http://nl.wikipedia.org/w(...)rs#Overgangsregelingquote:Overgangsregeling
De intrekkingswet voorzag niet in een overgangsregeling. In kort geding is de voorzieningenrechter van de Rechtbank 's-Gravenhage echter van oordeel dat, ondanks de wide margin of appreciation die de Staat toekomt, de Staat niet op toereikende wijze heeft vorm gegeven aan de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit, waar het gaat om kunstenaars die vóór 1 januari 2012 reeds een uitkering ontvingen op grond van de WWik, nu er niet is voorzien in enig overgangsrecht; de voor deze groep personen gehanteerde overgangstermijn is voor de betreffende kunstenaars volstrekt onvoldoende geweest om hun beroepspraktijk aan de nieuwe situatie aan te passen; dit leidt tot de conclusie dat de intrekkingswet jegens hen onmiskenbaar onverbindend is wegens strijd met artikel 1 van het Eerste Protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EP). De rechter gebiedt de Staat de intrekkingswet buiten werking te stellen voor zover die betrekking heeft op uitkeringsrechtigden die reeds vóór 1 januari 2012 een WWik-beschikking hebben ontvangen en hun rechten op grond van die beschikking nog niet hebben verbruikt, totdat de Staat heeft voorzien in adequaat overgangsrecht.[4]. Zolang die regeling er niet is, behouden zij dus hun rechten.
Dit laat onverlet dat nieuwe WWIK-toekenningen sinds 1 januari 2012 niet meer worden gedaan.
Staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat in beroep tegen het vonnis van de rechter. Intussen is er wel een overgangsregeling.[5]
Dat zijn allebei mogelijkheden natuurlijk. Maar de kans op het laatste lijkt me groter.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:32 schreef MDN het volgende:
Wat gebeurt er als ze studenten gelijk geven? Wordt de hele wet dan afgekeurd(m.a.w. byebye langstudeerboete) of alleen een betere(acceptabele) overgangsregeling?
Als er een goede overgangsregeling was, was er eigenlijk amper een probleem mijn inziensquote:Op woensdag 7 maart 2012 16:32 schreef MDN het volgende:
Wat gebeurt er als ze studenten gelijk geven? Wordt de hele wet dan afgekeurd(m.a.w. byebye langstudeerboete) of alleen een betere(acceptabele) overgangsregeling?
Want als er een goeie overgangsregeling was dan breekt deze wet eigenlijk geen andere wetten denk ik
Er valt opzich wel wat te zeggen voor het voorstel van de VVD denk ik zo. Alleen hoe zij het willen implementeren is het dan weer niet helemaal. Schrap dan gewoon art 96 en laat de 2de kamer alles goedkeuren.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:27 schreef Ryon het volgende:
We waren bij de rechtszaak. Mijn post daarover:
Er bestaat een kans dat de rechter toch de studenten in het gelijk gaat stellen.
En wel hierom:
[..]
http://nl.wikipedia.org/w(...)rs#Overgangsregeling
Het is een beetje een juridisch-technisch dingetje waar alle logica op eerste gezicht in lijkt te ontbreken, dus vandaar de link naar de wiki. Maar het komt er op neer dat het Europese Hof een andere definitie gebruikt van eigendom dan de Nederlandse staat. De Nederlandse rechtbanken volgen het Europese hof, waardoor een schending van eigendom mogelijk is als plotseling regelingen m.b.t stufi en sociale zekerheid veranderen. Dit kan wel, zolang er maar overgangsrecht is voor degen die gebruik maken van de regeling.
Ook de studenten doen een beroep op artikel 1 eerste protocol EVRM. Met de huidige jurisprudentie zou de rechtbank Den Haag kunnen besluiten dat er inderdaad sprake is van een schending, waardoor studenten die nu studeren via overgangsrecht de dans zouden kunnen ontspringen.
Deze kwestie moet nog voor de Hoge Raad komen en de kans bestaat dat die een andere lezing zullen aanhouden, maar dat duurt nog jaren. Als de rechtbank voor 1 september uitspraak doet kan dat gevolgen hebben voor dit jaar.
De kamer/VVD is inmiddels ook wakker geworden, en zijn niet blij met deze ruime interpretatie van het verdragrecht. Persoonlijk vind ik deze gang van zaken erg slordig (zie mijn eerdere post over de relatie tussen rechter en parlement), maar voor studenten kan dit een mazzeltje betekenen. De VVD uit wel zijn frustratie door middel van een wetsvoorstel die deze weg kan buiten werking kan stellen:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)achtiger-wordt.dhtml
Grondwetwijziging duurt over het algemeen een jaartje of zes a zeven. En de kans is heel klein dat deze wijziging er door heen komt
Het is een beetje een wassen neus. Verdragrecht werkt binnen de Unie sowieso al door (sinds Costa/Enel) en het is wel heel erg omslachtig om bij elke wet er weer over te gaan hebben of een bepaald mensenrecht (het gaat met name om het EVRM) nu wel of niet van toepassing is. Laat dat lekker aan de rechter over.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:00 schreef Yreal het volgende:
[..]
Er valt opzich wel wat te zeggen voor het voorstel van de VVD denk ik zo. Alleen hoe zij het willen implementeren is het dan weer niet helemaal. Schrap dan gewoon art 96 en laat de 2de kamer alles goedkeuren.
Ik heb zojuist de DUO gebeld en volgens hun heb ik álleen in het laatste jaar, 2013-2014 geen recht op basisbeurs meer. Stufi kan alleen in een leenvorm aangevraagd, dan behoud ik wél mijn OV reisrecht. Het is nog even afwachten dus hoe het allemaal uitpakt met die langstudeerboete.quote:Op zondag 4 maart 2012 20:26 schreef Cocktailprikker het volgende:
Ik kom me hier ook maar eens melden om alles in de gaten te houden... Vorige maand kreeg ik een prachtige brief van mijn opleiding, dat ik per sept. 2013 een langstudeerder ben.
Mijn studieverleden is alsvolgt:
2001-2006 HAVO NT, diploma behaald.
2006-2007 MBO Werktuigbouwkunde, instroom 2e jaars, toch niet mijn vakgebied/niveau.
2007-2008 HBO Autotechniek, gestopt voor 1 feb. door niveauverschil(met name wiskunde)
2008-2009 HBO Autotechniek, ging een stuk beter maar door gezondheidsproblemen moeten stoppen
2009-2010 Werk,
2010-2011 HBO Industrieel Product Ontwerpen, eindelijk de juiste opleiding, P zeer succesvol behaald
2011-2012 HBO IPO
2012-2013 HBO IPO
2013-2014 HBO IPO
Voor zover ik het nu dus kan zien, heb ik een kwijtschelding van mijn eerste half jaar stufi @ HBO, doordat ik voor 1 feb gestopt ben en ik in 2014 afstudeer.Als ik het goed begrijp zou dat betekenen dat vanaf sept 2013 ik géén basisbeurs, géén prestatiebeurs, wél OVreisrecht en wél een langstudeerboete opgelegd krijg?
Als je nog geen bachelor hebt dan heb je alleen te maken met het wettelijke collegegeld. Heb je al een bachelor, maar voor of in het schooljaar 2010-2011 je tweede studie gestart, dan heb je te maken met instellingscollegegeld ter hoogte van het wettelijke collegegeld(de overgangsregeling die geldt t/m schooljaar 2012-2013). In alle andere gevallen met een behaalde bachelor moet je het dure instellingscollegegeld tarief betalen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 20:22 schreef Razz_Gul het volgende:
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen wettelijk en instellingscollegeld echter zijn deze in de praktijk gelijk als je niet eerder een bachelor hebt afgerond ? Dit is mij nog niet helder
fuckquote:Op dinsdag 13 maart 2012 11:49 schreef Nailpolish het volgende:
http://www.studenten.net/(...)utm_source=Studenten
Ik las dit artikel net. Ook fijn.
Dat willen ze al jaren, toch? Het Nibud kan zoveel willen.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 11:49 schreef Nailpolish het volgende:
http://www.studenten.net/(...)utm_source=Studenten
Ik las dit artikel net. Ook fijn.
Inderdaad. Nibud roept daar al om sinds de jaren negentig. Elk kwartaal brengen ze een persbericht uit waarin ze er weer om vragen. De banken willen het omdat veel afgestudeerden hun schuld verzwijgen, en hierdoor een tophypotheek aannemen. Verstandig is echter om altijd je schuld mee te nemen in de berekening.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 12:19 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat willen ze al jaren, toch? Het Nibud kan zoveel willen.
Precies. En ter illustratie een bericht met dezelfde tekst uit 2010: http://www.nuzakelijk.nl/(...)streren-bij-bkr.htmlquote:Op dinsdag 13 maart 2012 12:23 schreef Ryon het volgende:
[..]
Inderdaad. Nibud roept daar al om sinds de jaren negentig. Elk kwartaal brengen ze een persbericht uit waarin ze er weer om vragen. De banken willen het omdat veel afgestudeerden hun schuld verzwijgen, en hierdoor een tophypotheek aannemen. Verstandig is echter om altijd je schuld mee te nemen in de berekening.
De angst en onwil om te lenen is op dit moment al redelijk groot, terwijl het voor de Nederlandse overheid gunstig is als mensen dit wel doen i.p.v een bijbaantje te nemen of meer gratis geld eisen. Die BKR registratie zal er niet snel komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |