kortom de goedwillend burgers is een crimineel.quote:Totale controle vanaf september 2013: Alle dataverkeer vastgelegd
'George Orwell had gelijk. Hij was alleen 30 jaar te vroeg,' aldus het commentaar van een bekende Amerikaanse blogger. Reden: vanaf september 2013 gaat de Amerikaanse NSA (National Security Agency) in een complex in de staat Utah al het wereldwijde dataverkeer onderscheppen, vastleggen, ontcijferen, analyseren en opslaan - inclusief de inhoud van privé telefoongesprekken, emails, internet zoekopdrachten en alles wat u digitaal achterlaat, zoals opgevraagde routebeschrijvingen, reisbestemmingen, bestelde goederen en zelfs elektronisch betaalde parkeerkaartjes.
Het extreem zwaar beschermde NSA data verzamelcentrum in Bluffdale kost zo'n $ 2 miljard en gaat virtueel alle communicatie die (elektronisch) traceerbaar is vastleggen. Al deze informatie zal in het bezit komen van de overheid van de Verenigde Staten, die ermee kan doen wat ze wil. Codenaam van het uiterst geheime (?) project: Stellar Wind (sterrenwind).
'Het leidt geen twijfel dat de NSA zich heeft veranderd in de grootste, meest geheime en potentieel meest indringende inlichtingenorganisatie die ooit is opgericht,' aldus de bekende Amerikaanse website Wired waarop het nieuws naar buiten werd gebracht. Wired baseert zich daarbij op de voormalige NSA medewerker William Binney.
'Iedereen is een doelwit'
Binney was als cryptowiskudige het hoofd van één van de twee Signals Intelligence Automation Research Centers van de NSA. Hij nam ontslag toen hij zich realiseerde dat de NSA met het project openlijk de Amerikaanse Grondwet vertrapt. 'We zijn nog maar een heel klein beetje verwijderd van een volledig bewaakte totalitaire staat,' waarschuwde hij.
Een andere hoge inlichtingenofficial benadrukte dat niet alleen al het financiële, diplomatieke en zakelijke dataverkeer kan en zal worden vastgelegd, maar ook dat van de gewone gemiddelde internetter, allereerst in de VS zelf maar ook daarbuiten. Het NSA zou inmiddels in staat zijn om al het versleutelde dataverkeer te ontcijferen, zodat niets meer geheim blijft. 'Iedereen die communiceert is een doelwit.'
1 Yottabyte
Dat het hier om een ongelooflijk hoeveelheid info gaat behoeft geen uitleg. Tussen 2010 en 2015 zal het wereldwijd internetverkeer zich verviervoudigen en 966 exabytes aan dataverkeer omvatten. In 2007 bracht het Pentagon een rapport uit waarin werd aangekondigd dat het zijn Global Information Grid geschikt zou maken voor het verwerken van 1 yottabyte, oftwel 1 miljoen exabytes. Dit gelijk staat aan 500 quintiljoen (500.000.000.000.000.000.000) pagina's informatie.
Deze informatie wordt onder andere verzameld door in het geheim geplaatste aftap- en afluistercentra die op strategische communicatie verzamel- en verwerkingsstations zijn geplaatst, inclusief de grote schotelantennes die worden gebruikt voor het satellietverkeer tussen de VS en de rest van de wereld. De NSA begon overigens al in 2001 met het afluisteren en controleren van persoonlijke telefoongesprekken en emails, iets waarmee de organisatie willens en wetens de Amerikaanse Grondwet overtrad.
Alle gecodeerde info gebroken
Om de gigantische hoeveelheid info te kunnen verwerken werd in 2004 het plan opgesteld om de meest krachtige computer ter wereld te bouwen. Deze computer moest in staat zijn om 1 quadriljoen (10 tot de 15e macht) berekeningen per seconde uit te voeren. Deze onvoorstelbare snelheid was tevens nodig om alle gecodeerde informatie, hoe complex ook, te kunnen breken en ontcijferen. (1)
Drones
Vanaf september 2013 lijkt de enige nog overgebleven veilige manier van communiceren dan ook ouderwetse face-to-face gesprekken te zijn. Alhoewel ook dat steeds moeilijker wordt, want de Amerikaanse regering gaat de komende jaren in eigen land tienduizenden drones inzetten die menselijke gesprekken tot op vele honderden meters afstand kunnen horen en opnemen (2). Eind vorig jaar werden de eerste helikopter achtige drones, waarmee mensen ook kunnen worden getaserd (tijdelijk verlamd) of zelfs vermoord, door de politie in Texas in gebruik genomen (3).
bron
of nog meer bronnen
niet helemaal... http://www.zdnet.be/techz(...)ytes-in-de-woestijn/quote:Op vrijdag 23 maart 2012 07:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je loopt achter, Lambiekje. Is allang NWS,
Anonops #12: Spy on the Spyers
http://www.wired.com/threatlevel/2012/03/ff_nsadatacenter/all/1
Dan moet je beter lezen. Het artikel gabsaeerd op een boek van een onderzoeksjourno heeft het ook over computersstemen om real-time analyses te maken. Aan de hand van de analyses word geselecteerd welke informatie opgeslagen moet worden. Het gaat dus in feite wel om totale monitoring van wereldwijd dataverkeer.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:12 schreef fruityloop het volgende:
Heb je ook de bron van het originele interview voor de verandering? Of gaan we zoals gebruikelijk halverwege het topic er achter komen dat je favoriete anti-Amerika sites de originele artikelen weer eens slecht vertaald, en finaal uit de context hebben gerukt?
Hier lees ik bijvoorbeeld "vast swaths of the world’s communications" wat zoveel betekend als grote hoeveelheden, en daar is niks kwantitatiefs aan, laat staan dat het " al het wereldwijde dataverkeer" behelst.
Dan mogen ze wel wat meer ruimte regelen, en servers opstellen, aangezien 1 google datacenter ongeveer evenveel nuttige server ruimte bevat als dit gebouw..quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet je beter lezen. Het artikel gabsaeerd op een boek van een onderzoeksjourno heeft het ook over computersstemen om real-time analyses te maken. Aan de hand van de analyses word geselecteerd welke informatie opgeslagen moet worden. Het gaat dus in feite wel om totale monitoring van wereldwijd dataverkeer.
Dat soort systemen zijn er al lang, oa Oracle en IBM zijn daar al een aardig eind mee, en ook in Japan doet fujitsu mooie dingen. En waarmee denk je dat een Microsoft of Amazon hun cloud omgeving checkt en bijstuurt?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet je beter lezen. Het artikel gabsaeerd op een boek van een onderzoeksjourno heeft het ook over computersstemen om real-time analyses te maken. Aan de hand van de analyses word geselecteerd welke informatie opgeslagen moet worden. Het gaat dus in feite wel om totale monitoring van wereldwijd dataverkeer.
Ze hoeven niet alles op te slaan natuurlijk, alleen wat tijdens de scan als 'interessant' gezien wordt.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:02 schreef mvt het volgende:
even denken, 1 Yottabyte = 10E12 (tien tot de macht 15) Terabyte. De goedkoopste harde schijf kost volgens de Tweakers Pricewatch ¤0,048 per GB, of ¤48 per TB, dus om 1 YB aan opslag te kopen via de pricewatch zijn ze al 48E12 euro kwijt of wel 48000 miljard euro.
Vind ik het toch knap dat ze dat, inclusief alle computers er omheen en een gebouw voor maar 2 miljard laten bouwen. Aardige korting.
Trouwens, de 1 petaflops/s is al doorbroken in 2008, ze zitten nu op 10 petaflops.
Trouwens, een petaflop cluster kost je ook al snel 300+ miljoen. Dus wat ik zei, aardige korting
Hoeveel kost de NSA?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:04 schreef Henno het volgende:
[..]
Ze hoeven niet alles op te slaan natuurlijk, alleen wat tijdens de scan als 'interessant' gezien wordt.
Maar dan nog: hoe ga je zoveel data scannen, hoeveel zouden switches, routers en bekabeling met die bandbreedte wel niet kosten?
Dat hangt er van af wat je daar allemaal onder rekent, het National Reconnaissance office zit op ~15 miljard dacht ik, en die beheren alle satellieten etc, waarvan de NSA er ook weer een aantal heeft. sommige cijfers zeggen dat de NSA zelf iets van 12 miljard kost per jaar, maar het totaal is >78 miljard, vermoedelijk ook voor de CIA en Homeland Security etc etc.quote:
je rekent met consumentwoekerprijzen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:02 schreef mvt het volgende:
even denken, 1 Yottabyte = 10E12 (tien tot de macht 15) Terabyte. De goedkoopste harde schijf kost volgens de Tweakers Pricewatch ¤0,048 per GB, of ¤48 per TB, dus om 1 YB aan opslag te kopen via de pricewatch zijn ze al 48E12 euro kwijt of wel 48000 miljard euro.
Vind ik het toch knap dat ze dat, inclusief alle computers er omheen en een gebouw voor maar 2 miljard laten bouwen. Aardige korting.
Trouwens, de 1 petaflops/s is al doorbroken in 2008, ze zitten nu op 10 petaflops.
Trouwens, een petaflop cluster kost je ook al snel 300+ miljoen. Dus wat ik zei, aardige korting
Waar je vervolgens weinig mee opschiet omdat je er zelf ook middenin zit?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 13:32 schreef DrunkenBuddha het volgende:
![]()
Kom maar met die NWO.
Kan niet wachten totdat ik al die naïevelingen uit kan lachen en zeggen dat het hun eigen schuld is.
I hate to say I told you so...but I told ya!!!
Nee. Het meest relevante is dat Lambiekje dit topic heeft geopend en Xandernieuws de hoofdbron is. Oftewel, de waarheid wordt op zijn minst enigszins verdraaid in de OP.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 16:24 schreef GoedeVraag het volgende:
Grappig topic.
Ik vind het nogal wat, zo'n datacentrum. Vooral omdat dergelijke zaken nooit onderwerp van verkiezingen zijn geweest of (al te) openbaar besproken - zowel in Europa als de VS.
In die zin is het eigenlijk een opmerkelijk bericht waarbij ik discussie zou verwachten over hoe wenselijk, of zelfs grondwettelijk zoiets is.
Maar nee, het er komt discussie over 'randzaken'...
Volgens de consumentenprijs van tweakers zou het kostenplaatje niet kloppen, en misschien wordt niet alle data maar slechts een 'groot gedeelte' geanalyseerd en opgeslagen (blijkbaar is er dan geen enkel probleem?).
Zijn dat nou werkelijk de meest relevante zaken om te bespreken aangaande dit topic?
Daar heb ik inmiddels schijt aan, dat krijg je als je je hele leven belachelijk gemaakt wordt door een stelletje zwakbegaafden.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 15:55 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Waar je vervolgens weinig mee opschiet omdat je er zelf ook middenin zit?
Het meest relevante is dat er in NWS ook aandacht voor is, maar dat het blijkbaar niemand kan schelen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 16:27 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nee. Het meest relevante is dat Lambiekje dit topic heeft geopend en Xandernieuws de hoofdbron is. Oftewel, de waarheid wordt op zijn minst enigszins verdraaid in de OP.
wat weet je dan?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 16:24 schreef Hoppahoppa het volgende:
Als ik in zo'n verhaal de naam van Orwell binnen drie regels zie staan, dan weet ik eigenlijk al genoeg.
Ach, wie houd ik voor de gek, als ik zie dat Lambiekje de TS is, weet ik eigenlijk al genoeg.
Als je langer dan je neus kijkt dan zie je dat ik sowieso al meer bronnen heb gebruikt. En daarnaast is Xander een vertaler van meerdere gerespecteerde buitenlands nieuwsbronnen en blogs.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 16:27 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nee. Het meest relevante is dat Lambiekje dit topic heeft geopend en Xandernieuws de hoofdbron is. Oftewel, de waarheid wordt op zijn minst enigszins verdraaid in de OP.
daar verbaas ik me ook over...quote:Op vrijdag 23 maart 2012 16:24 schreef GoedeVraag het volgende:
Grappig topic.
Ik vind het nogal wat, zo'n datacentrum. Vooral omdat dergelijke zaken nooit onderwerp van verkiezingen zijn geweest of (al te) openbaar besproken - zowel in Europa als de VS.
In die zin is het eigenlijk een opmerkelijk bericht waarbij ik discussie zou verwachten over hoe wenselijk, of zelfs grondwettelijk zoiets is.
Maar nee, het er komt discussie over 'randzaken'...
Volgens de consumentenprijs van tweakers zou het kostenplaatje niet kloppen, en misschien wordt niet alle data maar slechts een 'groot gedeelte' geanalyseerd en opgeslagen (blijkbaar is er dan geen enkel probleem?).
Zijn dat nou werkelijk de meest relevante zaken om te bespreken aangaande dit topic?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |