Naema Tahir en de islam
Wat een verademing is dat toch weer keer op keer als je merkt dat er nog
landen zijn waar vrije meningsuiting écht iets betekent. Als je merkt dat er
nog kranten of bladen zijn die gedurfde standpunten durven innemen, tegen de
stroom durven inroeien en politiek correcte dogma's in vraag durven stellen.
Als je merkt dat mondige allochtonen er onverbloemd een lans breken voor de
westerse waarden en vrijheden en de radicale islam de wacht aanzeggen.
Wat een verademing én helaas ontgoocheling ook als je dat vergelijkt met het
bedrukkende klimaat van censuur en zelfcensuur in onze vaderlandse pers.
Neem nu Naema Tahir, een bekende Nederlandse schrijfster van
Brits-Pakistaanse afkomst. In een interview met het Nederlandse opinieblad
Elseviere zegt zij dingen waarvoor het Vlaams Belang vandaag terecht staat
voor de Raad van State wegens vermeend 'racisme' en 'islamofobie'.
Standpunten waarvoor wij vervolgd worden, zijn in onze buurlanden gewoon
onderdeel van het publieke debat. Waarmee nog maar eens is aangetoond dat
heel dit proces niet meer is dan een farce en het zogeheten 'racisme' van
onze partij het goedkope alibi om de Vlaamse onafhankelijkheidspartij het
zwijgen op te leggen. Maar dat is een ander verhaal.
Terug naar Naema Tahir en het interview. Daarin stelt de schrijfster
onomwonden vast "dat veel moslims niet tegen kritiek kunnen" en dat vind ze
"walgelijk". "Ze zeggen: 'Je pakt ons, maar de Amerikanen en Israëliërs doen
ook aan terrorisme'. Begin je over eerwraak, dan zeggen ze: 'Dat is een
Italiaans fenomeen'. Nooit is er iets van henzelf. En ze zeggen vaak: 'Dat
is niet islam'. Laatst zag ik weer een Turks Tweede Kamerlid op tv dat zei:
'uithuwelijken, eerwraak, besnijdenis, dat is geen islam, dat is cultuur'.
Nou, ik kan je vertellen dat het islam is. Maar ik ben de enige die dat
zegt."
Moslims lijden mondiaal en geopolitiek aan een minderwaardigheidscomplex,
stelt de schrijfster vast. Ze doen het dan ook niet goed. "De landen die het
Arabisch koesteren als de heilige taal bevinden zich sinds de elfde eeuw in
een neergang. Hun enige trots is olie en fundamentalisme. 'De enige groei in
de Arabische wereld is baardgroei', schreef de Britse schrijver Hanif
Kureishi al eens." Naema Thair windt er geen doekjes om en houdt de
islamwereld een pijnlijke spiegel voor. "Zij vinden het eervol dat hun
vrouwen zich moeten bedekken. Dat is hun trots, daarin lopen ze voor. Er
zijn daar geen topwetenschappers en topkunstenaars. Als Saudi-Arabië een
Nobelprijs zou uitreiken voor wetenschap, wie zou hem dan krijgen? Iemand
die atoomgeheimen heeft gejat van de verrijkingscentrale in Almelo, die zou
hem krijgen? Wie zou de Nobelprijs voor de literatuur krijgen? De moordenaar
van een uitgever die een controversieel boek heeft uitgebracht. Dat is de
situatie."
Naema Tahir heeft een hekel aan de slachtoffercultus van immigranten. Een
slachtoffercultus die door links en de multiculturele sector angstvallig in
leven wordt gehouden. Niet alleen om zichzelf te onderscheiden van rechts en
dat domme, 'onverdraagzame' autochtone 'klootjesvolk'. Maar ook om de
rijkelijk stromende subsidiekraan open te houden. In plaats van moslims en
allochtonen eens een keer op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen.
'Post-symbolische moslim'
Tahir trekt zich niets aan van andere moslims en slikt niet voor zoete koek
wat er allemaal in de Koran staat. (.) Ze noemt zichzelf een
'post-symbolische' moslim, iemand die zich niet aan islamitische spijswetten
en symbolen houdt - zoals het dragen van een hoofddoek of een rok tot op de
enkels.
"Hef belasting op burqa's en niqaabs, dan is het zo over"
"Normaal gesproken moet de overheid niet in religie ingrijpen. Maar bij de
burqa leg ik de grens. Een vrouw die de burqa of niqaab draagt, brengt
wantrouwen op straat. Als je je isoleert, kan jouw overtuiging tot een heel
enge, geïsoleerde interpretatie verworden. Er mogen ook niet het hele jaar
kerstmannen rondlopen. Maar als het over moslims gaat, dan is het meteen
van: dat mag niet (en waarom niet?). En moslims doen daar keihard aan mee
door te roepen dat hun rechten zijn aangetast."
"Nou, zeg ik dan: laat ze meer belasting betalen. Ze lopen op straten die
zijn gebouwd met belastinggeld van mensen die werken, terwijl ze dat zelf
door die kleding niet kunnen, maar omdat ze zichzelf niet voor de volle 100
procent willen ontwikkelen. Daar moeten ze dan maar een prijs voor betalen.
(.) Laat een niqaabdraagster op zijn minst nadenken over meer belasting
betalen, dan zal ze hem niet meer dragen. Wedden?"
2006 was een rampjaar voor de verhouding tussen het Westen en de islam
"Ik denk dat de conflicten die we hebben nog een generatie zullen doorgaan.
De meeste aandacht zal uitgaan naar terrorisme en veiligheid. We moeten ons
zorgen maken over de kinderen die hier zijn opgegroeid, de 'wedergeboren'
moslims. Ik denk dat dit onze grootste zorg wordt."
Stop overbescherming en betutteling
"Mijn pleidooi zou zijn, dat je als je moslims zo nodig wilt helpen - wat ik
een rare, niet-realistische gedachte vind - help ze dan om zich niet
speciaal te voelen. Ze moeten zich mens voelen. Haal het moslimsausje eraf
en kijk wat je overhoudt." (.) Als islam alles is, ben je snel gekwetst.
Helaas is de werkelijkheid dat veel moslims niet tegen kritiek kunnen."
Vrije meningsuiting en gevaarlijke meningen
"Als ik mijn artikelen in Pakistan zou schrijven, zou ik dood zijn."
Redactie:
En als ze haar artikels in België zou schrijven, zouden ze niet gepubliceerd
raken of zou ze in 'de bak' zitten.
De zorgwekkende opmars van een islamzuil
"Ik zie om mij heen dat er heel veel vrouwen zijn die gelieerd zijn aan
islamitische organisaties. Via georganiseerde religie drijven ze naar de
top. Er is de facto een islamzuil aan het ontstaan en dat is geen goede
ontwikkeling."
"Moslimorganisaties zijn behoudend. Nederlands subsidiegeld (en Belgisch,
nvdr) wordt echt niet gebruikt om de Koran eens kritisch onder de loep te
nemen. Bovendien zijn ze gesprekspartners van de overheid (ook in ons land,
nvdr) en daar maak ik me echt zorgen om."
Misschien is er nog eens een zware aanslag nodig voor we wakker worden.
"Ik heb het gevoel dat mensen moslim-moe zijn en dat er geen kritiek op
moslims meer wordt verdragen. Het is allemaal zo politiek correct nu. Ik
denk dat er nog een heftige gebeurtenis nodig is om die kritiek weer terug
te krijgen, en dat zal iets terroristisch zijn."
Racisme is echt niet het monopolie van de 'bange blanke man'
"Zet twee moslims bij elkaar en ze krabben elkaar de ogen uit. Moslims
hebben onderling moeilijke relaties. Turken vinden Marokkanen maar niks,
Somaliërs vinden ze achterlijk. Marokkanen vinden de Pakistanen niks. Het is
racisme: van blank tegen zwart en van Arabisch-sprekenden ten opzichte van
niet-Arabisch sprekenden."
Linkse knuffelcultuur en allochtone slachtoffercultus
"Wat ik merk bij de linkse partijen is dat zij blijven zeggen dat er een
kloof is tussen allochtonen en autochtonen, dat allochtonen moeten worden
geholpen en dat de integratie is mislukt. Al deze opmerkingen suggereren dat
immigranten hulpbehoevend en zielig zijn. Ik heb Wouter Bos (van de
socialistische PvdA) en Femke Halsema (GroenLinks) nog nooit een beroep
horen doen op de eigen veranwtoordelijkheid."
Aanpassen én harder werken
"Mijn boodschap is: pas je aan, werk harder en streef naar excenllentie.
Misschien moet je als migrant net iets beter zijn. (.) Ik geloof niet in een
perfect gelijke maatschappij. Dat is een soort mythe."
Het linkse gelijkheidsdenken is het probleem
"Het gelijkheidsdenken is het wezenlijke probleem in Nederland (en niet
alleen in Nederland, nvdr). We zouden veel fundamenteler moeten nadenken
over de welvaartstaat en over de gelijkheidsidee. Sommige mensen zijn
meesters, anderen zijn knechten. We moeten daat veel relaxter mee omgaan."
Redactie:
Daarmee neemt Naema Tahir wel een heel gewaagde en controversiële stelling
in. Want de gelijkheidsgedachte is het eerste gebod van de linkse kerk. En
de uitspraken van Tahir is een vloek in die kerk. Je hoeft het niet helemaal
met haar eens te zijn, maar ze mag dat wel denken en zeggen.
"Wat doen we? We geven mensen die bang zijn, mensen die lui zijn, wat ze
willen, namelijk het idee: jullie zijn ook gelijk. Dat een ander harder
werkt of rijk is, komt niet doordat hij beter is of getalenteerder. Neer,
hij is gelijk, dus moet hij zijn euro met jou delen."
"Discriminatie", het ultieme stopwoord
"Ik vind dat allochtonen niet moeten zeuren over discriminatie op de
arbeidsmarkt. Het is wel een reëel probleem, maar ik denk niet dat het
alleen discriminatie is."
"Ik vind dat er te vaak gezegd wordt: 'Ik word gediscrimineerd vanwege mijn
huidskleur'. Maar sorry, ik ben bruiner dan veel Turken en Marokkanen. Ik
heb het wél kunnen maken en ik heb heel vaak gesolliciteerd. En ik heb
bepaalde dingen opzij moeten zetten. (.) Als je in een andere cultuur wilt
slagen, moet je leren. Je moet jezelf niet te goed vinden."
Een lerares die mannen de hand weigert te schudden en een imam die hetzelfde
doet met een vrouwelijke minister bezondigen zich ook aan discriminatie
"Je moet jezelf niet te goed vinden. Dat geldt ook voor de islamitische
lerares in Utrecht die volgens de Commissie Gelijke Behandeling (de
Nederlandse tegenhanger van het beruchte CGKR, nvdr) in haar recht staat als
ze op school weigert mannen de hand te schudden."
"Wat doet deze vrouw? Ze discrimineert tussen mannen en vrouwen. Dan is het
'Schluss' voor mij. Wat er op een gegeven moment zal gebeuren, is dat ze ook
een vrouw geen hand meer zal geven omdat ze lesbienne is, of omdat ze een
hoofddoek draagt, of omdat ze te liberaal is (in de zin van 'westers' of
'geëmancipeerd', nvdr). Dat gaat gebeuren. Dat merk ik ook."
Er is wat mis met hun kijk op seksualiteit (dat is ook de visie van Ayaan
Hirsi Ali)
"Er zijn moslims die mij niet eens aankijken omdat ik ook over erotiek
schrijf. 'je bent van God los', zeggen ze dan. Die schooljuffrouw had ik
ontslagen, dan had ze het in haar beurs gevoeld. Eigenlijk zegt ze gewoon:
'Ik word geil als ik een man aanraak'. Dus je kunt ook vragen stellen over
haar emotionele staat."
Geen zoete allochtonenromantiek
"Tahir hoopt de komende tien jaar nog vier romans te schrijven. (Als ze niet
door een fanatieke geloofsgenoot wordt vermoord, nvdr). Maar soft zal ze
niet worden. 'Ik ga geen lieve roman schrijven over een immigrant die naar
Nederland komt, een pak melk koopt en denkt: 'Hé, melk in een vierkant pak,
in Marokko hebben we een geit voor de melk'. Dat stroperige wil ik niet."
Naema Tahir in Elsevier, 16.12.06
Redactie:
Naema neemt geen blad voor de mond en slaat nagels met koppen. In Nederland
kan en mag dat nog. Bij ons daarentegen.