Dat snap ik. Bij normaal bezwaar had ik dit topic ook niet geopend. Het gaat hier echter om alleen bezwaar tegen de administratiekosten, en aangezien er op de beschikking staat "U kunt geen beroep instellen tegen de administratiekosten", en er verder geen informatie staat op de beschikking anders dan bezwaar tegen de beschikking zelf (wat niet het geval is), weet ik nog steeds niet wat een betere optie is.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:38 schreef dr.dunno het volgende:
Normaliter heeft bezwaar en beroep geen schorsende werking (6:16 Awb), echter bij de Mulderbeschikkingen geldt dat zolang de beslissing niet formele rechtskracht heeft (definitief is) je in bezwaar nog niet hoeft te betalen en bij een eventuele rechterlijke gang je het bedrag ter zekerheid moet stellen.
Kijk even op de achterkant van het formulier en onderaan op de voorkant, daar kun je alles lezen wat je nodig hebt.
quote:
Ja jongens, wat is het nou?quote:
quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:58 schreef spijkerbroek het volgende:
Waarom staat A er überhaupt bij? Je hebt de overtreding begaan, dus de boete zal je gewoon moeten betalen.
Ik wil de boete zelf ook gewoon betalen, alleen omdat ik een leek ben op dit gebied, dacht ik dat A misschien ook een optie zou zijn.quote:A klinkt misschien lomp omdat de kans van slagen toch 0,0 is, maar op die manier heb ik wel rechtmatig uitstel van betaling, én bezwaar tegen de administratiekosten.
het openbaar ministerie zei dat in dat geval de man gelijk had, maar dat dat nite automatisch geld voor andere boetesquote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:01 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Waarom kan die andere vent dat dan wel? Of geldt die regeling dat het niet kan alleen voor Mulderboetes?
quote:Automobilisten die een boete voor een snelheidsovertreding op de mat krijgen, moeten voorlopig gewoon de administratiekosten van 6 euro blijven betalen.
De overheid ziet geen aanleiding daarmee te stoppen of administratiekosten terug te storten.
Individuele zaak
Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) zegt dat die uitspraak niets verandert, omdat het een uitspraak in een individuele zaak betreft. Er werd vrijwel direct hoger beroep tegen aangetekend.
De zaak over administratiekosten werd aangespannen door Bernd van der Meulen, hoogleraar Recht en Bestuur aan Wageningen Universiteit. Hij had een boete van 99 euro voor een snelheidsovertreding gekregen.
Gewonnen rechtszaak
Die betaalde hij, maar hij tekende bezwaar aan tegen de 6 euro aan administratiekosten. Die zaak heeft hij gewonnen.
die hooggeleerde met zijn rechtzaak heeft dus eerst wel betaald en daarna bezwaar gemaaktquote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:03 schreef DeZoektocht het volgende:
nee het gaat erom dat je de administratiekosten niet betaald, dan krijg je een dwangbevel, en daar kun je dan WEL bezwaar tegen maken.
quote:Geen administratiekosten bij verkeersboetes?
1 maart 2012 - De rechtbank in Amsterdam heeft onlangs bepaald dat het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) geen administratiekosten mag berekenen bij verkeersboetes. Bij belastingen is het doorbelasten van kosten wel toegestaan, maar bij sancties moet de overheid deze gewoon zelf voor haar rekening nemen.
In de betreffende zaak had een man een boete voor te hard rijden gekregen van ¤ 99 plus ¤ 6 administratiekosten. De man betaalde de bekeuring op tijd, maar liet de administratiekosten om principiële redenen achterwege. Toen hij voor die ¤ 6 een aanmaning van het CJIB kreeg, stapte hij naar de rechter.
Administratiekosten ten onrechte in rekening gebracht
De rechter stelde dat een verkeersboete bedoeld is als sanctie, die moet voorkomen dat iemand nog een keer in de fout gaat. Er is dus geen sprake van een tegenprestatie of het heffen van belasting. Het CJIB presenteert de boete wel op zo’n manier dat het lijkt alsof het om een belasting gaat. Dat verschil is belangrijk, want bij een belasting mag de overheid wel administratiekosten in rekening brengen, maar bij een sanctie niet. Volgens de rechter had het CJIB de administratiekosten dus ten onrechte in rekening gebracht.
CJIB blijft toch gewoon administratiekosten berekenen
Helaas betekent dit niet dat uw onderneming bezwaar kan maken tegen de administratiekosten. Bezwaar maken tegen administratiekosten is wettelijk namelijk niet mogelijk. Als u het gevecht aan wilt gaan, moet u - net als de man uit de rechtszaak - alleen de boete betalen. Het CJIB zal u dan uiteindelijk via een dwangbevel tot betaling van de administratiekosten dwingen. Tegen dit dwangbevel kunt u wél in beroep gaan, waarbij u kunt verwijzen naar de uitspraak van de rechter. Omdat aan een dwangbevel ook weer kosten zijn verbonden (afhankelijk van de hoogte van de boete), is het echter maar de vraag of u dit risico moet willen nemen.
Het CJIB is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechter. Zolang de uitslag daarvan nog niet bekend is, blijft de instantie gewoon administratiekosten berekenen.
Kijk, daar heb ik wat aan, ervaringen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:47 schreef shifto het volgende:
Je MOET C doen, ik heb namelijk B geprobeerd en dan krijg je een aanmaning van ¤ 95,-
Omdat je dan gewoon niet op tijd betaald of volledig betaald hebt. Je moet het betalen en dan aanvechten.
Ik heb het maar gewoon betaald. Ik zoek het niet meer om eindeloos te procederen.. Ik heb gewoon vaak boetes, heb ermee leren leven. Als je er een stuk of 6 hebt proberen aan te vechten met redelijke bezwaren kom je er toch niet doorheen. Veel moeite, weinig winst.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:54 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Kijk, daar heb ik wat aan, ervaringen.
Heb je die aanmaning toen gewoon betaald of ben je verder gaan "procederen"?
Procederen tegen grote instanties is per definitie onbegonnen werk inderdaad, eigenlijk schandalig. Maar goed, die discussie zullen we hier maar niet voeren.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:58 schreef shifto het volgende:
[..]
Ik heb het maar gewoon betaald. Ik zoek het niet meer om eindeloos te procederen.. Ik heb gewoon vaak boetes, heb ermee leren leven. Als je er een stuk of 6 hebt proberen aan te vechten met redelijke bezwaren kom je er toch niet doorheen. Veel moeite, weinig winst.
Echt hè.. Ach ja er zit helaas niet veel anders op.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 16:05 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Procederen tegen grote instanties is per definitie onbegonnen werk inderdaad, eigenlijk schandalig. Maar goed, die discussie zullen we hier maar niet voeren.
Binnenkort maar het gehele bedrag betalen dan en achteraf bezwaar indienen.
Die vierde optie, die ik in m'n hoofd heb, willen ze daar niet hebbenquote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:43 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
ONZ is een paar deurtjes verder vriend.
Als je beseft dat er onlangs iemand ze niet hoefde te betalen, lijkt het me zinvol om in dit geval niet alles te geloven wat er op zo'n beschikking staat.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:00 schreef GalgenRad het volgende:
volgensmij staat er op je beschikking dat je geen bezwaar kunt maken tegne de administratie kosten...
Dat gaat over het feit dat je geen beroep op je administratiekosten kan instellen bij de OvJ, dat is diegene bij wie je in eerste instantie in beroep gaat als je een beschikking hebt ontvangen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 18:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je beseft dat er onlangs iemand ze niet hoefde te betalen, lijkt het me zinvol om in dit geval niet alles te geloven wat er op zo'n beschikking staat.
dit staat ook letterlijk op de boete idd.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:54 schreef mrPanerai het volgende:
Ik zou dan denken dat de overheid bij het binnenkomen van het geld eerst de administratiekosten verrekend en dan de boete zelf.
nee hij heeft de boete maar niet de 6 euro betaald. Toen heeft hij gewicht tot het punt dat hij moest voorkomen en heeft toen verhaal gehouden.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:05 schreef GalgenRad het volgende:
[..]
die hooggeleerde met zijn rechtzaak heeft dus eerst wel betaald en daarna bezwaar gemaakt
al snap ik niet waarom mensen nu niet zijn route kunnen volgen en voor de rechter hetzelfde verweer kunnen voerenquote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:01 schreef GalgenRad het volgende:
[..]
het openbaar ministerie zei dat in dat geval de man gelijk had, maar dat dat nite automatisch geld voor andere boetes
[..]
Het feit dat ik student ben en geen zin heb in mogelijke financiële gevolgen, omdat ik de weg langs de rechter niet kan en wil bekostigen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:34 schreef Yreal het volgende:
[..]
al snap ik niet waarom mensen nu niet zijn route kunnen volgen en voor de rechter hetzelfde verweer kunnen voeren
Principe. Een rechter heeft geoordeeld dat het niet rechtmatig is, maar omdat het een incidenteel geval is, er hoger beroep aangetekend is en de overheid leunt op zijn omvang en dus veel mensen geen zin hebben in de rompslomp van procederen, doen velen dat niet, inclusief ik.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:44 schreef AQuila360 het volgende:
Wat is dit voor een gedoe om die 6 euro?
Je wint er toch niets mee en de rest van NL ook niet.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:22 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Het feit dat ik student ben en geen zin heb in mogelijke financiële gevolgen, omdat ik de weg langs de rechter niet kan en wil bekostigen.
[..]
Principe. Een rechter heeft geoordeeld dat het niet rechtmatig is, maar omdat het een incidenteel geval is, er hoger beroep aangetekend is en de overheid leunt op zijn omvang en dus veel mensen geen zin hebben in de rompslomp van procederen, doen velen dat niet, inclusief ik.
Maar ze kunnen niet met terugwerkende kracht die boete verhogen. Dus die 6 euro haal je er dan wel uit.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:26 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Je wint er toch niets mee en de rest van NL ook niet.
Dan stoppen ze met die administratiekosten en verhogen ze de boete gewoon met 6 euro.
Dit heeft toch nooit zin beste kun je maar gewoon betalen en er geen moeite insteken.
De tijd en moeite die je er in moet steken is dat natuurlijk nooit waard.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar ze kunnen niet met terugwerkende kracht die boete verhogen. Dus die 6 euro haal je er dan wel uit.
Je recht halen vind ik altijd de tijd en moeite waard. Enig probleem in dit land is dat het in financieel opzicht vaak totaal geen zin heeft. Een arm iemand kan het vergeten om ergens tegen in te gaan.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:30 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
De tijd en moeite die je er in moet steken is dat natuurlijk nooit waard.
Wat heeft dit met je recht halen te maken?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je recht halen vind ik altijd de tijd en moeite waard. Enig probleem in dit land is dat het in financieel opzicht vaak totaal geen zin heeft. Een arm iemand kan het vergeten om ergens tegen in te gaan.
Maar de boete is geen 91 euro maar 85 euro.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:35 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Wat heeft dit met je recht halen te maken?
Of de boete nu 85 + 6 is of gewoon meteen 91 euro maakt toch niet uit.
Waarom zijn die 6 euro administratie kosten toch zo erg?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar de boete is geen 91 euro maar 85 euro.
Omdat het illegaal is.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:37 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Waarom zijn die 6 euro administratie kosten toch zo erg?
Waarom zijn ze überhaupt ingesteld?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:37 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Boeien of je 91 boete moet dokken of dat het samen met die kosten 91 is kwijt ben je het toch. En je wint hier totaal niets mee. Kost je allemaal maar meer op deze manier.quote:
Jawel, je wint er 6 illegaal geïnde euro's mee.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:41 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Boeien of je 91 boete moet dokken of dat het samen met die kosten 91 is kwijt ben je het toch. En je wint hier totaal niets mee.
Fixedquote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:41 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Boeien of je 91 85 boete moet dokken of dat het samen met die kosten 91 is
Je bent er sowieso al een uur of wat mee bezig dat weegt toch nooit op tegen die 6 euro.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:43 schreef Zelva het volgende:
[..]
Jawel, je wint er 6 illegaal geïnde euro's mee.
Rechtvaardigsheidsgevoel weegt erg zwaar.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:45 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Je bent er sowieso al een uur of wat mee bezig dat weegt toch nooit op tegen die 6 euro.
Omdat je er geen bezwaar tegen kan maken en als ik de boete (ik heb er hiet ook 1 liggen) goed lees dan kan je bezwaar maken tegen het boetebedrag, deze winnen en toch die administratiekosten moeten betalen..... Maar of dat zo is weet ik niet zeker.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:37 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Spijker op de kop.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:26 schreef Zelva het volgende:
[..]
Rechtvaardigsheidsgevoel weegt erg zwaar.
Omdat het gewoon een verkapte belasting is op boetes, waarvan een kantonrechter nu gezegd heeft dat het onrechtmatig is. Voor de rest, antwoord hierboven explains.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:37 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
En wat is je mening als een hogere rechtbank of de hoge raad het uiteindelijk wél gegrond verklaard, itt de kantonrechter?quote:Op zondag 18 maart 2012 14:17 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Spijker op de kop.
Maar het wordt vrijwel zeker optie C dus, gewoon betalen en dan achteraf terugeisen.
[..]
Omdat het gewoon een verkapte belasting is op boetes, waarvan een kantonrechter nu gezegd heeft dat het onrechtmatig is. Voor de rest, antwoord hierboven explains.
Dan vind ik het nog steeds een achterlijke belasting op boetes, ook al verklaart één of andere hogere rechtbank het wel gegrond. Maar dan doe je er helaas weinig meer aan en zal ik me erin moeten schikken.quote:Op zondag 18 maart 2012 14:48 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En wat is je mening als een hogere rechtbank of de hoge raad het uiteindelijk wél gegrond verklaard, itt de kantonrechter?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
TS kan er de humor niet van inzienquote:Op zondag 18 maart 2012 17:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Optie E. Alles betalen en administratiekosten weer storneren.
quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:43 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
ONZ is een paar deurtjes verder vriend.
Die Mulder boetes zijn allemaal geautomatiseerd en komt weinig administratie aan te pas.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:37 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Boeteservice zeker?quote:Op zondag 18 maart 2012 15:41 schreef samara het volgende:
Ik heb onlangs ook een boete gehad en via een site heb ik bezwaar laten maken. Ook gaan zij alle relevante stukken opvragen enz. Gisteren de bevestiging van het om ( geloof ik, brief ligt boven) dat zij het ontvangen hebben en dat ik voorlopig niet hoef te betalen ( ¤ 126). Voor ¤ 10 koop je rust en gaat er iemand anders voor je aan de slag die er meer verstand van heeft.
Daar 10 euro voor betalenquote:Op zondag 18 maart 2012 15:41 schreef samara het volgende:
Ik heb onlangs ook een boete gehad en via een site heb ik bezwaar laten maken. Ook gaan zij alle relevante stukken opvragen enz. Gisteren de bevestiging van het om ( geloof ik, brief ligt boven) dat zij het ontvangen hebben en dat ik voorlopig niet hoef te betalen ( ¤ 126). Voor ¤ 10 koop je rust en gaat er iemand anders voor je aan de slag die er meer verstand van heeft.
quote:Op zondag 18 maart 2012 17:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Optie E. Alles betalen en administratiekosten weer storneren.
Ik doe het voor 0 euro.quote:Op zondag 18 maart 2012 22:09 schreef Yreal het volgende:
Volgende keer doe ik het voor 5 voor je
[..]
johquote:Op maandag 19 maart 2012 17:39 schreef samara het volgende:
Ach we zien het wel!. Ik zie zelf dat er zaken zijn die wel zijn "gewonnen".
Ik wacht het af, ga alvast sparen om die boete te betalen.
Mjah, kijk ik doe dit soort boetes ook per saldo kosteloos behandelen als werk. Het voordeel is dat je dan in ieder geval een jurist hebt met kennis van zaken. Bij een succesvol beroep krijg ik gewoon een proceskostenvergoeding en is de client niets kwijt.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:32 schreef Yreal het volgende:
[..]
joh![]()
Download gewoon een voorbeeld WOB verzoek, blader de documenten door en zie of je iets vind.
zo doe ik het ja, maar van tevoren een 10tje vragen is wel lekker cashenquote:Op maandag 19 maart 2012 18:56 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Mjah, kijk ik doe dit soort boetes ook per saldo kosteloos behandelen als werk. Het voordeel is dat je dan in ieder geval een jurist hebt met kennis van zaken. Bij een succesvol beroep krijg ik gewoon een proceskostenvergoeding en is de client niets kwijt.
En ja heur!! Gelukt!!quote:Op zondag 18 maart 2012 15:41 schreef samara het volgende:
De rechtspraak die je aanhaalt is al achterhaald. Het Hof te Leeuwarden heeft in hoger beroep het vonnis van de kantonrechter vernietigd (LJN: BW8480) en geoordeeld dat de administratiekosten niet strijdig zijn met nationaal en internationaal recht.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:32 schreef BigSmurf het volgende:
Tijdje terug een boete in de bus gekregen voor buiten de vakken parkeren binnen een P-gebied, 85 euri plus 6 euri administratiekosten. Balen, want hoewel nergens anders plek i.v.m. te weinig parkeervakken om iedereen te bedienen van een fatsoenlijk plekje (gebied erachter is vergunningen) en geen hinder veroorzakend op de plek waar ik stond, heb ik deze "overtreding" inderdaad begaan. Werkverschaffing van hersenloze medemensen in de vorm van parkeerwachter zullen we het maar noemen.
Enfin, nu wil ik wel bezwaar aantekenen tegen de administratiekosten, want zoals men inmiddels wel weet is er een kantonrechter geweest die deze administratiekosten afgedaan heeft als onrechtmatig. Meer info, zie onderstaande links:
http://www.telegraaf.nl/a(...)oor_je_boete___.html
http://www.bigwobber.nl/wp-content/uploads/2012/02/1807_0001.pdf
Hoe nu te handelen?
A. Bezwaar aantekenen tegen boete én administratie kosten vóór betaling.
B. Bezwaar aantekenen tegen administratiekosten vóór betaling ervan, dus 85 euro overmaken en die 6 euro niet in afwachting van reactie.
C. Het volledige bedrag betalen en achteraf de administratiekosten terugeisen.
Ik heb het idee dat als ik C gebruik, ze het nooit terug gaan betalen. Maar als ik B gebruik, dan heb ik het idee dat ze moeilijk gaan doen i.v.m. niet tijdig betalen van de volledige boete. A klinkt misschien lomp omdat de kans van slagen toch 0,0 is, maar op die manier heb ik wel rechtmatig uitstel van betaling, én bezwaar tegen de administratiekosten.
Bedankt voor de hulp.
quote:Op donderdag 1 november 2012 20:35 schreef samara het volgende:
[..]
En ja heur!! Gelukt!!
Vandaag beslissing ontvangen.Hoef niet te dokken![]()
.
Op basis van ....blablabla ... is gebleken dan wel voldoende aannemelijk gemaakt dat de beschikking niet in stand kan blijven.
Lekkere kick man, topic is van begin dit jaar. Heb de boete inmiddels allang betaald.quote:Op donderdag 1 november 2012 21:35 schreef Mojo-Jojo het volgende:
[..]
De rechtspraak die je aanhaalt is al achterhaald. Het Hof te Leeuwarden heeft in hoger beroep het vonnis van de kantonrechter vernietigd (LJN: BW8480) en geoordeeld dat de administratiekosten niet strijdig zijn met nationaal en internationaal recht.
Ik denk dus dat het antwoord D (geen van de hierboven gegeven antwoorden) moet zijn maar dat je gewoon alles moet betalen.
Zelden zoveel onzin bij elkaar gezien in 1 postquote:Op vrijdag 2 november 2012 01:02 schreef Toontje49 het volgende:
Heb pasgeleden een soortgelijke boete van mijn vriend gezien. Gewoon schriftelijk bezwaar aantekenen en dan moet je sowieso de helft betalen. Dat zijn je verplichtingen. Verder gewoon informeren bij het CJIB. Maar verder krijg je volgens mij alleen administratiekosten bij te laat betalen.
Vergeet niet naakt op tAfel te dansenquote:Op vrijdag 2 november 2012 01:02 schreef Toontje49 het volgende:
Heb pasgeleden een soortgelijke boete van mijn vriend gezien. Gewoon schriftelijk bezwaar aantekenen en dan moet je sowieso de helft betalen. Dat zijn je verplichtingen. Verder gewoon informeren bij het CJIB. Maar verder krijg je volgens mij alleen administratiekosten bij te laat betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |