abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109278954
Hoi

Ik kreeg vandaag een brief van het cbs waarin aangekondigd word dat ze woensdag om 12 uur bij mij op de stoep staan ivm een bevolkingsonderzoek, en omdat ik eerder niet thuis was is deze eenzijdige afspraak gemaakt.

Het is nogal een dreigende en intimiderende brief(het geeft de indruk dat er sanctie`s staan op het weigeren) vind ik, nergens staat hoe ik de afspraak kan weigeren en eigenlijk is het gewoon een mededeling.

Hoe serieus moet ik deze brief nemen? staan er sanctie`s op het weigeren van zo onderzoek?(zal wel niet) , kunnen ze me dwingen om mee te werken? en kan ik de afspraak gewoon weigeren door morgen naar het 0900 nummer te bellen?

B.V.D
  maandag 19 maart 2012 @ 17:15:08 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_109279016
Ze kunnen je niet dwingen, maar ze gaan volgens mij wel erg ver om je zo ver te krijgen.
pi_109279081
Laat ze lekker de tering krijgen, je hebt er toch niet om gevraagd, als je toevallig thuis ben en je bent in de gelegenheid dan zou ik ze misschien te woord staan...
pi_109279136
Dit vind ik trouwens nog erger dan die telemarketeers die tussen 1700 en 1900 uur bellen en dat drie weken achter elkaar doen tot je opgenomen hebt, nu komen ze nog aan huis ook.
  maandag 19 maart 2012 @ 17:22:26 #5
154952 spoor4
Spoort niet
pi_109279212
Ze informeren je van te voren dat ze aan de deur komen, je bent nergens toe verplicht en het is geen afspraak. En wat maakt dat jij het als dreigend ervaart?

En als je niet assertief genoeg bent om nee te zeggen, doe dan lekker niet open en verstop je achter de bank.
  maandag 19 maart 2012 @ 17:23:11 #6
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_109279242
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)een/verplichting.htm
quote:
Ben ik verplicht mee te werken aan een onderzoek van het CBS?

Bedrijven zijn doorgaans wel verplicht om mee te werken, maar personen niet. Als een onderzoek verplicht is, dan staat dat duidelijk in de begeleidende brief.

Om een goed beeld te kunnen schetsen van ontwikkelingen in de samenleving is het belangrijk dat iedereen die in de steekproef zit ook meedoet aan het onderzoek. In de steekproef vertegenwoordigt u als het ware heel veel andere inwoners van Nederland. De mensen buiten de steekproef doen dat niet, hoe gek dit misschien ook klinkt.
pi_109280176
Nou ben ik toch wel benieuwd naar wat er exact in zo'n brief staat. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 19 maart 2012 @ 18:19:43 #8
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_109281011
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nou ben ik toch wel benieuwd naar wat er exact in zo'n brief staat. :Y
Gewoon de standaard "er komt een enqueteur bij u langs om ... , bellen bij overmacht, etc,... we waarderen uw medewerking aan het onderzoek".

Echt helemaal niks bedreigends aan.

Ze doen alleen van tevoren al de zaken inplannen, zeker omdat mensen moeite hebben om afspraken met mensen te weigeren. (ophangen aan de telefoon zijn mensen tegenwoordig op getraind natuurlijk) Het aantal mensen wat mee wilt werken aan enquetes loopt namelijk al jaren terug, met dank aan alle bedrijven die hun onzin enquetes ook verspreiden. (dit laatste is mijn onbescheiden verwijt / speculatie natuurlijk :P )

Het totale aantal op de 'werk & inkomen' enquete is bijvoorbeeld 6000 mensen, terwijl je er maar 1000 a 2000 nodig hebt voor de analyse. Iets meer voor kleine groepen en correcties op missende waarden, maar dan nog zit er ogenschijnlijk een non-respons van meer dan 50% op.
pi_109281281
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:22 schreef spoor4 het volgende:
En als je niet assertief genoeg bent om nee te zeggen, doe dan lekker niet open en verstop je achter de bank.
Dan heb je binnen een uur een AT in de gang staan en de voordeur eruit :')
pi_109281763
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:19 schreef Frith het volgende:

[..]

Gewoon de standaard "er komt een enqueteur bij u langs om ... , bellen bij overmacht, etc,... we waarderen uw medewerking aan het onderzoek".

Echt helemaal niks bedreigends aan.

Ze doen alleen van tevoren al de zaken inplannen, zeker omdat mensen moeite hebben om afspraken met mensen te weigeren. (ophangen aan de telefoon zijn mensen tegenwoordig op getraind natuurlijk) Het aantal mensen wat mee wilt werken aan enquetes loopt namelijk al jaren terug, met dank aan alle bedrijven die hun onzin enquetes ook verspreiden. (dit laatste is mijn onbescheiden verwijt / speculatie natuurlijk :P )

Het totale aantal op de 'werk & inkomen' enquete is bijvoorbeeld 6000 mensen, terwijl je er maar 1000 a 2000 nodig hebt voor de analyse. Iets meer voor kleine groepen en correcties op missende waarden, maar dan nog zit er ogenschijnlijk een non-respons van meer dan 50% op.
Dat is de eerste brief, de tweede brief die je krijgt als je niet open doet, is wel behoorlijk bedreigend, en daarin word niet gevraagd om een afspraak, en er word niet verteld hoe je kunt excuseren nee het is een mededeling wanneer ze komen zo out of the blue zonder mij gevraagd te hebben.
pi_109282034
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:41 schreef sl44 het volgende:
Dat is de eerste brief, de tweede brief die je krijgt als je niet open doet, is wel behoorlijk bedreigend, en daarin word niet gevraagd om een afspraak, en er word niet verteld hoe je kunt excuseren nee het is een mededeling wanneer ze komen zo out of the blue zonder mij gevraagd te hebben.
Nou scan die brief eens in dan. :Y (Wel even je eigen gegevens weghalen)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_109282222
De vraag die mij dan opkomt is, Hoe anoniem ben je ?
Worden de gegevens niet doorverkocht/gesluisd?

Ik noem even naar de belastingdienst ...

Enquêtevraag 15 B

Heeft u dit jaar veel zwart gewerkt ?

Enquêtevraag 23 C

Met hoeveel mensen woont u in dit huishouden?

Je kan jezelf zomaar in je vingers snijden als je meewerkt aan zo'n enquête.

Of zie ik dat verkeerd?
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_109282505
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:52 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
De vraag die mij dan opkomt is, Hoe anoniem ben je ?
Worden de gegevens niet doorverkocht/gesluisd?

Ik noem even naar de belastingdienst ...

Enquêtevraag 15 B

Heeft u dit jaar veel zwart gewerkt ?

Enquêtevraag 23 C

Met hoeveel mensen woont u in dit huishouden?

Je kan jezelf zomaar in je vingers snijden als je meewerkt aan zo'n enquête.

Of zie ik dat verkeerd?
Nee dat zie je niet verkeerd, sterker nog een overheidsmedewerker of ambtenaar is verplicht een melding te maken indien hij het vermoeden heeft dat er gefraudeerd word of dat een overheidsinstantie worden voorgelogen danwel dat de regels stelselmatig aan de laars worden gelapt, indien een medewerker zo melding niet doet maar wel op de hoogte is van het gepleegde feit krijgt de medewerker een disciplinaire maatregel.

Dit geld ook voor medewerkers van het cbs en dat word hun ook verteld, indien ze bijvoorbeeld via zo enquête erachter komt dat iemand werkt en tegelijkertijd een uitkering ontvangt is ze verplicht dat te melden.
pi_109282612
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:15 schreef BasEnAad het volgende:
Ze kunnen je niet dwingen, maar ze gaan volgens mij wel erg ver om je zo ver te krijgen.
Inderdaad, heb ook wel van die uitnodigingen gehad. Nooit op gereageerd natuurlijk, toen begonnen ze te bellen op de gsm´s van mijn huisgenoten en te vragen naar mij. Heel apart, mijn nummer hadden ze blijkbaar niet maar wel die van mijn huisgenoten? Elke 2-3 weken een telefoontje.

Die huisgenoten deden net of hun neus bloedde, vervolgens belde zo'n kerel aan. Toen was ik er toevallig niet, maar de keer erop dus wel. Dat gesprek aan de deur duurde ongeveer 10 seconden..."Hallo..ik ben van he....GEEN INTERESSE FIJNE AVOND!".

Daarna nooit meer wat gehoord.

Hoogst irritant.
pi_109284112
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:01 schreef Wokkel het volgende:

Hoogst irritant.
Want?
pi_109284492
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:13 schreef sl44 het volgende:
Hoi

Ik kreeg vandaag een brief van het cbs waarin aangekondigd word dat ze woensdag om 12 uur bij mij op de stoep staan ivm een bevolkingsonderzoek, en omdat ik eerder niet thuis was is deze eenzijdige afspraak gemaakt.
Ik dacht eerst dat ze kwamen voor een baarmoederhals- of borstkankeronderzoek. Maar dat doen ze niet bij jou.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109290074
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:34 schreef Adaran het volgende:

[..]

Want?
Omdat ik niet zit te wachten op die ongevraagde onzin. Als ik niet reageer op een brief kunnen ze er vanuit gaan dat er geen interesse is. Zeker na drie brieven lijkt me dat een veilige gok.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')