Wat een ontzettend emotioneel stukquote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:18 schreef yvonne het volgende:
Deze even meegenomen vanuit het vorige topic:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)en-niet-alleen.dhtml
Wauw, wat een serie..quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:33 schreef MrBadGuy het volgende:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)nd-minuut-stil.dhtml
Pfff, al die kisten
Ook al zo indrukwekkend...quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:33 schreef MrBadGuy het volgende:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)nd-minuut-stil.dhtml
Pfff, al die kisten
Kan iemand me vertellen waarom er een militaire ceremonie gehouden werd?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:55 schreef senesta het volgende:
http://www.gva.be/nieuws/(...)offers-begonnen.aspx
Brrr kippevel
Waarschijnlijk omdat ze vervoerd werden met militaire vliegtuigen e.d. Militairen moeten die kisten dus toch gaan uitladen, kan dat beter meteen een beetje plechtig. En of dit een echte militaire ceremonie genoemd kan worden weet ik niet, dat is toch meer met vlaggen enzo volgens mij.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
Kan iemand me vertellen waarom er een militaire ceremonie gehouden werd?
Ik gok omdat het de meest eervolle manier is, omdat het zoveel kinderen betreft en omdat dit het hele land raakt? Maar een feitelijke onderbouwing heb ik niet.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
misschien helpt het juist dat je niet de enige bent die zoiets te verwerken krijgt... maar een hele groep.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:25 schreef Tayu het volgende:
Indrukwekkend allemaal. Als het ons als buitenstaanders al zo raakt, in welke hel moeten die ouders, broers en zussen dan nu terecht gekomen zijn? En hoe komen ze daar ooit weer uit? Bij wie vind je troost, als vrijwel je gehele omgeving zijn eigen verdriet te verwerken heeft?
En alle camera's bij het viaduct waar de ouders onder door moesten om bij de tunnel te komen..quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:40 schreef Modus het volgende:
"...de media gevraagd gepaste afstand te houden..."
Radio 1, over naar Joris die al de hele dag in Lommel is.
Elk uur, Lommel dit, Lommel dat, gruwelijke busongeluk dit, drama dat, worden nog hele zware dagen.
Wat snapt men niet aan 'gepaste afstand'?
Voor nu is dat misschien zo. Maar mensen zijn best harde wezens. We leven nu allemaal mee, maar het moet niet te lang duren allemaal. Het leven gaat door, en morgen gebeurt er ergens op de wereld iets anders wat onze aandacht zal vragen. Of misschien is het wel iets in ons eigen leven.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:10 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
misschien helpt het juist dat je niet de enige bent die zoiets te verwerken krijgt... maar een hele groep.
Ik denk dat je wel gelijk hebt. En dat is afschuwelijk. Ik zat laatst Pauw & Witteman te kijken en daar was de traumapsycholoog te gast. Hij gaf ook aan dat ouders waarvan het kind niet gestorven is, niet in extase zijn, maar juist ook instorten. En dat gaat met die kinderen ook gebeuren, ondanks dat ze nog leven.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:32 schreef Tayu het volgende:
[..]
Voor nu is dat misschien zo. Maar mensen zijn best harde wezens. We leven nu allemaal mee, maar het moet niet te lang duren allemaal. Het leven gaat door, en morgen gebeurt er ergens op de wereld iets anders wat onze aandacht zal vragen. Of misschien is het wel iets in ons eigen leven.
Ik denk misschien te ver vooruit, maar ik heb ook wel wat levenservaring om te weten hoe die dingen werken. Zo vraag ik me bijvoorbeeld ook af hoe het die ouders en kinderen zal vergaan in hun verwerking waarvan het kind dit drama heeft overleefd maar geschonden zal zijn voor de rest van het leven (lichamelijk en/of psychisch). Ik verwacht zomaar dat zij in de niet heel verre toekomst vooral niet verdrietig mogen zijn, maar alleen maar blij, want anderen waren minder gelukkig.
Naast gevoelens van rouw en verdriet, zullen ook andere gevoelens gaan spelen. Gevoelens van wrok en afgunst, bijvoorbeeld. En de verwachting dat je vooral maar sterk moet zijn. Want dat hoort zo.
Overlevingsschuld. Daar zal in ieder geval de hulpverlening wel van doordrongen en alert op zijn. Vroeger niet en had je inderdaad dat men werd aangemoedigd juist extra dankbaar en blij te zijn dat men het overleefd had. Nou dat werkt dus neit.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:32 schreef Tayu het volgende:
[..]
Zo vraag ik me bijvoorbeeld ook af hoe het die ouders en kinderen zal vergaan in hun verwerking waarvan het kind dit drama heeft overleefd maar geschonden zal zijn voor de rest van het leven (lichamelijk en/of psychisch). Ik verwacht zomaar dat zij in de niet heel verre toekomst vooral niet verdrietig mogen zijn, maar alleen maar blij, want anderen waren minder gelukkig.
In de hulpverlening kan men hier wel van doordrongen zijn, maar dat verandert niets aan wat in de praktijk gebeurt. Mensen zijn nog altijd mensen, met al hun moois maar ook met al hun lelijks.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 18:14 schreef Rica het volgende:
[..]
Overlevingsschuld. Daar zal in ieder geval de hulpverlening wel van doordrongen en alert op zijn. Vroeger niet en had je inderdaad dat men werd aangemoedigd juist extra dankbaar en blij te zijn dat men het overleefd had. Nou dat werkt dus neit.
Petekind van mijn buren... De berichten zijn in ieder geval gematigd positief.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:20 schreef marcb1974 het volgende:
Een van de kinderen in coma, een meisje, is weer ontwaakt uit haar coma: http://www.hln.be/hln/nl/(...)waakt-uit-coma.dhtml
In Lommel aanwezig zijn is gelijk aan "niet op gepaste afstand"? Overdrijf je nu niet een klein beetje heel erg veel?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 16:40 schreef Modus het volgende:
"...de media gevraagd gepaste afstand te houden..."
Radio 1, over naar Joris die al de hele dag in Lommel is.
Elk uur, Lommel dit, Lommel dat, gruwelijke busongeluk dit, drama dat, worden nog hele zware dagen.
Wat snapt men niet aan 'gepaste afstand'?
Ik hoop dat jullie een goed herstel mogen vieren met zijn allen!quote:Op vrijdag 16 maart 2012 18:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Petekind van mijn buren... De berichten zijn in ieder geval gematigd positief.
Wat een bijzondere foto. Werd het verkeer soms ook stilgelegd aangezien alle lijkwagens op de linkerstrook rijden, terwijl de baan verder autovrij is. Hoort dit bij het protocol om aan te geven dat het een bijzondere stoet betreft?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 19:33 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
"Het wordt een zeer emotioneel moment wanneer de zeventien lijkwagens in colonne door onze stad zullen rijden", blikte de Lommelse burgemeester Peter Vanvelthoven vooruit tijdens het vrt-middagjournaal.
Heb het laatste gedeelte van het vorige topic doorgekeken en geklikt op de linkjes van foto's en filmpje van de aankomst terug in Belgie, zo ook ik dit topic.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 19:33 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
"Het wordt een zeer emotioneel moment wanneer de zeventien lijkwagens in colonne door onze stad zullen rijden", blikte de Lommelse burgemeester Peter Vanvelthoven vooruit tijdens het vrt-middagjournaal.
Indrukwekkende foto inderdaad.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 23:25 schreef qu63 het volgende:
Hele mooie foto dit: http://www.hln.be/hln/nl/(...)-heel-het-land.dhtml
De jongste lijken niet door te hebben wat er gebeurt, de oudere achter hen wel..
Het verkeer werd door de politie stilgelegd inderdaad. Waarom ze links rijden, is voor mij ook een raadsel.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 22:15 schreef CARLAK het volgende:
[..]
Wat een bijzondere foto. Werd het verkeer soms ook stilgelegd aangezien alle lijkwagens op de linkerstrook rijden, terwijl de baan verder autovrij is. Hoort dit bij het protocol om aan te geven dat het een bijzondere stoet betreft?
Een rouwstoet mag je niet doorkruisen en ook niet inhalen. Vroeger bestonden die regels al, ze zijn even weg geweest (van 1990 t/m 2010). Maar ze zijn weer in ere hersteld. Vandaar dat ze op de linkerbaan rijden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 23:30 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Het verkeer werd door de politie stilgelegd inderdaad. Waarom ze links rijden, is voor mij ook een raadsel.
Die lichamen gingen naar Nederland.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 00:12 schreef Duderinnetje het volgende:
Misschien is het hier al gevraagd en beantwoord hoor, maar waarom waren er 17 lijkwagens? Deden de Nederlandse families niet mee hieraan?
22 kindjes en 6 volwassenenquote:Op vrijdag 16 maart 2012 23:44 schreef Doodloper het volgende:
[ afbeelding ]
28 kindjes in een klein kistje terwijl ze horen te voetballen
Ik besef het pas nu ik de foto's door zit te bladeren en weet dat er in elk kistje een levensverhaal zit, een levensverhaal wat eergister is gestopt.
Aha. Dank. Vroeg het me af.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 00:18 schreef Jump het volgende:
Nee.
17 overledenen werden naar Lommel gebracht, 9 naar Heverlee en 2 naar Aarschot.
Een echte militaire ceremonie was het niet, maar het was wel heel plechtig. Volgens een woordvoerder van Defensie was dit een symbolisch eerbetoon van het land aan de kinderen, aangezien het leger toch gezien wordt als diegenen die het land vertegenwoordigen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
Zo sloot Het Nieuws hier gisteren de uitzending op de dag van nationale rouw.
Niet kijken als je niet wil huilen:
Nee. De enige reden waarom je daar fysiek aanwezig zou moeten zijn is als de kans aanwezig is dat je relevante personen te spreken krijgt, en die hebben aangegeven de pers niet in de buurt te willen hebben he. 1 + 1 = 2. En ook al zouden die wèl wat kwijt willen, dan zijn er in deze tijden zat andere manieren om het bij de pers te krijgen, dat hoeft niet perse met een 1 op 1 gesprek met camera erbij. Maar ja, 'we' hebben liever een slachtoffer in beeld, met tranen, en bedrukte gezichten. "Erg hè die mensen?" "Ja nou idd."quote:Op vrijdag 16 maart 2012 18:27 schreef opgebaarde het volgende:
In Lommel aanwezig zijn is gelijk aan "niet op gepaste afstand"? Overdrijf je nu niet een klein beetje heel erg veel?
Hier ookquote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
Ik dm je...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:11 schreef Tayu het volgende:
[..]![]()
Hoe ben jij gisteren de dag doorgekomen Marie30?
Deze gebeurtenis mag niet zonder tranen voorbij gaan.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
Dat laatste herken ik nog van hier met de nieuwjaarsbrand in Volendam. Er hing een hele tijd een onwerkelijke stilte in het dorp. En daarna de hele tijd de kerkklokken met al die begrafenissen. Krijg er weer de rillingen van.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:40 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ik dm je...
Betreft die discussie over de pers. Ze mogen er zijn om relevante informatie te vergaren. Maar donderdag werd ik gewoon achtervolgd omdat ik een huilende twaalfjarige aan mijn hand had. Over onethisch gesproken... Zonet waren ze wel niet meer aanwezig in het centrum zelf, en daar was ik blij om. Het is hier al deprimerend genoeg. Niemand lacht nog, iedereen heeft rode ogen en overal is het muisstil.
Rare vraag waarschijnlijk... Maar weet je nog hoe lang dat geduurd heeft voor dat die stilte zich weer een beetje oploste?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:44 schreef Felixa het volgende:
[..]
Dat laatste herken ik nog van hier met de nieuwjaarsbrand in Volendam. Er hing een hele tijd een onwerkelijke stilte in het dorp. En daarna de hele tijd de kerkklokken met al die begrafenissen. Krijg er weer de rillingen van.
Helemaal geen rare vraag hoor...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:49 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Rare vraag waarschijnlijk... Maar weet je nog hoe lang dat geduurd heeft voor dat die stilte zich weer een beetje oploste?
Dank.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:53 schreef Felixa het volgende:
[..]
Helemaal geen rare vraag hoor...![]()
Het heeft zo'n beetje geduurd tot de hele reeks begrafenissen voorbij was.
Bij ons was het ook zo dat de kinderen op verschillende tijdstippen overleden, dus de begrafenissen waren ook verspreid over meerdere dagen.
Erg mooi gedaan, maar tranen wel degelijk.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
Indrukwekkend, maar idd.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
Hoefde niet te huilen, maar het is wel mooi.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
De pagina laadt bij mij niet. Maar ik had het al gelezen op de FB-pagina van het zusje van één van de slachtoffertjes. Dat is vreselijk... Geen mens zou dat moeten meemaken.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 13:34 schreef marcb1974 het volgende:
En dan ineens ligt er post van je reeds overleden kind
http://www.hln.be/hln/nl/(...)den-dochtertje.dhtml
Arghquote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
quote:Op zaterdag 17 maart 2012 13:39 schreef Marie30 het volgende:
[..]
De pagina laadt bij mij niet. Maar ik had het al gelezen op de FB-pagina van het zusje van één van de slachtoffertjes. Dat is vreselijk... Geen mens zou dat moeten meemaken.
Pfffffff.......quote:Johan Molemans (50) uit Lommel is een van de ouders wiens kind het busongeval in Zwitserland niet overleefde. Maar zijn dochter Emma (11) zorgde 24 uur na het gruwelijke nieuws nog voor een verrassing: ze had nog een brief naar het thuisfront gestuurd. "Het was een schok toen ik de brievenbus donderdagochtend opende", zegt de vader. "Anderzijds is het goed te weten dat de laatste dagen van Emma geweldig waren", zo getuigt hij in het Zwitserse Blick.
"Hallo iedereen thuis!", zo steekt Emma in haar brief van wal. "Ik heb geskied vandaag. Mijn monitor is erg sympathiek. We zijn ook nog gaan stappen. Daarna zijn we gaan glijden met plastic zakken. 's Avonds hebben we samen liedjes gezongen. Het is hier zo mooi!"
Emma schreef twee kantjes netjes vol. Bij het lezen van het einde, wordt het haar papa te veel. "Ik mis jullie zo erg", zijn de laatste woorden die zijn dochter aan hem richtte. Zijn stem breekt terwijl hij het voorleest.
Met hartsvriendinnen
Emma Molemans zat op de bus vlak bij haar drie hartsvriendinnen: Emily (11), Eline (11) en naamgenote Emma (11). Geen van hen overleefde de klap.
"Die vier waren onafscheidelijk" zegt Emma's papa. "Ze deelden ook een kamer tijdens hun skireis. Alles deden ze samen. Voor Emma was het de eerste keer op de latten, ze was ook nog nooit in Zwitserland geweest. Ze heeft enorm uitgekeken naar die reis".
Vreselijke vergissing
De moeder van Emma is het lichaam van haar dochter gaan ophalen in Zwitserland, vader Johan bleef thuis bij hun twee zonen. "Ik wacht en blijf hopen dat iemand me belt om te zeggen dat het allemaal een vreselijke vergissing was. Dat mijn kleine meid nog leeft", zegt de man.
Wat ontzettend mooi, kon het toch zeker wel 20 seconden droog houden..quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
Ontzettend mooi gemaaktquote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
Ik jank niet snel maar dit raakte me diep. En die muziek past perfect bij die beelden. CHAPPEAU VTM !!!!!!quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
Waarom? Des te ouder des te minder erg?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:06 schreef computerprobleem het volgende:
Maar ik zie dat het vooral om overleden kinderen gaat en dat is natuurlijk altijd erger dan wanneer het om volwassenen gaat.
Dit vind ik nu een scheefgetrokken redenering hoor. Het overlijden van een kind is erger dan het overlijden van een volwassene? Het komt misschien harder aan en valt zwaarder oké, maar een kind is een mens en een volwassene is een mens...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:06 schreef computerprobleem het volgende:
Ik heb weinig meegekregen van dit busongeval en realiseer me ook niet echt hoe groot het is (ik kijk de laatste tijd niet zoveel TV / Nieuws, vooral series, films e.d.).
Maar ik zie dat het vooral om overleden kinderen gaat en dat is natuurlijk altijd erger dan wanneer het om volwassenen gaat.
Deze post helpt de nabestaanden niet, maar toch: R.I.P. aan alle overledenen en sterkte aan de nabestaanden.
Oh god, hoop dat die er beter vanaf komen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 17:29 schreef qu63 het volgende:
Toen ik dit las schrok ik even: Poolse tieners gewond na busongeluk
'Gelukkig' alleen maar gewonden..
Ik heb gekeken... en gehuild...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
Goed om ook nog wat positief nieuws te lezen mbt deze kinderen!quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:19 schreef qu63 het volgende:
Geen levensgevaar kinderen Sierre in Leuven
Een staatsbezoek kan je niet zomaar even afzeggen, daar gaat heel veel planning aan vooraf en zomaar afzeggen is een belediging voor het ontvangende land.quote:Op zondag 18 maart 2012 13:09 schreef marcb1974 het volgende:
De koning van Belgie is er. Schandalig dat bea niet gaat
Ze zitten in Luxemburgquote:Op zondag 18 maart 2012 13:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Een staatsbezoek kan je niet zomaar even afzeggen, daar gaat heel veel planning aan vooraf en zomaar afzeggen is een belediging voor het ontvangende land.
Vandaar dat WA en Maxima gaan én Rutte. Dat is een heel zware delegatie.
Pfff, kippenvel.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:00 schreef Marie30 het volgende:
Ik ben er niet zo door geschoffeerd. Denk dat Bea genoeg op haar plate heeft...quote:Op zondag 18 maart 2012 16:18 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ze zitten in Luxemburg
Even op en neer kan prima dan, dat snappen ze in Luxemburg ook wel. Ik blijf het echt heel onbeschoft vinden dat ze niet gaat.
Ik vraag mij af of dit strafbaar is hoor, in Nederland.quote:Op maandag 19 maart 2012 06:58 schreef Doodloper het volgende:
Hopelijk is dat daar net zo strafbaar als hier en hebben ze die mensen op kunnen pakken.
En wie bepaald er wat er fatsoenlijk is?quote:Op maandag 19 maart 2012 08:35 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of dit strafbaar is hoor, in Nederland.
Het slaat verder nergens op en ze zouden strafbaar moeten zijn, maar ik ben dan ook niet voor de volledige vrijheid van meningsuiting.. Ik ben meer voor vrijheid van fatsoenlijke meningsuiting.
.
Ik.quote:Op maandag 19 maart 2012 08:48 schreef qu63 het volgende:
[..]
En wie bepaald er wat er fatsoenlijk is?
Eens!quote:Op zondag 18 maart 2012 18:05 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ik ben er niet zo door geschoffeerd. Denk dat Bea genoeg op haar plate heeft...
Ik vind WA en Rutte ook al een mooie delegatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |