Op zich positief dus, dat je met sporten een stoornis kunt voorkomen. Ook herstellen mensen veel sneller van een depressie als ze gaan sporten. Waarom wordt dit advies dan juist in R&P toch vaak weggewuifd? Is dit angst voor het onbekende? Onwetendheid? Of gewoon liever in de depressie blijven hangen?quote:Met sporten minder kans op psychische stoornis
19 januari 2010
Mensen die sporten hebben vijftig procent minder kans om een psychische stoornis te ontwikkelen dan mensen die niet sporten.
Dit blijkt uit gegevens van de Netherlands Mental Health Survey and Incidence Study (NEMESIS) - een representatief onderzoek bij volwassenen van 18 tot 64 jaar. De studie is uitgevoerd door het Trimbos-instituut in opdracht van het ministerie van VWS.
Minister Klink van VWS heeft op 19 januari het eerste exemplaar van de publicatie in ontvangst genomen.
Mensen die sporten hebben minder vaak psychische stoornissen, zoals depressies, fobieën, andere angststoornissen en alcoholverslaving, dan mensen die niet sporten.
Ook ontwikkelen mensen die sporten minder vaak voor het eerst in hun leven een depressie, fobie, andere angststoornis of drugsverslaving. Zo hebben mensen die bijvoorbeeld een tot drie uur per week sporten, vijftig procent minder kans om over een periode van drie jaar een psychische stoornis te ontwikkelen dan mensen die geen actieve sport beoefenen.
Ook sneller herstel
Naast een kleinere kans op het ontwikkelen van een psychische stoornis draagt sporten ook bij aan een sneller herstel. Mensen met een recente psychische stoornis zijn na drie jaar anderhalf keer vaker hersteld van hun ziekte dan mensen met een psychische stoornis die niet sporten.
De positieve invloed van actief bewegen op dit herstel is het grootst als er sprake is van een angststoornis. Overigens is een tot drie uur per week actief sporten al voldoende om bovenstaande effecten te bereiken. Het is echter niet zo dat meer dan drie uur sporten resulteert in een nog beter effect.
Overheidsbeleid: meer bewegen
De resultaten in dit rapport ondersteunen het beleid van de overheid om sporten te stimuleren. De GGZ-preventie zou zich meer kunnen richten op het stimuleren van bewegen bij gezonde mensen en bij groepen waarvan bekend is dat ze risico lopen op het ontwikkelen van een psychische stoornis. Dit kan mensen aanzetten tot meer bewegen en de drempel hiervoor verlagen.
M ten Have, R de Graaf, K Monshouwer
Sporten en psychische gezondheid. Resultaten van de ‘Netherlands Mental Health Survey and Incidence Study’ (NEMESIS).
Utrecht, Trimbos-instituut, 2009.
Informatie voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anke Wammes (030 - 297 1107, 06 - 5139 5407) en Marjan Heuving (030 - 297 11 38, 06 - 5139 5629), voorlichters van het Trimbos-instituut.
Voorbarige conclusie (iets met oorzaak-gevolg).quote:Op zich positief dus, dat je met sporten een stoornis kunt voorkomen.
Eerlijk gezegd zie ik dit niet zo. Sporten en bewegen zijn vaak voorkomende adviezen.quote:Waarom wordt dit advies dan juist in R&P toch vaak weggewuifd?
klopt maar door de 'adviesvragers' worden ze vaak weggewuifd.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zie ik dit niet zo. Sporten en bewegen zijn vaak voorkomende adviezen.
Omdat ze te bang/laks zijn om te gaan sporten.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
klopt maar door de 'adviesvragers' worden ze vaak weggewuifd.
hoe dring je toch door tot die mensen?quote:Op zondag 25 maart 2012 22:45 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Omdat ze te bang/laks zijn om te gaan sporten.
Oh ik dacht door andere adviesgevers. Nee klopt, veel onwetendheid.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
klopt maar door de 'adviesvragers' worden ze vaak weggewuifd.
Alleen door adviesgevers die zelf met een zware depressie te kampen hebben, zij raden toch meer aan om medicijnen te gaan slikken en in therapie te gaan, ipv de simpele en zeer gezonde oplossing.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Oh ik dacht door andere adviesgevers. Nee klopt, veel onwetendheid.
Er zijn mensen die regelmatig sporten en die toch depressief zijn. Maar voor de mensen waarbij dit niet het geval is, heb je zeker gelijk. Het is niet alleen goed voor je humeur, als je lichaam in shape raakt heb je ook iets om trots op te zijn -> goed voor eigenwaarde. Dat alleen lost al veel problemen op.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Alleen door adviesgevers die zelf met een zware depressie te kampen hebben, zij raden toch meer aan om medicijnen te gaan slikken en in therapie te gaan, ipv de simpele en zeer gezonde oplossing.
Jij moest toch ook afvallen? Sport jij ook genoeg? Dan moet jij wel meer dan 3 uur per week sporten hoor.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Alleen door adviesgevers die zelf met een zware depressie te kampen hebben, zij raden toch meer aan om medicijnen te gaan slikken en in therapie te gaan, ipv de simpele en zeer gezonde oplossing.
Ik sport meer dan 3 uur per week, maar dat is niet om af te vallen eigenlijkquote:Op zondag 25 maart 2012 22:52 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Jij moest toch ook afvallen? Sport jij ook genoeg? Dan moet jij wel meer dan 3 uur per week sporten hoor.
Goed bezig! Ik snap ook waarom jij altijd zo positief bent. Ik sport ook heel vaak, 4 keer per week fitness en in het weekend breakdancen en vechtsport. Ik wil ook tijd vrijmaken voor rennen. En interdaad, ik heb geen last van depressies.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:56 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik sport meer dan 3 uur per week, maar dat is niet om af te vallen eigenlijk.
Onderbouw eens waarom het complete onzin is.quote:Op zondag 25 maart 2012 23:10 schreef lukoki het volgende:
Complete onzin natuurlijk dit soort onderzoekjes
nee, want het onderzoek zegt nou juist dat er 50% minder kans is, niet dat er 0% kans isquote:Op zondag 25 maart 2012 23:14 schreef lukoki het volgende:
Omdat er dan statistieken zouden moeten bestaan waaruit blijkt dat van de mensen die opgenomen zijn of zijn geweest een minderheid niet of veel minder aan sport deed toen ze doordraaiden.
Dat weet ik niet, maar in het bericht staat een telefoonnummer. Als je ze binnen kantooruren belt kan je vast antwoord op die vraag krijgen.quote:Op zondag 25 maart 2012 23:22 schreef lukoki het volgende:
Je begrijpt de kern van mijn bezwaar niet.
Hoe wil je zoiets fatsoenlijk onderzoeken?
In klinieken waar 90% aan zware medicatie zit zal nagenoeg niemand sporten. Wegen ze dat ook mee in hun onderzoek=
Beide. Het helpt ook om mijn hoofd leeg te maken. Of dingen af te reageren.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:56 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik sport meer dan 3 uur per week, maar dat is niet om af te vallen eigenlijk.
Mijn ervaring is dat het klopt. Zowel als hulp om uit een depressie te komen als om een depressie tegen te gaan.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Voorbarige conclusie (iets met oorzaak-gevolg).
Maar ondenkbaar vind ik het niet.
Ja maar het gaat veel verder dan dat. Ik hoor hier nog wel wat over endorfine.quote:Op maandag 26 maart 2012 08:59 schreef Crutch het volgende:
Als ik een half uurtje ga hardlopen dan heb ik tijd om het een en ander te overdenken.
Als iets me dwarszit of ik kom ergens niet uit dan helpt het om er wat langer over na te denken.
Is ook zo. lichamelijke vooruitgang-->geestelijke vooruitgang.. vaak niet andersom.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar het gaat veel verder dan dat. Ik hoor hier nog wel wat over endorfine.
Maar het gaat nog veel verder dan dat het heeft invloed op je stofwisseling hormonen etc etc.
De lange termijn effecten zeg maar.
Hoe gezonder je lichaam hoe gezonder je geest ook is.
Dit is al meerdere malen bewezen in tegenstelling tot wat de onzin roepers denken.
Dat klopt, aan sport denken maakt je lichamelijk niet beterquote:Op maandag 26 maart 2012 13:27 schreef Geester het volgende:
[..]
Is ook zo. lichamelijke vooruitgang-->geestelijke vooruitgang.. vaak niet andersom.
Hoe gezonder je lichaam hoe gezonder je geest kan wel waar zijn, het hoeft niet zo te zijn dat een gezonder lichaam (direct) leidt tot een gezondere geest. Er zijn andere variabelen die meespelen.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:18 schreef Daniel1976 het volgende:
Hoe gezonder je lichaam hoe gezonder je geest ook is.
Dit is al meerdere malen bewezen in tegenstelling tot wat de onzin roepers denken.
Volgens mij zijn er onderzoeken die aantonen dat het denken aan een actie stimuleert om die actie zo uit te voeren.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:27 schreef ManageTheAnger het volgende:
[..]
Dat klopt, aan sport denken maakt je lichamelijk niet beter
Ook dat klopt. Je hersens sturen dan impulsen naar de betreffende ledematen.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:38 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er onderzoeken die aantonen dat het denken aan een actie stimuleert om die actie zo uit te voeren.
Grotendeels mee eens.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:28 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Hoe gezonder je lichaam hoe gezonder je geest kan wel waar zijn, het hoeft niet zo te zijn dat een gezonder lichaam (direct) leidt tot een gezondere geest. Er zijn andere variabelen die meespelen.
Niet sporten is niet de oorzaak van depressiviteit, eerder een gevolg. De motivatie moet uit jezelf komen om te leven (en dan komt sport vanzelf). Mis je die motivatie kan je depressief worden.
Ik voel mij altijd geweldig als ik mij helemaal afgetakeld heb, onder de douche.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:59 schreef Xaryna het volgende:
Ik voel mezelf trouwens altijd bijzonder beroerd na het sporten en zie er dan ook geen heil in, vooral niet als ik me al rot voel. Dan voel ik me na afloop alleen maar geestelijk en lichamelijk beroerd.
Welke en waarom?quote:Op maandag 26 maart 2012 16:03 schreef Re het volgende:
Wat een stupide conclusies komen er weer langs.
eerste zal een gezond lichaam niet garant staan voor een gezonde geestquote:
Het onderzoek spitst zich niet specifiek toe op een specifieke sterkte depressie. Ik denk dat je de verdeling licht/matig/zwaar mag verdelen over de 100% van de mensen die aan dit onderzoek mee hebben gedaan.quote:Op maandag 26 maart 2012 18:47 schreef Re het volgende:
[..]
eerste zal een gezond lichaam niet garant staan voor een gezonde geest
ik heb verder geen details over het onderzoek maar ben er niet echt van onder de indruk, ze zien voornamelijk effect bij angststoornissen, dat lijkt me nogal logisch. Zegt verder weinig over de sterkte van de depressie dus ik neem aan dat we het hier hebben over de lichtere vormen van psychiatrische ziektes en ja daar helpt elke bezigheidstherapie zo'n beetje
ik denk dat je niet zoveel moet aannemen...quote:Op maandag 26 maart 2012 18:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het onderzoek spitst zich niet specifiek toe op een specifieke sterkte depressie. Ik denk dat je de verdeling licht/matig/zwaar mag verdelen over de 100% van de mensen die aan dit onderzoek mee hebben gedaan.
Als het lichte depressies helpt te voorkomen zullen deze zich ook niet gaan manifesteren in een zware depressie.
leg jij dan uit hoe het wel zit kerel, met je PhD waar je vandaag mee liep te pochenquote:Op maandag 26 maart 2012 19:15 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat je niet zoveel moet aannemen...
vandaag?quote:Op maandag 26 maart 2012 19:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
leg jij dan uit hoe het wel zit kerel, met je PhD waar je vandaag mee liep te pochen
Als ik jouw post in het recreatief tennis topique lees word je er toch wel wat vrolijker van iigquote:Op maandag 26 maart 2012 20:31 schreef Nyota het volgende:
Ik heb me de afgelopen maanden suf gesport. Ben weer gaan rennen omdat ik weet dat t goed zou moeten zijn.
Ik vind sporten heerlijk, maar op het moment draagt t nauwelijks bij. Blijkbaar zijn de dingen toch te groot. Maar ik sport wel door. Wie weet
ik sport zelf relatief veel heb adhd en hoewel het vast beter is dan wanneer ik niet sport lost het geenszins mijn problemen op.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:37 schreef Maanvis het volgende:
Bron: http://www.trimbos.nl/nie(...)-psychische-stoornis
[..]
Op zich positief dus, dat je met sporten een stoornis kunt voorkomen. Ook herstellen mensen veel sneller van een depressie als ze gaan sporten. Waarom wordt dit advies dan juist in R&P toch vaak weggewuifd? Is dit angst voor het onbekende? Onwetendheid? Of gewoon liever in de depressie blijven hangen?
Als t goed gaat wel ja... Nee, dat is het dus: het zijn korte momenten. En ja, ik vind het heerlijk en fijn, maar toch helpt het me niet uit die diepe put (maar zoals eerder gezegd, misschien was ie nog wel dieper als ik niet zou sporten).quote:Op dinsdag 27 maart 2012 01:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als ik jouw post in het recreatief tennis topique lees word je er toch wel wat vrolijker van iig.
Idd, als ik me zo depressief voel heb ik echt geen zin om ook maar iets te ondernemen, lopen en fietsen is dan al teveel. Wel jammer, ik vind ook geen ene sport leuk.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:40 schreef Fokpop het volgende:
Misschien sporten mensen met een depressie/andere psychologische aandoening niet omdat ze depressief/ziek zijn.. Dat lijkt me minstens net zo waarschijnlijk als verklaring voor de resultaten van dit onderzoek.
En 50% minder betekent dat het dus voor de helft van de mensen niet helpt.
Je hebt ze vast nog niet allemaal geprobeerdquote:Op dinsdag 27 maart 2012 13:06 schreef marleneke1980 het volgende:
[..]
Idd, als ik me zo depressief voel heb ik echt geen zin om ook maar iets te ondernemen, lopen en fietsen is dan al teveel. Wel jammer, ik vind ook geen ene sport leuk.
Gewoon zo doorgaan en het komt vanzelf wel. Dankzij je sport heb je iig iets om naar uit te kijken in de week en een beetje ritme en structuur. Je dal is daardoor vast wat minder diep als dat je het niet had gedaanquote:Op dinsdag 27 maart 2012 07:31 schreef Nyota het volgende:
[..]
Als t goed gaat wel ja... Nee, dat is het dus: het zijn korte momenten. En ja, ik vind het heerlijk en fijn, maar toch helpt het me niet uit die diepe put (maar zoals eerder gezegd, misschien was ie nog wel dieper als ik niet zou sporten).
Sterker nog, het frustreert me enorm dat ik me suf sport en me nog steeds niet veel beter voel en gewoon weer een baan kan gaan zoeken.
Ja, dat wel, maar na al maanden maakt t me juist niet blij dat t niet echt lijkt te werken. Maar goed, we gaan door.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je hebt ze vast nog niet allemaal geprobeerd.
[..]
Gewoon zo doorgaan en het komt vanzelf wel. Dankzij je sport heb je iig iets om naar uit te kijken in de week en een beetje ritme en structuur. Je dal is daardoor vast wat minder diep als dat je het niet had gedaan.
Beide denk ik: door hardlopen kan je trots zijn op iets wat helemaal uit jezelf komt. Ik tennis ook en dat vind ik inderdaad ook leuk omdat het sociaal en gezellig isquote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:40 schreef Comp_Lex het volgende:
Het is vooral belangrijk om een teamsport te beoefenen. Daarmee ben je tenminste onder de mensen.
Er zijn ook andere sporten die je toch onder de mensen laten zijn, maar niet meteen een teamsport zijn. Bijv. tennis (wat ik en Nyota doen), maar dan kun je bijv. ook gaan badmintonnen, biljarten, jeux de boulen, golfen, bowlen, tafeltennissen, etc etcquote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:40 schreef Comp_Lex het volgende:
Het is vooral belangrijk om een teamsport te beoefenen. Daarmee ben je tenminste onder de mensen.
Sporten moet je ook in komen.. niet denken dat je na 1 a 2 keer sporten je on top of the world voelt. Hou het langer dan een maandje vol en dan wil ik je wel nog een keertje horen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:29 schreef Angst het volgende:
ik ben het er mee eens dat bewegen goed is voor je. Ik fiets dan ook naar mijn werk, rustig in mijn eigen tempo.
Sporten daarentegen heb ik mijn twijfels over. Het is vrijwel altijd competitief, zelfs in de sportschool zullen mensen elkaar af proberen te troeven (denk ik nooit geweest natuurlijk).
Ik zelf heb een hekel aan sport, ik ben er ongelooflijk slecht in. Dus sporten is bijzonder slecht voor mijn zelfvertrouwen, want ik kan het niet. Ja heus wel eens wat geprobeerd en gym op school natuurlijk.
Daarbij voelt mijn lijf niet prettig na en tijdens het sporten. Dus dat maakt dat ik al helemaal geen zin in hebt.
Iets waar je een hekel aan hebt en je ellendig laat voelen, lijkt me niet goed tegen een depressie.
Buiten een stevige wandeling maken en letterlijk en figuurlijk in beweging blijven lijkt me wel goed.
Overigens heb ik geen depressie ,maar wel een angstoornis.
Indertijd adviseerde een psych mij om naar buiten te gaan om een rondje te rennen als ik een paniekaanval kreeg. Ik denk dat dit een goed advies was, maar het is me nooit gelukt om schoenen aan te trekken en mijn sleutels te vinden tijdens een paniekaanval...
anyway ik denk dat je moet doen wat goed voelt. Niet bij voorbaat opgeven, maar als je merkt dat je niet blij van sporten, lijkt het me niet dat het helpt.
bewegen is natuurlijk wel zo gezond.
Je legt de lat echt veel te hoog. Begin bv met hardlopen drie keer in de week: dat is een stuk gemakkelijker.quote:Op maandag 2 april 2012 17:55 schreef Pulzzar het volgende:
Als ik voor mezelf spreek is het vooral de angst om het niet vol te kunnen houden.
Ik heb meerdere keren geprobeerd te fitnessen. En dan wil ik het meteen goed doen. Ik moet van mezelf elke spiergroep trainen. Als ik mijn borstspieren train, móet ik van mezelf elke oefening doen.
Het vraagt nogal wat discipline. Ik hou het in het begin wel vol, totdat ik heel slecht in mijn vel ga zitten. En dan is het heel moeilijk om het weer op te pakken voor me.
Het is bij mij vooral faalangst.
Krachttraining is sowieso een sport voor erg gedisciplineerde mensen. Ben je dat niet, en weet je ook dat je dat niet bent ga dan kijken naar een andere sport.quote:Op maandag 2 april 2012 17:55 schreef Pulzzar het volgende:
Als ik voor mezelf spreek is het vooral de angst om het niet vol te kunnen houden.
Ik heb meerdere keren geprobeerd te fitnessen. En dan wil ik het meteen goed doen. Ik moet van mezelf elke spiergroep trainen. Als ik mijn borstspieren train, móet ik van mezelf elke oefening doen.
Het vraagt nogal wat discipline. Ik hou het in het begin wel vol, totdat ik heel slecht in mijn vel ga zitten. En dan is het heel moeilijk om het weer op te pakken voor me.
Best een goed voorbeeld van hoe de correlatie misschien de andere kant op werkt, dit. Geen doorzettingsvermogen, verslagen instelling (waaah competitief dit dat) enz.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:29 schreef Angst het volgende:
ik ben het er mee eens dat bewegen goed is voor je. Ik fiets dan ook naar mijn werk, rustig in mijn eigen tempo.
Sporten daarentegen heb ik mijn twijfels over. Het is vrijwel altijd competitief, zelfs in de sportschool zullen mensen elkaar af proberen te troeven (denk ik nooit geweest natuurlijk).
Ik zelf heb een hekel aan sport, ik ben er ongelooflijk slecht in. Dus sporten is bijzonder slecht voor mijn zelfvertrouwen, want ik kan het niet. Ja heus wel eens wat geprobeerd en gym op school natuurlijk.
Daarbij voelt mijn lijf niet prettig na en tijdens het sporten. Dus dat maakt dat ik al helemaal geen zin in hebt.
Iets waar je een hekel aan hebt en je ellendig laat voelen, lijkt me niet goed tegen een depressie.
Buiten een stevige wandeling maken en letterlijk en figuurlijk in beweging blijven lijkt me wel goed.
Overigens heb ik geen depressie ,maar wel een angstoornis.
Indertijd adviseerde een psych mij om naar buiten te gaan om een rondje te rennen als ik een paniekaanval kreeg. Ik denk dat dit een goed advies was, maar het is me nooit gelukt om schoenen aan te trekken en mijn sleutels te vinden tijdens een paniekaanval...
anyway ik denk dat je moet doen wat goed voelt. Niet bij voorbaat opgeven, maar als je merkt dat je niet blij van sporten, lijkt het me niet dat het helpt.
bewegen is natuurlijk wel zo gezond.
I knowquote:Op maandag 2 april 2012 18:03 schreef Nyota het volgende:
[..]
Je legt de lat echt veel te hoog. Begin bv met hardlopen drie keer in de week: dat is een stuk gemakkelijker.
Goed is goed genoeg.
Mogelijk omdat die mensen een stoornis hebben en daarom er niet veel in zien om te gaan sporten. In een depressie blijven hangen is op zichzelf ook weer een kenmerk van depressie.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Op zich positief dus, dat je met sporten een stoornis kunt voorkomen. Ook herstellen mensen veel sneller van een depressie als ze gaan sporten. Waarom wordt dit advies dan juist in R&P toch vaak weggewuifd? Is dit angst voor het onbekende? Onwetendheid? Of gewoon liever in de depressie blijven hangen?
"Als je depressief bent is het echt niet zo makkelijk om te sporten hoor boehoehoehoeohequote:Op zondag 25 maart 2012 22:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Das nog altijd beter dan "heb je deze en deze antidepressieva al geprobeerd? Die werken echt grandioos, het is net xtc"quote:Op dinsdag 27 maart 2012 06:15 schreef Aliana het volgende:
Het "ga naar de sportschool" advies is voor mensen zonder fantasie. Dus mooi, weten we ook meteen wie dat zijn.
Je moet niet zomaar naar de sportschool gaan om even een paar oefeningen te doen. Maak/zoek een schema (voor beginners: Starting Strength/Stronglifts) en houd je daaraan. Houd je progressie bij en je zult zien dat je als een komeet omhoog schiet in je lifts. Dat is ook weer een stukje structuur en motivatie waar je je aan kan vasthouden in mindere periodes.quote:Op maandag 2 april 2012 17:55 schreef Pulzzar het volgende:
Juist na die tijd ben ik er altijd wel op uitgekeken, dan wordt het meer een verplichting dan iets dat ik graag doe en probeer ik alles om er onderuit te komen, maar ik heb dan ook echt een gruwelijke hekel aan sporten. Het heeft mij nog nooit voldoening gegeven, ik ben er slecht in, ik vind het niet leuk en dan geef ik het op een gegeven moment gewoon op. De eerste sport die ik leuk vind, moet ik nog tegen gaan komen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 20:44 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Sporten moet je ook in komen.. niet denken dat je na 1 a 2 keer sporten je on top of the world voelt. Hou het langer dan een maandje vol en dan wil ik je wel nog een keertje horen.
Vreselijk lijkt me dat, dan is het na een week al een vreselijke verplichting die voelt als een blok aan je been... Bij mij werkt zoiets echt averechts.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:36 schreef fathank het volgende:
[..]
Je moet niet zomaar naar de sportschool gaan om even een paar oefeningen te doen. Maak/zoek een schema (voor beginners: Starting Strength/Stronglifts) en houd je daaraan. Houd je progressie bij en je zult zien dat je als een komeet omhoog schiet in je lifts. Dat is ook weer een stukje structuur en motivatie waar je je aan kan vasthouden in mindere periodes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |