abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 29 maart 2012 @ 17:30:04 #226
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_109660630
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 21:25 schreef jack4ya het volgende:
Voordat ik het onterecht de grond uittrek, wat is dit? Redelijk zeker dat het onkruid is, maar sommig 'onkruid' (ook wel 'nederlands inheems') laat ik wel staan als het aardig is. (Brunel bijv.)
[ afbeelding ]
Lijkt op iets uit de kruisbloemenfamilie, met kleine witte bloemen op een lange stengel?

Ik weet 't niet.
  donderdag 29 maart 2012 @ 18:31:10 #227
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_109662737
Geweldige tips! Thanks :) .
Dat was precies wat ik zocht.
@ kaasplankje: Bij Javegro verkopen ze topmix (50% compost, 50% champignonmest) scheelt 50 cent per kuub vergeleken met beide typen los kopen. Ik neem aan dat dat dan prima werkt toch?

Wat overigens wel vreemd is bij de grond in de tuin is dat het water erop blijft staan ipv. de bodem intrekt. We gingen er vanuit dat dat komt door die schraalheid :P . Maar klopt dat wel?

Oh, enne...
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 17:15 schreef machtpen het volgende:
Als nieuwe planten weinig tot niets doen en dood gaan, dan ligt het aan jezelf en kun je niet tuinieren.
Dank je voor je zinnige bijdrage :') .
Gelukkig ben je nooit te oud om te leren :Y .
pi_109663220
Het veen in potgrond is ergerlijk. Er is GFT-compost en er is duurdere met meer hout, als is dat nog geen bladaarde. Bij Soest zit iemand waar je de betere compost zelf kan komen scheppen.

Grond goed houden gebeurt met gedroogdekoemest of minimaal 1 jaar oude "verse" mest strooien vroeg in het voorjaar maart/apil. Met veel bloembollen moet je ook in het najaar mest strooien. Kalk strooien in januari, als dat nodig is tegen te zure grond. Afvallend blad van het gazon harken maar laten liggen (tenzij ziektes en plaagdieren) op de aarde. Zelf composteren zou ik niet kunnen, maar anderen werken er met succes mee.

Als het water blijft staan, is de grond mogelijk verslempt of het is dichtgeplakt door vette klei. In principe moet je niet spitten (dat verstoort de bodemlagen en het bodemleven), maar bij tuinaanleg diep doorspitten. Dat is voor de waterdoorlatendheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Teslynd op 29-03-2012 20:00:32 ]
  donderdag 29 maart 2012 @ 18:49:04 #229
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_109663366
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:44 schreef Teslynd het volgende:
Het veen in potgrond is ergerlijk. Er is GFT-compost en er is duurdere met meer hout, als is dat nog geen bladaarde. Bij Soest zit iemand waar je de betere compost zelf kan komen scheppen.

Grond goed houden gebeurt met gedroogdekoemest of minimaal 1 jaar oude "verse" mest strooien vroeg in het voorjaar maart/apil. Met veel bloembollen moet je ook in het najaar mest strooien. Kalk strooien in januari, als dat nodig is tegen te zure grond. Afvallend blad van het gazon harken maar laten liggen (tenzij ziektes en plaagdieren) op de aarde. Zelf composteren zou ik niet kunnen, maar anderen werken er met succes mee.

Als het water blijft staan, is de grond mogelijk verslempt of het is dichtgeplakt door vette klei. In principe moet je niet spitten (dat verstoord de bodemlagen en het bodemleven), maar bij tuinaanleg diep doorspitten. Dat is voor de waterdoorlatendheid.
We wonen in Eindhoven op zandgrond, dus klei is het niet.
Ik ga even googlen naar verslempt :P .
  donderdag 29 maart 2012 @ 19:48:29 #230
277627 Seven.
We are Borg.
pi_109665541
Hier knopt alles al! :o . Volgende week is het afgelopen met het lekkere weer dus naast schutting schilderen en coniferen verwijderingsoperatie zal er niet veel gebeuren de komende tijd.

Goed, onze bleeding heart gaat heel goed. Clematissen hebben al blaadjes, de appelstruik? ook. Verder spreekt mijn lief steeds van honeysuckle, ook een klimplant die eigenlijk geen bloemen produceert maar het ding produceert wel maximaal blad (alle 3). We hebben lavendel en rozemarijn geplant (die laatste haal ik denk ik maar weer binnen, we krijgen hier regen en nachtvorst).

Courgette, oregano en bieslook zijn opgekomen en het wachten is nog eventjes op basilicum. Dat spul gaat allemaal naar buiten over een paar weekjes.

Verder blijkt mijn Engelsman bereid om gras op te offeren. Er moet nog ruimte overblijven voor de waslijn en onze toekomstige hond moet nog ergens kunnen schijten voor het slapengaan. Dat kan wel onder de waslijn :P . Dus achterin de tuin een veranda/prieel achtig ding en de rest: volpotten! Ik wil dit jaar alvast beginnen met alle vaste planten.

Dus als iemand goede suggesties heeft voor planten die van schaduw houden op kleigrond: laat maar horen!

Ik wil uiteindelijk een romantische tuin met een pad naar de prieel aan de achterkant, vooraan blijft het terras en middenin mag vrijwel alles begroeid zijn. Dit alles aankleden met wat lampjes en met een beetje slim plan moet het wel lukken om van februari tot oktober te genieten van de bloei.
Resistance is futile.
  donderdag 29 maart 2012 @ 20:54:28 #231
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_109668585
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:31 schreef bleiblei het volgende:
Geweldige tips! Thanks :) .
Dat was precies wat ik zocht.
@ kaasplankje: Bij Javegro verkopen ze topmix (50% compost, 50% champignonmest) scheelt 50 cent per kuub vergeleken met beide typen los kopen. Ik neem aan dat dat dan prima werkt toch?

Wat overigens wel vreemd is bij de grond in de tuin is dat het water erop blijft staan ipv. de bodem intrekt. We gingen er vanuit dat dat komt door die schraalheid :P . Maar klopt dat wel?

Oh, enne...

[..]

Dank je voor je zinnige bijdrage :') .
Gelukkig ben je nooit te oud om te leren :Y .
wat betaal je dan per m3? Enne hoeveel denk je nodig te hebben?
(edit: ik kijk op die site en zie 22.50 voor een m3 en dat lijkt me wel oké)

Er gaat snel meer op dan je denkt.

Als je 5m2 nodig hebt of meer zou ik een vracht laten brengen door een transportbedrijf voor zand/grond. Ik geloof dat ik eens 8m3 heb laten brengen voor 150.- maar ik weet 't niet precies meer. De bezorgkosten zijn het leeuwedeel want de grond zelf kost haast niks. Compost kan je vaak gratis halen bij gemeente oid. Mest bij een boer voor niks.

Laat je geen dure zakken aansmeren met een speciale mix want het is gebakken lucht wat je koopt. Grond is grond en stront is stront.

En met verslempt bedoelt Teslynd vast "dichtgeslagen".

[ Bericht 2% gewijzigd door kaasplankje op 29-03-2012 21:14:03 ]
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:07:43 #232
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_109669469
Ik ruim het gevallen blad in de tuin zo laat mogelijk op. Dan kan het lekker composteren en beschermd het een beetje tegen de vorst. ik heb het vorige week pas opgeruimd. Op veel plaatsen laat ik het ook gewoon liggen.
pi_109670986
zag dit in de hit-lijst:
Bladaarde droogt sneller uit dat potgrond op turf basis, mede daardoor vind je het haast nooit meer.
Mijn ervaring is omgekeerd. Heb de grootste problemen om planten in grote potten voldoende vocht te geven, want het water zakt niet omloog, blijft bovenin. Water in de plantschotel blijft alleen onderin. Planten die schimmels krijgen, blijken een dor middenstuk te hebben. Mijn planten groeiden in bladaarde als onkruid, zaaiden zichzelf uit. Tegenwoordig is het de cosmea die zichzelf uit zaait en de rest doet moeilijk. Chrysanten willen haast niet meer en overblijven is een zeldzaamheid, maar het zijn de enige najaars/winterbloeiers die ik ken. Vorst aan de grond hebben ze geen last van, lichte vorst op balkon ook niet.

Om zelf potgrond te maken heb je een tuin nodig, een stukje grond waar leven in zit. Heb het nog wel geprobeerd, maar het werd echt niets.
http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?4370

Hier kan je zelf bladaarde scheppen: http://www.vandorresteijnbv.nl/nl/pagemanager/bladaarde.html
Ze zitten in Soest en doen niet aan thuisbezorgen.
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:40:33 #234
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109671473
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 22:30 schreef Bluezz het volgende:
Er stond toevallig een stukje in de krant over de verschillen in aarde/grond.
Het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit of je nou wel of geen rozenmest gebruikt voor je rozen of speciaal coniferenmix. De verschillen zijn miniem!
Dat had ik dus gevoelsmatig al door op de 1 of andere manier... :@ Al die namen zijn puur commerciële meuk! Speciaal gemaakt voor de leek om maar meer en meer uit te geven. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 29-03-2012 21:51:40 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:42:38 #235
3185 Adelante
To let it go now
pi_109671595
http://www.rtl.nl/xl/#/u/c3085fe5-d519-43ee-9d4a-009c1450fbe9

De grote Editie NL potgrond test van vandaag :+
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:46:27 #236
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109671818
quote:
14s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:20 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik weet toch niet dat zo'n hooligan dat allemaal net geplant heeft. Hak mijn handen even af joh.

Dan zeg je mooie foto's maar de Ribus hangt nogal wat en dan is het meteen hier te kort en daar te breed en vergelijkt men het meteen met babies. Okay, we zijn er weer. :).

Schat die Ribes hangt niet. Die trosjes die hangen horen te hangen. Zo staat ie ook al jaren bij mn pa is de tuin. :Y :*
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:50:25 #237
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109672060
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 11:28 schreef Gwywen het volgende:

[..]

In bemeste tuinaarde. Alle nieuwe plantjes waren na een dag weggebrand :o
Voor wat de rest betreft: het gaat al ruim tien jaar goed, na hoelang zou je moeten gaan merken dat het minder begint te worden?
Niet. Mijn pa heeft al 34 jaar de zelfde tuin en het enige wat hij wel eens heeft gedaan is zijn eigen compost bak legen en soms wat koe mest gestrooid. Alles groeit nog steeds als kool! Oh daarbij mn pa haalt geen dode bladeren en of takjes weg. Dat rot nl vanzelf weg en is voeding voor je grond. :Y
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:51:07 #238
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109672115
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 21:07 schreef kaasplankje het volgende:
Ik ruim het gevallen blad in de tuin zo laat mogelijk op. Dan kan het lekker composteren en beschermd het een beetje tegen de vorst. ik heb het vorige week pas opgeruimd. Op veel plaatsen laat ik het ook gewoon liggen.
Gewoon niet weg halen dus. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 29 maart 2012 @ 22:02:56 #239
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_109673010
quote:
7s.gif Op donderdag 29 maart 2012 20:54 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

wat betaal je dan per m3? Enne hoeveel denk je nodig te hebben?
(edit: ik kijk op die site en zie 22.50 voor een m3 en dat lijkt me wel oké)

Er gaat snel meer op dan je denkt.

Als je 5m2 nodig hebt of meer zou ik een vracht laten brengen door een transportbedrijf voor zand/grond. Ik geloof dat ik eens 8m3 heb laten brengen voor 150.- maar ik weet 't niet precies meer. De bezorgkosten zijn het leeuwedeel want de grond zelf kost haast niks. Compost kan je vaak gratis halen bij gemeente oid. Mest bij een boer voor niks.

Laat je geen dure zakken aansmeren met een speciale mix want het is gebakken lucht wat je koopt. Grond is grond en stront is stront.

En met verslempt bedoelt Teslynd vast "dichtgeslagen".
Ik bedenk mij net dat je voor dat geld niet 1 maar 2 kuub gemengd hebt :P .
Maar goed, we hebben totaal ongeveer 10 kuub nodig. Het bedrijf die het verkoopt zit hier niet ver vandaan dus transportkosten zouden acceptabel moeten zijn.

Dat van die bladeren is opzich ook wel een goeie tip :Y .
  donderdag 29 maart 2012 @ 22:05:31 #240
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_109673196
Ja, ik heb geloof ik bij doorspitten en grondverbetering van de volkstuin ook alle groenafval wat ik toen had fijngehakt met een scherpe spitriek en door de grond gespit.

Daarna een jaar braak laten liggen en 1x gespoten met onkruidverdelger en verder alles platgeschoffeld.
  donderdag 29 maart 2012 @ 22:07:32 #241
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109673347
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:05 schreef kaasplankje het volgende:
Ja, ik heb geloof ik bij doorspitten en grondverbetering van de volkstuin ook alle groenafval wat ik toen had fijngehakt met een scherpe spitriek en door de grond gespit.
Zo hou je je grond luchtig en doe je aan recycling wat de natuur zelf ook doet all1 door het spitten help je een handje. ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_109674766
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 21:31 schreef Teslynd het volgende:
zag dit in de hit-lijst:
Bladaarde droogt sneller uit dat potgrond op turf basis, mede daardoor vind je het haast nooit meer.
Mijn ervaring is omgekeerd. Heb de grootste problemen om planten in grote potten voldoende vocht te geven, want het water zakt niet omloog, blijft bovenin. Water in de plantschotel blijft alleen onderin. Planten die schimmels krijgen, blijken een dor middenstuk te hebben. Mijn planten groeiden in bladaarde als onkruid, zaaiden zichzelf uit. Tegenwoordig is het de cosmea die zichzelf uit zaait en de rest doet moeilijk. Chrysanten willen haast niet meer en overblijven is een zeldzaamheid, maar het zijn de enige najaars/winterbloeiers die ik ken. Vorst aan de grond hebben ze geen last van, lichte vorst op balkon ook niet.

Om zelf potgrond te maken heb je een tuin nodig, een stukje grond waar leven in zit. Heb het nog wel geprobeerd, maar het werd echt niets.
http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?4370

Hier kan je zelf bladaarde scheppen: http://www.vandorresteijnbv.nl/nl/pagemanager/bladaarde.html
Ze zitten in Soest en doen niet aan thuisbezorgen.
Mijn ervaring is ook dat bladaarde superspul is. Aan de hand van uitleg in het Britse programma Gardener's World heb ik een keer bladaarde gemaakt. Toen ik na anderhalf jaar keek, bleek een plant een wortel te hebben gemaakt door het plastic van de zak heen naar de bladaarde. Volgens mij kunnen plantenwortels ruiken ofzo. :') :P
pi_109676422
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:49 schreef bleiblei het volgende:

[..]

We wonen in Eindhoven op zandgrond, dus klei is het niet.
Ik ga even googlen naar verslempt :P .
Veel met compost werken en elders een emmer wormen zien op te scharrelen. Voor balkon koop ik een bakje van 10 voor ¤ 1,95 bij de dierenwinkel. Moet erbij zeggen dat het voor de compost is, anders krijg je iets anders. Vroeger kreeg je een bruine zak vol bij de dierenwinkel, het ging per gewicht.

PS
Zag op ikeahackers.net een tip voor een wurmenkwekerij in huis (3 bakken trofast/Ikea in elkaar zetten, in bovende kort gesneden rauwkost en papiersnippers, trofastdeksel met gat erop na maand hand voer erbij, onderste bak is voor de mest - verdunnen met water en aan de planten geven). Probeer het nu in het klein met 3 bakjes Gliss (1,99).
pi_110197355
hoi allemaal
ik heb een vraagje we hebben pasgeleden tulpen geplant, en die zijn uitgekomen. Maar er zijn mensen die zeggen dat je nadat ze weer dood zijn je de bollen weer uit de aarde moet halen en dan weer terugplanten op het juiste moment zodat ze weer kunnen uitkomen? En iemand anders zegt dat je ze niet perse uit de grond hoeft te halen als je wilt dat ze weer uitkomen..

hoe zit dit precies???
pi_110200967
Botanische tulpjes zijn voor verwildering. Je poot ze en volgend jaar komen ze op, meestal met meer dan je erin stopte.

Gewone tulpen schijnen altijd opgegraven te moeten worden. Je kan daarvoor bollenschotels kopen. Dat zijn platte "manden", zodat je het mandje opgraaft en niet per plant worstelen moet. Opgraven en koel & droog bewaren (hoe doe je dat in een flat?) of opgraven en weggooien.
Na de bloei dode bloemen eruit halen en de plant rustig laten versterven - het blad moet vanzelf verdorren. De bol voedt zich met de vloeistoffen uit het blad. Dit is dus voor als je het volgend jaar weer wil proberen.
pi_110210088
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 20:57 schreef Teslynd het volgende:
Botanische tulpjes zijn voor verwildering. Je poot ze en volgend jaar komen ze op, meestal met meer dan je erin stopte.

Gewone tulpen schijnen altijd opgegraven te moeten worden. Je kan daarvoor bollenschotels kopen. Dat zijn platte "manden", zodat je het mandje opgraaft en niet per plant worstelen moet. Opgraven en koel & droog bewaren (hoe doe je dat in een flat?) of opgraven en weggooien.
Na de bloei dode bloemen eruit halen en de plant rustig laten versterven - het blad moet vanzelf verdorren. De bol voedt zich met de vloeistoffen uit het blad. Dit is dus voor als je het volgend jaar weer wil proberen.
Al meer dan 20 jaar liggen en blijven de tulpenbollen gewoon in de grond en komen het volgend jaar weer op.
Na uitbloeien het groen laten vergelen ( voeding " trekt terug in de bol " oid)
en vervolgens het grauw dorre bruine blad en stengel laag afknippen.

Conclusie: lekker de bollen in de grond laten.
pi_110210265
thanks voor de reacties..ga ze denk ik maar laten zitten of in ieder geval de helft..want het zijn er aardig wat :). En heb geen zin om ze allemaal op te graven :P
pi_110211969
Er zitten knoppen in de AkeleiXX *O*
  donderdag 12 april 2012 @ 00:10:33 #249
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110213234
quote:
17s.gif Op woensdag 11 april 2012 23:42 schreef Bluezz het volgende:
Er zitten knoppen in de AkeleiXX *O*
Bij mij komen de eerste bloem knoppen ook op! *O*
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_110221717
Ik heb nog nooit bollen uitgegraven! :o
O, wat doe ik toch veel fout, ik bemest mijn tuin ook al nooit. :@

Ik zal straks eens wat foto's schieten, er staat al zo veel in bloei! O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')