abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 maart 2012 @ 16:24:59 #1
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_108825992
Vorige zat weer vol, dus hier verder.

De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 4.713 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor beide regelingen is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.

Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 7 maart 2012 @ 16:27:36 #2
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_108826125
We waren bij de rechtszaak. Mijn post daarover:

Er bestaat een kans dat de rechter toch de studenten in het gelijk gaat stellen.

En wel hierom:

quote:
Overgangsregeling

De intrekkingswet voorzag niet in een overgangsregeling. In kort geding is de voorzieningenrechter van de Rechtbank 's-Gravenhage echter van oordeel dat, ondanks de wide margin of appreciation die de Staat toekomt, de Staat niet op toereikende wijze heeft vorm gegeven aan de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit, waar het gaat om kunstenaars die vóór 1 januari 2012 reeds een uitkering ontvingen op grond van de WWik, nu er niet is voorzien in enig overgangsrecht; de voor deze groep personen gehanteerde overgangstermijn is voor de betreffende kunstenaars volstrekt onvoldoende geweest om hun beroepspraktijk aan de nieuwe situatie aan te passen; dit leidt tot de conclusie dat de intrekkingswet jegens hen onmiskenbaar onverbindend is wegens strijd met artikel 1 van het Eerste Protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EP). De rechter gebiedt de Staat de intrekkingswet buiten werking te stellen voor zover die betrekking heeft op uitkeringsrechtigden die reeds vóór 1 januari 2012 een WWik-beschikking hebben ontvangen en hun rechten op grond van die beschikking nog niet hebben verbruikt, totdat de Staat heeft voorzien in adequaat overgangsrecht.[4]. Zolang die regeling er niet is, behouden zij dus hun rechten.

Dit laat onverlet dat nieuwe WWIK-toekenningen sinds 1 januari 2012 niet meer worden gedaan.

Staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat in beroep tegen het vonnis van de rechter. Intussen is er wel een overgangsregeling.[5]
http://nl.wikipedia.org/w(...)rs#Overgangsregeling

Het is een beetje een juridisch-technisch dingetje waar alle logica op eerste gezicht in lijkt te ontbreken, dus vandaar de link naar de wiki. Maar het komt er op neer dat het Europese Hof een andere definitie gebruikt van eigendom dan de Nederlandse staat. De Nederlandse rechtbanken volgen het Europese hof, waardoor een schending van eigendom mogelijk is als plotseling regelingen m.b.t stufi en sociale zekerheid veranderen. Dit kan wel, zolang er maar overgangsrecht is voor degen die gebruik maken van de regeling.

Ook de studenten doen een beroep op artikel 1 eerste protocol EVRM. Met de huidige jurisprudentie zou de rechtbank Den Haag kunnen besluiten dat er inderdaad sprake is van een schending, waardoor studenten die nu studeren via overgangsrecht de dans zouden kunnen ontspringen.

Deze kwestie moet nog voor de Hoge Raad komen en de kans bestaat dat die een andere lezing zullen aanhouden, maar dat duurt nog jaren. Als de rechtbank voor 1 september uitspraak doet kan dat gevolgen hebben voor dit jaar.

De kamer/VVD is inmiddels ook wakker geworden, en zijn niet blij met deze ruime interpretatie van het verdragrecht. Persoonlijk vind ik deze gang van zaken erg slordig (zie mijn eerdere post over de relatie tussen rechter en parlement), maar voor studenten kan dit een mazzeltje betekenen. De VVD uit wel zijn frustratie door middel van een wetsvoorstel die deze weg kan buiten werking kan stellen:

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)achtiger-wordt.dhtml

Grondwetwijziging duurt over het algemeen een jaartje of zes a zeven. En de kans is heel klein dat deze wijziging er door heen komt :P
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_108826373
Wat gebeurt er als ze studenten gelijk geven? Wordt de hele wet dan afgekeurd(m.a.w. byebye langstudeerboete) of alleen een betere(acceptabele) overgangsregeling?

Want als er een goeie overgangsregeling was dan breekt deze wet eigenlijk geen andere wetten denk ik
pi_108826426
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:32 schreef MDN het volgende:
Wat gebeurt er als ze studenten gelijk geven? Wordt de hele wet dan afgekeurd(m.a.w. byebye langstudeerboete) of alleen een betere(acceptabele) overgangsregeling?
Dat zijn allebei mogelijkheden natuurlijk. Maar de kans op het laatste lijkt me groter.
pi_108826600
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:32 schreef MDN het volgende:

Want als er een goeie overgangsregeling was dan breekt deze wet eigenlijk geen andere wetten denk ik
Als er een goede overgangsregeling was, was er eigenlijk amper een probleem mijn inziens
pi_108826744
Als de studenten winnen op basis van rechtsbeginselen dan kan die inkorten van OV studentenkaart(3 jaar naar 1 jaar extra) ook niet doorgaan voor de huidige studenten.

Alleen bij afschaffing van basisbeurs bij master studenten heeft de staat een goeie overgangsregeling voor studenten die al een master doen.
pi_108827644
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:27 schreef Ryon het volgende:
We waren bij de rechtszaak. Mijn post daarover:

Er bestaat een kans dat de rechter toch de studenten in het gelijk gaat stellen.

En wel hierom:

[..]

http://nl.wikipedia.org/w(...)rs#Overgangsregeling

Het is een beetje een juridisch-technisch dingetje waar alle logica op eerste gezicht in lijkt te ontbreken, dus vandaar de link naar de wiki. Maar het komt er op neer dat het Europese Hof een andere definitie gebruikt van eigendom dan de Nederlandse staat. De Nederlandse rechtbanken volgen het Europese hof, waardoor een schending van eigendom mogelijk is als plotseling regelingen m.b.t stufi en sociale zekerheid veranderen. Dit kan wel, zolang er maar overgangsrecht is voor degen die gebruik maken van de regeling.

Ook de studenten doen een beroep op artikel 1 eerste protocol EVRM. Met de huidige jurisprudentie zou de rechtbank Den Haag kunnen besluiten dat er inderdaad sprake is van een schending, waardoor studenten die nu studeren via overgangsrecht de dans zouden kunnen ontspringen.

Deze kwestie moet nog voor de Hoge Raad komen en de kans bestaat dat die een andere lezing zullen aanhouden, maar dat duurt nog jaren. Als de rechtbank voor 1 september uitspraak doet kan dat gevolgen hebben voor dit jaar.

De kamer/VVD is inmiddels ook wakker geworden, en zijn niet blij met deze ruime interpretatie van het verdragrecht. Persoonlijk vind ik deze gang van zaken erg slordig (zie mijn eerdere post over de relatie tussen rechter en parlement), maar voor studenten kan dit een mazzeltje betekenen. De VVD uit wel zijn frustratie door middel van een wetsvoorstel die deze weg kan buiten werking kan stellen:

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)achtiger-wordt.dhtml

Grondwetwijziging duurt over het algemeen een jaartje of zes a zeven. En de kans is heel klein dat deze wijziging er door heen komt :P
Er valt opzich wel wat te zeggen voor het voorstel van de VVD denk ik zo. Alleen hoe zij het willen implementeren is het dan weer niet helemaal. Schrap dan gewoon art 96 en laat de 2de kamer alles goedkeuren.
  woensdag 7 maart 2012 @ 17:14:40 #8
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_108828202
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:00 schreef Yreal het volgende:

[..]

Er valt opzich wel wat te zeggen voor het voorstel van de VVD denk ik zo. Alleen hoe zij het willen implementeren is het dan weer niet helemaal. Schrap dan gewoon art 96 en laat de 2de kamer alles goedkeuren.
Het is een beetje een wassen neus. Verdragrecht werkt binnen de Unie sowieso al door (sinds Costa/Enel) en het is wel heel erg omslachtig om bij elke wet er weer over te gaan hebben of een bepaald mensenrecht (het gaat met name om het EVRM) nu wel of niet van toepassing is. Laat dat lekker aan de rechter over.

Het gaat trouwens om wetgeving m.b.t het vreemdelingenrecht en de sociale zekerheid die over het algemeen geblokkeerd wordt. Dat is sowieso al sterk politiek geladen wetgeving - zitten heel veel rare compromissen in - waarvan het misschien niet eens zo erg is als mensen af en toe aan de rem kunnen trekken.
--
pi_108831372
Ik mis tot nu toe een interessante vluchtroute: het buitenland. De 'lang'studeerboete heeft enkel betrekking op het aantal jaren dat je in Nederland aan een universiteit hebt gestudeerd of aan een HBO-school een opleiding hebt gevolgd.
Je moet zeer zorgvuldig lezen om het te lezen op een website van de overheid zelf (het is alweer aardig wat weken geleden dat ik heb gekeken dus de bron heb ik niet bij de hand) maar het staat er.
Advies dus: start met een bachelor in het buitenland. Vlaanderen is een logische keuze.
Hoe prachtig zou het niet zijn als de helft van de startende studenten hiervoor zou kiezen, de overheid zou zich snel bezinnen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_108836554
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen wettelijk en instellingscollegeld echter zijn deze in de praktijk gelijk als je niet eerder een bachelor hebt afgerond ? Dit is mij nog niet helder

Best ironisch hoe Zijkstra een langstudeerboete verkoopt met "een nieuwe impuls aan de kenniseconomie geven" _O- En hoezo jezelf ontwikkelen door naast je fulltime baan en gezin ook nog een studie te doen ? Weet je niet dat dat erg slecht is voor de kenniseconomie ? HA ! wat een stakkers die deeltijders

[ Bericht 18% gewijzigd door Razz_Gul op 07-03-2012 20:33:50 ]
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
pi_108861428
Even kwoten uit vorig topic

quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 20:26 schreef Cocktailprikker het volgende:
Ik kom me hier ook maar eens melden om alles in de gaten te houden... Vorige maand kreeg ik een prachtige brief van mijn opleiding, dat ik per sept. 2013 een langstudeerder ben.

Mijn studieverleden is alsvolgt:

2001-2006 HAVO NT, diploma behaald.
2006-2007 MBO Werktuigbouwkunde, instroom 2e jaars, toch niet mijn vakgebied/niveau.
2007-2008 HBO Autotechniek, gestopt voor 1 feb. door niveauverschil :') (met name wiskunde)
2008-2009 HBO Autotechniek, ging een stuk beter maar door gezondheidsproblemen moeten stoppen
2009-2010 Werk,
2010-2011 HBO Industrieel Product Ontwerpen, eindelijk de juiste opleiding, P zeer succesvol behaald
2011-2012 HBO IPO
2012-2013 HBO IPO
2013-2014 HBO IPO

Voor zover ik het nu dus kan zien, heb ik een kwijtschelding van mijn eerste half jaar stufi @ HBO, doordat ik voor 1 feb gestopt ben en ik in 2014 afstudeer.Als ik het goed begrijp zou dat betekenen dat vanaf sept 2013 ik géén basisbeurs, géén prestatiebeurs, wél OVreisrecht en wél een langstudeerboete opgelegd krijg?
Ik heb zojuist de DUO gebeld en volgens hun heb ik álleen in het laatste jaar, 2013-2014 geen recht op basisbeurs meer. Stufi kan alleen in een leenvorm aangevraagd, dan behoud ik wél mijn OV reisrecht. Het is nog even afwachten dus hoe het allemaal uitpakt met die langstudeerboete.

Laten we op het minste hopen :)
pi_108863664
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:22 schreef Razz_Gul het volgende:
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen wettelijk en instellingscollegeld echter zijn deze in de praktijk gelijk als je niet eerder een bachelor hebt afgerond ? Dit is mij nog niet helder
Als je nog geen bachelor hebt dan heb je alleen te maken met het wettelijke collegegeld. Heb je al een bachelor, maar voor of in het schooljaar 2010-2011 je tweede studie gestart, dan heb je te maken met instellingscollegegeld ter hoogte van het wettelijke collegegeld(de overgangsregeling die geldt t/m schooljaar 2012-2013). In alle andere gevallen met een behaalde bachelor moet je het dure instellingscollegegeld tarief betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MDN op 08-03-2012 14:53:50 ]
  donderdag 8 maart 2012 @ 14:48:50 #13
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_108863758
ik zou ff de afbeelding aanpassen in OT, want er staat een fout in. Er staat dat je bij een tweede jaar vertraging op je totale opleiding (Bachelor en master) geen boete betaald. Nu krijg je een extra jaar voor je bachelor en een extra jaar voor je master. Niet 2 jaar voor je gehele studie. Tenminste zo heb ik het begrepen. Dus als je je bachelor wel haalt in 3 jaar, betekent dat niet dat je 2 jaar extra over je master mag doen.

Daarnaast wil ik graag iedereen toch wel opvragen om de brieven in te vullen, uit te printen, en in te leveren die op verschillende sites van de studentenvakbonden staan. Deze brieven gaan over de basisbeurs voor master, inkorting ov kaart en langstudeerboete. Uiteindelijk zullen deze brieven worden aangeboden aan de Tweede Kamer. De brieven staan oa op http://www.studentenvakbo(...)v-aanvullende-beurs/
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_108909605
Lees net op nu.nl dat er weer diverse acties worden georganiseerd door studenten, met op 23 maart een manifestatie op de Dam.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_108910334
Ze doen het ook altijd tijdens een tentamenweek van de tu delft :( Heb die dag 2 tentamens die best belangrijk zijn als de langstudeerdersboete door gaat...
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_108912946
Ik hoop het niet voor de betrokkenen maar ik voorspel dat de staat haar zin krijgt
  zaterdag 10 maart 2012 @ 22:16:02 #17
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_108952293
Idem. En niet voor het eerst, zie ook het Harmonisatiewetarrest, waarin ook overigens een overgangsregeling ook een van de punten was (arrest, samenvatting, wiki-samenvatting voor leken).

Verschil is wel dat met de huidige situatie er niet in overgangsrecht wordt voorzien. Dit is dan ook reden te vermoeden volgens tenminste een prof., dat de toepassing van de regeling voor de rechter geen stand zal houden.

Desalniettemin moet deze regeling überhaupt al sneuvelen voor het kans heeft bij een rechter te eindigen. Het is desastreus voor onze kenniseconomie.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_108953528
Ik vind het nogal dom dat ze zo'n actie niet organiseren op een zaterdag of een zondag. Juist de technische studenten die het meest de pineut zijn door die 'lang'studeerboete hebben het minst de kans om op een doordeweekse dag te demonstreren. Niet dat die andere bètastudenten het gemakkelijk hebben maar de technische studenten hebben relatief veel practica en projecten, naast al die theoretische vakken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 11 maart 2012 @ 16:30:21 #19
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_108974232
de datum voor de actieweek is zo gepland dat er enigzins samenhang is met de agenda van de tweede kamer en overige regeringsonderdelen wanneer zij de wet gaat behandelen. Ook is de actieweek in samenwerking met de lsbv en de studentenvakbonden in de steden gepland.
Deze actieweek is niet het einde van actievoeren en aandacht vragen.
Daarnaast zijn er veel lokale acties zodat er ook lokaal de mogelijkheid is om actievoeren en de drempel niet zo hoog is om te participeren.
Trotste mama van Ambar
pi_109044178
http://www.studenten.net/(...)utm_source=Studenten

Ik las dit artikel net. Ook fijn.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:01:18 #21
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_109044509
heel fijn....
nog even en studeren is onbetaalbaar, het leven erna ook...
nog even en de slogan is studeren begin er maar liever niet aan!
of een slimme meid is op haar toekomst voorbereid en trouwt met een rijke vent op 18e verjaardag.

even serieus: als jij als student veel leent en je brief krijgt van duo waarop je studieschuld staat, kun je zelf ook wel nagaan of je bepaalde dingen niet kunt betalen.
Tuurlijk is het verstandig om ook je studieschuld bekent te maken als je een hypotheek gaat nemen; je moet immers zowel je hypotheek kunnen betalen, je studieschuld af betalen en nog eten.
Ach en een telefoon abbo kun je gewoon goed omzeilen; neem een goed sim-only abbo voordat je gaat studeren en laat hem gewoon je hele studietijd doorlopen. Koop zelf een simlock vrije telefoon.(een paar maandjes extra lenen en je hebt zo je nieuwe foon bijelkaar gespaard... uhm verbetering geleend.)

Ik zie een verschrikkelijke toekomst voor Nederland. Ik begin denk ik maar alvast met uitgevers te bellen voor een boek; hoe Nederland van verzorgingsstaat naar ontwikkelingsland ging.
Trotste mama van Ambar
pi_109044815
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:49 schreef Nailpolish het volgende:

fuck -O-
  † In Memoriam † dinsdag 13 maart 2012 @ 12:19:58 #23
43556 miss_dynastie
pi_109044975
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:49 schreef Nailpolish het volgende:

Dat willen ze al jaren, toch? Het Nibud kan zoveel willen.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:23:47 #24
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109045061
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:19 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Dat willen ze al jaren, toch? Het Nibud kan zoveel willen.
Inderdaad. Nibud roept daar al om sinds de jaren negentig. Elk kwartaal brengen ze een persbericht uit waarin ze er weer om vragen. De banken willen het omdat veel afgestudeerden hun schuld verzwijgen, en hierdoor een tophypotheek aannemen. Verstandig is echter om altijd je schuld mee te nemen in de berekening.

De angst en onwil om te lenen is op dit moment al redelijk groot, terwijl het voor de Nederlandse overheid gunstig is als mensen dit wel doen i.p.v een bijbaantje te nemen of meer gratis geld eisen. Die BKR registratie zal er niet snel komen.
--
  † In Memoriam † dinsdag 13 maart 2012 @ 12:31:21 #25
43556 miss_dynastie
pi_109045250
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:23 schreef Ryon het volgende:

[..]

Inderdaad. Nibud roept daar al om sinds de jaren negentig. Elk kwartaal brengen ze een persbericht uit waarin ze er weer om vragen. De banken willen het omdat veel afgestudeerden hun schuld verzwijgen, en hierdoor een tophypotheek aannemen. Verstandig is echter om altijd je schuld mee te nemen in de berekening.

De angst en onwil om te lenen is op dit moment al redelijk groot, terwijl het voor de Nederlandse overheid gunstig is als mensen dit wel doen i.p.v een bijbaantje te nemen of meer gratis geld eisen. Die BKR registratie zal er niet snel komen.
Precies. En ter illustratie een bericht met dezelfde tekst uit 2010: http://www.nuzakelijk.nl/(...)streren-bij-bkr.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')