Ik heb voor vandaag weer een update

. Ook deze week gaat het redelijk goed op de quarantaine/ziekenboeg. In de quarantaine zitten op het moment 14 katten, waarvan er acht gisteren binnen zijn gekomen. Op de ziekenboeg zitten er vier en in de kittenkamer 1.
Allereerst wil ik jullie de kater in de kittenkamer voorstellen:
![20120630_103537.jpg]()
Dit is Michel. Michel is een lieve, aanhankelijke kater die waarschijnlijk door een auto is geschept. Hij heeft zijn achterpoot gebroken, een longruis en gekneusde ribben. Michel zit alleen in de kittenkamer omdat hij absolute rust moet hebben om te genezen en te revalideren.
Iedere ochtend mag Michel een klein half uurtje uit zijn hok om rond te lopen en zijn poten te strekken. Dit om het gebruik van zijn poot, en dus de genezing, te stimuleren. Dit half uurtje is verdeeld in een kwartiertje voor het schoonmaken en een kwartiertje na het schoonmaken, zodat hij zijn poot niet te veel belast.
![20120630_103428.jpg]()
De pinnen in zijn poot

.
Dan naar de linker kant van de quarantaine. Hier zitten negen katten en ik heb niet van alle katten een foto gemaakt, enkel van twee die eruit sprongen. De katten die aan deze kant zitten, zijn allemaal al geent of hebben een chip (een van de katten is teruggebracht nadat haar baasje haar bij ons had geadopteerd). De eerste kat die ik wil voorstellen, is de open kater Lowie.
![20120630_105735.jpg]()
Lowie is een grote, pikzwarte kater met gigantische wangzakken. En een uitstekend voorbeeld van een ruwe bolster, blanke pit. Het eerste wat Lowie doet, is miauwen als hij je ziet. En niet aanhankelijk miauwen, nee, een rot heel snel een eind op miauwen. Tot je hem even laat snuffelen aan je hand en achter zijn oren gaat kriebelen.
![20120630_110230.jpg]()
![20120630_110748.jpg]()
![20120630_110610.jpg]()
Dan gebeurt er dus dit

. Hij rolt zich in iedere meest mogelijke positie zodat je maar bij zijn favoriete plekjes kan komen. Lowie wordt aankomende week gecastreerd. En geloof het of niet, Lowie is een zwerfkat!
![20120630_111953.jpg]()
Dit lieve lapje lag lekker te slapen, tot ik haar wakker maakte, per ongeluk

.
Aan de andere kant zitten de katten die nog niet geent zijn, deze katten blijven net zo lang rechts zitten tot ze hun benodigde entingen hebben gekregen, daarna verhuizen ze naar de linker kant (mits plaats) om van daaruit naar de Lange Gang te verhuizen.
![20120630_104738.jpg]()
Als eerste Zorro. Zorro is een lieve kater die gisteren is binnengekomen. Zorro is een van de katten die is uitgekozen om mee te doen aan een nieuwe manier van adopteren die wij gaan testen. Daar zal ik straks meer over vertellen, eerst de rest van de katten

.
![20120630_104108.jpg]()
Joshua
[
![20120630_112257.jpg]()
En Job. Twee gecastreerde katers die uit hetzelfde gezin komen. Joshua is 4 jaar en heeft flink overgewicht, Job is 2 en neigt ook naar overgewicht. Beide heren zijn bij ons gekomen omdat een van de leden van het gezin waar ze woonden allergisch is (geworden). Joshua is een echte knuffelkat, echt een heerlijk ventje.
Job is meer een kat uit de boom kijkert. Hij vindt het heerlijk om aangehaald te worden, maar wel als hij dat wil, anders krijg je een snauw.
![20120630_104329.jpg]()
Job is wel nieuwsgierig, maar wil niet van z'n plankje af, dan krijg je dit

.
Als laatste;
![20120630_104922.jpg]()
Braunie

. Braunie is binnengebracht met het vlooienbandje om, echter heeft hij geen chip. Ons vermoeden is dat iemand hem is kwijtgeraakt. Echt een schat van een dier

, maar wel een klootzakje richting Job. Oh en een enorme smeerkont

.
Helaas is vandaag Flip met spoed opgenomen bij de dierenarts. Een kleine tien minuten voor sluitingstijd begon hij bloed te hoesten, helderrood bloed uit zijn mond en zijn neus. Hij is met de dierenambulance meteen naar de dienstdoende dierenarts gebracht. Wij vermoeden een interne bloeding, zijn tandvlees was spierwit. Ik vrees dat Flip (mede om zijn leeftijd van 20 jaar) het niet zal overleven.
Dan de nieuwe adoptiemethode die wij gaan uittesten. Het principe is relatief eenvoudig. Wanneer een kat bij ons binnenkomt, zal deze de eerste dag van binnenkomst goed geobserveerd worden wat gedrag betreft. Bijvoorbeeld, komt de kat meteen uit zijn/haar korf? Hoe gedraagt hij/zij zich naar de medewerkers, enz. enz. Bij de kat hangt een checklist waarop dit wordt aangegeven. Iedere gedraging levert geen of 1 punt op.
De kat wordt 's ochtends, 's middags en tegen de avond geobserveerd en krijgt naar aanleiding van zijn gedrag punten toegekend. Deze punten zijn verbonden aan een karaktertype en type baasje dat daarbij past. Ieder karaktertype heeft een kleur. Een potentieel baasje wordt gevraagd eerst een korte vragenlijst in te vullen, deze vragenlijst levert ook punten op en naar aanleiding van die punten komt er een bepaald type uit, welke dus een kleur heeft. De potentiėle baasjes krijgen dan in de eerste instantie de katten te zien die matchen bij de kleur die de vragenlijst heeft opgeleverd, dit is namelijk de beste match in wat een baasje zoekt in een kat en hoe de kat is.
Zoals ik zei, gaan we kijken hoe dit bij ons uitpakt. In Amerika is dit een veel gebruikt systeem dat bewezen minder terugkeringen oplevert. Op dit moment doen vijf katten mee aan deze 'test'. 1 in de quarantaine en 4 op de Lange Gang, dit wordt langzaam uitgebouwd naar alle katten als het succesvol blijkt.
Ik heb zelf geen ervaringen met de tests daar ik er nog niet mee heb gewerkt, dit zal de komende weken wel gaan gebeuren, dus ik hoop dan meer te kunnen vertellen over dit systeem.