abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 maart 2012 @ 00:01:52 #51
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_108805432
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 23:57 schreef Life2.0 het volgende:
Voor maxis kun je elk onderdeel nog krijgen, sterker nog, je kunt onderdeel per onderdeel van de grond af een compleet nieuwe puch maxi kopen, inc frame :D
Troep is het.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  woensdag 7 maart 2012 @ 00:48:17 #52
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_108806604
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 23:10 schreef Biogarde het volgende:
Vervelende is dat zelfs de A-merken tegenwoordig alles laten bouwen in China, inclusief de beroerde kwaliteit.

Dat was tot 2004/5 ergens niet zo. Kocht je vroeger een Puch/Piaggio ZIP, dan had je een stuk kwaliteit. Peugeot Speedfight/Vivacity t/m type 2. topspul. Yamaha, top! Nu is het allemaal Chinese bagger.

Bijvoorbeeld Peugeot plakt met droge ogen gewoon haar badges op Chinese scootertjes die 300 kosten en Nederland binnenkomen in een houten krat :')

Koop een ouder type Puch Zip (2-takt), Tomos (geen scootert), Beta Ark of een ouder type Yamaha Neos/Aerox. De laatste (Beta en Yamaha) maken gebruik van Minarelliblokken. Voor dit type blok is op iedere hoek van de straat onderdelen te krijgen en ze zijn onverwoestbaar. Idem voor het eigen blok van de oudere Puch Zip's.

Je mag me ook PM'en als je iets gevonden hebt, dan kop ik je wel terug of het troep is ja of nee.
Dit is wel goede info! Ik zal je zeker PM'en als ik iets ga kopen. Het is nog niet direct nodig hoor, maar ik wil er graag vooraf over nadenken, dan kan ik marktplaats e.d. in de gaten houden voor een mooie deal!
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
  woensdag 7 maart 2012 @ 00:52:11 #53
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_108806692
Ik heb vroegah tweetakt geraced(80-250cc) en mijn hele "jeugd" op 2 takts rond gereden van ieder merk dat er was en dus zeg ik het eigenlijk met pijn in mijn hart maar : koop een viertakt en blijf ver verwijdert van al het tweetakt spul laat staan alles wat van voor 1990 is.

Puch maxi= een wanhoop, de hoofdsproeier is dusdanig klein(#36) dat je met regelmaat met een verstopte sproeier stilstaat,en die plastic glijbusjes in die rammel voorvork word je ook niet echt blij van net zoals het opspattende water van je voorwiel op je bougiedop
Idem, vespa ciao en al die andere meuk uit die tijd, ik verbaas me erover hoe nostalgisch mensen praten over die rotzooi, ik heb wat afgelopen naast zo'n hondehok en ik was niet enige want mensen met een maxi oid aan de hand was destijds een vertrouwd straatbeeld net zoals zo'n leuk meisje die zich helemaal lek stond te trappen of duwen op een maxi/cita/ciao.

Je ziet ze niet vaak maar de Honda Vision 4 takt, de latere met PGM-F1 injectie zijn helemaal briljant.
Onderhoud aan een goede 4 takt brommer is peunuts want erg veel meer dan olie verversen en je ketting bij houden is er niet, zo'n honda kan na de eerste keer kleppen stellen probleemloos 10.000 km rijden zonder aan de kleppen te zitten.
En als je dan kleppen moet stellen, het is een 1 cilinder met gewoon stelboutjes op de kleppen :')
Iemand die weet hoe het moet legt je werkelijk in 10 minuten uit hoe het moet, vliegwiel op het juiste streepje, voelermaatje er door halen, evt moertje los en boutje wat strakker en dat is het.
Als je kleppen laat stellen is dat op zijn hoogst 1 uur werkplaats tarief en dat iedere 10.000 km.

Het is van zo'n beetje alle honda 4 takt brommers bekend dat ze zonder probleem 50.000 km en nog veel meer lopen met gewoon de originele ongereviseerde motor.
Er staat er hier in het dorp 1 bij een motorhandel in de etalage met 95.000 km er op, is van de vader van een kennis geweest en die is er jaren en jaren mee naar zijn werk op en neer gegaan, probleemloos.
Voordeeltje/nadeel van 4 takt brommers is dat opvoeren niet zo makkelijk gaat, wat kennis van zaken vereist en dus zijn de meeste 4 takten weinig of niet opgevoerd, een andere uitlaat en dat is het zo'n beetje en dat kan bij een 4 takt nagenoeg geen schade aan richten.
Bij een tweetakt een andere uitlaat maar niet de hoofdsproeier aan passen is een recept voor slijtage aan de krukas en als het ff tegenzit zelfs vastlopers, bij de verkoop gaat de uitlaat er weer vanaf en 5000 km later in jouw bezit zegt het bigend peng/cilindertje kaduuk en kijk je naar ettelijke honderden eus reparatie.

Wees niet TE zuinig, 500 eu is echt niet veel als je wat betrouwbaars wilt kopen om iedere dag op te rijden en mijd de modellen die populair zijn bij de "jeugd"

[ Bericht 17% gewijzigd door robber57 op 07-03-2012 01:15:30 ]
  woensdag 7 maart 2012 @ 01:14:35 #54
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108807269
quote:
7s.gif Op woensdag 7 maart 2012 00:01 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Troep is het.
Toch rijden ze al 40 jaar rond
pi_108807278
Vespa Ciao!

Doet het altijd, onderdelen zijn nog net niet gratis en zo zuinig als maar kan :D
Het leven gaat niet altijd over ronde borsten.. OmgevallenFlat in De fiets van Jan Janssen [TK]Wielrennerfiets #4
Mijn beste topic. Ooit. Geile minderjarige meisjes met kortje rokjes 60.*** hits.
  woensdag 7 maart 2012 @ 01:18:40 #56
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108807335
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 00:52 schreef robber57 het volgende:
Ik heb vroegah tweetakt geraced(80-250cc) en mijn hele "jeugd" op 2 takts rond gereden van ieder merk dat er was en dus zeg ik het eigenlijk met pijn in mijn hart maar : koop een viertakt en blijf ver verwijdert van al het tweetakt spul laat staan alles wat van voor 1990 is.

Puch maxi= een wanhoop, de hoofdsproeier is dusdanig klein(#36) dat je met regelmaat met een verstopte sproeier stilstaat,en die plastic glijbusjes in die rammel voorvork word je ook niet echt blij van net zoals het opspattende water van je voorwiel op je bougiedop
Idem, vespa ciao en al die andere meuk uit die tijd, ik verbaas me erover hoe nostalgisch mensen praten over die rotzooi, ik heb wat afgelopen naast zo'n hondehok en ik was niet enige want mensen met een maxi oid aan de hand was destijds een vertrouwd straatbeeld net zoals zo'n leuk meisje die zich helemaal lek stond te trappen of duwen op een maxi/cita/ciao.

Je ziet ze niet vaak maar de Honda Vision 4 takt, de latere met PGM-F1 injectie zijn helemaal briljant.
Onderhoud aan een goede 4 takt brommer is peunuts want erg veel meer dan olie verversen en je ketting bij houden is er niet, zo'n honda kan na de eerste keer kleppen stellen probleemloos 10.000 km rijden zonder aan de kleppen te zitten.
En als je dan kleppen moet stellen, het is een 1 cilinder met gewoon stelboutjes op de kleppen :')
Iemand die weet hoe het moet legt je werkelijk in 10 minuten uit hoe het moet, vliegwiel op het juiste streepje, voelermaatje er door halen, evt moertje los en boutje wat strakker en dat is het.
Als je kleppen laat stellen is dat op zijn hoogst 1 uur werkplaats tarief en dat iedere 10.000 km.

Het is van zo'n beetje alle honda 4 takt brommers bekend dat ze zonder probleem 50.000 km en nog veel meer lopen met gewoon de originele ongereviseerde motor.
Er staat er hier in het dorp 1 bij een motorhandel in de etalage met 95.000 km er op, is van de vader van een kennis geweest en die is er jaren en jaren mee naar zijn werk op en neer gegaan, probleemloos.
Voordeeltje/nadeel van 4 takt brommers is dat opvoeren niet zo makkelijk gaat, wat kennis van zaken vereist en dus zijn de meeste 4 takten weinig of niet opgevoerd, een andere uitlaat en dat is het zo'n beetje en dat kan bij een 4 takt nagenoeg geen schade aan richten.
Bij een tweetakt een andere uitlaat maar niet de hoofdsproeier aan passen is een recept voor slijtage aan de krukas en als het ff tegenzit zelfs vastlopers, bij de verkoop gaat de uitlaat er weer vanaf en 5000 km later in jouw bezit zegt het bigend peng/cilindertje kaduuk en kijk je naar ettelijke honderden eus reparatie.

Wees niet TE zuinig, 500 eu is echt niet veel als je wat betrouwbaars wilt kopen om iedere dag op te rijden en mijd de modellen die populair zijn bij de "jeugd"
Helaas is dat juist buiten ts zijn budget, en volgens mij lopen ze met 54 standaard sproeier, en een benzinefilter is echt geen luxe en voorkomt een hoop gezeik
Voordeel: sproeier vervangen/drooblazen: met 3 boutjes linker kap losmaken, platte schroevendraaien op het spruitstuk, carb 90 graden draaien, sleutel 14 onderkant carb, en sproeier losschroeven :7
Je bougiedop hoort gewoon waterdicht te zijn.
  woensdag 7 maart 2012 @ 01:25:25 #57
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_108807455
quote:
7s.gif Op woensdag 7 maart 2012 01:14 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Toch rijden ze al 40 jaar rond
Ik zie ze nooit. En rijden..
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  woensdag 7 maart 2012 @ 01:32:35 #58
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_108807594
quote:
7s.gif Op woensdag 7 maart 2012 01:14 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Toch rijden ze al 40 jaar rond
Dat kan natuurlijk goed als 2/3 van de kilometers lopend is afgelegd.

Misplaatste nostalgie, jaren 50 techniek,dat Bing carburateurtje met rammelende gaschuif en messing vlottertje(die ALTIJD lekte-benzine kraantje niet dicht---> plas onder je maxi)
Plastic "koplampje" met 15 watt bolletje en de licht opbrengst van een aansteker.
Plastic busjes in de rammelende en bij het remmen doorbuigende voorvork(2 stukjes verchroomde waterleidingbuis)
Verplichte spatlap aan het voorwiel omdat anders het water tegen je bougiedopje opspatte en je op je hurken naast het hok je dopje kon droogblazen ( :') )
Plastic benzine dopje zonder schroefdraad, dus als een kurk :')
Spaakwielen
Contactpuntjes
"aanduwkoppeling" met doorbuigend plastic heveltje aan je stuur.
Rem handle-tjes uit gestampt aluminium plaat(dus niet massief),als je hard knijpte boog het U-tje open.
"universeel" kabels met schroef tonnetjes die ALTIJD braken of gingen rafelen net naast het tonnetje waardoor je gas of rem bleef hangen

moet ik nog verder gaan?
Hopeloos maar voor die tijd "acceptabel" omdat je niet beter wist.
  woensdag 7 maart 2012 @ 01:34:40 #59
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108807644
mn vriendin heeft dr zelfs een, al heeft die nog nooit onderhoud gezien dus rammelt aan alle kanten, maar hij deed het beter dan dr scooter :')
  woensdag 7 maart 2012 @ 01:37:31 #60
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108807691
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 01:32 schreef robber57 het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk goed als 2/3 van de kilometers lopend is afgelegd.

Misplaatste nostalgie, jaren 50 techniek,dat Bing carburateurtje met rammelende gaschuif en messing vlottertje(die ALTIJD lekte-benzine kraantje niet dicht---> plas onder je maxi)
Plastic "koplampje" met 15 watt bolletje en de licht opbrengst van een aansteker.
Plastic busjes in de rammelende en bij het remmen doorbuigende voorvork(2 stukjes verchroomde waterleidingbuis)
Verplichte spatlap aan het voorwiel omdat anders het water tegen je bougiedopje opspatte en je op je hurken naast het hok je dopje kon droogblazen ( :') )
Plastic benzine dopje zonder schroefdraad, dus als een kurk :')
Spaakwielen
Contactpuntjes
"aanduwkoppeling" met doorbuigend plastic heveltje aan je stuur.
Rem handle-tjes uit gestampt aluminium plaat(dus niet massief),als je hard knijpte boog het U-tje open.
"universeel" kabels met schroef tonnetjes die ALTIJD braken of gingen rafelen net naast het tonnetje waardoor je gas of rem bleef hangen

moet ik nog verder gaan?
Hopeloos maar voor die tijd "acceptabel" omdat je niet beter wist.
Ja zo kan je voor elk ding wel dingen op blijven noemen, maar hoe je het went of keert; rijden deden ze, en goedkoop ook :Y
In de tijd dat ik er had heb ik ook volk leren kennen die er sobw races mee reden, "met die oude troep" :+
  woensdag 7 maart 2012 @ 01:41:19 #61
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_108807757
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 01:18 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Je bougiedop hoort gewoon waterdicht te zijn.
Maandag middag GRRRR, nieuw NGK dopje kopen, monteren, week later in de regen---> lek

Als je hard remt met een maxi buigt de voorvork zover door dat het spatbord je mooie nieuwe NGK dop ( F4.95 florijnen) stukgaat( er breekt een hoekje uit) of de dop word scheef gedrukt waardoor het rubbertje open gaat en het water er in loopt.
  woensdag 7 maart 2012 @ 01:46:22 #62
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108807857
Nooit gehad.

Je kan trouwens ook niet hard remmen met een maxi, onmogelijk :D

over mooie nostalgische verhalen gesproken.. die originele ruim 30 jaar oude vervaalde dop kon was het ooit teveel geworden en hij brak doormidden, materiaal was gewoon verkoold/uit erlkaar gevallen :D en heb toen de losse kabel met een stukkie tape tegen de bourgie gezet...

.. en dat werkte als een trein _O_

Je kan er ook 1 op 1 een honda mb vork inlepelen, kost 2 tientjes en dan heb je een oliegeveerde ;)
  woensdag 7 maart 2012 @ 02:05:16 #63
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_108808162
Een paar van die stukke bougie doppen liggen nog altijd ergens in een bakje in mijn schuurtje, samen met versleten vork busjes,magura hendeltjes en een totaal verkoolde 3-bollen demper uit de uitlaat....

Ik weet het, nostalgie is wel leuk maar om iemand die er dagelijks mee naar zijn werk moet zo'n ding te adviseren is gewoon sadistisch.
  woensdag 7 maart 2012 @ 09:59:41 #64
53151 T42
Pinball Wizard
pi_108811704
een zundapp
pi_108835613
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:59 schreef T42 het volgende:
een zundapp
Een fatsoenlijke met kenteken voor 500 euro? Je zal dan geen erg mooie kunnen vinden.
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:14:08 #66
285853 PH-KCD
Beroemde 99.999.999ste poster
pi_108836042
Koop geen Gilera Runner, ik rijd max 140 km op één tank (5L) ;(
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:15:04 #67
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_108836100
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:14 schreef PH-KCD het volgende:
Koop geen Gilera Runner, ik rijd max 140 km op één tank (5L) ;(
Opgevoerd? :P
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:15:38 #68
285853 PH-KCD
Beroemde 99.999.999ste poster
pi_108836138
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:15 schreef Willaaam het volgende:

[..]

Opgevoerd? :P
Alles standaard behalve dat de prop uit de uitlaat is, ja :P

92 km/h @ 10.000 rpm
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:17:17 #69
285853 PH-KCD
Beroemde 99.999.999ste poster
pi_108836250
Met prop in uitlaat (vario ring eruit) deed hij 180 op één tank. Dan reed ik ~75 km/h @ 7000 rpm
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:30:40 #70
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_108837009
Even samenvattend, van wat ik hier lees en begrijp:

2takt:
+ Eenvoudig onderhoud
+ Goedkoop
- Betrouwbaarheid
- Verbruik

4takt:
+ Betrouwbaar
+ Slechts eens per 5000km echt onderhoud nodig
+ Zuinig (1:50 mogelijk)
- Ingewikkeldere techniek om zelf aan te sleutelen
- Duur

Niet doen:

• Baotian (Chinese meuk)
• Tomos (Onderdelen niet meer nieuw verkrijgbaar)
• Puch maxi (ouderwetse techniek, onbetrouwbaar)
• Gilera runner (zuipt meer benzine dan een rus wodka)

Wel doen:

• Tomos (goedkoop en onderdelen op marktplaats, maar geen nieuwe tomos)
• Puch maxi ("bazending", goedkoop)
• Sym (zuinig, 4takt, maar wel de nieuwste modellen, oude braken doormidden op spectaculaire wijze)
• Honda vision (zuinig, betrouwbaar, 4takt)
• Piaggio zip 4takt
• Peugeot vivacity tm type 2 (al is de mijne vroeger dus helemaal vastgelopen bij 10000km)
• Beta ark (? - Nog nooit van gehoord dit merk)
• Yamaha neos, aerox (Maar dat zijn wel "jeugdbrommers" volgens mij, dus uitkijken)
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:34:32 #71
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_108837198
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:17 schreef PH-KCD het volgende:
Met prop in uitlaat (vario ring eruit) deed hij 180 op één tank. Dan reed ik ~75 km/h @ 7000 rpm
Ja oke, dus dat verbruik valt allemaal ook wel mee als de vario ring erin zit en de uitlaat stil is (lees: gewoon 55 rijden).
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:35:32 #72
285853 PH-KCD
Beroemde 99.999.999ste poster
pi_108837264
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:34 schreef Willaaam het volgende:

[..]

Ja oke, dus dat verbruik valt allemaal ook wel mee als de vario ring erin zit en de uitlaat stil is (lees: gewoon 55 rijden).
Toch is en blijft het een zuipende 2takt (overigens is deze prima betrouwbaar, nooit last gehad in 5000 km)

:D

Ga voor 4takt als je zuinig wil.
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:40:00 #73
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108837535
Hoe is je route trouwens? Veel stad of gewoon 30km rechte weg? Voor het laatste kun je met brommer met ketting gewoon een groter voortandwiel kopen: minder toeren = minder verbruik, met een vario gaat dat niet op
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:42:49 #74
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_108837714
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:40 schreef Life2.0 het volgende:
Hoe is je route trouwens? Veel stad of gewoon 30km rechte weg? Voor het laatste kun je met brommer met ketting gewoon een groter voortandwiel kopen: minder toeren = minder verbruik, met een vario gaat dat niet op
Ik hoef van eindhoven naar tilburg letterlijk maar 3 keer af te slaan van deur tot deur. Oirschotsedijk, langs het kanaal, spoorlaan, klaar.

Ben alleen echt niet van plan om iets te vervangen aan tandwielen en wat dan ook. Ik wil zo'n ding zoveel mogelijk origineel, want dan zijn ze het meest betrouwbaar vermoed ik.
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:44:47 #75
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108837826
Groter tandwiel: minder slijtage, minder verbruikt, minder herrie, hogere topsnelheid (zon 5km per 1 tandje meer, maar toch :') ) Dus dat maakt qua betrouwbaarheid niets uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')