Ik huiver van zich - naar eigen zeggen - 'inlevenden' die tegelijk zeggen niet in inleven te geloven. Hyp de la pocrite.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:00 schreef Strani het volgende:
Jij lijkt eerder het bekrompen soort gelovige te zijn waar de niet-gelovigen zo van huiveren.
Niet in inleven geloven? Waar staat dat?quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:06 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Ik huiver van zich - naar eigen zeggen - 'inlevenden' die tegelijk zeggen niet in inleven te geloven. Hyp de la pocrite.
Op het voorhoofd van een zichzelf tot atheist verklarende.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:07 schreef Strani het volgende:
Niet in inleven geloven? Waar staat dat?
Dat is werkelijk nergens op gebaseerd. Inlevingsvermogen heeft niets te maken met het wel of niet ergens in geloven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:08 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Op het voorhoofd van een zichzelf tot atheist verklarende.
Hier zullen we wel nooit uitkomen, omdat de atheist die zich meent in te leven in een gelovige, ondertussen gelooft dat hij die gelovige denkstappen voor is. En andersom. Het zal altijd straal langs elkaar heen blijven gaan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:11 schreef Strani het volgende:
Dat is werkelijk nergens op gebaseerd. Inlevingsvermogen heeft niets te maken met het wel of niet ergens in geloven.
Thanks, straks even checken. Misschien niet de hele twee uurquote:Op donderdag 15 maart 2012 22:14 schreef SpecialK het volgende:
Strani, wellicht is dit interessant voor jou.
Een van mijn persoonlijke helden is Ken Miller. Een biologieleraar uit de VS die als expert witness is ingezet tijdens de Dover Trials.
Ken Miller is een katholiek christen die dus prima wetenschap en geloof kan scheiden. Hoe hij het precies doen weet ik niet maar blijkbaar kan het.
(Waarschuwing: 2 uur)
Heb je hier bronnen voor?quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:39 schreef 8Orly8 het volgende:
OK. Ik zei dus net tegen Strani dat mensen die veel weten gaan beseffen hoe weinig ze weten, nadat hij zei dat er steeds meer wetenschappers in God gaan geloven door de dingen die ze dankzij hun wetenschap voor ogen krijgen.
O. Excuseer voor deze hapering in mijn memorie.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:45 schreef Strani het volgende:
Zo zei ik het niet helemaal. Ik zei dat er wetenschappers zijn die steeds meer gaan geloven, juist door hun wetenschap. Ik zei niet dat er steeds meer wetenschappers gaan geloven
Van Einstein is het algemeen bekend dat hij niet in God geloofdequote:Op donderdag 15 maart 2012 22:45 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Niet bij het handje. Maar van Einstein bijvoorbeeld is dit wel algemeen bekend.
Elk geloof? Dat geloof ik niet.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:55 schreef Mumit het volgende:
Geloof, welk geloof dan ook, kan perfect samengaan met wetenschap, net zoals atheïsme dat kan.
Als Einstein een allesoverheersende zinvolheid (h)erkent waarmee mensen een diepe betrekking kunnen hebben, en hij plaatst die "allesoverheersende zinvolheid" vervolgens los van de vraag of dat God is, dan is dat niet denkmatig correct. Ook al is het Einstein. Maar diplomatiek is het wel.quote:Op donderdag 15 maart 2012 23:56 schreef Mr.44 het volgende:
Van Einstein is het algemeen bekend dat hij niet in God geloofde
Wanneer hij over God sprak was het niet een persoonlijke theïstische God maar meer een God zoals beschreven door Spinoza.
In naam van God keihard tegen God ingaan, het is niet uit te roeien.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:02 schreef SpecialK het volgende:
Creationistische takken van het geloof spreken de wetenschap juist tegen door hun letterlijke interpretatie van hun heilige boeken.
Is het juist niet zo dat we in de loop der jaren steeds meer dingen die als daden van God werden afgedaan hebben kunnen verklaren d.m.v. wetenschap. En dat we daarmee kunnen aannemen dat er nog meer dingen zijn die we nog niet kunnen verklaren maar wellicht in de toekomst als we de nodige kennis en wetenschap hebben opgedaan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:39 schreef 8Orly8 het volgende:
OK. Ik zei dus net tegen Strani dat mensen die veel weten gaan beseffen hoe weinig ze weten, nadat hij zei dat er steeds meer wetenschappers in God gaan geloven door de dingen die ze dankzij hun wetenschap voor ogen krijgen.
Wat denk je dat humanisme voor ogen heeft?quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:08 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Op het voorhoofd van een zichzelf tot atheist verklarende.
Dit en om het wat formeler te schrijven. De gelovige en de atheïst gebruiken andere axiomatische stelsels om de vraag over het bestaan van God te beantwoorden. De gelovige en de atheïst kleven vast aan hun eigen axiomatische stelsels. Het is daarom onzinnig dat de atheïst en de gelovige elkaar tegenspreken. De onzin zit in het feit dat ze verschillende connecties gebruiken om over hetzelfde ding te hebben, terwijl de connecties inherent zijn aan het ding.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:14 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Hier zullen we wel nooit uitkomen, omdat de atheist die zich meent in te leven in een gelovige, ondertussen gelooft dat hij die gelovige denkstappen voor is. En andersom. Het zal altijd straal langs elkaar heen blijven gaan.
Het geloof in tegennatuurlijke zaken is iets waar een atheist meestal weinig mee kan. De atheist kan/wil niet begrijpen dat de gelovige bepaalde gedachten wil en zal uitschakelen om zijn geloof te behouden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dit en om het wat formeler te schrijven. De gelovige en de atheïst gebruiken andere axiomatische stelsels om de vraag over het bestaan van God te beantwoorden. De gelovige en de atheïst kleven vast aan hun eigen axiomatische stelsels. Het is daarom onzinnig dat de atheïst en de gelovige elkaar tegenspreken. De onzin zit in het feit dat ze verschillende connecties gebruiken om over hetzelfde ding te hebben, terwijl de connecties inherent zijn aan het ding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |