http://www.nu.nl/muziek/2(...)lhit-in-26-jaar.htmlquote:Euphoria grootste songfestivalhit in 26 jaar
De Zweedse Eurovisie-winnares Loreen komt deze week met haar single Euphoria binnen op de tweede plek van de Mega Top 50. Daarmee scoort ze de grootste songfestivalhit sinds 1986.
Dat meldt de Mega Top 50.
Euphoria van Loreen debuteert op nummer 2. De laatste keer dat deze positie werd behaald door een inzending van het Eurovisie Song Festival was met J’Aime La Vie van Sandra Kim, die in 1986 uitkwam voor België (op haar dertiende tevens de jongste kandidaat ooit).
De vorige keer dat een winnaar van het liedjesfestijn de top 10 haalde was in 2009, toen de Wit-Russische zanger Alexander Rybak met Fairytale een nummer 7-notering scoorde in de Mega Top 50. Samen met de Turkse Sertab (Every Way That I Can, 2003) hadden Loreen en Rybak de enige Eurovisie-top 10 hits in deze eeuw.
De laatste keer dat een winnaar op nummer 1 terecht kwam is exact dertig jaar geleden, toen Ein Bißchen Frieden van Nicole als winnares uit de bus rolde. Andere Eurovisie-winnaars met een nummer 1-hit in Nederland waren Sandie Shaw (1967), Vicky Leandros (1972), ABBA (1974), Brotherhood Of Man (1976) en Bucks Fizz (1981).
Opmerklijke prestatie. In Engeland is ze trouwens op #3 binnengekomen, ondanks het feit dat het invloedrijke BBC Radio 1 haar negeert. Maar de DJ heeft gezegd dat ze "hot" is, dus misschien verandert er daardoor iets?quote:Op zondag 3 juni 2012 21:15 schreef Bundesrepublik het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/muziek/2(...)lhit-in-26-jaar.html
Op 3fm ook, volgens mij zijn Coen en Sander de enigen die het nummer in hun show tot dusver iedere keer hebben gedraaid. Verder niet. Puur om het Songfestival-etiket, want als het een nieuwe Tiësto of Emeli Sandé (ik noem maar wat) zou zijn geweest, zou het veel en veel vaker worden gedraaid. Want dan is het hip.quote:Op maandag 4 juni 2012 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Opmerklijke prestatie. In Engeland is ze trouwens op #3 binnengekomen, ondanks het feit dat het invloedrijke BBC Radio 1 haar negeert. Maar de DJ heeft gezegd dat ze "hot" is, dus misschien verandert er daardoor iets?
http://www.popjustice.com(...)radio-1-ignoring-it/
Het blijft bizar, elitair gedrag van radiozenders om bepaalde muziek doelbewust te negeren. BBC Radio 1 zou zo'n nummer juist grijs moeten draaien...
Ik had gedacht dat Dana International ook wel in de hitlijsten zat? Maar buiten de top 10 dus?quote:Op zondag 3 juni 2012 21:15 schreef Bundesrepublik het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/muziek/2(...)lhit-in-26-jaar.html
Yep.quote:Op woensdag 6 juni 2012 21:56 schreef Lemans24 het volgende:
In Nederland zal dat nu wel verpest gaan worden door dat schijtnummer van Wolter Kroes of andere foute voetbaldeuntjes.
Sure? Want Euphoria staat al heel lang niet meer op 1 in iTunes in België. Die Michel Télo-kopie en Happiness van Sam Sparro gaan de plaat voor.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:56 schreef Fred_B het volgende:
Euphoria stijgt dit weekend van 3 naar 1 in de Vlaamse Ultratop 50.
Welk nummer van Wolter Kroes?quote:Op woensdag 6 juni 2012 21:56 schreef Lemans24 het volgende:
In Nederland zal dat nu wel verpest gaan worden door dat schijtnummer van Wolter Kroes of andere foute voetbaldeuntjes.
quote:Op donderdag 7 juni 2012 00:35 schreef Toposcoupe het volgende:
[..]
Sure? Want Euphoria staat al heel lang niet meer op 1 in iTunes in België. Die Michel Télo-kopie en Happiness van Sam Sparro gaan de plaat voor.
In Nederland staat Loreen al langer niet meer op 1, inmiddels plaats 6 (de afgelopen week tussen pakweg 3 en 6).
Bronquote:Het is alweer enkele jaren geleden, maar volgende week scoort een Songfestivalwinnaar nog eens een nummer 1 in Vlaanderen. Loreen stijgt met ‘Euphoria’ door van 3 naar 1 in de Ultratop. De Buranovskiye Babushki houden nog nipt stand in de hitlijst: ze zakken van 37 naar 50. Iris verdwijnt na een terugkeer van één week uit het klassement. De details over de nieuwe hitlijsten lees je zaterdag in onze hitparaderubrieken.
Als je veel plaatsen stijgt heb je een superstip en kan je de week erop niet wegzakken.quote:
Op zich een onzinnige regel natuurlijk, maar voor Loreen komt het wel handig uit. Ik had niet verwacht dat het in de Top 40 überhaupt de top 10 zou halen trouwens, dus het is wel een verrassing.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:15 schreef Toposcoupe het volgende:
[..]
Als je veel plaatsen stijgt heb je een superstip en kan je de week erop niet wegzakken.
Details weet ik ook niet, maar dat kun je hier lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Top_40
Hoogstwaarschijnlijk wel. De finale van melodifestivalen gaat al zeker daarheen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 16:49 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Is ESC 2013 in het nieuwe voetbalstadion van 50.000 in Solna?
quote:Danny Saucedo: ‘Ook ik had het Songfestival kunnen winnen’
Na afloop van Melodifestivalen 2012 was Danny Saucedo, die voor het tweede opeenvolgende jaar tweede was geëindigd, dermate ontgoocheld dat hij in interview met Aftonbladet boudweg stelde dat Zweden de verkeerde keuze had gemaakt. ‘Mijn lied was het enige dat Eurovisie zou kunnen winnen’, orakelde hij. Toen nadien dat ‘verkeerde’ nummer van Loreen het Songfestival in Bakoe overtuigend won, werd Danny zwaar afgerekend op zijn uitspraak. Onlangs nuanceerde hij één en ander.
Na de overwinning van Loreen in Bakoe heeft Danny Saucedo het geweten. Op zijn facebookpagina bulkte het van de verwijten en scheldconcerten. Intussen voelt hij zich geroepen om zijn uitspraak van toen in een ander perspectief te plaatsen. In een nieuw interview komt hij op zijn tellen terug door te stellen dat hij het zo niet meende. ‘Toch blijf ik in de overtuiging dat ook ik had kunnen winnen’, klinkt het nu. ‘Beter doen dan Loreen kan nu niet meer, maar ik zou het zeker even goed gedaan hebben want had hetzelfde team achter mij en een heel sterk lied vergezeld van een prachtige podiumact’, aldus Danny.
Bovendien was het volgens Danny Saucedo gewoon voorbestemd: het was Zwedens beurt om dit jaar het festival te winnen, of het nu hij of Loreen was of iemand anders. Zweden is steeds bij de sterkste kandidaten op het songfestival. ‘Ik ben niet jaloers op Loreen, ik gun het haar en hou van haar en haar lied en bovendien ben ik heel fier dat Zweden won’, sluit hij af in Aftonbladet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |