http://www.powned.tv/nieu(...)gebedsruimte_op.htmlquote:Op de Haagse Hogeschool is een conflict ontstaan over de gebedsgelegenheid op de school. Studenten bidden daar in het trapgat omdat de school tot op heden geen aparte ruimte daarvoor beschikbaar wil stellen, meldt de NOS.
Falko Evers voert namens de Haagse islamitische studenten actie voor een speciale gebedsruimte. Nu bidden volgens hem dagelijks 300 tot 500 studenten in het trapgat. Ze laten de matjes die ze nodig hebben voor het gebed liggen, maar sinds een half jaar worden die steeds weggehaald.
De hogeschool wilde tot voor kort niets weten van een speciale gebedsruimte vanwege het openbare karakter van de opleiding. Gisteren liet de voorzitter van het CvB, Rob Brons, weten nu wel bereid te zijn om met studenten te gaan praten.
Eerder deze maand ontstond op de Hogeschool van Amsterdam discussie over een gebedsruimte voor moslims. Daar weigert het college van bestuur toestemming te geven om gebedsruimtes in te richten, omdat dat niet tot de taken van een openbare instelling zou horen.
Lijkt me ook ja. Maar de baardmannen gaan gewoon door met provoceren en ruzie zoeken totdat er een paar ze de trap af schoppen en ze je met 500 man ff aanpakken. Wat dan te doen? Politie erbij? 500 man van school af schoppen?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:45 schreef DustPuppy het volgende:
Dit is inderdaad niet de taak van de school. Lijkt me simpel
Nee, ze eisen iets op dat in hun vaderland de normaalste zaak van de wereld is, maar hier niet.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:51 schreef Stokstaart het volgende:
Moslims hebben toch recht op een gebedsruimte? Je weet dat ze 3x per dag moeten bidden, moeten ze dan thuis gaan bidden?
En wat als 30% van je klanten/leerlingen ergens behoefte aan heeft? Negeer je ze dan?
Heel makkelijk praten zo, mee praten met de feiten.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:51 schreef Stokstaart het volgende:
Moslims hebben toch recht op een gebedsruimte? Je weet dat ze 3x per dag moeten bidden, moeten ze dan thuis gaan bidden?
En wat als 30% van je klanten/leerlingen ergens behoefte aan heeft? Negeer je ze dan?
Het is net de PVVquote:Zeiken zeiken drammen drammen dwarsliggen dwarsliggen, haat kweken, ruzie zoeken etc etc etc
Het is volgens mij een principiėle kwestie, gezien het een openbare school betreft. Sowieso, religie in het hoger onderwijsquote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:51 schreef Stokstaart het volgende:
Die punten hebben ze bij de pvv al een tijd niet meer in de mond genomenquote:
Volgens mij leven we in een land waar we vrijheid van religie kennen. Als er ergens behoefte is aan gebedsruimte lijkt het me niet meer dan fatsoenlijk dat je dit als school dan faciliteert?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:56 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Heel makkelijk praten zo, mee praten met de feiten.
Maar het is ook een keuze van een moslim, en dan kan je ook verwachten dat je daar tegen aanloopt.
Straks gaat iedereen eisen stellen, je krijgt zo alleen maar verdeling onder de mensen.
Dat houd dan niet meteen in dat je ook aan de eisen moet voldoen die een religie graag op prijs stelt.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:59 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Volgens mij leven we in een land waar we vrijheid van religie kennen. Als er ergens behoefte is aan gebedsruimte lijkt het me niet meer dan fatsoenlijk dat je dit als school dan faciliteert?
Waarom doet men zo enorm verkrampt. Geef die mensen een gebedsruimte. Vanuit welk intolerant principe zou dit ongewenst zijn?
Let wel dat veel scholen kampen met een ruimtegebrek. Lokalen of aparte ruimtes zijn schaars en dan moet je kijken wat de hoogste prioriteit heeft. Imo is dat de ruimtes gebruiken ten behoeve van educatie en niet voor reliegie. Maar als het straks mooi weer is kunnen ze naar buiten, dus dat is sowieso even een tijdelijke oplossingquote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:59 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Volgens mij leven we in een land waar we vrijheid van religie kennen. Als er ergens behoefte is aan gebedsruimte lijkt het me niet meer dan fatsoenlijk dat je dit als school dan faciliteert?
Waarom doet men zo enorm verkrampt. Geef die mensen een gebedsruimte. Vanuit welk intolerant principe zou dit ongewenst zijn?
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. De Hogeschool is een openbare school en heeft geen religieuze achtergrond. Als ze hieraan toegeven zouden ze ook voor een synagoge voor Joden moeten zorgen, of een kerk voor Christenen. Ik vind als ze zo graag willen bidden onder schooltijd dan gaan ze maar naar een moskee ergens in de buurt die zal er vast wel zijn.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:59 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Uiteraard.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:03 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Dat houd dan niet meteen in dat je ook aan de eisen moet voldoen die een religie graag op prijs stelt.
En sowieso is dit helemaal niet het juist moment om nu ineens aan die verzoeken te voldoen.
Ik denk dat je nu alleen maar de christen en de katholieken tegen je zal krijgen.
Die willen ook wel een aparte ruimte voor hun religie.
Je praat wel erg makkelijk stokstaart, je lijkt wel een verkoper.
Van wie?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:51 schreef Stokstaart het volgende:
Moslims hebben toch recht op een gebedsruimte?
Is er ook een Islamitische Hogeschool dan waar ze kunnen uitwijken? Moslims moeten (correct me if I'm wrong) een aantal keer overdag bidden van hun geloof.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:04 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. De Hogeschool is een openbare school en heeft geen religieuze achtergrond. Als ze hieraan toegeven zouden ze ook voor een synagoge voor Joden moeten zorgen, of een kerk voor Christenen. Ik vind als ze zo graag willen bidden onder schooltijd dan gaan ze maar naar een moskee ergens in de buurt die zal er vast wel zijn.
Het is een openbare school. Het is nu juist de bedoeling daarvan dat er geen door de school gefaciliteerde religieuze voorzieningen zijn.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:59 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Recht op vrijheid van godsdienst.quote:
Je mag je racistisch gebral voor je houden. Viel me in de OP al op dat je graag overdrijft en dingen beweert die helemaal niet naar voren komen uit het feitelijke artikel.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het is een openbare school. Het is nu juist de bedoeling daarvan dat er geen door de school gefaciliteerde religieuze voorzieningen zijn.
En bitch please, ga niet over intolerantie zeiken als je het over moslims hebt, want als er 1 intolerante groep rondloopt....
Zoals ik al eerder opmerkte, er is vast wel eens moskee in de buurt waar ze kunnen gaan bidden. Ik vind niet dat een Hogeschool die geen religieuze achtergrond heeft, opeens een gebedsruimte moet gaan inrichten of het nu voor Joden, Christenen of Moslims is.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:08 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Is er ook een Islamitische Hogeschool dan waar ze kunnen uitwijken? Moslims moeten (correct me if I'm wrong) een aantal keer overdag bidden van hun geloof.
Dus als een groot aantal leerlingen Moslim is lijkt het me vanuit het kader van de klantvriendelijkheid nogmaals niet meer dan normaal dat je iets regelt.
Kennelijk is die mogelijkheid niet aanwezig, anders zaten ze daar wel?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:11 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder opmerkte, er is vast wel eens moskee in de buurt waar ze kunnen gaan bidden. Ik vind niet dat een Hogeschool die geen religieuze achtergrond heeft, opeens een gebedsruimte moet gaan inrichten of het nu voor Joden, Christenen of Moslims is.
Oh ja het ras moslim...quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:10 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Je mag je racistisch gebral voor je houden. Viel me in de OP al op dat je graag overdrijft en dingen beweert die helemaal niet naar voren komen uit het feitelijke artikel.
In Den Haag? Ja.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mag ik al boodschappen doen op zondag?
Een gymzaal op een hogeschool?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:15 schreef Stokstaart het volgende:
Daarbij is er vast wel een ruimte in zo'n enorme school die ze kunnen gebruiken. Desnoods in de pauze de gymzaal.
Je verwijt nu serieus een openbare school dat ze openbaar willen blijven?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:15 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Kennelijk is die mogelijkheid niet aanwezig, anders zaten ze daar wel?
Daarbij is er vast wel een ruimte in zo'n enorme school die ze kunnen gebruiken. Desnoods in de pauze de gymzaal.
Het lijkt dat die openbare school zijn open karakter perse wil behouden zelfs als dit ten koste van de betalende klant gaat.
Islamofobie is kennelijk een soort acceptabele vorm van racismequote:
Ik denk dat jij het niet helemaal snapt: het is een openbare school, ze houden zich niet bezig met religie, betalende klant of niet, het moet niet gekker worden en dat heeft niets met racisme te maken maar met het beleid van de school. Maar ik vrees dat je gelijk hebt, ze zullen heus wel hun zin krijgen en dat er water bij de wijn wordt gedaan en ze evengoed binnenkort een eigen ruimte hebben waar ze hun matje kunnen spreiden en op de knietjes kunnen gaan liggen. Maar ik blijf het onterecht vinden. Als ik nou een Jood was zou ik me aardig benadeeld voelen want dan wil ik ook 3x p/d bidden in mijn eigen gebedsruimte.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:15 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Kennelijk is die mogelijkheid niet aanwezig, anders zaten ze daar wel?
Het lijkt dat die openbare school zijn open karakter perse wil behouden zelfs als dit ten koste van de betalende klant gaat.
Op welke manier tast het faciliteren van een ruimte voor gebed het openbare karakter van een school aan volgens jou? De school zelf hoeft toch helemaal niet te participeren in geloofskwesties? Het openbare karakter schuilt in de onderwijsvorm, niet dit soort futiliteiten. Anders zouden ze wel erg hypocriet zijn door hoofddoekjes wel toe te staan.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Je verwijt nu serieus een openbare school dat ze openbaar willen blijven?
Heb je je al bekeert?
Met 500 man de trappen blokkeren met religieus gedram is niet ludiek.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:20 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Islamofobie is kennelijk een soort acceptabele vorm van racisme
En waar ik op doelde waren de opmerkingen in de OP. Waar je die lui van allerlei zaken beticht die uit het artikel niet naar voren komen.
Het enige dat ik lees in het artikel is dat ze op een trap bidden. Vrij ludiek alsmede onschuldig.
Welke Hogeschool faciliteert dit soort zaken dan in Nederland? Ik zit even te kijken op Google maar kom er niet 1 tegen.....quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:18 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Een gymzaal op een hogeschool?
Okay.
Maar ze mogen bidden op rustige plekken, dat is het probleem niet. Nu willen ze echter standaard een lokatie gereserveerd houden en dat is weer net wat anders natuurlijk.
Het is ze tenslotte niet verboden om het trappenhuis te bidden, ze mogen hun troep alleen niet laten slingeren en dat lijkt mij niet meer dan billijk.
Als je wil dat een school wel gebedsruimtes faciliteert dan moet je naar een hogeschool op religieuze inslag.
Tuurlijk wel joh.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:23 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Met 500 man de trappen blokkeren met religieus gedram is niet ludiek.
Je maakt mij niet wijs dat er geen betere/praktischere ruimte in die school beschikbaar is.quote:
Er zit 15000 man op. Rekenen is niet je sterkste punt hč?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:28 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Tuurlijk wel joh.
En als de school het er niet mee eens is trappen ze ze toch van school?
Maar dan zien ze waarschijnlijk hun klantenbestand met 30% dalen en kunnen ze sluiten
Windesheim bijvoorbeeld? Die heeft gebeds/stilteruimtes ingericht waar de gelovigen naast elkaar een moment kunnen nemen om te bidden of waar je gewoon even wat tijd voor jezelf kan nemen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:26 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Welke Hogeschool faciliteert dit soort zaken dan in Nederland? Ik zit even te kijken op Google maar kom er niet 1 tegen.....
Als zij daar prima kunnen bidden omdat het uit de route is en ze verder niemand tot last zijn is dat een prima plek. Maar laat ze dan wel de kleedjes meenemen (en dat is eigenlijk het voornaamste probleem, ze willen een plek waar ze de kleedjes kunnen laten liggen).quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:30 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Je maakt mij niet wijs dat er geen betere/praktischere ruimte in die school beschikbaar is.
Voor ze gaan bidden moeten ze toch ook hun handen en voeten reinigen, hoe doen ze dat dan? En waar worden al die schoenen gelaten?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Als zij daar prima kunnen bidden omdat het uit de route is en ze verder niemand tot last zijn is dat een prima plek. Maar laat ze dan wel de kleedjes meenemen (en dat is eigenlijk het voornaamste probleem, ze willen een plek waar ze de kleedjes kunnen laten liggen).
Ja dus, dat mag. Opsparen en 's avonds wat langer bidden voor de sessies die je 's middags hebt gemist.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:51 schreef Stokstaart het volgende:
32% Niet Westerse allochtoon bron.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Er zit 15000 man op. Rekenen is niet je sterkste punt hč?
Hij is iets bij de studentenvakbond (:')) zo te zien en als zodanig woordvoerder.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:32 schreef Nielsch het volgende:
Wel weer opvallend dat het een Nederlanders en waarschijnlijk niet-moslim is die dit eist. Dat is volgens mij wel vaker zo.
lol we hebben een internetheldquote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:39 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Blij dat ik daar niet meer zit want ik had ze de trap af geschopt als er 1 voor me lag te bidden (lees provoceren met z'n kutgeloof).
Moslims maken nu eenmaal deel uit van de samenleving. Ik snap zo'n school echt niet. Het zijn A je klanten en B is de neutraliteit van het onderwijs totaal niet in geding als je tussen de lessen een fatsoenlijke ruimte regelt voor die kleedjes en/of die gasten.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Als zij daar prima kunnen bidden omdat het uit de route is en ze verder niemand tot last zijn is dat een prima plek. Maar laat ze dan wel de kleedjes meenemen (en dat is eigenlijk het voornaamste probleem, ze willen een plek waar ze de kleedjes kunnen laten liggen).
Weet ik het, ik zit niet op de Haagse Hogeschool.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:33 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Voor ze gaan bidden moeten ze toch ook hun handen en voeten reinigen, hoe doen ze dat dan? En waar worden al die schoenen gelaten?
Precies, mijn baas staat er echt niet op te springen om voor zulks speciale voorzieningen/regels te hanteren.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 07:48 schreef Arnold_fan het volgende:
En het maar gek vinden dat ze moeilijk aan een baan komen. Waarom zou je zo'n haatbaard aannemen? Ze zorgen altijd voor conflicten.
Ja toen was het een niet-moslim die klaagde over een schilderij van een varken in een verzorgingstehuis want oh jee het zou moslims wel eens kunnen beledigen. En eerder was het een niet-moslim die maar geen kerstbomen meer plaatste op school want oh jee het zou moslims wel eens kunnen beledigen. Sommige niet-moslims moeten eens ophouden met zulke onzin.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:37 schreef Cher- het volgende:
Maar huh, dit is toch al eens eerder in het nieuws geweest vorig jaar ofzo..
waar staat hij echt niet op te springen?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:38 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Precies, mijn baas staat er echt niet op te springen om voor zulks speciale voorzieningen/regels te hanteren.
Dat verbaast mij ook erg aan dit bericht. Zelfs in islamitische landen hoeven ze niet per se op de het moment zelf te bidden als dit voor werk of studie even niet kan - dan halen ze dat later netjes in. Alleen in Nederland kan dat niet blijkbaar... Misschien moeten we stages organiseren bij echte Moslims, zodat men hier ook weer gewoon mee kan doen in de samenleving. Hoe zien deze medelanders het voor zich op de arbeidsmarkt? Wil graag 4 x 1,5 uur werken per dag, de rest heb ik een eigen ruimte nodig met opslagplaats voor m'n matje?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:35 schreef Nielsch het volgende:
Ik ken best veel moslims (nouja, een stuk of 5) die ik in verband met werk en studie ook wel eens hele dagen heb gezien. Nooit hoefden ze te bidden, dat deden ze allemaal 's avonds of 's ochtends.
Dat het je klanten zijn is niet zo heel boeiend, dat wil niet zeggen dat je dan maar krom moet liggen voor ze (no pun intended). Als bestuur moet je waken over het karakter van de school en zorgen dat de belangen en wensen van alle groepen zoveel mogelijk worden gewaarborgd.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:36 schreef Stokstaart het volgende:
Moslims maken nu eenmaal deel uit van de samenleving. Ik snap zo'n school echt niet. Het zijn A je klanten en B is de neutraliteit van het onderwijs totaal niet in geding als je tussen de lessen een fatsoenlijke ruimte regelt voor die kleedjes en/of die gasten.
Zou het niet zo kunnen zijn dat moslims niet samen wil bidden met een Jood of een Christen? En wat nou als ik Hindoe ben of een Buddist dan zou ik graag een tempel willen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:38 schreef Cher- het volgende:
Ik zit op Windesheim, hier heb je wel een gebedsruimte maar geen idee hoe de moslims dat doen eigenlijk![]()
Ligt ook aan je eigen principes. Mijn vader bidt vijf keer per dag terwijl (over het algemeen gezien) mijn neven en nichten dat minder vaak doen. Tja, genoeg jongeren die het nodig vinden om vijf keer per dag te bidden.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:35 schreef Nielsch het volgende:
Ik ken best veel moslims (nouja, een stuk of 5) die ik in verband met werk en studie ook wel eens hele dagen heb gezien. Nooit hoefden ze te bidden, dat deden ze allemaal 's avonds of 's ochtends.
Bij mij op het werk hebben we ook een stilteruimte. Een goed bevriende moslim en katholiek gaan daar 1x per dag samen bidden (in hun pauze). Maar goed, niet iedereen is per sé zo tolerant.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:41 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat moslims niet samen wil bidden met een Jood of een Christen? En wat nou als ik Hindoe ben of een Buddist dan zou ik graag een tempel willen.
Dat was bij Windesheim. Maar niet geheel hetzelfde.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:37 schreef Cher- het volgende:
Maar huh, dit is toch al eens eerder in het nieuws geweest vorig jaar ofzo..
Dan bid je na elkaar, dat is verder helemaal geen probleem.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:41 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat moslims niet samen wil bidden met een Jood of een Christen?
Liever zgn intolerant dan een mak schaap. Lees je eens in wat openbare scholen zijn en wat nu exact de reden is dat ze opgericht zijn.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:41 schreef Chooselife het volgende:
Topicstarter, als je dit niet wilt, dan ben je toch intolerant? Wat is je probleem precies? Want ik zie het probleem niet. Ik zou geen last hebben van biddende studenten in een lokaal. Het aanzicht zal best even wennen zijn, maar daar valt vast overheen te komen.
Dit gezeik was ook al op de HvA aan de gang. En zo verspreid het zich als een olievlek.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat was bij Windesheim. Maar niet geheel hetzelfde.
Daar vroegen moslims of een invalidentoilet dat nu slechts wordt gebruikt door moslims om zich te reinigen niet voorzien kan worden van een betere wasgelegenheid.
Daar was verder geen hommeles over maar er werden wel direct kamervragen over gesteld.
Wasruimte voor moslims op Windesheim
Als jij je sofa, kleed, white russian en een joint meeneemt naar school dagelijks, dan mag jij ze gebruiken om te bidden, deal?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:45 schreef A-mineur het volgende:
Ik volg dudeism, ik wil dus een sofa, met kleed, een white russian en een dikke J alvorens ik ga bidden. uiteraard ook op school/werk.
Iets zegt me dat dat ook niet helemaal de bedoeling is van TS.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:47 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dan richten ze toch mooi de Islamitische Hogeschool op?
Openbaar is openbaar en daar heeft religie geen plek in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |