Of een gepocheerd eitje erbij.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 16:42 schreef Tezz het volgende:
Oe lekker! En inderdaad: gewoon met krieltjes, peterselie, beenham en een gekookt (zacht) eitje. En een klont roomboter natuurlijk....![]()
![]()
knap als ze van dit jaar van Nederlandse bodem.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 16:23 schreef golfer het volgende:
Zag ze deze week alweer liggen bij de supermarkt: de witte Hollandse asperges.
Nog wel flink geprijsd: 4, 99 voor 500 gram, maar kon het niet laten er weer een bosje mee te nemen.
Morgen dus lekker van de schillen en de afsnijdsels een heerlijk romig aspergesoepje maken en de rest op z'n oud-Hollandsch met krieltjes, (been)ham, ei en botersaus klaarmaken.
Weglaten en gewoon een klassieke zelfgemaakte hollandaise.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 20:46 schreef pluissebol het volgende:
Wat zou nou een goede vervanging zijn van de ham? die wel de smaakt vaak maakt!
Geen varkensvlees dus vanwege allergie.
Staat er toch echt op.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:50 schreef z80 het volgende:
knap als ze van dit jaar van Nederlandse bodem.
voor zover ik weet is er nog niets rijp van de koude grond.
Volgens meerdere aspergekwekers hier in de buurt wordt er vanaf half maart al geoogst.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:50 schreef z80 het volgende:
[..]
knap als ze van dit jaar van Nederlandse bodem.
voor zover ik weet is er nog niets rijp van de koude grond.
GENETISCH GEMANIPULEERD NIGGAHquote:Op woensdag 21 maart 2012 13:00 schreef Fratz het volgende:
[..]
Volgens meerdere aspergekwekers hier in de buurt wordt er vanaf half maart al geoogst.
Afgelopen weekend konden de eerste asperges worden gekocht.
BLASPHEMY!quote:Op woensdag 21 maart 2012 14:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ieder jaar verbaas ik mij weer over het enthousiasme rond asperges. Ik vind het maar een waterige groente met erg weinig smaak. Ik word er niet warm of koud van.
Dan heb je slechte asperges en/of ze zijn niet goed klaargemaakt.quote:Op woensdag 21 maart 2012 14:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ieder jaar verbaas ik mij weer over het enthousiasme rond asperges. Ik vind het maar een waterige groente met erg weinig smaak. Ik word er niet warm of koud van.
quote:Op dinsdag 20 maart 2012 16:23 schreef golfer het volgende:
Morgen dus lekker van de schillen en de afsnijdsels een heerlijk romig aspergesoepje maken en de rest op z'n oud-Hollandsch met krieltjes, (been)ham, ei en botersaus klaarmaken.
Hoe doen jullie dat, aangezien wij dat spul altijd weg gooiden of aan de kippen gaven...quote:Op woensdag 21 maart 2012 15:49 schreef golfer het volgende:
Op dit moment wordt er hier van de schillen en de kontjes een soepje gebrouwen.
Ik hanteer altijd dit recept.. En dan gooi ik de schillen en kotjes na het koken nog even door de passeermolen voordat ik de roux maak. Makkelijk en lekker.quote:Op woensdag 21 maart 2012 16:25 schreef Iemand91 het volgende:
Hoe doen jullie dat, aangezien wij dat spul altijd weg gooiden of aan de kippen gaven...
Thanks. Da's makkelijk, maar 'ns voorleggen hier.quote:Op woensdag 21 maart 2012 16:28 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik hanteer altijd dit recept.. En dan gooi ik de schillen en kotjes na het koken nog even door de passeermolen voordat ik de roux maak. Makkelijk en lekker.
quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:01 schreef golfer het volgende:
Verhouding bloem-boter ongeveer gelijk houden, ca 3 eetlepels van elk op een liter bouillon/kookvocht. Roux van maken, dan kookvocht/bouillon in kleine hoeveelheden toevoegen en blijven roeren. Steeds een beetje vocht blijven toevoegen. Je kunt er op het einde nog een klein scheutje room en zout en peper (naar eigen smaak) bij doen en dan het nog even met een staafmixer luchtig kloppen voordat je het serveert.
De asperges komen meestal van een collega van mijn moeder die in Limburg woont en ze haalt bij een lokale boer. Ik maak ze zelf nooit klaar dus eet ze alleen bij mijn ouders en ik kan mij niet voorstellen dat het aan de kookkwaliteiten van mijn moeder ligt. Het kan hoor, iemand die asperges niet lekker vind.quote:Op woensdag 21 maart 2012 14:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan heb je slechte asperges en/of ze zijn niet goed klaargemaakt.
Zeker nooit koude grond asperges gehad direct van de boer.quote:Op woensdag 21 maart 2012 14:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Als jij het omschrijft als waterig en met weinig smaak, zie ik daar wel een goede reden in om aan te nemen dat je ze nog nooit goed geserveerd hebt gekregen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De asperges komen meestal van een collega van mijn moeder die in Limburg woont en ze haalt bij een lokale boer. Ik maak ze zelf nooit klaar dus eet ze alleen bij mijn ouders en ik kan mij niet voorstellen dat het aan de kookkwaliteiten van mijn moeder ligt. Het kan hoor, iemand die asperges niet lekker vind.
Durf je nou te beweren dat z'n moeder niet goed en smaakvol kan koken?quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:12 schreef Lienekien het volgende:
Als jij het omschrijft als waterig en met weinig smaak, zie ik daar wel een goede reden in om aan te nemen dat je ze nog nooit goed geserveerd hebt gekregen.
Wil jij die arme jongen nou dwingen om zijn lieve moeder af te vallen?!quote:Op woensdag 21 maart 2012 23:03 schreef golfer het volgende:
[..]
Durf je nou te beweren dat z'n moeder niet goed en smaakvol kan koken?![]()
Dat zou inderdaad zo maar kunnen, natuurlijk. Zoals de meeste Nederlanders asperges kunnen doodkoken in alleen maar water.
Ga er nou maar vanuit dat ze prima klaargemaakt worden. Ik kan op een heel behoorlijk niveau koken en weet gare groenten prima te onderscheiden van overgare doodgekookte groenten. Dus als ik schrijf dat het niet zo is neem je dat maar gewoon aan. Smaken verschillen nu eenmaal.quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:12 schreef Lienekien het volgende:
Als jij het omschrijft als waterig en met weinig smaak, zie ik daar wel een goede reden in om aan te nemen dat je ze nog nooit goed geserveerd hebt gekregen.
Jullie hebben het gehoord:quote:Op woensdag 21 maart 2012 23:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ojee, nu zijn de aspergeliefhebbers boos hoor.Ik vind alle witte groenten gewoon licht van smaak en daar hou ik niet van. Bloemkool, asperges, het kan mij niet bekoren.
Witte groentes smaken allemaal flauw? Lof, asperges, bloemkool, schorseneren, knolselderij?quote:Op woensdag 21 maart 2012 23:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind alle witte groenten gewoon licht van smaak en daar hou ik niet van. Bloemkool, asperges, het kan mij niet bekoren.
Okee, witlof niet, maar dan wel gebakken graag.quote:Op woensdag 21 maart 2012 23:38 schreef golfer het volgende:
Witte groentes smaken allemaal flauw? Lof, asperges, bloemkool, schorseneren, knolselderij?
De traditionele recepten gaan toch echt uit van gekookte asperges.quote:Wel eens gehoord van op smaak maken en bijvoorbeeld in boter stoven i.p.v. in water koken?
Njaaaaaah oke, ben ik het ietwat mee eens. (persoonlijk vind ik witlof te ranzig bitter)quote:Op woensdag 21 maart 2012 23:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Okee, witlof niet, maar dan wel gebakken graag.
[..]
De traditionele recepten gaan toch echt uit van gekookte asperges.
Lekker door een stamppotje.quote:Op woensdag 21 maart 2012 23:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
Als je het over lekkere groentes hebt, dan denk ik aan postelein. Maar dat is nog een maandje wachten op z'n vroegst.
De AA1-klasse asperges uit Texel zijn ook erg lekker. Beetje ziltig vanwege de grondsamenstelling daar.quote:Op donderdag 22 maart 2012 07:57 schreef Ffleamig het volgende:
Asperges, ik eet ze iedere week wel eenmaal, en ja tegenwoordig zijn er ook redelijk goede uit Peru te krijgen het gehele jaar door, alhoewel er absoluut niets gaat boven de AA-klasse uit de slimste en lekkerste regio ter wereld; Brabant.
Het ultieme lente-plaatje.quote:Op donderdag 22 maart 2012 12:20 schreef golfer het volgende:
[..]
De AA1-klasse asperges uit Texel zijn ook erg lekker. Beetje ziltig vanwege de grondsamenstelling daar.
[ afbeelding ]
Meinardi, Noordbroek.quote:Op donderdag 22 maart 2012 15:06 schreef YskaFredriksson het volgende:
AAAAAAAAAAAAAHHHH nu wil ik OOK asperges! Morgen maar eens op zoektocht in Groningen
Ik ga geen 26km heen en 26km terug rijden voor asperges. Al helemaal niet als ik het alleen ga etenquote:
Oh, zeg dan stad.quote:Op donderdag 22 maart 2012 15:40 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Ik ga geen 26km heen en 26km terug rijden voor asperges. Al helemaal niet als ik het alleen ga eten![]()
Morgen op goed geluk naar de markt
wilde ik eigenlijk nog editten maar jij was zo snelquote:
Zou ik de schillen en kontjes ook door een pureepers kunnen doen denk je?quote:Op woensdag 21 maart 2012 16:28 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik hanteer altijd dit recept.. En dan gooi ik de schillen en kotjes na het koken nog even door de passeermolen voordat ik de roux maak. Makkelijk en lekker.
Gen idee, maar ben bang dat je dat je dan vrij veel brokjes en restjes in de soep krijgt. Met de passeermolen pers je echt het laatste aspergevocht uit de schillen en kontjes. Anders een andere fijne zeef gebruiken ervoor?quote:Op donderdag 22 maart 2012 20:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zou ik de schillen en kontjes ook door een pureepers kunnen doen denk je?
Ah, dat is inderdaad een veel beter idee. Thanks, heb er zin in!quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:05 schreef golfer het volgende:
[..]
Gen idee, maar ben bang dat je dat je dan vrij veel brokjes en restjes in de soep krijgt. Met de passeermolen pers je echt het laatste aspergevocht uit de schillen en kontjes. Anders een andere fijne zeef gebruiken ervoor?
Zijn wel dunne boys, of niet?quote:Op donderdag 22 maart 2012 12:20 schreef golfer het volgende:
[..]
De AA1-klasse asperges uit Texel zijn ook erg lekker. Beetje ziltig vanwege de grondsamenstelling daar.
[ afbeelding ]
AA1 wit zijn niet echt dun hoor.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:24 schreef RickoKun het volgende:
Zijn wel dunne boys, of niet?
(kan t niet heel goed zien op mien iphone)
Lesje dus voor de volgende keer, maar ik ben blij dat je het lekker vond.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 21:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wow, hij is echt super lekker! Beetje jammer dat de deksel niet goed afsluit en ik nu maar een halve liter soep heb.
Ja.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:59 schreef Kluts het volgende:
Asperges.Zijn degenen die nu in de winkel liggen ook de verse uit NL of nog niet?
Ze zijn er al wel mondjesmaat, maar die ik heb zien liggen tot nu, waren niet echt om oever naar huis te schrijven..quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:59 schreef Kluts het volgende:
Asperges.Zijn degenen die nu in de winkel liggen ook de verse uit NL of nog niet?
We zijn gisteren even langs een paar asperge telers gefietst, en eentje had zelfs een bord staan met de mededeling dat er nog geen asperges verkocht werden.quote:Op woensdag 28 maart 2012 01:38 schreef ondeugend het volgende:
Het lijkt me zo vroeg nog?
Desalniettemin kan het niet lang meer duren voor er goede kwaliteit gestoken wordt.
Heerlijk vooruitzicht!
Die komen toch uit Peru? Er zijn er wel uit Limburg maar die zijn kunstmatig voorgekweekt, niet mijn ding.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:17 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ze zijn er al wel mondjesmaat, maar die ik heb zien liggen tot nu, waren niet echt om oever naar huis te schrijven..
Nee niet van die import dingen bij de AH, echte Hollandse, maar volgens mij iets van klasse-II fijn, van die kromme dunne sprietjes zegmaar. Er wil altijd wel een aspergeboer de eerste zijn natuurlijk.quote:Op woensdag 28 maart 2012 08:31 schreef Ffleamig het volgende:
[..]
Die komen toch uit Peru? Er zijn er wel uit Limburg maar die zijn kunstmatig voorgekweekt, niet mijn ding.
Kunstmatig, kunstmatig. Ze komen vanonder een tunneltje. Ik zou dat niet "kunstmatig" noemen. Gewoon beschermd, een beetje vertroeteld, dat ze het niet zo koud hebben.quote:Op woensdag 28 maart 2012 08:31 schreef Ffleamig het volgende:
[..]
Er zijn er wel uit Limburg maar die zijn kunstmatig voorgekweekt, niet mijn ding.
En uiterst prijzig nog, ik zag ze vorige week bij de Sligro voor 12,95 per pond liggen, ze zagen er mooi uit en om het geld hoef ik het niet te laten maar dat vond ik toch iets te veel.quote:Op woensdag 28 maart 2012 22:05 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Kunstmatig, kunstmatig. Ze komen vanonder een tunneltje. Ik zou dat niet "kunstmatig" noemen. Gewoon beschermd, een beetje vertroeteld, dat ze het niet zo koud hebben.
Gister hadden ze bij de AH XL een paar pond liggen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:11 schreef DrukVout het volgende:
Iemand al iets gevonden in omgeving Leiden? AH en Hoogvliet hadden nog niks.
Mooi bedankt! Loop ik vanavond even langs!quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:37 schreef Patapon het volgende:
[..]
Gister hadden ze bij de AH XL een paar pond liggen.
Peruaanse neem ik aan?quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:37 schreef Patapon het volgende:
[..]
Gister hadden ze bij de AH XL een paar pond liggen.
Nee, Hollandse!quote:
Goeiendag... ik heb vorige week op de markt in Aubel een kilo gehaald voor 2 euro.quote:Op donderdag 29 maart 2012 08:48 schreef Ffleamig het volgende:
[..]
En uiterst prijzig nog, ik zag ze vorige week bij de Sligro voor 12,95 per pond liggen, ze zagen er mooi uit en om het geld hoef ik het niet te laten maar dat vond ik toch iets te veel.
Gister bij de AH 3 euro voor 400 gram betaald. Maar ze waren lekker.quote:Op donderdag 29 maart 2012 13:53 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Goeiendag... ik heb vorige week op de markt in Aubel een kilo gehaald voor 2 euro.
Dat kan toch bijna niet zo goedkoop?quote:Op donderdag 29 maart 2012 13:53 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Goeiendag... ik heb vorige week op de markt in Aubel een kilo gehaald voor 2 euro.
Waren dunnetjes, de dikkere waren 3 euro voor een kilo... Markt in Aubel is heerlijk goed en goedkoop groente en fruit halen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:09 schreef Ffleamig het volgende:
[..]
Dat kan toch bijna niet zo goedkoop?
Waar ligt Aubel als ik vragen mag?quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:12 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Waren dunnetjes, de dikkere waren 3 euro voor een kilo... Markt in Aubel is heerlijk goed en goedkoop groente en fruit halen.
Het waren in elk geval wél asperges...quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:00 schreef Beelzebufo het volgende:
Het bedrijfsrestaurant had vandaag "aspergesoep"... Ik dácht nog: lekker!
Het was soep en er zaten was (beetje draderige) asperges in, maar het was géén aspergesoep...
deceptie...
Net onder Maastricht in België, denk ik.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:11 schreef Ffleamig het volgende:
[..]
Waar ligt Aubel als ik vragen mag?
Misschien heb je dan buitenlandse asperges gegeten, die te lang zijn gekookt? Ze moeten grofweg beetgaar zijn, en met een mes in stukjes te snijden zijn, niet als pudding uit elkaar vallen.quote:Op zondag 1 april 2012 15:26 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ik ben het met Bolkie eens, vind het maar wat slap smakende dingen. Als ik eraan denk zal ik het nog eens een kans geven maar net zoals witlof vind ik het maar een hap water.
Kom niet aan met die ovenschotels met ham/kaas en weet ik wat erbij, dan kan je die witlof/asperges er net zogoed uitlaten en alleen de rest eten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |