abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 maart 2012 @ 14:09:59 #126
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_109009612
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 13:30 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Hoe is dit een goede reactie op zijn post?
Je haalt me de woorden uit de mond. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  † In Memoriam † maandag 12 maart 2012 @ 14:20:21 #127
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_109010010
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2012 14:06 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je vindt jezelf beschaafd terwijl je 90% van de wereldbevolking waaronder veel van de briljantste geesten van oudere en huidige tijden af doet als idioten en geestenszieken?

Oke.
Yup. Aantallen bevestigen niets. Hoop dat je je dat realiseert.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  maandag 12 maart 2012 @ 14:24:21 #128
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_109010181
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 14:20 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Yup. Aantallen bevestigen niets. Hoop dat je je dat realiseert.
Aantallen niet zo zeer maar inhoud wel. Aangezien er genoeg gelovigen zijn die ik zeer respecteer heb ik geleerd dat iemand beoordelen op het simpele feit dat ze wel of niet religieus zijn verreweg tekort schiet.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  † In Memoriam † maandag 12 maart 2012 @ 14:26:35 #129
341203 3-voud
pi_109010290
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2012 14:24 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Aantallen niet zo zeer maar inhoud wel. Aangezien er genoeg gelovigen zijn die ik zeer respecteer heb ik geleerd dat iemand beoordelen op het simpele feit dat ze wel of niet religieus zijn verreweg tekort schiet.
Mensen die rond hun 30ste nog steeds keihard in Sinterklaas geloven, neem je ook niet serieus.
Bij religieuze mensen maak je een uitzondering omdat het een maatschappelijke/sociale gewoonte is. Ik ben daar niet gevoelig voor.
  maandag 12 maart 2012 @ 14:29:01 #130
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_109010382
Bij religieuzen maak ik een uitzondering omdat spiritualiteit een neurologische genetische constructie is waar 90% van de wereldbevolking van in bezit is. Jij beoordeeld toch ook niet iemand op het feit dat hij/zij homoseksueel is? Dat zijn ook aangeboren eigenschappen net zoals religiositeit.

Beoordeel mensen liever op hun werken en acties en meningen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_109010448
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2012 14:29 schreef SpecialK het volgende:
Bij religieuzen maak ik een uitzondering omdat spiritualiteit een neurologische genetische constructie is waar 90% van de wereldbevolking van in bezit is. Jij beoordeeld toch ook niet iemand op het feit dat hij/zij homoseksueel is? Dat zijn ook aangeboren eigenschappen net zoals religiositeit.

Mooi gezegd. :)

quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 14:26 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Mensen die rond hun 30ste nog steeds keihard in Sinterklaas geloven, neem je ook niet serieus.
Bij religieuze mensen maak je een uitzondering omdat het een maatschappelijke/sociale gewoonte is. Ik ben daar niet gevoelig voor.
En mensen met zo'n mening neem ik niet echt serieus.
Fari argentum aurum tacere ("Spreken is zilver, zwijgen is goud")
Onthoud dat zwijgen soms het beste antwoord is
  † In Memoriam † maandag 12 maart 2012 @ 14:31:23 #132
341203 3-voud
pi_109010469
quote:

Och, dat mensen twijfelen over zaken waarop ze geen antwoord hebben staat los van religie. Dat is de kermis eromheen die nergens toe leid. Ergo Sinterklaas.
pi_109011773
Velen hebben ook nagedacht/gefilosofeerd over hun religie en zijn daar weloverwogen tot gekomen. Dat ze tot een andere conclusie komen dan jij, wil niet zeggen dat ze dan gelijk idioten zijn.

Daarnaast inderdaad:
quote:
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_109012373
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2012 13:28 schreef rijsttafel het volgende:

Ik mag geen eisen stellen, maar God wel? Raar idee, het zou eerder andersom moeten zijn.
Je schiet er niks mee op. Dat is wat ik duidelijk probeer te maken. Uiteindelijk beslist hij over jouw lot als hij bestaat en oordelend is en niet andersom.

quote:
Daarnaast verandert mijn eis wel degelijk de mogelijkheid tot het bestaan van God, want God kan niet tegelijk liefde zijn en veroordelend. Zo'n God kan niet bestaan omdat het tegenstrijdig is; wat dat betreft ben ik nieteens agnostisch. En is God niet liefhebbend, dan is het in mijn ogen de naam God niet waardig. Dan zijn er namelijk mensen die wat dat betreft hoger scoren dan God.

Omdat liefde niet oordeelt. Liefhebben onder voorwaarden is geen echt liefhebben. Moeders houden van hun kind, of ze nu vredesactivist worden of misdadiger. En om Theo Maassen te quoten: "Ik respecteer iedereen, maar dan moeten ze wel normaal doen." Zie je dat dat een belachelijke uitspraak is? Een dergelijke uitspraak doet God dan ook.
Waarom zou dat niet samen kunnen?
Zijn taak als rechter staat los van zijn liefde voor wie Hij wenst lief te hebben. Voor zover ik weet moeten gelovigen ook op de dag des oordeels in de rij staan. Als zelfs zijn trouwste dienaren dat moeten dan zou volgens jouw stelling God niemand liefhebben en de geschriften spreken dit tegen. Want daaruit blijkt dat Hij iedereen liefheeft; maar dit zal ze niet laten ontkomen aan een straf na de dood als ze die verdienen naar zijn inzichten.

Voor menselijke liefde zal liefde misschien niet oordelen. Maar God is dan ook geen mens en kent geen grenzen. De natuur van de mens op God proberen op te dringen lost niks en brengt je geen stap dichterbij het begrijpen van God; waar we tot dusver enkel de geschriften als mogelijke bron van God hebben.
pi_109012958
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 13:30 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Hoe is dit een goede reactie op zijn post?
Hij heeft het over de mogelijkheid dat een persoon de verkeerde God aanbidt en dat die God met een andere oordeel komt dan verwacht.

Daarop heb ik hem verteld hoe die kansen op het aanbidden van een verkeerde God verkleind kunnen worden als die God bestaat en wat jezelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je de juiste richtlijnen volgt om zijn oordeel te doorstaan.

Waar ging het fout volgens jou?

[ Bericht 0% gewijzigd door korfbal op 12-03-2012 16:48:28 ]
pi_109013184
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 15:16 schreef korfbal het volgende:

[..]

Je schiet er niks mee op. Dat is wat ik duidelijk probeer te maken. Uiteindelijk beslist hij over jouw lot als hij bestaat en oordelend is en niet andersom.

[..]

Waarom zou dat niet samen kunnen?
Zijn taak als rechter staat los van zijn liefde voor wie Hij wenst lief te hebben. Voor zover ik weet moeten gelovigen ook op de dag des oordeels in de rij staan. Als zelfs zijn trouwste dienaren dat moeten dan zou volgens jouw stelling God niemand liefhebben en de geschriften spreken dit tegen. Want daaruit blijkt dat Hij iedereen liefheeft; maar dit zal ze niet laten ontkomen aan een straf na de dood als ze die verdienen naar zijn inzichten.

Voor menselijke liefde zal liefde misschien niet oordelen. Maar God is dan ook geen mens en kent geen grenzen. De natuur van de mens op God proberen op te dringen lost niks en brengt je geen stap dichterbij het begrijpen van God; waar we tot dusver enkel de geschriften als mogelijke bron van God hebben.
Maar ik kies of ik erin geloof of niet. Dus beslis ik over zijn 'bestaan' - in ieder geval in mijn belevingswereld. Uiteindelijk maakt het dus wel degelijk heel veel uit. Ik zie het wel degelijk als zeer geldig argument tegen God.

Ik kan "iedereen liefhebben" en "straffen na de dood" niet met elkaar stroken, maar goed. Ik laat deze discussie graag hierbij. Ten eerste aangezien het richting het non-argument "God is ondoorgrondelijk" gaat, waar simpelweg niet over te discussieren is (aangezien het totaal niets zegt). Ten tweede, heb ik het zelf ook wel gezien. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 12-03-2012 15:44:19 ]
pi_109014227
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2012 15:38 schreef rijsttafel het volgende:

Maar ik kies of ik erin geloof of niet. Dus beslis ik over zijn 'bestaan' - in ieder geval in mijn belevingswereld. Uiteindelijk maakt het dus wel degelijk heel veel uit. Ik zie het wel degelijk als zeer geldig argument tegen God.
Je kunt niet door je keuze om wel of niet in God te geloven zijn bestaan bepalen; Dat jij hem als niet bestaand in de stoffelijke wereld ervaart zal voor jou persoonlijk natuurlijk kunnen gelden. Maar Hij zal blijven bestaan als hij bestaat en daar staat jouw geloof of ongeloof in Hem dus los van.

quote:
Ik kan "iedereen liefhebben" en "straffen na de dood" niet met elkaar stroken, maar goed. Ik laat deze discussie graag hierbij. Ten eerste aangezien het richting het non-argument "God is ondoorgrondelijk" gaat, waar simpelweg niet over te discussieren is (aangezien het totaal niets zegt). Ten tweede, heb ik het zelf ook wel gezien. :P
Het ging eigenlijk richting het verschil in natuur tussen mens en God. Maar als jij het gezien hebt; ook goed. Ga ik nu mooi een dutje doen.
pi_109014537
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 14:30 schreef LunaAurea het volgende:
Als ik de advocaat van de Duivel speel, zeg ik: door dit te zeggen doe jij hetzelfde als 3voud. Je neemt enkel een tegenovergesteld standpunt in. })

Dat neemt niet weg dat zijn voorgaande posts kant noch wal raken. Not sure if trolling?
pi_109015026
quote:
12s.gif Op maandag 12 maart 2012 16:17 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Als ik de advocaat van de Duivel speel, zeg ik: door dit te zeggen doe jij hetzelfde als 3voud. Je neemt enkel een tegenovergesteld standpunt in. })

Dat neemt niet weg dat zijn voorgaande posts kant noch wal raken. Not sure if trolling?
Daar heb je gelijk in, maar dat geeft dus eigenlijk al aan hoe onzinnig het is. ;)
pi_109015731
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 16:09 schreef korfbal het volgende:

[..]

Je kunt niet door je keuze om wel of niet in God te geloven zijn bestaan bepalen; Dat jij hem als niet bestaand in de stoffelijke wereld ervaart zal voor jou persoonlijk natuurlijk kunnen gelden. Maar Hij zal blijven bestaan als hij bestaat en daar staat jouw geloof of ongeloof in Hem dus los van.

[..]

Het ging eigenlijk richting het verschil in natuur tussen mens en God. Maar als jij het gezien hebt; ook goed. Ga ik nu mooi een dutje doen.
Jup. Met alle respect, overigens. ^O^
pi_109016067
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2012 16:47 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Jup. Met alle respect, overigens. ^O^
  maandag 12 maart 2012 @ 17:09:42 #142
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_109016645
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 15:31 schreef korfbal het volgende:

[..]

Hij heeft het over de mogelijkheid dat een persoon de verkeerde God aanbidt en dat die God met een andere oordeel komt dan verwacht.

Daarop heb ik hem verteld hoe die kansen op het aanbidden van een verkeerde God verkleind kunnen worden als die God bestaat en wat jezelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je de juiste richtlijnen volgt om zijn oordeel te doorstaan.

Waar ging het fout volgens jou?
De aanname dat je dat kunt vaststellen of zelfs maar iets kunt zeggen over de kans dat je de goede god aanbidt? :P

Om het trilemma van Christopher Hitchens nog maar eens te herhalen, er zijn 3 mogelijkheden:

1) Alle religies zitten ernaast. Dit is minstens een reele mogelijkheid.
2) Alle religies hebben het correct. Dit is evident onmogelijk, de verschillende religies spreken elkaar tegen.
3) Slechts 1 religie heeft het juist, de rest niet.

Je zult in deze positie 3 moeten innemen, maar dat is nou juist ook een standpunt dat onmogelijk te verdedigen is: je zult dan objectief moeten onderbouwen waarom religie X (in jouw geval het christendom?) het juist heeft en alle andere religies ernaast zitten.

Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 12-03-2012 17:19:11 ]
  † In Memoriam † maandag 12 maart 2012 @ 17:19:30 #143
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109016944
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 17:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

De aanname dat je dat kunt vaststellen of zelfs maar iets kunt zeggen over de kans dat je de goede god aanbidt? :P

Om het trilemma van Christopher Hitchens nog maar eens te herhalen, er zijn 3 mogelijkheden:

1) Alle religies zitten ernaast. Dit is minstens een reele mogelijkheid.
2) Alle religies hebben het correct. Dit is evident onmogelijk, de verschillende religies spreken elkaar tegen.
3) Slechts 1 religie heeft het juist, de rest niet.

Je zult in deze positie 3 moeten innemen, maar dat is nou juist ook het standpunt dat vrijwel onmogelijk te verdedigen is: je zult dan moeten aangeven waarom religie X (in jouw geval het christendom?) het juist heeft en alle andere religies ernaast zitten.

Succes!
Wet van de uitgesloten derde.

4) Religies hebben het deels juist, deels onjuist.
  maandag 12 maart 2012 @ 17:20:54 #144
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_109016991
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 17:19 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Wet van de uitgesloten derde.

4) Religies hebben het deels juist, deels onjuist.
Dan nog kun je alleen positie 3 innemen: op basis van positie 4 kun je tenslotte Pascal's Wager nooit verdedigen.

Overigens is 'religies hebben het deels juist' hetzelfde als 'alle religies hebben het onjuist', positie 1. Deels onjuist is ook onjuist. De drie geopperde mogelijkheden zijn voor zover ik kan zien volledig / uitputtend.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 12-03-2012 17:27:49 ]
pi_109017139
quote:
Dat zijn ook aangeboren eigenschappen net zoals religiositeit.
:?
Conscience do cost.
  maandag 12 maart 2012 @ 17:25:23 #146
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_109017188
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 17:24 schreef ems. het volgende:

[..]

:?
Dit is misschien nieuw voor je, maar mensen hebben inderdaad een aangeboren talent voor religiositeit.

Zie ook:

maandag 12 maart 2012 @ 17:29:28 #147
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109017339
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 00:15 schreef Mastertje het volgende:

[..]

Nee absoluut niet. Er is naar mijn inzien ook geen probleem. Het hele idee van moraliteit en ethisch handelen is er ook om een samenleving te creėren waar men in wil leven. Ik vind dat je deze redenering veel te weinig ziet. Ook in discussies die ik heb met de vraag of iets ethisch is of niet vind ik onmogelijk om deze te beantwoorden. Het is allemaal heel persoonlijk, en ook nog eens een zeitgeist.

Geen vaststaand doel geeft je inderdaad de vrijheid om je eigen doelen na te streven. Maar tegelijkertijd geeft het ook veel onzekerheid, wat kies je? Wat is het best? En in plaats van ergens voor te gaan, kun je ook in de situatie komen waar je nergens voor gaat gewoonweg uit onzekerheid. Wat is het nut?
Het eerste begin zou vanzelfsprekend moeten zijn. In de kennisleer is het ook verstandig om de natuurlijke wijze van kennen als min of meer gegeven te accepteren (zintuigelijke waarneming en basale logica).

Misschien zijn we al zo ver van het natuurlijk pad afgeraakt, dat er geen natuurlijk pad meer is (ontworteld, vervreemd).
The view from nowhere.
pi_109017420
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 17:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is misschien nieuw voor je, maar mensen hebben inderdaad een aangeboren talent voor religiositeit.
Dat lijkt me erg sterk om verschillende redenen maar ik zal eerdaags even naar die Thomson kijken. Jammer dat dergelijke info niet even kernachtig samengevat kan worden in een videootje van 5 minuten :P

Gelukkig wordt dat "talent" (aanleg lijkt me een beter woord), als dat er al is, in ieder geval steeds minder.
Conscience do cost.
  † In Memoriam † maandag 12 maart 2012 @ 17:34:24 #149
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109017532
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 17:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan nog kun je alleen positie 3 innemen: op basis van positie 4 kun je tenslotte Pascal's Wager nooit verdedigen.

Overigens is 'religies hebben het deels juist' hetzelfde als 'alle religies hebben het onjuist', positie 2. Deels onjuist is ook onjuist. De drie geopperde mogelijkheden zijn voor zover ik kan zien volledig / uitputtend.
Nee, dat is niet hetzelfde. Deels (on)juist is niet gelijk aan geheel (on)juist. Daar zit wel degelijk een verschil tussen. Er zijn meer voorbeelden waarbij de waarheid uiteindelijk in het midden lag. (Licht -> deeltje of golf kwestie -> het is beiden). Ik hoef niemand te verdedigen noch te ontkrachten.
pi_109017555
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 17:31 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat lijkt me erg sterk om verschillende redenen maar ik zal eerdaags even naar die Thomson kijken. Jammer dat dergelijke info niet even kernachtig samengevat kan worden in een videootje van 5 minuten :P

Gelukkig wordt dat "talent" (aanleg lijkt me een beter woord), als dat er al is, in ieder geval steeds minder.
Volgens mij staat er hierover ook wel wat in het boek van Swaab. Ik zal het thuis eens opzoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')