende:
Wij hebben WisApp, een koningsprogramma geschreven door een ex-leerling met te veel tijd
Staan alle gonio-, differentieer- en primitiveerregels in, incl. wat extra info. Alles wat je voor een wisB nodig zou kunnen hebben.
Hier kom je niet mee weg zonder hem te uploaden.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:14 schreef Unsub het volgende:
Wij hebben WisApp, een koningsprogramma geschreven door een ex-leerling met te veel tijd
Staan alle gonio-, differentieer- en primitiveerregels in, incl. wat extra info. Alles wat je voor een wisB nodig zou kunnen hebben.
Nu.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 23:28 schreef Zamorak het volgende:
[..]
Hier kom je niet mee weg zonder hem te uploaden.
Hoe typ je y1 of y2 in dan? Kun je niet beter gewoon meteen de afgeleide in 1 formule invullen op je grm dan als deze verwijzing?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 16:01 schreef dramatic het volgende:
[..]
tjah ff in mn GR kijken, owja,
BOOGLENGTE
Grenzen x=a en x=b,
y1=functie'
y2=wortel(1+y1^2)
fnint(y2,x,a,b)
gewoon bij functies. en met VARS kan je dan Y1 en Y2 gebruiken in berekeningenquote:Op woensdag 16 mei 2012 09:09 schreef zoodan het volgende:
[..]
Hoe typ je y1 of y2 in dan? Kun je niet beter gewoon meteen de afgeleide in 1 formule invullen op je grm dan als deze verwijzing?
Klopt hoorquote:Op woensdag 16 mei 2012 09:43 schreef PG18 het volgende:
Kan iemand dit verifiëren?
Afgeleide berekenen met GR
- nderiv(functie, x, x-coordinaat)
Primitieve berekenen met GR
- fnint(functie, x, ondergrens, bovengrens)
Ja oke, dat bedoelde ik. Zodat je even kunt controleren of je antwoord klopt als er gevraagd wordt bereken de helling of bereken de oppervlakte ofzo iets.quote:Op woensdag 16 mei 2012 09:57 schreef Reimerrr het volgende:
[..]
Klopt hoor
Althans, met fnInt bereken je het oppervlakte onder de grafiek, niet de primitieve. Met nDerive krijg je de helling cq. de richtingscoëfficiënt van de raaklijn in dat punt.
Dit niet hebbenquote:Op woensdag 16 mei 2012 10:08 schreef PG18 het volgende:
[..]
Ja oke, dat bedoelde ik. Zodat je even kunt controleren of je antwoord klopt als er gevraagd wordt bereken de helling of bereken de oppervlakte ofzo iets.
Maar bedankt!
Je kan je rekenmachine software updatenquote:Op woensdag 16 mei 2012 10:15 schreef PG18 het volgende:
[..]
Staat dat standaard erop of moet je dat zelf erop zetten?
En dat is zoo chill! Zeker met wortels, breuken en integralen. Eindelijk overzichtelijk dingen invoeren, in plaats van 30 haakjes.quote:Op woensdag 16 mei 2012 10:16 schreef dramatic het volgende:
[..]
Je kan je rekenmachine software updaten
afgeleides aan elkaar gelijk stellen?quote:Op woensdag 16 mei 2012 10:55 schreef zoodan het volgende:
Ik meen me te herinneren dat er een opgave was uit het examen ofzo waarbij je de raaklijn aan 2 krommes moest bepalen, hoe moet dat? (het waren niet de toppen, je moest een punt vinden met hetzelfde hellingsetal oid..)
Dat dusquote:Op woensdag 16 mei 2012 16:58 schreef Spiritsoul het volgende:
Ik vond het hem niet zo makkelijk als de voorgaande jaren
Die had ik dan toevallig weer welquote:Op woensdag 16 mei 2012 17:09 schreef Spiritsoul het volgende:
Je zou maar op die formule moeten komen van y = −0,002⋅ (x −87,5)2 + 32,5 )
Ook 50 punten, hopen dat dat een 6,8 is, want dan sta ik ook afgerond een 7 ;Pquote:Op woensdag 16 mei 2012 17:56 schreef jopiede het volgende:
50 punten, hopen op een 6,6 --> 7 afgerond :-)
Ik zie dat de N-term de laatste jaren altijd 1,1 of hoger is geweest. Laten we uitgaan van n-term 1 --> dan hebben we een 6,8quote:Op woensdag 16 mei 2012 17:57 schreef Debableful het volgende:
[..]
Ook 50 punten, hopen dat dat een 6,8 is, want dan sta ik ook afgerond een 7 ;P
Laten we het hopenquote:Op woensdag 16 mei 2012 18:00 schreef jopiede het volgende:
[..]
Ik zie dat de N-term de laatste jaren altijd 1,1 of hoger is geweest. Laten we uitgaan van n-term 1 --> dan hebben we een 6,8
http://i.imgur.com/0VIgQ.pngquote:Op woensdag 16 mei 2012 19:00 schreef PG18 het volgende:
Gvd wat een kut examen.![]()
In voorgaande jaren zaten er volgens mij veel meer vragen als vraag 1 tussen.
En dat is te zien aan de puntenverdeling, nergens een vraag die 2 punten oplevert.
En maar 2 vragen van 3 punten.
En dan zit er opeens dit jaar zo'n parameterkromme grafiek in (die W-vraag).
Lange verhaaltjes waar je (te lang) over na moet denken (kunstwerk vraag).
Vragen waar je met lange/niet exacte getallen moet werken (wijnglas vraag).
Die vierkanten vraag, waar de kans groot is dat je bij de formule opstellen een fout maakt.
En die bewijzen waren dit jaar ook niet zo vanzelfsprekend.
Als ik het zo kijk heb ik niet meer dan 15 punten.
Best grote kans denk ik hoor, ik denk zelfs dat de n-term nog wel een stukje hoger gaat uitvallen dus dan zit je ook al met je 59 punten goed. Vorig jaar was de n volgens mij al iets van 1.3 dus het mag dit jaar wel minstens iets als 1.6/1.7 zijn als je het mij vraagt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:06 schreef RavagerXLL het volgende:
59/61 v.d. 78, redelijk tevreden. Het hangt er natuurlijk van af hoeveel punten de correctoren mij toekennen, maar volgens mij heb ik wel dat aantal punten. Mijn cijfer is dan iets als (59/78)*9 + n, stiekem hoop ik dat ik 61 punten heb en dat de n-term 1,3 is, want dan sta ik een (6.7+8.3)/2 = 7.5![]()
Hoe groot is die kans denken jullie?
Ik had de functie y=x gelijk gesteld. Vervolgens heb ik er niks mee gedaan. balenquote:Op woensdag 16 mei 2012 19:27 schreef Amoeba het volgende:
Nou, die 2 bewijsvragen van kuthoek is zoveel * kuthoek kwam ik niet helemaal uit. Maar kijk eens naar dat correctievoorschrift, het aantal seconden dat P onder y=x zit, dat was toch 7 seconden? ik snap er geen kut van wat ze daar nou beweren.
Verder uhm, die functie opstellen:
Ik had de functie voor OE opgesteld, maar verder niet voor CD... CD = OE weliswaar. Daar gaan dan ook vast wat puntjes vanaf.
Die vierhoeken in dat rechthoekje heb ik volgens mij ook een klein foutje inzitten..
65-70 punten ofzo, geen idee.
Ik ben zelfs helemaal vergeten om die omrekening te maken, ben op zich ook wel benieuwd hoeveel punten ik daardoor nu misloop.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
Bij die ene opdracht over dat je P moest vinden bij een inhoud van 50 mL.
Ik heb - domdomdom - die 50 mL verkeerd omgerekend naar mm3, maar verder de hele berekening wel goed, met dus de verkeerde waarde achter de =.
Hoeveel van de 5 krijg ik dan? Want het is geen vereenvoudiging van de berekening door die andere waarde en een fout mag niet dubbel aangerekend worden.
Ik heb in het heetst van de strijd dus die integraal gelijkgesteld aan 50 ipv 50.000quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
Bij die ene opdracht over dat je P moest vinden bij een inhoud van 50 mL.
Ik heb - domdomdom - die 50 mL verkeerd omgerekend naar mm3, maar verder de hele berekening wel goed, met dus de verkeerde waarde achter de =.
Hoeveel van de 5 krijg ik dan? Want het is geen vereenvoudiging van de berekening door die andere waarde en een fout mag niet dubbel aangerekend worden.
Ik had het gelijkgesteld aan =50 i.p.v =50000quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
Bij die ene opdracht over dat je P moest vinden bij een inhoud van 50 mL.
Ik heb - domdomdom - die 50 mL verkeerd omgerekend naar mm3, maar verder de hele berekening wel goed, met dus de verkeerde waarde achter de =.
Hoeveel van de 5 krijg ik dan? Want het is geen vereenvoudiging van de berekening door die andere waarde en een fout mag niet dubbel aangerekend worden.
Precies dat vraag ik me dus ook af. Zou wel een beetje triest zijn om er dan 2 punten af te halen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:32 schreef RavagerXLL het volgende:
[..]
Ik heb in het heetst van de strijd dus die integraal gelijkgesteld aan 50 ipv 50.000![]()
Maar in het correctiemodel staat dus bij het eerste punt dat dit 1 punt waard is, maar het goede antwoord is ook 1 punt waard. Echter, als ik gwn 50.000 ipv 50 had neergezet, had ik dus wel eerste + laatste punten goed. Gaan er nou 1 of 2 punten af denk je?
Jij hebt dus hetzelfde gedaan als mijquote:Op woensdag 16 mei 2012 19:32 schreef RavagerXLL het volgende:
[..]
Ik heb in het heetst van de strijd dus die integraal gelijkgesteld aan 50 ipv 50.000![]()
Maar in het correctiemodel staat dus bij het eerste punt dat dit 1 punt waard is, maar het goede antwoord is ook 1 punt waard. Echter, als ik gwn 50.000 ipv 50 had neergezet, had ik dus wel eerste + laatste punten goed. Gaan er nou 1 of 2 punten af denk je?
Wat vond jij dan het moeilijkst? Op zich vond ik het niet overdreven moeilijk, heb wel eens ergere SE's gehadquote:Op woensdag 16 mei 2012 19:41 schreef Amoeba het volgende:
Maar ik gok op een norm van 1,8 ofzo. Dit was echt kankerhard
Uhm. Vraag 13 over die functie aantonen. Wel goed overigens.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:42 schreef RavagerXLL het volgende:
[..]
Wat vond jij dan het moeilijkst? Op zich vond ik het niet overdreven moeilijk, heb wel eens ergere SE's gehad
Dan ga ik een stervende zwaan na doen. En film het. En post het hier. Beloofd.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:42 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik heb het voorgevoel dat de norm heel erg tegen gaat vallen.. juist 0,8/0,9 ofzo
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dyslectietijd bij wiskundequote:Op woensdag 16 mei 2012 19:48 schreef Vincent. het volgende:
Ik heb dyslectietijd (3,5 uur) en kwam alsnog in extreme tijdsnood
Nou er stond aardig wat tekst, bijvoorbeeld dat gezever bij dat wijnglas en dat verdomde kunstwerk.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:49 schreef RavagerXLL het volgende:
[..]
Dyslectietijd bij wiskunde![]()
Maar het was dus niet echt geweldig, 3 uur voor dit. Vooral de laatste twee uren gingen razendsnel voorbij in mijn beleving.
Met het lezen van dat verhaal over dat kunstwerk ben ik na de helft maar gestopt, wat een gezeik. Schema's for lifequote:Op woensdag 16 mei 2012 19:51 schreef Lutte het volgende:
[..]
Nou er stond aardig wat tekst, bijvoorbeeld dat gezever bij dat wijnglas en dat verdomde kunstwerk.
Anderhalf A4'tje doorgeploegd en ik lees over de enige belangrijke zin, maak gebruik van congruentie, heen.
Alleen dat opschrijven was al een punt!!!!
Moest je nou hh opschrijven als reden voor gelijkvormigheid? Of is dit optioneel? Ik dacht dat dit niet hoefde, omdat ze het zelf al over de gelijkvormigheid hadden.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:53 schreef Amoeba het volgende:
• Driehoek POA is gelijkvormig met driehoek PQ'Q (; hh) 1
NIET OPGESCHREVEN
Dat wijnglas was peanuts mensen.
En bij bewijsvoering is dit volgens mij wel verplicht ja.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:55 schreef RavagerXLL het volgende:
[..]
Moest je nou hh opschrijven als reden voor gelijkvormigheid? Of is dit optioneel? Ik dacht dat dit niet hoefde, omdat ze het zelf al over de gelijkvormigheid hadden.
Red je echt wel! Er komt straks gewoon echt een absurd hoge norm uit, let maar op ;')!quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:57 schreef RavagerXLL het volgende:
Ik heb zo'n gevoel dat ik de 8.3 niet ga halen, en dat ik dalijk dus een 7.4 op mn eind sta :p
En heb je al naar het antwoordenmodel gekeken?quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:01 schreef fixatoman het volgende:
Ik moet een 7.1 halen voor een 8 gemiddeld-.- Als ik een 7 heb word ik zo boos:p
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke vraag/vragen?quote:
Ja klopt toch, je komt inderdaad voor die waarden van t op de snijpunten, en a.d.h.v. kun je afleiden hoeveel seconden P onder y=x zit.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:07 schreef Amoeba het volgende:
[ afbeelding ]
Maar serieus, kan iemand verifieren of dit waar is? Ik geloof er geen ene KUT van.
Ow zo, ja das wel balen jaquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:09 schreef Amoeba het volgende:
Dus ik heb het precies andersom gedaan. Kost me een miezerig puntje, want de rest had ik wel haha.
Het was een vrij pittig examen, maargoed.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:11 schreef MrBaas het volgende:
Wow :| Ik doe nu VWO4 en als ik die opgaven van dat examen zie word ik nu al zenuwachtig!
Ik begrijp er werkelijk niets van
Maar als je de tijdstippen van snijden hebt, kun je toch gwn verwijzen naar de grafiek? Je hoeft niet altijd de dingen uit te leggen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:10 schreef Amoeba het volgende:
Jezus christus, je moet wel echt alle kutshit uitleggen die al gegeven is.
Dat werd me nooit uitgelegd, noch behandeld in de les. Ik ging direct over op Wiskunde.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:12 schreef Lilliesleaf het volgende:
Maar hoezo, alle kutshit uitleggen die al gegeven is? Dat is alleen het eerste puntje en dat is al 20 jaar zo. De tekst omzetten in een wiskundig iets = 1 pt
Ik mag toch werkelijk hopen dat je geoefend hebt met oude examens en je antwoorden vergeleken hebt met het CV. Dan was je dat al heel vaak tegengekomen lijkt mij.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:13 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dat werd me nooit uitgelegd, noch behandeld in de les. Ik ging direct over op Wiskunde.
Geen paniek!quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:11 schreef MrBaas het volgende:
Wow :| Ik doe nu VWO4 en als ik die opgaven van dat examen zie word ik nu al zenuwachtig!
Ik begrijp er werkelijk niets van
Niet zo nauwkeurig. Wel veel bewijsopgaven gemaakt (en gelukt), daar scoorde ik een 4,8 voor. En nu op het examen weer een 5 ofzo. Had er maar 2 van de 4 volledig uitgeschreven. Maargoed, nog steeds een dikke 8.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:14 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik mag toch werkelijk hopen dat je geoefend hebt met oude examens en je antwoorden vergeleken hebt met het CV. Dan was je dat al heel vaak tegengekomen lijkt mij.
Over de puntenverdeling en de lengte van het examen, niet over een vraag specifiek.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:07 schreef PG18 het volgende:
[..]
Welke vraag/vragen?
Hoe meer dezelfde klachten er binnen komen,
hoe groter de kans dat er wat mee gedaan wordt (lijkt mij).
Nee. Mondeling examen komt er nog aan.quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:27 schreef Lutte het volgende:
Vinden jullie het ook zo'n vreemd idee dat na vandaag je waarschijnlijk nooit meer wordt gevraagd een formule te differentiëren of te bewijzen dat hoek dingetje 3 keer hoek ander dingetje is?
Waarschijnlijk krijg ik dat nog terug bij de herkansingquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:27 schreef Lutte het volgende:
Vinden jullie het ook zo'n vreemd idee dat na vandaag je waarschijnlijk nooit meer wordt gevraagd een formule te differentiëren of te bewijzen dat hoek dingetje 3 keer hoek ander dingetje is?
Lekker toch ? Geniet ervan zou ik zeggen maar met matequote:
Ja en denk wel dat het gaat lukken. Als ik (+/- zeer) streng nakijk heb ik echt minimaal al 55 puntenquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:02 schreef RavagerXLL het volgende:
[..]
En heb je al naar het antwoordenmodel gekeken?
Nah, ik ga Natuur- en Sterrenkunde studeren (na 1 jaar kies ik) dus ik zal nog wel ff aan de wiskunde zittenquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:27 schreef Lutte het volgende:
Vinden jullie het ook zo'n vreemd idee dat na vandaag je waarschijnlijk nooit meer wordt gevraagd een formule te differentiëren of te bewijzen dat hoek dingetje 3 keer hoek ander dingetje is?
ben jij mij?quote:Op woensdag 16 mei 2012 17:56 schreef jopiede het volgende:
50 punten, hopen op een 6,6 --> 7 afgerond :-)
quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:11 schreef MrBaas het volgende:
Wow :| Ik doe nu VWO4 en als ik die opgaven van dat examen zie word ik nu al zenuwachtig!
Ik begrijp er werkelijk niets van
Haha ik heb precies het zelfde!quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:55 schreef dramatic het volgende:
[..]
ben jij mij?
sta een 6,4 en had 50punten ong.
MONDELING wiskunde??quote:Op woensdag 16 mei 2012 20:29 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Nee. Mondeling examen komt er nog aan.
Ik heb al 3 jaar lang geen voldoende voor wiskunde gehaaldquote:Op donderdag 17 mei 2012 00:10 schreef dramatic het volgende:
[..]Een paar maanden geleden kon ik geen 1 vraag van t examen.
moeilijk? er zaten veel makkelijk vragen in hoor. lissajous icm snelheid staat overigens niet eens in onze methode en kregen we een week voor het examen van de docent gemaild. en dan raar vinden dat ik er niet uit kom.. bewijzen was ik uitgekomen als ik er meer dan 10 sec naar gekeken had. verder had ik dat differentieren foutquote:Op donderdag 17 mei 2012 02:39 schreef Amoeba het volgende:
Boeiend. Wel veel klachten op het LAKS. Zo erg was het nu toch ook weer niet.Gewoon een lekker moeilijk examen, maar daar zal de normering dan wel naar zijn, toch?
In de vijfde krijg je echt veel nuttige dingen erbij. Ik kon het examen van vorig jaar heel goed maken toen ik nog in de vijfde zat (vorig jaar dus). Enkel bewijzen lukte me nietquote:Op woensdag 16 mei 2012 20:11 schreef MrBaas het volgende:
Wow :| Ik doe nu VWO4 en als ik die opgaven van dat examen zie word ik nu al zenuwachtig!
Ik begrijp er werkelijk niets van
Lissajous icm met snelheid hebben wij inderdaad ook als losse stof gekregen, stond ook niet in onze methode (oude druk van Getal en Ruimte).quote:Op donderdag 17 mei 2012 11:42 schreef dramatic het volgende:
[..]
moeilijk? er zaten veel makkelijk vragen in hoor. lissajous icm snelheid staat overigens niet eens in onze methode en kregen we een week voor het examen van de docent gemaild. en dan raar vinden dat ik er niet uit kom.. bewijzen was ik uitgekomen als ik er meer dan 10 sec naar gekeken had. verder had ik dat differentieren foutomdat ik de fucking quotientregel faalde
![]()
rest was easy en dan faal ik dus dat zegt wel iets
.. toch hopen op een 1+ norm
samequote:Op donderdag 17 mei 2012 18:56 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Lissajous icm met snelheid hebben wij inderdaad ook als losse stof gekregen, stond ook niet in onze methode (oude druk van Getal en Ruimte).
Lissajous wel gehad, die snelheid niet. Maar komop, zo moeilijk was het toch niet om even enkel die x-coördinaat te differentieren en t=7,5 in te vullen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:56 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Lissajous icm met snelheid hebben wij inderdaad ook als losse stof gekregen, stond ook niet in onze methode (oude druk van Getal en Ruimte).
Hier hetzelfde, lissajous wel, snelheid niet. Uiteindelijk los erbij gekregen als v(t)=Sqrt(x'(t)2+y'(t)2).quote:Op vrijdag 18 mei 2012 07:06 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Lissajous wel gehad, die snelheid niet. Maar komop, zo moeilijk was het toch niet om even enkel die x-coördinaat te differentieren en t=7,5 in te vullen.
same maar daarmee kwam ik er niet uit. ik heb wel de 2 afgeleides uitgerekend en die formule opgeschreven en ingevuld. een punt?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 09:19 schreef Unsub het volgende:
[..]
Hier hetzelfde, lissajous wel, snelheid niet. Uiteindelijk los erbij gekregen als v(t)=Sqrt(x'(t)2+y'(t)2).
Kwam dus ook gewoon het juiste antwoord uit.
Geen idee..quote:Op vrijdag 18 mei 2012 09:29 schreef dramatic het volgende:
[..]
same maar daarmee kwam ik er niet uit. ik heb wel de 2 afgeleides uitgerekend en die formule opgeschreven en ingevuld. een punt?
hoe ooit..quote:Op vrijdag 18 mei 2012 09:35 schreef Unsub het volgende:
[..]
Geen idee..
maar bij mij kwam er uit de y'(7.5)2 0, dus hield ik enkel nog de wortel van x'(7.5)2 over.
Ja had ook zoiets, en uiteindelijk heb ik gezegd dat de snelheid van de ene component 0 was, dus dat andere was dan de gevraagde snelheid. Overigens was het wel iets van 1/15e ofzo eh.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 09:35 schreef Unsub het volgende:
[..]
Geen idee..
maar bij mij kwam er uit de y'(7.5)2 0, dus hield ik enkel nog de wortel van x'(7.5)2 over.
x= sin(pi/15*t)quote:
ik snap dus niet hoe je op die 7,5 komt..quote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:03 schreef Unsub het volgende:
[..]
x= sin(pi/15*t)
y = sin(4pi/15*t) was het toch?
Hieruit volgt x'(t) = pi/15 * cos(pi/15*t)
en zodoende y'(t) = 4pi/15*cos(4pi/15*t)
t= 7,5 geeft
x'(7.5) = pi/15*cos(0.5pi) ---> verduidelijking: ((7.5/15)*pi)
x'(7.5) = pi/15
y'(7.5)= 4pi/15 * cos(4pi/15*7.5)
y'(7.5)= 4pi/15 * cos(2pi)
y'(7.5) = 0.
verder uitwerken geeft v=pi/15 m/s
Ja, nouja, ik had dus berekend wanneer punt p de y-as passeert, alhoewel ik wel al zag dat het 7.5 s moest zijn. Uit het antwoordmodel bleek echter dat je dit niet hoefde te berekenen..quote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:23 schreef dramatic het volgende:
[..]
ik snap dus niet hoe je op die 7,5 komt..
o wacht ik zie het nu..![]()
Jij zal je echt kapot hebben geschrokken, nietwaar?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 19:07 schreef peterpaling het volgende:
Ik maak net me tas open waar ik me wiskunde examen heb inzitten (die mag je natuurlijk gewoon meenemen na het examen). Ook heb ik de uitwerkingbijlage in me tas zitten. Deze heb ik per ongeluk meegenomen. Stom natuurlijk, maar opzich maakt het niet uit want iedere aantekening op de uitwerkbijlage heb ik ook beschreven op me antwoordblad zelf.
Zal het een probleem kunnen geven dat de uitwerkingsbijlage niet aanwezig is bij mijn examen en dus mijn examen niet volledig is?
Zal niet uitmaken.. Onze docente zegt altijd dat ze er bij tekenen alleen een blik opwerpen om te kijken of er niks vreemds staat, de rest van je uitleg. En het was alleen bewijzen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 19:07 schreef peterpaling het volgende:
Ik maak net me tas open waar ik me wiskunde examen heb inzitten (die mag je natuurlijk gewoon meenemen na het examen). Ook heb ik de uitwerkingbijlage in me tas zitten. Deze heb ik per ongeluk meegenomen. Stom natuurlijk, maar opzich maakt het niet uit want iedere aantekening op de uitwerkbijlage heb ik ook beschreven op me antwoordblad zelf.
Zal het een probleem kunnen geven dat de uitwerkingsbijlage niet aanwezig is bij mijn examen en dus mijn examen niet volledig is?
Haha maakte me er eigenlijk niet zo druk om, aangezien dat examen niet al te best ging..quote:Op vrijdag 18 mei 2012 19:10 schreef MrBaas het volgende:
[..]
Jij zal je echt kapot hebben geschrokken, nietwaar?
Ik heb niks met mijn uitwerkbijlage gedaan, leeg ingeleverd..quote:Op vrijdag 18 mei 2012 19:07 schreef peterpaling het volgende:
Ik maak net me tas open waar ik me wiskunde examen heb inzitten (die mag je natuurlijk gewoon meenemen na het examen). Ook heb ik de uitwerkingbijlage in me tas zitten. Deze heb ik per ongeluk meegenomen. Stom natuurlijk, maar opzich maakt het niet uit want iedere aantekening op de uitwerkbijlage heb ik ook beschreven op me antwoordblad zelf.
Zal het een probleem kunnen geven dat de uitwerkingsbijlage niet aanwezig is bij mijn examen en dus mijn examen niet volledig is?
Nou, ik moet wel zeggen dat mijn lerares weleens heeft verteld dat ze de uitwerkbijlage van een leerling kwijt was. Uiteindelijk was alles goed beschreven op het antwoordenblad inderdaad maar ze voelde zich wel heel schuldig tegenover de desbetreffende leerling. Dus als ik jou was zou ik je docent wel even mailen, anders bezorg je die uren zoekwerk naar jouw uitwerkbijlagequote:Op vrijdag 18 mei 2012 19:07 schreef peterpaling het volgende:
Ik maak net me tas open waar ik me wiskunde examen heb inzitten (die mag je natuurlijk gewoon meenemen na het examen). Ook heb ik de uitwerkingbijlage in me tas zitten. Deze heb ik per ongeluk meegenomen. Stom natuurlijk, maar opzich maakt het niet uit want iedere aantekening op de uitwerkbijlage heb ik ook beschreven op me antwoordblad zelf.
Zal het een probleem kunnen geven dat de uitwerkingsbijlage niet aanwezig is bij mijn examen en dus mijn examen niet volledig is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |