quote:
Cellen kunnen door verschillende dingen dood gaan. Eén van die oorzaken is het steeds korter worden van DNA. Dit gebeurt bij iedereen en in bijna alle cellen naarmate hij/zij ouder wordt en is een 'bijwerking' bij celdeling. Het gebeurt echterr niet/nauwelijks in stamcellen, om even een voorbeeld te noemen. Dit komt door telomerase, die zorgt dat na het korter worden van het DNA, er weer een stukje aan wordt geplakt. Hierdoor blijven deze cellen veel langer leven en zouden ze, mits ze niet alsnog ergens beschadigd door raken, eeuwig kunnen blijven bestaan.
Waarom gebruiken we dan niet telomerase om eeuwig te kunnen leven? Omdat er vaak een reden is dat cellen doodgaan. Naarmate je ouder wordt, stapelt DNA schade zich op. Cellen met ernstig beschadigd DNA kunnen o.a. voor kanker zorgen. Beschadigd DNA kan herkend door het uiteinde. Dus wanneer een cel heel vaak gedeeld heeft en het uiteinde laat zien dat het DNA beschadigd is, gaat deze cel dood. Wanneer DNA beschadigd is maar deze gewoon door kan blijven delen, o.a. door bijv. telomerase, heb je een groter risico op delende cellen met defecten, die bijvoorbeeld voor kanker kunnen zorgen.
Vandaar dat men zegt dat veroudering (celdood na verloop van tijd) ons beschermingsmechanisme is tegen kanker.
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis