Het zit wat dieper dan dat: alfastudies bestuderen dingen die iedereen begrijpt, betastudies niet.quote:Op zondag 11 maart 2012 17:58 schreef TNA het volgende:
Verder lijken bètastudies natuurlijk al gauw moeilijker, omdat iedere leek wel iets begrijpt van de termen uit een alfastudie, terwijl 95% van de bevolking al afhaakt bij een eenvoudige formule.
Ten eerste, jij bent zeker een alfastudent?quote:Op zondag 11 maart 2012 17:48 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Alfa's worden gebasht, terwijl er uitspraken worden gedaan die op zijn minst generaliserend overkomen, iets wat je toch niet zou verwachten van bèta's die alles analyserend en wetenschappelijk benaderen.
Ja, maar waar ik met mijn stelling heen wil is dat je niet op basis van studie iemands intelligentie kunt bepaeln maar dit op basis van het individu moet gebeuren, om het heel kort samen te vatten.quote:Op zondag 11 maart 2012 17:58 schreef TNA het volgende:
Uit intelligentietesten per opleiding blijkt wel dat de gemiddelde intelligentie bij wiskunde, natuurkunde en aanverwante studies wat hoger ligt dan bij andere opleidingen. Er zit dus wat in de stelling dat alfa's dommer zijn, maar het verschil moet niet overdreven worden. Bovendien zitten alle universitaire opleidingen boven het gemiddelde IQ.
Verder lijken bètastudies natuurlijk al gauw moeilijker, omdat iedere leek wel iets begrijpt van de termen uit een alfastudie, terwijl 95% van de bevolking al afhaakt bij een eenvoudige formule.
True that. Ik had het meer over een eerste indruk van een studieboek, maar jij hebt vanzelfsprekend ook gelijk.quote:Op zondag 11 maart 2012 17:59 schreef twaalf het volgende:
[..]
Het zit wat dieper dan dat: alfastudies bestuderen dingen die iedereen begrijpt, betastudies niet.
Je kunt uitspraken doen over de gemiddelde intelligentie. Maar dat geldt voor alles. Gemiddeld gezien is een student veel slimmer dan een bouwvakker, maar op individueel niveau weet je dat nooit 100% zeker. Statistisch gezien is het echter wel zo dat een bètastudent gemiddeld gezien intelligenter is dan een alfastudent.quote:Op zondag 11 maart 2012 18:00 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, maar waar ik met mijn stelling heen wil is dat je niet op basis van studie iemands intelligentie kunt bepaeln maar dit op basis van het individu moet gebeuren, om het heel kort samen te vatten.
Ik geloof meteen wat je zegt wat uit statistieken blijkt, wat ook logisch is gezien de moeilijkheid, maar dan nog kun je geen uitspraken doen over de intelligentie van individuen op basis van hun studie.
Als je op basis van statistieken over de gemiddelde student van een studie ervan uitgaat dat iedereen die een bepaalde studie doet waarbij dat uit de statistieken blijkt dommer is is dat generaliseren ja. Dus volgens jouw redenering is ook iedere Marokkaanse jongere een crimineel omdat uit statistieken blijkt dat dat bij hen vaker voorkomt?quote:Op zondag 11 maart 2012 17:59 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Ten eerste, jij bent zeker een alfastudent?
Ten tweede, er is geen sprake van generalisatie.
Oh, op die fiets. Zeg dat dan gewoonquote:Op zondag 11 maart 2012 18:00 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, maar waar ik met mijn stelling heen wil is dat je niet op basis van studie iemands intelligentie kunt bepaeln maar dit op basis van het individu moet gebeuren, om het heel kort samen te vatten.
Ik geloof meteen wat je zegt wat uit statistieken blijkt, wat ook logisch is gezien de moeilijkheid, maar dan nog kun je geen uitspraken doen over de intelligentie van individuen op basis van hun studie.
Wie beweert dat dan? Dat is inderdaad niet erg slim nee, omdat dat nogal belangrijk is om bepaalde zaken goed te begrijpen.quote:Op zondag 11 maart 2012 18:01 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Denken dat je niks van natuurwetenschappen hoeft te weten is ook domheid an sich.
Ik zeg niet dat alfa-studies beter zijn, waar ik me alleen aan erger is dat sommige mensen meteen labeltje op je plakken dat je minder slim zou zijn als je zo'n studie doet op basis van generalisatie.quote:Op zondag 11 maart 2012 18:03 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Oh, op die fiets. Zeg dat dan gewoon.
Mja, zo kun je eeuwig doorgaan met alles, he. Ik vind het nogal slap excuus om alfa-studies beter te praten, dus ik ga er verder niet in mee.
Nogmaals, slap excuus om bepaalde dingen beter te praten. Er zullen vast wel intelligente mensen zijn die alfa-studies doen, maar als je die stempel niet had willen hebben, had je maar een beta-studie moeten doen. Simple as that.quote:Op zondag 11 maart 2012 18:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als je op basis van statistieken over de gemiddelde student van een studie ervan uitgaat dat iedereen die een bepaalde studie doet waarbij dat uit de statistieken blijkt dommer is is dat generaliseren ja. Dus volgens jouw redenering is ook iedere Marokkaanse jongere een crimineel omdat uit statistieken blijkt dat dat bij hen vaker voorkomt?
Het probleem is dat bèta-studies me niet interesseren, scheikunde vind ik niks, biochemicus niks etc. de enige interessante bèta-studies die ik tegenkwam zijn wiskunde en biologie, maar de rest boeit me niet zo. Moet ik dan maar op basis daarvan een bèta-studie kiezen terwijl ik dan de hele tijd iets doe waar ik niks aan vind, met uitzondering van die twee studies.quote:Op zondag 11 maart 2012 18:05 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Nogmaals, slap excuus om bepaalde dingen beter te praten. Er zullen vast wel intelligente mensen zijn die alfa-studies doen, maar als je die stempel niet had willen hebben, had je maar een beta-studie moeten doen. Simple as that.
Niet per se, misschien wel als de mening van andere mensen er iets toe doen, maar verderquote:Op zondag 11 maart 2012 18:07 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Het probleem is dat bèta-studies me niet interesseren, scheikunde vind ik niks, biochemicus niks etc. de enige interessante bèta-studies die ik tegenkwam zijn wiskunde en biologie, maar de rest boeit me niet zo. Moet ik dan maar op basis daarvan een bèta-studie kiezen terwijl ik dan de hele tijd iets doe waar ik niks aan vind, met uitzondering van die twee studies.
Ja, want bouwkundigen, informatici en elektrotechnici gaan allemaal op een universiteit werken.quote:Op zondag 11 maart 2012 18:10 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Niet per se, misschien wel als de mening van andere mensen er iets toe doen, maar verder.
Je kunt het ook zo bekijken. Over het algemeen zijn het de mensen met een economische studie die later de echte centen gaan verdienen en de sukkels van beta werken jaren hun reet eraf in een of andere universiteit.
Die vergelijking is natuurlijk ook behoorlijk scheef aangezien de wis en natuurkundige niet dezelfde vakken hebben gevolgd als de filosoof.quote:Op zondag 11 maart 2012 18:51 schreef Compatibel het volgende:
Trouwens, ik las laatst onderzoek van begin deze eeuw en daarin stond dat filosofie samen met wiskunde en natuurkunde de beste vwo'ers aantrekt (gemiddelde eindcijfer).
(uit datzelfde onderzoek bleek trouwens dat de moeilijkste studies inderdaad niet het meest opleveren, hoewel de uiteindelijke verschillen veel kleiner zijn dan verwacht. Vraag en aanbod blijkt redelijk goed te werken, waardoor er op lange termijn geen grote tekorten of overschotten zijn van bijvoorbeeld economen en kunsthistorici).
Dat meen je niet?quote:Op zondag 11 maart 2012 20:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Alpha's en gamma's zijn niet per definitie dommer maar in het algemeen zijn de opleidingen gemakkelijker en veel mensen die voor een alpha- of een gamma-opleiding kiezen hebben een relatief licht vakkenpakket op de middelbare school. Veel mensen die een relatief licht vakkenpakket hebben op de middelbare school hebben dit niet omdat ze hier bewust voor gekozen hebben maar omdat ze merkten dat ze wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie niet aankonden.
Vandaar de vooroordelen. Ik vind dat op dit forum best nog wel meevallen hoor.
Bram wel hoor, en daar moet ik hem gewoon groot gelijk in geven. Zeker als je dit vergelijkt met de vooroordelen die er over "die domme mbo-ers" worden gespuid; daarbij wordt zomaar eventjes 60-70% van de totale nederlandse bevolking als een clubje volslagen klapjosties weggezet.quote:
Mensen die zich met post-structuralisme en post-modernisme bezig houden, zijn onwetenschappelijk bezig. Nou moet ik de eerste beta nog tegen komen die op een post-modernistische manier onderzoek aan het doen is, aan ik noem maar wat hoe ver een brulkikker kan springen, maar een grote groep alfa's hebben er totaal geen moeite mee om zichzelf zo voor gek te zetten door het post-modernisme aan te hangen.quote:Op zondag 11 maart 2012 18:46 schreef Compatibel het volgende:
Wel vind ik het irritant dat bèta's soms doen alsof alle niet-bètastudies onwetenschappelijke bezigheidsprojecten zijn.
Een interessante discussie. Uiteraard zijn er alfa's die zich met minder wetenschappelijk onderzoek bezighouden (zoals metafysica per definitie onwetenschappelijk is omdat vraagstukken hier niet te bewijzen vallen). Neemt echter niet weg dat een groot deel van het alfa/gamma onderzoek, bijvoorbeeld de economische en sociale wetenschappen, het postmodernisme links laat liggen en zich wel richt op (universele) mechanismen en empirisch onderzoek. Je snapt zelf ook wel dat enkele verdwaalde Woodstock-postmodernisten niet in staat zijn een heel wetenschapsgebied 'onzinnig' te maken.quote:Op maandag 12 maart 2012 05:10 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mensen die zich met post-structuralisme en post-modernisme bezig houden, zijn onwetenschappelijk bezig. Nou moet ik de eerste beta nog tegen komen die op een post-modernistische manier onderzoek aan het doen is, aan ik noem maar wat hoe ver een brulkikker kan springen, maar een grote groep alfa's hebben er totaal geen moeite mee om zichzelf zo voor gek te zetten door het post-modernisme aan te hangen.
Post-modernisten kennende denk ik dat die het geen ene diabetes type II uit zal maken als iemand ze wel of niet wetenschappelijk noemt. Dat moet je gewoon vanuit een ander perspectief bekijken. Daarnaast denk ik dat het post-modernistisch denken sinds de jaren zeventig ook flink doorgeslagen is binnen studies zoals wiskunde, biologie en natuurkunde. Het is een stroming die toch een bepaald slag mens aantrekt die je ook binnen die studies tegenkomt. De geitenwollensok krijg je er gratis bij.quote:Op maandag 12 maart 2012 09:48 schreef Compatibel het volgende:
Ik heb tijdens mij minor overigens wel eens college gehad van een min of meer postmodernistische planoloog die stelde dat ‘de werkelijkheid’ niet te kennen valt en dat we slechts afspraken kunnen maken of conflicten kunnen hebben over de manier waarop we de werkelijkheid zien. Tijdens mijn sociaalwetenschappelijke major ben ik dit soort vaagheden echter nooit tegengekomen hoor.
Nee alfastudies bestuderen dingen die iedereen denkt te begrijpen, omdat ze er in het dagelijks leven mee te maken hebben. Maar die kennis bestaat vaak uit minstens even veel onzin als feiten. Als het logisch klinkt of als ze het vaak genoeg gehoord hebben, dan zal het wel zo zijn.quote:Op zondag 11 maart 2012 17:59 schreef twaalf het volgende:
[..]
Het zit wat dieper dan dat: alfastudies bestuderen dingen die iedereen begrijpt, betastudies niet.
Want iedereen begrijpt bijv. de constituentstructuur van de volgende zin (taalkunde)?quote:Op zondag 11 maart 2012 17:59 schreef twaalf het volgende:
[..]
Bèta's begrijpen zoiets wel; alfa's uiteraard niet.quote:Op maandag 12 maart 2012 23:34 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Want iedereen begrijpt bijv. de constituentstructuur van de volgende zin (taalkunde)?
[ afbeelding ]
Taalkunde = faculteit geesteswetenschappen = alfaquote:Op maandag 12 maart 2012 23:45 schreef thabit het volgende:
[..]
Bèta's begrijpen zoiets wel; alfa's uiteraard niet.
Als je mij nog twee van die dingen geeft en een beetje nadenktijd... Verder is dit een slecht voorbeeld, want als je op zo'n formele manier naar taal kijkt ben je de faculteit geesteswetenschappen al ontstegen.quote:Op maandag 12 maart 2012 23:34 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Want iedereen begrijpt bijv. de constituentstructuur van de volgende zin (taalkunde)?
[ afbeelding ]
Dit is eerstejaarsstof inleiding taalwetenschap. Verplichte kost voor studenten van alle talenstudies op de UvA.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:15 schreef twaalf het volgende:
[..]
Als je mij nog twee van die dingen geeft en een beetje nadenktijd... Verder is dit een slecht voorbeeld, want als je op zo'n formele manier naar taal kijkt ben je de faculteit geesteswetenschappen al ontstegen.
Ten eerste was Stapel sociaalwetenschapper (= gamma), geen geestestwetenschapper (= alfa).quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:27 schreef thabit het volgende:
Tsja, Diederik Stapel zal ook vast een statistiekvak gedaan hebben tijdens zijn studie.
Nee, is bètawetenschap.quote:taalwetenschap (valt ook onder geesteswetenschappen)
Omdat geesteswetenschappen ruwweg overeenkomt met alfa en gamma. Als je daar wiskunde (bèta) aan toevoegt, dan zou je daar ook alle andere bètastudies aan toe kunnen voegen, en dan vraag je je af waarom je het uberhaupt geesteswetenschappen noemt (in plaats van gewoon wetenschappen).quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:42 schreef thabit het volgende:
Nu we het toch over geesteswetenschappen hebben: waarom wordt wiskunde daar eigenlijk niet toe gerekend?
Zoals ik al zei, de constituentstructuren die ik hierboven liet zien worden al in de propedeuse behandeld bij alle talenstudies. Verder valt taalwetenschap op de UvA toch echt onder de faculteit geesteswetenschappen.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:42 schreef twaalf het volgende:
Het grote verschil is dat bij een gewone talenstudie de taalkunde niet zo formeel is als wat jij daarboven hebt met een diagrammetje.
[..]
Nee, is bètawetenschap.
Eigenlijk zouden dit soort dingen natuurlijk gewoon op de middelbare school behandeld moeten worden.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:47 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, de constituentstructuren die ik hierboven liet zien worden al in de propedeuse behandeld bij alle talenstudies. Verder valt taalwetenschap op de UvA toch echt onder de faculteit geesteswetenschappen.
Jij hebt het over 50% van dit niveau en dat is gewoon niet waar.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:47 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, de constituentstructuren die ik hierboven liet zien worden al in de propedeuse behandeld bij alle talenstudies.
En ben je het daarmee eens?quote:Verder valt taalwetenschap op de UvA toch echt onder de faculteit geesteswetenschappen.
Dat zijn het ookquote:Op zondag 11 maart 2012 23:07 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
Bram wel hoor, en daar moet ik hem gewoon groot gelijk in geven. Zeker als je dit vergelijkt met de vooroordelen die er over "die domme mbo-ers" worden gespuid; daarbij wordt zomaar eventjes 60-70% van de totale nederlandse bevolking als een clubje volslagen klapjosties weggezet.
Moet daarbij wel zeggen dat toestanden zoals ze in de beruchte "Rutger bezoekt vmbo school"-video voorkomen het negatieve beeld wel sterk lijken te bevestigen.
alsof mensen werkelijk dat onderscheid maken.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:34 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Ten eerste was Stapel sociaalwetenschapper (= gamma), geen geestestwetenschapper (= alfa).
Verder blijft het zeker niet bij 'een' vak taalkunde. De verhouding taalkunde-letterkunde is toch wel 50-50 bij de talenstudies.En er zijn meer taalstudenten die hun M.A. scriptie over een taalkundig onderwerp doen dan over een letterkundig onderwerp. En dan is er nog de studie taalwetenschap (valt ook onder geesteswetenschappen) die zich alleen maar met de theoretische benadering vaan taal bezighoudt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |