quote:Ben ik verplicht mee te werken aan een onderzoek van het CBS?
Bedrijven zijn doorgaans wel verplicht om mee te werken, maar personen niet. Als een onderzoek verplicht is, dan staat dat duidelijk in de begeleidende brief.
Om een goed beeld te kunnen schetsen van ontwikkelingen in de samenleving is het belangrijk dat iedereen die in de steekproef zit ook meedoet aan het onderzoek. In de steekproef vertegenwoordigt u als het ware heel veel andere inwoners van Nederland. De mensen buiten de steekproef doen dat niet, hoe gek dit misschien ook klinkt.
Gewoon de standaard "er komt een enqueteur bij u langs om ... , bellen bij overmacht, etc,... we waarderen uw medewerking aan het onderzoek".quote:Op maandag 19 maart 2012 17:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nou ben ik toch wel benieuwd naar wat er exact in zo'n brief staat.
Dan heb je binnen een uur een AT in de gang staan en de voordeur eruitquote:Op maandag 19 maart 2012 17:22 schreef spoor4 het volgende:
En als je niet assertief genoeg bent om nee te zeggen, doe dan lekker niet open en verstop je achter de bank.
Dat is de eerste brief, de tweede brief die je krijgt als je niet open doet, is wel behoorlijk bedreigend, en daarin word niet gevraagd om een afspraak, en er word niet verteld hoe je kunt excuseren nee het is een mededeling wanneer ze komen zo out of the blue zonder mij gevraagd te hebben.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:19 schreef Frith het volgende:
[..]
Gewoon de standaard "er komt een enqueteur bij u langs om ... , bellen bij overmacht, etc,... we waarderen uw medewerking aan het onderzoek".
Echt helemaal niks bedreigends aan.
Ze doen alleen van tevoren al de zaken inplannen, zeker omdat mensen moeite hebben om afspraken met mensen te weigeren. (ophangen aan de telefoon zijn mensen tegenwoordig op getraind natuurlijk) Het aantal mensen wat mee wilt werken aan enquetes loopt namelijk al jaren terug, met dank aan alle bedrijven die hun onzin enquetes ook verspreiden. (dit laatste is mijn onbescheiden verwijt / speculatie natuurlijk)
Het totale aantal op de 'werk & inkomen' enquete is bijvoorbeeld 6000 mensen, terwijl je er maar 1000 a 2000 nodig hebt voor de analyse. Iets meer voor kleine groepen en correcties op missende waarden, maar dan nog zit er ogenschijnlijk een non-respons van meer dan 50% op.
Nou scan die brief eens in dan.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:41 schreef sl44 het volgende:
Dat is de eerste brief, de tweede brief die je krijgt als je niet open doet, is wel behoorlijk bedreigend, en daarin word niet gevraagd om een afspraak, en er word niet verteld hoe je kunt excuseren nee het is een mededeling wanneer ze komen zo out of the blue zonder mij gevraagd te hebben.
Nee dat zie je niet verkeerd, sterker nog een overheidsmedewerker of ambtenaar is verplicht een melding te maken indien hij het vermoeden heeft dat er gefraudeerd word of dat een overheidsinstantie worden voorgelogen danwel dat de regels stelselmatig aan de laars worden gelapt, indien een medewerker zo melding niet doet maar wel op de hoogte is van het gepleegde feit krijgt de medewerker een disciplinaire maatregel.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:52 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
De vraag die mij dan opkomt is, Hoe anoniem ben je ?
Worden de gegevens niet doorverkocht/gesluisd?
Ik noem even naar de belastingdienst ...
Enquêtevraag 15 B
Heeft u dit jaar veel zwart gewerkt ?
Enquêtevraag 23 C
Met hoeveel mensen woont u in dit huishouden?
Je kan jezelf zomaar in je vingers snijden als je meewerkt aan zo'n enquête.
Of zie ik dat verkeerd?
Inderdaad, heb ook wel van die uitnodigingen gehad. Nooit op gereageerd natuurlijk, toen begonnen ze te bellen op de gsm´s van mijn huisgenoten en te vragen naar mij. Heel apart, mijn nummer hadden ze blijkbaar niet maar wel die van mijn huisgenoten? Elke 2-3 weken een telefoontje.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:15 schreef BasEnAad het volgende:
Ze kunnen je niet dwingen, maar ze gaan volgens mij wel erg ver om je zo ver te krijgen.
Ik dacht eerst dat ze kwamen voor een baarmoederhals- of borstkankeronderzoek. Maar dat doen ze niet bij jou.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:13 schreef sl44 het volgende:
Hoi
Ik kreeg vandaag een brief van het cbs waarin aangekondigd word dat ze woensdag om 12 uur bij mij op de stoep staan ivm een bevolkingsonderzoek, en omdat ik eerder niet thuis was is deze eenzijdige afspraak gemaakt.
Omdat ik niet zit te wachten op die ongevraagde onzin. Als ik niet reageer op een brief kunnen ze er vanuit gaan dat er geen interesse is. Zeker na drie brieven lijkt me dat een veilige gok.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |