abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109913109
Dat zat er wel in ;)

Langs de randen een verhoogde bak aanbrengen (tegelwandje, pallisade, betonpallisade) met wat vaste planten en elk jaar wat je maar voor leuks in het tuincentrum ziet ertussenin zetten. Losse pottenvan verschillende hoogtes en diktes zet je in de open ruimte.

Je merkt dan vanzelf wel hoeveel je om planten geeft en hoeveel moeite je er dan voor over hebt.
Denk erom dat bestrating ook zorg nodig heeft: onkruid. Een plaatsje vol onkruid ziet er erger uit dan een verwaarloosde tuin.
pi_109916226
Hoe zit het trouwens als je een boom in je tuin wilt planten. Overleg je dat dan met de buren?
Sorry Claudia, ik kaap je topic een beetje nu.
Ik ben al een klein beetje om, ik wil toch wat meer van de tuin maken dan alleen betegelen en een tuinhuis. Ik kwam op 4stappentuin.nl wel een leuke tuin tegen (tuin 1, de rusttuin).
pi_109916926
Ach ja, het is onbekendheid waardoor je anti-tuin was.

Als je het niet samen met je buren doet, moet de boom 2m van de erfgrenzen staan. Dus midden in je tuintje. Niet dicht bij de schuur, wegens wortelopdruk en niet dicht bij het huis wegens wortelopdruk en uitgroeiende takken.
pi_109917512
Ah dat is duidelijk bedankt! Dan zal het wel geen boom worden ;)
Ja ik denk dat het komt doordat ik me er niet in verdiept heb. Het leek me wel lekker makkelijk. Een tuinhuisje, wat gras, een terras en wat potten en klaar. Maar ik heb nu wel wat leuke tuinen voorbij zien komen. Waarschijnlijk toch eens contact opnemen met een hovenier.
pi_109917925
Er zijn wel miniboompjes, maar "mini" is betrekkelijk en vaak moet je met snoeien klein houden. Dan heb je nog het punt van de wortelopdruk. Bij bakker-hillegom.nl kan je kijken naar terrasbomen, dus potbomen. De blijven klein. Het is de vraag of dat is wat je bedoelt met boom in je tuin. Ik zou zelf denk ik een minifruitboompje proberen als ik een lichte, zonnige tuin had. In potbomen geloof ik niet.

Buren kunnen veel last van je boom hebben door schaduw en herfstbladeren. Er kan errug veel blad omlaag komen. Blad mag ook niet op het gazon blijven liggen, zonder licht gaat dat namelijk dood.
pi_109930549
NP, ik vind het juist leuk, hoor! Besprek het gerust hier. Ik denk wel dat je eigen huis een topic waardig is! (Zou ik ook erg leuk vinden om te volgen.)

Je tuin lijkt qua afmeting in ieder geval erg op onze tuin. Wat ontwerpen die hier voorbij zijn gekomen:

Wat bomen betreft: die moeten minimaal 2 meter van de erfgrens staan als ze hoger zijn dan een bepaalde standaard. Ik weet niet meer precies hoe hoog - 2 meter of 2,5 meter? Hier staat de appelboom wel dicht tegen de erfgrens van de buren op de hoek aan. De boom neemt bij hen geen zon weg, hij wordt niet heel groot en ik snoei hem goed. Maar je hebt ook andere opties, bijvoorbeeld een halfstam-boom. Die begint eerder met vertakken (op buikhoogte ongeveer in plaats van op 1.80 meter) en ziet er meer uit als een boom-struik.

Waar staat trouwens de zon? Dat is wel iets om rekening me te houden in je ontwerp, vooral hoe je je terras plaatst. Ik heb het idee dat de schuur bij ons linksbovenin handiger was geweest, want de zon komt van rechts en dan had het zitgedeelte meer zon gevangen. Aan de andere kant: nu is het juist een beschut schaduwplekje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_109930623
Oh en nog een tip: als je naar de Appeltern-tuinen gaat schijn je een consult aan te kunnen vragen bij een tuinarchitect. Dat heeft Stormqueen gedaan (zie haar topic).
pi_109930696
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:31 schreef Teslynd het volgende:
Buren kunnen veel last van je boom hebben door schaduw en herfstbladeren. Er kan errug veel blad omlaag komen. Blad mag ook niet op het gazon blijven liggen, zonder licht gaat dat namelijk dood.
Het is goed dat je dat zegt, want daar had ik zelf niet bij stilgestaan. En onze buren hebben een gazon. Ik zal erop letten. Als ik zie dat er veel blad in hun tuin terecht komt zal ik het wel regelmatig weghalen. Hoelang kunnen bladeren op een gazon blijven liggen zonder dat het schadelijk wordt?
pi_109948944
Daar heb ik me nooit mee bezig gehouden wegens geen eigen gazon. In elk geval mag het niet geheel afgedekt zijn door een bladerlaag. Losse bladeren zullen niets uitmaken. De eerste vallen trouwens al in augustus.
Een dun laagje, waar je het gras nog doorheen kan zien, zal best wat dagen kunnen blijven liggen.
  maandag 9 april 2012 @ 19:10:56 #260
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110104539
Claudia, vraagje tussendoor, hoe heet dat spul waar jullie vloer van is gemaakt?
pi_110105651
De coating zelf is van epoxy en de toplaag van polyurethaan.
pi_110105742
Ik besefte vandaag ineens dat het afgelopen is met de updates. Er gebeurt immers niets noemenswaardigs meer!
  maandag 9 april 2012 @ 19:58:28 #263
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110106440
Heb je een naam van een bedrijf oid? :@

Ik had helemaal in mijn hoofd dat we voor een witte laminaatvloer zouden gaan, zoals in Oscar zijn kamer, heeft de gamma het assortiment aangepast... :'( Dus nu ben ik op zok naar 'iets heel anders'. ;)
pi_110106864
Is novilon een optie? Vind ik tamelijk ideaal voor slaapkamers.

Wij hebben het door www.coatingvloer.nl laten doen en zijn heel tevreden over de service.
pi_110106937
Oh wacht, ik lees nu dat het niet voor Oscars slaapkamer is. Mocht je serieus een coatingvloer overwegen, dan kun je altijd hier de vloer komen bekijken.
  maandag 9 april 2012 @ 21:16:57 #266
260253 Sandous
*+*+*+*+*+
pi_110110589
claudia volg al een tijdje je topic.
Wauw wat heb je alles zo mooi afgewerkt, maar ook echt met liefde en kleur en passie!

Ik koekeloer mee voor het geval ik ooit groter ga wonen (hoop - hoop)
pi_110326705
Sandous, wat lief van je!

Een kleine update omdat we wat planten in huis hebben gehaald:

Dat is wel weer genoeg. :+ Ik ben benieuwd hoe de gezaaide kruiden het gaan doen!
pi_110332701
Oh, en het volgende project wordt het opknappen van de scheepskist. Ik heb daar vandaag Hammerite voor gekocht en jachtlak.
  zondag 15 april 2012 @ 09:45:04 #269
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_110341681
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 20:42 schreef No_Promises het volgende:

[..]

Ik heb wel een soort plattegrond gemaakt maar daar staat alleen het huisje in :D
[ afbeelding ]

Wensen:
- een stukje gras
- een terras voor het huis. Hier komt een tafel waar we aan kunnen eten.
- waarschijnlijk geen vaste planten, of iemand van hier moet me overtuigen ;)
- eventueel nog een hoekje waar we kunnen loungen.

Nouja, het kan dus nog alle kanten op. Misschien hebben we wel te weinig wensen...

Edit: Ik heb het huisje nu rechts staan, maar dat kan ook nog ergens anders komen. We kunnen ook nog kiezen waar de poort naar buiten komt. (die moet wel bovenin de tekening komen, we hebben aan beide kanten buren)
Welke applicatie gebruik je daarvoor? Ik ben zelf ookmet mijn tuin bezig, maar zoek nog een applicatie waar je tekeningen mee kunt maken.
pi_110342279
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2012 19:58 schreef Brighteyes het volgende:
Heb je een naam van een bedrijf oid? :@

Ik had helemaal in mijn hoofd dat we voor een witte laminaatvloer zouden gaan, zoals in Oscar zijn kamer, heeft de gamma het assortiment aangepast... :'( Dus nu ben ik op zok naar 'iets heel anders'. ;)
Wij hebben vorige week een witte laminaatvloer in onze woonkamer gelegd. Ik had in de OUD SC nog foto's geplaats voor je.. gemist?
pi_110357349
Claudia, Karwei heef komende week tuinslangen op haspels in de aanbieding:
- slangwagen met 20m slang en aansluitstukken van ¤ 39,95 voor ¤ 29,95
- wandslanghouer compleet met 20m slang, systeemonderdelen en wandhouder van 44,95 voor 29,95.

Het is veel geld, maar ik worstel 's zomers met een lange zware kronkelslang, door het huis naar het balkon waar je net de kont keren kan omdat het zo vol staat.
pi_110367833
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2012 09:45 schreef Bisamrat het volgende:

[..]

Welke applicatie gebruik je daarvoor? Ik ben zelf ookmet mijn tuin bezig, maar zoek nog een applicatie waar je tekeningen mee kunt maken.
Dit heb ik in met floorplanner.nl gemaakt. (de afmetingen heb ik er met photoshop bij gezet).

Claudia, nog bedankt voor je overzicht!
pi_110403184
Ik vroeg me af hoe je het nu hebt opgelost met de 'rondslingerende' laptops!

Of heb ik daar overheen gelezen?
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_110406713
quote:
4s.gif Op maandag 16 april 2012 17:41 schreef Vlindur het volgende:
Ik vroeg me af hoe je het nu hebt opgelost met de 'rondslingerende' laptops!

Of heb ik daar overheen gelezen?
^O^
Ben ook benieuwd
pi_110421546
Ben ik ook benieuwd naar ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')