abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108651514
Oh kijk nou toch! Blijkt een gedeelte van die rare zweverige gekkies ineens toch niet zo gek te zijn.

Ik roep al tijden dat de mens zich meer bezig moet gaan houden met zijn eigen psychologie zodat we als mensheid echte vooruitgang kunnen boeken en onszelf naar een hoger niveau kunnen tillen. Vrijwel niemand lijkt te luisteren naar deze boodschap, want ja, psychologie is volgens velen nogal zweverige onzin.

De wetenschap was al langzaamaan bezig deze kijk te veranderen en dat blijkt ook nu weer uit onderstaande studie:

Mindfulness meditation training changes brain structure in 8 weeks

Participating in an 8-week mindfulness meditation program appears to make measurable changes in brain regions associated with memory, sense of self, empathy and stress. A team led by Massachusetts General Hospital (MGH) researchers report the results of their study, the first to document meditation-produced changes over time in the brain's grey matter.

"Although the practice of meditation is associated with a sense of peacefulness and physical relaxation, practitioners have long claimed that meditation also provides cognitive and psychological benefits that persist throughout the day," says Sara Lazar, PhD, of the MGH Psychiatric Neuroimaging Research Program, the study's senior author. "This study demonstrates that changes in brain structure may underlie some of these reported improvements and that people are not just feeling better because they are spending time relaxing."

Previous studies from Lazar's group and others found structural differences between the brains of experienced mediation practitioners and individuals with no history of meditation, observing thickening of the cerebral cortex in areas associated with attention and emotional integration. But those investigations could not document that those differences were actually produced by meditation.

For the current study, MR images were take of the brain structure of 16 study participants two weeks before and after they took part in the 8-week Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) Program at the University of Massachusetts Center for Mindfulness. In addition to weekly meetings that included practice of mindfulness meditation – which focuses on nonjudgmental awareness of sensations, feelings and state of mind – participants received audio recordings for guided meditation practice and were asked to keep track of how much time they practiced each day. A set of MR brain images were also taken of a control group of non-meditators over a similar time interval.

Meditation group participants reported spending an average of 27 minutes each day practicing mindfulness exercises, and their responses to a mindfulness questionnaire indicated significant improvements compared with pre-participation responses. The analysis of MR images, which focused on areas where meditation-associated differences were seen in earlier studies, found increased grey-matter density in the hippocampus, known to be important for learning and memory, and in structures associated with self-awareness, compassion and introspection. Participant-reported reductions in stress also were correlated with decreased grey-matter density in the amygdala, which is known to play an important role in anxiety and stress. Although no change was seen in a self-awareness-associated structure called the insula, which had been identified in earlier studies, the authors suggest that longer-term meditation practice might be needed to produce changes in that area. None of these changes were seen in the control group, indicating that they had not resulted merely from the passage of time.

"It is fascinating to see the brain's plasticity and that, by practicing meditation, we can play an active role in changing the brain and can increase our well-being and quality of life." says Britta Hölzel, PhD, first author of the paper and a research fellow at MGH and Giessen University in Germany. "Other studies in different patient populations have shown that meditation can make significant improvements in a variety of symptoms, and we are now investigating the underlying mechanisms in the brain that facilitate this change."

Amishi Jha, PhD, a University of Miami neuroscientist who investigates mindfulness-training's effects on individuals in high-stress situations, says, "These results shed light on the mechanisms of action of mindfulness-based training. They demonstrate that the first-person experience of stress can not only be reduced with an 8-week mindfulness training program but that this experiential change corresponds with structural changes in the amydala, a finding that opens doors to many possibilities for further research on MBSR's potential to protect against stress-related disorders, such as post-traumatic stress disorder." Jha was not one of the study investigators.

Provided by Massachusetts General Hospital

http://www.zeitnews.org/s(...)ture-in-8-weeks.html

[ Bericht 0% gewijzigd door Probably_on_pcp op 03-03-2012 01:01:50 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_108651852
Dit topic gaat het niet redden.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_108652309
Damn, ben jij er ook weer?

TS dus... :P
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 01:24:47 #4
141854 John5
Coujonjeur
pi_108652527
Wat heeft dit met zweverige gekkies te maken?
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
pi_108652542
Als je dit lap tekst in NL laten vertalen, red je dit topic ermee.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zaterdag 3 maart 2012 @ 01:40:03 #6
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_108652938
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 01:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
Als je dit lap tekst in NL laten vertalen, red je dit topic ermee.
Plasticiteit van de hersenen blijkt keer op keer. Het trainen van bepaalde hersenfuncties en de resultaten daarvan zijn ook zichtbaar op een MRI.
Non possumus non loqui
pi_108655597
Sorry hoor, maar dit is al jaren bekend. heeft ook vrij weinig met zweverigheid te maken.
pi_108655961
Ik denk dat je dit kan zien als tegengeluid tegenover uitspraken als ''wij zijn ons brein'' of het idee dat onze hersens bepalen wat we doen etc, wij hebben daar zelf veel meer invloed op dan over het algemeen wordt erkend of wordt (gedruft) toe te geven.

Eng hor al die mogelijkheden, potentie en het bijbehorende gevoel van verantwoordelijkheid daar iets mee te moeten/kunnen doen, je hersens de schuld geven van wie je bent en wat je doet is zoveel makkelijker :P
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_108655974
TL
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_108656107
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 07:41 schreef Canillas het volgende:
Ik denk dat je dit kan zien als tegengeluid tegenover uitspraken als ''wij zijn ons brein'' of het idee dat onze hersens bepalen wat we doen etc, wij hebben daar zelf veel meer invloed op dan over het algemeen wordt erkend of wordt (gedruft) toe te geven.

Eng hor al die mogelijkheden, potentie en het bijbehorende gevoel van verantwoordelijkheid daar iets mee te moeten/kunnen doen, je hersens de schuld geven van wie je bent en wat je doet is zoveel makkelijker :P
als je je hersenen de schuld heeft maak je toch juist dat onderscheid wel?
Tuurlijk bepalen onze hersenen wat we doen net zo.als wij bepalen wat onze hersenen doen. het is een beetje gegoochel met taal wat je doet
pi_108656272
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 08:19 schreef DeZoektocht het volgende:
als je je hersenen de schuld heeft maak je toch juist dat onderscheid wel?
Tuurlijk bepalen onze hersenen wat we doen net zo.als wij bepalen wat onze hersenen doen. het is een beetje gegoochel met taal wat je doet
Ik bedoel een uitspraak als ''daar kan/kon ik niet aandoen; het komt daar mijn hersenen/gedachten''. Dat is de verantwoordelijkheid voor je eigen acties ergens buiten je neer leggen. Zelfde geldt voor een uitspraak als ''dan heb ik dat in mijn kop en dan moet ik dat doen''. Dat is pure dwang natuurlijk. En het is niet zoals het zou moeten zijn, het is denk ik gezonder en handiger als je leert je eigen gedrag kiezen, ook wanneer je hersenen je vanuit een mechanisme/psychisch patroon een bepaalde kant op 'willen sturen'.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 09:23:24 #12
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_108656561
1 woord, 3 lettergrepen... xtc
'Cos boys don't cry.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 09:51:57 #13
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_108657098
In onze kliniek bieden wij deze training al tijden aan, en ja het werkt!

Zelfs bij de meest 'nuchtere' patienten :D
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
  † In Memoriam † zaterdag 3 maart 2012 @ 11:02:34 #15
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_108657962
Uiteraard een volledig waardeloos onderzoek zonder controle-subjecten.
Carpe Libertatem
  zaterdag 3 maart 2012 @ 11:16:08 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_108658223
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 11:02 schreef Boze_Appel het volgende:
Uiteraard een volledig waardeloos onderzoek zonder controle-subjecten.
Je lult alleen maar.

A set of MR brain images were also taken of a control group of non-meditators over a similar time interval.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_108659018
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 04:17 schreef tjoptjop het volgende:
Sorry hoor, maar dit is al jaren bekend. heeft ook vrij weinig met zweverigheid te maken.
Dit dus.
pi_108660887
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 11:16 schreef eleusis het volgende:

[..]

Je lult alleen maar.

A set of MR brain images were also taken of a control group of non-meditators over a similar time interval.
Dit dus.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_108663329
Als je intensief gaat schaken of punniken of whatever, dan veranderen de hersenen ook.
Hersenen zijn buitengewoon adaptief en passen zich aan aan de omgeving.
Waarom passen ze zich zo goed aan? Omdat dat evolutionnair de meeste overlevingskansen heeft.

Maar om over voortuitgang te spreken is onzin of op z'n minst relatief, ik noem het aanpassingsvermogen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_108664051
quote:
De wetenschap was al langzaamaan bezig deze kijk te veranderen en dat blijkt ook nu weer uit onderstaande studie
:') Wat een onzin.
Conscience do cost.
pi_108664549
Ik denk dat dit ook niet veel te maken heeft met wetenschap omdat wetenschap vandaag de dag iets is wat veel mensen gebruiken om een gevoel van vastigheid en houvast ergens over te kunnen hebben "ik geloof in wetenschap en dus weet ik dat bepaalde dingen vast staan". Zelfde manier van redeneren en geloven zoals mensen die een religie aan hangen, en dat is ook allemaal prima. Iets als mindfullness gaat ten dele over dat er geen dingen zijn die vast staan, dat alles constant in beweging is en daar de ruimte aan te geven, dat is juist het tegenovergestelde van dingen 'vast' en 'zeker' willen hebben.
pi_108726493
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 01:24 schreef John5 het volgende:
Wat heeft dit met zweverige gekkies te maken?
Dr zijn genoeg mensen die op die manier denken.
pi_108726540
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 14:46 schreef ems. het volgende:

[..]

:') Wat een onzin.
Verklaar je nader.
  maandag 5 maart 2012 @ 00:05:43 #24
31817 Bananenbuiger
Wat recht is kan krommer...
pi_108727102
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 23:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dr zijn genoeg mensen die op die manier denken.
Dat denk ik ook. Mijn vriendin is psycholoog en past het heel soms toe om vooral rust te creeeren in iemands hoofd ff simpel gezegd.
Ze legde mij eens een aantal aspecten uit van denkprocessen mbt mindfulness en een paar daarvan bleek ik zelf ook vaak toe te passen.

Bijvoorbeeld actief bewust zijn van het hier en nu wanneer je naar werk fietst, de wind voelt, je fiets vooruit trapt en de koude lucht inademt. Als je je concentratie daar naar verlegd, naar iets zo simpel en basaal als fietsen en je zintuigen en je ademhaling dan kom je heel snel tot rust en ben je zo op de plaats van bestemming.
Of onder een auto, want je kan er ook iets te relax van worden :)
Alwayz expect the unexpected
  maandag 5 maart 2012 @ 00:10:21 #25
31817 Bananenbuiger
pi_108727303
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 15:03 schreef Canillas het volgende:
Ik denk dat dit ook niet veel te maken heeft met wetenschap omdat wetenschap vandaag de dag iets is wat veel mensen gebruiken om een gevoel van vastigheid en houvast ergens over te kunnen hebben "ik geloof in wetenschap en dus weet ik dat bepaalde dingen vast staan". Zelfde manier van redeneren en geloven zoals mensen die een religie aan hangen, en dat is ook allemaal prima. Iets als mindfullness gaat ten dele over dat er geen dingen zijn die vast staan, dat alles constant in beweging is en daar de ruimte aan te geven, dat is juist het tegenovergestelde van dingen 'vast' en 'zeker' willen hebben.
En toch weet de wetenschap aan te tonen dat mindfulness een effect heeft.

Mensen hebben natuurlijk een zeer goede reden om ontzettend veel vertrouwen in de wetenschap te hebben. In de afgelopen eeuw heeft het meer goed dan kwaad gedaan (enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) als je het vergelijkt met religies.
Wetenschap is een manier van redeneren, maar niet van geloven. Wetenschap is geen religie of levensbeschouwing.
  † In Memoriam † maandag 5 maart 2012 @ 00:13:06 #26
230491 Zith
pls tip
pi_108727406
midnfulness© ? Is dat een scientiology-achtige, commercieel cursus onderwerp?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 5 maart 2012 @ 00:15:30 #27
31817 Bananenbuiger
pi_108727485
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 14:21 schreef Oud_student het volgende:
Als je intensief gaat schaken of punniken of whatever, dan veranderen de hersenen ook.
Hersenen zijn buitengewoon adaptief en passen zich aan aan de omgeving.
Waarom passen ze zich zo goed aan? Omdat dat evolutionnair de meeste overlevingskansen heeft.

Maar om over voortuitgang te spreken is onzin of op z'n minst relatief, ik noem het aanpassingsvermogen.
Daar zit ook precies het effect in.
8 weken intensieve blootstelling aan relatief (mbt dagelijkse dingen zoals werk, huishouden etc.) onbekende prikkels triggert juíst aanleg van nieuwe verbindingen in de hersenen om deze te optimaliseren voor de nieuwe taak.

Zoals jij al zegt vindt hetzelfde proces plaats bij iedere nieuwe taak waaraan je intensief blootgesteld wordt.

M.a.w., helemaal mee eens!
pi_108731238
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 00:13 schreef Zith het volgende:
Hoe kom je erbij dat dit met scientiology te maken zou hebben?
pi_108731286
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 00:10 schreef Bananenbuiger het volgende:
En toch weet de wetenschap aan te tonen dat mindfulness een effect heeft.

Mensen hebben natuurlijk een zeer goede reden om ontzettend veel vertrouwen in de wetenschap te hebben. In de afgelopen eeuw heeft het meer goed dan kwaad gedaan (enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) als je het vergelijkt met religies.
Wetenschap is een manier van redeneren, maar niet van geloven. Wetenschap is geen religie of levensbeschouwing.
Religies hebben niets gedaan; mensen hebben die dingen gedaan.

Wanneer je gelooft dat wetenschap de/alle antwoorden heeft dan is dat iets wat je gelooft. Veel mensen vinden dat fijn; ze laten wetenschap bepalen wat ze geloven. Dan sta je een deel eigen denken af, en dat is hetzelfde als geloven in religie.

Het gaat er niet om wat religie of wetenschap is of zou zijn, het gaat erom op welke manier mensen die concepten gebruiken/misbruiken.
  maandag 5 maart 2012 @ 07:49:16 #30
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_108731335
:'). Elke dag pianospelen doet dat ook. Aandacht en discipline is alles.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_108731505
Er zijn simpel gezegd 2 plekken waar je kunt zijn; in het hier en nu (het moment) of in je hoofd. Hoe meer je in je hoofd zit hoe meer je dat voedt en neemt de gedachten activiteit toe simpelweg omdat daar alle energie naar toe gaat.

Hoe meer je in heel je lichaam zit en hoe meer je in het moment bent en dat bewust beleefd des minder zit je in je hoofd en komt er meer rust. Het namelijk behoorlijk onnatuurlijk om je hoofd (met de bijbehorende constante en herhalende gedachtepatronen) te leven, al is het voor de westerse wereld iets normaals geworden.
  † In Memoriam † maandag 5 maart 2012 @ 08:27:15 #32
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_108731615
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 11:16 schreef eleusis het volgende:

[..]

Je lult alleen maar.

En ik had het hele artikel niet gelezen. 8-)
Carpe Libertatem
pi_108731646
quote:
Overheidspersoneel mag er ook naartoe op kosten van de belastingbetaler. :Y

Je kunt ook naar yoga gaan of een 12-stappen zelfhulprogramma volgen voor de bewustworing van jezelf enzo.....ook handig voor mensen die niet in een van de vele goden geloven of mensen die willen stoppen met roken of drinken.

Therapie verandert alleen iets in je hersenstructuur als je er zelf voor open staat. Net als met spoken, die zijn er ook als je erin gelooft.

Zo oud als de weg naar Rome, alleen in een ander jasje.
pi_108735427
quote:
13s.gif Op zondag 4 maart 2012 23:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Verklaar je nader.
Nee, verklaar jij je nader.
Conscience do cost.
pi_108744911
quote:
Nee, het is de Westerse variant van meditatie. Meditatie aangepast aan onze maatschappij.
pi_109136398
Evidence builds that meditation strengthens the brain, researchers say

Earlier evidence out of UCLA suggested that meditating for years thickens the brain (in a good way) and strengthens the connections between brain cells. Now a further report by UCLA researchers suggests yet another benefit.

Eileen Luders, an assistant professor at the UCLA Laboratory of Neuro Imaging, and colleagues, have found that long-term meditators have larger amounts of gyrification ("folding" of the cortex, which may allow the brain to process information faster) than people who do not meditate. Further, a direct correlation was found between the amount of gyrification and the number of meditation years, possibly providing further proof of the brain's neuroplasticity, or ability to adapt to environmental changes.

The article appears in the online edition of the journal Frontiers in Human Neuroscience.

The cerebral cortex is the outermost layer of neural tissue. Among other functions, it plays a key role in memory, attention, thought and consciousness. Gyrification or cortical folding is the process by which the surface of the brain undergoes changes to create narrow furrows and folds called sulci and gyri. Their formation may promote and enhance neural processing. Presumably then, the more folding that occurs, the better the brain is at processing information, making decisions, forming memories and so forth.

"Rather than just comparing meditators and non-meditators, we wanted to see if there is a link between the amount of meditation practice and the extent of brain alteration," said Luders. "That is, correlating the number of years of meditation with the degree of folding."

The researchers took MRI scans of 50 meditators, 28 men and 22 women, and compared them to 50 control subjects matched for age, handedness and sex. The scans for the controls were obtained from an existing MRI database, while the meditators were recruited from various meditation venues. The meditators had practiced their craft on average for 20 years using a variety of meditation types — Samatha, Vipassana, Zen and more. The researchers applied a well-established and automated whole-brain approach to measure cortical gyrification at thousands of points across the surface of the brain.

They found pronounced group differences (heightened levels of gyrification in active meditation practitioners) across a wide swatch of the cortex, including the left precentral gyrus, the left and right anterior dorsal insula, the right fusiform gyrus and the right cuneus.

Perhaps most interesting, though, was the positive correlation between the number of meditation years and the amount of insular gyrification.

"The insula has been suggested to function as a hub for autonomic, affective and cognitive integration," said Luders. "Meditators are known to be masters in introspection and awareness as well as emotional control and self-regulation, so the findings make sense that the longer someone has meditated, the higher the degree of folding in the insula."

While Luders cautions that genetic and other environmental factors could have contributed to the effects the researchers observed, still, "The positive correlation between gyrification and the number of practice years supports the idea that meditation enhances regional gyrification."

Provided by University of California - Los Angeles

http://www.zeitnews.org/s(...)researchers-say.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')