abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 maart 2012 @ 22:31:21 #1
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_109032616
Iedere avond lezen in de bijbel. En nu niet meteen gaan lachen he. Das flauw namelijk. Er zijn namelijk FOK!kers die er heilig in geloven.

En dan denk ik toch van jemig heb je dat bijbeltje niet eens een keer uit joh? Ik weet niet of het jullie opgevallen is maar die bijbels zijn eigenlijk almaar dunner en kleiner geworden. Daar zal dan in ieder geval een goede tekstschrijver op gezeten hebben. Ja of niet natuurlijk want dat iedere avond een stukje lezen in de bijbel. Kun je dat bijbeltje op een gegeven moment gewoon niet dromen eigenlijk?

Tuuk kwam er nog een tweede testament en nog een vage derde. Die lui waren wat kien natuurlijk maar verder dan het tweede deel is het eigenlijk nooit meer gekomen. Dat is best wel jammer ook.
De bijbel is als je het goed bekijkt ook vol spannende horrorverhalen en dan zo'n verdomde groot publiek ook he. Doe daar dan iets mee, denk ik dan en dan iets anders als in de laatste serie van Dexter hoewel heel tof was trouwens.

Hoe dan ook, ik snap niet dat mensen eindeloos maar hetzelfde boek blijven lezen. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, ik heb de bijbel uit en ik weet alles nu. Jullie wel?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_109032788
Misschien lezen mensen bepaalde stukken wel opnieuw omdat die mensen het zo mooi vinden beschreven. Ik kijk ook wel eens series meerdere keren omdat ik het zo grappig vind. Of een film. Al weet ik wat er gaat komen. Boeken niet maar dat zullen mensen vast ook wel weer doen.

Je brengt me op een idee trouwens. Ik ga zo beginnen met de Bijbel lezen (in het Gronings en dat kan ik helemaal niet zo goed :D). Mijn moeder zegt in ieder geval dat het grappig is.

[ Bericht 17% gewijzigd door Ziba op 12-03-2012 22:40:24 ]
pi_109032793
Een film van 500 uur kun je 30x bekijken zonder dat ie voorspelbaar wordt.
Je kunt de bijbel denk ik niet vergelijken met een boek.
  maandag 12 maart 2012 @ 22:34:40 #4
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_109032801
Hier staat de 3-delige statenbijbel. Deel 1 heb ik nog als muismat gebruikt, want de kaft leent zich daar perfect voor. Maar dat mocht niet, want te dure boeken.

Maar erin lezen doe ik niet.
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_109032866
-weg, doe normaal }:| -

[ Bericht 78% gewijzigd door BrandX op 12-03-2012 22:37:49 ]
  Boks-Chick maandag 12 maart 2012 @ 22:39:18 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109033059
Mijn hobbie zou het alleen al niet zijn omdat ik het een vrij onleesbaar geheel vind. Verhaalsgewijs dus.
lolwut
  maandag 12 maart 2012 @ 22:40:45 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_109033153
Ik lees leuke boeken al maar sporadisch een tweede keer. Laat staan een boek dat niet eens leuk is...
  maandag 12 maart 2012 @ 22:42:50 #8
92926 Joipoidoipoipoi
pi_109033267
-weg, reactie op edit ;)-

[ Bericht 76% gewijzigd door BrandX op 12-03-2012 22:43:11 ]
  maandag 12 maart 2012 @ 22:49:07 #9
42366 Staal
pi_109033629
quote:
19s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:39 schreef BrandX het volgende:
Mijn hobbie zou het alleen al niet zijn omdat ik het een vrij onleesbaar geheel vind. Verhaalsgewijs dus.
Het is in feite een boekje van niks he. Dat klinkt niet aardig maar het is echt wel zo.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het als verplichte kost had op de lagere school en op het hervormd Lyceum (Ik had van die hippieouders die overal tegenaan vloekten maar ik moest dan zelf de keuze maken of ik wilde geloven of niet. Van dat caliber ouders dus.) Op het HL had ik echt een schat van een godsdienstleraar. Die man had eigenlijk ook de lessen geschiedenis en aardrijkskunde moeten geven. Ik lette namelijk nergens op maar die man kon zo goed vertellen.

Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen: " Ik heb de bijbel uit en nu ga ik een boek van Hermans lezen". Niemand heeft de bijbel ooit uit. Ik in die jaren wel trouwens maar ik durfde het niet te zeggen. Je kunt de bijbel op de een of andere manier niet uithebben. Wel kun je dat boekje jatten in vrijwel ieder hotel.
Un certain jeune homme
  maandag 12 maart 2012 @ 22:49:42 #10
42366 Staal
pi_109033661
quote:
14s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:42 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
-weg, reactie op edit ;)-
Ik mis weer wat he. Grmbl.
Un certain jeune homme
  Boks-Chick maandag 12 maart 2012 @ 22:54:16 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109033890
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:49 schreef Staal het volgende:

[..]

Het is in feite een boekje van niks he. Dat klinkt niet aardig maar het is echt wel zo.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het als verplichte kost had op de lagere school en op het hervormd Lyceum (Ik had van die hippieouders die overal tegenaan vloekten maar ik moest dan zelf de keuze maken of ik wilde geloven of niet. Van dat caliber ouders dus.) Op het HL had ik echt een schat van een godsdienstleraar. Die man had eigenlijk ook de lessen geschiedenis en aardrijkskunde moeten geven. Ik lette namelijk nergens op maar die man kon zo goed vertellen.

Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen: " Ik heb de bijbel uit en nu ga ik een boek van Hermans lezen". Niemand heeft de bijbel ooit uit. Ik in die jaren wel trouwens maar ik durfde het niet te zeggen. Je kunt de bijbel op de een of andere manier niet uithebben. Wel kun je dat boekje jatten in vrijwel ieder hotel.
mjah, de verhalen uit de bijbel die elders ook zo zijn opgeschreven, zijn op zich wel ok. Ook is het hele symbolieke gedoe (referenties in fims en boeken etc) wel leuk an sich. Maar het boek streeft wat mij betreft zijn doel voorbij.

Het is en blijft een heel oud boek welke nog steeds ouderwets opgeschreven wordt. Daarbij zijn de nodige zaken in de bijbel imo geschreven vanuit de tijdsgeest dat die reeks bijbels is geschreven. Erbij verzonnen dus. De basis zaken zijn wat dat aan gaat allang belegd in onze basis-/standaardset normen en waarden en niet meer weg te denken uit onze (westerse) maatschappij. En daar heb ik geen boek voor nodig.
lolwut
  maandag 12 maart 2012 @ 22:55:37 #12
92926 Joipoidoipoipoi
pi_109033972
quote:
17s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:49 schreef Staal het volgende:
Ik mis weer wat he. Grmbl.
Nee hoor, niks gemist. Ik probeerde er alleen maar een sekstopic van te maken, maar BrandX stak daar snel een stokje voor. :)
  Boks-Chick maandag 12 maart 2012 @ 22:56:14 #13
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109034012
:D!
lolwut
pi_109035235
De bijbel is voor een gelovige wat voor anderen een encyclopedie is. Het is geen leesboek maar meer een opzoekboek en dat zeg ik met alle respect richting een gelovig mens. ;) .
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 12 maart 2012 @ 23:25:05 #15
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_109035288
Er zijn mensen die de teksten uit de bijbel uit hun hoofd kennen. Toevallig had ik laatst Jehova getuigen aan de deur en die vertelde dus een stuk uit haar hoofd. Erg knap.
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_109035594
Je begrijpt het niet. De bijbel is zo'n boek met passages die je in steeds wisselende volgorde kunt lezen. Zo krijg je steeds een ander begin-midden-eind en raakt het verhaaltje dus nooit uit! *) . Steeds een andere moraal. Steeds een andere 'sleutel' tot je levensvraag *O*
Het doel is natuurlijk om de ultieme sleutel te vinden, maar die heeft helaas nog niemand gevonden :N

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 12 maart 2012 @ 23:33:07 #17
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
pi_109035626
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:31 schreef bulbjes het volgende:
Je begrijpt het niet. De bijbel is zo'n boek met passages die je in steeds wisselende volgorde kunt lezen. Zo krijg je steeds een ander begin-midden-eind en raakt het verhaaltje dus nooit uit! *) . Steeds een andere moraal. Steeds een andere 'sleutel' tot je levensvraag *O*
Het doel is natuurlijk om de ultieme sleutel te vinden, maar die heeft helaas nog niemand gevonden :N

:')
Er zit ook geen sleutel in :')

Gewoon een hoop zever, ookal hoor ik de bijbel ook te adoreren want christelijk :')
  maandag 12 maart 2012 @ 23:40:21 #18
42366 Staal
pi_109035899
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:23 schreef trovey het volgende:
De bijbel is voor een gelovige wat voor anderen een encyclopedie is. Het is geen leesboek maar meer een opzoekboek en dat zeg ik met alle respect richting een gelovig mens. ;) .
Bij de term leesboek denk ik aan de lagere school en de bieb. In de bieb mocht je zoveel 'leesboeken' en twee stripboeken. Je had alles binnen notime uit ook.

Als je dan toch zo'n verrekte klein encyclopedietje hebt dan lees je het toch in 1 ruk uit. Bij geboeid nog een keer en dan heel misschien nog een keer. Maar dan heb je het boekje toch wel uit he? Ik begrijp dat gewoon niet. Het zou wel heel erg kort door de bocht zijn om hiermee te beweren dat die christenen zwakzinnig zijn natuurlijk. Dat is ook absoluut niet mijn intentie. Laat dat duidelijk zijn. Maar zinvolle antwoorden krijg ik ook niet. Maar goed, het is ook geen Christelijke tijd meer natuurlijk.
Un certain jeune homme
  maandag 12 maart 2012 @ 23:54:43 #19
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109036416
Ik weet lekker al hoe het afloopt *O*
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † maandag 12 maart 2012 @ 23:56:00 #20
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109036459
Ik heb het OT en NT al uit. Ik heb deel 3 NNT al in de pre-order staan. :P
  dinsdag 13 maart 2012 @ 09:37:55 #21
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_109041093
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:23 schreef trovey het volgende:
Sommigen kunnen er ook best gemeen mee slaan.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_109041211
Iedereen kan uit de bijbel halen en interpreteren naar zijn eigen gelijk.
Rechtse conservatieve Amerikaanse dominees lezen de bijbel en zijn overtuigd van hun gelijk.
Maar ook van die "lieve" hippie-geitenwollen-sokken linkse Nederlandse calvinisten halen ook hun linkse gelijk eruit (zoals Huub Oosterhuis en ds. Visser uit R'dam).
Ze zijn allemaal even erg. Ze hebben allemaal een air van: Ik leg het nog een keer uit, waarom ik gelijk heb en de ander niet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Boks-Chick dinsdag 13 maart 2012 @ 09:52:52 #23
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109041405
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 09:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Iedereen kan uit de bijbel halen en interpreteren naar zijn eigen gelijk.
Rechtse conservatieve Amerikaanse dominees lezen de bijbel en zijn overtuigd van hun gelijk.
Maar ook van die "lieve" hippie-geitenwollen-sokken linkse Nederlandse calvinisten halen ook hun linkse gelijk eruit (zoals Huub Oosterhuis en ds. Visser uit R'dam).
Ze zijn allemaal even erg. Ze hebben allemaal een air van: Ik leg het nog een keer uit, waarom ik gelijk heb en de ander niet.
Ach ik heb geen hekel aan de bijbel (of koran of welk ander heilig geschrift dan ook) en ik heb geen hekel aan gelovigen (van welk geloof dan ook). Ik heb er wel een hekel aan wanneer beiden gecombineerd worden en voor eigen belang gebruikt gaan worden en/of gebruikt worden zonder de ander in zijn of haar waarde te laten.

Ik ben niet gelovig, maar heb wel 3 zeer gelovige vrienden (1 protestant, 1 christen en 1 islamiet), met alledrie is het super toeven, en ook op een goede en open manier discussie te voeren over geloof en de weerslag in de maatschappij enz. Zowel met alle drie apart als de drie samen. Bijzonder en tof vind ik dat. En zo zou het ook moeten zijn.
lolwut
  dinsdag 13 maart 2012 @ 10:00:55 #24
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_109041559
Ik heb de kinderbijbel vroeger heel vaak gelezen omdat ik de verhaaltjes zo mooi vond :P. Zulke spannende verhalen (offeren, moord, zeven plagen), dat kwam je in gewone kinderboeken niet tegen :).
Fuck the EBU
  dinsdag 13 maart 2012 @ 10:01:35 #25
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_109041576
De bijbel bestaat uit 66 boeken. Daaronder vallen psalmen/liederen, brieven, wijsheidsspreuken, geschiedschrijving, wetten en regels, geslachtsregisters, profetieën (voorspellingen) enzovoorts.

Het is niet zomaar een boekje wat je kan uitlezen. Het zijn 66 verschillende boeken. Het eerste deel (verreweg het grootste deel van de bijbel), vertelt het verhaal van het Joodse volk Israël. Het onstaan ervan, de oorlogen, de ballingschappen en de terugkeer naar het beloofde land. Ook worden er voorspellingen gedaan over iemand die het gehele volk zal redden.

Het tweede, veel kleinere deel, gaat over die 'iemand', Jezus, met getuigenverslagen van zijn leven en vervolgens de opkomst van de kerk. De bijbel eindigt met een groot voorspellend boek wat de eindtijd aankondigt met veel, heel veel symboliek.

Hopelijk geeft dat een wat beter beeld van de bijbel dan te zeggen dat het maar 'een boekje' is. Het zijn er 66, heel wat anders dan de koran die veel dunner is bijvoorbeeld. En totaal niet vergelijkbaar met een Kluun of een Hermans.
pi_109042354
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 09:52 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ach ik heb geen hekel aan de bijbel (of koran of welk ander heilig geschrift dan ook) en ik heb geen hekel aan gelovigen (van welk geloof dan ook). Ik heb er wel een hekel aan wanneer beiden gecombineerd worden en voor eigen belang gebruikt gaan worden en/of gebruikt worden zonder de ander in zijn of haar waarde te laten.

Ik ben niet gelovig, maar heb wel 3 zeer gelovige vrienden (1 protestant, 1 christen en 1 islamiet), met alledrie is het super toeven, en ook op een goede en open manier discussie te voeren over geloof en de weerslag in de maatschappij enz. Zowel met alle drie apart als de drie samen. Bijzonder en tof vind ik dat. En zo zou het ook moeten zijn.
Precies.
Ik lees wel eens in de bijbel. Bijvoorbeeld het Hooglied is best mooi en poetisch. Op vakantie in b.v. Zuid Europa mag ik in een kerk graag een kaars opsteken bij een Maria-beeld. Of ook af en toe wel eens in mijn woonplaats. Ik heb er een bepaald gevoel bij. En dat probeer ik niet te rationaliseren. En al helemaal niet om daar dogma's aan te verbinden t.o. anderen in de vorm van "gij zult...". Afschuwelijk vind ik dat. Het mytische van het geloof gebruiken om de ander de wet voor te schrijven.
:r
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_109355052
Ik heb mensen ook vaak horen zeggen: Elke keer als ik hem weer lees, kom ik tot nieuwe inzichten.
Tja, dat heb je met films ook wel eens, maar om die nou ook 10 keer te zien, lijkt mij te veel van het goede.

Ik denk dat er ook iets mee speelt als het vertrouwen hebben in een product, want dat is de bijbel, een product.
Geloof in een product en het werkt.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  woensdag 21 maart 2012 @ 17:45:27 #28
42366 Staal
pi_109356618
Als een houvast? Net zoals in feite het lezen van een wekelijkse horoscoop en daar in geloven?

Nee, dit is geen bashen.

Mensen raken in situaties en dan is het toch een soort vasthouden aan? Het geeft mensen goede hoop en het is altijd multi interpretabel en dus altijd van toepassing op je situatie.
Un certain jeune homme
pi_109357492
quote:
5s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:45 schreef Staal het volgende:
Als een houvast? Net zoals in feite het lezen van een wekelijkse horoscoop en daar in geloven?

Nee, dit is geen bashen.

Mensen raken in situaties en dan is het toch een soort vasthouden aan? Het geeft mensen goede hoop en het is altijd multi interpretabel en dus altijd van toepassing op je situatie.
Een houvast zou je het ook kunnen noemen.
Ooit bij een doop geweest, waar ze vertelde dat ze altijd kunnen schuilen achter het schild van jezus/god, mits je natuurlijk je hart opent voor god.doe je dat niet, dan zal je het niet redden in het leven.

Oftewel, houvast.Maar ik zie bidden ook eigenlijk meer als je ei kwijt kunnen, de één gaat bidden, de ander gaat naar een psygoloog.

En de bijbel is een herinnering voor het vast grijpen naar het goede voor als er iets slechts op hun pad komt.

Dit zijn puur mijn gedachten, niet dat ik bevestigt wil praten over anderen.
En zeker geen kwade gevoelens krijgen, het gaat hier om een discussie
:)
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_109359936
De bijbel. Ik kan nog steeds niet geloven dat mensen denken dat dit sprookje het woord van God is. Het is zo overduidelijk door primitieve niets wetende mensen van 2000 geleden geschreven. Maar vandaag de dag nog denken dat God met zijn oneindige IQ met de concepten werkt die in de bijbel beschreven staan.
Ga natuurkundige theorieën bestuderen als je echt wijzer wilt worden, jezus. :')
We're slowly approaching inevitable death.
pi_109413476
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 10:01 schreef Jovatov het volgende:
De bijbel bestaat uit 66 boeken. Daaronder vallen psalmen/liederen, brieven, wijsheidsspreuken, geschiedschrijving, wetten en regels, geslachtsregisters, profetieën (voorspellingen) enzovoorts.

Het is niet zomaar een boekje wat je kan uitlezen. Het zijn 66 verschillende boeken. Het eerste deel (verreweg het grootste deel van de bijbel), vertelt het verhaal van het Joodse volk Israël. Het onstaan ervan, de oorlogen, de ballingschappen en de terugkeer naar het beloofde land. Ook worden er voorspellingen gedaan over iemand die het gehele volk zal redden.

Het tweede, veel kleinere deel, gaat over die 'iemand', Jezus, met getuigenverslagen van zijn leven en vervolgens de opkomst van de kerk. De bijbel eindigt met een groot voorspellend boek wat de eindtijd aankondigt met veel, heel veel symboliek.

Hopelijk geeft dat een wat beter beeld van de bijbel dan te zeggen dat het maar 'een boekje' is. Het zijn er 66, heel wat anders dan de koran die veel dunner is bijvoorbeeld. En totaal niet vergelijkbaar met een Kluun of een Hermans.
66(6)? :o })
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:12:45 #32
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109414138
quote:
5s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:45 schreef Staal het volgende:
Zoiets ja, maar dan oneindig veel sterker.

Ik ben christelijk opgegroeid (ben niet christelijk overigens), en de christenen die ik heb gesproken die LEVEN echt voor God, dat is geen tooltje om hun leven draaglijker te maken, maar die doen alles voor God. Als ze denken dat God iets van ze wil dan doen ze dat, ook al willen ze het zelf niet eens (dat kan varieren van bij iemand op visite gaan aan wie ze een hekel hebben tot gaan werken in een arm land en echt alles wat daar tussen ligt). Misschien is het een onderbewust tooltje om je een goed gevoel te geven, ik weet het niet. Het is gewoon zo raar om mensen zo toegewijd te zien aan iets waar je zelf niet in gelooft.

Een gelovige kennis van me moest geopereerd worden, en zag er onwijs tegenop. De dominee kwam langs om samen te bidden en weetikwat, en die persoon keek er totaal niet meer tegenop. Alles zou toch wel goed komen; of de operatie lukte of niet, het lot was in Gods hand. Ik weet niet hoe ik het moet verwoorden, maar het is echt een diepe innerlijke overtuiging, geen uiterlijke verschijning of hulpje voor als het slecht gaat ofzo, want dat kan je nooit écht innerlijke rust geven; wat die christenen wel hadden.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:13:52 #33
256666 leeell
I know you're lonely
pi_109414173
beter iets van de gebroeders grimm lezen, is beter kost, wat overzichtelijker ook; verhaalsgewijs
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:15:55 #34
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109414252
Ja iedereen zit tof te doen met sprookjes ditdat, maar het is gewoon een religie, een levensbeschouwing áchter de verhalen in de bijbel en dat kun je niet even afdoen als sprookje.
Die mensen vertrouwen, hopen, bouwen echt op God en dat mengt zich in hun hele leven; dat heb ik bij een sprookjeslezer nog nooit waargenomen.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:28:16 #35
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109414627
De bijbel... :') Respect naar iedereen die er in gelooft hoor begrijp me niet verkeerd maar eehm waar is het bewijs? Oh wacht dat is geloven natuurlijk. Geloven in iets zonder dat er ooit maar 1 schrijntje bewijs voor is geleverd. En dan iedere dag gaan bidden naar een god oid die in je boekje beschreven staat... :D

Ik geloof liever in feiten dan in 1 of ander boekje maar dat kan aan mij liggen. :+
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:28:46 #36
42366 Staal
pi_109414639
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:13 schreef leeell het volgende:
beter iets van de gebroeders grimm lezen, is beter kost, wat overzichtelijker ook; verhaalsgewijs
Ja zwarte pedagogie.

Nou dan beter nog de verhalen van Duizend-en-één-Nacht. Maar hoe het ook zij die vertellingen heb je dan op een dag wel gelezen. Boek uit, boek dicht. Boek muismat, aldus Joi en daar kan ik me wel in vinden.

Moet nog ergens op reageren. Morgen.
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:31:00 #37
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109414705
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:15 schreef Doodloper het volgende:
Ja iedereen zit tof te doen met sprookjes ditdat, maar het is gewoon een religie, een levensbeschouwing áchter de verhalen in de bijbel en dat kun je niet even afdoen als sprookje.
Die mensen vertrouwen, hopen, bouwen echt op God en dat mengt zich in hun hele leven; dat heb ik bij een sprookjeslezer nog nooit waargenomen.
Sprookjes zijn het niet.
Wel jammer dat het nu als een geloof gezien wordt terwijl het gewoon geschiedenis is. Check de sumarian tablets (bewezen oud!) en je ziet bijna elk verhaal uit het ot terug komen... :Y
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:38:33 #38
42366 Staal
pi_109414896
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:31 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Sprookjes zijn het niet.
Wel jammer dat het nu als een geloof gezien wordt terwijl het gewoon geschiedenis is. Check de sumarian tablets (bewezen oud!) en je ziet bijna elk verhaal uit het ot terug komen... :Y
Het is niet bewezen geschiedenis maar interpretatie van geschiedenis. En mensen geloven graag in iets hogers om hun leven meer zinvol te maken. Stel dat je leventje betekenis heeft.

Ik geloof niet maar ik mis daarmee wel een hoop euforie natuurlijk.
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:42:57 #39
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109414965
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:38 schreef Staal het volgende:

[..]

Het is niet bewezen geschiedenis maar interpretatie van geschiedenis. En mensen geloven graag in iets hogers om hun leven meer zinvol te maken. Stel dat je leventje betekenis heeft.

Ik geloof niet maar ik mis daarmee wel een hoop euforie natuurlijk.
Het is niet 100% bewezen nee. Maar er zijn zat dingen uit de bijbel bewezen met een andere inval. Dat mag all1 niet want dan ben je een ketter en ga je naar de hel! :') Zo zijn er wereldwijd bewijzen dat de bijbel niet is wat men denkt. Mja dat kan natuurlijk niet want het geloof moet het geloof blijven. Hoe moet men anders zieltjes aan de kerken en andere sekten blijven binden. :+

Euforie kan je echt ook hebben zonder kerk of geloof! :Y
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:43:46 #40
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109414984
ik ben katholiek van huis uit maar ik lees de bijbel eigenlijk nooit. wel lezen de mensen die ik ken die 'm wel lezen, 'm om een soort van antwoord op hun vragen des levens te krijgen. En dan natuurlijk wel met een eigen interpretatie eraan, niet iedereen neemt 'm letterlijk. 't is gewoon een stukje berusting wat je uit zo'n boek haalt. Het is weldegelijk achterhaald maar je moet het voor jezelf vertalen naar de tijd van nu; bijv. hoe ga ik om met jaloezie, hoe ga ik om met mensen die me kwetsen, hoe ga ik om met agressiviteit. Dat kun je allemaal teruglezen in de bijbel als je daarover meer wilt weten :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:44:32 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109414995
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:42 schreef Outpost76 het volgende:
Dat mag all1 niet want dan ben je een ketter en ga je naar de hel! :')
Jij leeft nog in de tijd van de spaanse inquisitie?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:45:11 #42
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415005
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Jij leeft nog in de tijd van de spaanse inquisitie?
Nee, maar zo wordt je vaak wel behandeld door gelovige. ;)
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:46:36 #43
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415026
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:42 schreef Outpost76 het volgende:
Euforie kan je echt ook hebben zonder kerk of geloof! :Y
maar wat is er mis met euforie in combinatie met de kerk en het geloof? Wat is er mis met een pastoor die een geweldig wijs en mooi verhaal vertelt tijdens een trouwerij of een doop of het paas of kerstfeest, en wat is er mis met een pastoor die een grote groep mensen toespreekt tijdens een begrafenismis en de mensen weer een stukje hoop en berusting geeft?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:47:10 #44
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415039
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:45 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Nee, maar zo wordt je vaak wel behandeld door gelovige. ;)
wat een onzin, ik ken duizenden gelovigen en geen één behandelt anderen zo.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:48:49 #45
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415065
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:43 schreef Maanvis het volgende:
ik ben katholiek van huis uit maar ik lees de bijbel eigenlijk nooit. wel lezen de mensen die ik ken die 'm wel lezen, 'm om een soort van antwoord op hun vragen des levens te krijgen. En dan natuurlijk wel met een eigen interpretatie eraan, niet iedereen neemt 'm letterlijk. 't is gewoon een stukje berusting wat je uit zo'n boek haalt. Het is weldegelijk achterhaald maar je moet het voor jezelf vertalen naar de tijd van nu; bijv. hoe ga ik om met jaloezie, hoe ga ik om met mensen die me kwetsen, hoe ga ik om met agressiviteit. Dat kun je allemaal teruglezen in de bijbel als je daarover meer wilt weten :).
Achterhaalt? Nee, plagiaat is het goede woord. Daarnaast is de bijbel tig keer herschreven door priesters ed die niet wilde dat de mensheid bepaalde dingen wist. Hoe anders onderdruk je ze en dus klopt er inm al geen hol meer van.
pi_109415068
Ik heb een app gedownload waarin alles staat, alleen vind ik het niet erg prettig lezen. Maar het is het dus wel waard als ik daaraan wen? O+
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:51:17 #47
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415121
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:48 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Achterhaalt? Nee, plagiaat is het goede woord. Daarnaast is de bijbel tig keer herschreven door priesters ed die niet wilde dat de mensheid bepaalde dingen wist. Hoe anders onderdruk je ze en dus klopt er inm al geen hol meer van.
Daarvoor is de bijbel idd gebruikt. Maar wat maakt dat uit? Tegenwoordig neemt bijna niemand de bijbel nog letterlijk. Iedereen geeft er zijn eigen draai aan. Net zoals bij sherlock holmes en dan brown boeken gebeurt. Wat is daarmee het probleem?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:52:21 #48
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415144
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

maar wat is er mis met euforie in combinatie met de kerk en het geloof? Wat is er mis met een pastoor die een geweldig wijs en mooi verhaal vertelt tijdens een trouwerij of een doop of het paas of kerstfeest, en wat is er mis met een pastoor die een grote groep mensen toespreekt tijdens een begrafenismis en de mensen weer een stukje hoop en berusting geeft?
Wat er mis mee is? Als je je dat afvraagt moet je eens onderzoek doen naar waar de bijbel vandaan komt en wat de werkelijke waarheid is ipv het geloof in een god en een paus. ;) Een paus vooral. Die is volgens de bijbel gewoon de duivel (Nee ik weet zo niet waar dat staat maar ik weet 100% zeker dat dat er in staat all met andere woorden). Maar toch geloven miljoenen mensen in hem. :')
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:54:13 #49
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415178
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:47 schreef Maanvis het volgende:

[..]

wat een onzin, ik ken duizenden gelovigen en geen één behandelt anderen zo.
Goed, algemeen was de verkeerde insteek. Ik wordt vaak zo behandeld. Puur en all1 omdat ik geloof in bewijzen die er wereld wijd zijn maar een geloof zonder feiten staat zo veel sterker.... :?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:54:16 #50
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415182
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:52 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Wat er mis mee is? Als je je dat afvraagt moet je eens onderzoek doen naar waar de bijbel vandaan komt en wat de werkelijke waarheid is ipv het geloof in een god en een paus. ;) Een paus vooral. Die is volgens de bijbel gewoon de duivel (Nee ik weet zo niet waar dat staat maar ik weet 100% zeker dat dat er in staat all met andere woorden). Maar toch geloven miljoenen mensen in hem. :')
De paus bestaat dus het is gewoon een kwestie van weten dat de paus bestaat, ik snap niet waar je het vandaan haalt dat je in een paus zou moeten geloven alsof je in een ander fictief figuur gelooft zoals de kerstman of sinterklaas. De werkelijke waarheid is overigens wat je er zelf van maakt, niet wat de bijbel zegt. Tegenwoordig gelooft 99% van de gelovigen in Nederland op die manier.
Een gedicht over Maanvis
pi_109415185
Ik lees iedere ochtend, mag dat wel....
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:55:25 #52
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415209
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:54 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Goed, algemeen was de verkeerde insteek. Ik wordt vaak zo behandeld. Puur en all1 omdat ik geloof in bewijzen die er wereld wijd zijn maar een geloof zonder feiten staat zo veel sterker.... :?
Wie was de laatste die je zo behandelde dan?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:55:39 #53
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415213
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Daarvoor is de bijbel idd gebruikt. Maar wat maakt dat uit? Tegenwoordig neemt bijna niemand de bijbel nog letterlijk. Iedereen geeft er zijn eigen draai aan. Net zoals bij sherlock holmes en dan brown boeken gebeurt. Wat is daarmee het probleem?
Je eigen draai geven aan een boek wat totaal niet meer klopt met wat het ooit was is wel goed dus? :?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:56:19 #54
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415227
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:55 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Je eigen draai geven aan een boek wat totaal niet meer klopt met wat het ooit was is wel goed dus? :?
Dat doe je met Tolkien's boeken toch ook?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:56:54 #55
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415243
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:54 schreef Maanvis het volgende:

[..]

De paus bestaat dus het is gewoon een kwestie van weten dat de paus bestaat, ik snap niet waar je het vandaan haalt dat je in een paus zou moeten geloven alsof je in een ander fictief figuur gelooft zoals de kerstman of sinterklaas. De werkelijke waarheid is overigens wat je er zelf van maakt, niet wat de bijbel zegt. Tegenwoordig gelooft 99% van de gelovigen in Nederland op die manier.
Omdat er nog duizenden mensen all1 al in Nederland heilig geloven in die fraudeur. 99% is echt onzin. Dat is vele malen lager dan jij nu zegt.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:57:42 #56
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415261
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:55 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wie was de laatste die je zo behandelde dan?
Wat boeien namen? Het gebeurt met regelmaat. Zeker op internet. -O-
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:57:57 #57
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415268
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:56 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Omdat er nog duizenden mensen all1 al in Nederland heilig geloven in die fraudeur. 99% is echt onzin. Dat is vele malen lager dan jij nu zegt.
Geloof jij dan niet dat de paus bestaat? Ga eens naar vaticaanstad zou ik zeggen, dan kun je hem live zien als ie met pasen het volk toespreekt.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:58:29 #58
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415279
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:57 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Wat boeien namen? Het gebeurt met regelmaat. Zeker op internet. -O-
oooooooooooooooooooooooooooooooooooh op internet. dus je lult uit je nek. anders was je wel met mensen uit je omgeving aangekomen.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:59:07 #59
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415294
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:56 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat doe je met Tolkien's boeken toch ook?
Tolkien is fantasie. De bijbel was dat ooit niet. Helaas is dat door de mens inm wel zo geworden... Al staan er nog wel waarheden in, klopt er geen hol meer van nav wat het ooit was.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:00:16 #60
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415311
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:57 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Geloof jij dan niet dat de paus bestaat? Ga eens naar vaticaanstad zou ik zeggen, dan kun je hem live zien als ie met pasen het volk toespreekt.
Zeg ik dan dat ie niet bestaat? Ik zeg letterlijk dat hij een fraudeur is. Niet dat ie niet bestaat. :D
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:00:38 #61
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415317
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:59 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Tolkien is fantasie. De bijbel was dat ooit niet. Helaas is dat door de mens inm wel zo geworden... Al staan er nog wel waarheden in, klopt er geen hol meer van nav wat het ooit was.
kerel de bijbel is een verzameling boeken die verzameld is door de romeinen om zo ieder volk zijn eigen geloof te laten houden, het bevat onderdelen van germaanse, perzische en joodse geloven.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:01:20 #62
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415328
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:58 schreef Maanvis het volgende:

[..]

oooooooooooooooooooooooooooooooooooh op internet. dus je lult uit je nek. anders was je wel met mensen uit je omgeving aangekomen.
:') Ja vast ik ga hier met naam en toe naam mensen uit mijn omgeving bloot geven omdat ze me belachelijk maakte over mijn gedachtes. :')
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:02:28 #63
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415352
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:01 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

:') Ja vast ik ga hier met naam en toe naam mensen uit mijn omgeving bloot geven omdat ze me belachelijk maakte over mijn gedachtes. :')
gewoon 'een vriend' of 'een kennis' of 'een tante' of 'een leraar' was voldoende geweest, maar jij komt niet met argumenten hè ;). Moet ik soms maar op je woord geloven dat ze dat zeiden. Jij bent toch van de feitjes? Dus ik ben benieuwd naar je argumenten.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:04:02 #64
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415379
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:00 schreef Maanvis het volgende:

[..]

kerel de bijbel is een verzameling boeken die verzameld is door de romeinen om zo ieder volk zijn eigen geloof te laten houden, het bevat onderdelen van germaanse, perzische en joodse geloven.
En Afrikaanse en dan vergeet je daarnaast de belangrijkste uit het ot nl Sumaria. Alle verhalen uit t ot zijn terug te vinden in de Sumarian tablets. Maar blijf jij maar geloven in de bijbel kerel. :Y
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:06:42 #65
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415426
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:04 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

En Afrikaanse en dan vergeet je daarnaast de belangrijkste uit het ot nl Sumaria. Alle verhalen uit t ot zijn terug te vinden in de Sumarian tablets. Maar blijf jij maar geloven in de bijbel kerel. :Y
Van elk gebied wat de romeinen veroverd hebben is iets terug te vinden in de bijbel. Dat was onderdeel van hun strategie, zodat het volk ze zou zien als verlossers ipv als veroveraars. Daarom neem ik de bijbel ook met een korreltje zout, het zijn maar verhalen gebaseerd op legendes uit het verleden. Maar de lessen die erin staan staan er niet voor niets in. Die gelden nu nog steeds in de meeste gevallen.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:07:56 #66
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415444
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

gewoon 'een vriend' of 'een kennis' of 'een tante' of 'een leraar' was voldoende geweest, maar jij komt niet met argumenten hè ;). Moet ik soms maar op je woord geloven dat ze dat zeiden. Jij bent toch van de feitjes? Dus ik ben benieuwd naar je argumenten.
Hou het maar op collega's dan. Stemt dat je wel gerust? Je bent trouwens echt niet de 1e waar ik deze discussie mee heb gehad en ja prima je hebt gelijk ik kom niet met overtuigende feiten maar eehm jij toch ook niet? Heeft dan de gene die niet in de bijbel gelooft dan bij voorbaat al verloren? Doe zelf ook eens onderzoek? Zecharia Sitchin is dan een beginners tip voor je. ;)
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:10:17 #67
42366 Staal
pi_109415481
Ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Heb je bijbel niet eens een keer uit? Bam, gelezen, begrepen en dat je dan denkt "goh, ik pak een ander boek"?

Roosjehuppeldepup poste van de week in een topic over bedtijdrituelen dat ze iedere avond een stukje las in haar bijbel. Dat kind is afgelopen maand achtien jaar geworden en leest dus al ruim tien jaar in die zelfde bijbel.

Ik heb weleens een bijbel gejat uit een hotel en gelezen ook nog he. (De locatie en gezelschap vielen tegen anders vind je natuurlijk ook geen bijbel in zo'n laatje want daar zoek je niet naar als je het ook maar een klein beetje gezellig hebt zullen we maar zeggen.) Mijn ouders waren hippies en vonden dat ik zelf mocht kiezen om te willen geloven dus op een christelijk basisschooltje en werd op een hervormd lyceum gestuurd. Ik ben er dus wel bekend mee. Maar je hebt het uit he.
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:11:00 #68
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415494
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:06 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Van elk gebied wat de romeinen veroverd hebben is iets terug te vinden in de bijbel. Dat was onderdeel van hun strategie, zodat het volk ze zou zien als verlossers ipv als veroveraars. Daarom neem ik de bijbel ook met een korreltje zout, het zijn maar verhalen gebaseerd op legendes uit het verleden. Maar de lessen die erin staan staan er niet voor niets in. Die gelden nu nog steeds in de meeste gevallen.
Dat kan wel eens kloppen ja. Maar je lessen gedeelte ben ik het niet eens. Hoe kan jij 100% zeker weten dat dat niet verzonnen is door priesters tijdens de middeleeuwen? Toen is de bijbel zo vaak herschreven (om de mens in toom en als zielig zieltje te houden) dat de huidige bijbel nooit meer gezien kan worden als betrouwbaar.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:11:55 #69
42366 Staal
pi_109415513
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:54 schreef Radioheader het volgende:
Ik lees iedere ochtend, mag dat wel....
Als je uitlegt waarom je dat doet na tiental jaren? Graag!
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:12:48 #70
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415520
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:07 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Hou het maar op collega's dan. Stemt dat je wel gerust? Je bent trouwens echt niet de 1e waar ik deze discussie mee heb gehad en ja prima je hebt gelijk ik kom niet met overtuigende feiten maar eehm jij toch ook niet? Heeft dan de gene die niet in de bijbel gelooft dan bij voorbaat al verloren? Doe zelf ook eens onderzoek? Zecharia Sitchin is dan een beginners tip voor je. ;)
Waarom zou ik onderzoek doen? Ik weet dat de bijbel verzonnen is en gebaseerd op legendes is maar wel dat iedereen zijn ding eruit haalt. Sinterklaas bestaat niet maar toch maakt het feest heel veel kinderen blij. Zo is het ook met de bijbel, iedereen weet dat die verhalen gewoon overdreven zijn en niet gebaseerd op feiten, toch haalt elke gelovige er zijn eigen ding uit :). Of ga je ook aan rien poortvliet vertellen dat kabouters niet bestaan? Dat weet die kerel toch. Dat doet niets af aan het feit dat David de Kabouter gewoon een leuke tekenfilm is is om te kijken voor kinderen en ze er belangrijke levenslessen mee kunnen leren :).
Een gedicht over Maanvis
pi_109415535
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:11 schreef Staal het volgende:

[..]

De mensen die dat doen die bestuderen de bijbel. Kom op zeg, zo dom ben je niet.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:14:41 #72
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415544
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:10 schreef Staal het volgende:
Ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Heb je bijbel niet eens een keer uit? Bam, gelezen, begrepen en dat je dan denkt "goh, ik pak een ander boek"?

Roosjehuppeldepup poste van de week in een topic over bedtijdrituelen dat ze iedere avond een stukje las in haar bijbel. Dat kind is afgelopen maand achtien jaar geworden en leest dus al ruim tien jaar in die zelfde bijbel.

Ik heb weleens een bijbel gejat uit een hotel en gelezen ook nog he. (De locatie en gezelschap vielen tegen anders vind je natuurlijk ook geen bijbel in zo'n laatje want daar zoek je niet naar als je het ook maar een klein gezellig hebt zullen we maar zeggen.) Mijn ouders waren hippies en vonden dat ik zelf mocht kiezen om te willen geloven dus op een christelijk basisschooltje en werd op een hervormd lyceum gestuurd. Ik ben er dus wel bekend mee. Maar je hebt het uit he.
Klopt sorry daarvoor. Ik denk ook niet dat je daar ooit een antwoord op krijgt. :@

Mijn zus is omgeturnd door die sekte die zich katholiek noemt en die leest ook jaar in jaar uit het zelfde boek (Naast de bijbel voor als ze het even niet meer weet). Keer op keer weer omdat elke dag er in beschreven staat met een zogenaamde tip vd dag. :{
pi_109415552
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:11 schreef Staal het volgende:

[..]

Omdat het steeds weer toepasbaar is op andere facetten uit je leven.Heel kort door de bocht gezegd: Er staan heel veel verschillende levenslessen in, die steeds weer toepasbaar zijn op andere levensfasen en situaties. Daarnaast doe ik het in combinatie met bijbelstudie bij een dominee (soort catechisatie) en ga ik elke zondag naar de kerk waar ook veel besproken wordt. Zo blijf je leren en kom je steeds weer tot nieuwe inzichten.
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:15:23 #74
42366 Staal
pi_109415554
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:13 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

De mensen die dat doen die bestuderen de bijbel. Kom op zeg, zo dom ben je niet.
Leg uit?
Un certain jeune homme
pi_109415592
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:15 schreef Staal het volgende:

[..]

Leg uit?
Ik ben geen kenner, maar om de bijbel en haar boodschap te doorgronden moet je hem bestuderen. Niet slechts een keer lezen en op de plank leggen, anders zul je hem niet begrijpen. Waarom vraag je dit eigenlijk niet in F&L?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')