Ik heb zelf een jaar in isreal gewoon i.v.m. mijn vaders werk. Heb daar in nahariyya gewoond, ligt vlakbij de grens met libanon (+/- 5km) en vlakbij Haifa (in israel zelf).
Ik wilde zelf eerst niet mee omdat ik alles en iedereen moest achterlaten. Wilde liever in NL bij mijn vrienden blijven...had toen net mijn eerste serieuze vriendje...Moest van mijn ouders mee, wilden dat ik deze ervaring natuurlijk ook meemaakte en achteraf ben ik errug blij dat ik er ben geweest!
Ik heb zoveel gezien ben "overal" geweest. Egypte, Libanon, Jordanie en natuurlijk overal in isreal zelf, toch niet de eerste de beste landen waar je zomaar even komt.
Van de oorlog zelf heb ik wel wat meegemaakt, maar het klinkt raar...je went eraan...er zijn toen ik daar woonde wekelijks raketten afgeschoten en neergekomen, je schrikt in het begin je echt helemaal dood,maar na een tijdje merk je ze bijna niet meer op. De enige keer dat het echt erg was was op mijn verjaardag toen moesten we bijna in de schuilkelders en eventueel zouden we geevacueerd worden naar cyprus...dat waren dan de mindere kanten. Over het algemeen kan ik zeggen dat ik echt een geweldig jaar heb gehad
Ben zeer benieuwd wat jullie ervaringen zijn geweest, hebben jullie veel meegekregen over "de oorlog" tijdens je vakantie enz enz...
P.S. ik weet niet of er een topic over is,maar met search kon ik er zo snel geen vinden...en als int verkeerde forum is...please kick
quote:Die roadblocks zijn er rond jeruzalem ook richting betlehem enzo. Brrr jericho ben ik ook vaak langsgereden, maar daar had ik het toch niet zo op. Al die "ongelukken" die daar gebeurden enzo.
Op woensdag 24 juli 2002 21:16 schreef spaceben het volgende:
tekst
Eilat is ook heel errug gaaf, je kan ersupermooi duiken en snorkelen en het is (bijna) altijd mooi weer
[Dit bericht is gewijzigd door Lil_devil op 24-07-2002 21:26]
quote:Tel aviv trok mij ook niet zo erg moet ik zeggen, ben er wel geweest...Gelukkig waren de mensen in "mijn" stadje wat vriendelijker
Op woensdag 24 juli 2002 21:18 schreef El_Diego het volgende:
tekst
De enige oorlog waar ik van hou staat op een CD-ROM die ik af en toe m'n PC in ram om te spelen.
Israel is een prachtig land met veel historie (uiteraard). Ook de politieke situatie (die toen wat beter was dan nu) maakt het een boeiend land.
Eilat is een beetje een afknapper, je kunt veel beter naar Dahab (Sinai woestijn, Egypte) gaan: leukere sfeer en véél goedkoper.
Een ander minpuntje van Israel vind ik de onvriendelijke en onbeschofte mensen. In alle buurlanden (Palestina, Syrie, Jordanie, Egypte (Libanon ben ik nog niet geweest) zijn de mensen veel aardiger). Gelukkig zijn er natuurlijk positieve uitzonderingen.
Fascinerend (ondanks de enorme hoeveelheid toeristen) is Jeruzalem waar 3 belangrijke religies samenkomen. Ook de spanning van het hele Midden Oosten conflict is daar zo tastbaar.
Een bezoekje aan een vluchtelingenkamp in Ramallah, dicht bij Jeruzalem, maakte wel indruk. Ook de Golan hoogten met hier en daar door de Israelische regering gesubsidieerde stadjes waren interessant, vooral als je geinteresseerd bent in geschiedenis.
Verder nog in Akko geweest (noordelijke middenlandse zee kust), Tiberias + omgeving en Bethlehem.
Als je in Israel rondreist merk je ook hoe klein het is. Met de bus reis je in een paar uurtjes het hele land door. Ik heb me wel verbaasd over het feit dat het kennelijk normaal is dat je zelf het laadruim van de bus moet openen en je rugzak erin leggen. Lijkt me niet zo veilig ivm aanslagen! Misschien is dat inmiddels veranderd.
Er waren toen ook steeds wel aanslagen. Een keer was ik in Jeruzalem met een ander meisje. We konden toen op 2 manieren naar het busstation lopen. Zij wilde door de Ben Jehuda street en ik wilde de andere weg. We hebben de weg genomen die ik wilde nemen. Gelukkig maar. Want op dat moment was er een zelfmoordaanslag in de Ben Jehuda street.
Op de kibboets had ik wel een veilig gevoel. Ik vond Jeruzalem echt een hele leuke stad. Heel leuk om uit te gaan of zomaar door de oude stad te wandelen. Ik ben drie weken in Jeruzalem geweest. Maar door die aanslagen loop je toch niet zo op je gemak een winkelcentrum of een busstation in.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 25-07-2002 01:07]
quote:
Op donderdag 25 juli 2002 01:04 schreef laffer het volgende:
edit-dit is travel, geen politiek of AN&M forum-edit
quote:Dat is zeker wel veranderd...tenminste toen ik er was, werd er echt overal en alles gecontroleerd!
Op donderdag 25 juli 2002 00:49 schreef Aernout het volgende:Eilat is een beetje een afknapper, je kunt veel beter naar Dahab (Sinai woestijn, Egypte) gaan: leukere sfeer en véél goedkoper.
Dahab ben ik zelf ook geweest en taba (kweet niet hoe je het schrijft maar dat ligt er vlak bij), kun je ook heel leuk vakantie houden idd. De sfeer is wat relaxter enzoVerder nog in Akko geweest (noordelijke middenlandse zee kust), Tiberias + omgeving en Bethlehem.
En dan niet ff in nahariyya?
ligt er allemaal vlakbij....
Als je in Israel rondreist merk je ook hoe klein het is. Met de bus reis je in een paar uurtjes het hele land door. Ik heb me wel verbaasd over het feit dat het kennelijk normaal is dat je zelf het laadruim van de bus moet openen en je rugzak erin leggen. Lijkt me niet zo veilig ivm aanslagen! Misschien is dat inmiddels veranderd.
Welke Arabische landen kom je niet meer in? Kan je dan er voor kiezen om geen stempel in je paspoort te laten zetten?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 13:34 schreef esnaider het volgende:
nee, je kan er 3 maanden met een toeristenvisum zitten wat je krijgt bij aankomst..
Niet de stempel in je paspoort laten zetten, want dan kom je (op een paar uitzonderingen na) geen arabisch land meer in
Er staat toch dat het gemerged mag wordenquote:Op zaterdag 26 maart 2005 00:01 schreef static het volgende:
[..]
Klik eens op de drop-down beneden op het subforum. Er gaat een wereld voor je open.
Ik woon in Israel. Wat wil je weten?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wie is er recentelijk in Israel geweest enhoe was het reizen in Israel?
ook jammer dat de Dode Zee al voor de helft is verdwenenquote:Op zaterdag 26 maart 2005 18:33 schreef LennyKravitz het volgende:
er is trouwens op die foto wel heel duidelijk te zien welke gebiede wel water krijgen en welke niet (bv palestijnse gebieden)
[afbeelding]
De Israelis zijn bekend om hun ge-computerised irrigatie systemen, die nu worden verkocht aan onderontwikkelde landen, zoals Egypte, Jordanie en nu ook de Palestijnse gebieden.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 18:34 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
ook jammer dat de Dode Zee al voor de helft is verdwenen
Je komt alleen Egypte, Jordanie en Turkije binnen, misschien ook de Verenigde Arabische Emiraten nog.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 13:35 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Welke Arabische landen kom je niet meer in? Kan je dan er voor kiezen om geen stempel in je paspoort te laten zetten?
Je krijgt aan de Jordaanse kant dus ook een apart papiertje als je dat wilt ;-) ... wel naar vragen! want anders krijg je het zoals ik: jordanie uit, israel in, israel uit een papiertje, en jordanie in vergeten te vragen en dus/ stempelquote:Op zondag 27 maart 2005 00:35 schreef Bernie het volgende:
idd, het beste is om in en uit israel per vlucht te doen. Bij aankomst in Israel kan je vragen om geen visa stempel in je paspoort te zetten, dan krijg je het op een apart papiertje, en die moet je dan weer inleveren als je uit Israel vertrekt.
Ongelooflijk eigenlijk, dat zo'n klein landje de wereldpolitiek zo beheerst.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 18:33 schreef LennyKravitz het volgende:
er is trouwens op die foto wel heel duidelijk te zien welke gebiede wel water krijgen en welke niet (bv palestijnse gebieden)
[afbeelding]
Reis je via een reisbureau?quote:Op maandag 10 april 2006 10:18 schreef Eurobilltracker het volgende:
In mei gaan we rond reizen door Israël: Tel Aviv, Jerushalyim, Dode Zee en Elat... gelet op de huidige situatie heb ik een tweetal vraagjes... Is er iemand onlangs geweest die de antwoorden weet?
- Is het mogelijk/veilig om met een huurauto probleemloos Betlehem (Arabisch gebied) te bezoeken?
- Zijn er restricties betreffende het fotograferen en doet men daar moeilijk over (geldt voor zowel Joods als Arabisch gebied)?
![]()
Ik heb los een ticket gekocht en een auto gehuurd. De hotels moet ik nog even boeken via Internet. Ik heb wel een hotel in Elat geregeld die ook een excursie naar Jordanië regelt (daar mag je met de huurauto namelijk niet naartoe rijden)..quote:Op maandag 10 april 2006 10:26 schreef Triggershot het volgende:
Reis je via een reisbureau?
Ik zou in ieder geval uitkijken met fotograveren van legerposten, grensovergangen en overig 'gevoelige' zaken. Ik ben bijna gearresteerd toen ik een aantal jaar geleden een foto maakte van de grensovergang Israël-Jordanië. Vaak staat er trouwens ook een bord: 'verboden te fotograveren'. Doe het dan ook niet!quote:Zijn er restricties betreffende het fotograferen en doet men daar moeilijk over (geldt voor zowel Joods als Arabisch gebied)?
Ik heb er nog een mooie foto van, op de eerst dag dat hij open was. Toen deden ze moeilijker over de bagage kontroleren want het was nog geen eens officieel vredequote:Op maandag 10 april 2006 10:46 schreef jaha het volgende:
[..]
Ik zou in ieder geval uitkijken met fotograveren van legerposten, grensovergangen en overig 'gevoelige' zaken. Ik ben bijna gearresteerd toen ik een aantal jaar geleden een foto maakte van de grensovergang Israël-Jordanië. Vaak staat er trouwens ook een bord: 'verboden te fotograveren'. Doe het dan ook niet!
Is dat bij de Egyptixhe of Jordaanse grens? We hebben een duikcursus geboekt en de snorkelset ligtook al klaar :-)quote:Op maandag 10 april 2006 11:18 schreef brrrrrrt het volgende: Princess Beach (bij de grensovergang) is het mooiste qua koralen. Vergeet niet je snorkel in te pakken om de immense onderwaterschoonheid te kunnen zien maar kijk uit voor de zee egels en supergiftige lion fish!
bij de Egyptische grens.quote:Op maandag 10 april 2006 11:22 schreef Eurobilltracker het volgende:
[..]
Is dat bij de Egyptixhe of Jordaanse grens? We hebben een duikcursus geboekt en de snorkelset ligtook al klaar :-)
Dat komt vaker voor, maar meestal alleen in het winterseizoen. In Januari 2001 wel hele gekke dingen meegemaakt: Stortregenbuien, en bijna onbegaanbare wegen omdat er zoveel water op lag. Ook werd een brug weggespoeld, zodat de route 90, de belangrijkste weg Jeruzalem <--> Eilat een tijd afgesloten was (gelukkig was dat gebeurd nadat ik weer terug in J'lem was)quote:en ik heb zelfs een keer een overstroming meegemaakt. (let op de waterpeilstokken bij de kleine dalletjes langs de weg.)
Alleen moet je vlakbij het meer van Tiberias wel uitkijken voor niet-aangegeven mijnenvelden. Toen ik daar was ging ik met een groepje wat rondtrekken, hoorden we achteraf dat we dwars door een gebied waren gelopen waar nogal wat mijnen uit 1947/1967 schijnen te liggen. Alleen weet niemand meer waarquote:Op dinsdag 11 april 2006 21:36 schreef Vava het volgende:
Ga je helemaal niet naar het noorden van Israel? Het meer van Tiberias vond ik heel erg mooi, Tiberias zelf ook en je kan dan ook naar Nazareth.
oke, dat probleem ga ik dus ook krijgen.... ik heb waarschijnlijk nogal wat electronica bij mij op de terug weg.... zou t helpen als ik een of andere verklaring krijg van t bedrijf wat ik bezoek?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 20:51 schreef dik_voormekaar het volgende:
Overigens veel succes met de douane als je het land weer uitgaat. Ik ben gemiddeld met al mijn electronische apparatuur die ik vaak meeheb gemiddeld 2 a 3 uur kwijt voor de controle.
Vooral goed opletten dat je de vragen die ze stellen consequent hetzelfde beantwoord.
quote:Op donderdag 31 augustus 2006 22:38 schreef Remco_h het volgende:
[..]
oke, dat probleem ga ik dus ook krijgen.... ik heb waarschijnlijk nogal wat electronica bij mij op de terug weg.... zou t helpen als ik een of andere verklaring krijg van t bedrijf wat ik bezoek?
Dat klopt. Ik had een proto apparaat mee, die niet werkend gedemonstreerd kan worden. Ik had er een verklaring van het bedrijf bij, maar daar keken ze nauwelijks naar. Het apparaat moet uiteindelijk uit de koffer (niet eens handbagage), en moest in een aparte "ben gurion security" doos mee.quote:Op vrijdag 1 september 2006 07:38 schreef ozzietukker het volgende:
[..]Verklaring opzich heeft geen zin, ze zullen gewoon alles gaan controleren, grote kans dat je moet laten zien dat het gewoon werkt. Een defect electronisch apparaat mag normaliter niet in de handbagage mee, en je hebt grote kans dat ze het dan ook zullen nazenden. (In verband met veiligheid wordt het dan ook niet in het ruim van het vliegtuig geladen).
Dat was bij mij dus niet zo. Op schiphol is de bagagecheck makkelijker, maar worden wel vragen gesteld. In Tel-Aviv wordt al je bagage doorgepluist.quote:De controle op schiphol zal in principe strenger zijn, je gaat immers naar Israel toe, ook op Tel Aviv zijn de controles streng, echter daar gaat het (vond ik) wat gestroomlijnder, en ze hebben betere 'scanners' dan op schiphol.
Het maakt niet veel uit WAT je beantwoord, maar vooral of je het consequent doet.quote:Overigens, de vragen die ze stellen moet je vooral 'natuurlijk' beantwoorden, vragen beantwoorden met wat ze willen horen helpt niet, en kost je 2 uur in een hokje.
naar kibbutz afikim...quote:Op vrijdag 1 september 2006 00:15 schreef Vava het volgende:
Naar welke kibbutz in de Jordaanvallei ga je?
zo een kibbutz trekt mij totaal niet (kapitalistische westerling).....t is een manier van leven voor de bewoners... de locatie al heeeeelemaal niet....quote:Op vrijdag 1 september 2006 22:38 schreef Vava het volgende:
Ik ken Afikim niet maar het moet niet ver van de kibbutz waar ik was zijn, Ha'on. Degania, de eerste kibbutz was er niet ver vandaan
de korte versie :quote:Op zaterdag 2 september 2006 00:33 schreef Vava het volgende:
Wat moet je gaan doen in Israel?
Vanaf Eilat kun je met een georganiseerde tour, maar daar betaal je veel te veel voor (Minstens ¤120 p.p.).quote:Op dinsdag 27 mei 2008 17:28 schreef Viajero het volgende:
Ik ga eind december, begin Januari voor het eerst naar Israel.
In elk geval Jerusalem, en daarnaast hopelijk ook Tel Aviv, Masada, Dode Zee, Eilat. Kan je van Eilat een dagtrip maken naar Petra? Kan je dagtrips maken van Jordanie naar Saudi Arabie (alleen al om te zeggen dat ik in Saudi Arabie ben geweest). Eventueel ook Bethlehem of ergens anders in de Palestijnse gebieden.
Ik zal dit topic in elk geval in de gaten houden.
Ben zelf vorige week naar Betlehem geweest; ging prima.quote:Op woensdag 28 mei 2008 09:54 schreef skiczukie het volgende:
tvp. Ik ga misschien in oktober naar Nazareth, maar ik weet nog niet of het wel zo'n goed plan is.
dat ligt er maar helemaal aan hoe je de reis wilt organiseren.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 03:40 schreef AryaMehr het volgende:
Mensen ik ben van plan om dit jaar een weekje naar Israel te gaan. Weet iemand hoeveel me dit ongeveer gaat kosten? Plaatsen die ik eventueel wil bezoeken zijn: Tel Aviv en Jeruzalem. Andere leuke ''aanraders'' zijn ook van harte welkom.
Alvast bedankt.
Alle 28.500 Nederlandse toeristen hebben het zover ik weet overleefdquote:Toerisme Israël in de lift
AMSTERDAM - Het toerisme naar Israël zit na een aantal moeizame jaren duidelijk weer in de lift. In totaal bezochten 1,5 miljoen toeristen in de eerste zes maanden van het jaar het beloofde land, een stijging van 45 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden.
Dat blijkt maandag uit cijfers van het Israëlische CBS, die het Israëlisch Nationaal Bureau voor Toerisme naar buiten bracht.
Ook Nederlanders reizen weer veel vaker af naar Israël. In de eerste zes maanden van dit jaar bezochten 28.500 Nederlandse toeristen de joodse staat. Dat is eveneens een stijging van 45 procent. Volgens een woordvoerster heeft dat onder meer te maken met het feit dat het de afgelopen tijd relatief rustig is in Israël. Ook is het een populaire bestemming voor groepsreizen en gaan steeds meer christenen op bedevaart naar plaatsen als Jeruzalem.
Topjaar voor het toerisme in Israël was het jaar 2000. Toen reisden 92.157 Nederlanders af naar het land. (ANP)
Nee, je hebt geen last van die soldaten, ze zitten daar voor je veiligheid. Wel vond ik ze wel es wat arrogant overkomen. Op een gegeven moment wilde ik een praatje met één van die soldaten aanknopen nadat-ie ons vroeg of we uit Holland kwamen, iets in de trend van "atah jachol lishmoa she'anachnoe ba'iem meeholland"? ( "kun je horen dat we uit Holland komen" oid ) Waarop-ie tegen een vriendin van me in het Engels zat te zeggen dat ie geen bal begreep van wat ik dan wou zeggen, alsof ik een schlemiel wasquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:48 schreef BertMaalderink het volgende:
Ja, maar daar heb je toch geen last van? Ik zie liever een soldaat, dan een dwaas met een bomgordel
Via waar zijn jullie eigenlijk gevlogen? Vanuit Amsterdam is het allemaal vrij prijzig geloof ik.
Ik heb ongeveer 1,5 uur bij de muur gestaan en er dus 2 gezien (donderdags, tijdens bar mitswa), dat waren de bewuste twee. Ja, en onderweg wel bij poorten en tolpunten enzo, maar dat vond ik eigenlijk niet meer dan logischquote:@Laura_V: dat je 2 militairen in Jeruzalem hebt gezien ligt aan de plekken waar je geweest bent. Bij de klaagmuur bijvoorbeeld zul je er tientallen tegenkomen. Ook bij de poorten zijn er nogal wat.
Die van mij ook... zat je toevallig in Subkuch Miliga of zijn ze daar allemaal ranzig?quote:Op dinsdag 30 december 2008 20:21 schreef Haushofer het volgende:
Ons hostel in Tel Aviv was inderdaad verschrikkelijk, maar dat in Jeruzalem en Nes Ammim waren heel comfortabel
Ik zit nu in Jerusalem, en geen enkel probleem. In Tel Aviv ook niks gemerkt. Eten en drinken is in TA extreem duur, maar in Jerusalem valt het mee. Over een week kan ik je meer over andere delen vertellen : )quote:Op woensdag 31 december 2008 11:09 schreef Maria2.0 het volgende:
Even gekopieerd uit mijn geopende topicje:
Kon zo snel even niet een topic vinden hierover.
Mijn man wil graag naar Israel. Mij trekt het op het eerste oog niet zo maar ik ben altijd in voor nieuwe landen. Ik ben zelf echt Azië minded maargoed, compromissen horen erbij
Is dit land wel veilig om heen te gaan? Ik snap dat we niet moeten gaan happy campen op de Gaza strook, maar het binnenland, is dat te doen nu? Zag gister weer op het nieuws dat Israel een grondoffensief begint en dat doet mijn vertrouwen in een mooie vakantie niet echt groeien.
Opzich wil ik er best heen en ik snap dat je in elk land wel bepaalde risico's hebt, zijn het geen aardbevingen dan zijn het wel malariamuggen. Maar hoe mieterig ook, het lijkt me zo'n grote stap om op vakantie te gaan in een land wat niet bepaald bekend staat om de rust.
Verder, iemand tips in welk gebied het het mooist is? Hoe zit het met prijzen voor eten/drinken? Is eten/drinken goed te doen daar? En aan te raden om het op eigen houtje te doen of een georganiseerde reis te boeken?
Ben benieuwd naar de ervaringen!
Ik heb in Tel Aviv voor minder dan 10 euro heel goed gegeten aan de boulevard, ik vond het ontzettend meevallen qua kostenquote:Op woensdag 31 december 2008 13:59 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik zit nu in Jerusalem, en geen enkel probleem. In Tel Aviv ook niks gemerkt. Eten en drinken is in TA extreem duur, maar in Jerusalem valt het mee. Over een week kan ik je meer over andere delen vertellen : )
Lijkt me sterk. Wij kregen na het röntgenapparaat ook een stickertje dat we helemaal doorzocht moesten worden. kwam waarschijnlijk doordat we in Jordanië geweest waren. Daar konden we onze tassen leeghalen. Nix gevonden, maar lijkt me heel sterk dat jij met je dolk door kon lopen. Of je bent een geluksvogel.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:05 schreef Individual het volgende:
Wat is de vliegveldbeveiliging van Ben Gurion trouwens slecht zeg!Ik heb per ongeluk een 15cm Arabische dolk het vliegtuig ingesmokkeld! Het rontgenmachinemeisje was meer geinteresseerd in mij dan in m'n handbagage!
![]()
Ik kan het ook nog steeds moeilijk geloven, maar toch is het zo. Het was vrij druk en misschien hebben ze het rontgenapparaat op hyperparanoia gezet door de oorlog en al afging bij een appel en dus minder effect heeft. Wel hebben ze me bij het inchecken van de bagage ondervraagd over een flesje met Dode Zee zout en water. Ik had eigenlijk een foto in het vliegtuig moeten maken met de dolk.quote:Op woensdag 3 juni 2009 17:17 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Wij kregen na het röntgenapparaat ook een stickertje dat we helemaal doorzocht moesten worden. kwam waarschijnlijk doordat we in Jordanië geweest waren. Daar konden we onze tassen leeghalen. Nix gevonden, maar lijkt me heel sterk dat jij met je dolk door kon lopen. Of je bent een geluksvogel.
Ik weet het en het is te merken. En na die 2 of 3 jaar gaan ze met z'n allen naar Goa om te feesten.quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:51 schreef Terreros85 het volgende:
In Israel onkomt niemand aan de dienstplicht. Alles boven de 18 moet in dienst. Alleen met zware psychische problemen kun je er aan ontkomen. Jongens moeten drie jaar verplicht dienen, meisjes twee jaar. Daarom zijn al die 'militairen' zo jong.
Ik neem aan dat je me'ah she'arim bedoelt? Daar had ik zelf niet zoveel last van, zijn nog in een boekenzaakje daar geweest, erg leuke gesprekken gehad met de eigenaar. Een vriendin van me was ook mee, maar die had zelfs een lange broek aan, dat wordt daar ook niet zo gewaardeerd, geloof ik.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 12:01 schreef cemeteryslut het volgende:
zo, nou weer een levenservaring rijker :]
het was toch een stuk minder 'moeilijk' dan ik had gedacht. de indrukwekkendste bewaking was op schiphol eigenlijk.
je ziet op straat wel veel militairen en in jerusalem bij toeristische plaatsen detectiepoortjes, maar dat gng allemaal heel relaxed. ik moest wel m'n koffer openmaken bij de grens, maar toen het 'verdachte' item een kinderbijbel (ja, echt) bleek te zijn was alles ok.
niets tot wienig van de spanningen gemerkt in jerusalem.
De oude stad is fantastisch, zeker de arabische wijk. alles wel stoffig en vies en kapot, maar zo sfeervol. het moderne deel van de stad, zeker het uitgaans-gedeelte (waar ons hotel zat) is ontzettend westers. ook wel een hoop orthodoxe joden, en bijna elke man met een keppeltje op. maar zo relaxed, en er wordt behoorlijk gefeest. en gezopen. wel erg gezellig. (maar de popmuziek loopt een beetje achter)
wat me opviel, is de relatief kleine stroom chistelijke/katholieke pilgrims die jerusalem trekt. ik heb het graf van jesus gezien, de steen waarop hij gebalsemd is, getsamene, de tombe van de heilige maria, de olijventuin waar jesus en z'n apostelen chillde. maar het was overal ontzettend rustig, en ik vond die sites toch indrukwekkender dan dat stomme kleine kapelletje in lourdes bijv. waar miljoenen mensen op af komen. (en waar dus eigenlijk veel minder 'is gebeurd')
ik ben zelf niet religieus, maar een grote jesuschirst superstar fandus voor mij was dat allemaal ook heel leuk.
verder is de joodse wijk (waar je als toerist eigenlijk niet mag komen) een vreemde belevennis. ik ben met mijn (joodse) grootmoeder er door heen gelopen. en ik had een lange rok aan + lange mouwen. een shawltje om mijn hoofd, geen zonnebril of fototoestel, en nog werden we nagespuugd op straat "tfoew tfoew" of juist compleet genegeerd. tragische wijk, heel veel armoede en iedereen heel erg streng religieus.
zo, dat was het voorlpig eventjes.
edit; ohja, heen was 4,5 uur vliegen (te doen) maar terug bijna 6 uurwat ik echt wel lang vond. en het weer was heerlijk, elke dag rond de 30 graden, was alleen jammer dat je dus bij elke religieuse plek lange mouwen en rokken/broeken moest dragen. dan was het wel erg warm. maar verder goed te doen. heerlijk gegeten ook
![]()
Ik ben twee maanden geleden nog in Syrie, Libanon en Iran geweest. Je komt daarna gewoon de Israelische grens weer over. Je wordt waarschijnlijk wel nog voor een uurtje apart gezet..quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:39 schreef FP128 het volgende:
Weet iemand of je de toegang tot Israel wordt geweigerd als je landen als Iran,Syrie oid hebt bezocht want ik hoorde van iemand ooit dit verhaal dat je in bepaalde landen w.o. Israel geweigerd wordt als je bepaalde landen hebt bezocht.
Een tweede paspoort werd mij bij de ambassade in London geweigerd met als reden dat Israel geen paspoorten stempelt. Ik ga binnenkort weer eens terug om ze mijn paspoort met zes Israelische stempels te laten zien. Ik ben van plan volgend jaar naar Iran te gaan, en ik zou ook graag Libya, Lebanon en Syrie willen bezoeken. Eventueel ook Noord Irak.quote:Op donderdag 2 juli 2009 18:18 schreef Elkafila het volgende:
[..]
Ik ben twee maanden geleden nog in Syrie, Libanon en Iran geweest. Je komt daarna gewoon de Israelische grens weer over. Je wordt waarschijnlijk wel nog voor een uurtje apart gezet..
Echter, vanuit Israel (met een Israelische stempel dus) naar deze landen gaan is onmogelijk. Zelfs als je geen stempel in je paspoort hebt en je via een landsgrens (bijvoorbeeld Jordanie) Syrie wil binnen komen krijg je gegarandeerd problemen. Je hebt dan namelijk of een grenstempel van Israel naar Jordanie in je paspoort, of je hebt geen bewijs dat je via de lucht Jordanie bent binnengekomen.
De oplossing hiervoor is bij je gemeente een tweede paspoort aanvragen. Zo heb ik het gedaan.
Ik zou het er niet op wagen. Als ze het bij de douane niet vertrouwen, sturen ze je rustig terug. Hebben ze geen argument voor nodig.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:39 schreef FP128 het volgende:
Weet iemand of je de toegang tot Israel wordt geweigerd als je landen als Iran,Syrie oid hebt bezocht want ik hoorde van iemand ooit dit verhaal dat je in bepaalde landen w.o. Israel geweigerd wordt als je bepaalde landen hebt bezocht.
Ze sturen je 100% niet terug als je een toerist bent. Je wordt alleen even op de 'pijnbank' gelegd. Dat betekent een aantal uur ondervraagd worden, bagage intensief gechecked en je hele verhaal op inconsistenties onderzoeken.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:59 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Ik zou het er niet op wagen. Als ze het bij de douane niet vertrouwen, sturen ze je rustig terug. Hebben ze geen argument voor nodig.
Hmm.quote:Op donderdag 2 juli 2009 19:10 schreef Viajero het volgende:
[..]
Een tweede paspoort werd mij bij de ambassade in London geweigerd met als reden dat Israel geen paspoorten stempelt. Ik ga binnenkort weer eens terug om ze mijn paspoort met zes Israelische stempels te laten zien. Ik ben van plan volgend jaar naar Iran te gaan, en ik zou ook graag Libya, Lebanon en Syrie willen bezoeken. Eventueel ook Noord Irak.
Ja hoor, geen probleem. Je krijgt er zelfs mooie Arabische stempels bij.quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:34 schreef Slappy het volgende:
Jordanië en Egypte kan je toch wel binnenkomen met een stempel?
Omdat die landen met elkaar bevriend zijn toch of neutraalquote:Op maandag 17 augustus 2009 21:49 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ja hoor, geen probleem. Je krijgt er zelfs mooie Arabische stempels bij.
Egypte en Jordanie hebben als enige twee landen van de Arbische Liga vrede gesloten met Israel..quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:59 schreef Slappy het volgende:
[..]
Omdat die landen met elkaar bevriend zijn toch of neutraal
Bij mij namen ze zelfs een bankpasjes-reader in beslag (:') !!) , apple spullen en nog wat zaken. Alles is uiteindelijk in 8 dozen aangekomen (op verschillende vluchten).quote:Op woensdag 3 juni 2009 17:17 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Wij kregen na het röntgenapparaat ook een stickertje dat we helemaal doorzocht moesten worden. kwam waarschijnlijk doordat we in Jordanië geweest waren. Daar konden we onze tassen leeghalen. Nix gevonden, maar lijkt me heel sterk dat jij met je dolk door kon lopen. Of je bent een geluksvogel.
Da's inmiddels veranderd. Vanaf komend jaar zijn er zelfs minstens drie organisaties die rondreizen Israel aanbieden; Djoser, Koning Aap en Shoestring.quote:Op dinsdag 30 december 2008 18:37 schreef k_man het volgende:
Lijkt me wel een interessant land om een keer een rondreisje te maken.
Ik ben alleen niet zo van het zelf organiseren en er is geen enkele 'bekende' reisorganisatie die dit als groepsreis aanbiedt geloof ik.
Hoe werkt Djoser? Krijg je wat vrijheid om zelf rond te kijken?quote:Op woensdag 29 december 2010 12:52 schreef k_man het volgende:
Djoser heeft de interessantste, uitgebreidste, langste reis (14 dgn). Het is ook de enige met een (mogelijkheid tot een) bezoek aan Palestijns gebied (Bethlehem). Dus het ziet er naar uit dat ik komend voorjaar met Djoser naar Israel ga.
Kom maar op met die tips.
Tel Aviv draait voor toeristen met name om het strand en het uitgaan. Er is ook een goed museum voor moderne kunst en wat andere musea (die ik niet bezocht heb). Tenslotte is er ook wel wat leuke architectuur (Bauhaus-stijl).quote:Op maandag 13 februari 2012 14:20 schreef Individual het volgende:
Tel Aviv vond ik tegenvallen. We hebben wel mooie feestjes gehad in onze hostel (en vrienden voor Jerusalem gemaakt), maar afgezien van Jaffa was het een dump. Misschien is het iets beter in het noorden van de stad..
quote:Op maandag 13 februari 2012 17:10 schreef Individual het volgende:
Dat kleine gebiedje met Bauhaus was leuk, maar ik had meer van de staat van de gebouwen verwacht.
Waar? Tel Aviv? Jerusalem? Heel Israel?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:03 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Bedankt.
Qua eten zit het dus wel goed. Maar hoe zit het verder met openbaar vervoer, museums, attracties?
Tel Aviv en Jeruzalem.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:58 schreef k_man het volgende:
[..]
Waar? Tel Aviv? Jerusalem? Heel Israel?
Dit is wel een heul brede vraag.
In Tel Aviv lijkt het mij dat ze niet enorm strikt zijn qua feestdagen en sluitingen van winkels. In Jeruzalem wel meer, maar dan ga je dus gewoon naar Oost-Jeruzalem zoals hierboven al gezegd werd.quote:Op woensdag 15 februari 2012 21:30 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Onze plannen zijn nog niet echt uitgewerkt. We wilden vooral naar Tel Aviv om gewoon te relaxen aan het strand en om het uitgaan in één van de hipste steden. Naar Jeruzalem gaan we voor de cultuur.
Maar als alles de helft van de tijd gesloten zou zijn door feestdagen zou heel het plan op drijfzand komen te liggen. Dus vandaar dat ik eerst daar duidelijkheid over wilde.
Ok. Bedankt.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:42 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
In Tel Aviv lijkt het mij dat ze niet enorm strikt zijn qua feestdagen en sluitingen van winkels. In Jeruzalem wel meer, maar dan ga je dus gewoon naar Oost-Jeruzalem zoals hierboven al gezegd werd.
Ja hoor, Israel kent geen beperkingen wat dat betreft. Er zijn wel Arabische landen die je niet toelaten met een Israelisch stempel. Afhankelijk van het paranoia niveau op het moment van aankomst zou het wel kunnen dat ze je een half uur of langer ondervragen over wat je allemaal in Tunesie hebt uitgespookt en wie je daar kent.quote:Op dinsdag 24 april 2012 16:51 schreef HSG het volgende:
Mensen,
ik heb een vraag. Ik heb een Tunesisch visum in mijn paspoort. Kom ik Israël wel in, aangezien die twee landen in gespannen sfeer leven?
In theorie wel, in de praktijk werd mijn paspoort gewoon uit mijn handen gegraaid en gestempeld.quote:Op dinsdag 24 april 2012 17:41 schreef AryaMehr het volgende:
Je komt gewoon het land binnen met een Tunesische visum en mocht je een Israëlische visum niet in je paspoort willen hebben kun je gewoon vragen of ze hem apart op een papiertje willen geven.
Sommige douanebeambten schijnen inderdaad nog weleens moeilijk te doen hoor ik, maar gewoon ff netjes uitleggen dat je daarna van plan bent om wat Arabische/islamitische landen te bezoeken wil volgens mij wel helpen?quote:Op dinsdag 24 april 2012 17:43 schreef Viajero het volgende:
In theorie wel, in de praktijk werd mijn paspoort gewoon uit mijn handen gegraaid en gestempeld.
Ik weet het niet, ze zijn meestal niet erg vriendelijk aan de grenzen daar. Het zou kunnen dat je nog langer ondervraagd wordt als je aangeeft naar Arabische/Islamitische landen te willen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 17:48 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Sommige douanebeambten schijnen inderdaad nog weleens moeilijk te doen hoor ik, maar gewoon ff netjes uitleggen dat je daarna van plan bent om wat Arabische/islamitische landen te bezoeken wil volgens mij wel helpen?
Aha, dat zou inderdaad ook goed kunnen. Dan wil ik niet weten wat mij te wachten staat als ik dit zomer Israel bezoek met mijn Iraanse achtergrond.quote:Op dinsdag 24 april 2012 17:58 schreef Viajero het volgende:
Ik weet het niet, ze zijn meestal niet erg vriendelijk aan de grenzen daar. Het zou kunnen dat je nog langer ondervraagd wordt als je aangeeft naar Arabische/Islamitische landen te willen.
Ik denk dat je je kan voorbereiden op een uitgebreid interview. Wie je familie is, waar ze vandaan komen, wie ken je in Iran, wie ken je in Israel, waar ga je in Israel naartoe, dat soort vragen zo'n beetje. En waarschijnlijk op een enigszins professionele maar onvriendelijke manier.quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Aha, dat zou inderdaad ook goed kunnen. Dan wil ik niet weten wat mij te wachten staat als ik dit zomer Israel bezoek met mijn Iraanse achtergrond.
Dit scenario had ik al enigszins voorgesteld ja. Heb wel wat kennissen van mijn moeder in Israel wonen - Iraanse Joden - en voor de rest natuurlijk gewoon puur uit interesse voor het land.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:13 schreef Viajero het volgende:
Ik denk dat je je kan voorbereiden op een uitgebreid interview. Wie je familie is, waar ze vandaan komen, wie ken je in Iran, wie ken je in Israel, waar ga je in Israel naartoe, dat soort vragen zo'n beetje. En waarschijnlijk op een enigszins professionele maar onvriendelijke manier.
Tof om te horen. Ik hoop dat het idd een mooie ervaring wordt. Ook de Palestijnse gebieden ingeweekt? Met welk inzicht ben je eigenlijk teruggekomen als ik vragen mag?quote:Maar maak je geen zorgen, beschouw het als een deel van het avontuur dat Israel zeker zal zijn. Ik heb daar een veel directere kijk op veel zaken gekregen en een geweldige tijd gehad
Ja, ik heb vijf dagen in Oost Jerusalem doorgebracht, naar Bethlehem geweest en op weg naar Jericho in de woestijn gestrand, maar dat is een ander verhaalquote:Op dinsdag 24 april 2012 23:17 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dit scenario had ik al enigszins voorgesteld ja. Heb wel wat kennissen van mijn moeder in Israel wonen - Iraanse Joden - en voor de rest natuurlijk gewoon puur uit interesse voor het land.
[..]
Tof om te horen. Ik hoop dat het idd een mooie ervaring wordt. Ook de Palestijnse gebieden ingeweekt? Met welk inzicht ben je eigenlijk teruggekomen als ik vragen mag?
Een tip, vertel vooral niet teveel tijdens het inchecken, blijf wel eerlijk antwoorden, wanneer je liegt prikken ze daar direct doorheen en gaan ze er gelijk op doorvragen. Beantwoord gewoon de vragen maar ga niet ongevraagd extra details geven, ik zou niet specifiek aangeven wie en waar je allemaal mensen kent.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:17 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dit scenario had ik al enigszins voorgesteld ja. Heb wel wat kennissen van mijn moeder in Israel wonen - Iraanse Joden - en voor de rest natuurlijk gewoon puur uit interesse voor het land.
[..]
Tof om te horen. Ik hoop dat het idd een mooie ervaring wordt. Ook de Palestijnse gebieden ingeweekt? Met welk inzicht ben je eigenlijk teruggekomen als ik vragen mag?
Ik had alleen een Arabische krant bij me en ben bijna een uur ondervraagd op mijn vlucht naar NL. Verschrikkelijke wantrouwende en paranoïde houding van de security op het vliegveld, ik vond het een achterlijke en onprettige ervaring.quote:Op donderdag 26 april 2012 00:24 schreef Elkafila het volgende:
Ik had een Iraanse stempel in mijn paspoort en kwam het land ook gewoon binnen zonder al te veel gezeik.
Waar gingen die vragen nu zoal over dan?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:13 schreef abdalfawaz het volgende:
Ik had alleen een Arabische krant bij me en ben bijna een uur ondervraagd op mijn vlucht naar NL. Verschrikkelijke wantrouwende en paranoïde houding van de security op het vliegveld, ik vond het een achterlijke en onprettige ervaring.
Mijn paspoort was leeg en ik was als alleenreizende toerist.
Ik raad je aan niet naar de VS te gaan als je dat soort dingen zo vervelend vindt. Die kunnen er ook wat van qua onvriendelijkheid aan de grenzen.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:13 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
Ik had alleen een Arabische krant bij me en ben bijna een uur ondervraagd op mijn vlucht naar NL. Verschrikkelijke wantrouwende en paranoïde houding van de security op het vliegveld, ik vond het een achterlijke en onprettige ervaring.
Mijn paspoort was leeg en ik was als alleenreizende toerist.
Nee, ik vertel ze ook zeker niet meer dan ze vragen. Overigens ben ik nog nooit ondervraagd op een luchthaven, maar ik zou het aan de ene kant wel lachwekkend vinden.quote:Op woensdag 25 april 2012 21:13 schreef ozzietukker het volgende:
Een tip, vertel vooral niet teveel tijdens het inchecken, blijf wel eerlijk antwoorden, wanneer je liegt prikken ze daar direct doorheen en gaan ze er gelijk op doorvragen. Beantwoord gewoon de vragen maar ga niet ongevraagd extra details geven, ik zou niet specifiek aangeven wie en waar je allemaal mensen kent.
Waarom spreek je Arabisch? Waar ben je in Israël geweest? Waarom ben je juist op die plekken geweest? Waarom reis je alleen?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:15 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Waar gingen die vragen nu zoal over dan?
Ik ben niet van plan om naar de VS te reizenquote:Op donderdag 26 april 2012 13:15 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik raad je aan niet naar de VS te gaan als je dat soort dingen zo vervelend vindt. Die kunnen er ook wat van qua onvriendelijkheid aan de grenzen.
Aha, dan ben ik benieuwd wat mij te wachten valt als Iraniër die in Pakistan geboren is. Wat deed je overigens in Israel?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:18 schreef abdalfawaz het volgende:
Waarom spreek je Arabisch? Waar ben je in Israël geweest? Waarom ben je juist op die plekken geweest? Waarom reis je alleen?
Ze geloofden me totaal niet, terwijl ik niks te verbergen had. Uiteindelijk na een grondige controle van mijn tas en een grondige fouillering door mogen lopen.
Gewoon als toerist reizen. Heb Arabisch gestudeerd en al veel landen in het Midden-Oosten bezocht en bewoond en wilde beiden kanten van het verhaal daar wel eens zien. Dus ook naar Palestijnse steden geweest.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Aha, dan ben ik benieuwd wat mij te wachten valt als Iraniër die in Pakistan geboren is. Wat deed je overigens in Israel?
Wat vond je er uiteindelijk van? Beetje gastvrij die Israëliërs?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:24 schreef abdalfawaz het volgende:
Gewoon als toerist reizen. Heb Arabisch gestudeerd en al veel landen in het Midden-Oosten bezocht en bewoond en wilde beiden kanten van het verhaal daar wel eens zien. Dus ook naar Palestijnse steden geweest.
Nee totaal niet gastvrij vond ik. Ik vond ze vaak arrogant en afstandelijk. Ben zelfs een keer op straat in Jeruzalem ondervraagd door de politie, out of the blue.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:26 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat vond je er uiteindelijk van? Beetje gastvrij die Israëliërs?
Ik begrijp wat je bedoelt en heb eigenlijk ook nooit het idee gehad dat de Israëliërs qua gastvrijheid aan de Arabieren kunnen tippen. Je ervaring komt redelijk overeen met het beeld van het land en de Israëliërs zelf qua gastvrijheid. Maar toch vind ik de Joden uit het Midden-Oosten (Iran, etc) veel gastvrijer zijn dan die uit voormalig Sovjet-Unie.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:29 schreef abdalfawaz het volgende:
Nee totaal niet gastvrij vond ik. Ik vond ze vaak arrogant en afstandelijk. Ben zelfs een keer op straat in Jeruzalem ondervraagd door de politie, out of the blue.
Toch zeker een positieve ervaring overgehouden aan de reis hoor. Vond Jeruzalem echt prachtig, die stad heeft zoveel historie. Daarnaast vond ik de Palestijnse steden ook zeer de moeite waard, alleen al om het contrast met bijvoorbeeld Tel Aviv.
Zomaar ondervraagd ja? Onbeschoft dan.
Ik moet uiteraard wel eerlijk toegeven dat ik redelijk bevooroordeeld ben en wel een liefde heb voor Arabische landen, dus dan valt Israël in vergelijking qua bijvoorbeeld gastvrijheid al gauw tegen.
Aan de andere kant is het in Israël natuurlijk wel allemaal geweldig geregeld en waan je je als toerist in weelde t.o.v. mijn bezoeken aan landen als Syrië, Libanon en Egypte.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:33 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt en heb eigenlijk ook nooit het idee gehad dat de Israëliërs qua gastvrijheid aan de Arabieren kunnen tippen. Je ervaring komt redelijk overeen met het beeld van het land en de Israëliërs zelf qua gastvrijheid. Maar toch vind ik de Joden uit het Midden-Oosten (Iran, etc) veel gastvrijer zijn dan die uit voormalig Sovjet-Unie.
Qua openbaar vervoer en ander infrastructuur bedoel je neem ik aan?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:35 schreef abdalfawaz het volgende:
Aan de andere kant is het in Israël natuurlijk wel allemaal geweldig geregeld en waan je je als toerist in weelde t.o.v. mijn bezoeken aan landen als Syrië, Libanon en Egypte.
Juist. Dat is een verademing.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:36 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Qua openbaar vervoer en ander infrastructuur bedoel je neem ik aan?
Hoor over het algemeen - ook van westerse toeristen - dat de Israëliërs een redelijk onbeschoft en gierig volk zijn?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:37 schreef Viajero het volgende:
Ik heb heel wisselende ervaringen gehad. Van bebaarde kibbutzniks die me een lift gaven door de woestijn en mensen in TA die in een restaurant met ons begonnen te praten en goed reisadvies gaven tot de meest onvriendelijke en ongemanierde mensen. Het was of supervriendelijk, of superonvriendelijk met die Israelis. Een tussenweg leek er niet echt te zijn.
Tof. Ook wel een redelijk klein landje natuurlijk. Maar goed, naast Jeruzalem en Tel Aviv nog eigenlijk andere plaatsen geweest? Hoe was Ramallah?quote:
Dat klopt deels, maar is (zoals altijd) niet het hele verhaal. Ik heb ook enorm hartelijke, vriendelijke en behulpzame Israelis meegemaakt. 60/40 onvriendelijk/vriendelijk schat ik.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:39 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hoor over het algemeen - ook van westerse toeristen - dat de Israëliërs een redelijk onbeschoft en gierig volk zijn?
Ik kom uit een redelijk gastvrij cultuur en mijn reis bijvoorbeeld naar Marokko vorig jaar is mij toch erg tegengevallen. Nu zal dat wellicht - qua opdringerigheid iig - iets anders zijn in Israel, maar de Israëliërs staan toch niet echt bekend om hun gastvrijheid merk ik.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:41 schreef Individual het volgende:
De ene Israeli is heel gastvriendelijk en de andere niet. (het blijven mensen) Enorm open en vriendelijke mensen tegengekomen incl zeer religieuze Joden, maar die zijn wel in de minderheid heb ik het gevoel.
Hetzelfde met Arabieren trouwens..
Dus enigszins te vergelijken met elk ander Europees land?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:42 schreef Viajero het volgende:
Dat klopt deels, maar is (zoals altijd) niet het hele verhaal. Ik heb ook enorm hartelijke, vriendelijke en behulpzame Israelis meegemaakt. 60/40 onvriendelijk/vriendelijk schat ik.
Zeker, je waant je ook grotendeels in Europa hoorquote:Op donderdag 26 april 2012 13:44 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus enigszins te vergelijken met elk ander Europees land?
Israel is bepaald geen Iran qua gastvrijheid, maar volgens mij zijn er sowieso bijzonder weinig landen die wat dat betreft aan Iran kunnen tippen. Er zijn ook verschillen van stad tot stad: Israeli's in Jerusalem zijn (over het algemeen) wat norser dan in Tel Aviv.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:43 schreef AryaMehr het volgende:
Ik kom uit een redelijk gastvrij cultuur en mijn reis bijvoorbeeld naar Marokko vorig jaar is mij toch erg tegengevallen. Nu zal dat wellicht - qua opdringerigheid iig - iets anders zijn in Israel, maar de Israëliërs staan toch niet echt bekend om hun gastvrijheid merk ik.
Behalve als je in de oude stad van Jerusalem bent, vooral als je dicht bij pelgrimsplaatsen bent.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Israel is bepaald geen Iran qua gastvrijheid, maar volgens mij zijn er sowieso bijzonder weinig landen die wat dat betreft aan Iran kunnen tippen. Er zijn ook verschillen van stad tot stad: Israeli's in Jerusalem zijn (over het algemeen) wat norser dan in Tel Aviv.
Israeli's zijn niet opdringerig, zoals de mensen in Marokko. Het zal je in Israel niet snel gebeuren dat je last hebt van hardnekkige verkopers die je mee willen lokken naar hun winkeltje of restaurant.
Dan toch wel de armere delen van Zuid Europa. De mythe van Israel als modern westers land is voor mij wel voorbij nadat ik Zuid Tel Aviv, Beer Sheva en Dimona heb gezien...quote:Op donderdag 26 april 2012 14:02 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
Zeker, je waant je ook grotendeels in Europa hoor![]()
Ramallah was heel relaxed. Er hangt een ontspannen sfeer en het is een overzichtelijke stad voor Midden-Oosterse begrippen. Mensen vinden het leuk dat je hun stad bezoekt en zijn nieuwsgierig naar je. De checkpoints zijn wel vervelend, je voelt je als een dier dat in een te klein hok zit (en dan heb ik dat meer één keer hoeven meemaken, terwijl het voor hen dagelijkse kost is)
In mijn geitenharen boetekleed, zeulend met een enorm houten kruis? Ik betwijfel hetquote:Op donderdag 26 april 2012 14:21 schreef k_man het volgende:
Ook daar niet. Misschien wel als je eruit ziet als een godsdienstwaanzinnige.
Dat is dan een opluchting; sowieso zal het mij verbazen als er überhaupt een volk bestaat dat de Marokkanen in opdringerigheid kan aftroeven?quote:Op donderdag 26 april 2012 14:18 schreef k_man het volgende:
Israel is bepaald geen Iran qua gastvrijheid, maar volgens mij zijn er sowieso bijzonder weinig landen die wat dat betreft aan Iran kunnen tippen. Er zijn ook verschillen van stad tot stad: Israeli's in Jerusalem zijn (over het algemeen) wat norser dan in Tel Aviv.
Israeli's zijn niet opdringerig, zoals de mensen in Marokko. Het zal je in Israel niet snel gebeuren dat je last hebt van hardnekkige verkopers die je mee willen lokken naar hun winkeltje of restaurant.
Ik ben nooit in Marokko geweest, maar qua opdringerigheid geef ik Senegal ook een goede kans...quote:Op donderdag 26 april 2012 14:27 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dat is dan een opluchting; sowieso zal het mij verbazen als er überhaupt een volk bestaat dat de Marokkanen in opdringerigheid kan aftroeven?
Tel Aviv en Jeruzalem zal ik natuurlijk wel aandoen. Hoe zit het met Haifa eigenlijk? Moeite waard om het te bezoeken?
Nooit echt in Centraal- of Zuid-Afrika geweest, maar ik geloof je graag.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:29 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik ben nooit in Marokko geweest, maar qua opdringerigheid geef ik Senegal ook een goede kans...
My Friend, my friend! Nice to be nice!
Naar Oost-Jeruzalem gaan of de minibus naar de Westbank nemenquote:Op donderdag 26 april 2012 14:22 schreef HSG het volgende:
Ik heb gelezen dat alles op zaterdag dicht is in Jeruzalem. Heeft iemand tips om de tijd te doden?
minibussen rijden op zaterdag? En wat is er in Oost-Jerzualem te doen?quote:Op donderdag 26 april 2012 14:32 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
Naar Oost-Jeruzalem gaan of de minibus naar de Westbank nemen
Arabisch gebied. Die zijn gewoon open op zaterdag.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:35 schreef HSG het volgende:
minibussen rijden op zaterdag? En wat is er in Oost-Jerzualem te doen?
Dat is het Arabische deel van Jeruzalem, daar is zaterdag geen rustdag. In Oost-Jeruzalem is het gewoon leuk om door de drukke markten te lopen. Je kunt vanuit de Damascus-poort in Jeruzalem heel eenvoudig naar Bethlehem of Ramallah gaan voor een paar euro en zo een dagje weggaan. In Bethlehem kun je de Christelijke bedevaartsoorden aanschouwen en in Ramallah krijg je meer het idee van een Arabische stad en kun je wellicht het graf van Arafat bezoeken.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:35 schreef HSG het volgende:
[..]
minibussen rijden op zaterdag? En wat is er in Oost-Jerzualem te doen?
En de islamitisch deel van de oude stad?quote:Op donderdag 26 april 2012 14:37 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Arabisch gebied. Die zijn gewoon open op zaterdag.
Idem. Alleen is het daar 's avonds weer uitgestorvenquote:Op donderdag 26 april 2012 14:38 schreef HSG het volgende:
[..]
En de islamitisch deel van de oude stad?
Geen idee. Abdalfawaz kan hier wellicht op reageren.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:38 schreef HSG het volgende:
[..]
En de islamitisch deel van de oude stad?
En weet jij een leuk restaurantje waar ik kan eten op de rustdagen?quote:Op donderdag 26 april 2012 14:39 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
Idem. Alleen is het daar 's avonds weer uitgestorven
Poe, dat is een lastige vraag, heb niet echt uitzonderlijk gegeten in Jeruzalem. Zaterdags zijn 's avonds ook de restaurants in de rest van de stad wel weer open hoor..quote:Op donderdag 26 april 2012 14:42 schreef HSG het volgende:
[..]
En weet jij een leuk restaurantje waar ik kan eten op de rustdagen?
En vrijdagavond dan?quote:Op donderdag 26 april 2012 14:44 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
Poe, dat is een lastige vraag, heb niet echt uitzonderlijk gegeten in Jeruzalem. Zaterdags zijn 's avonds ook de restaurants in de rest van de stad wel weer open hoor..
Dan kun je inderdaad beter in de Arabische wijk wat eten, als je bij de Damascus-poort staat in de oude stad zijn er legio mogelijkheden, ik kan zo niet op een naam komen van een restaurant waar ik gegeten hebquote:
aah kijk aan man.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:51 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
Dan kun je inderdaad beter in de Arabische wijk wat eten, als je bij de Damascus-poort staat in de oude stad zijn er legio mogelijkheden, ik kan zo niet op een naam komen van een restaurant waar ik gegeten heb
hotels.com of hostelworld.com voor slaapplaatsen.quote:Op maandag 14 januari 2013 17:09 schreef Buitendam het volgende:
Ik kick hem even, want ik ga hoogstwaarschijnlijk deze zomer. We hebben nog niet eens een bestemming op het oog, maar over 4 weken willen we geboekt hebben. Ik vind het moeilijk zoeken buiten de all-in hotels, daar zit ik niet echt op te wachten. En ook twijfel ik nog over welke manier van vervoer als we eenmaal daar zijn.
Ik zit te zoeken op Jeruzalem, omdat daar nogal wat te zien blijkt. Het drukke nachtleven trekt me niet, dus dat sla ik over. Auto huren misschien een optie, hoewel ik niet echt een duidelijk beeld heb van het verkeer, dat ik het misschien beter met het OV daar kan doen. Van hostel naar hostel hoppen.quote:Op maandag 14 januari 2013 18:09 schreef Individual het volgende:
[..]
hotels.com of hostelworld.com voor slaapplaatsen.
Bus of auto?
Jerusalem, Ein Gedi en omgeving zijn tof, Tel Aviv en vooral Eilat vermijden. Als je in de buurt bent is Petra in Jordanie onvergetelijk.
Daar heb ik ook verbleven. Als je met vriendin gaat zeg dan tegen ze dat je getrouwd bent anders mag je niet in dezelfde kamer slapen. (even nepringen kopen?) Erg strikt Moslim daar. Wel een fantastisch uitzicht vanaf het dakterras.quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:14 schreef Haushofer het volgende:
In Jeruzalem hadden wij het Hashimi hostel. Prima prijs, en prachtig uitzicht 's ochtends bij het (heel fijne!) ontbijt
Eens.quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:14 schreef Haushofer het volgende:
Waarom je Tel Aviv zou moeten vermijden is me niet duidelijk. Het is juist fascinerend om de grote verschillen te zien tussen b.v. Jeruzalem en Tel Aviv
Ff kickuh...quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:15 schreef k_man het volgende:
[..]
Eens.
In Tel Aviv is bovendien best wat te doen. Er zijn bijv. diverse interessante musea en je kunt een rondleiding doen langs de Bauhaus architectuur. Als je dat niks vindt kun je altijd nog naar het strand en/of het nachtleven in.
...
Thnxquote:Op woensdag 17 mei 2017 08:37 schreef k_man het volgende:
Ik vond het wel leuk om een guided tour te doen door dat wijkje, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ze presenteren het dus als Bauhaus, maar ik vond het meer Miami. Het is wel merendeels ontworpen door gevluchte Duitse joden, maar de stijl doet eerder Amerikaans aan, met pastelkleurtjes en zo.
Afijn, je moet zelf maar even kijken. Mijn foto's van Israël staan hier. Foto's van het betreffende wijkje staan bijna achteraan; foto 13_04 t/m 13_19. Kwaliteit van de foto's is niet optimaal, maar het geeft wel een idee denk ik. De foto's zijn een beetje gelig, ik denk door de apparatuur op het vliegveld. Laatste keer dat ik rolletjes heb gebruikt.
Van de sjabbat heb ik zo geen idee meer. Ik weet niet of ik er toen was.
Maar waar is het?quote:Op woensdag 31 mei 2017 09:30 schreef Iwanius het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn lievelingsplek als ik er ben.
Held!quote:Op woensdag 31 mei 2017 10:22 schreef SeLang het volgende:
Mijn ultieme Israel ervaring was rond de kerst Life of Brian kijken in een Arabisch hostel in Oost Jeruzalem
In elk geval Iran! Verder denk ik dat een hoop islamitische landen/Arabische landen wellicht problemen op kunnen leveren, een groot deel daarvan heeft niet zo’n beste verstandhouding met Israëlquote:Op woensdag 17 januari 2018 19:31 schreef electronique het volgende:
Over welke stempels in je paspoort doen ze eigelijk moeilijk in Israel?
In ons reisgezelschap werd er iemand uitgepikt omdat haar tweede naam `Petra´ was en dat welllicht zou verwijzen naar Jordanie.quote:Op woensdag 17 januari 2018 19:31 schreef electronique het volgende:
Over welke stempels in je paspoort doen ze eigelijk moeilijk in Israel?
Alleen voor het strand gegaan?quote:Op maandag 26 februari 2018 19:10 schreef Metalfreak het volgende:
In januari nog een lang weekend naar Eilat, Israel geweest.
Nee, het was net het koudste weekend van het jaar daar (alsnog 18 graden, maar goed). Het leukste was eigenlijk een dag naar de dode zee en Jeruzalem, om 5:45 opgehaald worden en om 23:00 weer terug zijn in Eilat. Lange dag, maar erg interessant. Maar het is erg goedkoop om naar Eilat te gaan vanuit Weeze met Ryanair, als je een beetje geluk hebt qua datums, kun je voor 20 euro retour zijn.quote:
Dat is geen geld. Ik ken Eilat verder totaal niet. Is er verder wat te doen naast het strand en de Dode Zee dan?quote:Op dinsdag 27 februari 2018 12:46 schreef Metalfreak het volgende:
Nee, het was net het koudste weekend van het jaar daar (alsnog 18 graden, maar goed). Het leukste was eigenlijk een dag naar de dode zee en Jeruzalem, om 5:45 opgehaald worden en om 23:00 weer terug zijn in Eilat. Lange dag, maar erg interessant. Maar het is erg goedkoop om naar Eilat te gaan vanuit Weeze met Ryanair, als je een beetje geluk hebt qua datums, kun je voor 20 euro retour zijn.
Ja, de Rode Zee natuurlijk, daar kun je blijkbaar goed snorkelen en/of duiken en een bezoekje aan microbrouwerij The Breweryquote:Op dinsdag 27 februari 2018 12:52 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Dat is geen geld. Ik ken Eilat verder totaal niet. Is er verder wat te doen naast het strand en de Dode Zee dan?
Ditquote:Op dinsdag 27 februari 2018 15:51 schreef Individual het volgende:
Je kan ook makkelijk in het Chickpoint in Taba komen vanuit Eilat.
Stukje warmer dan NL waarschijnlijk wel. Was er vorige maand en was netjes 25+ graden. Op het strand kunnen liggen.quote:Op donderdag 18 januari 2018 19:59 schreef underground1009 het volgende:
[..]
In elk geval Iran! Verder denk ik dat een hoop islamitische landen/Arabische landen wellicht problemen op kunnen leveren, een groot deel daarvan heeft niet zo’n beste verstandhouding met Israël
Ik ga in februari een weekje naar Tel Aviv, wat is het weer dan? Warmer dan in Nederland of moet ik me gewoon dik inpakken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |