Hoe vonden jullie het ?? gaaf ?? niks??
waar zijn jullie geweest
ik ben zelf in Ma'yan zvi (tegen de middelandse zee)
en Ein Gedi (bij de dode zee) geweest
en het was echt de gaafste tijd van mijn leven daar
ik kan het ook iedereen aan raden
Daarna heb ik op diezelfde kibutz in de tuinen gewerkt..... dat was echt zwaar werk maar wel super gaaf want het was de hele dag buiten lekker in de zon (ik leek wel een neger toen ik terug kwam) moest daar trouwens ook nog in een viskwekerij werken met allemaal tropische vissen, die moest je dan met de hand vangen... echt heel gaaf en ranzig (ik hou niet van vis )
De andere vrijwilligers waren echt super gaaf en gezellig.... vooral met de zuid-afrikanen heb ik veel lol beleeft, dat taaltje is echt grappig namelijk.
Heb toen ook nog wat Joodse feesten meegemaakt en we hadden iedere vrijdag avond feest avond (zaterdag waren we namelijk vrij) en dat ging dan meestal tot laat door... en de volgende dag koppijn ben toen trouwens wel afgevallen....eten was namelijk niet echt super.
Daarna ben ik naar Ein Gedi (bij de dode zee) geweest.
Als iets wel een feest Kibutz was, dan was dat het wel...... echt bijna iedere avond hadden we wel feest en dan op vrijdag avond hadden we speciaal feest (dus met een thema) er waren ook super veel vrijwillgers wel tegen de 60!! we hadden ook een eigen hoek daar op die kibutz.
ik moest daar werken in een restauraunt... .echt vreselijk werk was dat...maar de vrijwillligers die daar werkte waren wel gezellig dus het was allemaal wel uit te houden...
Het was wel een hele bijzondere plek, want je zat iets van 300 meter onder de zee spiegel... ik heb trouwens 2 maanden ook geen wolk gezien van daaruit ben ik Israël ook gaan verkennen, ben een long weekend naar Jeruzalem geweest en natuurlijk naar Eilat. En toen het in Nederland zomer werd ben ik weer terug gegaan naar huis.
Wat ik echt heel jammer dus vond want het was echt een gave tijd. Daarna nog lang contact gehad met vrienden uit Denemarken, ben daar zelfs nog een paar keer op bezoek geweest.
Al met al een mega gave ervaring..
ZO dat was dus mijn verhaal
Oja op mijn site staan ook nog wat foto's niet zo heel veel want mijn camera met rolletjes was gestolen
[Dit bericht is gewijzigd door appelsientje op 04-01-2004 18:38]
Ik vond het ontzettend gaaf, leuk met al die mensen van overal vandaan. Er waren mensen uit Zuid-Afrika, Canada, Nieuw Zeeland, Spanje, Zweden en nog wat landen. Vooral met de Zuid-Afrikanen veel gelachen, idd ook om de taal
Het werk vond ik best zwaar, ik was niet al te veel gewend maar na een paar dagen ging het wel beter. Ik heb in de tuin gewerkt, plantsoentjes bijhouden, op het strand zorgen dat het een beetje netjes was, trossen dadels in van die netten doen (in de palmboom dus, met een machine hoog die bomen in en dan op de bladeren staan ) verder nog een paar keer in het restaurant en op de struisvogelboerderij gewerkt.
Wij hadden ook elke vrijdag feest, niet zo heel groot (was niet zo'n grote kibbutz) maar wel met ook jongeren van de kibbutz erbij, altijd heel gezellig
Na de kibbutz heb nog een paar weken door Israel gereisd waarvan 2 weken in Jeruzalem, wat is dat een mooie stad!
Ik ben ook op kibbutz Ein Gedi geweest daar heb ik in de Dode Zee gezwommen en door dat National Park gelopen (Wadi David ofzo? )
quote:Ik in Israel....maar niet om te werken....alleen om te kijken,op zich wel leuk idee maar het is echt niks voor mij
Op zaterdag 28 juli 2001 16:59 schreef appelsientje het volgende:
Wie is er wel eens op een kibutz geweest ??
quote:grappig dan zijn we opdezelfde plek geweest
Op zondag 4 januari 2004 23:37 schreef Vava het volgende:
Ja ik heb in 1997 voor 3 maanden op een kibbutz gewerkt, kibboets Ha'on aan het Meer van Tiberias.Ik vond het ontzettend gaaf, leuk met al die mensen van overal vandaan. Er waren mensen uit Zuid-Afrika, Canada, Nieuw Zeeland, Spanje, Zweden en nog wat landen. Vooral met de Zuid-Afrikanen veel gelachen, idd ook om de taal
Het werk vond ik best zwaar, ik was niet al te veel gewend maar na een paar dagen ging het wel beter. Ik heb in de tuin gewerkt, plantsoentjes bijhouden, op het strand zorgen dat het een beetje netjes was, trossen dadels in van die netten doen (in de palmboom dus, met een machine hoog die bomen in en dan op de bladeren staan
) verder nog een paar keer in het restaurant en op de struisvogelboerderij gewerkt.
Wij hadden ook elke vrijdag feest, niet zo heel groot (was niet zo'n grote kibbutz) maar wel met ook jongeren van de kibbutz erbij, altijd heel gezellig
Na de kibbutz heb nog een paar weken door Israel gereisd waarvan 2 weken in Jeruzalem, wat is dat een mooie stad!
Ik ben ook op kibbutz Ein Gedi geweest
daar heb ik in de Dode Zee gezwommen en door dat National Park gelopen (Wadi David ofzo? )
quote:ach als je met al die vrijwillgers bent is het goed te doen hoor... vooral omdat de meeste uit verschillende landen komen, dat is echt zo gaaf
Op maandag 5 januari 2004 00:35 schreef sabyne het volgende:[..]
Ik in Israel....maar niet om te werken....alleen om te kijken,op zich wel leuk idee maar het is echt niks voor mij
quote:The Moon weet ik niet, we waren daar en zijn toen even op die kibbutz gaan kijken.
Op Monday 5 January 2004 14:06 schreef appelsientje het volgende:[..]
grappig dan zijn we opdezelfde plek geweest
ben je bij die kibutz ook bij The moon geweest (dat was de plek voor de vrijwillgers)
Maar voor de rest hebben we hetzelfde werk zo'n beetje gedaan...
ik moest trouwens ook nog midden in de warme zon bomen schilderen..... echt heel bijzonder
Volgens mij ben ik ook nog bij dat meer geweest... is dat niet vlak bij nazareth ??
Vlak bij Nazareth klopt!
De Golan begon ook in de buurt van de kibbutz.
Het was ook ontzettend warm! Ik begon 's morgens om 5.30 uur, dan was het nog wel te doen maar even later was het dan 37 graden. Maar zelfs dat went
quote:Dat had ik dus ook.... ik kwam daar aan in de "winter" en ik moest daana steeds vroeger beginnen om dat het zo onwijs warm werd in de middag.
Op maandag 5 januari 2004 19:38 schreef Vava het volgende:[..]
The Moon weet ik niet, we waren daar en zijn toen even op die kibbutz gaan kijken.
Vlak bij Nazareth klopt!
De Golan begon ook in de buurt van de kibbutz.
Het was ook ontzettend warm! Ik begon 's morgens om 5.30 uur, dan was het nog wel te doen maar even later was het dan 37 graden. Maar zelfs dat went
*Nieuwsgierig is*
quote:Nou de bedoeling van een kibutz is, dat een kibutz opzich zou kunnen leven, dus geen last heeft van de invloeden van buiten af. Nou dat is dus helaas niet wat geworden, maar het is een soort van leefcomune waarin iedereen een taak heeft.. en de vrijwilligers helpen hier dus bij.
Op dinsdag 6 januari 2004 09:54 schreef Hik het volgende:
Beetje stomme vraag misschien, maar wat is nou het idee achter zo'n Kibutz? Ik bedoel: je doet een soort vrijwilligerswerk (redelijk zwaar wekr ook nog, als ik het zo hoor!), maar aan wie komt dat ten goede dan? Aan de bevolking? Want Israel is natuurlijk niet echt een ontwikkelingsland... Wat was jullie motivatie om daar te gaan werken? (Goedkope vakantie (dat zal op zich ook wel meevallen)? Mensen ontmoeten? Of zit daar nog iets anders achter?)*Nieuwsgierig is*
Maar het is echt enorm gaaf, vooral omdat je zoveel mensen ontmoet die overal vandaag komen. En je bent helemaal op jezelf aangewezen uiteindelijk (ik ging alleen naar Israël toe)
Tja goedkope vakantie zo kan je het wel zien, je krijgt zelfs een beetje zak geld. Niet echt veel, ik kon er tenminste niet van rond komen
En het werken is wel zwaar maar met de mensen is het dan wel weer gezellig en je ziet wat van een andere cultuur....vooral als je in Jeruzalem komt, daar wonen, Christenen, Joden, en Arabieren gewoon naast elkaar.
Maar goed, je helpt dus niet het land, maar de leef gemeenschap
Hopelijk dat het een beetje duidelijk is
Als ik tijd heb ga ik ff mijn andere foto's ook inscannen er staan wel een paar op mijn site... maar ik heb er meer
quote:Het is inderdaad een soort commune, teminste dat was vroeger het idee. Iedereen is gelijk, verdient hetzelfde en men zorgt gezamelijk voor het inkomen van zo'n leefgemeenschap.
Beetje stomme vraag misschien, maar wat is nou het idee achter zo'n Kibutz? Ik bedoel: je doet een soort vrijwilligerswerk (redelijk zwaar wekr ook nog, als ik het zo hoor!), maar aan wie komt dat ten goede dan? Aan de bevolking? Want Israel is natuurlijk niet echt een ontwikkelingsland... Wat was jullie motivatie om daar te gaan werken? (Goedkope vakantie (dat zal op zich ook wel meevallen)? Mensen ontmoeten? Of zit daar nog iets anders achter?)*Nieuwsgierig is*
Had jij ook zo last van al die vragen?? ik heb daar wel een half uur gestaan en maar steeds dezelfde vragen beantwoorden (ze waren trouwens wel vriendelijk)
quote:Wat voor vragen bedoel je? Als je op het vliegveld bedoeld: je wordt inderdaad flink ondervraagd over van alles en nog wat. Ik vloog met El Al, het schijnt dat die van elke passagier een soort "file" bijhouden met info over wat je gaat doen, wanneer je reist en waar je geweest bent.
Op dinsdag 6 januari 2004 11:32 schreef appelsientje het volgende:
Ik had ook een openticket, maar ik had wel een adres in Tel-aviv dat is zo'n bureau waar allemaal adressen van de verschillende kibutzen zijn. En hun weten ook heel snel of er ergens plaats is of niet.
Maar dat was ook het enige dat "geregeld" waswant voor de rest mocht ik het zelf opzoeken.
Wij kregen iedere maand ook een soort eet kaart waarmee we konden eten in de eetzaal, eten was niet echt bijzonder vond ikHad jij ook zo last van al die vragen?? ik heb daar wel een half uur gestaan en maar steeds dezelfde vragen beantwoorden (ze waren trouwens wel vriendelijk)
Het eten in de kibbutz was inderdaad niet bijzonder, er was veel keus maar alles kwam rechtstreeks uit de diepvries.. waar het naar mijn idee veels te lang in had gelegen.
quote:Ja idd de vragen op het vliegveld, ik had dus allemaal cadeaus meegekregen van mijn vrienden. Dus ik wist niet wat er in zat
Op dinsdag 6 januari 2004 12:21 schreef esnaider het volgende:[..]
Wat voor vragen bedoel je? Als je op het vliegveld bedoeld: je wordt inderdaad flink ondervraagd over van alles en nog wat. Ik vloog met El Al, het schijnt dat die van elke passagier een soort "file" bijhouden met info over wat je gaat doen, wanneer je reist en waar je geweest bent.
Ze moeten daar helaas wel, ik heb m'n tas op de terugreis wel 3x leeg moeten halen..
Een stempel in je paspoort was ook wel leuk geweest ipv een los papiertje, probleem is alleen dat je met die stempel de toegang tot veel andere Arabische landen wel kunt shaken.Het eten in de kibbutz was inderdaad niet bijzonder, er was veel keus maar alles kwam rechtstreeks uit de diepvries.. waar het naar mijn idee veels te lang in had gelegen.
Het eten, nou tja ik heb dus ook 2 weken in de kubtiz restaurant gewerkt.... en idd het eten werd gemaakt en gewoon in de vriezer voor 1 week gezet... en dan eruit gehaald...ik wist toen wel wat vers was en wat niet
Ik heb trouwens wel een stempel gekregen (een werk visum) omdat ik daar dus ging werken.
Helaas alleen moet ik mijn paspoort over 2 maanden verlengen dus heb ik er niks meer aan
quote:Israel was al jaren een land waar ik ooit nog wel eens naartoe wilde. Toen was ik klaar met school en ik zag het toen nog niet zo zitten om een baan te gaan zoeken in NL. Ik ben toen gaan kijken naar de mogelijkheden om in het buitenland iets te doen. Zo kwam ik dus bij Israel en kibbutz uit
Wij kregen trouwens elke week een envelopje met zakgeld voor de eetzaal hadden we geen pasje ofzo, mocht gewoon naar binnen gaan, bord vullen en gaan eten
Ik denk omdat de kibbutz best klein was, je kende de meeste mensen daar wel, iig van gezicht.
Ik ben op de terugreis verschrikkelijk ondervraagd incl. rugzak leegmaken enz...
Net op tijd voor het vliegtuig iedereen zat al, kwam ik nog eens aan
Ik zou best nog een keer naar Israel willen, het is intussen ook alweer een paar jaar geleden, ben wel benieuwd
Maar wat denken jullie over de veiligheid? Zou het te doen zijn nu?
[Dit bericht is gewijzigd door Vava op 06-01-2004 19:38]
quote:Ja ik wil ook dol graag weer terug, volgens mij valt het wel me met de veiligheid... tenminste nu hoor je niet meer zoveel.... je kan ook nog stukken met de trein en taxi gaan
Op dinsdag 6 januari 2004 19:29 schreef Vava het volgende:[..]
Israel was al jaren een land waar ik ooit nog wel eens naartoe wilde. Toen was ik klaar met school en ik zag het toen nog niet zo zitten om een baan te gaan zoeken in NL. Ik ben toen gaan kijken naar de mogelijkheden om in het buitenland iets te doen. Zo kwam ik dus bij Israel en kibbutz uit
Wij kregen trouwens elke week een envelopje met zakgeld
voor de eetzaal hadden we geen pasje ofzo, mocht gewoon naar binnen gaan, bord vullen en gaan eten
![]()
Ik denk omdat de kibbutz best klein was, je kende de meeste mensen daar wel, iig van gezicht.Ik ben op de terugreis verschrikkelijk ondervraagd
incl. rugzak leegmaken enz...
Net op tijd voor het vliegtuigiedereen zat al, kwam ik nog eens aan
Ik zou best nog een keer naar Israel willen, het is intussen ook alweer een paar jaar geleden, ben wel benieuwd
![]()
Maar wat denken jullie over de veiligheid? Zou het te doen zijn nu?
quote:Nou dat valt echt wel mee hoor dat uitbuiten.
Op dinsdag 6 januari 2004 19:33 schreef OldJeller het volgende:
Het is daar niet rozengeur en maneschijn, geen lekkere chill vakantie in het zonnetje, het is werken en uitgebuit worden.. Dat heb ik van meerdere mensen gehoord die er waren geweest.
Ik moet zeggen dat ik op de beide kibutzen toch genoeg vrije tijd had om leuke dingen te doen, soms gewoon ff een paar dagen weg enzo.
quote:Haha ja liften deed ik ook daar, wel altijd met iemand anders erbij, alleen vond ik een beetje eng hoewel het daar zo gewoon als wat was.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:30 schreef appelsientje het volgende:[..]
Ja ik wil ook dol graag weer terug, volgens mij valt het wel me met de veiligheid... tenminste nu hoor je niet meer zoveel.... je kan ook nog stukken met de trein en taxi gaan
Ik ging vaak liften daar, was lekker goedkoopen zo kwam je ook nog eens in contact met de mensen daar.
Ik ga sparen denk ikwant ik ga er zekers nog een keer terug!!
Ik vind niet dat je uitgebuit wordt op een kibbutz. Je weet toch van tevoren al dat het hard werken is. Bovendien ben je vrij om weg te gaan
In het beging vond ik het echt keihard werken en dacht ik dat ik dat nooit lang vol zou houden maar ik ben er toch wel aan gewend geraakt, na een paar dagen al. En de sfeer is zo ontzettend leuk, supergezellig met iedereen
quote:Ben het helemaal met je eens je kiest er tenslotte zelf voor
Op dinsdag 6 januari 2004 21:43 schreef Vava het volgende:[..]
Haha ja liften deed ik ook daar, wel altijd met iemand anders erbij, alleen vond ik een beetje eng hoewel het daar zo gewoon als wat was.
Nu zou ik niet meer gaan liften, ik huur wel een auto dan of gewoon maar de bus en hopen dat er niks gebeurd.Ik vind niet dat je uitgebuit wordt op een kibbutz. Je weet toch van tevoren al dat het hard werken is. Bovendien ben je vrij om weg te gaan
In het beging vond ik het echt keihard werken en dacht ik dat ik dat nooit lang vol zou houden maar ik ben er toch wel aan gewend geraakt, na een paar dagen al. En de sfeer is zo ontzettend leuk, supergezellig met iedereen
[Dit bericht is gewijzigd door esnaider op 06-01-2004 22:25]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |