abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110666489
Onze ouderdom wordt bepaald door onze genen!Als men een manier vind om die genen uit te schakelen,kunnen we in principe veel ouder worden.Als dat resulteert in het steeds weer nieuwe cellen maken om de oude te vervangen.Vraag is alleen of dat niet resulteert in massale kanker...
  maandag 23 april 2012 @ 11:00:55 #52
373431 Omellie
Spetterpoep
pi_110666572
Of overbevolking.
pi_110666598
Tof topic. ^O^
  maandag 23 april 2012 @ 15:13:24 #54
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_110676083
quote:
7s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:42 schreef dralion13 het volgende:
Er zijn maar van een paar dieren aangetoond dat ze onsterfelijk zijn. Hiervoor moeten ze van volwassen stadium terug keren naar het juveniele stadium (denk je eens in, zomaar weer kind worden als je dat wil O+)
bron
Als ik het goed lees, is er enige controverse rond de onsterfelijkheid van de Hydra en kan de T. nutricula in principe onsterfelijk zijn, maar gaat hij vaak alsnog dood aan ziekte of omdat hij ten prooi valt aan een ander organisme.
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 10:58 schreef Electrood het volgende:
Onze ouderdom wordt bepaald door onze genen!Als men een manier vind om die genen uit te schakelen,kunnen we in principe veel ouder worden.Als dat resulteert in het steeds weer nieuwe cellen maken om de oude te vervangen.Vraag is alleen of dat niet resulteert in massale kanker...
Veroudering is kort gezegd ons mechanisme tegen kanker. Zoals al gezegd werd in dit topic, komt dat vooral door telomerase. Er zijn echter nog veel meer factoren die meespelen in het ontwikkelen van kanker. Wanneer er een manier gezocht kan worden om cellen minder te laten verouderen door bijvoorbeeld deletie van DNA tegen te gaan (d.m.v. telomerase), maar er wel een rem op de deling van een cel wordt gezet wanneer deze door andere factoren ernstig beschadigd is, zijn we al een stukje verder in de zoektocht naar het eeuwige leven. Daar zit echter ook een probleem, want veel van deze factoren zijn niet altijd te vermijden, zoals bijvoorbeeld DNA schade door UV-straling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Muisraket op 23-04-2012 15:20:32 ]
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
  dinsdag 24 april 2012 @ 00:36:10 #55
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_110704643
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 11:00 schreef Omellie het volgende:
Of overbevolking.
Dat is gewoon kanker op een andere schaal ;)
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_110735477
Ik snap de link met kanker niet.
  dinsdag 24 april 2012 @ 20:53:57 #57
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_110738825
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:55 schreef boyv het volgende:
Ik snap de link met kanker niet.
Cellen kunnen door verschillende dingen dood gaan. Eén van die oorzaken is het steeds korter worden van DNA. Dit gebeurt bij iedereen en in bijna alle cellen naarmate hij/zij ouder wordt en is een 'bijwerking' bij celdeling. Het gebeurt echterr niet/nauwelijks in stamcellen, om even een voorbeeld te noemen. Dit komt door telomerase, die zorgt dat na het korter worden van het DNA, er weer een stukje aan wordt geplakt. Hierdoor blijven deze cellen veel langer leven en zouden ze, mits ze niet alsnog ergens beschadigd door raken, eeuwig kunnen blijven bestaan.

Waarom gebruiken we dan niet telomerase om eeuwig te kunnen leven? Omdat er vaak een reden is dat cellen doodgaan. Naarmate je ouder wordt, stapelt DNA schade zich op. Cellen met ernstig beschadigd DNA kunnen o.a. voor kanker zorgen. Beschadigd DNA kan herkend door het uiteinde. Dus wanneer een cel heel vaak gedeeld heeft en het uiteinde laat zien dat het DNA beschadigd is, gaat deze cel dood. Wanneer DNA beschadigd is maar deze gewoon door kan blijven delen, o.a. door bijv. telomerase, heb je een groter risico op delende cellen met defecten, die bijvoorbeeld voor kanker kunnen zorgen.
Vandaar dat men zegt dat veroudering (celdood na verloop van tijd) ons beschermingsmechanisme is tegen kanker.
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')