quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:21 schreef Gerberaatje het volgende:
Zeker, maar dat gaf de vorige afspraak al. Die was dik 1,5 maand geleden en toen zei ze al: eigenlijk hoef ik jullie niet meer te zien want het zit helemaal goed met haar, maar kom voor de zekerheid over 1,5 maand nog maar een keer. Dat was dus vandaag
Ik ben in elk geval blij dat we hebben laten checken of er niet iets was. En verder is het aan mijn muppetje zelf! Ze redt zichzelf echt prima, dus het komt allemaal wel goed
Dat.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:24 schreef Claudia_x het volgende:
Die kleine van mij loopt ook nog niet, hoor. Wel op d'r knieën inmiddels.
Is dat trouwens echt het gemiddelde, of meer de bovengrens van 'de periode waarin kinderen over het algemeen beginnen te lopen'?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:27 schreef Gerberaatje het volgende:
Maar die van jullie zijn nog wel wat jonger, toch?die hebben nog even tijd om het gemiddelde te halen (dat is 18 maanden geloof ik?)
Nou ja, dat ze niet samenspeelt, dat snap ik, want daar is ze echt nog wat jong voor. Maar het valt de leidsters blijkbaar wel op dat ze zich meer terugtrekt dan andere kinderen, ze maken er best vaak een opmerking over...quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:39 schreef becky27 het volgende:
denk dat het wel gewoon gedrag is, aangezien je nog niet kan verwachten dat ze samen spelen.
Ja. Ivan is precies zo, nog steeds. Hij kan wel erg genieten van het samenspel van andere kindjes, maar is zelf vooral een observator. En hij vermaakt zich buitengewoon goed alleen (net als Lena trouwens). Als je 10 Ivans hebt, heb je geen leidster meer nodig. Aldus de leidsters op het kinderdagverblijf.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:35 schreef Cantare het volgende:
Ik ben heel benieuwd hoe het sociale gedrag is van jullie kindjes. E is 19 maanden en is erg op zichzelf. Ze speelt heel goed zelf, heeft het altijd enorm druk met haar speelgoed. Ze maakt wel veel contact (aankijken, lachen, grapjes maken, knuffelen), tenminste, bij ons en andere bekenden. Op het KDV schijnt ze zich echter nauwelijks naar andere kindjes toe te trekken. Ze speelt eigenlijk altijd alleen, en bij groepsactiviteitenbehalve etenhoudt ze zich ook wat afzijdig. De leidsters zeggen dat ze het wel echt naar haar zin heeft, en die indruk hebben wij zelf ook, toch houdt het me wel een beetje bezig. Herkent iemand dat?
Wat herkenbaar! Hier zeggen ze ook regelmatig 'we zeggen vaak tegen elkaar: zo kan je er wel 10 hebben!'quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:45 schreef Claudia_x het volgende:
Ja. Ivan is precies zo, nog steeds. Hij kan wel erg genieten van het samenspel van andere kindjes, maar is zelf vooral een observator. En hij vermaakt zich buitengewoon goed alleen (net als Lena trouwens). Als je 10 Ivans hebt, heb je geen leidster meer nodig. Aldus de leidsters op het kinderdagverblijf.
Denk wel dat het de aard van het beestje is, ja.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:45 schreef Fannetje het volgende:
Kan het niet gewoon zo zijn dat E. een beetje een 'kat uit de boom kijk' typetje is, Cantare?
Anne is heel sociaal met andere kinderen, vindt het fantastisch als er kinderen om haar heen zijn.
ze is gewoon selectiefquote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:53 schreef Cantare het volgende:
[..]
Denk wel dat het de aard van het beestje is, ja.
E vindt het trouwens bijvoorbeeld wel ge-wel-dig als mijn pianoleerlingen (2 meisjes van 8 en 10) bij ons thuis komen. Dan staat ze te gillen van plezier, nog voor ze binnen zijn. Misschien zijn grotere gezelschappen gewoon wat overweldigend voor haar.
Ik omschreef eerder al de volgende situatie. Ik ging met Ivan naar de nieuwe buurvrouw die twee kinderen heeft, een meisje van 3 en een jongen van 6-7. Ivan zei er geen woord. Hij klampte zich aan mijn been vast als ik liep en wou verder alleen bij mij op schoot zitten. Ik had de indruk dat hij het er totaal niet naar zijn zin had. Vanaf het moment dat we thuis waren was het het buurmeisje zus, het buurjongetje zo, en hij ging maar door. Hij had alles wat zich had plaatsgevonden opgemerkt en was er bovendien vol van.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:49 schreef Cantare het volgende:
Ik herinner me nu dat ik, toen E een week of 2 was, al zei: E houdt alles en vooral iederéén in de gaten. Dat dat nog steeds klopt, vind ik wel bijzonder.
Of het is het thuisvoordeel. En ik kan het bij Ivan ook niet altijd voorspellen. Soms stort hij zich meteen in het sociale geweld, soms blijft hij wat langer teruggetrokken.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:53 schreef Cantare het volgende:
[..]
Denk wel dat het de aard van het beestje is, ja.
E vindt het trouwens bijvoorbeeld wel ge-wel-dig als mijn pianoleerlingen (2 meisjes van 8 en 10) bij ons thuis komen. Dan staat ze te gillen van plezier, nog voor ze binnen zijn. Misschien zijn grotere gezelschappen gewoon wat overweldigend voor haar.
Nee, ik vind het juist fijn dat ze mij vertellen hoe E is in de groep. Ik herken ook helemaal wat ze zeggen. Alleen van de week maakte het me wel even onzeker, omdat ik bang was dat ze zichzelf misschien teveel buiten de groep zette. Maar dat heb ik de volgende dag aangekaart, en de leidsters zeiden dat het echt niet zorgelijk isen dat weet ik ik zelf eigenlijk ook wel heel goed, maar ja, even bevestiging is toch wel fijn..quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:53 schreef becky27 het volgende:
Vind je het vervelend dat de leidsters er opmerkingen over maken?
Ja, dat! Ik ontplof van trots.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:56 schreef Cantare het volgende:
Ik ben namelijk ook wel heel trots op het feit dat ze zó goed zelf kan spelen en dat ze is zoals ze is, ik vind dat mooi.
Herkenbaar!!quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:53 schreef becky27 het volgende:
Vind je het vervelend dat de leidsters er opmerkingen over maken?
Onze dame is het tegenovergestelde, die kan wel alleen spelen maar dat duurt nooit enorm lang. Ze vindt het ook vreselijk om langere tijd thuis te zijn zonder kindjes om zich heen. Dan kan ze echt haar ei niet kwijt. Daarom vindt iedereen dat er maar een broertje of zusje moet komen
E is soms verlegen, soms niet. Kan daar geen peil op trekken. Voor de rest: ja, ook hier valt de appel niet ver van de boom. Dat maakt ook dat ik dit even lastig vond: ik herken dit gedrag van haar zó goed. En hoewel ik het zelf positief waardeer, heb ik ook wel ervaren dat dat observerende, meer teruggetrokkene lastig kan zijn op een bepaalde leeftijd. Natuurlijk nog niet met 19 maanden, maar zo vanaf een jaar of 9. Gelukkig duurt dat nog even.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik omschreef eerder al de volgende situatie. Ik ging met Ivan naar de nieuwe buurvrouw die twee kinderen heeft, een meisje van 3 en een jongen van 6-7. Ivan zei er geen woord. Hij klampte zich aan mijn been vast als ik liep en wou verder alleen bij mij op schoot zitten. Ik had de indruk dat hij het er totaal niet naar zijn zin had. Vanaf het moment dat we thuis waren was het het buurmeisje zus, het buurjongetje zo, en hij ging maar door. Hij had alles wat zich had plaatsgevonden opgemerkt en was er bovendien vol van.
Nu weet ik niet of E. ook zo verlegen is, maar het observeren herken ik in ieder geval erg. En ach, hij heeft het niet van een vreemde. Het is geen sociaal gebrek, en bovendien kan het nog veranderen. Ik ben tot mijn 12e bijvoorbeeld uitgesproken verlegen geweest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |