abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 maart 2012 @ 22:16:43 #51
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_109334742
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 06:10 schreef Jipster het volgende:

[..]

Maar dan heb je een stuk minder werkruimte als je 3m heb waar kookplaat en spoelbak afgaan en nog ruimte voor koffiezetapparaat, waterkoker etc. Als je de andere kant alleen kasten en apparatuur hebt.
Dat was nml ons originele ontwerp, maar we vonden daar dus de werkruimte wat weinig... :{

Als je deze foto indenkt met de apparatuur links in plaats van rechts, dan heb je alsnog aardig wat werkruimte toch? Plus dan is het links minder kaal.

Ik zou trouwens spoelbak en kookplaat verder uit elkaar plaatsen dan op de foto te zien is...

Verder kwam ik nog een paar tips tegen, zie http://www.klusidee.nl/keuken/keukenontwerp.php
't Is niet veel, maar misschien heb je er wat aan :)
Stop the world, I want to get out.
pi_109344721
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 20:36 schreef Teslynd het volgende:

[..]

O, ik vind het altijd zo benauwend die plaatsvretende lompe kookeilanden, die je ruime keuken tot een gangetjesstelsel maken.
Precies, een eiland, zelfs een schiereiland vind ik alleen mooi in een zeer grote keuken, in andere gevallen wordt het onhandig. Dan hebben we het dus niet over de keukens die hier voorbij zijn gekomen (en helaas ook niet over mijn eigen keuken hahaha)...
pi_109345161
Ja, precies. Ik denk dat ik maar een ontwerpje a la Puala en SV-tje ga maken, dan blijft het wel het meest ruimtelijk denk ik *)

Dank voor alle tips tot nu toe, als ik een nieuw plannetje heb, zal ik het nog eens posten.

Ik had alleen het gevoel dat er ook iets haaks in de ruimte moet komen, omdat het anders zo'n lang en smal gebeuren wordt.. maar dat kan natuurlijk ook altijd de eettafel nog zijn :7
pi_109345387
Je zou de keukendeur kunnen verplaatsen richting de voordeur, dan kom je bij de twee ramen binnen. Zet daar je (ronde?)eettafel neer, en iets verder (richting woonkamer) plaats je dan twee blokken aan beide kanten.

Eventueel zou je over de lange kant de keuken over kunnen laten lopen in een mooie kastenwand, hoef je er ook geen standaard dressoir te plaatsen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Dr.Hilfiger op 21-03-2012 12:32:24 ]
pi_109346206
Jipster, je hebt al heel veel goede tips gehad! Het enige dat ik er nog aan toe wil voegen:

- Ik ben nog steeds heel blij dat wij voor halfhoge kasten hebben gekozen. We hebben aan de linkerkant een koelkast, rechts een vriezer en daarboven een oven/magnetron. Dat werkt prima. Ertussenin zit een apothekerskast en dat was een geweldige last-minute beslissing. Ik vind kastenwanden vaak zo kolossaal.

- Mijn buurvrouw heeft bovenkastjes, maar dan niet heel hoge. Ik vind ze juist erg leuk en helemaal niet voorbehouden aan een landelijke keuken. Het leuke aan die kastjes vind ik dat je er spotjes onder kunt monteren en dat geeft gewoon fijn licht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_109348598
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:09 schreef Appeltje2010 het volgende:

[..]

Precies, een eiland, zelfs een schiereiland vind ik alleen mooi in een zeer grote keuken, in andere gevallen wordt het onhandig. Dan hebben we het dus niet over de keukens die hier voorbij zijn gekomen (en helaas ook niet over mijn eigen keuken hahaha)...
Wij hebben een aardig grote keuken, L-vormig, 29m2. En zelfs dat vond ik te klein voor een eiland. Dus wij hebben er een schiereiland van gemaakt (U-vorm) (in de hoek van de L)

quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:50 schreef Claudia_x het volgende:
- Mijn buurvrouw heeft bovenkastjes, maar dan niet heel hoge. Ik vind ze juist erg leuk en helemaal niet voorbehouden aan een landelijke keuken. Het leuke aan die kastjes vind ik dat je er spotjes onder kunt monteren en dat geeft gewoon fijn licht.
Wij hebben een landelijke keuken, en geen bovenkastjes! Die spotjes zitten nu in het plafond...

Uiteindelijk moet je zelf kijken wat handig is en wat je mooi vindt. Ik heb zelf blokjes (aka kastjes) gemaakt van papier (op maat), in 3D (beetje knip en plak werk) en ben toen gaan schuiven op een plattegrond :D
pi_109348825
Ja, er is ook een keukenzaak in het Alexandrium (weet niet meer welke zaak) en die had allemaal blokken die keukenkastjes moesten voorstellen (in allerlei breedtes en hoogtes) waarmee je een keukenruimte kon inrichten. De kastjes kon je met soort magneetjes ophangen :D en het waren best grote blokken, een onderkastje was zo'n 10cm hoog denk ik.
pi_109351848
Wij hebben het lange smallere juist benadrukt door de de keuken ook lang en relatief smal te maken met een eiland. Stukken mooier dan de L die eigenlijk bedacht was door de bouwer. En geloof me, maar 3 meter werkblad, 90 cm breed waarin en een 5 pits kookplaat en een spoelbak zit, heb je nog meer dan werkruimte genoeg.
Tip voor de kookplaat: als je voor een wokbrander gaat dan altijd de wokbrander naast de vier pitten, niet eentje die in het midden zit. Pak je er eentje die in het midden zit dan kan alleen de wok op de plaat en de rest niet. Super onhandig want waar kook je dan je rijst of de satesaus?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_109352792
Ja, Mefke, jullie keuken vind ik ook zeker mooi! Ik vind het jammer dat onze keuken daar net te smal voor is, want 290-90 kookeiland= 2m - 60cm kasten is 140cm totale loopruimte, en als je dat wilt verdelen over 2 zijdes.. houd je echt maar 70 over :{

Wij krijgen trouwens geen gas, dat kan niet, maar gaan voor inductiekoken! En wel een ruime kookplaat inderdaad, zo 80-90cm breed.
pi_109890899
De knoop is door, we gaan voor een zelfde indeling als SV-tje! Koken, koelkast, oven aan de ene kant en spoelbak en vaatwasser aan de andere kant! Liefst hadden we het watergedeelte aan de lange muur gehad, maar dat is helaas niet mogelijk ivm leidingwerk. Dus naast de deur komt nu het spoelgedeelte.

Ook gaan we voor 70cm diep aanrechtblad als dat kan! En als achterwand/spatwanden willen we glas.

Volgende week vrijdag de afspraak bij keukenboer, dus wordt vervolgd!
  woensdag 4 april 2012 @ 16:54:17 #61
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_109901121
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:52 schreef Jipster het volgende:
De knoop is door, we gaan voor een zelfde indeling als SV-tje! Koken, koelkast, oven aan de ene kant en spoelbak en vaatwasser aan de andere kant! Liefst hadden we het watergedeelte aan de lange muur gehad, maar dat is helaas niet mogelijk ivm leidingwerk. Dus naast de deur komt nu het spoelgedeelte.

Ook gaan we voor 70cm diep aanrechtblad als dat kan! En als achterwand/spatwanden willen we glas.

Volgende week vrijdag de afspraak bij keukenboer, dus wordt vervolgd!
Ik kan alleen maar zeggen dat ik na ruim 2 jaar nog steeds heel blij ben met deze indeling. Wij willen ook nog steeds glas bij de kookplaat, maar schrik niet van de prijzen daarvan.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')