Plasticiteit van de hersenen blijkt keer op keer. Het trainen van bepaalde hersenfuncties en de resultaten daarvan zijn ook zichtbaar op een MRI.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 01:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
Als je dit lap tekst in NL laten vertalen, red je dit topic ermee.
als je je hersenen de schuld heeft maak je toch juist dat onderscheid wel?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 07:41 schreef Canillas het volgende:
Ik denk dat je dit kan zien als tegengeluid tegenover uitspraken als ''wij zijn ons brein'' of het idee dat onze hersens bepalen wat we doen etc, wij hebben daar zelf veel meer invloed op dan over het algemeen wordt erkend of wordt (gedruft) toe te geven.
Eng hor al die mogelijkheden, potentie en het bijbehorende gevoel van verantwoordelijkheid daar iets mee te moeten/kunnen doen, je hersens de schuld geven van wie je bent en wat je doet is zoveel makkelijker
Ik bedoel een uitspraak als ''daar kan/kon ik niet aandoen; het komt daar mijn hersenen/gedachten''. Dat is de verantwoordelijkheid voor je eigen acties ergens buiten je neer leggen. Zelfde geldt voor een uitspraak als ''dan heb ik dat in mijn kop en dan moet ik dat doen''. Dat is pure dwang natuurlijk. En het is niet zoals het zou moeten zijn, het is denk ik gezonder en handiger als je leert je eigen gedrag kiezen, ook wanneer je hersenen je vanuit een mechanisme/psychisch patroon een bepaalde kant op 'willen sturen'.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 08:19 schreef DeZoektocht het volgende:
als je je hersenen de schuld heeft maak je toch juist dat onderscheid wel?
Tuurlijk bepalen onze hersenen wat we doen net zo.als wij bepalen wat onze hersenen doen. het is een beetje gegoochel met taal wat je doet
Je lult alleen maar.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:02 schreef Boze_Appel het volgende:
Uiteraard een volledig waardeloos onderzoek zonder controle-subjecten.
Dit dus.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 04:17 schreef tjoptjop het volgende:
Sorry hoor, maar dit is al jaren bekend. heeft ook vrij weinig met zweverigheid te maken.
Dit dus.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:16 schreef eleusis het volgende:
[..]
Je lult alleen maar.
A set of MR brain images were also taken of a control group of non-meditators over a similar time interval.
quote:De wetenschap was al langzaamaan bezig deze kijk te veranderen en dat blijkt ook nu weer uit onderstaande studie
Dr zijn genoeg mensen die op die manier denken.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 01:24 schreef John5 het volgende:
Wat heeft dit met zweverige gekkies te maken?
Verklaar je nader.quote:
Dat denk ik ook. Mijn vriendin is psycholoog en past het heel soms toe om vooral rust te creeeren in iemands hoofd ff simpel gezegd.quote:Op zondag 4 maart 2012 23:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dr zijn genoeg mensen die op die manier denken.
En toch weet de wetenschap aan te tonen dat mindfulness een effect heeft.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 15:03 schreef Canillas het volgende:
Ik denk dat dit ook niet veel te maken heeft met wetenschap omdat wetenschap vandaag de dag iets is wat veel mensen gebruiken om een gevoel van vastigheid en houvast ergens over te kunnen hebben "ik geloof in wetenschap en dus weet ik dat bepaalde dingen vast staan". Zelfde manier van redeneren en geloven zoals mensen die een religie aan hangen, en dat is ook allemaal prima. Iets als mindfullness gaat ten dele over dat er geen dingen zijn die vast staan, dat alles constant in beweging is en daar de ruimte aan te geven, dat is juist het tegenovergestelde van dingen 'vast' en 'zeker' willen hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop